• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

Star Wars

14.12.2016 18:47 - 14.12.2016 20:46 #121 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Star Wars
Rogue One: lyhyesti sanottuna yksi parhaista elokuvista, jonka olen vähän aikaan nähnyt.

(SPOILERI VAROITUS)

Ylitti kaikki odotukset. The Force Awakens oli myös kelpo elokuva, mutta hieman pettymys tarinaltaan, joka tuntui vain kierrättävän Uuden Toivon juonta ja hahmot jäivät hieman varjoihin. Siihen verrattuna Rogue One on huomattavasti omaperäisempi - ja tämä ottaen huomioon, että RO:n tarina sijoittuu alkuperäisen trilogian aikajanaan, toisin kuin TFA! Tämä tekee TFA:sta taas vain hieman enemmän surkuteltavamman - mitä olisikaan voinut olla, mikäli TFA olisi rohkeasti etsinyt oman visionsa ja katsonut tulevaisuuteen menneisyyden toistamisen sijaan.

Rogue One onnistui monella alueella. Jyn oli hyvä päähahmo ja hänen perheensä tarina oli erittäin kiinnostava ja koskettava. Mads Mikkelsen on todellinen laatunäyttelijä. Jynin äidistä olisin halunnut tietää enemmän. Oliko hän Sith? Sain hieman sellaisen vaikutelman. Elokuvassa oli monia pieniä cameoita, mutta ne oli mielestäni laadukkaasti toteutettu, ei turhan kornia tai pelkkää fanipalveluksen tuntuista höttöä - ne palvelivat enimmäkseen tarinaa. Ehdottomasti tässäkin kohdassa paremmin toteutettu kuin TFA.

Kritiikkinä voisi mainita, että vaikka RO kulki rohkeasti omaa polkuaan, olisi se voitu viedä vielä hieman pidemmälle. Rakastan imperiaalista univormua, mutta siinä on ensimmäisen leffojen peruna rumia muovisia värikkäitä neliöitä rintamuksessa. Hieman olisi voitu siis uudistaa tai 'päivittää' tyyliä tälle vuosituhannelle. Välillä tuntuu, että sekä TFA että RO ottavat alkuperäisen trilogian vähän turhan vakavasti, suorastaan uskonnollisesti ja mielestäni se vähän turhaa.

Avaruuskohtaukset olivat hieman pettymys - siis siinä mielessä, että ne eivät olleet kovinkaan näyttäviä. Huomasiko kukaan muu tätä? Mielestäni ne olivat aika "meh" laatuisia. Ei sellaista mitä on tottunut nykyelokuvissa näkemään. Se oli pieni, ei suuri, miinus, jonka antaisin elokuvalle. Toinen oli sitten Storm Trooperit, joita mm. yksi sokea äijä puukepin kanssa niitti kuin viljaa. Se tuntui aika epäuskottavalta ja ärsyttävältä. Haluaisin nähdä vihollisen, joka on aivan yhtä tappava, kuin vastustajansa. Se tuntuisi vähän mielenkiintoisemmalta. Storm Trooperien kohdalla kyse tuntuu olevan "määrästä, ei laadusta" mikä on turhauttavaa. Imperiumin sotilaat ovat kuitenkin ylpeitä ja uskollisia. Haluaisin nähtä tämän paremmin edustettuna. Krennic oli kyllä tästä hyvä esimerkki! Hän oli yksi suosikkihahmoistani. Niin tyypillinen imperiaali, kuin voi olla, kunnianhimoinen ja kuvittelee tietävänsä paremmin kuin kaikki muut. Hänen kuolonkohtauksensa oli aika upea.

Päähahmoissa oli paljon hyvää. Varsinkin Jyn ja Cassian, jotka tuntuivat enemmän moraalisesti harmailta hahmoilta, kuin perinteisiltä täydellisiltä 'sankareilta.' He toivat kauan toivottua uutta perspektiiviä Tasavaltaan. He olivat molemmat kärsineet sen takia ja kuten Cassian sanoi, tehnyt 'kammottavia asioita aatteen puolesta.' Hyvin kirjoitetut hahmot. Jynille olisin toivonut enemmän pohjustusta ja hahmokehitystä, joka tapahtui hieman liian nopeasti, mutta on ymmärrettävää, että kaikkea ei saa yhteen elokuvaan. Piristävää myös, ettei mitään über kliseistä romanssia oltu hahmojen välille pakotettu. Kerrankin!

Yksi asia, josta olin eniten huolissani, oli Darth Vaderin cameo. En tykännyt ajatuksesta ollenkaan, mutta se oli toteutettu aivan mielettömän hyvin - varsinkin ensikohtaus sai suorastaan kylmät väreet juoksemaan selkää pitkin! Anakin! Keisarin henkivartijat! Rogue One oli täynnä tuollaisia pieniä, uskomattoman hienoja yksityiskohtia, jotka tekivät siitä parhaan Star Wars kokemuksen sitten Sithin Koston.
Viimeksi muokattu: 14.12.2016 20:46 Niksu.

16.12.2016 07:57 #122 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Star Wars
Minäkin kävi hämmästelemässä Rogue One:n läpi, ja oli kyllä hyvännäköinen ja muutenkin hyvä leffa. Se oli synkkä ja selvästi tummansävyisempi, teemaltaan enemmän sotaleffa, mutta hyvä lisä Star Wars -leffoihin.

Laitanpa loput ajatukset spoiler-tagien taakse, niin pystyn vähän vapaammin kirjoittelemaan.

29.12.2016 17:26 #123 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Star Wars
Minäkin tykkäsin Rogue Onesta, käytiin se eilen katsomassa. Hyviä näyttelijäsuorituksia, pelätyt CGI-ihmiset eivät olleet tyrmistyttävän huonoja (myönnän, jos en olisi tiennyt, en olisi ehkä arvannut, ihmetellyt vain hirveän hyvin onnistunutta castausta), tehosteet kunnossa mutta ei ylimitoitettuja. Tarina oli tietysti simppeli, ja jossain vaiheessa planeetalta toiselle törmäily tuntui jo vähän siltä, että eikö ne piirustukset kohta mahda löytyä - mutta tämä on ehkä jo oma vikani, sillä leffateatterissa pitkälti toista tuntia istuneena alkaa yleensä vain paikat puutua ja päätä särkeä. Miksi nykyään tehdään niin pitkiä elokuvia?

Pientä silmäniskua varsinaisiin Episodeihin oli mukana kiitettävästi erilaisten viittausten ja vihjausten muodossa. Hengästyttävähän tuo pätkä oli, ja kun lopputuloksen tiesi, homma meni vähän makupalana - odotan kyllä enemmän seuraavaa Episodia, jotta varsinainen tarina pääsee myös eteenpäin.

01.01.2017 12:21 #124 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Star Wars
Me isännän kanssa päätettiin juhlistaa uutta vuotta katsastamalla Rogue One. Molemmat tykättiin leffasta. Nostalgian ystävänä arvostin viittauksia tuttuihin hahmoihin ja tapahtumiin suuresti, mutta niissä ei kuitenkaan kieriskelty liikaa ja elokuva kantoi hyvin omana kokonaisuutenaan. Parjatut CGI hahmot eivät minusta olleet huonoja, päinvastoin! Viimeiset minuutit menivät melkein tippa linssissä, kun tiesi mitä tuleman piti - ja Carrie Fisherin äskeinen poismeno aiheutti myös pienoisen tunnelatauksen lisäyksen.

03.01.2017 12:20 - 03.01.2017 12:23 #125 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Star Wars

HourglassEyes kirjoitti: Oma lempparini hahmoista oli k-2 droidi, vaikka droidin heittämät one-linerit ehkä olivatkin hiukan kliseiltä maistuvia... tai ehkä juuri siksi pidinkin siitä niin paljon! :lol:

(SPOILER)

Kyseisen droidin design oli tosi makea, mutta muuten hahmo jäi pelkäksi comic reliefiksi. Toki hahmon 'kuolema' oli ihan koskettava, mutta toisaalta tuntuu, että hahmon potentiaalia ei käytetty oikein. Kyseessähän oli uudelleen ohjelmoitu imperiaalinen droidi. Näen siinä aika paljon mahdollisuuksia - esimerkiksi tiettyä passiivis-aggressiivisuutta, kun vanha ohjelmointi läikkyy yli - kenties uudelleen ohjelmointi ylikirjoitetaan ja hahmo kääntyy vangitsijoitaan vastaan lopulta? Koko hahmokaarti kuoli sankarillisesti, joten yksi erilainen kuolema olisi ollut viihdyttävä.

Carrie Fisherin menehdyttyä Prinsessa Leian tulevaisuus on kysymysmerkki. Kuulemma hahmon piti esiintyä vielä kahdessa elokuvassa. Episodi VIII:n kuvaukset on jo saatu purkkiin. Kysymyshän siis on, että miten hahmo nyt käsitellään. Käytetäänkö Rogue One:sta tuttua CGI:tä? Tapetaanko hahmo off-screen? Itse toivon jälkimmäistä. Olisi liikaa katsella vasta kuolleen Carrie Fisherin CGI versiota ja muutenkin, toivon että Leia kohtaa arvoisensa lopun.
Viimeksi muokattu: 03.01.2017 12:23 Niksu.

24.01.2017 00:12 #126 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Star Wars
Episodi VIII:n nimi on sitten julkaistu ja se on The Last Jedi, ainakin jos tähän uutiseen on uskomista.

24.01.2017 03:11 - 24.01.2017 03:12 #127 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Star Wars
Viitataankohan nimellä L. Skywalkeriin vai Reyhin? Toivottavasti kuitenkaan kirjaimellisesti kumpikaan heistä ei ole viimeinen Jedi. Esiosissa ja Kloonisodissa parasta oli hieman Old Republic-tyylinen maailma. Pari hassua vanhaa karvapartaa ja vahanaamaa koko Galaxissa ei ole ihan sama juttu.
Viimeksi muokattu: 24.01.2017 03:12 Niksu.

24.01.2017 20:55 #128 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Star Wars
FB:n puolella kommentoitiin, että jedi toimii englanniksi sekä yksikkönä että monikkona, joten tavallaan se voi viitata ryhmäänkin ihmisiä. Sinänsä kiinnostavaa, että jos Voiman käytön koulutus loppuisi nyt tiettyihin henkilöihin ja sovitaan, että lisää ei tule, niin eihän se Voima paikallisena magiana mihinkään häviä. Turvallisempaa antaa jengin oppia ihan itsekseen, eh?

25.01.2017 01:10 #129 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Star Wars
Onhan muitakin kulttuureja, kuten Voss, jolla on omat traditionsa Voiman suhteen. Tämä tarkoittaisi kai vain viimeistä Jedi-järjestön jäsentä - jos sellaiseksi kumpaakaan voi kutsua (pikemminkin Jedi traditioiden seuraajaa?) Voima on ja pysyy vaikka Jedit ja heidän perinteensä vaipuisivatkin unholaan.

Tuossa yhteydessä kuulostaa enemmän, että sanaa on käytetty yksikkönä.

25.01.2017 01:31 #130 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Star Wars
Jos kyse on yksiköstä ja kasiosa seurailee seiskan tapaan alkuperäisen trilogian askeleita, silloinhan juttu voisi yksinkertaisimmillaan mennä niin, että Luke kouluttaa Reyn (kuten Yoda aikanaan Luken) josta näin ollen tulee viimeinen jedi. Ketä vastaan Rey sitten lopussa taistelee, kuka paljastuu hänen isäkseen (sic) ja kenen käsi tai vastaava ruumiinosa lopussa irtoaa, selvinnee vasta katsomalla.

26.01.2017 01:53 #131 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Star Wars
Mikäli Disney jatkaa yksittäisten leffojen tekemistä Episodien lisäksi, Boba Fettin oma elokuva saattaisi olla... mielenkiintoinen. Han Solon soolo ei kyllä sen sijaan innosta...

15.04.2017 12:54 #132 : Dyn
Traileri on tullut ulos:

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
13.05.2017 22:10 #133 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Star Wars
Joo. Olihan Rogue One kiva leffa, joka tekee kunniaa alkuperäiselle Tähtien sota -hengelle. Etenkin synkkä loppu ja Voiman voimin tehtävän temppuilun karsiminen lähes kokonaan pois on iso plussa.

Siirtyminen Disneyn alaisuuteen on tehnyt vain hyvää leffasarjalle. Vielä kun saisi alkuperäisen leffatrilogian takaisin virallisesti, niin pitäisin Lucasin perseilyjen jälkeen Disney-yhtiötä modernin ajan messiaana. Ne menettävät hyvät rahat kun eivät edes yritä kilpailla epävirallisten Despecialized-versioiden kanssa.

HourglassEyes kirjoitti: Parjatut CGI hahmot eivät minusta olleet huonoja, päinvastoin!

Ei todellakaan. Paljon on tekniikka kehittynyt. En olisi välttämättä tajunnut Peter Cushingin olevan digihahmo, jos en olisi tuntenut naamaa ja tiennyt miehen puskeneen koiranputkea jo parikymmentä vuotta. Enintään olisin todennut, että onpa jäykkäkasvoinen tyyppi...

Minä en voinut olla ajattelematta legendaaristen Knights of the Old Republic -pelien salamurhaajadroidia HK-47:aa, ja ajattelematta että niin olisi pitänyt Imperiumin droidin luonne tehdä: "It is my primary function to burn holes through meatbags that you wish removed from the galaxy... Master. Oh, how I hate that term."

Niksu kirjoitti: Storm Trooperit, joita mm. yksi sokea äijä puukepin kanssa niitti kuin viljaa.

Oletko kuullut miten käy kun Storm Trooper ja sen toisen kuuluisan Star-sarjan Punapukuinen Turvamies ottavat yhteen? Storm Trooper ei saa ainuttakaan laukausta menemään edes läheltä, mutta Punapukuinen Turvamies kaatuu kuolleena maahan siitä huolimatta.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
13.01.2018 22:41 #134 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Star Wars
The last jedia ei liene käsitelty vielä missään topicissa. Kriitikoiden arvostelut olivat suht myönteisiä, joten odotin parempaakin, mutta minusta elokuva oli askel huonompaan suuntaan verrattuna Rogue oneen ja The force awakensiin. Toisaalta IMDB:n käyttäjäarvostelujen "huonoin Star wars ikinä" -tylytys tuntuu myös liioitellulta. (Episodi ykkönen pitää sitä paikkaa edelleen hallussaa minun kirjoissani.)

TLJ:ssä on samoja vahvuuksia kuin TFA:ssa, kuten se, että elokuvan maailma tuntuu audiovisuaalisesti tähtien sodalta ja jatkumolta episodeille 4-6, näyttelijät ovat hyviä ja on kiva nähdä sekä hyviä uusia hahmoja että vanhoja naamoja uusissa seikkailuissa. TFA oli kuitenkin paljon sujuvammin etenevä, toki episodi nelosta mukaileva mutta silti freesin tuntuinen ja pohjusti mielenkiintoisia hahmoja ja tuttua mutta hieman muuttunutta maailmaa. TLJ päättikin sitten yllättäen putsata pöydältä suuren osan siitä, mitä TFA oli rakentanut.

Seuraavassa episodissa voikin tapahtua aika lailla mitä tahansa, sen verran vähän juonen lankoja jäi avoimiksi. Tarvittiinko tässä nyt oikeasti reboottia kesken trilogian? Tavallaan TLJ on myös eräänlainen Star wars -elokuvan (osittainen) dekonstruktio, joka kyseenalaistaa perinteisiä kaavoja (lonkalta ampuvat ja fiilispohjalta tykittelevät rämäpäiset sankarit tuovat voiton kotiin, vanhojen jedien mystinen viisaus johdattaa sankareita), mutta toisaalta siihen nähden kierrättää ihan liian orjallisesti vanhoja juonikuvioita ja asetelmia.

Seuraavassa osassa on taas näillä näkymin puikoissa TFA:n ohjannut JJ Abrams, joten ehkäpä sieltä voi tulla jotain oikeasti hyvääkin taas. Nyt on kuitenkin selvää, että Disneyllä ei ole mitään kultaista kosketusta, jolla tehtään joka kerralla hyvä Tähtien sota -elokuva, joten tulevaan Han Solo -leffaankin suhtautuu pienellä varauksella.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
21.04.2018 22:52 #135 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Star Wars

Olenkin melko samaa mieltä sen suhteen, että parissa viimeisessä leffassa on koko Ritarikunta ja hahmot jätetty pelkiksi hahmotelmiksi. Itselle jäänyt vähän epäselväksi, miksi koko Imperiumi-sanan käytöstä on pitänyt luopua, ja miksi Snokesta pitäisi välittää - Force Awakenissa Kylo Ren sai ihan ansaitusti huomion, mutta Last Jediin tultaessa alkoi jo toden teolla häiritä se kuinka Snoke on pelkkä juoniväline. Epäilen yhdeksi isoksi syyksi näitä ongelmia sitä, että elokuvat ovat nykyään pääasiallisesti rutiininomaista toimintaa, eikä tarinankerrontaa.

Jos mää olisin saanut päättää juonikuviosta, Palpatinen seuraajasta olisin tehnyt huomattavasti harmaammalla alueella liikkuvan hahmon (ihan sen kunniaksi, että Imperiumin vastaisku on sarjan paras elokuva juuri tuon harmaasävyistämisen ansiosta). Olisi kiva nähdä vaihteeksi Star Wars -pahis joka ei ole niin "voi juma kun mä olen niin paha kun olen niin syvällä pimeällä puolella että huvikseni kuristelen alaisiani". Voisi olla ihan kokonaan uusi teema, että pitäisikö kapinaliiton suostua Imperiumin uuden johtajan rauhantarjoukseen, jos siihen kuuluu sopimus tyyliin "pysykää te omilla alueillanne vapaasti Tasavallan rippeitä rakennellen, jos ette sekaannu Imperiumin ihmisoikeustilanteeseen, niin mekin jätämme teidät rauhaan"...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

• Riku hahmo
  • Riku
    Teknikko
07.05.2018 20:20 #136 : Riku
Vastaus käyttäjältä Riku aiheessa Star Wars

Rasimus kirjoitti: Tulikin The Last Jedi katsottua ja mainittua asiasta Minkä elokuvan katsoit viimeksi? -ketjussa. Iso pettymys.

Uusi trilogia, etenkin TFA vaikuttaa lähinnä kömpelöltä reboottaukselta, periaatteessa aikajanalla aiempien jälkeen, mutta tyrkkää uuden tasavallan syrjään yhdellä kohtauksella ja TLJ alkutekstin maininnalla siitä että tasavalta on mennyt, vaikka aikaa ei selvästi ole kulunut juuri ollenkaan ja starkiller base tuhottiin. Kuulemani mukaan TFA ja TLJ myös suunniteltiin/kirjoitettiin aika erillään. JJ:llä oli ilmeisesti jonkinlainen hahmotelma koko trilogiasta ja TLJ ohjaaja heitti sen pois ikään kuin ei tekisi elokuvaa joka on osa suurempaa tarinaa.

Valitettavasti reboottaus on alkuperäistä heikompi. Esim TFA planeettojen tuhoaminen tuntui itselleni erittäin antiklimaattiselta, kun elokuva vetäisi sen leffan puolivälissä ilman mitään pohjustusta niin toivoni kyseisen elokuvan osalta putosi siinä

First Order taas ei ole kunnolla uhkaava. Ainoa uhka tulee siltä, että he vetävät koko galaksia hallinneen impreiumin ylittäviä superaseita / jättialuksia tyhjästä jatkuvasti, mutta nekin tuhoutuvat yhdellä iskulla ja ovat muutenkin täynnä heikkouksia (Snoken aluksen leveys 60km on puolet alkuperäisestä kuolemantähdestä, mutta ei pysty tuhoamaan 3.5km alusta koska muka liian kaukana vaikka ovat selvästi näköetäisyydellä.) Samalla hukataan mahdollisuus erilaisiin tarinoihin jossa imperiumin jäänteet muodostavat salassa ensimmäisen ritarikunnan, mutta ei pysty tuhoamaan tasavaltaa kertaiskulla vaan turvautuvat ovelimpiin juoniin ja asymmetriseen sodankäyntiin poiketen siitä mallista jossa pahikset ovat vaarallisia koska on enemmän ja isompia aseita. Elokuvien ajoitusta universumissa muuttamalla ja chis lajin eliniästä riippuen Thrawin olisi voinut ottaa tähän taustavoimaksi, ehkä.

Kylo Ren saattaa olla uhkaava jos joku joutuu hänen kanssaan kaksintaisteluun (tai olisi jos täysin kouluttamaton romunkerääjä ei olisi voittanut häntä), mutta en näe häntä johtaja, lyhyesti kuvailtuna pahatapainen äkkipikainen lapsi. Se kenraali unohdin nimen ei hänkään ole osoittanut mitään taktista neroutta.

Snoke ja ehkä Phasma olivat ainoat hahmot jotka antoivat mitään uskottavuutta, mutta Phasma ei koskaan tehnyt juuri mitään ja Snoke jäi ratkaisemattomaksi mysteeriksi. Sinänsä tämän keisari 2.0 tappaminen tässä oli yllättävä ja oisi tarjota jotain uutta mutta se olisi vaatunut, että A) fanikenttää vaivannut Snoken mysteeri olisi selvinnyt ja B) Kylo olisi vähänkään uhkaava johtaja.

Muutenkin TLJ hyvin ongelmallinen juoniaukkoja/virheitä/epäjohdonmukaisuuksia (niin pahoja, että pohdin ongelmia jo elokuvaa katsoessa) ja sitten politiikka. Aiemmista tähtiensodista voisi johtaa poliittisia varoituksia (ep1-3 liian voimakkaat suuryritykset ja demokratian heikkous), mutta sitä ei tyrkytetty. Samalla hahmojen osalta on unohdettu, että parempi kehitetympi uskottavampi hahmo on aina parempi sukupuolesta/rodusta... lajista riippumatta. Esim nais-hahmot voivat olla erinomaisia kuten Leia, Padme ja lukuisat hahmot tähtiensodassa varsinkin elokuvien ulkopuolella, mutta jos pakolla pitää olla vahva nainen niin tuloksena on helposti Mary Rey Sue. Samalla kunnioitus kaikkea vanhaa kohtaa on ilmeisesti mennyt kun Leia piti syrjäyttää koomalla ja Ackbar tapattaa jossain taustalla, jotta saatiin tungettua sisään heikompi hahmo, jonka tyhmyys oli tekosyy isolle (huonommalle) osalle elokuvan juonta. Viholliseen törmäämisestä (jos kukaan ei tajua käyttää droideja jotka unohtuu kun se on juonelle kätevää) olisi saanut vaikka Ackbarille, tai olosuhteet huomioiden Leialle, erinomaisen lopun, paremman kuin mihin enää on mahdollisuuksia.

Luke ainoana alkuperäishahmona joka voisi vielä palata muuten kuin digitaalisena tapettiin melko turhaan ikään kuin vain tappamisen takia. Tässä esimerkki paremmasta lopusta hyvin pienillä muutoksilla (jos selitykset ei kiinnosta niin skippaa 7 minuutin kohdalle):https://www.youtube.com/watch?v=iXop-pibo9A Hahmo kyllä hajotettiin aika pahasti. Hanille kävi oikeastaan samoin kuin kaikki aiemman trilogian hahmokehitys ilmeisesti pyyhittiin pois.

Jos positiivista pitää osoittaa niin Rey Kylo juonessa oli hyvääkin, mutta heidän sekä Luken ja Snoken ongelmat sitoutuu tähän silti vahvasti.

ps. Älkää menkö katsomaan Soloa, ei ainakaan ennen kuin on tarpeeksi arvioita, että voi arvioida mennäänkö mihin suuntaan. Lucasfilm ei ilmeisesti ole enää kiinnostunut fanien mielipiteistä (kriitikkoja tuomitaan heti rasistisina tai seksistisinä), mutta he ja Disney välittävät varmasti vielä lompakoistaan. Parempaa tähtiensotaa löytyy vielä varmasti kirjoita ja animaatiosta.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
08.05.2018 00:23 #137 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Star Wars
Dekonstruktiosta puheen ollen, olen muuten vähän pettynyt TLJ:ssä myös siihen, että Luke Skywalkeria esitti ihan Slavoj Žižekin näköinen jamppa mutta tätä ei hyödynnetty tarinassa mitenkään. Olisi ollut paljon hauskempaa jos Luke olisi perehdyttänyt rallikuskienglannilla Reyn dialektiikkaan ja psykoanalyysiin.

27.05.2018 16:36 #138 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Star Wars
Kävin katsomassa Solon. En ole nähnyt aikaisempia Disney-Warseja, mutta uskaltauduin teatteriin sillä oletuksella, että pohjatiedot muista leffoista riittävät. Solon näyttelijä onnistui roolissaan tyydyttävästi, vaikka hahmossa oli liikaa sankarihyvistä ja liian vähän velmuilevaa avaruusroistoa. Pystyin silti uskomaan, että isona nuorukaisesta tulee Harrison Ford. Lando meni ihan oikeasta Landosta ja uusi näyttelijä tuntui ja kuulosti lähes samalta kuin alkuperäinen. Hänen ja sen fembotin välinen suhde oli muuten täyttä komediakultaa.

Toimintaa ja vauhtia oli liikaa, eikä katsojalla ollut montaa tilaisuutta vetää henkeä. Leffa näyttää hienolta ja monia aluksia, otuksia ja maisemia olisi ollut kiva ihastella tarkemminkin. Mukana ei ole yhtäkään valomiekkataistelua eikä jeditemppua, mikä oli ihan hyvä (vaikka yllärikohtauksessa valomiekka vähän vilahtaakin). Solon soololeffa on ihan okei kesärymistely, mutta en tiedä, jaksanko katsoa muita Disney-Warseja. Oikeastaan tuli halu kerrata alkuperäinen trilogia, koska en ole nähnyt sitä ainakaan kymmeneen vuoteen.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wicked-Willie

• Riku hahmo
  • Riku
    Teknikko
28.05.2018 13:45 #139 : Riku
Vastaus käyttäjältä Riku aiheessa Star Wars

Astorethein kirjoitti: mutta en tiedä, jaksanko katsoa muita Disney-Warseja. Oikeastaan tuli halu kerrata alkuperäinen trilogia, koska en ole nähnyt sitä ainakaan kymmeneen vuoteen.

Jos joku "Disney wars" pitää katsoa niin katso Rogue one. Ei välttämättä syvimpiä ja radikaalisti tarinassa kehittyviä hahmoja, mutta ainakin se täydentää ja kunnioittaa olemassa olevaa tarinaa sen sijaan, että yrittäisi tehdä reboottia reboottaamatta (TFA) ja on oma tarinansa eikä heikompi kopio vanhasta (TFA).

Hahmot on moninaisia ja päärooli nainen, mutta hän ei ole Mary Sue eikä elokuva tunge politiikkaa kurkusta alas (TLJ) tai syrjäytä valmiiksi asemissa olevia vanhoja suosittuja hahmoja, että voisi ympätä uuden poliittisten näkemysten motivoiman hahmon tilalle (TLJ).

Lisäksi Rogue onessa on kiinnostavia linkkejä sekä alkuperäiseen trilogiaan, että tuoreempiin animaatiosarjoihin (jos ei ole nähnyt niin linkkiä ei huomaa eikä se haittaa kokemusta) ja hieno loppu. Jos et katso elokuvaa niin etsi ainakin youtubesta "ending rogue one" tai "darth vader scene rogue one"

Solon jätän itse väliin. Alkuperäinen suunnitelma oli odottaa arvioita ja päättää sitten (TLJ:n jälkeen Tähtien sota menetti sen verran uskottavuutta, että en halua mennä sokeasti aina vain koska on Tähtien sota.) Sittemmin ei selkävavan takia elokuvassa istuminen huvita ja olen taipumassa muutenkin boikotin suuntaan. Myyntiuvutkin näyttää lupaavan huonoilta, että Disney ei moista menoa toivottavasti katsele pitkään. Arviotkaa ei näytä hyviltä. Rotten tomatoes audience score pyörinyt 55-60% tienoilla ja The last jedia ylistäneet kriitikotkin on vain 70%.

• Iivari hahmo
  • Iivari
28.05.2018 18:42 #140 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Star Wars
Yleisesti ottaen alkuperäinen trilogia on toistaiseksi köykäisintä Tähtien sotaa tähän mennessä. Erityisesti tietysti ykkösosa, kakkos- ja kolmoselokuvilla on sentään vahvuuksiakin.

Toistaiseksi parhaat elokuvat ovat olleet Episodit 2 ja 7, Rogue One kolmantena erinomaisena elokuvana. Solo oli varsin hyvä, enkä oikein ymmärrä tätä politiikkanapinaa. Henkilökohtainen on poliittista.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen