Hobitti II: The Desolation of Smaug

16.02.2014 20:39 - 16.02.2014 20:42 #121 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kuten vanhalla foorumilla kirjoitin, iski Odottamaton matka minuun täysillä. Katsoin sen kolmannen kerran valkokankaalta viime joulukuussa - paikallinen elokuvateatteri järjesti vielä yhden näytöksen. Jotenkin filmissä onnistui Sormusten herroista tutun visuaalisen ilmeen yhdistäminen erilaiseen, kevyempään tyyliin. Meno oli myös tarpeeksi rauhallista.

Smaugin autioittama maa olikin sitten pettymys. Koko ajan mentiin hirveällä vauhdilla eteenpäin, eikä suvantokohtia ollut tarpeeksi. Pidin koko elokuvassa eniten siitä kohtauksesta, kun Tauriel ja Kili juttelivat metsähaltioiden vankityrmissä. Järvikaupunki oli kiva ja Smaug upea, itse asiassa parempi kuin odotin. Lohikäärmeen ja Bilbon kohtaaminen oli todella vaikuttava ja yksi leffan huippukohdista. Mutta tätä seurasi täysin turha keksitty osuus, jossa kääpiöt taistelivat Smaugin kanssa.

En ole koskaan ollut kirjapuristi, ja minua eivät häirinneet yhtään monien moittimat muutokset ja lisäykset TSH-elokuvissa, ensimmäisessä Hobitissa tai vaikka Game of Thrones -tv-sarjassa. Mutta nyt minusta tuntui siltä, että Jackson ja kumppanit veivät tarinan liian kauas alkuperäisestä. Myös tunnelma vedetiin turhan vakavaksi - en minä halunnut uutta Tarua sormusten herrasta! Erityisen negatiivisena mieleeni jäi Gandalfin viruminen Sauronin vankina.

Myös elokuvan loppuminen valtavaan cliffhangeriin ihmetytti. Eikö olisi voitu jatkaa kymmenen minuuttia eteenpäin ja näyttää
joka olisi ollut hieno päätös filmille? Odottamaton matka oli suosikkini vuoden 2012 leffoista. Viime vuoden elokuvissa ykköstilalle pääsevät Gravity ja Frozen - Smaugin autioittama maa ei pärjännyt näille. Hobitti kakkosen visuaalista ilmettä ja tehosteita ei voi kyllä yhtään moittia.
Viimeksi muokattu: 16.02.2014 20:42 Jussi.

• max hahmo
  • max
17.02.2014 00:15 - 17.02.2014 00:16 #122 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug

Jussi kirjoitti: Myös elokuvan loppuminen valtavaan cliffhangeriin ihmetytti.

Yleensä inhoan leffojen katkaisuja (esim. Harry Potter & Deathly Hallows pt.1:sen "dramaattinen" loppu aiheutti lähinnä tylsistyneen tunteen, tosin se oli eka kerta kun moinen edes tuli muotiin..), mutta Hobiteissa ne on mielestäni toimineet hyvin (ykkösosa olisi kyllä voinut loppua leffan kauneimpaan kohtaan eli kotkaliitelyyn ilman mitään jälkirönsyjä). Itse pidin Desolation of Smaugin epätoivoistunnelmaisen cliffhangerin ja lopputekstimusiikin yhdistelmästä tosi paljon, kylmät väreet kulki.
Viimeksi muokattu: 17.02.2014 00:16 max.

• Mab hahmo
  • Mab
19.02.2014 21:59 #123 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug

Jussi kirjoitti: Smaugin autioittama maa olikin sitten pettymys. Koko ajan mentiin hirveällä vauhdilla eteenpäin, eikä suvantokohtia ollut tarpeeksi.

No, mä olen nähnyt molemmat Hobitti-elokuvat vain kertaalleen, mutta mun näkemykseni niiden rauhallisuudesta ovat täysin päinvastaiset :wink: Minusta ykkösosa oli aivan järkyttävää eteenpäin koheltamista Konnusta lähtemisen jälkeen, mutta kakkososan rytmitys sujui paljon paremmin.

Voi tosin olla, että toisella katsomisella Hobitti I tuntuisi paremmalta (ainakin tietäisi, mitä odottaa ja ehkä joidenkin seikkojen suhteen osaisi olla armollisempi). Olin kuitenkin siihen hyvin pettynyt - pidin kääpiöiden laulusta ja alun Erebor- takaumasta, mutta muita yksiselitteisiä kehuja en kykene antamaan - ja kakkososaa meninkin katsomaan aivan toisenlaisin odotuksin. Sen takia kieppuva kamera ja venytetyt & ikävällä tavalla naurettavat toimintakohtaukset eivät jäytäneet sielua niin paljoa.

Lopetukseen liittyen, että maxin lailla mä pidin Hobitti II:n cliffhangerista (joskaan en loppumusiikista :tongue:). Se olisi kyllä voinut olla turhauttava ja vieläpä juustoinenkin, mutta jostain syystä se toimi tosi hyvin.

17.04.2014 16:04 #124 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Tuli tämä katsottua, vähän jälkijunassa tosin, kun posteljooni sen minulle toimitti. Ensimmäisenä huomiona - kuten ensimmäisenkin osan kohdalla - se, että aika vakavahenkinen lehva tämä oli. Hobitti on aina ollut minulle sellainen hyvän tuulen kirja, jossa ensin vähän tapellaan ja sitten juodaan ja syödään hyvin ja isketään juttua. Nyt siitä oli tehty miltei haudanvakavaa draamaa.

Beorn - lempihahmoni kirjassa - ei ollut lähellekään semmoinen mitä kuvittelin. Minun mielikuvissani Beorn on kolmen miehen mittainen ja komea, lihaksikas, tummatukkainen mies. Nyt siitä oli tehty sellainen ihmishahmoinen muurahaiskarhu. Lisäksi lempihahmoni osa lehvassa olisi saanut olla huomattavasti suurempi.

Aika paljon oli myös juonellisesti poikettu alkuperäistarinasta. Tiedän, että hyvän elokuvan tekeminen on varmaan vaikeampaa kuin esimerkiksi hyvän tarinan kirjoittaminen, mutta kuten sanoin - aivan liikaa poikettu parissa kohtaa. Hobitin lukemisesta on tosin kohdallani aikaa muutama vuosi, joten en nyt ihan piiruntarkasti muista tarinan kulkua. Gandalfin harhailu Dol Gulduriin oli tosin hieno homma. En ainakaan muista, että sitä olisi kirjassa sen suuremmin käsitelty.

Smaug. oli. aivan. hemmetin. komea. Varmaan näyttää loistavalta isolla kankaalla. Sen äänikin oli jotain todella karmivaa. Kyllähän se viimeinenkin osa pitää katsoa, jos tällä kertaa pääsisi teatteriin asti.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
18.04.2014 16:30 #125 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Tuli kanssa katsottua tämä hiljattain. Eka osa oli pieni pettymys. Peter Jacksonilla oli vauhtisokeus taas iskenyt peikkoluolaston pakoa kuvattaessa ja pelolla odotin että mitä tällä kertaa on pilattu. Mutta lähimpänä sitä ollut tynnyrilläratsastus olikin ihan mielenkiintoista katsottavaa. Tosin ei sellainen mitä odotin. Olen lukenut Hobitin viimeksi 1989, joten en enää muista millainen se tarkkaan ottaen oli, mutta olin kuvitellut että tynnyrit olisivat olleet suljettuja, jo ihan kelluvuudenkin puolesta?

Rakastan haltioiden visuaalista ulkoasua. Upeat haarniskat ja aseet. Melkein tuli katsottua elokuva uudestaan samantien juuri noiden takia. Smaug oli myöskin upein lohharikuvaus mitä elokuvissa on ollut. Innolla odotan kolmatta osaa, viiden armeijan taisteluineen.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
19.04.2014 01:47 - 19.04.2014 02:25 #126 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Minä taas pidän yhä Vermithraxia ( Lohikäärmeentappaja ) parhaimpana valkokangaslohikäärmeenä, mutta olenkin 80-luvulle jämähtänyt vanha parta. Smaug oli aika bulkkitavaraa. Eikä edes punainen kuten minun lukemani kirjan taiteessa.

Minulle Beorn on ollut pitkä ja tukeva Brian Blessedin näköinen veikko. Tää oli joku pahuksen sillan alta repäistyn näköinen laiheliini pummi.

Itse en ole lämmennyt Hobitti-elokuville juuri millään. Liikaa poikettu tunnelmassa (Hobitti on alusta melkein loppuun asti kepeä lastenkirja, jumalauta). Liikaa tehty TSH:n esiosaa jossa Hobitin tarinaa on vain pieni murunen. Liikaa annettu lähteä mopo käsistä tehosteissa ja toiminnassa. Jos saa tietokonepelirinnastuksen tehdä, niin siinä missä Sormusten herrat olivat Diablo 2 (lajityyppinsä merkkipaalu), niin Hobitti-leffat ovat Diablo 3 (suunnaton alkuperäismateriaalin pettävä pettymys).

Mutta Järvikaupunki oli valtava positiivinen yllätys. Se ja sen ihmiset näyttivät esteettisesti mainioilta ja perinteisestä Tolkien-kuvastosta poikkeavilta. Verrattuna siihen, että ihmettelin leffan aikana, minkä takia kääpiöiden (ja haltioiden hovit) kuvataan aina ihan samanlaisina massiivisina tiloina, jotka sopivat paremmin jättiläisten kuin ihmistä lyhyempien tumppien asutettavaks (oli tolkientulkintaa tai ei).

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 19.04.2014 02:25 Rasimus.

20.04.2014 11:39 #127 : Kuurosokea Pianisti
Vastaus käyttäjältä Kuurosokea Pianisti aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Hobitti 2 oli mielestäni huono elokuva. Ykkönenkään ei kestä kovin montaa katselukertaa, mutta oli se tätä parempi. Huonous vain korostui, kun luin varsinaisen kirjan jouluna, sillä kirjassa puolivälin tapahtumat olivat suosikkejani.

Elokuvan hyvät puolet olivat surrealistinen haahuilu Synkmetsässä, Gandalf Dol Guldurissa. Smaug oli ihan hyvän näköinen.

Muuten tarina tuntui tyhjältä, ryskettä oli liikaa. Taurielin ja Kilin juttu ei sytyttänyt ollenkaan. Ensimmäisessäkin osassa toivoin elokuvan loppuvan puoli tuntia aikaisemmin, mutta tässä tunne oli vielä vahvempi. Parempi olisi, jos kirjasta olisi tehty vain yksi elokuva.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

20.04.2014 11:55 - 20.04.2014 11:56 #128 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Nyt huhutaan, että kolmannen elokuvan nimi olisikin The Hobbit: Into the Fire .

Hugo-finalistit julkistettiin eilen, ja Smaugin autioittama maa jäi niiden ulkopuolelle. Viime vuonna Odottamaton matka pääsi ehdolle. Oikea ratkaisu, sillä Hobitti kakkonen oli selvästi ykköstä heikompi. Varmaankin Gravity voittaa, vaikka itse toivon palkintoa Frozenille. Viime kerralla Odottamaton matka tuli äänestyksessä toiseksi.
Viimeksi muokattu: 20.04.2014 11:56 Jussi.

24.04.2014 21:00 #129 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug

Jacksonin mukaan Smaugin autioittaman maan extended edition on yli 25 minuuttia teatteriversiota pidempi. Tämä on hyvä uutinen, ehkä lisäyksillä filmistä saadaan toimivampi. Voitaisiin keskittyä enemmän henkilöihin ja ottaa mukaan kaipaamiani rauhallisia kohtauksia.

24.04.2014 21:33 #130 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
The Battle of the Five Armies? :shock: Ei There and Back Again? Whaaatt!! Oletan että nimi kertoo leffasta kaiken oleellisen. Viimeisen leffan juonispekulaationi on tällainen:
En jotenkin yhtään lämpene uudelle nimelle, There and Back Again viittaa kivasti kirjaan, Battle of Five Armies viittaa... No, viiden armeijan taisteluun. Meääh.

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

• VMN hahmo
  • VMN
24.04.2014 21:55 #131 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Viiden armeijan taistelu on nimenä mielestäni hieman spoilaava, mutta ei se mitään.

io9:n mukaan nimi vaihdettiin siksi, koska There and Back Again kuvaa koko tarinaa, onhan se kirjan nimi. Sen ei myöskään katsottu sopivaksi koska Bilbo oli jo vuorella, joten minne hän olisi mennyt? Tämän mukaan ei olisi kuitenkaan ihme, jos trilogia tulisi myyntiin There and Back Again nimellä.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

• Diara hahmo
  • Diara
24.04.2014 22:53 #132 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Peter Jacksonin facebook-päivityksen mukaan nimenomaan yhteisboksi tulee myyntiin There and Back Again-nimellä. Tavallaan kyllä ymmärrän tämän nimenvaihdoksen syyn, mutta silti tuo uusi nimi tuntuu hölmöltä. Olisivat nyt jonkun fiksumman edes keksineet.

Tuosta 25min lisäpituudesta extended editioniin olen kyllä innoissani, ekan osan ylimääräiset 10min tuntuivat tosi lyhyiltä. Tuskin maltan odottaa sen ilmestymistä :cheesy:

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

25.04.2014 15:13 #133 : Kuurosokea Pianisti
Tapetaankohan Smaug heti elokuvan alkumetreillä vai muutetaanko kirjan juonta taas vähän? Toisaalta Smaug sai kakkososassa paljon huomiota, joten ehkä kohtalon siirtämiselle ei ole tarvetta. Sitten taas sen hahmon tappaminen, joka on ollut pääpahiksen paikalla koko edellisen leffan ajan, ei vaikuta rakenteen kannalta kovin järkevältä.

Tässä tilanteessa olen kirjan muuttamisen kannalla, sillä en alunperinkään pitänyt Smaugin aikaisesta kuolemasta. Elokuvassa joko Smaugin, Sauronin tai molempien täytyy olla suuressa roolissa, muuten taistelu on vain maallisten olentojen räiskimistä, josta en erityisemmin ole kiinnostunut. Azogkaan ei täytä todellisen Vihollisen kriteerejä.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

• Niksu hahmo
  • Niksu
27.04.2014 21:02 - 29.04.2014 09:30 #134 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Joo no, ei sitä enää voi muuta esittää. Aika surkeita leffoja.

Ensimmäisen Hobitin jälkeen oli vielä toivoa. Odottamattomassa seikkailussa oli potentiaalia, kaikesta ylimääräisestä häsläyksestä huolimatta... mutta Smaugin autioittama maa oli täysi munaus. En nyt viitsi edes aloittaa valitusta, mutta... niin paha se oli, että en voi katsoa koko leffaa kun siinä niin typeriä juttuja että arrrrrgh! Azog on näistä nyt vain vuorenhuippu. Ärsyttää se, että hänestä on tehty Thorinille joku herkistelyn aihe ja muutenkin koko örkki on ihan tyhmän näköinen ja muutenkin raivostuttaa kun ne juoksevat koko ajan siellä taustalla ja leffassa on aivan liian monta minuuttia turhaa örkkiörinää ja aivan liian vähän Bilboa...! Paljon toivoa ei ole uudestinimetyn kolmosleffan varalle...

Minusta Smaug kuoli kirjoissa ihan sopivassa vaiheessa.

Jussi kirjoitti: Viimeisen elokuvan uusi nimi on The Hobbit: The Battle of the Five Armies. Linkki .

Kuinka paljon pidempi ekan Hobitin extended verso oli?
Viimeksi muokattu: 29.04.2014 09:30 Niksu.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
28.04.2014 17:56 #135 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kuten Radoxeald sanoi, Smaugin autioittama maa on pätevä D&D-leffa, mutta olisin minä vähän sitä Tolkien-filmatisoitiakin kaivannut. Tai edes Jacksonin sormustenherrojen vakavalle tyylille uskollista prequel-trilogiaa, mikä näistä piti tulla, mutta ilmeisesti Jackson ei jaksa enää ottaa koko touhua niin vakavasti.

Extended editionin sijaan kaipaisin trimmed editionia, josta turhimmat tietokoneörkkitappelut olisi jätetty pois. Ensimmäisessä Hobitti-elokuvassa tämä ongelma oli kylläkin pahempi, Smaugin autioittamasta maasta ei tarvitsisi leikata enää niin paljon pois.

Kai se kolmaskin täytyy katsoa, ja nousujohteisesta laadusta päätellen se voi kukaties olla todella hyväkin.

• Rauros hahmo
  • Rauros
15.05.2014 16:21 #136 : Rauros
Vastaus käyttäjältä Rauros aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Muakin ärsyttää se että juonta muutettiin paljon..eikä Bilboa nähty tarpeeksi ja vielä se..että kääpiöt taistelivat Smaugia vastaan! Ja sitten lopussa "Mitä me olemme tehneet"?! Olen hirveä Tolkien-fani eikä mun pitäis näin raivota mutta kerroin vaan mielipiteeni :blush:

Rakastan THS-leffoja mutta, tää Hobitin II osa ei ihan mennyt päähän :huh:

• Niksu hahmo
  • Niksu
15.05.2014 18:01 - 15.05.2014 20:26 #137 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Olisipa Jackson vain kuvannut sellaisen leffan, jossa tapahtuu täsmälleen mitä kirjassakin tapahtui. Se häneltä onnistui (suhteellisen hyvin) jo kerran aikaisemminkin.
Viimeksi muokattu: 15.05.2014 20:26 Niksu.

• Iivari hahmo
  • Iivari
15.05.2014 19:00 #138 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Nyt kyllä täytyy huomauttaa, että Ämyrilinnan taistelussa ei ollut haltioita Legolasta lukuunottamatta mailla halmeillakaan...

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

22.06.2014 17:47 #139 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
TheOneRing.netin uusi artikkeli: Mitä tiedämme kolmannesta elokuvasta?

Niksu kirjoitti: Kuinka paljon pidempi ekan Hobitin extended verso oli?

13 minuuttia. Vastaukseni tuli vähän myöhässä...

22.09.2014 13:47 - 22.09.2014 13:50 #140 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Smaugin autioittaman maan extended edition on virallisesti 25 minuuttia teatteriversiota pidempi. Se tulee Suomessa myyntiin 7. marraskuuta.

Viimeksi muokattu: 22.09.2014 13:50 Jussi.

Valvojat: RaccoonRasimus
Pisania