Anime

Aemilia
Upseeri
Aemilia vastasi aiheeseen: Anime
28.11.2014 17:03 #41

Louhikäärme kirjoitti: Vanhahko uutinen, mutta lienee syytä laittaa tänne: Goro Miyazaki ohjaa Ronja ryövärintytär -TV-animen.

Katsoin tästä trailerin, ja olipa kankeaa tietokoneanimointia. Voiko olla lopullista jälkeä...

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

Velma
Velma vastasi aiheeseen: Anime
04.12.2014 18:23 #42

Mulla on jotenkin hankaluuksia löytää mitään katsomisen arvoista animea, niin olisko kellään vinkkejä mulle? Tähän mennessä olen nähnyt vaan Studio Ghiblejä, paras niistä taisi olla Ponyo. (Suosittelua saattaa helpottaa tieto, että mangapuolella suosikkejani on Chi's Sweet Home, Neiti Koume, Kitchen Princess ja Yotsuba.)

04.12.2014 18:51 #43

Vähän sama ongelma täällä... Olen toisinaan katsellut Cruchyroll -sivustolla niitä sarjoja joita siellä saa ilmaiseksi katsoa. Nyt olen kyllä ihan pihalla siitä mitä sarjoja on tullut viimeisen vuoden aikana. Itsellä on ongelmana että vaikka pitäisin mangasta, en välttämättä kestä animea, mutta toisaalta joskus animeversio on jopa parempi...

04.12.2014 19:43 #44

kyty kirjoitti: Polar bear cafe saattaisi olla sellainen joka kannattaa ainakin tsekata. Kyseessä on hiukan outo sarja mukavalla tunnelmalla, tosin se ei taida mennä ihan yksiin mangasuosikeiden kanssa.

Näyttää hauskan surrealistiselta ja leppoisalta, pitää katsoa joskus kun ehtii.. Omat animeinnostuksen jaksoni päättyvät aina lopulta siihen että kaikki tuntuu niin teineille suunnatuilta (tai ehkä vielä pahempaa aikuisille miehille, jotka on teinin tasolla) ja on joko tympeän väkivaltakeskeisiä tai sitten irstaisiin juttuihin keskittyviä. "Aikuisten" anime on sitten yleensä niin naiivin angstista ja tekotaiteellista että sinne teinien puolelle sekin menee. Tuo vaikuttaa sellaiselta missä ei varmaan kumpaakaan ongelmaa ole.

Viimeksi muokattu: 04.12.2014 19:44 : max.

Louhikäärme
Pilotti
Louhikäärme vastasi aiheeseen: Anime
04.12.2014 20:17 #45

Joitakin tämän syksyn meneillään olevia sarjoja, joita olen seuraillut:

Inou-Battle: Koulun kirjallisuuskerhon jäsenet saavat itselleen yliluonnolliset voimat, mutta heillä ei ole niille mitään järkevää käyttöä. Niinpä he käyttävät kykyjään huvitteluun. Tämän sarjan huumori aukeaa paljon paremmin jos on nähnyt Chuunibyou demo koi ga shitai:n.

Celestial Method: Idyllinen pikkukaupunki, mystinen järven yllä leijuva lautanen joka toteuttaa toiveesi(?), joukko lapsia joista tulee nuoria joiden ystävyys rakoilee pahasti, ja yksi heistä on unohtanut mitä kauan sitten tapahtui. Kuulostaa sekavalta mutta tämä on oikeasti aika söpö ja kiehtova sarja.

Gugure! Kokkuri-san: Tyttö nimeltä Kohina asuu ypöyksin talossaan, väittää olevansa eloton nukke ja popsii järjettömiä määriä pikanuudeleita. Kohina manaa luokseen kettuhengen nimeltä Kokkuri-san, joka päättää asettua taloksi ja yrittää saada Kohinan elämään ihmisiksi. Kuvioihin ilmestyy pian mm. stalkkeri-koirahenki ja renttumainen viinasta ja naisista pitävä supikoirahenki. Omituista huumoria ja popkulttuuriviittauksia satelee.

Shirobako: Anime joka kertoo animaatiostudion työntekijöiden kaoottisesta työstä animesarjan tuotannossa.

Akame ga Kill: Näyttää aluksi kliseiseltä fantasiaseikkailu-animelta mutta muuttuu hyvin pian synkäksi ja veriseksi tarinaksi dekadentin valtakunnan tyranniaa vastaan toimivien salamurhaaja-terroristien joukkiosta. Hahmoja kuolee kuin kärpäsiä, eikä oikeastaan kukaan ole turvassa.

Parasyte -the maxim-: Niljakkaan iskevä kauhusarja. Eräänä päivänä maapallolle saapuu alieeni-loiseliöitä jotka ottavat ihmisten ruumiita valtaansa ja kulkevat salaa keskuudessamme, syöpötellen välillä kannibaalisti pahaa-aavistamattomien uhrien lihalla. Päähenkilö Shinichi on reppana nörttipoika, jonka oikeaan käteen pesiytyy loisolio kun sen yritys tunkeutua hänen aivoihinsa epäonnistui. Shinichi joutuu vastentahtoisesti liittoutumaan kätensä vallanneen olennon kanssa taistellakseen alieenisoluttautujia vastaan.

18.01.2015 19:52 #46

Tuli katsottua jouluna päättynyt Sword Art Online II (2014)

Ekassa Sword Art Onlinessä päästiin tutustumaan pariin MMO fantasiapeliin ja tässä tulee kolmas, joka on fantasian sijaan pvp ammuskelua. Kiriton lisäksi tässä kauden ekassa puoliskossa on päähenkilönä sniper-tyttö, joka ei tosielämässä kestä aseita ja on tullut peliin yrittämään siedätyshoitoa. Kauden toinen puolisko onkin sitten taas fantasiaa, vanhassa tutussa maailmassa.

Pidin sarjasta kovasti vaikka kerronta ei aivan parasta huippua ollutkaan. Tällä kertaa molemmat arcit olivat mielenkiintoisia, eka juonensa ja toinen tunnelatauksensa puolesta joka varsinkin lopussa peräti kostutti silmäkulmiakin. (9/10)

Meinasi unohtua. Sain tänä aamuna loppuun pitkään katsomani Hell Girl (2005) sarjan. Keskiyöllä netissä voi ilmoittaa haluamansa kohteen nimen Hell Girlille, joka sitten noutaa ilmoitetun kohteen heti helvettiin, mutta maksuna on se, että ilmoittajakin joutuu kuolemansa jälkeen myöskin helvettiin. Eli sarjassa kerrotaan ihmisistä jotka kokevat erilaisia vääryyksiä ja haluavat kostaa sen, hinnalla millä hyvänsä. Alussa sarja toistaa itseään pahasti, minkä takia katsoinkin tätä pieninä annoksina, mutta lopussa juoni vähän mutkistuu kun eräs reportteri alkaa pikkutyttönsä kanssa selvittää tapauksia ja yrittää estää niitä. Hieno tunnelmapala, hyvät musiikit, mutta välillä turhankin masentava aiheidensa takia. (7/10)

Viimeksi muokattu: 24.01.2015 03:30 : Moonlord.

River
River vastasi aiheeseen: Anime
22.01.2015 23:46 #47

Gintama ehdottomasti paras. Aikoinaan tuli metsästettyä ja katsottua paljon eri genren animeja, mutta mikään ei yltänyt lähellekään Gintaman tasoa. Manga ja anime kumpikin yhtä tasokkaita. Olen lukenut englanninkielisiä käännöksiä, jotka ovat Matthew Rosinin ja Drew Williamsin käsialaa. Kerrassaan mahtavia aivonyrjähdyksiä ja kielikukkasia (Esim. vol 2: "Ix-nay on the am-hay! You're gonna queer the deal, jackass!").
Parasta Gintamassa ovat hahmot, jotka ovat yksistään mielenkiintoisia ja tukevat toistensa hyviä ja huonoja puolia tasokkaasti. Pahin puute animessa ja mangassa on yleensä se, että päähahmo voi olla ihan mielenkiintoinen, mutta muut hahmot paperinohutta täytettä, eikä homma kanna kovinkaan pitkälle. Itselle terävät, vahvat ja selkeästi massasta erottuvat hahmot ovat pääjuttu. Täytyy olla joku, johon saa heti ensimmäisestä kerrasta "yhteyden".
Gin-san on kaikin puolin loistava. Näennäisesti laiska ja välinpitämätön jätkä, josta ei paljoa saa irti (ainakaan vuokrarahoja), mutta tosipaikan tullen osoittaa todellisen olemuksensa: viimeiseen asti kunniallinen, luotettava ja puhdas sydäminen soturi, jonka sielu loistaa muita kirkkaammin. Huumori sarjassa on täysin älyvapaata, vinksahtanutta ja persoonallista. Luulen, että muutkin ihmiset, jotka diggaavat esim. Seinfeldin, Curb Your Enthusiasmin ja Monty Pythonin huumorista, tykkäävät myös tästä. :heart:

Ja tosiaan, itse asun Oulussa ja olen voluumini ostanut Fantasiapelit- liikkeestä. Hinnat olleet 8 euroa per kirjanen, mikä ei kovin paha hinta ottaen huomioon sarjan laadun. Voluumeja on aika pitkälle tarjolla, eikä paria poikkeusta lukuunottamatta ole ollut jotain tiettyä numeroa tarjolla. Aika pian tilaavat tilalle uuden.

It's never too late to become what you could be.

23.01.2015 01:37 #48

Edellisen viestin jälkeen olen nähnyt myös tämmöiset animeleffat The Tale of Princess Kaguya, The Sky Crawlers & King of thorn, joista etenkin ensimmäinen oli laatukamaa. Piristävän erilainen piirtotyylikin normianimeen verrattuna.

Mainitsin jo aiemmin, että olen kerännyt vuosien varrella pitkän listan kiinnostavan oloisia animesarjoja. Ne olivat ennen vain aakkosjärjestyksessä, mutta lajittelin sarjat pari kuukautta sitten julkaisuvuosien mukaiseen järjestykseen ja aloin sitten katselemaan noin 5-10 jakson päivävauhdilla alkaen vanhimmista.
Tässä siis kaikki marraskuun jälkeen tsekkaamani sarjat, ennen kuin määrä ehtii kasvaa älyttömän pitkäksi. :roll: En jaksanut kirjoittaa kaikkiin omaa esittelytekstiä, joten useissa on vain animewatcherista kopioidut litaniat..

Nadia: The Secret of Blue Water - 1800-luvun lopun ranskassa elävä keksijänuorukainen tapaa akrobaattitytön josta myös eräs rosvokopla on kiinnostunut. He joutuvat lähtemään pakomatkalle ja tutustuvat eri vaiheiden kautta myös sukellusvene Nautiluksen miehistöön, jonka taistelee salaperäistä ja mahtavaa rikollisorganisaatiota vastaan futuristisen teknologian avulla.
Sarja oli täynnä hienoja teknisiä vimpaimia ja vauhdikasta meininkiä, mutta tarinassa oli ihan liikaa fillereitä ja muutamia ylikoomisia sivuhahmoja jotka alkoivat myöhemmin vain ärsyttämään. (Samoin myös Nadian liiallisuuksiin mennyt tsundere-luonne..)

Great Teacher Onizuka - Onizukalla on takanaan vuodet koulun häirikkönä, epäonnistujana ja kovana jengiläisenä. Eräänä päivänä Onizuka tajuaa sen mistä hän eniten pitää: High School tytöistä. Ikävä kyllä Onizuka on jo ohittanut high school iän, mutta mikään ei estä häntä Japanissa ryhtymässä opettamaan sen ikäisille koululaisille. Hän haluaa opettajaksi. Eikä vain normaaliksi opettajaksi. Hän haluaa olla loistava opettaja. Sitä ei estä edes se, että hän ei itse tiedä juuri mitään.
Parhaita huumorisarjoja mitä olen tähän mennessä nähnyt ja etenkin päähenkilön omituisia virneitä oli hupaisaa seurata. Myös Onizukan omiin opiskeluaikoihin sijoittuva "Shounan Jun'ai gumi" kannattaa katsoa, mutta ei ole läheskään niin hyvä sarja.

Seikai no Monshou & Seikai no Senki - Jinto Lin, presidentin pojan, elämä muuttuu täysin kun heidän planeettansa vallataan ilman, että yhtäkään laukausta ammutaan. Jinto lähetetään pois planeetalta opiskelemaan Abh-valloittajien kieltä ja kulttuuria, jotta hän olisi paremmin valmistautunut tulevaisuutensa ylhäisön edustajana. Seuraavaksi on alkamassa Jinton toisen vaiheen koulutus ja hän tapaa ensimmäisen Abhin elämässään, kauniin Lafielin, joka paljon enemmän mitä ulkokuori antaa olettaa.
Hienoimpia avaruustaisteluita mitä olen missään animesarjassa nähnyt, mutta välillä oli myös huumoria ja pientä romanssinpoikastakin ilmassa.

Fruits Basket - Honda Tohru on äitinsä menettänyt tyttö, joka asuu teltassa Sohma-perheen tontilla. Hän käy ahkerasti koulussa ja töissä säästääkseen rahaa ja toteuttaakseen äitinsä toiveen hankkia kunnon koulutus. Kun selviää, että Tohru asuu heidän tontillaan, Sohmat ottavat Tohrun luokseen asumaan. Talossa asuvat Sohma Yuki ja hänen serkkunsa Shigure. Yuki on Tohrun koulun suosituin poika ja heistä tulee hyviä ystäviä. Taloon muuttaa myös Kyo, joka kuuluu Sohma sukuun. Kyo ja Yuki kantavat suurta vihaa toisiaan kohtaan. Sohma perheellä on myös salaisuus liittyen kiinalaiseen zodiaciin. Saadessaan tietää salaisuudesta, Tohru joutuu keskelle Sohman suvun erimielisyyksiä.
Liikaa slapstickhuumoria ja hahmojen piirtotyylikään ei ollut makuuni, mutta muilta osin oikein mukava sarja.

Rumbling Hearts - Sarja pyörii neljän kaveruksen, kahden tytön ja kahden pojan, ympärillä, joiden aika yhdessä on loppumassa koulun myötä. Nyt on solmittava suhteet tulevaisuutta ajatellen, mutta sitten tapahtuu onnettomuus, joka mullistaa heidän kaikkien elämät.
Välillä vähän liiankin sydäntäsärkevä juoni, mutta oli siellä huumoriakin keventämässä tunnelmaa. OVA-jaksoista en pitänyt yhtä paljon.

Haibane Renmei - Mitä ovat Haibanet? Heillä on pienet siivet joilla ei voi lentää ja sädekehä päänsä päällä, mutta mitä he oikeasti ovat? Varastosta löytyy suuri kotelo ja muutaman päivän päästä sieltä kuoriutuu ulos nuori tyttö, joka nimetään Rakkaksi. Muut Haibanet adoptoivat hänet innolla ryhmäänsä ja opettavat hänet tämän maailman tavoille. He elävät suojelemassa normaalien ihmisten kaupunkia ja koko tätä aluetta reunustavat muurit joiden ulkopuolelle ei ole vielä kukaan mennyt.
Lämminhenkinen sarja aika omaperäisestä aiheesta, mutta harmillisen moni eri asia jäi hämärän peittoon sarjan loppuessa. Etenkin muurin takaisista paikoista, pappien naamarimeiningistä ja muista sen kaltaisista asioista olisi ollut kiva tietää enemmän.

Scrapped Princess - 15 vuotta sitten kuningatar synnytti kaksoset - tytön ja pojan. Tytön kohdalla kuitenkin ennustettiin, että 16 vuotta täytettyään hän johtaisi maailman sen tuhoon. Tämän ennustuksen vuoksi tyttären elämä oli määrä lopettaa. Mutta tytär selvisi. Pacifica on nyt nuori tyttö, joka on kasvanut rakastavassa perheessä. Hänellä on nyt isoveli ja -sisko, jotka tietävät totuuden Pacificasta. Silti tietäen tämän he rakastavat pikkusisartaan niin suuresti, että ovat valmiita uhraamaan oman henkensä hänet pelastaakseen. On alle vuosi siihen, että Pacifica täyttää 16 vuotta ja tyttöä etsitään entistäkin kuumeisemmin.
Hieno seikkailusarja mikä vain parani loppua kohti. Jotain samankaltaisuuksia esim. "Moribito - Guardian of the Spirit" sarjan kanssa, mutta ei sentään ihan niin hyvä.

Full Metal Panic! - Sagara Sousuke on nuori, mutta jo täysi sotaveteraani ja täydellinen sotilas. Hän on taistellut ympäri maailmaa ja nyt hänelle annetaan hänen elämänsä haaste: Hänen on vartioitava koulutyttöä jonka päähän on luultavasti istutettu tärkeää tietoa tytön itsensä tietämättä. Sagara Sousuke ja kaksi hänen toveriaan siirtyvät vartioon koulun ympärille. Vain Sagara Sousuke joutuu kuitenkin käymään koulua kuin normaali oppilas. Onnistuuko hän tehtävässään suojella?
Mahtava yhdistelmä kouludraamaa ja mechailua. Sarjasta on myös humoristisempi OVA "Full Metal Panic? Fumoffu!" mistä en pitänyt ihan yhtä paljon, mutta meininki palaa taas enemmän toimintapitoiseksi "Full Metal Panic! The Second Raid" kaudella. Päävastustaja oli mieleenpainuvimpia pahishahmoja aikoihin.

Tenjou Tenge - Kaksi nuorta huligaania saapuvat uuteen lukioon ja yrittävät ottaa siellä vallan tappelutaidoillaan, mutta paikasta löytyy paljon kovempiakin tyyppejä jotka laittavat heidät nopeasti ojennukseen. Koulu on täynnä erilaisia kilpailevia taistelulajiseuroja ja he pääsevät myöhemmin mukaan yhteen niistä, mutta koulun opiskelijayhdistys ei haluaisi oikein hyväksyä sitä.
Sarjassa oli aivan liikaa fanserviceä ja typeriä hiustyylejä, mutta taistelut ja päähenkilöiden taitojen kehitys olivat oikein viihdyttävää seurattavaa. Useilla tyypeillä oli kaikenlaisia omituisia voimia ja erikoistekniikoita mitkä tekivät tappeluista lähes yhtä eeppisiä kuin Dragonballin tyylisissä animeissa.

Samurai 7 - Scifiteknologiaa ja feodaaliajan japania yhdistelevään maailmaan sijoittuva versio Akira Kurosawan klassikkoleffasta, missä rosvojen ahdistama kylä palkkaa samuraijoukon puolustamaan itseään.
Muun muassa jättimäisiä lentäviä sotakoneita keskellä idyllistä maalaismaisemaa, mutta hienoimman näköinen paikka oli mielestäni se romumetallista rakennettu kaupunki mistä samuraita alettiin ensimmäisenä kyselemään. Hahmokaartikin oli täynnä kiinnostavia persoonallisuuksia.

Starship Operators - Henrietta Tähden Kuningaskunta on julistanut sodan Kibin Planetaarista Valtiota vastaan, joka antautuu vain yhden menetetyn aluksen jälkeen. Koulutuslennolla olleen avaruusalus Amateraksen upseerikokelaat eivät kuitenkaan suostu vielä luovuttamaan ja haluavat kostaa menetetyn aluksen. Galaktisen TV-aseman rahallisella tuella he ottavat huippumodernin aluksen haltuunsa. Nuoret saavat kuitenkin pian kokea sodan todellisuuden ja huomata olevansa pelkkiä pelinappuloita jossain suuremmassa kokonaisuudessa, kun tosi tv:ksi muuttuneilla taisteluilla on tuottaja sekä budjetti ja niitä käydään muillakin kuin pelkillä aseilla.

Beck: Mongolian Chop Squad - 14-vuotiaan Koyukin elämä muuttuu kun hän pelastaa oudon koiran nimeltään Beck. Pelastettuaan Beckin Koyuki tapaa Beckin omistajan Minami Ryuusuken ja nuoret ystävystyvät ja eri vaiheiden kautta Koyuki tempautuu mukaan Ryuusuken uuteen bändiin Beckiin. Koyuki ystävystyy ihmisiin joiden kanssa ei olisi koskaan uskonut juttelevansakaan ja hänen elämänsä suunta muuttuu bändin kavutessa kohti kuuluisuutta.
Oikein sympaattinen kasvukertomus ja realistiselta tuntuva "slice of life" teema, mutta engrishin suuri määrä alkoi välillä ärsyttämään.

Katsoin noiden lisäksi myös Moonlordin kakkos-sivulla mainitseman Lunar Legend Tsukihimen ja myös toisenkin Hitsuji no Uta nimisen lyhyen vampyyrisarjan, mutta olivat jotenkin niin yksitoikkoisia tapauksia etten jaksa kirjoittaa mitään omia selostuksia. Ensimmäisessä oli kyllä ihan kiinnostava juoni päähenkilön erikoiskyvyn ansiosta, mutta jälkimmäisessä ei ollut muuta hyvää kuin keskivertoa hienompi piirtotyyli.

Viimeksi muokattu: 23.01.2015 02:15 : FreakyMike.

24.01.2015 04:00 #49

Seikai no Monshou & Seikai no Senki tunnetaan länsimaissa ehkä paremmin nimillä Crest of the Stars ja Banner of the Stars I-III . Taitavat olla nykyään jo klassikon maineessa. Hienoa avaruusoopperaa joka oli minullekin alansa huippua ennenkuin tutustuin Legend of the Galactic Heroes iin

Gintama a yritin joskus itsekin katsoa mutta en jaksanut 5 jaksoa enempää. Jotenkin siinä oli liikaa kohkausta (älytöntä meininkiä) eikä huumorikaan iskenyt. Ehkä joskus pitää kokeilla uudemman kerran, se kun on tullut usein vastaan suosikkilistoilla.

Itse katsoin viimeksi Blade and Soul (2014) sarjan, joka kertoo salamurhaajanaisesta joka etsii mestarinsa murhaajia. Alussa kovin geneeriseltä näyttävä sarja paranee loppua kohti kun tulee sitä sieluakin mukaan. Monissa tarinoissa pohdintaa kostosta ja siitä tuottaako sen saaminen lopulta tyydytystä. (7/10)

FreakyMiken aiemmin mainitsema Patema Inverted (2013) elokuva tuli katsottua. Mielenkiintoimen maailma, osalla ihmisistä kun painovoima toimii käänteisesti. He kävelevät sisäkattoja pitkin ja "tippuvat" taivaalle elleivät pidä varaansa. Juonikaan ei ollut hassumpi mutta pääpahis oli heikosti kirjoitettu ja tiputti vähän pisteitä (8-9/10)

Glasslip (2014) sarja tuli myös katsottua. Romanttinen slice of life sarja kertoi muutamasta pojasta ja tytöstä joiden kuviot uusi kuvioihin mukaan ilmestyvä poika sekoittaa. Ihan kivaa katsottavaa mutta kuitenkin sellainen mistä tuskin muistan mitään enää parin vuoden kuluttua. Erikoisuutena pojalla tuntuu olevan kyky nähdä visioita tulevaisuudesta, mikä sinänsä on aika turha juttu tässä sarjassa. (6/10)

Great Teacher Onizuka sta on tullut jo toinen näytelty sarja joka on fanivoimin käännetty englanniksi. Itselläni vielä molemmat katsomatta, pitänee ottaa työn alle pikapuoliin.

Viimeksi muokattu: 24.01.2015 04:09 : Moonlord.

25.01.2015 16:39 #50

Tsekkasin itsekin noin 15-20 ensimmäistä jaksoa Legend of the Galactic Heroes sarjasta ehkä jotain viitisen vuotta sitten ja vaikutti jo pelkän alunkin perusteella oikein hienolta sarjalta etenkin niiden tarkasti koordinoitujen avaruustaistelujen ja poliittisen juonittelun takia. Taistelujen visuaalinen puoli oli muistaakseni vähän vaatimattomampaa kuin Crest of the Stars/Banner of the Stars sarjassa, mutta ainakin niissä käytetyt strategiat vaikuttivat tosi kiinnostavilta.
Ainoa negatiivinen puoli on vain siinä, kun LOTGH on älyttömän pitkä verrattuna perinteisiin 24-26 jakson sarjoihin mitä olen tottunut eniten katsomaan, mutta haluaisin kyllä palata joskus taas sen kimppuun, kun olen saanut vähennettyä seurantalistaa puolta pienemmäksi noiden lyhyempien sarjojen osalta.
Listalla on vieläkin noin 70 eri nimeä, mutta onneksi aika moni jäljellä olevista sarjoista on vain 12-13 jakson pituinen. :tongue:

Animen katselu on ollut omalla kohdallani aina hyvin kausiluontoinen harrastus, ja kun aihe alkaa taas kiinnostamaan, niin saatan katsoa kaikki yöt erilaisia sarjoja jo melkein uupumiseen saakka. Kymmeniä sarjoja esimerkiksi parin kuukauden sisään ja sitten kiinnostus saattaa lopahtaa ihan itsestään ja menee pitkään, kun ei huvita katsoa edes länsimaisiakaan piirrettyjä.
Selaan kuitenkin aktiivisesti kaikenlaisia animearvosteluita täältä ja monelta muultakin nettisivulta ja listalle ilmestyy jatkuvasti uusia kiinnostavalta vaikuttavia nimikkeitä myös niiden animetaukojenkin aikana, joten lista ehtii kasvamaan välillä naurettavan pitkäksi.
Heh.. En edes muista milloin listalla olisi ollut viimeksi vaikka alle 50 sarjaa, joten työsarkaa riittää vielä melkoisesti. =)

En ole kuitenkaan ikinä pitänyt animenkatselua mitenkään haitallisena harrastuksena vaikka se veisi yöunetkin, koska se on omalla kohdallani vain eräänlaista terapiaa mikä auttaa unohtamaan esimerkiksi perheenjäsenen mielenterveysongelmien aiheuttamat harmit ja monenlaiset muutkin arkihuolet.
Kirjojen lukeminenkaan ei ole toiminut enää pitkiin aikoihin niin kätevänä todellisuuspakokeinona kuin johonkin pirteään animesarjaan uppoutuminen. Toinen ääripää on vaikka jonkun niin synkän sarjan katsominen, että oma elämäkin vaikuttaisi suorastaan onnelliselta semmoiseen verrattuna.

26.01.2015 21:13 #51

FreakyMike kirjoitti: Onko täällä kenelläkään toisella mitään samanlaisia syitä animen katsomiseen, vai onko se vain pelkkää ajanvietettä tylsiin arkihetkiin, ilman mitään suurempia merkityksiä?

Itsellä anime toimii myös todellisuuspakona, silloin kun on tylsää tai stressiä. Jotenkin anime luo sillä hyvällä tavalla virtuaalimaailman, johon on helppo uppoutua, joskin videopelit toimivat itsellä myös. Länsimainen animaatio on myös hyvää mutta erilaista, siitä puuttuu se jokin tietty asia joka animessa on ja joka toimii tehokkaana todellisuuspakona. En osaa selittää sen tarkemmin.

Tosin eipä ole tullut katsottua paljoa animea viime aikoina... ei sillä etteikö mielenkiintoa olisi, mutta on entistä vaikeampaa löytää sarjoja joita jaksaisi oikeasti lähteä seuraamaan. Olen itse löytänyt viime aikoina enemmän mielenkiintoista länkkärianimaation parista, mutta aina toivon löytäväni animesarjan jota olisi mukava seurata, kuten ennen vanhaan.

29.01.2015 22:59 #52

Animea tuotetaan niin valtavasti, että joukosta löytyy paljon myös hyvin tyhjänpäiväisiä kertakäyttösarjoja, mutta välillä on tullut vastaan aika mahtavia tunteita herättäviä elokuvia tai sarjoja mitkä jäävät pyörimään mieleen pitkäksi aikaa. Semmoisia helmiä etsiessä jaksaa kahlata läpi paljon myös jotain tylsää roskaakin.

Joskus kuulee väittämiä, että animesarjoja tai niiden henkilöhahmoja suunnitellaan psykologisessa mielessä semmoisiksi, että etenkin introvertit tai jollakin tavoin surulliset ihmiset samaistuisivat hahmoihin ja jäisivät herkemmin koukkuun. (Luulisi pitävän paikkansa etenkin kaikenlaisten iloisten slice of life sarjojen kohdalla.)
Eihän sitä tiedä jos omankin innostuksen perimmäinen syy olisikin vain jossakin vastaavassa ja katselu romahtaisi lähes kokonaan jos eläisin vaikka onnellisessa parisuhteessa ilman huolen häivää. :roll:

Esimerkiksi kaikenlaiset oppilaitokset tuntuvat olevan hyvin yleinen ympäristö animessa, mikä on alkanut jo vähän kyllästyttämäänkin, mutta jos sarjan arkikuvaus on oikein positiivisen ja viihdyttävän oloista meininkiä, niin katsoohan sitä ihan mielellään, jos oma kouluaika meni vaikka kiusauksen uhrina etc.

Viimeksi muokattu: 29.01.2015 23:03 : FreakyMike.

Aemilia
Upseeri
Aemilia vastasi aiheeseen: Anime
29.01.2015 23:38 #53

FreakyMike kirjoitti:

Nyt puhutaan varmastikin Puella Magi Madoka Magikasta! Ystävyyden ja nuoruudenkeväisten piirileikkien riemuhuuto koko sarja.

Anime on sellaista tunteellista. Parhaimmillaan intensiivistä toimintaa ja määrittelemätöntä haikeutta. Helppo katsoa, kun haluaa unohtaa oman elämän ikävyyden, joskus vähän liiankin helppo. Tarvisi kuitenkin oman hyvinvoinnin takia käydä ulkona ja nukkua ja syödä ja tehdä näitä kaikkia yhtä hyvin...

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

30.01.2015 01:20 #54

Kyllä, anime on toiminut minullakin juuri tuollaisena pakopaikkana jonka kautta on voinut elää jonkinlaisen paremman kouluajan tai mitä milloinkin. Tosin nyt olen joko nähnyt liikaa animea tai sarjojen taso on laskenut - todennäköisesti molempia. Suurin osa animesta tuotetaan kuulemma mainosrahoitteisesti, ja se taitaa näkyä.

Joka tuutista tuntuu tulevan moesarjoja, joissa hahmot ovat käytännössä toistensa kopioita ja tuntuvat siltä että ne on suunniteltu miellyttämään parikymppisiä otakuja. Lyhyesti sanoen, hahmot eivät tunnu minusta uskottavilta. Ihan kuin sarjoissa olisi luisuttu lähinnä fanipalveluun... Onneksi mukaan mahtuu myös niitä helmiä, ja ns. "huonokin" sarja voi olla yllättävän viihdyttävä.

Mutta vaikka pidän myös koulusarjoista edellä mainituista syistä, joskus anime saa vain minut tuntemaan itseni vanhaksi. Kaikki keskeiset hahmot ovat 15-25 vuotiaita ja vanhemmasta päästä voi cool hahmo olla niukin naukin 32-vuotias. Kaikki alkavat olla itseä nuorempia, ja kun alallaan loistavat maailmanluokan ammattilaisetkin ovat aina vähän päälle parikymppisiä niin sitä alkaa tuntea itsensä jo toooodella vanhaksi. Jostain kumman syystä tämä korostuu nimenomaan japanilaisessa viihteessä, esimerkiksi Harry Pottereita lukiessa ei tullut koskaan tällaista oloa. (Tosin Harry Pottereissa on paljon cooleja, keskeisiä ja eri ikäisiä hahmoja, joiden tehtävä ei ole olla vain omituisia vanhoja tyyppejä tai sivuosia...) Ehkä olen osunut vain teinisarjoihin, tai ne ovat yliedustettuina mainstreamissa.

Aemilia kirjoitti: Suosituksista puheenollen kannattaa katsoa Avatarit, vaikka ovat länsimaista animea (oman määritelmänsä mukaan, jonka taakse olen valmis menemään).

Avatar, suosittelen myös! Se on varmaan yksi parhaista jatkuvajuonisista sarjoista mitä TV:tä varten on tuotettu länsimaissa, ja kyllä, niin animemainen että sen voisi sellaiseksi luokitella. Sarja vain käynnistyy harmittavan hitaasti, ensimmäinen kausi menee vähän haahuillessa ja juoni käynnistyy kunnolla vasta toisella kaudella. Ehkä sen takia että sarjan jatkuminen kolmen kauden mittaiseksi oli vielä epävarmaa? (Näyteltyyn elokuvaan ei kannata koskea tikullakaan, jos minulta kysytään...)

17.03.2015 18:57 #55

Great Teacher Onizuka (1999-2000)

Tuli katsottua tämä viimeinkin. Moottoripyöräjengiläinen aloittaa uran opettajana, joka on lievästi sanottuna erilainen muihin verrattuna. Hänet laitetaan opettamaan luokkaa joka vihaa opettajia ja tekee kaikkensa ajaakseen ne pois koulusta. Hyvää huumoria ja sydämellä tehtyä ihmissuhdedraamaa kun Onizuka ajaa oppilaidensa etua viimeiseen saakka. Tämän tyyppisessä kohkaushuumorissa on pieni ero siinä onko se rasittavaa ja typerää vai toimiiko, ja tässä se toimi. (9/10)

Working!! (aka Wagnaria!!) (2010)

Poika menee töihin pieneen ravintolaan jossa kaikki työntekijät ovat enemmän tai vähemmän omituisia. Pomo joka ei tee töitä ja tykkää syömisestä, tyttö joka liikkuu kaikkialla katanan kanssa, tyttö jolla on kompleksi pienen kokonsa vuoksi, tyttö joka pelkää miehiä ja on sen takia hyvin väkivaltainen näitä kohtaan...

Hyvää huumoria, pikkuisen draamaa ja romantiikkaa. Olen aiemmin katsonut kakkoskauden (Working'!!) mutta siitä en pitänyt likimainkaan näin paljoa. Nyt tekisi kyllä mieli katsoa se uusiksi kun hahmot ovat paremmin tuttuja. Ekalle kaudelle arvosanaksi (8/10)

18.03.2015 00:05 #56

Oma animeinnostukseni jäi taas tauolle reilu kuukausi sitten, kun liityin Pinterestiin. Iso osa arki-illoista menee nykyisin vain kaikenlaisia hienoja kuvia katsellessa + "pinnatessa". Viikinki- & steampunk-aiheisiin kuviin ja yksityiskohtaisten Japanilaisten perinnekäsitöiden lähempään tarkasteluun en ole ikinä vielä kyllästynyt ja niihin liittyvää materiaalia löytyy Pinterestistä ihan tajuton määrä.

Ehdin kuitenkin katsomaan edellisen kommenttini jälkeen muutaman sarjan, joten tässä selostukset mitkä kirjoitin silloin talteen.

Trinity Blood - Suuren ydinsodan jälkeen maapallolle saapui tarujen vampyyreita muistuttava kansa, joka valtasi sotimalla paljon alueita heikentyneiltä ihmisiltä. Maailmansodasta on kulunut jo pitkä aika ja lajien välillä vallitsee kireä tunnelma. Ihmisten puolta hallitsee katolilaisesta kirkosta muodostunut sotilasjärjestö, minkä johdossa kiistelevät vallasta kardinaalit Caterina Sforza ja hänen velipuolensa Francesco di Medici.
Paavina nukkehallitsijan roolissa on heidän teini-ikäinen pikkuveljensä, jolla on hyvin herkkä ja arka luonne. Pakkaa on sekoittamassa myös vampyyrien salaseura, joka juonittelee uuden sodan syttymistä vaikka millä keinoilla hyvänsä, mutta kardinaali Sforzan erikoisyksikkö tekee parhaansa heitä vastaan. Sarjan päähenkilönä Abel Nightroad niminen harmittomalta hupsulta vaikuttava, mutta hyvin mystisen ja synkän taustan omaava soturipappi samaisesta AX-erikoisyksiköstä.
Muistutti jonkin verran esim. Hellsing sarjaa, mutta tästä jäi jotenkin tylsä mielikuva, vaikka yleensä pidänkin vampyyriaiheesta.

Honey & Clover - Takemoto Yuuta, Mayama Takumi ja Morita Shinobu ovat pienen kommuuniasunnon jakavia opiskelijoita Tokiolaisessa taideyliopistossa. Vaikka he asuvat köyhyydessä, he löytävät silti hauskuutta elämän pienistä asioista. Tarina seuraa kolmikon ja heidän lähipiirinsä vaiheita, kun pienikokoinen mutta hyvin herkkä ja lahjakas 18 vuotias tyttö, Hanamoto Hagumi, ilmestyy heidän elämäänsä. Omaan makuuni vähän liikaakin kolmiodraamoja ja toivotonta rakkautta, mutta sarjan huumori ja lämmin ilmapiiri kevensivät tunnelmaa huomattavasti. Heräsi samalla myös paljon muistoja omista opiskeluvuosista erilaisissa käsityö- ja taidepainotteisissa kouluissa, joten siinä mielessä tuo oli ehdottomasti yksi parhaita näkemiäni koulusarjoja tähän mennessä.

Noiden lisäksi katsoin myös "He is My Master" nimisen huumorisarjan mikä oli aika onneton esitys niin juonen kuin piirtojäljenkin osalta..

21.03.2015 19:28 #57

Amagi Brilliant Park (2014)

Opiskelijapojalle annetaan puoliväkisten homma hyvipuiston johtajana. Paikka suljetaan mikäli se ei saa 500 000 asiakasta täyteen tietyssä ajassa.Paikka on melko rappeutunut ja kävijöitä vain vähän. Erikoisuutena se, että huvipuisto on fantasiaolentojen ylläpitämä.

En voi sanoa kauheasti pitäneeni sarjasta. Odotin jotain Miyazakin tyylistä pirtsakkaa, hauskaa fantasiaa. Sen sijaan sain jatkuvaa valitusta ja riitelyä kun hahmot stressaavat huvipuiston suhteen. 8 ja 12 jaksot olivat hyviä joka nosti arvosanan (4/10):een.

Ladies versus Butlers! (2010)

Poika saapuu kesken kauden kouluun missä opetetaan hovimestareita ja "ladyjä" eli ylemmän luokan kansalaisia, joita hovimestarit palvelevat. Jo ekasta jaksosta käy selväksi että sarjassa on fanserviceä on todella paljon. Ja haaremisarjana romantiikkaakin löytyy, mutta sitä ei viedä kovin pitkälle, poika kun ei tunnu tajuavan että kukaan olisi hänestä kiinnostunut. Sarja on silti kohtalaisen hauskaa katsottavaa ja tulikin vedettyä tämä läpi melkein yhteen putkeen. (6/10)

Inu X Boku SS (2012)

Tätä yritin myös aloitella mutta taisi jäädä katsominen tuohon kahteen jaksoon. Paremminkin kun voisin aikani käyttää. Ellei sitten pikakelauksella tule tsekattua loppukin. Amagi Brilliant Parkinkin katselun melkein lopetin kesken mutta kuitenkin kiinnosti katsoa kuinka huvipuiston käy. Inu X Boku SS kertoo talosta jossa asuvat ihmiset ovat osittain hirviöitä (Ayakashi). Sinne muuttaa nuori tyttö joka saa seurakseen kauniin miesagentin jonka tarkoitus on suojella häntä. Tämä agentti palvoo maatakin tytön jalkojen alla kuin koira, todella imelää seurattavaa.

19.04.2015 09:41 #58

Sarjoja mitä olen viime aikoina katsonut on World Trigger, joka on ihan hyvää perusshounenia sekä paljon kehutut Parasyte ja Death Parade. Death Paradesta varsinkin tykkään, vaikka se onkin aika paljon synkempi kuin keskimääräinen animemakuni. Sarjan pointti on että ihmiset joutuvat pelaamaan jotakin peliä (esim. biljardi,tikanheitto), jossa panoksena on heidän elämänsä. Enempi olisi ehkä spoilausta.

Ja Sword Art Onlinen kakkoskautta tietenkin, tykkään sarjasta edelleen, vaikka mieluummin katsoisin sarjaa, jossa ykköskauden alkupuoliskoa olisi pitkitetty useammaksi kaudeksi, kuin tätä jatkuvaa poukkoilua. Tuota Amagi Brilliant Parkia koitin, mutta hyydyin jo ensimmäiseen jaksoon - juliste huijasi, tylsä sarja. Viime aikoina ei ole tainnut alkaa mitään Attack on Titan, Kill la Kill tyylistä superhittiä mitä kaikki katsoisi, vai?

03.05.2015 11:10 #59

Kaksi uutta sarjaa pääsi seurantaan, molemmat genreistä joita en muuten hirveästi ole seurannut. Food Wars on mahtavan japanilainen ruoka-anime, jossa on hyvä "vaikeuksista voittoon"-tarina huippukokiksi haaveilevasta tyypistä ja silloin kun sitä ei jaksa seurata voi keskittyä odottamaan aina lapasesta lähteviä ruoka-orgasmeja kun gourmetruokaa maistellessa vaatteetkin lentää päältä.

Toinen, mistä on tulossa ihan suosikkisarja, on My Love Story!!. Se on tytöille suunnattu (shoujo) anime, jossa pääosassa on iso köntys Takeo, joka yleensä tällaisessa sarjassa olisi höpsö sidekick, mutta on nyt päässyt valokeilaan. Sisältää myös puhdashenkisempää ruoan ihastelua kun Takeo hämmästelee ihastuksensa leipomuksia aina yhtä yliampuvasti. Oikeastaan kaikki muukin on yliampuvaa, mutta juuri siksi sarja on niin mahtava. Lämminhenkinen ja sympaattinen romanttinen komedia.

Molempia voi seurata Crunchyrollista: www.crunchyroll.com/ . Ilmaisversiossa taitavat näkyä viiveellä? Itse tilaan premiumia, niin en ole varma. Suosittelen kokeilemaan trialia jos ette ole jo, 5€/kk ei loppujen lopuksi ole paha hinta, jos löytää muutamankin uuden sarjan joita seurata (plus tietty säästyy mainoksilta joita ilmaisversiossa on) ja laittoman lataamisen se nyt voittaa joka tapauksessa.

Viimeksi muokattu: 03.05.2015 11:14 : max.

Louhikäärme
Pilotti
Louhikäärme vastasi aiheeseen: Anime
03.05.2015 16:43 #60

Nuo molemmat ovat ihan viihdyttäviä sarjoja, joita katsoo ilokseen. Tämän kevään animesarjoista minuun on iskenyt parhaiten Plastic Memories, joka kertoo elinkaarensa päähän ehtineitä ihmismäisiä androideja omistajiltaan pois keräävän "saattohoitopalvelun" työntekijöistä, joista osa on itsekin samanlaisia keinotekoisilla sieluilla varustettuja robotteja. Vaikka jaksoissa on kosolti keventävää huumoria, on taustalla silti koko ajan hyvin alakuloinen tunnelma, koska jo alussa selviää että

Valvojat: RaccoonRasimus
Pisania