Star Wars

04.06.2018 17:51 #161

Mary Sue on ihan hyvä ja kuvaava termi Reylle. Hahmon on todettu olevan jopa enemmän Mary Sue kuin alkuperäisen Star Trekin Mary Sue. Tässä hupaisa video siitä, miten A New Hope olisi mennyt, mikäli Luken hahmo oltaisiin kirjoitettu kuten Rey:

Red Letter Media haastatteli kavereitaan The Phantom Menace - Mr. Plinkett huumori-arvostelussaan pyytäen näitä kuvailemaan Qui-Gonin ja Padmen luonteenpiirteitä, eikä kukaan osannut sanoa niistä oikein mitään (en minäkään). Reystä tuli täysin samat fiilikset, kaikki mitä hahmosta osaan sanoa niin.. näyttää aina joko vihaiselta tai huolestuneelta, kykenee kaikkeen, ei minkäänlaista persoonallisuutta, tyhjä. TFA tuntui muutenkin niin varman päälle pelatulta, muoviselta, tuhanteen kertaan iteroidulta rahastukselta. Kuin kahden tunnin lelumainos välkkyvine valoineen, tyhjine hahmoineen ja siihen päälle sitten vielä tällaiset "vahvat naiset" hyvesignalointi, niin morjens.

Äänekkäät sosiaalisen median aktivistit ovat nyt saaneet Disneyn tuottajat vakuuttuneiksi, että moninaisuutta ja vahvoja naisia halutaan nähdä, eikä siinä mitään, eivät ne itseäni häiritse laisinkaan, mikäli elokuva muuten on hyvä. Mutta kun tällaisista lähtökohdista aletaan kirjoittamaan hahmoja ja tarinaa, skeidaa on luvassa. Ei se itselläni syö maailman uskottavuutta laisinkaan, mikäli elokuvassa on vain valkoisia miehiä, enemmän kaikenlaiset pakotetuilta vaikuttavat etniset lisäykset haittaavat immersiota.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Star Wars
04.06.2018 18:17 #162

Haluaisin muuten nähdä The Star Wars Holiday Specialin ihan vaan siksi, että sen Imdb-pisteet ovat tällä hetkellä 2,3. On olemassa myös kaksi ewok-leffaa, suoraan televisioon tehtyjä nekin. Sain kyllä ewokeista tarpeekseni jo Jedin paluussa, jonka olen katsonut muistaakseni kerran.

I'm just a normal everyday pervert.

04.06.2018 20:16 #163

Holiday Special löytyy youtubesta, eikä sitä käsittääkseni siitä parempana versiona ole missään saatavillakaan. Mikäli tykkää kuunnella Chewbaccan mölinää, se saattaa olla hyvä valinta. En keksi ainuttakaan syytä, miksi katsoa elokuva ewokeista..?

04.06.2018 22:07 #164

Romeo kirjoitti: Miksi elokuvat ovat sitten yleensä niin miesvoittoisia? Markkinat sen määräävät. Miehet/pojat ovat suurin elokuvien kuluttajaryhmä ja elokuvamaailma on pääasiassa miesten ala, miesten tekemiä tuotteita miehille siis, en näe mitään ongelmaa tässä. Miksi sen edes pitäisi olla toisin?

Eikö parempi kysymys ole, miksi asiat ovat noin? Mistä tulee ero miesten ja naisten välille tuossakin asiassa?

Kysymykseen "miksi pitäisi olla toisin?" tuli yhtään pohtimatta kolme syytä mieleen:
1. Puolet potentiaalisesta yleisöstä menetetään.
2. Joutuu tekemään kaksi elokuvaa (yhden miehille, toisen naisille) kattaakseen koko potentiaalisen yleisön, sen sijaan että tekisi yhden elokuvan joka vetoaa molempiin.

Viimeksi mainittuun kohtaan ja koko elokuvien politisoimiseen, yhteiskunnalllistamiseen ja luoja tietää mihin liittyen: Itse haaveilen todellisuudesta, jossa kenellekään ei edes tule erikseen mieleen ajatella, että nyt leffan sankari ilman erityisiä sukupuolivaatimuksia onkin nainen. Samalla haaveilen todellisuudesta, jossa kenellekään ei pälkähtäisikään päähän tehdä Robin Hood -tarinaa jossa keskiaikaisen Englannin saksilainen maajussi Pikku-John onkin musta mies... Molemmat ovat merkkejä eri äärilaitojen asenteellisuudesta, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä tasa-arvon ajamisessa.

Romeo kirjoitti: Mutta kun tällaisista lähtökohdista aletaan kirjoittamaan hahmoja ja tarinaa, skeidaa on luvassa.

Aivan. Elokuvat ovat viihdettä. Niitä mennään katsomaan viihteenä. Ja jos aikoo tehdä viihdettä, niin kaikenlainen politiikka, yhteiskunnallinen kommentointi pitäisi jättää vain mausteeksi, josta katsojat voivat nauttia ns. easter egginä. Tekijöiden ohjeistuksena ei saisi olla, että "mukaan kiintiö-se-ja-se, ja mielellään mahdollisimman kiillotettuna, jotta saataisiin kaavittua viimeisetkin katsojien rippeet".

Poliittiset ja yhteiskunnallisesti kantaaottavat leffat ovat ihan oma lajinsa, eikä Star Wars ole mielestäni koskaan kuulunut siihen. Itseasiassa, Star Warsit edustavat Indiana Jonesien tapaan nostalgista wanhan ajan pulp fiction -perinnettä, ja niiden muuttaminen sanomaelokuviksi olisi melko täydellinen genren vaihdos.

Romeo kirjoitti: Mihin naisellisten ominaisuuksien arvostaminen elokuvissa ja viihdemaailmassa ylipäätään on muuten kadonnut? Miksi naishahmojen pitää olla mahdollisimman miehekkäitä ollakseen kelvollisia?

Arkkityyppiset hahmothan eivät ole genre-elokuvissa muuttuneet mihinkään moneen kymmeneen vuoteen. Niihin istutettavien näyttelijöiden ominaisuusskaala on vain muuttunut. Mutta arkkityypit ovat yhä samalla tapaa maskuliinisia kuin ennenkin. Toimintaelokuvien selkeästi feminiiniset hahmot ovat lähinnä pelasteltavia ja suojeltavia macguffineita, eikä sellaisiin rooleihin enää haluta naisia jumittaa. Joten nyt naiset vain istutetaan maskuliinisiin sankarihahmoarkkityyppeihin.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Last edit: 04.06.2018 22:36 : Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, Mab, NoctilucA

Riku
Mekaanikko
Riku vastasi aiheeseen: Star Wars
04.06.2018 22:26 #165

Mab kirjoitti: Esimerkiksi Reystä olet sanonut yhä uudelleen ja uudelleen lähinnä sen, että hän on poliittisen ideologian sanelema vahva naishahmo, huonosti kirjoitettu Mary Sue ja että hänen kritisoimisestaan seuraa vain seksismisyytöksiä, koska naishahmoja ei saa mukamas kritisoida. Sopiiko kysyä, että minkätyyppiseen keskusteluun luulet tuollaisen lähtöasenteen johtavan?

Ei ole välttämättä ideologiaa että on naishahmo, mutta lucasfilmin suunnalta on sellaista ideologiaa näkynyt ja on hyvinkin uskottavaa, että se on vaikuttanut miten hänet on kirjoitettu. Näetkö missään, että haukkuisin Jyn Ursoa mary sueksi tai poliittiseksi ongelmaksi. En missään ainakaan muista niin kirjoittaneeni.

Mitä tähän tulee, että ilmeisesti ei saa kritisoida naista tai tulee seksismisyytöksiä, niin niitä syytöksiä on näkynyt kun ihmiset on kritisoinut reyta ja leffoja kriitikot on seksistisiä tai rasisteja ja rotten tomatoes ranking on vähintään trollien takia. Se ei ole asenne vaan havainnointia jostain mitä tapahtuu ja on osaltaan kääntänyt ihmisiä pois tähtiensodasta. On huonoa bisnestä hyökätä ja haukkua asiakkaita. Ei ihme, että solosta on tulossa kovaa tahtia sarjan ensimmäinen floppaus. En ole varma onko koko box office vielä edes tuotantokulujen tasolla.

Mab kirjoitti: kaikki suhtautuvat Poeen hyvin positiivisesti ja hänen taituruuttaan lentäjänä kommentoidaan ihailevasti esim. juuri Mazin luona).

Oikein erittäin ihailevaa.

Olisi muutakin korjattavaa, mutta olen jo kaksi kertaa tuhlannut liikaa aikaa juttuihisi joten tämä riittäköön.

04.06.2018 23:46 #166

Riku kirjoitti: Näetkö missään, että haukkuisin Jyn Ursoa mary sueksi tai poliittiseksi ongelmaksi. En missään ainakaan muista niin kirjoittaneeni.

Pointtini koko linjan on ollut, että viestiesi perusteella vedät politiikan mukaan silloin kun et pidä naispuolisesta hahmosta, mutta hyvien naispuolisten hahmojen taustalla et tunnu näkevän mitään ideologiaa tänä hurjana Disney-aikanakaan.

En kiistä sitä, etteikö osa naispuolisten hahmojen kritisoinnista johda aiheettomiin seksismisyytöksiin, mutta kommenttini koski täällä käytyä keskustelua ja millaisia aiheita olet nostanut siihen.

Kommenttini Poeta koskivat taasen hänen osuuttaan TFA:ssa. Linkittämäsi videopätkät ovat TLJ:stä, jonka kohdalla mainitsin, että Poen hahmokehitys oli siinä mielestäni positiivista.

Mutta joo, eiköhän tämä ollut tässä. Itsekin koen tässä vaiheessa aika turhana yrittää keskustella kanssasi, koska et ilmeisesti jaksa sen vertaa tuhlata aikaa viestieni lukemiseen, että kommentoisit - anteeksi, korjailisit - jotain sellaista, mitä itse asiassa olisin väittänyt. Mutta myönnettäköön, viestini olivat aika pitkiä :P

En pikaisella googlailulla löytänyt parempia tilastoja, mutta ilmeisesti MPAA:n raportin mukaan vuonna 2016 naiset muodostivat 52% leffassa kävijöistä. ( womenandhollywood.com/mpaa-report-2016-5...eaways-12320da989b4/ )

Niin ikään vuonna 2017 suurimmat kassamagneetit jenkeissä olivat Wonder Woman, Kaunotar ja hirviö sekä Viimeinen jedi, joissa kaikissa oli nainen pääroolissa. ( www.bustle.com/p/women-led-the-years-3-b...-create-more-7763031 )

Joten mikäli noihin on luottamista, tätä nykyä markkinat ovat sellaiset, että naiset ovat suurin elokuvien kuluttajaryhmä ja sellaiset elokuvat, joissa on nainen pääroolissa, tuottavat hyvin. Myös se, mitä Rasimus sanoi.

Joku voisikin sanoa, että yksi mahdollinen syy Solon floppaamiseen lippuluukulla löytyy siitä, ettei siinä ole naista pääroolissa. Se ainakin erottaa sen muista Disney-ajan SW-leffoista. (Toki siihen luultavasti vaikuttavat huomattavasti vahvemmin monet muutkin asiat, kuten julkaisuajankohta, mutta ajattelin kuitenkin huvikseni mainita.)

Wicked-Willie
Wicked-Willie vastasi aiheeseen: Star Wars
05.06.2018 01:47 #167

Näin kesäloman ensimmäisen päivän illaksi istuttiin katsomaan Pimeää uhkaa koko perheen voimin. 11-vuotias tyttäreni piti tästä paljon ja eiköhän nuo episodit 2-6 pidä katsoa tässä suht' pian (Rockfest tulee vähän sotkemaan, kun silloin Klamydian sanoin "isi haisee rock 'n rollilta).

Minulle episodi kutosen jälkeiset osat ovat ihan ennen näkemätöntä materiaalia, mutta eipä tuo ole paljon haitannut. Voisi niitä kai hankkia tuonne hyllyyn ihan keräilyn ilosta... :D

Talvi on tulossa.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Star Wars
05.06.2018 20:30 #168

Äärimmäisen mielenkiintoista on ollut seurata teidän keskustelua, joten älkää ihmeessä lopettako.
Laitan oman vaatimattoman korren kekoon.

Ehkä mikä mielestäni on unohtunut on se, että TLJ on vaan kauhean huono elokuva. Ei tarvita mitään nais/mies juttuja.
Kasino osuus koira juoksuineen on jotain mitä joku fani kuvasi osuvasti "tulee ikävä pod racea"
Broilerit ja kalanpäät saavat minut ikävöimään Ewokkeja ja minä sentään meinasin oksentaa tuossa kohtaa ROJ:tä.

Ja kaikkein suurin typeryys oli tämä "käynnistän ylivalomoottorit ja lennän päin tätä suurta hökötystä"
Miksei tehty tätä liikettä heti, kun selvisi ettei pakoon päästy? Tai ainakin määrätty vaikka Acbarin lentämään päiin hökötystä ja käynnistämään moottorinsa.
Tietysti tässä on tämä kaikkein järkyttävin typeryys, että jos näitä on näin helppo tuhota, niin miksi on seitsemän leffaa lennetty isolla riskillä ilman varmaa tulosta aina ympäri, ämpäri ja sisällä, kun ne voi vain tuhota käynnistämällä ylivalomoottorit päin näköä? Minä olisin ainakin kehittänyt torpeedoita lentämään päin kuolontähteä, ylivalomoottorit päälle ja kymmenien vuosien rakentaminen hukkaan. Tai vaikka TROTJ olisin Acbarina heti ekan risteilijän räjähdettyä kääntänyt kurssin päin kuolontähteä ja kännistänyt ylivalomoottorit. Olisi aika monta kapinallista enemmän elossa.
Ja Luken kuolema. En halua edes mennä tähän.

Last edit: 05.06.2018 20:36 : KiLLPaTRiCK.

05.06.2018 21:42 #169

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Itse en huomannut mitään nais/mies juttuja ihan noin vahvasti, joskin ekassa tietysti ihmetytti, miksi Reyn biittasi Kylon ilman mitään treeniä?

Reyllä oli treeniä taistelusauvan käytöstä ja muistaakseni valomiekkailussa Kylon kanssa hänen miekankäytössään oli sellaisia liikkeitä kuin hän olisi huitonut sauvalla. En siis itse ole mikään taistelusauva- tai miekkaekspertti, mutta mielestäni Kylon miekankäyttö oli tekniikaltaan sulavampaa.

Sanoisin siis että miekkailutaidoiltaan Kylo oli Reytä edellä ja normiolosuhteissa voittanut, mutta hänellä oli kolme enemmän tai vähemmän haittaavaa tekijää siinä missä Rey saattoi paahtaa täysillä.

1) Kylo oli haavoittunut Chewbaccan tulituksesta
2) Kylo oli järkyttynyt isänsä tappamisesta (muistaakseni Snoke totesi TLJ.ssä jotain sentapaista, että murha sai Kylon aivan pois tolaltaan sen sijaan että se olisi tuonut hänelle lisää määrätietoisuutta tms.)
3) Kylo pyrki vangitsemaan Reyn ja viemään hänet Snokelle. Siksi hänen piti varoa vahingoittamasta häntä liian pahasti.

Sitten TLJ:stä että minusta se on kokonaisuutena aika epätasainen. Siinä on kieltämättä juonellisia heikkouksia, kuten vaikka tuo aiheesta moneen kertaan parjattu kasinoekskursio. Olisin myös toivonut Phasmalle enemmän tekemistä. Ja huumori oli välillä vähän niin ja näin.

Mutta mielestäni siinä on kosolti hyviäkin juttuja, kuten Kylon ja Reyn molempien hahmokehitys sekä myös heidän välisensä dynamiikan kehittyminen. En osannut odottaa, että Snoke niitattaisiin jo nyt ja kun se tapahtui, oletin että jatkossa Kylo ja Rey vetäisivät yhtä köyttä, mutta ei, he päätyivätkin eri puolille, mikä yllätti minut. Pidin myös Luken osuudesta ja Poen hahmon kehityksestä.

Haluaisitko kuitenkin vähän avata, mikä Luken kuolemassa vaivasi? :D Juonellinen toteutus vai yksinkertaisesti se, että hän potkaisi tyhjää? Vai jokin muu? Itse en siitä häiriintynyt.

Odotan kuitenkin mielenkiinnolla seuraavaa osaa. Vaikuttaa siltä, että Rian Johnson viis veisasi monista TFA:ssa esitellyistä/pohjustetuista asioista, joten saas nähdä, palataanko esimerkiksi Renin ritareihin tai Luken valomiekan liikkeisiin Pilvikaupungin jälkeen lainkaan tai että onko totuus Reyn vanhemmista tosiaan se, että he olivat ihan random porukkaa ilman mitään kytköksiä Skywalkereihin/Kenobeihin/muihin tunnettuihin Voiman käyttäjiin. Törmäsin jossain vaiheessa ennen TLJ:tä hauskaan teoriaan, jonka mukaan Rey olisi Palpatinen sukua ja kääntyisi mahdollisesti pimeän puolelle.

Myös Kylon kohtalo kiinnostaa minua. Hän on selvästi johtajankykyihinsä yms. nähden aivan liian vaikutusvaltaisessa asemassa ja on jännä nähdä, millaisen kaaoksen hän saa aikaiseksi. Samoin sekin on mielenkiintoista, että hänellä ja Huxilla on selvästi valtataistelu meneillään First Orderin johtajuudesta, joten kenties pimeän puoleltakin esitellään erilaisia klikkejä ja näkemyksiä, miten asiat tulisi hoitaa (niin kuin Rogue Onessa tehtiin kapinallisten kohdalla).

06.06.2018 11:57 #170

Mab kirjoitti: [

Koitin itsekin googlailla aiheesta, siitä onkin muuten hankala löytää tietoa (tai sitten en vain osaa). Löysin myös tuon linkin Pohjois-Amerikan katsojatilastoista ja lisäksi tämän:

Tuon mukaan Yhdistyneissä kuningaskunnissa 7-34 vuotiaat pojat/miehet ovat snadisti suurempi yleistö, tilanne tasaantuu 35-44 vuotiaiden kohdalla, ja +45 vuotiaista naiset ovat taas enemmistö. Yllättävän kovia lukuja kyllä molemmissa naisyleisön osalta siihen nähden, kuinka miehistä elokuvakulttuuri on. Esim. kaikki netin elokuvakeskustelufoorumit tuntuvat olevan +90% miesvoittoisia, edesmenneillä IMDb:n keskustelupalstoilla oli ehkä 1 naiskäyttäjä sataa mieskäyttäjää vastaan, elokuvafestareilla (Night Visions yms) sekä järjestäjät, että yleisö ovat lähes kaikki miehiä, elokuvakriitikot ovat lähes poikkeuksetta miehiä jne. Ehkäpä naisia yleisesti kiinnostaa elokuvissa käynti enemmänkin sosiaalisena tapahtumana, kavereiden kanssa hengaamisena tai deittipaikkana, se itse elokuva on enempi sivuseikka, kunhan nyt ei mitään täyttä roskaa ole. Miehet ovat taas enemmän kallellaan tähän elokuvanörtteilyyn, ovat kriittisempiä elokuvia kohtaan jne. Näitä kysymyksiä on varmasti pohdittu ja tutkittu Hollywoodin tuotantokoneistossa vuosikaudet ja lopputuloksen siitä, johin laskelmat näistä ovat päätyneet, voimme nähdä nykyään elokuvateattereiden ruuduilta.

Tuota spekulaatiota on muuten ollut jonkin verran elokuvauutisissa. Eipä näkynyt 2016 Ghostbusters remaken tiimoilta vastaavaa spekulaatiota mediassa, olisiko naiscastaus ollut syynä elokuvan floppaamiseen. :cool: Mitä todennäköisimmin syynä Solon floppaamiseen oli kuitenkin yleisön Star Wars väsymys yhdistettynä siihen, kuinka pettyneitä suuri osa yleisöstä oli The Last Jediin.

Rasimus kirjoitti: 3. Asennekasvatus. Mikään ei muutu jos vanhoja miesten/naisten juttu -ennakkoluuloja pidetään yllä perinteen vuoksi eikä edes yritetä ujuttaa uusia ajatuksia mukaan.

Ei elokuvien pidä missään tapauksessa ajaa minkäänlaisia agendoja, olivatpa sitten kuinka "hyveellisiä" tahansa, kuten tasa-arvo. Aletaan menemään jo aika totalitaarisille linjoille, mikäli taide valjastetaan ajamaan jotain poliittista agendaa. Eipä tällainen ole toisaalta edes mahdollista ilman jotain asiaa valvovaa instituutiota. Vapailla markkinoilla studiot saavat onneksi tuottaa minkälaisia elokuvia tahansa. Kaikki ovat vapaita tekemään vaikka mitä diversity-, all-male- tai all-female-cast elokuviaan, antaa markkinoiden päättää mikä menestyy ja mikä ei.

Mitä tulee tuohon "Itse haaveilen todellisuudesta, jossa kenellekään ei edes tule erikseen mieleen ajatella, että nyt leffan sankari ilman erityisiä sukupuolivaatimuksia onkin nainen", niin näinhän se on pitkälti ollutkin ennen.. sanotaan nyt vaikka ennen vuotta 2010. En muista esim. Kill Billien aikoihin kenenkään nillittäneen, kuinka näissä elokuvissa on liikaa naisia ja vielä vahvoja sellaisia! Olisikohan johtunut siitä, että castaus tuntui järkevältä, ei pakotetulta. Ja elokuvat olivat oikeasti myös hyviä.

Mutta eihän niitä feminiinisiä hahmoja tarvitse välttämättä kirjoittaa noin? Kyllähän feminiinisillä ominaisuuksilla ja älykkyydellä kykenee esim. manipuloimaan itseään vahvempia toimimaan itselleen suotuisalla tavalla. Entä mitä pahaa on pehmeyden ja hoivavietin esittämisessä? :smirk:

06.06.2018 20:11 #171

Romeo kirjoitti: Esim. kaikki netin elokuvakeskustelufoorumit tuntuvat olevan +90% miesvoittoisia, edesmenneillä IMDb:n keskustelupalstoilla oli ehkä 1 naiskäyttäjä sataa mieskäyttäjää vastaan, elokuvafestareilla (Night Visions yms) sekä järjestäjät, että yleisö ovat lähes kaikki miehiä, elokuvakriitikot ovat lähes poikkeuksetta miehiä jne. Ehkäpä naisia yleisesti kiinnostaa elokuvissa käynti enemmänkin sosiaalisena tapahtumana, kavereiden kanssa hengaamisena tai deittipaikkana, se itse elokuva on enempi sivuseikka, kunhan nyt ei mitään täyttä roskaa ole. Miehet ovat taas enemmän kallellaan tähän elokuvanörtteilyyn, ovat kriittisempiä elokuvia kohtaan jne. Näitä kysymyksiä on varmasti pohdittu ja tutkittu Hollywoodin tuotantokoneistossa vuosikaudet ja lopputuloksen siitä, johin laskelmat näistä ovat päätyneet, voimme nähdä nykyään elokuvateattereiden ruuduilta.

Minulla ei juurikaan tuntumaa netin elokuvakeskustelufoorumeista tai leffafestareista, joten en osaa kommentoida niiden sukupuolijakaumaa oikeastaan mitenkään. Sen tiedän, että omassa tuttavapiirissäni en ole nähnyt sukupuolen perusteella eroa siinä, onko ihminen kiinnostunut keskustelemaan elokuvien sisällöistä ja niiden ansioista/heikkouksista. En tiedä, olisiko siinä sitten jotain keskimääräistä eroa, missä ja kenen kanssa naiset ja miehet tykkäävät elokuvia (tai tv-sarjoja tai kirjoja) ruotia. Minä esimerkiksi tykkään mieluiten keskustella niistä vanhanaikaisesti livenä vaikkapa kävelyillä tai pullakahvien äärellä. Loppujen lopuksi aika harvoin jaksan tulla nettiin "suurelle yleisölle" paasaamaan.

Hollywoodilla on epäilemättä suuret räknäykset kaiken aikaa menoillaan. Nyt Solon kohdalla odotukset alittaneet katsojamäärät ovat varmasti johtanut siihen, että mietitään kuumeisesti julkaisuajankohtaa, markkinointia, huonon julkisuuden vaikutusta (jatkuvat jutut, kuinka elokuvan tuotanto oli milloin minkäkinlaisissa vaikeuksissa), jo olemassa olevien SW-hahmojen taustoituksen mielekkyyttä suhteessa uusien hahmojen kehittelyyn yms.yms.

Tulikin mieleen, että luin joskus jostain sellaisenkin artikkelin, että se saattaa itse asiassa olla Hollywoodissa suurempi "kriisi", jos joku elokuva tuottaakin odottamattoman hyvin. Epäonnistuneiden leffojen kohdalla on helpompi nähdä erilaisia ulkopuolisia syitä mikä mätti yleisön houkuttelussa teattereihin, mutta jos joku leffa heikohkosta panostuksesta huolimatta kerää suuret yleisöt ja hyvät kritiikit, se osoittaa ettei tuotantokoneisto olekaan täysin tilanteen tasalla, millaista sisältöä yleisö oikeasti haluaakin elokuviin. Tai jotain tuollaista argumentaatio muistaakseni oli. En tosin tiedä, liittyykö tämä varsinaisesti mihinkään tässä keskustelussa :D

Heh, en ole niin suuri Ghostbustersin fani että olisin pysytellyt kärryillä sen kuulumisista ja tiennyt sen flopanneen, mutta olen toki valmis uskomaan, että niin kävi :D

Lähinnä sen takia mainitsin asiasta, että en ole varma, onko Viimeiseen jediin ja sen äkkivääriin temppuihin perinpohjaisesti pettyneet ja SW-leffat boikottiin laittaneet oikeasti kovin paljon isompi joukko kuin ne, jotka pitivät sitä freesinä ja tervetulleena lisäyksenä SW-saagaan ja skippaavat nyt Solon sen (liian) vanhalta, tutulta ja turvalliselta vaikuttavan aiheen ja hahmogallerian takia.

Tuo SW-väsymys on muuten aika mielenkiintoinen ilmiö/ajatus. Esimerkiksi Marvelilta tulee elokuvia paljon hirveämpää tahtia, mutta toistaiseksi sen ei kai ole katsottu johtavan yleiseen Marvel-väsymykseen. En itse olekaan aivan varma senkään suhteen, onko yleistä SW-väsymystä oikeasti, vai onko kyse enemmän blockbuster-väsymyksestä. Kevään aikanahan Marvelilta tuli parikin (vai kolme?) isoa leffaa, joten ehkä yleisöllä ei ole ennen pientä taukoa rahkeita katsoa ihan toiseen franchiseen kuuluvaa leffaa? Senkin puoleen, että kesällä on luvassa taas erilaisia suurleffoja.

Lisäksi markkinointi oli mielestäni aika vähäistä verrattuna muihin SW-leffoihin. Itse vielä alkuvuodesta mietin mahdollisuutta, että Solo olisi menossa suoraan videojulkaisuksi, koska siitä kierteli niin negatiivisia huhuja ja koska mitään kunnollisia trailereita yms. ei tainnut vielä olla. Muista SW-leffoista oli aloitettu huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa kunnon rummutus.

Ja tietenkin myös itse aiheen merkitys. Monelle Harrison Fordin hahmo on vain niin ikoninen, että he eivät halua nähdä jonkun muun näyttelevän samaa hahmoa, joka parhaimmillaankin on vain onnistunut kopio alkuperäisestä ja huonoimmillaan surkea imitaatio. Lisäksi voinee kysyä, että mitä mieltä on ylipäätään tehdä elokuva Han Solon nuoruudesta, sillä hänen hahmonsa on jo saanut tarinankaarensa aiemmissa leffoissa. Millaista hahmokehitystä hän edes voisi prequelissaan saada pysyen kuitenkin tunnistettavana Han Solona?

Ehkä sekin vielä, että aiheeltaan tämä leffa on niin irrallinen nyt pyörivästä episodiputkesta. Marvelilla kaikki leffat ovat kronologisesti eteneviä (vai ovatko? olen nähnyt vain muutaman) kun taas tämä on hyppy, öööh 30-40 vuoden (?) takaiseen SW-maailmaan. On ehkä mahdollista, että joku Episodien VII ja VIII tienoille ajallisesti osuva leffa tai joku siinä esiteltyjä hahmoja taustoittava leffa olisi ollut helpompaa ottaa katseluun.

Itsekään en ole vielä leffaa nähnyt, ehkä käyn sen katsomassa teatterissa, ehkä en. Minulla on jahkailuni syynä juuri se, että epäilen kerrottavan tarinan mielekkyyttä (ja eittämättä myös ohjaajavaihdokset ja uusintakuvaukset antavat hiukan arveluttavaa viestiä).

Sen verran puutun tähän teidän keskusteluunne, vaikka meneekin ehkä vähän sivuraiteille, että en itse ole rehellisesti sanoen koskaan tajunnut, mitä mieltä on jaotella hyveitä feminiinisiksi ja maskuliinisiksi. Jos esimerkiksi mainitsemasi pehmeys ja hoivavietti ovat toivottavia luonteenpiirteitä naisille (eikä niissä toki mitään pahaa ole), niin mikseivät ne ole sitä myös miehille? Ja vastaavasti, jos miehekkään miehen katsotaan olevan esimerkiksi rohkea ja taistelutaitoinen, niin miksi samat ominaisuudet olisivat naisella jotenkin ei-toivottavia? Sama koskee kääntäen tietysti paheitakin. Jos jotain asiaa ei naisen ole suotavaa tehdä, niin miksi se olisi ok miehen taholta, ja päinvastoin? Eikö olisi kaiken kaikkiaan järkevämpää tähdätä siihen, että sekä miehet että naiset olisivat hyviä ihmisiä sukupuolesta riippumatta? Ja jos jokin miehekkäänä/naisellisena pidetty asia ei olekaan oikeasti hyvä, niin eikö olisi parempi, jos sitä ei esitettäisi tavoiteltavana ominaisuutena kummankaan sukupuolen kohdalla?

Se on tietysti harmillista, jos leffoissa esitellään jatkossa yksipuolisemmin sankarillisia ominaisuuksia eli jos esim. huomaavaisuus toisia kohtaan jää hyveenä kokonaan paitsioon naishahmojen lisääntyneen toiminnallisuuden takia. Mutta esimerkiksi näissä uusissa Tähtien sodissa Finn on varsin huomaavainen ja kiltti hahmo, joten luulen ja toivon, että suuntaus on menossa siihen, ettei hahmon sukupuolella ei ole väliä, millainen hyve/pahesetti hänellä sattuu olemaan, vaan hyvän tarinan kertomisella.

Senkin vielä sanon, että en itsekään pidä siitä, jos elokuvien kantavana voimana on asennekasvatus tai muu propaganda. Mutta toisaalta, elokuvat ja muut fiktiiviset teokset kuitenkin vaikuttavat ihmisiin, heidän ajatuksiinsa ja asenteisiinsa (yhtenä kuuluisimmista esimerkeistä lienee Victor Hugon Kurjat), joten on kai se hyvä, että leffojen tekijät tiedostavat tämän ja vastuunsa ja vähän miettivät, millaista tarinaa ovat oikein kertomassa? Ei minusta oikeastaan mitään voi perustella sillä, että asiat vain nyt ovat näin tai että näin on aina tehty, vaan siinä pitää olla jotain substanssia takana.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

06.06.2018 21:33 #172

Romeo kirjoitti: Aletaan menemään jo aika totalitaarisille linjoille, mikäli taide valjastetaan ajamaan jotain poliittista agendaa

Tuota... Jos ihan tarkkoja ollaan, niin politiikka, yhteiskunnallinen kantaaottavuus ja muu samanlainen ja taide ovat aina olleet keskenään naitettuja. Renessanssitaiteilijolla oli paljonkin sanottavaa maalauksissaan, lisäksi juuri huumori on rakastanut kantaaottavuutta, samoin aatteiden jakaminen onnistuu parhaiten juuri tarinankerronnan kautta. Suurin osa meidänkin asenteistamme on aika varmasti enemmän viihteestä kuin fakta-artikkeleista peräisin.

Se mitä ajan takaa, että on omia taiteenlajejaan sellaiselle toiminnalle (jopa nimettyjä genrejä, kuten satiiri), mutta sellaisiin paikkoihin joissa kantaaottavuutta ei ole esiintynyt eikä normaalisti haluta esiintyvän, noiden asioiden mukaan tuominen ns. täysin tyhjästä täysin uutena asiana voi olla tuhoisaa lopputulokselle jos sitä ei tehdä hyvin.

SW-fani tulee katsomaan SW-elokuvaa jossa odottaa olevan tiettyjä SW-juttuja ja hän ei yhtään kaipaa mitään runsasta vaihtelua hyväksi koettuun SW-formaattiin - uudet asiat pitää saada myytyä poikkeuksellisen hyvällä lopputuloksella tai selkeästi erillisellä uudella tuotteella johon ei kohdistu yhtä voimakkaita odotuksia kuin päätuotteeseen (vrt. Legion-tv-sarja, jota ei edes yritetä kaupata samana jatkumona melko yhdenmukaisen Marvel-elokuvauniversumin kanssa).

(Ja vielä disclaimerina, ettei synny väärää vaikutelmaa: Tuoreemman SW:n varsinainen ongelma ei ollut todellinen tai kuviteltu yritys politikoida tai tuoda vääriä sukupuolirooleja, vaan ihan vain lopputuloksen yleinen paskuus. Sitä paitsi, jos Rey olisi mies, hän olisi sitten ollut gary sue. Mutta Rey ei minua kiusannut, minua kiusasi elokuvan yleinen puuduttavuus ja kokonaisuuden huolimattomuus Snokesta ylipitkiin toimintakohtauksiin).

Romeo kirjoitti: Kill Billien aikoihin kenenkään nillittäneen, kuinka näissä elokuvissa on liikaa naisia ja vielä vahvoja sellaisia

Näin miehenä täytyy todeta, että Kill Billin naiset toimivat minulle enemmän fetish-fuelina kuin varsinaisesti vahvoina kokonaisina naishahmoina korvaamassa perinteisia miessankareita, joten mitään uhkaa miehisyyttäni tai sen käsitettä kohtaan ei edes voinut syntyä :tongue: Mutta tajuan toki mitä tarkoitat...

Romeo kirjoitti: Mutta eihän niitä feminiinisiä hahmoja tarvitse välttämättä kirjoittaa noin?

Ei tietenkään. Mutta käsikirjoittaminen toisin olisi totuttujen kaavojen muuttamista ja riski. Eikä etenkään nykytrendi varsinaisesti suosi isoissa tuotannoissa uuden keksimistä ja riskien ottamista (kuinkas monta sellaista top ten leffaa onkaan viime aikoina ollut, joka ei ole jatko-osa, rebootti, tai perustu valmiiksi suosittuun peliin/sarjakuvaan/kirjaan?)

Mab kirjoitti: Haluaisitko kuitenkin vähän avata, mikä Luken kuolemassa vaivasi?

Mua jäi vaivaamaan mihin se ylipäätään kuoli? Ja miksi? Mitä juonellista elementtiä sen kuolema palveli? (Saattaa olla, että leffassa on selvät vastaukset, mutta aloin kahden ja puolen tunnin jälkeen olla aika kypsä seuratakseni ajatuksella)

Mab kirjoitti: Esimerkiksi Marvelilta tulee elokuvia paljon hirveämpää tahtia, mutta toistaiseksi sen ei kai ole katsottu johtavan yleiseen Marvel-väsymykseen.

Marvelin etuna on varmaan se, että niiden elokuvien tarinat tuppaavat usein pohjautumaan sarjakuvista tuttuihin tarinoihin, ja niiden leffat ovat huonoimmillaankin olleet ihan kivoja. Mutta ei se ikuisesti kestä, se vain pidentää niiden elinkaarta.

Mab kirjoitti: en itse ole rehellisesti sanoen koskaan tajunnut, mitä mieltä on jaotella hyveitä feminiinisiksi ja maskuliinisiksi.

Ei sille olekaan muuta perustelua kuin vakiintunut traditio ns. miesten ja naisten hommista. Joka vieläkin pätee sukupuoliroolituksissa, vaikka sekoittumista onkin enemmän kuin esim. 50-luvulla. Yksinkertaistavaa, polarisoivaa ja stereotypisoivaa kategoriointia (onkohan kaksi viimeistä adjektiivia sama asia?) jotta käsitteitä on helpompi verrata.

Mab kirjoitti: Jos esimerkiksi mainitsemasi pehmeys ja hoivavietti ovat toivottavia luonteenpiirteitä naisille (eikä niissä toki mitään pahaa ole), niin mikseivät ne ole sitä myös miehille?

06.06.2018 22:06 #173

En ole ihan varma, mistä Luken kuolema johtui. Mahdollisesti ylirasituksesta, sillä vaatihan se varmaan paljon Voimaa siirtää itsestänsä heijastuma tai mikä se nyt olikaan fyysisesti aivan toiseen paikkaan. Ehkä hänelle tuli myös sellainen fiilis, että hän oli tehnyt sen mitä voi, kun vastarinta ei sammahtanutkaan ja hän oli sen jälkeen valmis jättämään tomumajansa?

Draamallisesti luulen Luken kuoleman merkitsevän perinteistä mentorin kuolemaa. Eli samasta syystä kuin Yoda, Gandalf, Dumbledore yms. yms. Reyn täytyy seuraavassa osassa pärjätä omillaan.

Rasimus kirjoitti: Ei kai tuota ole sanottu? Kunhan vain ihmetelty, miksi vahvat naishahmot edustavat yhtä kapeaa kategoriaa.

06.06.2018 22:44 #174

Rasimus kirjoitti: Minulle on jäänyt epäselväksi, miten paljon "liikaa naisia"-nillitystä on SW-leffasta oikeasti esiintynyt miesfanien keskuudessa ja miten paljon noista väitteistä on vastapuolen keksimiä olkikoiria selittämään kritiikkiä. Trolleja aina löytyy, molemmin puolin.

Ai jaa... Että tällasta touhua tuossa taustalla... Oishan se pitänyt arvata.

Mab kirjoitti: Ei varmaankaan ole väitetty, ei. Jaarittelin vain lämpimikseni :D Ajatuksenani oli varmaan jotain sen tapaista, että jos hoivaavuus yms. määritellään feminiinisiksi hyveiksi, niin niitä ei ehkä kovin helposti kirjoiteta miespuolisille hahmoille, mikä pitää heidän roolinsa aika kapeana.

Juu. Ärsyttävää eikö vain. Viime kädessä leffat päätyvät olemaan kokoelma kliseitä ja stereotypioita. Jotkut vain paremmin tehtyjä kuin toiset. En osaa vastata, ja jos osaisin, niin homma menisi jo niin syvälle yhteiskunta-analyysiin että se vaatisi oman topikkinsa ja ihan toisenlaisen koulutuksen mitä minulla on :roll:

07.06.2018 19:51 #175

Oho. Jos kaverin rehentelyihin on uskominen, niin aika ... mielenkiintoisten asioiden tekemisestä ihmiset näemmä löytävät sisältöä ja merkitystä elämäänsä.

12.06.2018 18:11 #176

Okei, kävin kuin kävinkin katsomassa Solon ja pidin siitä yllättävän paljon. Ehkä jopa enemmän kuin Rogue Onesta. Kieltämättä Solossa oli muutamia käsikirjoituksellisia ongelmia, mutta juoni oli silti viihdyttävä, hahmogalleria varsin onnistunut, keskeiset näyttelijät hyviä (joskin osa hahmoista jäi harmillisen alikehitetyiksi), huumori yleisesti ottaen toimivaa ja oli ylipäätään hauska nähdä vaihteen vuoksi sellainenkin SW-leffa, joka ei keskittynyt kapinallisiin/imperiumiin/Voimaan/kuolemantähden räjäyttämiseen tai muihin eeppisyyksiin vaan simppelisti galaksin alamaailman touhuihin.

Tavallaan suurin kompastuskivi oli juuri siinä, että tämä oli Han Solon nuoruusleffa. Aihe laittoi tietyt raamit elokuvalle, joita mielestäni seurattiin ehkä turhan orjallisesti. Välillä vähän ärsytti, että pitääkö vielä tämäkin tosiaan selittää auki, vaikka kyllä Solo huomattavasti paremmin pärjäsi aasinsilloissa kuin prequelit. En havainnut aivan älyttömiä linkityksiä tai ristiriitaisuuksia originaalitrilogian kanssa (kuten Chewbacca Sithin kostossa tai Leian muistot äidistään vs Padmen kuolema), joskin elokuvan lopussa oli yksi asia, josta jäi vääränlainen/turhautunut fiilis.

Summa summarum: harmiton ja hauska seikkailu/toimintaelokuva. Kaukaisessa galaksissa on ehdottomasti huonompiakin tapoja viettää pari tuntia. Se paljonko Solosta saa irti, riippuu varmaan aika paljon ennakko-odotuksista ja asenteesta. Katsoin elokuvan yhden SW-nyypän kanssa ja hän oli yhtä hymyä sen jälkeen.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Star Wars
13.06.2018 20:38 #177

Mab kirjoitti: Välillä vähän ärsytti, että pitääkö vielä tämäkin tosiaan selittää auki

Tämähän leffassa vaivasi kieltämättä eniten. Siinä kerrotaan, miten Solo tapasi Chewbaccan ja miten hän sai Millennium Falconin. Sekin paljastuu, mistä nimi Solo on peräisin. Nuo kaikki ovat asioita, joihin en koskaan kaivannut tarkkaa vastausta. Solo on tyyppi, jonka kiehtovuuteen kuuluu se, ettei hänestä tiedetä kaikkea.

I'm just a normal everyday pervert.

Valvojat: RaccoonRasimus
Riku, Freyja, Iivari, Eija