Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja

Jussi loi aiheen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
05.11.2017 12:43 #1

Eilen saimme kohu-uutisen, että Tarusta sormusten herrasta on suunnitteilla ison budjetin tv-sarjasovitus. Esimerkiksi AfterDawn otsikoi: Taru sormusten herrasta muuntuu televisiosarjaksi, Netflix ja Amazon kilpailevat diilistä .

Vielä ei oikein tiedetä, mistä on kyse. Uusi suora adaptaatio TSH:sta Peter Jacksonin elokuvien tapaan? Vai jotain ihan muuta? Minusta tuntuu oudolta, että näin nopeasti elokuvien jälkeen tehtäisiin uusi sovitus samasta tarinasta. Toisaalta luin kirjat kauan ennen kuin leffoista oli tietoa. Minulle filmit ovat vain yksi tulkinta "oikeasta" tarinasta, eikä minulla sinänsä ole mitään uutta adaptaatiota vastaan. Nykyään varmasti löytyy nuoria ihmisiä, jotka tutustuivat Taruun juuri elokuvien kautta. Heille uusintaversio saattaa tuntua pyhäinhäväistykseltä.

Tietenkin on hyvä kysymys, onko uudelle filmatisoinnille mitään tarvetta. Itse tykkäsin erittäin paljon Jacksonin elokuvista, eivätkä juonimuutokset häirinneet. Tv-sarjasovitus voisi pyrkiä erottautumaan sillä, että tehtäisiin aiempaa uskollisempi tulkinta. Esimerkiksi Konnun puhdistus olisi lopussa mukana. Olisiko kaksi kautta per kirja sopiva tahti siihen, että kirjojen jokainen sivu saadaan mukaan? Toinen vaihtoehto olisi se, että pyritään radikaalisti uuteen tulkintaan. Esimerkiksi osa päähenkilöistä muutetaan naisiksi, tai tarinaan tulee mukaan uusia naishahmoja. Joidenkin lukemieni uutisten mukaan sopimus ei koske kaikkia Tarun sormusten herrasta henkilöitä. Siinä tapauksessa projekti ei olisi tutun kertomuksen uudelleenfilmaus vaan jotain muuta. Ehkä vaikka Aragornista kertova prequel-tarina, joka pohjautuu Kuninkaan paluun liitteisiin.

On muuten huvittavaa, että TSH-sarjasta puhutaan nyt "Amazonin vastineena Game of Thronesille". Esimerkiksi Entertainment Weekly aloitti oman uutisensa lauseella:

Amazon may have found its Game of Thrones.

The Verge taas otsikoi:

Amazon wants to turn Lord of the Rings into the next Game of Thrones

Kun GoT aloitti vuonna 2011, sitä mainostettiin sloganilla "Sopranos Keski-Maassa"...

Viimeksi muokattu: 27.02.2019 14:23 : Jussi. Syy: Muokkasin otsikkoa

Louhikäärme
Pilotti
Louhikäärme vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
05.11.2017 14:47 #2

Kuulostaa aika turhakkeelta. Tv-budjetilla ei päästä elokuvien tasoiselle toteutukselle vaikka kuinka olisi Amazonia tai Netflixiä taustalla, eikä mahdollisuus sisällyttää enemmän materiaalia kirjoista tunnu riittävältä syyltä vaivautua. Kaupallisesta näkökulmasta tuo varmastikin on järkevä hanke, koska jo pelkkä TSH-brändi itsessään takaa isot katsojaluvut.

05.11.2017 15:29 #3

Louhikäärme kirjoitti: Kuulostaa aika turhakkeelta.

Forbes on samaa mieltä, se julkaisi artikkelin otsikolla: Amazon Is Crazy To Think A 'Lord of the Rings' Show Will Compete With 'Game of Thrones'

Tekstissä minua hämmensi kovasti tämä kohta:

And it’s all-white, mostly male cast is probably not going to play well today to boot.

Ymmärrän hyvin, että naishahmojen puute voi olla ongelma. Mutta mitä pahaa siinä on, että kaikki henkilöt ovat valkoihoisia? Jättääkö joku siksi sarjan katsomatta? Tv:ssä pyörii jatkuvasti historiallisia sarjoja, jotka ovat "all-white". Ja häiritseekö samoja ihmisiä sitten se, että kiinalaisissa wuxia-elokuvissa kaikki ovat aasialaisen näköisiä? Alkuvuodessa leffateattereissa nähdyssä The Great Wallissa oli mukana kolme eurooppalaista hahmoa (yhtä esitti Matt Damon). Minusta tämä ei mitenkään parantanut filmiä, ja olisin katsellut mieluummin "all-asian castia".

Jos ottaa artikkelin kirjoittajan asenteen, niin silloin yhdestäkään fantasiakirjasarjasta, jossa kaikki henkilöt ovat valkoihoisia, ei voi tehdä tv-sarjaa. Robn Hobbin Näkijän tarukin pitäisi hylätä heti kättelyssä. Valtaosa eeppisestä fantasiasta on "all-white" (tyylilaji sijoittuu yleensä Eurooppaa muistuttavaan paikkaan), vaikka tällä vuosituhannella asia on alkanut muuttua. Ja olihan Martinillakin jo 90-luvulla ei-valkoihoiset dothrakit.

Viimeksi muokattu: 05.11.2017 15:34 : Jussi.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
05.11.2017 16:37 #4

Ei se sarja nyt niin kauhean äkkiä Jacksonin näkemyksen jälkeen tule. Onhan ekasta leffasta jo yli 15 vuotta.

Jacksonin leffakolmikko oli muuten varmaankin tehty niin, että ne voisi lohkoa puolentoista tunnin jaksoiseksi minisarjaksi (ainakin minä olin huomaavinani leffojen puolivälissä selvät saumakohdat). Näin vain ei näköjään sitten koskaan tehty.

Voisihan tv-sarjasovitus olla mielenkiintoinen kokemus.

Jussi kirjoitti: Mutta mitä pahaa siinä on, että kaikki henkilöt ovat valkoihoisia? Jättääkö joku siksi sarjan katsomatta?

Sellaiset ihmiset voivat hankkia tällasen

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 05.11.2017 16:40 : Rasimus.

05.11.2017 20:12 #5

Leffoista on tosiaan kulunut aikaa jo sen verran, että niiden valta-aseman haastaminen voisi olla soveliasta. Itse en uutta versiota kaipaa, koska leffoissa ei ole vikaa, mutta onhan tämä kiinnostava uutinen.

Netflix kertoi hiljattain, että se aikoo sijoittaa kahdeksan miljardia dollaria omiin tuotantoihinsa. Jos Lotr päätyy firman käsiin, hobittien näyttelijät saavat varmasti kaksi aamiaista jokaisena kuvauspäivänä.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
05.11.2017 22:30 #6

Netflixillä on tulossa kuulemma myös yli 10 eri animesarjaa, sekalaisia elokuvia ja ties mitä muutakin, joten ei kahdeksalla miljardilla vielä pitkälle pötkitä.

Hieman kyllä huolestuttaa semmoinen "ahnehtiminen". Ei voi tulla kovin hyvää jälkeä, jos yksi ja sama pulju yrittää kalastella niin monen eri genren kohdeyleisöä samalla kertaa. Keskittyisivät mieluummin vain muutamaan juttuun ja yrittäisivät tehdä ne mahdollisimman hyvin.

05.11.2017 23:52 #7

Kyllä se kahdeksan miljardia on sellainen summa, että sillä pötkii ihan minne vaan haluaa. Maailman kalleimmat elokuvatkin ovat maksaneet vain muutamia satoja miljoonia dollareita. Ihan kaikkea ei myöskään ole pakko toteuttaa jättibudjetilla. Toisaalta jos rahat jaetaan kymmenien, ehkä jopa sadan projektin kesken, saattaa järjettöminkin rahakasa olla liian vähän.

06.11.2017 01:41 #8

Hmm. Voipi olla, että Netflix tekisi sarjan kanssa jotain hyvää, he kun uskaltavat myös hiukan rikkoa rajoja... voipi olla, että Jacksonin elokuvissa itseäni häiritsevä "laahaus" ja ylidramatisointi sekä toimintakohtausten korostaminen muun juonen kustannuksella jäisi pois...

Toisaalta voi myös olla, että Netflixin laatu alkaa laskea, jos he tosiaan alkavat tehtailla sarjoja urakalla oikealle ja vasemmalle... LotR kun on vielä aika vaativasta päästä jos sovituksia ajatellaan, enkä nyt niinkään viittaa kirjaan itseensä vaan sen vakaaseen fanikuntaan. Fanikuntakin on tietysti jakaantunut kahtia, ja kuten jo todettua, se toinen puolisko ei ole kirjoja koskaan lukenutkaan. Odottaisivatko he sarjalta täsmälleen samaa kuin elokuvilta? On mielenkiintoista nähdä millainen tulkinta sitten tehdään ja mistä se ammentaa, teki sarjan sitten lopulta kuka hyvänsä.

Jussi kirjoitti: Tekstissä minua hämmensi kovasti tämä kohta:

Kukahan muuten valitsi Damonin rooliin? Olen ymmärtänyt, että valinta olisi tullut jotenkin Kiinasta, ja että vähintään kiinalaisilla itsellään ei olisi ollut ongelmaa asian kanssa. Tietysti ymmärrettävää siinä mielessä että he todennäköisesti kokevat olevansa enemmistöä omassa maassaan.

Veikkaan kyllä, että nykyään löytyy hyvinkin porukkaa, joka jättää sarjan katsomatta jos päähahmot ovat kaikki valkoisia. Joka tapauksessa monet kokevat LotRin jo muutenkin rasistisena tummien örkkien ja etelästä ja idästä tulevien pahisten takia. Toisaalta kovimmat Tolkien-fanit taas eivät varmaankaan pitäisi siitä, että päähahmoja muokattaisiin liikaa. Voisihan se kyllä olla mielenkiintoista jos päähahmot tai osa heistä muutettaisiin vaikka tummaihoisiksi naisiksi, siinä suuttuisivat sitten samat jotka hiiltyivät uudesta Ghostbustersista... Kun niitä naisia, homoja ja värillisiä yritetään kuulemma niin väkisin tunkea esiin päähahmoina, mutta LotRissapa meillä on sentään jo valmiiksi Legolas ja Gimli. :D

Ja olihan Martinillakin jo 90-luvulla ei-valkoihoiset dothrakit.

Joidenkin mielestä myös dothrakit edustavat rasistista stereotypiaa, luulisin että sen takia että ovat aika väkivaltaisia ja vaikutteita on otettu ei-länsimaisesta yhteiskunnasta, mikä on aina vähän ongelmallinen yhdistelmä. Tämä siis siitä huolimatta ettei Martinilta löydy oikeasti yhtäkään mukavaa paikkaa tai kansaa, joka ei olisi sarjassa enemmän tai vähemmän väkivaltainen tai muuten ikävä. (Tämän inhorealistisen maailmankuvauksen takia sarja alkoi ahdistaa itseäni jo sen verran, että jouduin laittamaan TV-sarjan tauolle ja uusinta kirjaakaan en ole saanut vielä luettua...) Ylipäätään nykyään saa olla varovainen jos valkoihoisena kirjoittaa ns. värillisiä hahmoja, toisten mielestä niin ei edes saisi tehdä ja toiset taas kritisoivat jos niitä ole tai ne on esitetty väärin.

07.11.2017 01:22 #9

kyty kirjoitti: Voisihan se kyllä olla mielenkiintoista jos päähahmot tai osa heistä muutettaisiin vaikka tummaihoisiksi naisiksi, siinä suuttuisivat sitten samat jotka hiiltyivät uudesta Ghostbustersista... Kun niitä naisia, homoja ja värillisiä yritetään kuulemma niin väkisin tunkea esiin päähahmoina, mutta LotRissapa meillä on sentään jo valmiiksi Legolas ja Gimli. :D

Minua itse asiassa ei häritsisi, jos tulevassa tv-sovituksessa kaikki hobitit olisivat tummaihoisia, jokainen sindar-haltia kiinalaisen näköinen jne. Jos siis kyseessä olisi radikaali uusi tulkinta. Meillä on kuitenkin jo olemassa Jacksonin ohjaamat elokuvat, jotka ovat uskollisia kirjoille Keski-Maan väestön etnisyydessä.

Myös mustainmaalaisten rooli Sarumanin joukoissa oli poistettu lähes kokonaan elokuvissa. Helmin syvänteen taistelussa vihollisen puolella nähtiin vain örkkejä, vaikka oikeasti mukana oli merkittävä määrä mustainmaalaisia. Jos uudesta tv-sovituksesta halutaan mahdollisimman uskollinen kirjoille, niin suuriin taisteluihin täytyy ottaa "pahat" ihmiset örkkien rinnalle.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
07.11.2017 11:21 #10

Ihan mielenkiintoista sinänsä, mutta minä kyllä olisin toivonut ennemmin sen Silmarillion -tv-sarjan toteuttamista, se minusta taipuisi luonnollisemmin tv-sarjamuotoon.

Mutta jos tästä totta tulee, niin kyllähän se on katsottava.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

07.11.2017 12:37 #11

Toivon myös että näyttelijät eivät vaikuttaisi pelkiltä diversiteettiedustajilta, jos lähdetään muuttelemaan etnisyyksiä. En tosin jaksa itse uskoa mihinkään kovin radikaaliin tulkintaan, mutta saa nähdä... Sitä paitsi etnisyyksien muutteleminen itsessään ei riittäisi, jos tekijät kuitenkin ovat suurimmaksi osaksi valkoisia.

Silmarillion olisi minustakin ollut järkevämpi valinta TV-sarjaksi. Trilogian valitseminen tuntuu minusta kertovan joko siitä, että Jacksonin leffat eivät miellyttäneet ja halutaan tulkinta joka painottaa eri asioita ja antaa lisää tilaa tarinalle, tai sitten siitä, että halutaan hyötyä valmiista brändistä. Jos Silmarillion joskus valitaan elokuvan tai TV-sarjan aiheeksi, voipi olla että sekin tungetaan täyteen hobitteja.

Jussi kirjoitti: Jacksonin filmeissä pyrittiin vähentämään rasistisia piirteitä sillä, että Sauronin armeijat koostuivat lähes kokonaan örkeistä. Itäläisiä nähtiin kerran marssimassa Mustalla portilla, ja myöhemmin etelän asukkaita olifanteilla ratsastamassa. Plus merirosvoja extended editionissa. Kirjassa Pelennorin kenttien suurtaistelussa Sauronin joukoista yli puolet oli ihmisiä.

Ymmärtääkseni tämä ei ihan riittänyt, sillä jotkut kokivat että elokuvassa örkeille oli laitettu liikaa ns etnisiä piirteitä kuten rastatukkia(?) ja pahoja ihmisiäkin näkyi liikaa. Lisäksi moni kokee ongelmaksi koko valo vs. pimeys-asetelman, sillä ne nähdään rasistisena, kuten olen jo toisaalla ihmetellyt. Se kun ei aina tunnu kohdistuvan edes ihmisiin liittyviin etnisiin piirteisiin, vaan ylipäätään siihen onko pahiksella tummat vaatteet tms.

Toisaalta kaikki sotaa, ennakkoluuloja, ihmisten pahuutta ja vajavaisuutta ynnä muuta vastaavaa käsittelevät teokset ovat nykyään helposti kritiikin kohteena. Erityisesti mikäli joukossa on myös ei-valkoisia kansoja tai hahmoja, joihin on liitetty negatiivisia piirteitä. Eikä se kohdistu pelkästään Tolkienin kaltaisiin vanhojen näkemysten aikaisiin kaukaasialaiskeskeisiin teoksiin, vaan Martinin lisäksi myös esim Abercrombien kirjoja on syytetty rasismista, koska etninen pahiskansahan edusti selvästi muslimeita, jotka siis esitetään kirjassa yksinomaan pahiksina joita vastaan pitää taistella. (Tämä pistää miettimään, ovatko nämä ihmiset edes lukeneet koko sarjaa.) Oma osansa voi tietysti olla sillä, ettei moni nykyihminen välttämättä enää ymmärrä lukemaansa kunnolla.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

HVM
Upseeri
HVM vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
07.11.2017 19:11 #12

Katson vain jos mukana on Tom Bombadil... ;P

07.11.2017 19:35 #13

HVM kirjoitti: Katson vain jos mukana on Tom Bombadil... ;P

Katson vain, jos Tom Bombadil on musta homoseksuaali nainen.

I'm just a normal everyday pervert.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, punnort

07.11.2017 20:37 #14

Joku ehdottaakin jo , että hahmojen näyttelijät voisi vaihtaa ei-valkoisiin.

Muuten tulikin jo törmättyä kommentteihin, joissa tätä asiaa joko pelättiin tai vaadittiin, en saanut ihan selvää että kumpaa. Veikkaan ensimmäistä. Lisäksi jotkut pelkäävät uutta sarjaa koska pitävät elokuvista ja niiden näyttelijöistä, sekä mahdollista sarjan seksualisoimista Game of Thrones tyyliin...? En itse oikein osaa pelätä sitä, että LotR:iin lisättäisiin seksikohtauksia, eiköhän "GoT:in seuraajalla" tarkoiteta enemminkin toivetta uudesta eeppisestä fantasiasarjasta, jolla saadaan suuret katsojaluvut... Tuskin siitä nyt sentään K18-viihdettä sentään ollaan tekemässä...?

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
07.11.2017 23:05 #15

Jussi kirjoitti: Mutta sellainen minua haittaisi kovasti, jos lähes kaikki hobitit olisivat valkoisia, mutta joukossa seisoskelisi pari mustaa ja vaikka yksi aasialaisen näköinen, eikä asiaa selitettäisi mitenkään. Tällaista sovitusta en suostuisi katsomaan, koska siinä ei olisi mitään järkeä.

Tarinan sisäisen logiikan kannalta olisi varmasti hyvin vaikea perustella sitä, että joku hobitti olisi ulkonäöltään huomattavasti muista poikkeava. Tällainen ratkaisu tuntuu jo lähtökohtaisesti aika epätoivoiselta. Sitä paitsi, Keski-maassahan on jo valmiiksi laaja skaala erilaisia kansoja, kun on hobitit, haltiat, kääpiöt, entit…. ja kaikilla näillä on omat erityispiirteensä niin ulkonäöllisesti kuin mentaalisestikin.

Tietenkin tv-sarjojen roolittamiseen on helppo puuttua. Mielestäni Yhdysvalloissa on kuitenkin oikeasti paljon vakavampia ongelmia ei-valkoistia ihmisiä kohtaan (kuten poliisien käyttämä väkivalta osoittaa) kuin se, että brittikirjailijan 30-40-luvuilla kirjoittaman kirjan henkilöt ovat kaikki valkoihoisia ja siitä tehdyssä adaptaatiossa kaikki ovat valkoihoisia. Ylipäätään, eikö ”valkoisuudella” tarkoiteta pohjimmiltaan sitä, että kyseessä on jokin etniseltä taustaltaan enemmistössä ja valtapositiossa oleva ryhmä, joka määrittää normaaliuden? Termi ei ole mielestäni ole edes ihonvärisidonnainen.

Oli miten oli, katsoisin varmaan sarjaa ihan uteliasuudesta oli siinä sitten näyttelemässä valkoisia tai mustia. Yleisesti kannatan sitä, että elokuvissa esitetään ihmisiä mahdollisimman monipuolisesti, mutta fiilikset kiintiömustasta/naisesta/vähemmistöstä valitettavasti tulevat, jos hahmoon ei ole millään tavalla panostettu ja se jätetään yhdentekevään rooliin, tai pahimmillaan kirjoitetaan tarinasta nopeasti ulos.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

07.11.2017 23:35 #16

Puolikuu kirjoitti: Tosin suuri pelkonihan on tuo Kytyn mainitsema seksualisoiminen, ja jos sarjaan haluttaisiin tuoda jotain HBO:n räväkkyyttä (Aragorn, Gimli ja Legolas piipahtavat bordellissa kesken örkkijahtia), voisi kyllä minun osaltani jäädä katsomatta.

Pidän sitä edelleen aika epätodennäköisenä (voin sitten myöhemmin tarvittaessa myöntää olleeni väärässä!) sillä eikös siinä menetettäisi samalla todella iso osa potentiaalisesta yleisöstä, ja epäilen etteivät Tolkienin oikeudenhaltijatkaan innostuisi moisesta tulkinnasta? Tietenkin voi olla, että tekijät arvelevat potentiaalisen aikuisyleisön olevan niin iso ja Sormusten Herran niin kantava brändi, että sarjan voisi huoletta suunnata samalle yleisölle kuin Game of Thronesin, eikä nuorempaa yleisöä tai vanhoja LotR-faneja (mukaan lukien keskenkasvuiset) tarvitsisi ottaa huomioon.

Onraj
Kisälli
Onraj vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
08.11.2017 17:19 #17

Niin, itse pidän Jacksonin tekeleitä vain visuaalisesti onnistuneina, joskin nyt kun niitä katsoo, ne eivät oikein kestä aikaa sittenkään ja ovat kaikkialla pauhaavan uuvuttavan sinfonian raskauttamia.

Pahinta niissä on kuitenkin se, että ne sisältävät useiden keskeisten hahmojen (Faramir ennen muita) täydellistä väärinymmärtämistä rienaamiseen asti. Peter Jackson on sittemmin muovisilla Hobitti-sovituksillaan menettänyt sen vähänkin paikkansa jalustalla imho.

Sarja kuulostaa siis oikein loistavalta ajatukselta ja formaattina se on joka tapauksessa ajat sitten ajanut rajoitetun elokuvan ohitse. Ehkä kuitenkin Silmarillion olisi ollut tärkeämpi tehdä.

13.11.2017 22:38 #18

Jussi kirjoitti: Joidenkin lukemieni uutisten mukaan sopimus ei koske kaikkia Tarun sormusten herrasta henkilöitä. Siinä tapauksessa projekti ei olisi tutun kertomuksen uudelleenfilmaus vaan jotain muuta. Ehkä vaikka Aragornista kertova prequel-tarina, joka pohjautuu Kuninkaan paluun liitteisiin.

Olin oikeilla jäljillä. Amazon ilmoitti tänään virallisesti, että Taru sormusten herrasta -aiheinen tv-sarja on tulossa. Mutta se ei ole TSH:n uudelleenfilmatisointi vaan kertoo tapahtumista ennen trilogiaa. Useampi kausi on vahvistettu, ja Tolkienin perikunta on mukana sarjan teossa. Se ei ole tiedossa, sijoittuuko tv-sarja samaan jatkumoon kuin Peter Jacksonin ohjaamat elokuvat. Esimerkiksi Wertzone-blogi raportoi asiasta .

No ei TSH:n uudelleenfilmauksessa olisikaan ollut ideaa, parempi näin. Pakko hankkia Amazon Prime Video -suoratoistopalvelu, kun sarja alkaa pyöriä. Olen sen verran iso Tolkien-fani. Jos jaksaa odottaa, niin kaudet varmasti julkaistaan myöhemmin dvd/blu-ray-versioina. Otetaan vielä viestin loppuun lainaus virallisesta lehdistötiedotteesta :

Set in Middle Earth, the television adaptation will explore new storylines preceding J.R.R. Tolkien’s The Fellowship of the Ring. The deal includes a potential additional spin-off series.

Viimeksi muokattu: 13.11.2017 23:10 : Jussi. Syy: Muokkailin tekstiä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
13.11.2017 23:46 #19

Aragornin syntymästähän tehtiin joskus 2006? varsinn hyvälaatuinen fanielokuva. Voisikohan olla että osin samoja juoniaineksia käytettäisiin tässä?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

max
max vastasi aiheeseen: Sormusten herrasta Amazonin tv-sarja
14.11.2017 10:18 #20

Jussi kirjoitti: Ymmärrän hyvin, että naishahmojen puute voi olla ongelma. Mutta mitä pahaa siinä on, että kaikki henkilöt ovat valkoihoisia? Jättääkö joku siksi sarjan katsomatta?

Ilmeisesti nuori, tumblrissa ja vastaavssa mielensäpahoittamiskeskuksissa pyörivä yleisö jättää, ainakin Marvel on kiivaasti vaihtanut klassisten hahmojen ihonvärejä viime vuosina, ennen kuin sitten 2016 keksi että voisi sen sijaan tehdä kokonaan uuden sankarin. Supersankarikontekstissa en pidä sitä kovin huonona ilmiönä, sillä koko genren pointti on voimaannuttaa nuoria, mutta helpostihan tällaiset ilmiöt tulvii yli äyräidensä ja menettää merkityksensä.

Itseä ei mikään 50 tunnin tv-versio kyllä voisi vähempää kiinnostaa, oli örkit pinkkejä tai mustia. Toiminnanälkään on jo se Jacksonin trilogia... Pidän tätä hukattuna mahdollisuutena, koska menemällä rohkeasti Jacksonin viitoittamalle tielle (pidän Hobitin kaksiosaisuutta hyvänä ideana, virhe oli paisuttaa kökkötoiminnalla vielä kolmas), saisi melko makean spinoff/fanifiktio -tyylisemmän sarjan aikaan, jossa voisi käsitellä jännittävämmin pelkästään noita kaikkia Tolkienin vähemmän kuuluisia Keski-Maa ideoita, jotka kirjoitetussa muodossa ovat kuivaa wikipediaa. Miksi ne kaikki ikoniset kohtaukset pitää väkisin olla tv-vesitettynä mukana, kun 99% katsojista kuitenkin miettii elokuvaversion komeampia vastaavia (ja 1% valittaa ettei mene kuin kirjoissa).

Viimeksi muokattu: 14.11.2017 10:25 : max.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Ronja