Satama
kesäkuu 13, 12:42
99 viestiä | Eija

08.11.2013 00:01 #41 :: max
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Niistä yksistä (vanhoista?) 3D-laseista tulee nenä aina kipeäksi silmälasien kanssa mutta niitä ei ole osunut kohdalle moneen leffaan, ne kevyemmät lasit on ihan OK. Otan yleensä myös nenäliinasta pienen suikaleen ja taittelen sen "tyynyksi" nenän päälle siihen kohtaan mihin ne painaa. Ilmainen pirkkaniksi.

Itse koen että Hobitti täytyy nähdä 3D:na kun siihen on varmaan panostettu. Sellaiset leffat on eri asia joihin on tungettu joku yksi kaatuva puu tai vastaava (esim. uusimmat Harry Potterit) että voi rahastaa kalliimmat liput, sitä varten ei niitä laseja jaksa.
Muokannut 08.11.2013 00:06 max

08.11.2013 10:40 #42 :: Huoleton
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Eka osa oli pettymys ja ärsytti suuresti pienet muutokset kirjaan. Takaa-ajo kohtauksissa tuntui kuin olisi katsonut kaverin pelaavan tietsikkapeliä ja sitä odotti vain levottomana omaa vuoroa.

Tokat osat ovat monesti trilogioissa mielestäni parempia kuin ekat, koska ensimmäinen osa aina vain esittelee hahmot ja toisessa osassa taistellaan (esim Thor, THS) !

Osui tänään vastaan tämmöinen kuvasarja, jossa esitellään kääpiönaisten karvamuotia :D
Pinterest: Darf women

• Iivari hahmo
  • Iivari

23.11.2013 04:28 #43 :: Iivari
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Oliko kukaan jonottomassa leffalippuja Tennispalatsin edessä tai muualla Suomessa? Minun oli alun perin tarkoitus käydä tänä iltana moikkaamassa jonottajia (siellä piti kaiken järjen mukaan olla tuttujakin), mutta yllättäen tullut sairaalakeikka unohdutti asian kokonaan mielestäni.

23.11.2013 17:57 #44 :: max
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Viime vuonna olin, tänä vuonna ei jotenkin tullut edes harkittua, vaikka ekasta leffasta pidinkin enemmän kuin useimmat. Vähän yllättävää että tänä vuonna joku on mennyt viime vuottakin aiemmin, jotenkin olettaisi ettei kakkososa saa aikaan samanlaista ryntäystä.
Muokannut 23.11.2013 17:58 max

28.11.2013 19:05 #45 :: Pyrexia
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Tavoitteena olisi käydä katsomassa ja ihan 2D versiona. En kertaakaan ole käynyt katsomassa mitään elokuvaa 3D versiona, kun joskus olen kokeillut jotain 3D-laseja ja saanut päänsäryn ja silmät tulivat myös kipeiksi, niin en riskeeraa kun elokuvakin on sen verran pitkä.
Eka osa oli hyvä, mutta en pitänyt siitä "kilpajuoksu"-teemasta, joka poikkeaa kirjasta, myös liiallinen viha haltioiden/kääpiöiden välillä oli liioiteltua. Odotan tätä jatko-osaa, koska Tolkienin kirjat ovat suosikkejani, niin täytyyhän ne nähdä elokuvinakin. Mutta, ihmettelen vaan juuri sitä, kun tässä osassa mennään jo niin pitkälle tarinassa, mitä viimeisessä osassa on?

• Tapsa hahmo
  • Tapsa

28.11.2013 22:04 #46 :: Tapsa
Hobitti II: The Desolation of Smaug

Pyrexia kirjoitti: Mutta, ihmettelen vaan juuri sitä, kun tässä osassa mennään jo niin pitkälle tarinassa, mitä viimeisessä osassa on?

(elokuvaspekulaatiota)
Muokannut 28.11.2013 22:04 Tapsa

• Rid hahmo
  • Rid
    Kaartilainen

09.12.2013 11:09 #47 :: Rid
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kyl tää pitää mennä katsomaan heti ensitilassa. Tosin haluan kattoo 3D HDR:n ehdottomasti!

Mut miten musta tuntuu, että ainakaan internetissä ei ole haisteltavissa mitään kovin hirveää pöhinää leffateattereihin yöllä? Vai onko suunnittelut siirtyneet netistä johonkin muualle?

09.12.2013 20:18 #48 :: Mab
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Olin näkevinäni teattereissa mainoksia pukukisoista tms. Hobitin ensi-iltayönä, joten kai niissä jotain pöhinää on tarjolla.

Täytyy varmaan meikäläisenkin katsastaa Hobitti II ensitilassa (etenkin kun liput on jo hankittu :wink:), ihan vain yleisen tunnelman takia. Itse leffan kohdalla odotukset eivät ole kauhean korkealla ykkösosan tason perusteella.
Joskin varmastikin leffa on visuaalisesti hieno. Niin ikään Bilbo, Gandalf ja muut hyväksi havaitut lienevät edelleen hyviä. Odotan myös innolla Smaugin kunnollista näkemistä ja kuulemista.

10.12.2013 15:49 #49 :: max
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Olen tosi innostunut Hobitista, mutta ei näihin jaksa mennä keskellä yötä ja vielä arkena, en tiedä kuka tuonkin tavan on keksinyt että ensi-illat keskiviikkoyönä jee.
Muokannut 10.12.2013 15:52 max

11.12.2013 18:15 #50 :: Ligandi
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Nonniis, nyt se on nähty ja alamme odottamaan viimeistä koitosta.

HFR oli jälleen mieluinen ja taas kerran elokuva oli kaunis. Mutta omaan silmääni elokuvaan oli ahdettu paljon tapahtumia ja tuntui ettei niihin ehtinyt syventyä kunnolla. Tosin tämä voi johtua ensimmäisestä elokuvasta, jossa asioita jauhettiin pitkään ja hartaasti. Muistaakseeni TSH-trilogiaa joskus kritisoitiin siitä, ettei kaikkea saatu mukaan mitä kirjassa tapahtui.

Tauriel-haltia istuu mielestäni tarinaan ihan kelvollisesti, vaikka pakko on myöntää, että tämä tuli ihan puun takaa
Varoitus: Spoiler.

Ja Legolas on... Legolas :heart:. Mutta onneksi EE-versio syventänee mukavasti näitäkin kohtia. Beorn oli hieno karhuna, mutta ihmisenä maskeeraus tuntui hieman päälleliimatulta. Elokuvassa oli muutama hieno toteutus, kuten

Varoitus: Spoiler.

Smaug. Suuri ja kaunis ja mahtava. Odotin lohikäärmeeltä vähemmän, mutta yllätti miten hyvin Smaug oli lopulta toteutettu. Vaikka leffassa tapahtui paljon, niin hyvä asia oli, että Smaug sai hyvin ruutuaikaa.
Muokannut 11.12.2013 18:54 Ligandi

• Dyn hahmo Kirjoittaja

11.12.2013 18:36 #51 :: Dyn
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Mä näin tän kutsuvierasnäytöksessä eilen illalla. Olihan se nätti leffa, täynnä toimintaa ja rymistelyä, eikä kauheasti tullut penkissä tylsää. Ihme kyllä pituudenkaan puolesta ei puuduttanut missään välissä, vaan mielenkiinto kantoi loppuun asti; varmaan auttoi asiaa, että uusia henkilöitä ja tapahtumia vyörytettiin aikamoista vauhtia, eikä yksikään kohtaus muodostunut liian pitkäksi yksinään.

LoTReissa on silti enemmän tunnelmointia, ihmeen tuntua ja draamallista kaarta, myös synkkyyttä, joka tästä sinällään kyllä riehakkaasta ja väkivaltaisesta Hobitista puuttuu. LoTR tuntuu aikuiseksi kasvaneemmalta versiolta samasta maailmasta. Toki ero näkyy kirjojenkin välillä, eipä siinä.

Kirjoista puheen ollen, minusta tällä kertaa juonesta poikkeukset olivat enemmänkin elokuvan eduksi kuin haitaksi. Muutama kommentti tagien taakse.

Varoitus: Spoiler.

3D HFR ei minusta tuonut ihmeempää lisäarvoa leffaan, ja "jotain lentää päin" ei minusta nyt siis ole lisäarvo. Alkuun kesti totutella seuraamaan kuvaa, joka on välillä turhankin teräväntuntuinen. Pidän perinteisen 2D-elokuvan smoothimmasta fiiliksestä. Eiköhän tuo tule nähtyä mattaversiona uudelleen vielä Iivarin kanssa.
Muokannut 11.12.2013 18:37 Dyn

11.12.2013 19:10 #52 :: Mab
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Smaug oli ehdottomasti parasta koko elokuvassa. Vaikka hänen ulkonäöstään en ole aivan samoilla linjoilla - Smaugin naama näytti välillä joltain muinaiskalalta - niin luonne oli saatu aika lailla nappiin. Ääninäyttelystä ei mitään motkottamista myöskään. Ja vaikka Smaug-kohtauksiin kulutettiin paljon aikaa, niin en missään vaiheessa pitkästynyt *köhköh* vrt. ykkösosan vuoristorata hiisien tykönä *köhköh*.
Varoitus: Spoiler.

Synkmetsä oli ihan hyvän näköinen, paikoitellen jopa todella hienon, mutta odotin kuitenkin ehkä jotain parempaa.
Varoitus: Spoiler.

Thranduilin pesäluolasto oli erinomaisesti toteutettu, ylitti kyllä omat kuvitelmani. Thranduiliin itseensä, kuten myös Taurieliin, suhtautumiseni on vähän kaksijakoinen.
Varoitus: Spoiler.

Gandalf on yksi lempihahmoistani, mutta jotkut hänen kohtauksistaan menivät tosiaan hieman överiksi. Ja toisaalta itseäni alkoi myös hiukan vaivata Jacksonin pyrkimykset sitoa Hobitti-elokuvat tiukemmin kiinni Sormusten herroihin. Dol Guldur -osio tuntui jossain määrin irralliselta ja häiritsi sikäli tarinan flow'ta. Vaikka näin yleisesti ottaen tämä kakkoselokuva eteni mielestäni elokuvana huomattavasti ykkösosaa paremmin.

Vähiten varmaankin tykkäsin elokuvan toiminta/taistelukohtauksista.
Varoitus: Spoiler.
Mutta se hyvä puoli rymistelyllä oli, että saatoin lepuuttaa sen aikana silmiäni. Itsekin kävin katsomassa leffan 3D HFR:nä, mutta olisin varmaan pitänyt enemmän perinteisestä 2D:stä - kesti aikansa totuttautua kuvaan ja sitten jossain vaiheessa mua alkoi vähän huimata. Myöskin jatkuva kamerankieputus oli vähän liiallista meikäläiselle.
Muokannut 11.12.2013 19:12 Mab

11.12.2013 19:23 #53 :: Ligandi
Hobitti II: The Desolation of Smaug

Minusta 3D HFR oli parhaimmillaan Beornin talossa, kun mehiläiset pörräsivät nenäni päällä. Aivan ihania.

Minulle HFR tai 3D on kiva lisämauste ja aina kun mahdollista, niin suosin sitä leffateatterissa. Samalla kattelee ensimmäistä hobittiä vaatimattomalla DVD-julkaisuna, niin siltikin leffasta pitää. HFR on kuin livekeikka ja 2D studiolevy; kumpikin rokkaavat omalla tavallaan. Tosin yletön tavaroiden paiskiminen tietysti väsyttää pitemmän päälle, mutta ainakaan Hobitti ei ole mielestäni siihen sortunut. Tosin 3D HFR aiheuttaa kaverilleni migreenikohtauksia, joten ymmärrettävistä syistä menee kattomaan 2Dnä.
Muokannut 11.12.2013 19:47 Ligandi Syy: lainaukset kohdalleen

11.12.2013 19:47 #54 :: Mab
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Joo, ei mua missään nimessä haittaa, että 3D:tä ja HFR:ää on tarjolla - tuovathan ne ilman muuta elokuvakokemukseen jotain enemmän. Itsekin tykkäsin mehiläisistä. Hauska katsella niitä noin läheltä turvallisissa olosuhteissa :cool:

Mä en yleensä katso elokuvia 3D:nä, koska olen huomannut ettei pääni kestä sitä kauhean hyvin (vaikken mä nyt migreenejä onneksi saakaan), mutta tein poikkeuksen Hobitin kohdalla, koska tiesin siinä panostetun erityisen paljon efekteihin. En nyt sinänsä kauheasti kadu valintaani, koska olihan elokuva tosiaan kaunista katseltavaa, mutta sikäli tietty harmittaa, että kyllähän huimaus häiritsi jonkun verran elokuvan seuraamista. Olisin kaiken kaikkiaan saanut varmaan enemmän irti tavallisesta versiosta. Lähinnä valitin asiasta sen takia, että jos täällä on joitain muita kaltaisiani kahden vaiheilla empiviä, niin 2D olisi ehkä turvallisempi valinta.

• Skie hahmo
  • Skie

11.12.2013 21:18 #55 :: Skie
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Lyhyestä virsi kaunis eli ensin plussat. Smaug oli parasta, yllättäen tykkäsin myös Bardista ja jostain kumman syystä loppu tuli mulle ihan puskista. Mikä oli positiivista, koska kaikenlaiset yllätysmomentit on aina jees. Ed Sheeranin I see fire oli myös todella kaunis lopputekstimusiikki.

Miinuksina sitten erityisesti yleinen tylsistyminen ja HFR. Tuo HFR ei vaan jotenki sovi minun silmille, taistelukohtauksissa silmät vaan pyörii päässä ja muutenkin tykkään että fantasialeffaan vähän vähemmän tarkka versio on kivempi. Antaa sadunomaisemman tunteen. Valitin tästä kaikille viime vuonnakin, mutten nyt sitten muistanut mennä katsomaan 2D:nä...

Niin ja tietenkin

12.12.2013 22:14 #56 :: FreakyMike
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kävin tänään katsomassa ja jäi siitä mielestäni hieman parempi jälkimaku kuin ensimmäisestä osasta. Nytkin oli tarjolla runsain määrin silmäkarkkia, kuten synkmetsä kiemuraisine puineen ja haltiakaupunkeineen. Järvikaupungin talotkin olivat hauskan vänkyräisiä rakennelmia.

Myös Smaugin aarrekasat olivat tosi eeppinen näky. Lohikäärmeen liikkeelle lähtiessä tuli mielikuva aivan kuin Roope ankasta uimassa omassa kolikkomeressään. :cheesy:

• Xariel hahmo
  • Xariel

12.12.2013 22:43 #57 :: Xariel
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Nyt on liput varattu ja huomenna sitä menen katsomaan. Toivottavasti se on yhtä hyvä kuin olen kuullut! 2D-versioon kylläkin olemme menossa seuralaisen silmälasien takia, mutta ei se minua haittaa ollenkaan. Ehkä mukavampi niin, kun elokuvan tapahtumat jäävät sinne valkokankaalle eivätkä tule "nenän päälle pörräämään", kuten joku sanoi ampiaisista.

13.12.2013 10:05 #58 :: Mab
Hobitti II: The Desolation of Smaug

Anteeksi, nyt menee varsinaisen aiheen sivuun, mutta olen yhtä kielellistä asiaa miettinyt jo pitempään ja ajattelin nyt kysyä asiantuntijoilta :)

Mä olen tottunut käyttämään ilmaisuja 'silmänruoka' tai 'silmänilo' kuvastamaan jotain sellaista, mitä on miellyttävä katsella, mutta viime vuosina on 'silmäkarkin' käyttö yleistynyt paljon. Aluksi vieroksuin sitä kun ajattelin sen olevan vain anglistista hapatusta, mutta olen alkanut pohtia, josko se ei tarkoittaisikaan aivan samaa kuin jo olemassa olevat suomenkieliset ilmaukset ja sen käyttäminen olisi siitä syystä lisääntynyt. Ainakaan mun mielestäni 'silmäkarkki' ei kuulosta yhtä... no, hyvältä kuin esimerkiksi 'silmänruoka', vaan siinä on mukana jokin höttöinen ja viime kädessä hiukan epätyydyttävä vivahde.

Hobittiin sovellettuna: jos sanoisi että elokuva tarjosi silmänruokaa, niin se olisi yksiselitteinen kehu, mutta silmäkarkiksi kuvailu voisi esimerkiksi viestiä sitä, kuinka tietokoneella tehdyt/muokatut maisemat ja paikat eivät koreudestaan huolimatta ole yhtä vakuuttavan tuntuisia kuin aito luonto tai kunnolliset lavasteet.

Miten arvoisat riisinkiläiset siis käyttävät ko. ilmaisua, ihan vain 'silmänruoan' tms. synonyymina vai onko sillä siitä himppusen eroava merkitys? :)

• Nafisan hahmo
  • Nafisan

13.12.2013 23:43 #59 :: Nafisan
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kiitos blogaajakollegani pääsin katsomaan Hobitti - Smaugin autioittama maa ilmaiseksi. Jujuna oli siis paikallisen Kaleva-lehden haastattelu elokuvan katsoneen kanssa. Haastatteluni tulee Kalevan menot -palstalle, "Leffavieras" otsikon alla.

Olen lukenut sekä Tolkienin Hobitin, että sormustrilogian lukiossa (TSH:n lukemiseen meni puoli vuotta). Hobitti on kirjana trilogiaa onnistuneempi: se on tiiviimpi kokonaisuus, joka ei päästä lukijaa haukottelemaan. Kun kuulin, että Hobitti tulee kolmessa palassa valkokankaalle, oli minun vaikea uskoa asiaa. Kuinka niin pienestä ja kiinteästä teoksesta riittää materiaalia kaikkiin filmatisointeihin?

Jackson on täydentänyt ja laventanut kerrontaa lisäämällä siihen omia mausteitaan, mutta onnistuu siina verrattaen hyvin. Tunne voisi olla toinen, jos olisin lukenut Hobitin uudelleen vähän ennen leffoja. Nyt en muistanut paljoa edellisestä lukukokemuksesta. Elokuva oli hyvin toiminnallinen ja kaunis. Smaugin äänenä Benedict Cumberbatch oli varsin hyvin sopiva valinta. Hobitti 2 on kokonaisuutena parempi kuin Hobitti - odottamton matka. Mietin vaan, mitä kolmanteen osaan enää jää?

Katsoin elokuvan 2D:nä, en muutenkaan yleensä mene enää "nauttimaan" painavista 3D laseista ja huimausta aiheuttavasta High Frame Rate-teknologiasta. Silmälasillisena tuottavat vain hankaluuksia ja välineurheilun makua. Ulkomaailma on helpompaa unohtaa klassisen muotoisessa leffakokemuksessa.

16.12.2013 09:44 #60 :: max
Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kävin katsomassa eilen ja odotukset onneksi täyttyi. Leffa oli samaa varmaa tasoa kuin ensimmäinen Hobitti eli ei nyt vuoden paras leffa, mutta kirkkainta kärkeä kuitenkin. Ja tynnyrikohtaus, mitä kaikki hehkuttavat, oli kyllä vuoden paras kohtaus missään leffassa.

Pidin leffasta enemmän kuin ykkösestä, lähinnä siksi että tässä leffassa yksinkertaisesti käsiteltiin mielenkiintoisempia tapahtumia (tosin ykkösessä oli enemmän huumoria ja tietenkin alun hobittifiilistely). Tuskin ykkösestä olisi sen parempaa saanutkaan..

Valitettavasti jonkin verran oli venytyksen makua ilmassa (Gandalf-harhailut ym.), Smaug-rymistelyn kohdalla alkoi jo vähän puuduttamaan, vaikka sen olisi luullut olevan juuri se kohokohta (metsähaltia-osio oli).. Sinänsä kyllä pidän lisäyksistä (jopa niistä "pyhäinhäväistyksistä" kuten Tauriel), tuskin ihan kauheasti nappaisi suora kirjafilmatisointikaan (ja onhan sellainen jo 70-luvulla animaationa lapsille tehty).

Lavasteet, puvustus ja efektit (ok, joenlaskussa tietokonegrafiikat ontui vähän) oli taas kerran parasta mitä teattereissa on tarjolla, ei näin kokonaisvaltaiseen maailmaan pääse katsojana seikkailemaan kuin Jacksonin leffoissa (hauska cameo muuten).

Loppu oli kyllä ärsyttävyydessään mahtava veto. :tongue:
Muokannut 16.12.2013 09:48 max

Valvojat: RaccoonRasimus