Foorumi

Star Wars

15.01.2021 09:19 - 15.01.2021 09:22 #201 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Star Wars

Chompp kirjoitti:

Iivari kirjoitti: Minusta kaikkein ihmeellisin yksittäinen kritiikin kohta fanien mielestä Viimeisessä jedissä on se, kun Luke Skywalker heittää valomiekkansa olkansa yli.

Minusta se ei onnistunu koska siitä oltiin yritetty tehdä liian shokeeraava/koominen kohtaus, eikä se sopinut Luken luonteeseen.

Hmm... Totta. Sopii enemmän näyttelijänsä luonteeseen kuin hahmon. Luke kun oli aina ns. Gary Sue -hahmo ja melko kohtelias ja hyvin kasvatettu. Voi tosin yrittää selittää sillä, että välissä on monta kymmentä vuotta elämään pettymistä (tiedän tunteen). Mutta minulle kohtaus toimii.

Chompp kirjoitti: Mutta oletko katsout Mandaloriania?

Parasta Star Warsia vuosikymmeniin. Ehkä joku Rogue One on samaa sarjaa. Iso plussa tutuista tapahtumista, tapahtumapaikoista ja henkilöistä mutta ilman alleviivausta. Siis näin fanin kannalta, ei-fanittavalle siskolleni sarja oli lähinnä ok-tasoista ennenkin nähtyä westerniä avaruudessa. Pakko myöntää, että jaksojen tarinat olivat kyllä aika tuttuja eikä puolen tunnin jaksopituus anna kovin paljon tilaa kehitellä ja rakennella nyansseja, vaikka muuten touhu hyötyy tiiviydestä.

Varoitus: Spoiler.
Viimeksi muokattu: 15.01.2021 09:22 Rasimus.

16.01.2021 23:41 - 17.01.2021 17:22 #202 : Chompp

Chompp kirjoitti:

Mä en kyllä sanoisi Lukea Gary Stu:ksi. Mielenkiinnosta kysyn mikä sun mielestä Lukesta tekee Gary Stu:n? Riippuu toki miten määrittelee Gary Stu:n/Mary Sue:n... Kaikkein löyhimmällä määrittelyllähän voisimme melkein sanoa, että kaikki sankarit missä ikinä tarinassa ovat Stu/Sue:ta :D Mun mielestä paras määritelmä on että jos sankari tekee jotain vain siksi, että nyt juoni sitä vaatii, eikä sillä kyvyllä/taidolla ole minkäänlaista pohjustusta ennen sitä tarinassa, on kyse Sue/Stu henkilöstä/tilanteesta. Eli musta Sue/Stu ominaisuuksien häiritsevyys sankarissa kertoo huonosta kirjoituksesta/tarinankerronnasta.
Mutta ehkä vielä mielenkiintosempi kysymys on että miten Gary Stu ominaisuudet mielestäsi liittyy siihen kuinka Luke käyttäytyi kun Rey ojensi valomiekan sille?

Juu, Luken käytökselle voi löytää syitä siitä mitä hänelle on tapahtunut episodi 6:n ja 7:n välillä, ja ymmärrän jos se joillekin - kuten sulle - on toiminut, mutta mulle se annettu tieto oli liian vähäinen. Se muutos Lukessa oli niin suuri/päinvastainen, että se ei tunnu hahmolle oikealta/mahdolliselta, kun sille annettiin sellainen syy perusteeksi (ilman kunnon pohjustusta/taustatarinaa), joka sotii originaali trilogian Luken perus olemusta vastaan. Tuli ehkä vähän epäselvä virke; toivottavatsi ymmärrät mitä ajan takaa :D

Rasimus kirjoitti:

Chompp kirjoitti: Mutta oletko katsout Mandaloriania?

Joo, mäki tykkään siitä, että viitataan tuttuihin paikkoihin ja tapahtumiin, ja kun se on tehty tarinan ehdoilla niin että se käy järkeen, eikä ole vain fan serviceä fan servicen vuoksi.

Niin, en tiedä onko sarja tuonut paljon täysin uusia faneja Star Warsille? Tottakai sarjasta on innostuneempi ja siitä saa enemmän irti, jos jo tykkää Star Wars:sta. Tarinallisesti ja juonellisesti sarja tosiaan ottaa paljon vaikutteita mm. tunnetuista westerneistä ja samurai leffoista, että jos ne on hyvin tuttuja ni se voi vähän hypätä silmille niin hyvässä kuin pahassa.

Jaksot vois ehkä olla joo vähän pidempiä... Mutta eniten mua ehkä häiritsee pieni kaavamaisuus; eli Mando menee planeetalle - haluaa/tarvitsee jotain - mutta saadakseen sen joutuu tekemään palveluksen jollekin. Toivottavasti kolmannessa kaudessa tulisi vähän irtiottoa tuosta kaavamaisuudesta.

Mutta siis overall, mun mielestä aivan loistavaa Star Warsia!

Varoitus: Spoiler.
Viimeksi muokattu: 17.01.2021 17:22 Chompp.

• Iivari hahmo

• Iivari
    Taso 47 68.67
17.01.2021 05:12 #203 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Star Wars

17.01.2021 14:01 #204 : Chompp
Vastaus käyttäjältä Chompp aiheessa Star Wars

Iivari kirjoitti: Minusta edelleen pahin ongelma Lukessa on se, että se haltsasi voiman niin nopeasti ja käytännössä vailla mitään koulutusta, jos seuraamme kaavaa, jolla Reyn oppimista kritisoidaan, eli lasketaan opettelukohtauksien sekuntikestoa.

Muistan sen joskus häirinneen minuakin kun Luke tuntui oppivan voiman käytön kovin nopeasti, etenkin kun prequel trilogiassa painotetaan niin kovin sitä kuinka haastavaa on tulla jediksi ja hyväksi voiman käyttäjäksi. Mutta toisaalta Luken kohdalla hänellä sentään on Obi-wan ja Yoda mentoreina, sekä mainitaan, että voima on hänessä vahvana ja on Anakinin poika (vaikka sinänsä sukulaisuus ei kai yksistään ole varma indikaatio jedikyvyistä, mutta ei siitä haittaakaan ole). Jos sitten taas verrataan Reyhin niin hänellä tuota pohjustetaan vielä vähemmän kuin Lukella; tässä tapauksessa Lukea voisi verrata Obi-waniin, mutta vähemmän Luke tuntuu opettavan Reytä kuin Obi-wan Lukea ja sekin tapahtuu vasta kun Rey on jo itsestään yhtäkkiä oppinut käyttämään voimaa stormtrooperin vaikuttamiseen ja oppinut valomiekkailemaan. Ja sitten episodi 9:ssä tehdään hänestä Palpatinen lapsenlapsi että se selittäisi kaiken tämän. Ja Rey:lle Yodan roolia hoitaa Leia, joka ei edes saanut päätökseen omaa jedi koulutustaan. Eli voimme päätellä, että Jediksi tuleminen helpottuu mitä pidemmälle Star Wars universumissa etenemme :D

18.01.2021 07:36 #205 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Star Wars
Ei kai Luke nyt niin hirveästi ensimmäisessä elokuvassa voimaa käyttänyt, kaikki todellisuuden manipulointi tuli myöhemmin ja siinä välissä Obi-Wanin haamu oli kai mentoroinut jo vuosia – ajatus on kai että Imperiumin Vastaisku tapahtuu sen kolme vuotta myöhemmin mitä tämä leffakin tuli myöhemmin. Siskolikkaahin ehti köyrimään koko rahan edestä kun ei kummituskummisetä aina muista kaikkia pikkujuttuja kertoa tai sitten sieltä astraalipuhelut maksavat sen verran, että asia selvisi OB1:lle vasta Yavinin voitonbileiden aamuna ja ukko oli vähän "okei tota" eikä osannut ottaa asiaa puheeksi.

18.01.2021 20:40 - 18.01.2021 21:30 #206 : Chompp
Vastaus käyttäjältä Chompp aiheessa Star Wars

Echramath kirjoitti: Ei kai Luke nyt niin hirveästi ensimmäisessä elokuvassa voimaa käyttänyt, kaikki todellisuuden manipulointi tuli myöhemmin ja siinä välissä Obi-Wanin haamu oli kai mentoroinut jo vuosia – ajatus on kai että Imperiumin Vastaisku tapahtuu sen kolme vuotta myöhemmin mitä tämä leffakin tuli myöhemmin.

Jep,meinasin tuon ensimmäisen kohdan itsekin mainita omassa viestissäni. Toinen kohta kärsii hieman siitä epäjohdonmukaisuudesta, että kun Luke näkee Obi-wanin haamun Dagobahilla, niin siitä saa sen käsityksen, että se olisi ensimmäinen kerta. Mutta ehkä hän vain puhui Lukelle sitä ennen, ja tuo oli eka kerta kun näki Obi-wanin haamuna...

Echramath kirjoitti: Siskolikkaahin ehti köyrimään koko rahan edestä kun ei kummituskummisetä aina muista kaikkia pikkujuttuja kertoa tai sitten sieltä astraalipuhelut maksavat sen verran, että asia selvisi OB1:lle vasta Yavinin voitonbileiden aamuna ja ukko oli vähän "okei tota" eikä osannut ottaa asiaa puheeksi.

Vaikka onkin ihan siistiä, että force ghostit on tarinaan tuotu mukaan, niin kyllähän se avaa mahdollisuuden tuollaisiin epäjohdonmukaisuuksiin. Niitä löytyisi varmasti enemmänkin, jos tarkemmin alkaisi miettimään... Mutta mainitsemasi seikkakin vain kertoo sen että kuinka paljon originaali trilogiankin tarina kehittyi ja muuttui sitä mukaa kun eteenpäin mentiin.

Echramath kirjoitti: Mutta se, että Luke osasi jonkun maakiitäjän perusteella noin vain lentää X-siipihävittäjää...

Sentään oli ees joku pohjustus mihin voi suspension of disbelief:in perustaa :D

Tuli tässä muuten katsottua 'The Clone Wars' -sarjan kaikki 7 tuotantokautta, ja täytyy kyllä sanoa, että en ihan ymmärrä fanien hehkutusta tämän sarjan kohdalla...

Toki sarjassa on niitä hyviäkin puolia, kuten star wars universumin ja hahmojen syventäminen ym., mutta onhan ne juonet useimmissa niissä jaksoissa aika hepposta tavaraa. Vaikka voin arvostaa sitä, että Grevious ja Dooku saavat lisäsisältöä hahmoihinsa, niin kyllä se aika puuduttavaksi käy kun he miljoonannen kerran pääsevät karkuun jedeiltä, koska heidän vain on säilyttävä hengissä episodi 3:seen asti.

Ja kuinka jedit niin usein tuntuvat joutuvan vangiksi ja/tai tuntuvat saavan ihan liian kovan vastuksen jostain random palkkionmetsästäjästä. Ei sillä, onhan se hienoa saada hahmoja, jotka voivat pistää kampoihin jedeille, mutta toteutus ei sen suhteen vain ole kovin uskottavaa. Välillä tuntu että jedit ei pystyny tekemään puoliakaan siitä mitä kaikkea he oikeasti osaavat, jotta vaan saatiin joku tarina tai tappelu kestämään riittävän pitkään.

Ja suurin osa kloonien sotataktiikoista on vain suoraan päinjuoksemista ja laserammukset viuhuvat sinne tänne. Droidit eivät suurimmaksi osaksi koskaan osu kehenkään, paitsi silloin tällöin klooneihin koska he ovat uhrattavia. Mutta toisaalta droidit oli jo aivan turhia prequel leffoissakin, joten ainakin pysytään johdonmukaisina sen suhteen :D
Viimeksi muokattu: 18.01.2021 21:30 Chompp.

21.01.2021 23:06 - 21.01.2021 23:12 #207 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Star Wars

Chompp kirjoitti:

Rasimus kirjoitti: Luke kun oli aina ns. Gary Sue -hahmo ja melko kohtelias ja hyvin kasvatettu.

Chompp kirjoitti: Se muutos Lukessa oli niin suuri/päinvastainen, että se ei tunnu hahmolle oikealta/mahdolliselta, kun sille annettiin sellainen syy perusteeksi (ilman kunnon pohjustusta/taustatarinaa), joka sotii originaali trilogian Luken perus olemusta vastaan.

Valomiekan antaminen takaisin ja tyly toteamus "pidä hyvänäsi, minä en sitä kaipaa" olisi ollut kieltämättä sopivampi reaktio, mutta se ei olisi herättänyt minua viihdytettävänä katsojana samaan tapaan. Poikkeama ei ollut minulle niin suuri, että maailman sisäinen logiikka olisi kärsinyt häiritsevissä määrin. Sitä puolta oli sotkenut Lucas jo aikaisemmin esitrilogiallaan, ninja-jedeillä, ja Voima-mikrobeilla...

Heh... Nyt jos pitää väkisin keksiä, niin Luke oli ensinnäkin menettänyt Voimalle oppi-isänsä (jonka oli tosin tuntenut vain pari päivää...), sitten nähnyt mitä Voima oli tehnyt hänen isälleen, Voiman ansiosta hän oli päätynyt taistelemaan ja surmaamaan oman isänsä (tai ainakin myötävaikuttamaan tämän kuolemaan), sitten oli vieläpä yrittänyt kasvattaa ja opastaa parhaan kaverinsa jälkikasvua Voiman valoisammalle polulle epäonnistuen siinä surkeasti, ja kaupan päälle Keisarin ja Imperiumin kaataminen ei ollut muuttanut asioita juuri mihinkään.

Puhumme yhteiskunnasta jossa on prinsessoja, aatelisia vasalleja, ja autoritaarisia imperiumeja. Perinteisesti sukulaisten naiminen ei niissä ympyröissä ole ollut läheskään niin kauhea asia kuin sinisen veren sekoittuminen siihen 99%:iin huonompaa väestöä. Ukko varmaan kaavaili, että vahva perimä vain vahvistuu, kun Voiman käyttäjät olivat muutenkin niin kortilla tuossa vaiheessa, ettei kukaan tuntunut edes uskovan sen olemassaoloon (vaikka esitrilogian perusteella vasta joitain kymmeniä vuosia aikaisemmin jedien loikkiminen ja tavaroiden viskomiset olivat itsestäänselvyyksiä).
Viimeksi muokattu: 21.01.2021 23:12 Rasimus.

22.01.2021 02:07 - 22.01.2021 02:23 #208 : Chompp
Vastaus käyttäjältä Chompp aiheessa Star Wars

Rasimus kirjoitti: Peruutan sen verran, että nyt ajattelin ekan leffan antamaa mielikuvaa. Seuraavathan alkoivat nopeasti tuomaan särmää hahmoon. Mutta ekassa leffassa muistini mukaan nimenomaan Luke ei ollut se tumpuloija, virhearvioija tai muuten luonnevikainen suorittaja. Se mikä poikkeaa Sue/Stu-tyyppisistä ominaisuuksista, on enemmänkin se että muut hahmot olivat vahvoja suoriutujia eivätkä näin ollen olleet olemassa vain muodostaakseen kontrastia Luken erinomaisuudelle. Mutta, muistaakseni, ekassa leffassa ainekset kyllä olivat kasassa. Pitäisi katsoa uudestaan ja varmistua onko jäänyt oikea mielikuva, ettei tarvitse viljellä "muistaakseni"-disclaimeria.

Tässä tullaan juuri tähän tyypin määritykseen, että kyse on loppupeleissä aika paljon kiinni siitä kuinka itse sen katsojana kokee. Mutta kuten sanoit, niin Luken kohdalla vaikka hän onkin hyvä monessa asiassa niin hän kuitenkin tarvitsee apua vahvoilta sivuhahmoilta, mikä tekee Lukesta inhimillisemmän. Ja jos verrataan Reyhin niin hänen kohdalla on paljon vähemmän pohjustusta hänen kyvyilleen - minkä mainitsin jossain aiemmassa viestissäni ja on mielestäni yksi kriteeri Stu/Sue tyyppisille ominaisuuksille - sekä antaa juuri tällaisen kuvan, ettei Rey tarvitse apua koskaan keneltäkään vaan pystyy kaiken tekemään itse.

Rasimus kirjoitti: Juu, kuten sanoin, Luke on ollut aikaisemmin luonteeltaan paljon kohteliaampi ja sosiaalisempi. Tietoa mikä hänellä mätti jaettiin todellakin hyvin vähän. Ison osan pitää (=pitääkin, hyvä tarinan kerronta antaa yleisölle mahdollisuuden osallistua) korvata omalla tarinaa jatkavalla mielikuvituksellaan ja/tai sillä miten tietää SW:n oheismateriaaleista asioiden kehittyneen. Oheismateriaaleista en tiedä. En ole lukenut, pelannut tai katsonut ziljoonia sarjiksia, kirjoja, sarjoja ja pelejä. Mutta voin olettaa, että jos Luken kokemukset Voiman parissa vastaisivat edes Knights of the Old Republic -pelien henkilöiden vaiheita, ja etenkin Kreiaa, niin ymmärtäisin turhautumisen hyvin.
...
...

Joo en oo minäkään hirveitä määriä EU materiaalia lukenu/nähny, ja niistä vähistä määristä mitä olen ni on jo monia monia vuosia aikaa. Ja olet aivan oikeassa, että tarinan ei kuulu lusikalla syöttää/rautalangasta vääntää kaikkea suoraan katsojalle, mutta ei myöskään ole tarkoitus että katsojan täytyy fanfic -maisesti keksiä taustatarinaa hahmolle, jotta sen käytös kävisi järkeen.

Luken tapauksessa mun kanta on että juuri mainitsemasi originaali trilogian tapahtumat antavat sellaisen kontekstin Luken hahmolle, jonka ei uskoisi noin heppoisesti tekevän Last jedi:ssä nähtyä täyskäännöstä. Eli Lukehan oli alusta lähtien halukas liittymään vastarintaliikkeeseen ja auttaa tuomaan lopun imperiumille. Hän myös loppuun asti uskoi että Vaderissa on vielä hyvää, ja vaikka lopulta menettikin isänsä, niin hän kuitenkin onnistui tuomaan hänet takaisin valon puolelle. Joten miksi Last jedin Luke antoi niin helposti periksi ja luovutti Benin suhteen? Miksei hän yrittäisi pysäyttää Kyloa - vaikka olisikin niin ettei uskoisi enää voivansa tuoda häntä enää takaisin valon puolelle - vaan jätti hänet vapaasti riehumaan galaksiin? Jättäen myös kaikki muut tuttunsa ja perheensä yksin taistelemaan... Jos Lukesta oli pakko tehä kaiken luovuttanu erakko, ni olis mun mielestä esimerkiksi ollu järkevämpää Luken luonteelle, että hän olis ensin pysäyttäny Kylo Renin ja sen jälkeen sanonu ittensä irti kaikesta ja lähteny.

Mutta en siis yritä muuttaa sun mieltä; jossain määrin voin ymmärtää kuinka Luken muutosta selitetään. Tämä nyt vain on mun henkilökohtanen mielipide asiasta. Ja jossain määrinhän on erinomaista että elokuva tuottaa tällaisia keskusteluja ja mietintöjä, Last jedin ja Star Wars fanien kohdalla se vain kärjistyi ihan mahdottomaksi.

Rasimus kirjoitti: Voiman käyttäjät olivat muutenkin niin kortilla tuossa vaiheessa, ettei kukaan tuntunut edes uskovan sen olemassaoloon (vaikka esitrilogian perusteella vasta joitain kymmeniä vuosia aikaisemmin jedien loikkiminen ja tavaroiden viskomiset olivat itsestäänselvyyksiä).

Tämä on yksi näitä asioita, joille fanit joutuvat keksimään kaikenmoisia selityksiä, tai vaikka niille olisi joku canon seltyskin niin ne on monesti aika hepposia :D Tämä kyseinen asia kai selitetään sillä, että Palpatine/Imperiumi aktiivisesti esti jedeihin liittyvän tiedon saantia ja propagandalla hälvensi tiedon todenperäisyyttä. Mikä taas toisaalta on hieman ristiriidassa sen kanssa, että muistaakseni Palpatine käytti jedejä syynä sille miksi esitrilogian sota oli saanu alkunsa ja syytti heitä kaikesta.
Viimeksi muokattu: 22.01.2021 02:23 Chompp.

29.01.2021 05:53 - 29.01.2021 05:58 #209 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Star Wars
Hyppään tähän väliin omine mielipiteineni Disney Star Warsista.

The Force Awakens ei ollut huono elokuva ja itse asiassa nautin siitä kun ensimmäisen kerran näin sen elokuvateatterissa, mutta jatko-osana Jedin Paluulle se oli ihan karmea. Mitä olen George Lucaksen suunnittelemasta sequel trilogiasta lukenut on todella surullista että Disney hylkäsi sen, koska Kathleen Kennedy, J.J. Abrams ja Bob Iger halusivat mieluummin tehdä uuden version Uudesta Toivosta.

The Last Jedi oli henkilökohtainen suosikkini sequel leffoista. Tuntui, että leffa ovelalla tavalla otti kantaa kaikkiin niihin asioihin joista en ensimmäisessä leffassa tykännyt sekä toi kaikkea sitä valkokankaalle mitä minä Star Wars-elokuvassa halusin nähdä. Jo pelkästään visuaalisesti se on varmaankin ylivoimaisesti upein Star Wars-leffa, vaikkakin Imperiumin Vastaisku oli myös aika upea elokuva siltä kantilta (ja muutenkin). Mielestäni kaikki näyttelijät olivat parhaimmillaan tuossa leffassa ja tykkäsin erityisesti siitä miten Rian Johnson antoi jokaiselle hahmolle oman tarina- ja hahmokaarensa. Siitä hyötyi erityisesti Rey, joka aiemmassa leffassa jäi OT3:n varjoon, Poe, joka oli aikalailla täysin olematon hahmo The Force Awakensissa, ja Finn joka mielenkiintoisesta taustatarinasta huolimatta oli Abramsin leffoissa pelkkä Reyn perässä juokseva koiranpentu.

The Rise of Skywalker oli suuri, suuri pettymys. Siinä elokuvassa ei ollut päätä eikä häntää ja lopulta se tuhosi kaiken mistä pidin edellisessä leffassa sekä oli täysin yhteensopimaton kaikkien aikaisempien 8 elokuvan kanssa. Siinä ei ollut oikeastaan mitään hyvää, paitsi ehkä Kylo Renin ja Reyn välinen force bond, josta tuli minulle Revan ja Bastila Shan vahvasti mieleen. Daisy Riddleyn ja Adam Driverin välinen kemia teki kaikista heidän yhteisistä kohtauksistaan yksinkertaisesti loistavia. Myös Han Solon ja Kylo Renin välinen kohtaus oli aidosti koskettava.

Se miten sequel trilogy päättyi oli kuin viimeinen naula arkkuun: Anakinin valomiekka haudattiin Tatooinen hiekkaan ja Rey päätti ottaa nimekseen Skywalker. En osaa sanoa kumpi on pahempi - tai ehkä pahinta oli kuitenkin Luken ja Leian myhäilevät voimahaamut taustalla. TROS todella oli J.J. "copy paste" Abramsin käsialaa alusta loppuun. Toivon todella, että huhut siitä että sequel trilogy olisi tapahtunut alternative universumissa osoittautuvat todeksi, sillä sitä ennen on vaikeaa ottaa koko Skywalker (vai oliko se sittenkin Palpatine?) trilogiaa vakavasti. Surkeaa oli nimittäin sekin, että tämän trilogian päätteeksi olemme taas aivan samassa pisteessä kuin Jedin Paluun loputtua. Ainut ero on se, että tällä kertaa kaikki Skywalkerit ja Solot on tapettu viimeistä miestä ja naista myöten. Hauskaa.

Molemmista Anthologia leffoista sen sijaan tykkäsin paljon. Rogue One oli hyvä alusta loppuun ja nyt jo ikoninen Dath Vader-kohtaus oli hyytävän hyvä. Tykkäsin myös Solosta, joskin mielestäni päähahmo tai pikemminkin miten päähahmo oli näytelty/ohjattu oli elokuvan heikointa antia. Tuntui, että näyttelijä oli palkattu imitoimaan nuorta Harrison Fordia sen sijaan, että tämä olisi saanut luoda oman version hahmosta (kuten Martin Freeman Hobitti-elokuvissa). Qi'ra oli välittömästi suosikkihahmoni elokuvassa ja haluaisin ehdottomasti nähdä jatkoa hänen tarinalleen. Peukut pystyssä, että Solo vielä jonain kauniina päivänä saa jatko-osan.

The Mandalorian sarja ei ole oma henkilökohtainen suosikkini. Ei se huono missään nimessä ole, mutta henkilökohtaisesti olen sen verran kyllästynyt Tatooineen että melkein toivoisi Imperiumin räjäyttäneen sen taivaan tuuliin Alderaanin sijaan. Din on myös päähahmona hieman liian pehmo makuuni, varsinkin kun on Mandalorialaisesta kyse. Hänen uskonnollista suhtautumistaan kypärän pitämiseen on myös hankala sovittaa siihen, kuinka hän jo ensimmäisen kauden ensimmäisessä jaksossa rikkoi palkkionmetsästäjien tärkeintä kunniakoodia: älä petä työnantajaasi.

Myös Star Wars-pelien tulevaisuus näyttää hieman valoisammalta nyt, kun EA:n yksinoikeus on tullut päätöksekseensä. Odotan mielenkiinnolla minkälainen Ubisoftin avoimen maailman Star Wars-peli tulee olemaan (toivottavasti single-player RPG). On myös huhuttu, että alkuperäisestä KOTOR-pelistä olisi tulossa kauan odotettu remake tai sitten KOTOR III.

Viimeksi muokattu: 29.01.2021 05:58 Niksu.

29.01.2021 12:50 - 29.01.2021 13:12 #210 : Chompp
Vastaus käyttäjältä Chompp aiheessa Star Wars

Niksu kirjoitti: Mitä olen George Lucaksen suunnittelemasta sequel trilogiasta lukenut on todella surullista että Disney hylkäsi sen, koska Kathleen Kennedy, J.J. Abrams ja Bob Iger halusivat mieluummin tehdä uuden version Uudesta Toivosta.

Vaikka pääpiirteissään Force Awakenista pidinkin, niin en vaan voi ymmärtää miksi ei voitu tehdä jotain ihan uutta tarinaa? Tai ehkä eniten häiritsee se että tarinan lähtötilanne ja tausta oli pitäny "palauttaa" Episodi 4:sen tapaiseen hetkeen; ikäänkuin Jedin paluun tapahtumat ei olis saanu mitään hyvää pitkäkantoista aikaan.

Olen saanu sen käsityksen, että Force Awakenista tehtiin sellanen ku siitä tehtiin, jotta uudet fanit saadaan helposti tutustettua saagaan. Mutta en vain ymmärrä miten samaa asiaa ei muka oltais voitu saavuttaa tarinalla jolla olis ollu omaperäisemmät lähtökohdat. Olis se sitten ollu Lucasin suunnitelmaan perustuva tai ei, niin uskon, että katsojia olis ihan varmasti riittäny.

Niksu kirjoitti: The Last Jedi oli henkilökohtainen suosikkini sequel leffoista. Mielestäni kaikki näyttelijät olivat parhaimmillaan tuossa leffassa ja tykkäsin erityisesti siitä miten Rian Johnson antoi jokaiselle hahmolle oman tarina- ja hahmokaarensa. Siitä hyötyi erityisesti Rey, joka aiemmassa leffassa jäi OT3:n varjoon, Poe, joka oli aikalailla täysin olematon hahmo The Force Awakensissa, ja Finn joka mielenkiintoisesta taustatarinasta huolimatta oli Abramsin leffoissa pelkkä Reyn perässä juokseva koiranpentu.

Ideana tuo on hyvä, että hahmot saivat aikaa tarinassa tuoden heihin eloa, mutta meikäläisen kohdalla ongelma on se, että Rian Johnson ei mun mielestä toteuttanu sitä hirveän hyvin.

Koko Finn-Rose sivujuoni tuntuu liian irralliselta, ja koska he eivät edes onnistu tavoitteessaan, niin sillä ei ole itse elokuvan tapahtumiin minkäänlaista vaikutusta ja näin ollen tuntuu turhalta juonielementiltä joka ei palkitse.

Ja Poen kohdalla ymmärrän, että Poe-Holdo juonen oli tarkoitus toimia kasvun paikkana Poe:lle, mutta Holdon käytökselle on vaikea löytää hyviä perusteita koska katsoja pidetään yhtä pimennossa kuin Poe. Ja tämä saa aikaan sen, että katsomisen viihdyttävyys kärsii kun koemme vain Poen kannan ja näin ollen tarinankerronta tuntuu ärsyttävältä ja turhauttavalta.

Niksu kirjoitti: The Rise of Skywalker oli suuri, suuri pettymys. Siinä elokuvassa ei ollut päätä eikä häntää ja lopulta se tuhosi kaiken mistä pidin edellisessä leffassa sekä oli täysin yhteensopimaton kaikkien aikaisempien 8 elokuvan kanssa.

Kuten jossain aiemmassa viestissäni kirjoitinkin, niin minustakaan TROS ei elokuvallisesti/juonen kuljetukseltaan ole mikään loistoleffa, mutta minusta kuitenkin ihan viihdyttävä. Ja vaikka en nyt Abramsia haluakaan juuri puolustaa kun ei mikään paras elokuvantekijä ole, mutta oli TROS:in lähtökohdat hieman vaikeat koska Last jedi tuntui päättävän aika monta juonilankaa.

Niksu kirjoitti: Se miten sequel trilogy päättyi oli kuin viimeinen naula arkkuun: Anakinin valomiekka haudattiin Tatooinen hiekkaan ja Rey päätti ottaa nimekseen Skywalker. En osaa sanoa kumpi on pahempi - tai ehkä pahinta oli kuitenkin Luken ja Leian myhäilevät voimahaamut taustalla.

En ole koskaan ite tajunnu miksi tuo valomiekan hautaus Tatooinelle on niin monelle niin suuri asia... Vaikka en itsekään oikein välitä siitä, että Rey otti nimekseen Skywalker, niin en oikein ymmärrä, että mikä niissä Force ghosteissa oli niin pahaa?

Niksu kirjoitti: Toivon todella, että huhut siitä että sequel trilogy olisi tapahtunut alternative universumissa osoittautuvat todeksi, sillä sitä ennen on vaikeaa ottaa koko Skywalker (vai oliko se sittenkin Palpatine?) trilogiaa vakavasti.

Vaikka onkin itseasiassa aika järkeenkäypä ja mielenkiintoinen teoria, niin itse en oikeen osaa päättää kumman toivoisin tapahtuvan... Mutta hetki sitten just kattelin youtubesta videon, jossa käsiteltiin artikkelia mikä käy läpi haastattelua, jossa Favreau on antanu ymmärtää, että Mandalorian olisi kuitenkin matkalla kohti jatko-osa trilogiaa.

Niksu kirjoitti: Surkeaa oli nimittäin sekin, että tämän trilogian päätteeksi olemme taas aivan samassa pisteessä kuin Jedin Paluun loputtua. Ainut ero on se, että tällä kertaa kaikki Skywalkerit ja Solot on tapettu viimeistä miestä ja naista myöten. Hauskaa.

Kieltämättä tuossa mielessä ikävä loppu. Eniten mua harmittaa, että miksi Luke piti mennä tappamaan. Han Solon kuolema ei mua niin häiritse, kun Ford sitä itse halusi. Ja Leian kuolema oli musta ihan ymmärrettävästä syystä tehty.

Niksu kirjoitti: Tulevista Disney Plus sarjoista eniten kiinnostaa Kenobi-sarja (erityisesti sen jälkeen, kun paljastettiin että Hayden Christensen tulee palaamaan Anakin Skywalkerin rooliin!)

Kenobi sarjaa itsekin odotan innolla. Obi-wan oli mulle se prequel trilogian suosikkihahmo. Ja kun nyt on tullut katsottua Clone wars ja Rebels -sarjat, niin sekin palauttanut kiinnostusta Obi-waniin.

Rebels sarjasta pitikin kirjoittaa vähän mielipiteitä.

Pidin tästä kyllä enemmän kuin Clone wars:ta, vaikka ilmeisesti fanien keskuudessa taitaa mielipiteet mennä juuri toisinpäin yleensä. Ehkä jotenkin pidin enemmän siitä, että tarina keskittyi selkeästi tiettyyn porukkaan, ja oli mielenkiintoista kun pikkuhiljaa eteni episodi 4:sta kohden. Toki väliin mahtu joitakin filleri episodeja, jotka oli juoniltaan vähän lapsellisen huvittavia tai tylsiä, mutta vähemmän niitä oli kuin Clone warsissa.

Animaatio oli erinomaista kun kuvattiin maailmaa/universumia, sekä aluksia ja räjähdyksiä avaruudessa. Mutta jotkin hahmot ja etenkin joidenkin hahmojen kasvot oli musta melko häiritsevästi animoitu.

Sarja on ehkä myös jopa hieman lapsellisempi kuin Clone wars, joka näky ehkä eniten siinä kuinka taistelut toimii. Laserammukset ja räjähdykset kaataa stormtroopereita minkä kerkeää, mutta välillä sarja aivan suoraan näyttää/kertoo, että he eivät kuolleetkaan siihen, vähän pökerryksissä vaan ovat. Mutta sit toisaalta tuhotaan mm. ties kuinka monta imperiumin avaruusalusta täynnä henkilökuntaa :D

Seuraavan tekstin paria tuttua hahmoa koskien laitan ihan varmuuden vuoksi spoilertageihin:
Varoitus: Spoiler.

Ja semmonen juttu mikä nyt Mandalorian -sarjan seuraamisen myötä Clone wars ja Rebels -sarjoissa häiritsee on mandalorianien haarniskat; lähestulkoon kaikki mandalorianit (animaatioissa) näyttävät kuolevan ihan yhtä helposti laserammuksista kuin stormtrooperitkin. Toki Din Djarinin suojukset ovat puhdasta beskaria, joka kestää paremmin laserammukset ja valomiekan iskut, ja että animaatioiden mandalorianit eivät kestä laserammuksia koska heidän haarniskat olis tehty vaan jostain beskarin ja jonkin metallin seoksesta. Mutta esimerkiksi Rebelsissä mainitaan, että mandalorianien haarniskat periytyy sukupolvelta toiselle ja useimmilla ne on satoja vuosia vanhoja. Joten miksi ne kaikki ei olis puhdasta beskaria kun tuolloin vuosia vuosia sitten imperiumi ei vielä ollut ryövännyt mandaloren planeetan resurseja ja beskaria pitäisi olla yllin kyllin heidän käytössä?

Edit:

Niksu kirjoitti: Din on myös päähahmona hieman liian pehmo makuuni, varsinkin kun on Mandalorialaisesta kyse. Hänen uskonnollista suhtautumistaan kypärän pitämiseen on myös hankala sovittaa siihen, kuinka hän jo ensimmäisen kauden ensimmäisessä jaksossa rikkoi palkkionmetsästäjien tärkeintä kunniakoodia: älä petä työnantajaasi.

Toisaalta se että on palkkionmetsästäjä ei liity mitenkään mandalorianien kulttuuriin; on vähän niinku olosuhteiden pakosta ajautunu siihen hommaan, joten ei varmaan näe palkkionmetsästäjien sääntöjä samassa arvossa kuin mandalorianien kunniakoodia.
Viimeksi muokattu: 29.01.2021 13:12 Chompp.

30.01.2021 22:00 #211 : Niksu

31.01.2021 05:30 - 31.01.2021 05:34 #212 : Chompp
Vastaus käyttäjältä Chompp aiheessa Star Wars

Niksu kirjoitti: En ole tästä samaa mieltä. Mielestäni Canto Bight-kohtaus oli yksi elokuvan hienoimmista ja yksi harvoista hetkistä koko trilogiassa kun näytettiin että Galaksissa on vielä jotain elämääkin jäljellä. Kaikkien kohtauksien ei elokuvissa tarvitse johdattaa juonta eteenpäin, vaan niiden tarkoitus voi olla maailmanluonti tai hahmokehitys. Aivan kuten kirjoissakin tai videopeleissä, jossa pelaaja voi halutessaan tehdä sivutehtäviä.

Ehkä täytyy vaan 'agree to disagree' :) Pelejä ei voi mun mielestä ihan yht yhteen verrata leffojen kanssa ku niissä kuitenkin itse päätät teetkö sidequestin vai et. Maailmanlaajennus ja hahmojen kehitys on hyvä, mutta mun mielestä Canto bight vaan tuntu jotenki siltä, että oli vaan pitäny keksiä jotain tekemistä Finn:lle että sillä on jonkinlainen rooli. Ja sit siinä oli joku muutama muu juttu mikä vaan särähti omalla kohdalla; kuten se 'it was worth it' kommentti ku ne vapautti ne eläimet - jotka todennäkösesti vaan pian otetaan taas uudestaan kiinni - mutta sit jätti kuitenki lapsiorjat oman onnensa nojaan.

Niksu kirjoitti: Koska se on sama kuin Rey olisi sylkäissyt Anakinin haudalle. Valomiekat eivät myöskään ole mikään pyhä reliikki, joka kuuluu haudata käyttäjänsä kuoleman jälkeen, joten siinäkään mielessä sillä ei ollut mitään muuta tarkoitusta kuin kenties jälleen kerran demonstroida Abramsin ihannointia OT:ta kohtaan. Samasta syystä en pidä Luken ja Leian voimahaamuista, jotka lempeästi myhäilevät taustalla Reyn ryöstäessä itselleen kuulumattoman nimen. Voimahaamut olivat jälleen kerran pelkkää kopiointia Jedin Paluusta, mutta jostain syystä ainoastaan OT:n sankarit Luke ja Leia oli saapuneet paikalle ja Anakin ja Ben Solo oli täysin unohdettu.

Ai siksi että ku Anakin sano että vihaa hiekkaa? En edelleenkään oikeen ymmärrä, mutta eipä sillä, mielipiteet on mielipiteitä. Olisko ollu parempi jos Rey olis tuhonnu ne tai viskannu roskiin? Reyllä nyt ei ollu minkäänlaista suhdetta Anakiniin, tiesikö edes että ennen Lukea sen valomiekan oli omistanu Anakin...

Luke ja Leia näyttäytyi kai kun olivat Rey:lle vähän ku ottovanhemmat, että siinä mielessä itse ymmärrän niiden ilmestymisen. Ben Solon haamu olis kyllä voinu hyvin olla Leian ja Luken vierellä, että en tiedä miks häntä ei sinne laitettu - ei olis varmaan ollu iso homma. Anakinin haamu - ja muidenkin jedien myös - olis sopinu näyttäytyä sillon Palpatine tappelun yhteydessä kun Rey kuuli niiden äänet, että se oli mun mielestä pettymys.

Itse tykkäsin siitä, että oli otettu vaikutteita ja viitattiin originaali trilogiaan. Toki sitä oli ehkä vähän liikaa joidenkin makuun, ja antaahan se sellaisen kuvan että Abramsilla on vaikeuksia keksiä omia ideoita. Eikös samanlainen kirjoitustapa Abramsilla ollu jo Star Trek leffastakin.

Niksu kirjoitti: Din kuitenkin kuului palkkionmetsästäjien kiltaan, mikäli oikein muistan. Sen lisäksi yksi Mandalorialaisten omista tärkeimmistä mandaateista on "Honor is life, for with no honor one may as well be dead." Mielestäni Dinin toimet tuossa ensimmäisessä jaksossa minkä mainitsin ja myös muutamissa muissa ovat olleet aika kunniattomia.

En nyt itse muista enää mitä keskusteluja Din kävi muiden mandojen kanssa sarjan ekalla kaudella, mutta olikos tuosta mandaatista mainintaa sarjassa? Ku Din on klaanista joka on enemmänki kultti, joka noudattaa ja haluaa palauttaa mandalorianien muinaiset perinteet, jossa tällaista kunniakoodia ei vielä ollut. Mutta joka tapauksessa ite en oo sitä tolta mainitsemltasi kantilta ajatellu, vaan että kunnia omaa klaania kohtaan on se juttu.
Viimeksi muokattu: 31.01.2021 05:34 Chompp.

31.01.2021 07:47 - 31.01.2021 07:47 #213 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Star Wars
Kyllä, nämä ovat juurikin niitä mielipiteen eroja. Itse en pitänyt TFA:n ja TROS:n sävystä tai monista valinnoista, jota teemojen, hahmojen ja tarinan osalta oli tehty. Myös sen takia, että en koe niiden takia Disney trilogiaa yhteensopivaksi aiempien 6 elokuvan kanssa. Ne eivät antaneet mitään uutta universumille (vaan pikemminkin kierrättivät fanaattisella omistautuneisuudella vanhaa) tai jatkaneet niiden teemojen tutkimista, joita George Lucas omissa elokuvissaan käsitteli.
Viimeksi muokattu: 31.01.2021 07:47 Niksu.

31.01.2021 12:11 #214 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Star Wars

31.01.2021 18:40 - 31.01.2021 18:55 #215 : Chompp
Vastaus käyttäjältä Chompp aiheessa Star Wars

KiLLPaTRiCK kirjoitti: On nämä kolme uutta leffaa kuitenkin paljon parempia kuin episode 1-3. Voi sitä pettymystä, kun leffateatterista poistuin ensimmäisen jälkeen. Muita en leffaan asti enää itseäni kiduttaamaan lähtenyt. Levyltä katsoin himassa, kun aikanaan ilmestyivät. Aivan karmeaa tuubaa. Tämä tosin alkoi jo Jedin paluusta. Olisin voinut kuristaa jokaisen Ewokin yksitellen, mutta siinä leffassa oli sentään paljon muuta hyvää, vaikka Jabbankin pilasivat.

Mä muistan ku nuorena teininä kävin episodi ykkösen katsomassa teatterissa ni pidin siitä aika paljonki, enkä jälkeenpäinkään ole oikeen ymmärtäny miks just ykköstä dissattiin niin paljon. Jar Jar:sta en niin hirveästi välittäny - mutta nuorena se ei sen kummemmin häirinny kuitenkaan - ja leffassa oli kuitenki paljon hyvääkin. Episodi kakkosen kritiikin näin vahempana ymmärrän kyllä täysin, mutta ei minkäänlaista muistikuvaa että kuinka siihen suhtauduin silloin teininä kun sen ekan kerran näin. Ainoastaan se, että koin muistaakseni CGI efektit huonoiksi - ja ne todellakaan ei oo kestäny aikaa kovinkaan hyvin :D Episodi kolmonen tuli ku olin jo yli 19:sta ja siitä muistan sen, että en ymmärtäny kuinka lähestulkoon kaikki piti sitä trilogian parhaimpana. Mulle siinä korostu se huono dialogi ja näyttely jotenki niin paljon, että ei vaan menny jakeluun. Pitäis ehkä kattoo uudestaan kyseinen trilogia, ku on kuitenki jo monia vuosia siitä ku on sen viimeks nähny...

Edit: Ja kuten Niksu sinua edellisessä viestissä viittasi, niin prequel trilogia sentään toi jotain uutta ja laajensi Star Wars universumia. Tarinallisesti prequel trilogia on mielestäni hyvä, Lucas ei vaan oo kovin kummonen käsikirjoittaja tai ohjaaja.

Edit2: Muksuna kun näin ekoja kertoja originaali trilogian ni pidin juuri Jedin paluusta kaikkein eniten :D Ewokit ei ollu munkaan lemppareita, mutta muksuna tykkäsin ku Luke oli enemmän jedi siinä. Näin vanhempana sitä ehkä kallistuisi enemmän nelosen tai vitosen kannalle jos elokuvallisesti pitäis paras valita, mutta kyllä jedin paluussa on sellasta nostalgian tunnetta että siitä sinänsä tykkää eniten.
Viimeksi muokattu: 31.01.2021 18:55 Chompp.

01.02.2021 12:15 - 01.02.2021 12:33 #216 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Star Wars
Nämä on näitä, että missä kohtaa omaa elämää näkee elokuvat ensimmäistä kertaa. Itse kävin vitosen ja kutosen katsomassa teatterissa (nelonen oli 16-vuotiailta kielletty ja ei ollut mitään toivoa silloin päästä sitä katsomaan, vaikka toki olisin senkin halunnut teatterissa nähdä)
Episode 1 kohdalla oli maku jo ehtinyt kehittyä. Ei mennyt lasten kohellus piirretty läpi. On siinä hyviä juttuja. Jokuhan on jopa leikannut leffasta oman version, jossa poistettu Jar Jar ja niitä pahimpia Tom & Jerry animaatioita, niin onkin käsissä jo huomattavasti parempi elokuva. Ehkä se ensimmäinen on niistä paras? On siinä kuitenkin pod race ja paras pahis, jonka menivät sitten typeryyksissään tappamaan. Lopuissa  kahdessa elokuvassa oli Jerry pomppimassa valomiekan kanssa 70-vuotiaan muumion kanssa ja kuten sanoit, myötä häpeää aiheuttavaa dialogia.
Olen tästä jutellut monen kanssa, joille ensimmäinen kosketus Star Warsiin on juuri tuo Episode One. He näkevät asiat eritavalla. Leffat hyviä ja vastavasti original trilogia vanhaa ja pökkelöistä. Niin se menee elämässä. Nyt teinit, jotka näkevät nuo 7-9 leffat teatterissa ekaa kertaa, tuskin tykkäävät 40 - 20 vuotta vanhoista elokuvista samalla tavalla kuin sinä ja minä.

Tästä ajan kulumisesta ja maun kehittymisestä tuli mieleen Blade Runner. Näin sen VHSltä Tähtien Sotien jälkeen 80-luvulla ja pettymys oli kauhea, kun "Han Solo" ei juossutkaan laserpistoolin kanssa ympäriinsä ja tappanut kaikkia. Nyt leffa on nähty kymmeniä kertoja. Final Cut jopa teatterissa. Ostettu ainakin kolme kertaa (DVD, Blu-ray ja UHD) ja voiko mielestäni olla mitään parempaa. Tekee mieli laittaa tänä iltana UHD taas soittimeen, nupit kaakkoon ja miksei Blade Runner 2049 perään?
PS. Rutger Hauer kuoli oikeasti samana vuonna kuin hänen Blade Runnerissa esittämänsä Roy Batty (2019)
Viimeksi muokattu: 01.02.2021 12:33 KiLLPaTRiCK.

Valvojat: RaccoonRasimus