• Darkki hahmo Kirjoittaja
  • Darkki

06.04.2021 23:55 #1 :: Darkki
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja
Nouseeko teille esille jotain kirjasarjaa, jonka haluaisitte nähdä tv-tuotantona? Onko kirjasarjassa jopa niin paljon potentiaalia, että siitä voisi saada Game of Thronesin kaltaisen suursuosioon nousevan sarjan?

Itse toivoisin kovasti näkeväni vielä joskus tv-sarjan Brandon Sandersonin The Stormlight Archive -kirjasarjasta. Hahmot ja tarina ovat kirjasarjassa ihan omaa luokkaansa ja kovana GoT fanina vaikea sanoa kummasta sarjasta pidän enemmän.

Jos TSA ei ole tuttu, mutta olette lukeneet Sandersonin Usvasyntyinen -kirjasarjan, niin vertaisin mittaluokassaan Usvasyntyistä Tolkienin Hobitti-kirjaan ja TSA:ta Taru Sormusten Herraan. Usvasyntinen kirjasarja oli jo loistava, mutta TSA  menee jo ihan uudelle tasolle. Ehdottomasti suosittelen tutustumaan näihin kumpaankin kirjasarjaan :)
Muokannut 07.04.2021 00:08 Darkki

07.04.2021 09:47 #2 :: KiLLPaTRiCK
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja
Mitä nuo kaksi välikirjaa on ja miten on tarkoitus jatkaa seuraavat viisi kirjaa?

Edit. Hetkinen, adlibriksen mukaan vain kolme ilmestynyt ja neljäs ilmestyy tänä vuonna? Eikä mahdollisuutta ostaa kovakantisina vain jotain pokkareita?
Muokannut 07.04.2021 10:07 KiLLPaTRiCK

• Darkki hahmo Kirjoittaja
  • Darkki

07.04.2021 10:25 #3 :: Darkki
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja

KiLLPaTRiCK post=63288 kirjoitti: Näyttäsi tämä Myrskyn valo olevan kesken? Kymmenen suunnitteilla ja viimeisin viides kirja lopettaa tämän "ensimmäisen setin"

Tosiaan tuo kirjasarja sisältää myös kaksi novellia, jotka eivät suoraan seuraa kirjasarjan tapahtumia. Nämä eivät juonen kannalta ole pakkoluettavia kirjoja, vaan jos maailma kiinnostaa, niin avaavat lisää tiettyjä tapahtumia, joita ei itse kirjasarjassa käsitellä. Jos nämä kirjat myös kiinnostavat, niin suositeltava lukujärjestys on lukea Edgedancer  ennen sarjan kolmatta Oathbringer -kirjaa, sekä Dawnshard  sitten Oathbrindgerin jälkeen ennen uusinta Rhythm of War -kirjaa.

Stormlight Archive on mittava sarja, jonka Brandon on jakanut kahteen eri osioon. Ensimmäisen osion viimeinen, eli viiden kirja julkaistaan vuonna 2023. Brandon on hyvin tuottelias ja tarkka näiden julkaisuaikojen osalta, joten tuo julkaisuaika todennäköisesti pitää. Uskoisin, että tämä viides kirja tulee olemaan jollain tavalla sarjan päätösosa siihen saakka oleville tapahtumille.

Se miten Brandon tulee jatkamaan sitten Stormlight Archiven toista osiota, niin siitä ei ole tullut vielä mitään lisätietoa. Voi hyvin olla, että kyseessä on samanlainen "alasarja", kuin Usvasyntyiseen tehty jatko-osa Mistborn: Wax and Wayne , jossa hypätään uusilla hahmoilla liikkeelle ja tapahtumien välillä on mennyt vuosikymmeniä tai jopa vuosisatoja.

Muoks: noista kovakantisista kirjoista sen verran, että jos Adlibriksen kautta niitä ei ole saatavilla, niin kannattaa tarkistaa Saksan Amazoni, josta näitä enkkukirjoja saa helposti ja nopeasti toimitettua tänne Suomeen ja vieläpä aika kohtuu hintoihin. Linkit löytyvät meidän enkkusivujen kirjojen tiedoista.
Muokannut 07.04.2021 11:05 Darkki
Tykännyt: KiLLPaTRiCK

07.04.2021 12:23 #4 :: KiLLPaTRiCK
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja
Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta on liian monta sarjaa jo kesken, kun joutuu odottelemaan kirjailijan (Martin/Rothfuss) niiden valmiiksi saattamista.

08.04.2021 10:41 #5 :: KiLLPaTRiCK
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja
Nyt kun olen tätä hetken miettinyt, niin ajattelin muutaman ajatuksen raapustaa. Päädyin tulokseen, että tuskin mistään.
Thrones oli niin erilainen ja samalla ainutlaatuinen TV-sarja, että muita ei vaan enää tule. Henkilöinä oli naisia, miehiä, tyttöjä, poikia, juonitteluja, taisteluita, romantiikkaa ja ennalta arvaamattomia juonen käänteitä. Jotakin jokaiselle katsojalle. Jos joku asia tai alue ei niin miellyttänyt, niin pystyi keskittymään siihen itseään kiinnostavaan osaa. Ei missään muussa kirjasarjassa ole samaa. Muut SciFi/Fantasia sarjat piirtävät tapahtumansa paljon pienemmälle yleisölle ja siksi jäävät myös vain niistä kiinnostuneiden herkuksi. Seuraava huippusuosittu TV-sarja on sitten jotain ihan muuta.
Ja ei se yrittämisen puutteesta jää riippumaan. Jos menee katsomaan omaa kirjahyllyään, niin alkaa olla jo vaikeaa löytää kirjaa tai kirjasarjaa, josta ei ole elokuva tai TV-sovitusta. Yrittäminen myös jatkuu. Olisiko lähempää tusinaa SciFi ja Fantasia TV-sarjaa, joita tällä hetkellä polkaistaan käyntiin ja toivotaan parasta? Mutta kun Fantasia on pääsääntöisesti vähän lapsellista ja romanttista hömppää antiikkisilla asenteilla, niin siitä on vaikeata yrittää myydä sarjaa aikuisille ilman, että lähdemateriaalia rajusti muutetaan ja se saa taas kirjojen fanit heti takajaloille. Eikös täälläkin ole jo meuhkattu tulevan Wheel of Time sarjan päähenkilöiden valinnasta? Näkemättä jaksoakaan sarjasta. SciFi taas jakaa ihmiset jo heti porteista niihin, jotka sitä katsovat ja toisiin, joille on aivan mahdotonta edes kuvitella mitään avaruuteen sijoittuvaa.
Ei tämä ole kuitenkaan huonoa aikaa ollenkaan. Yritykset heittelevät miljardeja netti-sarjoihin ja aina sieltä jotain pieniä helmiä putkahtelee meille genre-faneille. On Witcheriä, Mandaloriania ja Expansea. Trekkejäkin on kohta kolme live-sarjaa. Ei olisi uskonut vuonna 2005, kun Enterprise sai kirveestä ja koko TV-toiminta haudattiin.
Ehkä meidän pitää myös haudata tuo termi TV-sarja. Ovatko ne enää TV-sarjoja? Onko netti/streemaus-sarja jo parempi? Ainakin se olisi lähempänä totuutta.
Muokannut 08.04.2021 10:44 KiLLPaTRiCK

08.04.2021 17:45 #6 :: Hiistu
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja
Täytyi luntata, paljonko Game of Thronesia tehtiin. 73 jaksoa, 8 kautta. Tietenkin jokin lyhytkin sarja voi olla hyvin suosittu (kuten käsittääkseni esim. The Witcher, josta tähän mennessä ilmestynyt ensimmäinen tuotantokausi eli 8 jaksoa). Mutta että saavuttaisi samaan kokoluokkaan yltävän suosion kuin GoT... Siihen tarvitaan uskoakseni pitkä sarja, jonka juonenkäänteistä riittää spekuloitavaa ja ihmiset odottavat aina seuraavaa tuotantokautta ja sarjan maineen levitessä mukaan tulee uusia faneja. Sarjasta kasvaa sellainen "juttu", josta ollaan innoissaan ja halutaan osalliseksi.

Noh, onhan sellainenkin spefi-sarja kuin The Walking Dead. 156 jaksoa, vielä 11. tuotantokausi tulossa. Spinnoffeja. Katsojiakin on.

Mutta jos nyt vaikka fantasiassa pysytään niin... Minäpä heitän, että Dragonlancen vaikka nyt alkuun Kronikat jos vetäisi sellaisen GoT-tuotannon läpi, että olisi ilme ja meno sopivan synkänpuhuvaa ja vakavahenkistä ja ikään kuin katu-uskottavaa, kyllä siinä riittäisi juonenkäänteitä, henkilöhahmoja, suhdedraamaa, taisteluja, sankareita, roistoja, miestä ja naista ja liskoa... Eli ei tekisi siitä esimerkiksi   kökköä animaatiota.

Nimim. "Omistan television. Sieltä on kiva joskus katsoa hiihtoa. Olen siis melkein tv-sarjojen asiantuntija." Mutta saahan sitä ihmisellä silti olla mielipiteitä.

09.04.2021 11:45 #7 :: KiLLPaTRiCK
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja
Mielestäni The Walking Dead ei täytä otsikon vaatimuksia. Zombiet kuten SciFi on monelle täysi mahdottomuus. Toki me niitä katselemme ja on sarja tuonut uusia katsojia, mutta tuskin he ovat ruvenneet Romeron leffoja käymään läpi sarjan innoittamana. Myöskään buumia sarjakuvien lukemiseen en ole nähnyt. Siis, että kaikki odottaisivat seuraavaa Kirkmanin albumia ja niitä löytyisi joka hyllystä.

En kyllä synkkyyttä ja vakavahenkisyyttä kirjoista löydä. Joka miehelle/naiselle löytyy joku romanttinen pari, joka ei nyt sitten toimi ja kierrellään. Ainoa seksuaalisesti aktiivinen on tietysti pahis ja jos hyvis puuhailee, niin se on jonkinlainen syntiin lankeaminen. Minkäänlaista realismia ei sodissa ole tai muuta selitystä jätti armeijoille. Lopussa Lord of Rings tyyliin varma tappio vaihtuu taikasauvalla toisenlaiseksi.
Älkää nyt sitten tuosta väärin ymmärtäkö. Luen näitä mielelläni. Vievät ajatukset pois synkästä ja vakavasta nykyisyydestä. Ja kuten sanoin, ovat kirjailijat oppineet vähän matkan varrella. Taidankin avata kirjan...
Muokannut 09.04.2021 11:46 KiLLPaTRiCK

09.04.2021 16:58 #8 :: Hiistu
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Ja tuo Dragonlance on juuri sitä hömppää jota tarkoitin. Kahlaan niitä juuri läpi ja olen Legendoissa. (off topic. Ovat muuten oppineet kirjoittamaan paremmin kuin Kronikoissa)
En kyllä synkkyyttä ja vakavahenkisyyttä kirjoista löydä.

Jep. Mutta jos käsikirjoitustiimi laittelisi vähän värikynää, visuaalinen ilme saataisiin kohdilleen jne., olisi siinä minusta hyvää potentiaalia sellaisellekin tulkinnalle.

Asia erikseen, pitääkö tv-fantasiasarjan (vaiko fantasia-tv-sarjan?) olla synkkä ja vakava ollakseen suosittu. Ehkä seuraava menestyssarja onkin jokin laadukkaasti toteutettu veijarifantasia, jota katsellessa kaikille tulee hyvä mieli?

• Jussi hahmo
  • Jussi

10.04.2021 01:19 #9 :: Jussi
Mistä kirjasarjasta seuraava ”Game of Thrones” tv-sarja
Kesällä 2019 Yle uskoi, että vastaus on Neil Gaimanin Sandman.

Mutta jos vakavasti miettii ketjun otsikon kysymystä, niin "seuraava Game of Thrones" voi olla jo saatavilla. GoT ei mitenkään heti hypännyt supersuosioon, vaan katsojaluvut nousivat vähitellen vaatimattoman alun jälkeen. Ymmärtääkseni vasta neloskaudella GoT:sta voitiin puhua ilmiönä. Ketjussa on mainittu The Witcher – Noituri. Siitä on näytetty tähän mennessä yksi tuotantokausi, joka on saanut hyvät katsojamäärät Netflixissä. Mistä sen tietää, jos muutaman kauden jälkeen ollaan lähellä GoT:n suosiota. Sapkowskin kirjoissa riittää tarinaa ja kiinnostavia tapahtumia. En itse osaa sanoa mitään Netflixin Witcherin laadusta, koska en ole katsonut sitä jaksoakaan. Minua häiritsee liikaa joidenkin hahmojen roolitus.

Amazonin vielä nimetön, Keski-Maan toiselle ajalle sijoittuva tv-sarja voi olla valtava hitti. Tolkienilla on maailmanlaajuisesti mielettömästi faneja, ja ihan puhtaasti kirjojen perusteella. Sitten vielä Peter Jacksonin menestyselokuvista pitäneet (jotka eivät ole lukeneet Tolkienin kirjoja) haluavat varmaan tarkistaa uuden Keski-Maa-sarjan. Mutta riittääkö tämä nostamaan Amazonin tv-sarjan Game of Thronesin tyyliseen suosioon? Mahdoton sanoa. Paljon riippuu siitä, onko tulossa oleva sarja oikeasti hyvä.

Toisaalta en ole asiantuntija spekuloimaan otsikon kysymystä. Luen fantasiaa mieluummin kirjoina kuin katson tv-sarjoina, enkä vastaavalla tavalla innostu tv-sovituksista. Esimerkiksi Hiistu sanoi aiemmassa viestissään GoT:iin liittyen:

Minä taidan olla immuuni tällaiselle, sillä lopetin Game of Thronesin katsomisen neljänteen kauteen, enkä tiedä mitään loppujen tuotantokausien tapahtumista. Vaikka olen tv-sarjan lähdemateriaalin, Martinin Tulen ja jään laulun, suuri fani. Viimeisillä kausilla GoT:n suosio oli juuri suurimmillaan, mutta en koe menettäneeni mitään, vaikken ollut osallisena ilmiössä.

Ehkä pitäisi tehdä enemmän fantasiatelkkasarjoja, jotka eivät ole tulkintoja mistään, vaan ihan puhtaasti televisiota varten kehitettyjä? Amazonin uusi Keski-Maa-sarja on askel vähän siihen suuntaan, koska se ei ole sovitus Tolkienin romaanista, vaan kertoo ajasta, josta on vain niukasti tietoa Sormusten herran liitteissä sekä Keskeneräisten tarujen kirjassa.

Lopuksi pitää sanoa, että seuraava Game of Thrones voi olla uusi Game of Thrones. HBO:lta on tulossa ensi vuonna House of the Dragon, ja useita muita Westeros-telkkasarjoja on kehityksessä.
Muokannut 10.04.2021 01:31 Jussi

Valvojat: RaccoonRasimus