04.01.2016 03:35 #101 :: Niksu
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Dyn kirjoitti: Ja mitä tulee episodi nelosen kopiointiin, niin johan ohjaajakin on itse sanonut, että halusi samalla tehdä rebootin tai remaken, vaikka leffa on samalla myös aivan uuden trilogian avausosa.

Niinkö on sanottu? Enpäs tiennytkään. Kenties elokuvan nimi olisi pitänyt sitten olla A New Hope II: The Force Awakens. Tämä leffa oli kuitenkin jostain syystä nimetty "Episodi 7:ksi" ja sellaisena se oli pettymys. Elokuvassa parasta oli uudet hahmot ja uusi juoni (niin ohut kuin se olikin) ja turhinta kaikki "Chewie, we're home" nuoleskelut + kopioidut kohtaukset (jotka valitettavasti käsittivät karhun osan kokonaisuudesta).

Tapsa kirjoitti:

Varoitus: Spoiler.

Tulevaisuudessa minusta olisi mielenkiintoista nähdä Rey ja Kylo Ren yhdistävän voimansa jotain suurempaa pahaa vastaan... jos se sitten olisikin vain hetkellinen aselepo. Mieluiten vapaaehtoisesti ilman mitään käännytyksiä kumpaakaan suuntaan. Heidän välisen suhteen kehittyminen on mielenkiintoista seurattavaa ja kenties mustavalkoisesta "pahis vs. hyvis" asetelmasta päästäisiin yli tätä kautta.
Muokannut 04.01.2016 03:53 Niksu

10.01.2016 12:47 #102 :: HourglassEyes
Star Wars
No nyt on viimeinkin nähty tämäkin.
Ei niin huono kun pelkäsin, mutta ei niin hyväkään kuin olisi toivonut.
Force Awakens herätti ristiriitaisia tunteita. Nostalgiaa leffasta löytyi roppakaupalla ja se saattoi mennä vähän ylikin (vaikka näitä kohtauksia arvostinkin suuresti), mutta mitään elämää suurempaa en tästä leffasta irti saanut. Vähän enemmän odotin tarinapuolelta, josta paljon jätettiin katsojan oman arvuuttelun varaan. Reystä pidin, Kylo Ren jäi vielä pahiksena vähän liikaa kiukuttelevan teinin puolelle ollakseen tarpeeksi kiinnostava/uskottava, mutta tähän voinemme varmasti odottaa parannusta.
Elokuvan loppukohtaus oli kerrassaan loistava ja sai kyllä janoamaan jatkoa.
Kaikenkaikkiaan siis ihan kelpo leffa, mutta henkilökohtaisesti jäin kaipaamaan Lucasin sormenjälkiä. Tarinallisesti leffa ei vain pystynyt samaan kuin edeltävät episodit.

• Mab hahmo
  • Mab
    Baronetti

13.01.2016 17:07 #103 :: Mab
Star Wars
Kävin katsomassa leffan uudemman kerran ja edelleen se tuntui hyvältä :) Joskin jotkut jutut ehkä hiukan tökkivät nyt pahemmin, mutta toisaalta sitä myös bongasi sellaisia yksityiskohtia, jotka aiemmin missasi.

En edelleenkään osaa (onneksi :tongue:) liikaa harmistua Episodi IV:n kopioinnista, sillä mukana on kuitenkin sen verran uusia käänteitä tai huumoria mukana etteivät yhtäläisyydet ole liian päällekäyviä. Lisäksi uskon ja toivon, että tulevissa elokuvissa mennään rohkeammin uuteen suuntaan, joten olen valmis antamaan juonellisen nostalgisoinnin anteeksi tällaisena ikään kuin uutena lähtölaukauksena SW-saagalle.

Niin ikään uskon että monet nyt auki jääneet kysymykset saavat vastauksensa tulevissa osissa, joten en pidä niitäkään toistaiseksi ainakaan räikeinä tyylivirheinä. Siitä tosin voisin hiukan marmattaa, että ajan poliittista tilannetta ja eri ryhmittymien välisiä suhteita (esim. tasavallan ja vastarintaliikkeen) ei kauhean selvästi tuotu esille.

Toinen asia, mikä ei ihan niin hyvin uusintakatsomista kestänyt, oli Poe Dameronin hahmo.
Varoitus: Spoiler.

Reyn hahmo sen sijaan toimi mielestäni edelleen.

Niksu kirjoitti:

• max hahmo Kirjoittaja
  • max

17.01.2016 20:48 #107 :: max
Star Wars

Mab kirjoitti: Siitä tosin voisin hiukan marmattaa, että ajan poliittista tilannetta ja eri ryhmittymien välisiä suhteita (esim. tasavallan ja vastarintaliikkeen) ei kauhean selvästi tuotu esille.

Eiks siinä ollut aika hyvät natsialluusiot kumminkin? Eli edelleen aika hyvät "13-vuotiaan maailmankuva"-vibat. No ehkä Rogue One tuo siihen muutosta. Se vaikuttaa military sf henkiseltä, joten ehkä myös ottaa vihdoin kantaa kapinallisten raadollisempaan puoleen, josko looulta myös siihen leffojen maailmassa käsittelemättömään seikkaan että miksi katsojan odotetaan symppaavan klooniorjuutta tukevia jedejä sen enempää kuin tasavaltaakaan. Toisaalta jos Star Warsia lähtee monimutkaistamaan liikaa, niin se leviää helposti käsiin. Mieluummin ajattelen sen lopulta satuna jossa on absoluuttista pahaa ja hyvää, ja politiikat ja harmaan sävyt ovat lähinnä Lucasin vahingossa sutimaa räpellystä.. Paljin enemmän odotan seuraavaa episodia ja Han Solo spinoffia kuin Rogue Onea kyllä.

Offtopicina: Star Wars-lautapelit elää kukostuskauttaan, kannattaa kokeilla. Ne on nyt nimittäin ihan oikeasti hyviä. Fantasy Flight Gamesilla on X-Wing, joka on miniatyyripeli ilman kokoamista ja maalaamista, sekä Imperial Assault, joka on rpg-tyyppinen tarinavetoinen luolastoputsauslautis (FFG:llä on myös hyvä uusi Star Wars RPG joka in tosi helppo aloittaa suoraan boksista), sekä tulossa kaksinpelattava Rebellion jossa kamppaillaan koko galaksista klassikkotrilogian hengessä. Star Wars Risk on myös hyvä (lisenssi-Riskit on ylipäänsä nykyisin yllättävän hyviä,vaikka ovatkin kunnon tavaratalokamaa).
Muokannut 17.01.2016 20:55 max

20.01.2016 22:30 #108 :: Maailmanherra
Star Wars
Force awakens on erinomainen todistus siitä että J.J Abrams ei osaa tehdä itsenäistä kokopitkää elokuvaa. Ei mitään omaa näkemystä vaan pelkkää lainatavaraa. Tästäkin aiheesta kaikki kyllä jo kaluttu joten en jää tykittelemään jeesuksen tavoin kuollutta hevosta.

Ohjaajanvaihdoksen myötä seuraava star wars kiinnostaa kyllä huomattavasti enemmän. Luken osuus tässä jäi vähän haaleaksi.

21.01.2016 00:46 #109 :: Dyn
Star Wars
Episodi VIII:n julkaisupäivää on siirretty toukokuusta joulukuulle. Aiheesta mm. täällä. Syyksi on virallisesti väitetty muutoksia käsikirjoituksessa, mutta myös joulumarkkinoille pääsyllä voi olla taloudellisesti tekemistä asian kanssa.

Ohjaaja vaihtuu (on ilmeisesti eri jokaisessa elokuvassa) nyt Rian Johnsoniksi, joka on mulle ainakin entuudestaan tuntematon tyyppi. Kiinnostavaa voi olla myös, että

Muokannut 21.01.2016 00:53 Dyn

• max hahmo Kirjoittaja
  • max

22.01.2016 16:48 #112 :: max
Star Wars
Sen takia se 7kk lykkäys varmaan sitten tulikin että puolet leffan budjetista ja resursseista käytetään 2 minuutin Han Solo-haamukohtaukseen, josta minuutin Ford virnuilee hiljaa miettien tulevaa palkkiotaan, ja yleisö hurraa. Syvennetään hahmoja
Muokannut 22.01.2016 16:49 max

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

02.02.2016 09:17 #113 :: Nylkky
Star Wars
En tiiä onko täällä jo puhuttu Star Wars: Rogue One elokuvasta?

Joten itse hehkutan :) Elokuva kertoo kuinka kapinaliitto saa varastettua kuolemantähden piirustukset. Aisia jota on tullut pohdittua hyvin usein ja nyt vihdoinkin saan sen selville :) George Lucas on ilmoittanut osallisuutensa elokuvaan joten uskon sen olevan jälleen kerran hyvä.

Varoitus: Spoiler.

Monille on ehkä liikaa rahastusta kun on tulossa 2 Star Wars elokuvaa vuoden sisään mutta minua se ei haittaa.

Kiitos ja anteeksi
Muokannut 02.02.2016 09:19 Nylkky

• Tapsa hahmo
  • Tapsa

02.02.2016 14:25 #114 :: Tapsa
Star Wars

Nylkky kirjoitti: Elokuva kertoo kuinka kapinaliitto saa varastettua kuolemantähden piirustukset. Aisia jota on tullut pohdittua hyvin usein ja nyt vihdoinkin saan sen selville :)

Jaa, mun ei ole tarvinnut pohtia asiaa koska itsehän varastin kyseiset piirustukset jo 90-luvulla ensimmäisessä Dark Forces -pelissä.

02.02.2016 14:41 #115 :: Dyn
Star Wars
^ Kaikki Star Wars -elokuvat alkavat aina keskeltä äksöniä, joten tavallaan olen ohittanut tuollaiset piirustukset ja muut seikat vain asioina, joita tapahtui ennen elokuvaa, jotta varsinaisessa leffassa päästään suoraan toimintaan. Eipä tuossa maailmassa montaa muutakaan juttua selitellä turhan päiten, mutta ihan jännää, jos niistä saadaan sitten tällaisia spin-offeja aikaan.

24.02.2016 01:01 #116 :: Fiktiivi
Star Wars
Mainio elokuva. Ei nyt erityisen syvällinen tai varsinkaan originaali (episodi nelosesta tosiaan ammennettiin kaksin käsin), mutta hyvin toteutettu ja täynnä vanhaa kunnon avaruusseikkailun riemua. Episodeissa 1-3 maailman autenttisuuden tuntu kärsi sinänsä hienosta tietokonegrafiikasta, Force awakensissa otettiin taas askel kohti alkuperäisen trilogian kolhiintuneita aluksia, korkean ja matalan teknologian luontevia yhdistelmiä ja avaruussataman baarin monilajista alamaailmaa.

Erona aiempiin Star warseihin tässä oli enemmän sitä warsia: kun avaruushävittäjät iskivät ilmasta maahan, se tuntui enemmän nykyajan konfliktilta kuin kaukaisen galaksin viattomalta laserpyssysodalta, oli se sitten hyvä tai huono asia. Kylo Ren oli myös aiemmasta poikkeava pahis, ja oli hyvä ettei hänestä tehty pelkkää Vader/Anakin 2.0:aa.

Mitä avaruusnatseihin tulee, nehän olivat tarkkaan sanottuna avaruusuusnatseja.:tongue:Vaikka tapahtuma-ajan poliittista tilannetta ei tehty erityisen selväksi, alkuperäisiä avaruusnatseja eli Imperiumia ei oletettavasti ole ollut olemassa 30 vuoteen ja First order vertautuu uusnatseihin, jotka yrittävät herättää kertaalleen kuopattua aatetta uudestaan henkiin. Kenties muodollisesti eri nimellä, mutta pitkälti samalla agendalla ja Darth Vaderin kypäräkin löytyy pyhäinjäännöksenä. Mutta koska tällä kertaa galaksissa ei ilmeisesti ole samanlaista poliittista kriisiä mikä johti Imperiumin nousuun, First orderin johtoon on noussut manipuloivan poliitikon sijasta pahuutta filosofisesti diggaileva erilainen nuori ja First order pystyy saamaan vaikutusvaltaa vain terrori-iskuilla, koska se ei vastaa mihinkään todelliseen uhkaan.
Muokannut 24.02.2016 01:02 Fiktiivi

• Jussi hahmo
  • Jussi

08.04.2016 10:00 #118 :: Jussi
Sama traileri suomeksi tekstitettynä:

Hyvältä näyttää, mutta katsoisin mieluummin loppuvuodesta Episodi kasin... Vieläkin harmittaa sen lykkäys ensi vuoden toukokuulta puolella vuodella eteenpäin.
Muokannut 08.04.2016 10:04 Jussi

12.05.2016 23:34 #119 :: Rasimus
Star Wars
Mäkin sitten katoin Force Awakensin kun tuli dvd:lle. Taisi olla parasta Star Warsia mitä on kolmeenkymmeneen vuoteen nähty elokuva- ja tv-puolella (tietokonepeleissä on parempaakin [Knights of the Old Republic], kirjoista ja sarjakuvista en tiedä).

Hieman ihmettelin, miksi leffaa on syytetty alkuperäisen tarinan klooniksi. Ekan tunnin ajan yhtäläisyydet kun olivat vähän liian suurpiirteisiä ollakseen syitä valittaa. Mutta kyllähän se alkoi hahmottua kun paljastettiin jättisädease ja alettiin puhumaan sen tuhoamisesta...

Minäkin lienen yksi niistä harvoista, jotka pitivät pahiksen kiukuttelusta ja raivonpuuskista. Ne tekivät hahmon luonteesta juuri sellaisen kuin pitikin. Darth Vader -kopio tai muu itserakas bulkki mastermind pahis olisi ollut tylsää.

Sellainen huomio, että ne paskat Star Warsit ja kohu alkuperäisten pilaamisesta ovat vain seurausta siitä, että omaan näkemykseensä uskova taiteilija tekee oman päänsä mukaan eikä anna esimerkiksi executive meddlingin (suomeksi: kädettömän tuotantoportaan sekaantumisen) vaikuttaa. Sitten esim. mä päädyn arvostamaan juuri korkeasti ja hyvin tuotettua elokuvaa, joka ei tarjoa juuri mitään uutta tarkasti harkitun faniservicen ohessa :roll:

28.07.2016 22:55 #120 :: Niksu
Star Wars
On huhuttu, että Rogue One elokuvassa nähtäisiin Darth Vader, mutta nyt ilmeisesti elokuvan ohjaaja on vahvistanut ainakin sen, ettei Hayden Christensen ole mukana elokuvassa.

Toivon hartaasti, että tämä sanaleikki tarkoittaa myös sitä, että DV ei ole elokuvassa. Han Solon omat seikkailut kuulostavat nekin vähän kuvottavilta... Star Warsissa on kyse maailmasta, ei parista yksittäisestä hahmosta. Jo jääköön unholaan vanhat salakuljettajat ja prinsessat.

Out with the old, in with the new!

Valvojat: RaccoonRasimus