• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 13 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 88 päivää sitten

Hobitti II: The Desolation of Smaug

• Poissa
  • "Ja isännän koira pieni se hyvin vitsejä ymmärtää; kun hauskat on jutut vieraiden niin hörössä korvat ovat sen ja se nauraa hähhähhää."
17.12.2013 19:23 - 17.12.2013 21:24 #61 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Hobitin lukemisesta on minulla jo vuosia aikaa, mikä taitaa olla näitä leffoja katsoessa oikeastaan hyvä juttu. Smaugin autioittaman maan kävin katsomassa ensi-iltana 3D:nä ja HFR:nä. En edes huomannut mitä eroa HFR:llä on tavalliseen, hassua. Elokuva oli mielestäni kyllä viihdyttävä ja välillä hauskakin. Erityisesti pidän kääpiöiden koomisesta epädiplomaattisuudesta ja paksukalloisuudesta. Kuten aiemmatkin Jacksonin elokuvat, myös Hobitti II oli kaunista katsottavaa ja Martin Freeman on mielestäni erinomainen valinta Bilboksi. Lisäksi Bilbo on muutenkin mukava päähenkilö (verrattuna esim. Frodoon, joka on aika reppana tapaus…). Smaug oli ehdottomasti se, mitä odotin elokuvassa eniten ja olihan se oikein suloinen tapaus.

Hobitti-elokuvista ei voi kuitenkaan keskustella ilman kritiikkiä. Alun perinkään en ymmärrä miksi lyhyestä lastenkirjasta täytyy tehdä kolmiosainen eeppinen fantasiaseikkailu. Jos tarinaa pitää venyttää, niin tekisivät sen edes oikeasta paikasta. Esimerkiksi Beornin talossa olisi voitu olla kauemmin sen sijaan että pitkitetään taistelukohtauksia ja lisätään kaikenlaista ylimääräistä draamaa, mitä ei kirjoissa ole.

Taurielin keksimistä elokuvaan Jackson Helsingin Sanomissa 11.12. julkaistussa haastattelussa perustelee seuraavasti:

Minua, nuorta naista, puhuttelevat naishahmot, koska ne ovat naishahmoja. Selvä.. No, Tauriel ei hahmona ärsytä minua, mutta tämä haltia-kääpiö-romanssi on muuten huonosti rakennettu ja epäuskottava, sillä ei kai kukaan todella rakastu noin lyhyen dialogin perusteella?

Kuten Mab ylempänä taistelukohtauksista sanoikin, Hobitin pitäisi olla uskottavaa omissa puitteissaan. Taistelut ovat kuitenkin mahdottomia ja lähinnä tulee olo että ne örkit eivät niin kauhean vaarallisia olekaan. Itsekin varmaan pistäisin niitä hengiltä tuosta noin vaan. Olettaisin, että käsittämättömiä riskinottoja ja fyysisesti lähes mahdottomia temppuja tullaan näkemään vielä enemmän sitten seuraavassa osassa. Kai keskivertoinen amerikkalainen yleisö on kuitenkin sen verran juustopäistä, että eivät jaksa seurata liian pitkää dialogia.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice
Viimeksi muokattu: 17.12.2013 21:24 Puolikuu.

• Tapsa
  • Tapsa hahmo
  • Poissa
  • Minä olen se henkilö, joka on vastuussa ensimmäisen Satuta/paranna-ketjun aloittamisesta ja kyseisen trendin esittelemisestä Risingilla. Älkää antako itsellenne väitettävän mitään muuta!
17.12.2013 20:45 #62 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Minulla on Hobitti-kirja varsin hyvässä muistissa, joten on vaikea olla vertaamatta kirjaa ja elokuvaa toisiinsa. Ja lähes joka kohdassa vertaus on kirjan eduksi. Pidän alkuperäisen tunnelmasta ja maanläheisestä viisaudesta, kun elokuvat ovat hylänneet ne keskittyäkseen epäuskottavan videopelimäisiin taistelukohtauksiin ja Jacksonin Sormusten herra-elokuvatrilogian toistamiseen. Tuntuu että Unexpected Journey ja Desolation eivät kykene seisomaan omilla jaloillaan vaan turvautuvat joka käänteessä toistamaan aikaisempien elokuvien jippoja ja viittaamaan niihin.

Desolation of Smaug on kyllä ihan toimiva fantasiaelokuva ja nykypäivän mittapuulla hyvännäköistä katsottavaa ja Tolkienin juoni toimii niissä kohdin missä sitä seurataan. Lisäyksetkin ovat jossain määrin perusteltavissa: Tauriel koska elokuvassa täytyy olla naishahmoja, örkkijahti koska pitää olla konfliktia ja läsnäoleva pahis eikä vain kaukainen Smaugin uhka.

Vuorenalaiset hallit olivat komeita ja metsäkuninkaan hovi unenomainen. Synkmetsään olin pettynyt, hieno kohtaus sivuutetaan tosi nopeasti, samoin Beorniin (Puolikuu, todellakin oltaisiin voitu viettää enemmän aikaa hänen talossaan!) Mutta Gandalfin laskeutuminen Nazgulien hautaan oli hieno kohta ja tuo hauta odottamattoman hyvännäköinen ja pelottava paikka, samoin kuin Dol Guldurin linnake.

17.12.2013 22:03 - 17.12.2013 22:04 #63 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Ykkösosa sai paikoin aika kalseaa vastaanottoa, jonka olisi luullut laskevan mielenkiintoa jatko-osiinkin, joten itse vähän yllätyin (positiivisesti) tästä uutisesta..: Hobitti 2 teki kaikkien aikojen avausviikon ennätyksen Suomessa . Ehkä ne marisijat sitten oli lähinnä niitä Tolkien-puristeja (phyh, vaikka fanitankin Tolkienia henkilönä, niin itse pidän sekä Jacksonin TSH-trilogiaa että varsinkin näitä Hobitteja paljon parempina kuin kirjoja).

Sinänsä järkeenkäypää, että jos olisin ostanut vain yhden leffalipun tänä vuonna, niin itsekin olisin varmaan valinnut juuri Hobitin (Gravity ja Thor 2 oli tosin parhaat mitä tuli nähtyä), parin leffan viihde yhdellä lipulla.. :wink: Hyvä että fantasia kiinnostaa ihmisiä edelleen, ainakin valkokankaalla ja telkkarissa. Onhan kirjat vähän kuoleva juttu muutenkin.
Viimeksi muokattu: 17.12.2013 22:04 max.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nafisan

18.12.2013 11:30 #64 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Tosi hyvä leffa, silloin kun se oli hyvä. Käsittämättömän huono, sille päälle sattuessaan. En ole varma, olenko koskaan nähnyt aivan näin epätasaista tuotosta. Tästä lienee kiittäminen Jacksonin kyvyttömyyttä hahmottaa mittakaavaa, sillä molemmat ääripäät tulevat siitä kun jotain vedetään vielä vähän enemmän yli ja mukaan heitetään vielä vähän jotain lisää.

En mä sillai kadu tämän katsomista, mutta päällimmäisenä mielessä on kysymys että eikö siellä ole enää ketään joka sanoisi Jacksonille vastaan?

20.12.2013 21:25 - 20.12.2013 21:30 #65 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kuten eka jakso, tämäkin oli aivan liian pitkä leffa. Ennen torkahtamista ehdin ihastella 3D hrf kuvanlaatua. Ensimmäistä kertaa 3D tuntui hienolta kokemukselta. Lasit oli erilaiset, eivät tummentaneet ja kuva näytti tosi kirkkaalta ja pari kertaa kohti tuleva esine sai hätkähtämään. Mulla ei myöskään alkanut särkeä silmiä tai vetänyt kieroon kuten yleensä tuntuu 3Dssä käyvän (MUOKS: ja sit luen, että toiset eivät ole nähneet mitään eroa :lol: )

Romanssinpoikaset tuntuivat täysin turhilta ja epäaidoilta. EIkö naishahmo voinut olla mukana ilman yhtä mustasukkaista kyylää ja toista, johon ihastuu parin lauseen jälkeen.. Tosin kuka nyt ei Aidan Turneriin ihastuisi :roll:

Jos nyt sit sais vihdosta viimein sen kirjan luettua..

10-V: äiti, tää oli kyl aika jännittävä. Se lohikäärme oli pelottava (ok, itse heräsin siinä vaiheessa, kun kultapatsas..). Se hämähäkkikohtaus oli kirjassa paljon hauskempi (täh, miten se vois olla hauska!? Ne hämähäkit oli kammottavia)

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love
Viimeksi muokattu: 20.12.2013 21:30 Scartti.

21.12.2013 17:08 #66 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Keskiviikkona tuli tämä viimein nähtyä ja tykkäsin paljon kuten edellisestäkin leffasta, vaikka eiväthän nämä silti TSH-trilogialle vertoja vedä. (Tosin mikä näin yleensä vetää? :wink:) Itse kävin katsomassa 2D:nä, sillä en ole koskaan tuntenut 3D:n tuovan mitään erityistä lisää leffoihin, enneminkin vain se iso näyttö ja äänet luovat leffatunnelmaa.

Maxin tavoin kohokohdaksi nousivat myös meikäläisen kohdalla metsähaltijat, tynnyrikohta sekä saapuminen Järvikaupunkiin. Gandalfin harhailut ja örkkikompanioiden örinät olisivat minun puolestani saaneet jäädä vähemmälle ja mukaan olisi voitu tuoda lisää kääpiötoilailuja. :lol: (Thorinilla on ehkä muutama aivosolu mutta muuten kääpiöt ovat yksi aivoton tollosakki. Kaikella rakkaudella.)

Tauriel herätti meikäläisessä hiukan ristiriitaisia tuntoja.

Myös maisemat ja musiikit olivat jälleen kerran mahtavia. Erityisesti Ed Sheeranin I See Fire lopputekstimusiikkina oli nappivalinta.

Leffasta jäi hyvä fiilis ja odotan innolla seuraavaa. Kirjan lukeneena siitä voisi kyllä ennustaa melkoista taistelujättiä.

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

• Niksu
  • Niksu hahmo
  • Poissa
  • “The very existence of libraries affords the best evidence that we may yet have hope for the future of man” ― T.S. Eliot
21.12.2013 17:21 - 21.12.2013 17:30 #67 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kävin katsomassa Hobitin noin viikko sitten. Ihan perushyvä leffa. Mielestäni se ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen parempi kuin ensimmäinen osa (josta pidin, vaikka siinä on pitkästyttäviäkin kohtauksia).

Leffan alku oli mielestäni todella hieno. TSH-leffojen Bree on aina ollut mieleeni. Tämän alun jälkeen oli toisaalta ihan hyvä, ettei jääty selittelemään liikoja, mutta minä en pidä koko Azog-sivujuonesta ylipäänsä, joten örkkien näkeminen oli hieman pitkästyttävää. Kaiken kaikkiaan leffassa hyvää oli: Martin Freemanin roolisuoritus, Smaug, Järvikaupunki ja Bardi. Petyin Thranduiliin ja hänen valtakuntaansa sekä siihen miten Synkmetsä-kohtaukset käsiteltiin, en pitänyt Taurielista tai hänen suhteestaan Kiliin, Legolaskin tuntui turhalta, Gandalfin seikkailut sattumanvaraisilta ja hämmentäviltä. Mikään ei aiheuttanut todella suuria ärtymyksen tunteita, mutta en myöskään kokenut mitään erityistä ihastusta. Tämä oli keskiosa. Bard oli iloinen yllätys ja yksi leffan onnistuneimmista sivuhahmoista. Järvikylän Isäntä vastasi mielikuvaani kirjan hahmosta. Beorn jäi aivan mitättömäksi. Mikä on sääli. Hän on kirjan paras hahmo.

Edelleen kaipaisin leffoihin enemmän Bilboa. Hän on vain leffan parasta antia.

ps. kaiken kaikkiaan jään vain miettimään, olisiko Jackson onnistunut tekemään Hobitista hyvän leffan, jos hänen olisi tosiaan pitänyt tehdä siitä vain YKSI leffa eikä kolmea ylipitkää roikaletta...
Viimeksi muokattu: 21.12.2013 17:30 Niksu.

21.12.2013 17:23 - 21.12.2013 17:24 #68 : Aemilia
Vastaus käyttäjältä Aemilia aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Jotenkin odotin Hobiteilta enemmän painotusta tunnelmakohtiin. No tässä leffassa ei taistelut tuntuneet yhtä irrallisilta kuin edellisessä

Puolikuu kirjoitti: "Taurielin tuominen oli meiltä tietoinen päätös. Kirjassa ei ole yhtään naishahmoa. Nuoret naiset pitävät elokuvistamme, ja siksi halusimme luoda heitä puhuttelevan hahmon."

Musta Tauriel oli kiva hahmo juuri tästä syystä. Hän on yhtä kova tappelemaan kuin adrenaliinia uhkuva nuorempi Legolas ja tekee oman päänsä mukaan. Ei ole mitään syytä, miksei haltioiossakin voisi olla naisia jotka ovat kovia jätkiä.

Ei taida silti läpäistä Bechdel-testiä , vai?

Kiva leffa. Hieno lohhari. Järvikaupunki ou jee. Bard Jousimiehestä tuli tämän osan yllättävä lempparihahmo.

Edit: Kenelle muulle tuli yllättäviä Skyrim-viboja?

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."
Viimeksi muokattu: 21.12.2013 17:24 Aemilia.

21.12.2013 17:48 #69 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug

Aemilia kirjoitti: Bard Jousimiehestä tuli tämän osan yllättävä lempparihahmo.

Aiiin Bard! Sama myöskin täällä, Bard nousi lemppariksi. Ainoa joka yritti puhua vähän järkeä Thorinin suunnitelmiin ja ajatteli tavallisen kansan etuja. Hyvä tyyppi. :wink:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

21.12.2013 18:52 #70 : Leopelle
Vastaus käyttäjältä Leopelle aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kannattaako mennä katsoomaan ? Ensimmäinen leffa ei ollut mitenkään erityisen kiinnostava. Tietenkin siinä oli paremmat efektit kuin TSH:ssa, mutta minusta kirjaa ei olisi tarvinnut poikkia niin moneen osaan. Kaksi olis riittänyt.
Mutta oliko siis tuo teistä katsomisen arvoinen ? Hobitti kun tuntunee hieman rahastukselta :D

"Not all those who wander are lost"
J.R.R Tolkien

21.12.2013 19:09 #71 : Aemilia
Vastaus käyttäjältä Aemilia aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Jos on alkanut jo pitää Hobitti-leffoja rahastuksena ei varmaan kannata ensimmäisenä rynnätä teatteriin. Katsoo sitten myöhemmin jos tulee joku tilaisuus. Mutta jos on kova Tolkien- ja Hobitti-fani, jos ei käy, niin väittäisin että kyllä missaa juttuja. Itelle ei tullut kyseeseen, että ei kävisi, enkä ollut erityisemmin pettynyt.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

21.12.2013 19:23 #72 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Minä pidin vähän enemmän tästä kakkososasta, ikään kuin alettiin päästä asiaan. Leffa on visuaalisesti näyttävä ja toki Keski-Maa on aina Keski-Maa. Kyllä mä ton väliin jättämiseen olisin kokenut tappiona, vaikka ei LoTRin tapaan mikään elämää suurempi elokuva olekaan. :)

Ja rahan takiahan (tai ainakin raha osasyynä) ne enimmät Hollywood-tuotannot joka tapauksessa tehdään...?

22.12.2013 16:34 #73 : Puolikuu

Aemilia kirjoitti:

Kritiikki ei kohdistu Taurieliin hahmona vaan oletukseen, että naiskatsoja ei voisi samastua mieshahmoon. Kuitenkin olen iloinen ettei Taurielista tehty pelastettavaa nössöä vaan itsenäinen ja vahva.

Ensimmäisessä Hobitti-leffassahan esiintyy Galadriel ja olisihan kakkososaan voinut tuoda myös hänet ja valkoista neuvostoa ylipäätään.

22.12.2013 17:56 - 22.12.2013 17:58 #74 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Viimeksi muokattu: 22.12.2013 17:58 max.

22.12.2013 18:16 #75 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug

max kirjoitti: Mielestäni aika hyvä oletus, kun miettii Arwenin suosiota. Feminismeillä voi tietty vääntää kaiken negatiiviseksi, jos haluaa. Tauriel oli varsin luonteva lisä tarinaan (Legolas pisti silmään, jos johonkin on pakko tarttua) - topakka roolimalli tyttönörteille ja ylipäänsä aika cool. Samalla saatiin kaikkien huippuleffojen tärkeä ainesosa, romantiikka, mukaan, ja naiscosplayereiden hahmovalikoima kasvoi huomattavasti... :wink:

Feminismeillä? Kyse ei ole feminismistä vaan siitä, ajatellaanko sukupuolella olevan väliä.

22.12.2013 18:40 - 22.12.2013 19:35 #76 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Mitä genderhässäystä onkaan. Ei niissä termeissä pysy perässä jossei asia kiinnosta. Toissijainen pointti kuitenkin.. :roll: Ehkä joku tyttö samaistuu karvaisiin kääpiöihin, enemmistö tuskin. Kääpiötkin on edelleen yhtälailla tarjolla fanitettavaksi.
Tämä on hyvä yhteenveto. Mutta vihaahan jotkut Star Wars fanitkin Mara Jadea, turhaa girl poweria, toisten mielestä paras EU-hahmo ikinä, onhan näitä...
Viimeksi muokattu: 22.12.2013 19:35 max.

• VMN
  • VMN hahmo
  • Poissa
  • Arvostelee Risingshadowlle kirjoja ja kirjoittaa omia novelleja ja romaaneja. Odottaa kovasti koska löytää oman kirjansa kirjakaupasta. Kirjoittaa Kirjailijan kellarissa -blogia, jossa käsitellään kirjoittamista ja kirjoja.
22.12.2013 19:12 #77 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Täytyy kyllä sanoa, että tämä Hobitti iski ja kovaa! Pidin kyllä ensimmäisestäkin, mutta vaikka kuinka paljon taistelukohtaukset maistuisivatkin, niin siinä oli niitä liikaa. Tai ongelma oli enemmänkin tasapainotuksessa, ei ollut aikaa hengähtää, kokoajan tykitettiin ongelmia. Tämä taas, wau! Juuri oikea suhde kaikkea ja muutokset joita kirjoihin oli tehty olivat erinomaisia omasta mielestäni. Luotiin uusia konflikteja ja tuotiin siihen enemmän syvyyttä, todella toimivaa.

Smaug oli juuri niin mahtava kun oli luvattu. Ja vaikka tynnyrikohtausta on menty jo väittämään parhaaksi kohtaukseksi, niin kyllä minä melkein menen sen Smaugin puolelle (; Voi sitä sisäistä taistelua kun tajusin jotain minuutteja aikaisemmin että nyt se loppuu, ihan kohta! Ärr, niin ilkeä ja niin toimiva lopetus!

Kaiken kaikkiaan erittäin hieno pätkä. Pidin, todella paljon.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

• Tapsa
  • Tapsa hahmo
22.12.2013 19:58 - 22.12.2013 19:59 #78 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug

max kirjoitti: Tämä on hyvä yhteenveto.

Lilly had one condition before agreeing to the role: that her character not be involved in a love triangle. Alas, this condition was ultimately not met. Screenwriter Boyens justifies this change, arguing that the triangle that results between Kili, (a dwarf), Legolas (an elf) and Tauriel “aids a storyline in The Lord of the Rings,” making it clear that Legolas’ animosity toward dwarves springs from Tauriel’s fondness for Kili.

Hah hah, mitä helkkaria?! :lol: Eivät onnistuneet pitämään kolmiodraamaa ulkona edes elokuvasta jonka ainoa naisnäyttelijä pyysi että sellaista ei olisi...
Viimeksi muokattu: 22.12.2013 19:59 Tapsa.

22.12.2013 20:19 - 22.12.2013 20:20 #79 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Tuo koko kolmiodraama oli kyllä tosi häsmäinen.. Legolas haluaa olla Taurielin kanssa mutta sen sijaan että tekisi jotain, yrmyilee ympäriinsä, Tauriel taas olisi hänen kanssa jo leffan alussa mutta ei usko vastavuoroisuutta edes olevan (koska Legolas on urpo ja hänen isi ei tykkää ajatuksesta). En edes ajatellut koko hommaa kolmiodraamana, koska Legolas oli niin hämmentävän turha komponentti. Jos Legolas vielä suuttuu Kilille kolmosessa, niin se kyllä latistaa koko hahmoa vähän....
Viimeksi muokattu: 22.12.2013 20:20 max.

22.12.2013 22:36 #80 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Hobitti II: The Desolation of Smaug
Kävin tänään katsomassa ja en vielä voi muodostaa selkeää mielikuvaa, mutta yritän.

Joo-o, taistelua oli taas liikaa ja Gandlafin jännittävät seikkailut Dol Guldurissa oli... ähm, tylsiä. Vaikka
Sauron oli hieno. Tässä oli kuitenkin vähemmän huumoria kuin edellisessä osassa.

Mulle ainoa oikea Smaug on Tolkienin kuvittaman version kansikuvassa esiintyvä lisko (eli se kirkkaan punainen) ja elokuvan versio oli liian harmaanruskea. Mutta oli se vaan niin hienosti toteutettu!

Bilboa oli taisi olla vähemmän kuin edellisessä elokuvassa, mikä on harmi :sad: Tauriel... Nojaa, en osaa sanoa. Onhan se hyvä, että elokuvassa on naishahmoja, mutta ehkä hahmo on kuitenkin vähän turha. Ei kyllä ärsyttänyt, että siinä mielessä hyvä hahmohan se on. Mutta
Ja sitten tietty Legolas :heart: :heart: Ihana Legolas, vaikka onkin hieman vanhetunut. (t. nimimerkki Päästin syvän, rakastuneen huokauksen, kun Legolas pomppasi kuvaan ensimmäisen kerran:lol: )

En osaa päättää, kumpi leffoista oli parempi. Mietimme tätä vielä.

Loppu oli aivan törkeä! Miten maltan odottaa seuraavaa elokuvaa?

Ed Sheeranin I see the fire on ihana biisi :heart:

Näin siis leffan 3D HRF-versiona. En erityisemmin pidä 3D-leffoista sattuneesta syystä (silmälasit) ja 3D-lasit olikin koko ajan nenän päällä. Leffa oli eka näkemäni HRF-tekniikalla tehty. Onhan kuva elävämmän näköinen yms, mutta tuli vähän häiritsevä olo, kun kuva oli niiin elävä. Mutta mehiläiset oli ihania! 2D on kuitenkin mun tyylille sopivampi.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

Valvojat: RaccoonRasimus