Lukusali
kesäkuu 20, 19:18
1 viesti | Hiistu

30.04.2018 18:43 #121 :: Louhikäärme
Anime
Megalo Box on tyylillinen kunnianosoitus menneiden aikojen animaatioille ja sarjakuville. Rosoinen piirrosjälki, hahmosuunnittelu ja musiikki ovat kaikki rakkaudella tehtyä retroilua. Tarinakin suorastaan tihkuu äijämäistä 60/70-lukujen henkeä, vaikka jonkinlaiseen kuvitteelliseen lähitulevaisuuteen sijoittuukin. Lahjakas mutta yhteiskunnan pohjamudissa rypevä nyrkkeilijänuorukainen "Junk Dog" tarttuu mahdottomaan haasteeseen valloittaa brutaali Megalonia-turnaus, jossa ottelijat mäiskivät toisiaan moottoroiduilla käsivarsilaitteilla. Hänen motivaationaan on pakkomielteinen tarve kohdata uudestaan kehässä arkkikilpailijansa, lajin hallitseva mestari. Kumppaneikseen tähän koitokseen hän saa Yakuza-velkojiaan välttelevän huijarivalmentajan ja temperamenttisen katulapsen. Sarja painaa kaasu pohjassa tyyli ja asenne edellä, ja siinä löyhkää hien ja veren ja bensiinin katku. Sen karussa ja synkähkössä maailmassa vahvat syövät heikot eikä armoa anneta.

06.05.2018 16:49 #122 :: Louhikäärme

• HVM hahmo
  • HVM
    Upseeri

09.07.2018 22:25 #123 :: HVM
Anime
Noniin nyt sitä kauheeta kakkia silmien täydeltä; heinäkuun alusta lähtien Sword Art Online on Netflixsissä kahden kauden ja yhden OVA voimin, ja saattaa olla pelkoa siitä että pilkan'pätkiä P90:n kanssa on myös tulossa jatkoksi. Kertoo vähän flixin anime-tarjonnan laadusta että SAO itse asiassa nostaa sitä... Joka näin periaatteessa ei pitäisi olla mahdollista, mutta näin on.

10.07.2018 16:32 #124 :: FreakyMike
Anime
Pitäisi kai katsoa joskus lähitulevaisuudessa tuo Megalo Box, koska sen vanhahtavaa toteutustapaa on kehuttu.
Oma lapsuus ja teini-ikä sijoittuivat juuri 80-90 luvuille, joten olen jo kauan tuntenut viehätystä sen aikakauden piirtotyyliä, musiikkia ja tunnelmaa kohtaan. Olen tahkonnut kesän aikana jo ainakin tämmöisen satsin juuri niille vuosikymmenille sijoittuvaa animetuotantoa, joten saa nähdä osuuko nykyaikainen tulkinta retrotyylistä kuinka lähelle aitoa.

Tuossa siis kaikki mainitsemisen arvoiset kasari/ysäri-OVA:t ja leffat mitä muistan nähneeni viimeisen 6 kuukauden aikana ja merkkasin myös plussilla ne mistä tykkäsin erityisen paljon:

3x3 Eyes
Andromeda Stories
Arcadia of My Youth +++
Area 88 +++
Arion
Bavi Stock
Be-Bop Highschool +++ (Tämä jäi valitettavasti kuitenkin kesken, koska kahta viimeistä jaksoa ei löytynyt subattuna mistään..)
Biohunter
The Samurai
To-Y
Windaria
Violence Jack

Jos täältä löytyy muitakin retroanimen faneja, niin olisi kiva tietää mistä te olette tykänneet, jos samoja nimikkeitä ei näkynyt tässä tai viime vuotisessa listassani. Olen tsekannut välillä erilaisia suosittelupalstoja/top-listoja netistä, mutta niissä on yleensä melko samat setit kaikissa..
Muokannut 10.07.2018 19:27 FreakyMike

• HVM hahmo
  • HVM
    Upseeri

30.12.2018 14:14 #125 :: HVM
Anime
Kivan alun jälkeen Kultaseni FranXX:issa (Dārin In Za Furankisu) vähäsen lässähti, joten yritin jatkoksi katsoa TähiAjurin (Sutā Doraibā Kagayaki no Takuto) josta Franxin mechit on melko vapaasti lainailtu. En saanut katsottua ekaa jaksoa pidemmälle... Bläh. Myöskään parhaaksi mechi sarjaksi kehuttu Läpäise Taivaat Gurren Lagann (Tengen Toppa Guren Ragan), ei vakuuttanut tyyliltään. Sen sijaan Gargantia Viljaisan Vihreällä Kiertotähdellä (Suisei no Gargantia) sattui juuri kohdalleen. Hitler-nuori tipahtaa natsigundaminsa kanssa WaterWorldiin ja löytää ihmisarvon tarkoituksen hippien keskuudesta. Toisin kuin mecheissä yleensä sarjan jättiroboteissa on puhuva tekoälykäyttöliittymä, -kuin Ritariässän autossa aikanaan. Suosittelen.
Muokannut 24.01.2019 17:00 HVM

09.04.2019 23:22 #126 :: Louhikäärme
Anime
Makoto Shinkain seuraava anime-elokuva saa Japanin ensi-iltansa heinäkuussa. Vastikään julkaistu traileri näyttää odotetusti upealta:

20.01.2020 22:52 #127 :: kyty
Anime
Ghiblin elokuvia on tulossa katsottaviksi Netflixiin. www.episodi.fi/uutiset/netflixiin-tuloss...erati-21-kappaletta/

28.12.2020 20:54 #128 :: FreakyMike
Anime
Mikä oli suosikkinne 2020 vuotena julkaistusta animesta?

Oma valintani osuu Great Pretenderiin. myanimelist.net/anime/40052/Great_Pretender

Siinä käytetty taidetyyli oli tosi omaperäinen ja sarjassa oli välillä aika yllättäviä juonenkäänteitäkin.

20.01.2021 23:29 #130 :: kyty
Anime
Tuosta Ylen jutusta tuli ensin hassu fiilis ja flashbackeja menneisyyteen kun kuuntelin hihittelyä siitä, miten japanilaiset tekevät kaiken hassusti ja animea ei voi katsoa kun se on liian omituista. Mutta tuossa oli kuitenkin tuotu ihan kiitettävästi esiin eroja ja syitä miksi ne voivat tuntua ummikosta vieraalta, ja yritettiin ymmärtää. Sekä piirrostyylin taustoja, jolla on juuret myös länsimaissa. Vihtoria ja Klaaraa ei mainittu, mutta silläkin on muistaakseni ollut osansa mangan kehityksessä. Ja mistä lie alun perin saanutkaan alkunsa, mutta Vihtorissa ja Klaarassa käytettyjä "järkytyskaatumisia" näkyi mangassa ja animessa jossain vaiheessa ihan kyllästymiseen asti.

Sinänsä voin ymmärtää osittain niitä fiiliksiä, jotka ajavat pois animen ääreltä - aloin jossain vaiheessa itsekin vähän kyllästyä muun muassa animen kaavamaisuuteen, sekä siihen miten kaikki hahmot ovat toistensa kopioita. Jopa muusta tarjonnasta poikkeava Ghibli on alkanut tuntua hieman kaavamaiselta.

Ja eipä siinä, olen törmännyt usein mielipiteeseen, että vain anime (ja manga sekä kaikki muu Japanista tuleva) on kiinnostavaa ja laadukasta ja kaikki länsimainen automaattisesti huonompaa. Taisinpa nuorena syyllistyä tähän itsekin, kun löysin animesta ja mangasta sen oman jutun.

Mitä tuohon samankaltaisuuteen tulee, tokihan siinä on pitkälti kyse tottumisesta. Kuten mainittu, onhan täälläkin omat tyylinsä ja samankaltaisuutensa, mitä ei vain samalla tavalla tule huomattua kun samankaltaisten tyylien erot huomaa herkemmin. Ehkä ihmisten haluttomuus tarttua mihinkään "outoon" on se syy, miksi länsimaisissa animaatiofilmeissä on vallalla käytännössä yksi tyyli. Kaikki siitä poikkeava mikä ei tule Disneyltä/Pixarilta/Dreamworksilta jää auttamatta pimentoon.

Ja aikuisten animaatiolle taas on tällä hetkellä käytännössä yksi Simpsoneista alkunsa saanut muotti, ja tyylin pitää jostain syystä olla rumaa ja animaation tökeröä, että katsoja tunnistaa sarjan varteenotettavaksi "aikuisten animaatiosarjaksi". Jopa Bojack Horsemanin piirrostyylissä ja kerronnassa on sitä samaa, vaikka sarja muuten poikkeaakin kaikista muista näkemistäni länsimaisista "aikuisten animaatiosarjoista" olemalla ajoittain vakavampi ja aikuismaisempi tavalla, mitä tällaisissa sarjoissa ei yleensä nähdä.

– Länsimaisessa animaatiossa liikkeen realismia ja kuvien suurta määrää pidetään animaation laadun merkkinä, Uusitalo kiteyttää.

Tämä osittain särähti korvaani, sillä yleensä liike saa täälläkin animaatiossa olla kuinka epärealistista tahansa, ja hyvä animaatio määritellään sen mukaan mikä on animoinnin laatu ja kuinka paljon välikuvia liikkeeseen on käytetty. (Liian realistinen liike karrikoidulla animaatiohahmolla näyttää aina oudolta, eikä suuri määrä kuvia tee animaatiosta automaattisesti sujuvaa ja hyvää jos animointi alkaa "laahata".) Eiköhän animaatiossa edelleen pyritä Japanissakin säästämään, sillä se vie mielettömästi aikaa, vaikka toki animesarjoissa panostetaan jopa tv-animaatiossa kuvan kauneuteen huomattavasti enemmän kuin länsimaissa. Ehkä koko budjetti menee sitten siihen, sillä kovin sujuva piirrosanimaatio tarkoittaa samalla sitä, että kuvan yksityiskohdissa pitää tinkiä ettei työmäärä kasva ihan älyttömiin mittasuhteisiin. Toki tietokonetyöskentely auttaa tässäkin, tuskin kovin moni enää animoi perinteiseen tyyliin paperille, eikä ole enää animaatiokalvoja joita tarvitsee maalata käsin.

Mutta kylläpä tuo Earwig and the witch näyttää kummalliselta tapaukselta! Hassusti ainakin päähahmon tyyli tuo minulle mieleen Naoki Urasawan hahmot eikä niinkään perinteisiä Ghibli-sankarittaria.

27.01.2021 00:44 #131 :: Fiktiivi
Anime

Tuota en tiennytkään. Ei olisi ensimmäisen asia, mikä on aikanaan tullut länsimaista ja jäänyt elämään Japaniin.

Lienee osittain kustannuskysymys tämäkin. Mutta osittain tietysti tahallista ja voi olla että se on yksi syy animen ja etenkin Ghiblin elokuvien suosiolle länsimaissa. Eli aikuisia kiinnostavat tarinat, joissa on myös visuaalista kauneutta tai ainakin kiinnostavuutta ilman pakollista ironista tökeröyttä.

28.01.2021 01:30 #132 :: kyty
Anime

Fiktiivi kirjoitti: Animaatioelokuvien tekeminen lienee myös aika kallista, eikä pienen budjetin animaatioita oikein taideta tehdä siinä missä pienen budjetin näytelmäelokuvia. Kilpailevien tyylien voi siksi olla vaikea saada jalansijaa.

Näinhän se taitaa olla. Animaatioelokuvalta myös vaaditaan enemmän kuin sarjalta, joten laadun pitäisi olla isompaa ja parempaa kuin mitä sarjassa saa olla. Onhan niihin selvästi satsattu enemmän myös anime-elokuvissa, siis kun vertaa sarjaformaattiin... joissa kyllä satsataan muuten ulkonäköön, vaikka animaatiossa säästettäisiinkin. Toisaalta en näe miksi elokuva ei animaationsa puolesta saisi olla "tv-sarjatasoa" jos se muuten näyttäisi hienolta ja tarinaan olisi panostettu. Yleensähän tämä menee juuri toisin päin, ne mielenkiintoiset ja kunnianhimoiset jutut ovat nimenomaan sarjapuolella. Elokuvat sitten ovat mahdollisimman tarkkaan laskelmoituja, koska niihin menee niin paljon rahaa, ja rahoittajat eivät halua ottaa riskejä.

Se on muuten jännä että nättejä tv-animaatioita tehdään länsimaissa lähinnä lapsiyleisöä ajatellen. Nehän ovat usein hyvinkin laadukkaita, ja monasti tuntuu että ne ovat visuaaliselta puoleltaan erityisesti aikuisia miellyttäviä. Kun ajattelee vaikka Over the Garden Wallin tai Hildan visuaalista puolta, niin eihän aikuisille taida olla mitään vastaavaa. Myös sisällöltään lasten ja nuorten animaatiot saattavat olla paljon kypsempiä kuin niin kutsutut aikuisten animaatiot. (Poikkeuksena Bojack Horseman, ainakin silloin kun se ei ole aikuisanimaatiomoodissa.) Elokuvapuolelta käsittääkseni löytyy viime ajoilta pari aikuismaisempaa esimerkkiä, mutta en ole onnistunut näkemään niistä yhtäkään, joten en tiedä ovatko ne loppujen lopuksi enemmänkin koko perheen animaatioita.

Ja jos oikein muistan, Ghiblillä oli aikoinaan vaikeuksia lyödä Japanissa läpi, sillä tyyli oli niin outoa ja erilaista.
Muokannut 28.01.2021 01:30 kyty

Valvojat: RaccoonRasimus