Star Wars

21.10.2015 00:23 #61

Vanhat leffat pitäisi katsoa kyllä pohjalle tähän kertauksen vuoksi, siis nimenomaan ne kronologisesti viimeisimmät 70- ja 80-luvun tuotokset. Tuli nimittäin tuosta trailerista fiilis, että enhän minä muista näistä kapinallisista paljon mitään. Hienot taistelut ja hassut avaruusolennot ovat jääneet mieleen, mutta poliittiset kuviot eivät niinkään (paitsi että hyvikset taistelivat pahiksia vastaan, toki).

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Vehka

21.10.2015 10:28 #62

Ei tarvii.. Eikä edes kannata! Minua on ainakin kaduttanut joka kerta kun aikuisena olen uudelleenkatsonut ykkösen tai kolmosen ja näin hälventänyt lapsuuden taikaa, kakkonen on loppujen lopuksi ainoa aikuisten oikeesti hyvä leffa. Star Warsin poliittiset kuviot on pitkälti hyvin perinteiset hyvikset ja pahikset (synkeät fasistit ja pirteät fasistit). Paitsi uudemmassa trilogiassa, jossa huikealla plottwistillä - hyvis onkin pahis!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Star Wars
21.10.2015 11:20 #63

Dyn kirjoitti: Ehkä Lukesta on tullut tuo kypärässä hengaava pahis?? :shock:

Se on Adam Driverin näyttelemä Kylo Ren.

The Force Awakens on jo nyt tuottanut 6,5 miljoonaa dollaria vaikka leffa tulee vasta joulukuussa.

Viimeksi muokattu: 21.10.2015 11:22 : Tapsa.

03.11.2015 13:38 #64

Tämä menee nyt muista kommenteista sivuun, mutta Force Awakensin sijaan mieleni tekee keskustella hieman aiemmista elokuvista.

Tutustuin Star Warsiin itse asiassa pelien kautta ja niistä sai fantastisen vaikutelman pimeän ja valon armeijoista, jotka ovat tuomittuja taistelemaan toisiaan vastaan ikuisesti. Pidin siitä ajatuksesta kovasti ja nautin näistä peleistä. Joskus kauan sitten yritin katsoa Episodi 4:sen, mutta se oli niin kliseinen ja tylsä, että pahaa teki. Myöhemmin päätin yrittää uudestaan ja käsiini joutuikin sattumalta Episodi 1. Katsoin sen ja olin myyty. Ajattelin että vihdoinkin ymmärrän miksi ihmiset tykkäävät niin paljon Star Warsista. Heh.

Vanhassa trilogiassa on omat hyvät hetkensä, mutta varsinkin elokuvissa 4-5 suurin osa sisällöstä on ylimääräiseltä tuntuvaa huttua. Tykkäsin Episodi 6:sen lopusta siitä, että Luke näkee Anakinin (ja tiedän että tämäkin raivostuttaa monia itsetituuleerattuja "tosifaneja") - sillä kun kerran katsoin elokuvat järjestyksessä 1-6, niin elokuvasarja tuntui pitkälti Anakin Skywalkerin tarinalta. Muuten elokuvan loppukohtaus oli lievästi sanottuna melko kummallinen, mutta tuo yksittäinen kohta ikään kuin sulki ympyrän ja antoi eräänlaisen päätöksen tunteen. Se ehkä onkin se mikä arveluttaa uusissa Episodeissa. Niissä ei voi olla Darth Vaderia ja JJ Abrams vaikuttaa kaikesta päätellen alkuperäistrilogia-hemmolta, joten huonoin skenaario on, että elokuvat ovat täynnä mustavalkoisia kliseitä ja abramsmaisia sentimentaalisia osioita. Silti odotukseni ovat jotenkin korkealla, sillä ainakin toivoa voi, että pakollisten Han&Wookie juttujen jälkeen päästään itse asiaan - rikkaaseen maailmaan ja hyvään tarinaan, mikä on yksi Episodien 1-3 parhaista anneista. Episodeja 4-6 vaivasi ehkä se, että SW-universumi ei vielä ollut kovin kehittynyt. Niissäkin oli toki paljon kivoja juttuja, kuten Kuolemantähti, Luken kehittyminen hahmona ja tietenkin Darth Vaderin kohtalo. Tarinalliset elementit ovat siis upeita, mutta elokuvina ne on rakennettu hieman kömpelösti.

Se, mistä erityisesti pidin ns. uudessa trilogiassa, oli se, että toisin kuin 90% leffoissa loppu ei ollut onnellinen. Vihollinen oli kerrankin voitokas, sankarit eivät pysyneet epäitsekkäinä loppuun asti vaan jokaisesta paljastui uusia, rumia puolia ja lopulta jokainen hahmo joutui tekemään omat vaikeat valintansa ja kohtaamaan niiden seuraukset. Disneyn uudesta trilogiasta voisi sen sijaan melkein sanoa jo etukäteen mikä sen lopputulos tulee olemaan, ja tuskinpa siis minulle mieluinen.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Star Wars
03.11.2015 17:21 #65

Yritän pitäytyä erossa koko 1-3 ja 4-6 taistosta, joka on vahvasti ikäluokkasidonnainen kiista, ja kommentoin että itseäni 4-6 episodeissa häiritsee vain yksi asia Lucasin 90-luvun lopun perseilyjen ulkopuolelta:

Voin uskoa, että Lucasilla ja kumppaneilla oli jonkinlainen käsitys laajemmasta tarinakaaresta isä-poika-suhteineen (kuten Lucas on joskus väittänyt). Mutta eka Star Wars piti tehdä itsenäiseksi elokuvaksi ilman turhia klumeruuleja ihan vain sen takia, ettei ollut mitään takeita että tekijöiden annetaan ikinä palata aiheeseen. Kun Star Wars osoittautuikin menestykseksi, päätettiin tehdä homma uusiksi ja nyt kertoa koko tarina - aina Kuolemantähden tuhoamisineen.

Jos ei näin, niin sitten voin vain todeta, että hitto, mitä ideoiden kierrätystä.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

03.11.2015 21:11 #66

Olen sen verran junnu, että mulle ihan kaikkiin Star Warseihin liittyy jonkinlaista lapsuustaikaa. Episodit 4-6 katsottiin VHS:ltä silloin kun episodi 1 tuli leffaan. 2000-luvun trilogiassa mua kiehtoi nimenomaan jedit, runsas Voiman esilläolo, pieni romantiikkaviba, komeat puvut ja maisemat (semmonen esiteini-ikäinen tyttönen kun olin). Tämän kokemuksen rinnalla episodit 4-6 olivat lähinnä rymistelyä paikasta toiseen, joten kokemus jäi vaisummaksi, eikä sille tänäkään päivänä oikein mitään mahda. Joten joo, ehkä kyseessä on sukupolvikysymys.

Mutta vaikka aika kultaa muistot, ajattelin mä silti katsoa ne uudestaan, ihan vain virkistääkseni näitä muistoja kun ei ole kuin hajanaisia mielikuvia edes siitä, missä osassa tapahtui mitäkin. :cheesy:

03.11.2015 22:25 #67

Tunnustan episodi ykkösen ja kolmosen hyvät puolet, koska en pidä alkuperäisiäkään juomattavasti muita teineille suunnattuja leffoja arvokkaampina, vaika fani olenkin (luen jopa EU:ta, etenkin sarjakuvia), ja monista Lucasin konsepteista pidän sinänsä suuresti.. Etenkin podracing on ihan alkuperäisten henkeen sopiva, mahtava keksintö ja kohtaus. Remasteroinnistakaan en osaa harmistua, enimmäkseen tykkään. Mutta on pakko Niksu kysyä että tykkäätkö oikeasti episodi kakkosestakin, en nimittäin muista siitä mitään, edes iällä selitettävää, mitään muuta kuin että se oli ihan hirveää "made in china muovi-cgi"- skeidaa lähes joka mittarilla, tapahtuuko siinä edes mitään muuta kuin boom boom bang bang robotit kuolee, yoda pomppii, pompi sinäkin lego starwarsissa.

Viimeksi muokattu: 03.11.2015 22:27 : max.

04.11.2015 03:35 #68

max, muistan monia yksittäisiä kauniita kohtauksia Episodi 2:sesta. Kloonisotilaat olivat kiinnostava käänne ja Obi-Wanin sooloseikkailu Genosiksella viihdyttävä. Kaikkein kaunein yksittäinen otos on kuitenkin lopussa ja se on aivan upea - haluaisin liittää sen tähän kuvana, mutta en tiedä onnistuisinko. Tarkoitan kohtausta häistä, jossa kamera siirtyy kuvaamaan vasta vihityn parin yhteenliitettyjä käsiä. Se on kauniisti kuvattu.

Tykkäsin myös koko trilogian ajan Obi-Wanin ja Anakinin välisestä mestari/oppipoika suhteesta. Varsinkin kun Qui-Gonin kuolema edellisessä elokuvassa oli toteutettu niin hyvin. Se oli kunnollinen kuolema, jolla oli merkitys trilogialle. Vanhan Benin "savuna ilmaan" kuolema ja aaveilu olivat yksi vanhan trilogian suurimmista miinuksista. Tosin jos oikein muistan, niin Qui-Gonkin taisi myöhemmin kuiskutella Obi-Wanille kuolonporttien takaa? Tiedän, että aaveilu on otettu osaksi SW-universumia ja joissain yhteyksissä se on osattu tehdä hyvällä maulla, mutta jostain syystä elokuvissa se tuntui huonolta valinnalta - muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Yoda on koko elokuvasarjan huvittavin ja samalla ärsyttävin hahmo. Sama se hyppiikö hän ympäriinsä, hengailee kaatopaikan näköisellä suoalueella tai istuu ja saarnaa Neuvostossa. Toivon ja rukoilen, ettei Abrams tunge Force Awakensiin mitään pakollista vihreää limanuljaskaa. Mieluummin vaikka Jar Jar Binks, jos ei muusta syystä niin sitten vaikka vain fanien kommenttien vuoksi... :grin:

Viimeksi muokattu: 04.11.2015 03:35 : Niksu.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Star Wars
04.11.2015 08:52 #69

Lapsena episodit 4-6 olivat mun lempielokuvien joukossa, joten en mä varmaan ikinä osaa katsoa niitä puolueettoman objektiivisesti. Mutta tarkoituksena on kerrata ne tässä lähiviikkoina ennen uutta Tähtien sotaa, saas nähdä, miten hyviltä ne nyttemmin tuntuvat :tongue:

Episodeista 1-3 en sitä vastoin ole koskaan suuremmin välittänyt. Sen voin kuitenkin myöntää, että niissä on enemmän laajan universumin tuntua ja sinänsä tarina, kuinka Anakinista tuli Darth Vader ja kuinka tasavalta romahti, on lähtökohtaisesti huomattavasti kiehtovampi kuin episodien 4-6 perinteisempi hyvä-voittaa-pahan-seikkailu. Mutta elokuvien toteutuksessa Lucas kärsi mielestäni pahemman kerran mammuttitaudista ja antoi tietokone-efekteillä leikkimisen nousta turhan usein ensisijaiseksi. Ja vaikka eri planeettojen ja yhä uusien sivuhahmojen esittely antoikin SW-universumille lisää todentuntuisuutta ja elävyyttä, teki se mielestäni juonesta turhan hajanaisen ja sekavan tuntuisen.

Pahempi ongelma mulle kuitenkin ehkä oli päähenkilöiden latteus. Useimmat merkittävistä hahmoista jäivät etäisiksi tai muuten luotaantyöntäviksi. Niin ikään elokuvien dialogi ei varsinaisesti huikaissut luontevuudellaan.
Vaikka alkuperäistrilogiassa juoni ei ehkä ollutkaan yhtä kunnianhimoinen, Luke, Leia, Han sekä droidit muodostivat kuitenkin sympaattisen konkkaronkan ja heidän vaiheistaan välitti.

04.11.2015 16:31 #70

Mä taas tunnen tiettyä nostalgiaa nimenomaan 2000-luvun alun CGI-tehosteisiin. :tongue: Onhan ne nykynäkökulmasta paskoja, mutta siihen aikaan leffoissa ei ollut nähnyt mitään vastaavaa, joten kaikki ne planeetat, huimat kaupunkinäkymät, muut tehosteet... ne oli niin nannaa kuin vain voi semmonen kymmenvuotias muksu toivoa.

Nykyään on toki sit jännää katsoa jotain Sormusten herraa ja tajuta, että samaan aikaan on voitu tehdä myös oikeasti todella hienoja tehosteita, jotka kestävät katselua vielä vuosikymmeniä myöhemminkin.

Viimeksi muokattu: 04.11.2015 16:32 : Dyn.

04.11.2015 17:20 #71

No en itsekään ole mikään hifistelijä, joka tutkiskelisi blurayn pikseleitä vapaa-ajalla, mutta uustrilogiassa ylittyi semmonen tietty raja, joku samanlainen kuin uncanny valley-ilmiössä, että kaikki on niin kiiltävää, se ahdistaa.

Samaan aikaan Disneyllä... Naisten suosituin Star Wars con-asuste eli tietenkin orjabikinit pois kaikista virallisista SW-tuotteista: 2vngkj3vgq1035md8x4bmwva1c0w.wpengine.ne...s/scott-campbell.jpg

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Star Wars
30.11.2015 13:13 #72

Episodi I on nyt katsottu uudelleen, tai oikeammin sen loppupuolisko. Muistikuvat elokuvasta olivat hyvin etäiset, joten kokemus oli melkein kuin olisi ensimmäistä kertaa katsonut. Leffasta jäi olo, että sen tarkoitus oli toimia lähinnä johdantona ja hahmojen esittelynä. Tarinassa ei ollut mitään itsessään mielenkiintoista tai jännittävää.

Anakin Skywalker on jo geneerinen ihmelapsi, jossa on enemmän MIDI-CHOLARIANEJA KUIN KENESSÄKÄÄN ON ENNEN TAVATTU!! Midi-chlorianit voisi oikeastaan korvata millä tahansa taikuudelle yms. kyvyllä. Anakinilla on myös yllään tyypillinen päähenkilön aura, jolla hän selviää kiperistä tilanteista lähinnä onnenkantamoisella. Mikään ei silti voita Jar Jar Binksin uskomatonta juopontuuria. Mitä Jar Jariin muuten tulee, hahmo lähinnä huvittaa mua, koska tiedän, kuinka katkerasti ihmiset sitä vihaavat. Ei sen kummempi kuin comic relief-hahmot yleensä. Näyttelijävalinnat ovat sinänsä ihan hyviä, mutta kukaan ei tunnu oikeasti yrittävän tosissaan.

Episodi II sitten seuraavaksi.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 30.11.2015 13:19 : Puolikuu.

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Star Wars
30.11.2015 16:49 #73

Puolikuu kirjoitti: PS. Tyhmä kysymys ehkä, mutta mitä jedit tekee Voimalla, jos ne vain pääosin heiluttelevat valomiekkaa?

Luke onnistui tuhoamaan Kuolemantähden koska antoi Voiman liikuttaa kättään kun painoi liipaisinta.

Jaragil
Jaragil vastasi aiheeseen: Star Wars
30.11.2015 23:04 #74

Voima on myös ihan jees, jotta osaa heilutella sitä valomiekkaa sillä tavalla, että ei vahingossa leikkaa omia raajojaan irti.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Vehka

02.12.2015 16:31 #75

Niksu kirjoitti: Kaikkein kaunein yksittäinen otos on kuitenkin lopussa ja se on aivan upea - haluaisin liittää sen tähän kuvana, mutta en tiedä onnistuisinko. Tarkoitan kohtausta häistä, jossa kamera siirtyy kuvaamaan vasta vihityn parin yhteenliitettyjä käsiä. Se on kauniisti kuvattu.

Torissa ilmestyi hyvä artikkeli episodi kakkosesta: www.tor.com/2015/11/10/star-wars-attack-...-to-be-a-love-story/ . Vähän kriittisemmin samasta..
Enää 2 viikkoa ensi-iltaan.. Ja flunssa päällä. :( Mutta eiköhän se ehdi parantua. Olis vaan ollu kiva ottaa Star Wars kirjaversumikin kiinni, kun ssitä Aftermathistaniin kohistiin, mutta nyt on tyytyminen hypen ruokkimiseen sarjakuvin. Jotka on ihan jees, mutta nyt varsinkin flunssassa rassaa niiden tekstin paljous suhteessa syvyyteen. Haave: Marvel Manga. Ensi-illasta puheenollen, sen sijoittaminen keskelle viikkoa harmittaa. Kun se vaihtoehto on olemassa, niin ei sitä tämmöistä spektaakkelia jaksa niillä parillakaan päivällä lykätä, vaikka se olisi moninkertaisesti mukavampaa kruunata viikko leffalla kuin palata heti aamulla arkeen.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
16.12.2015 19:15 #76

Star Wars The Force Awakens. Tunnelma ei ehkä ollut aivan sama kuin "oikeissa" Star Wars-leffoissa, mutta elokuvana se oli todella hyvä. Tykkäsin kaikista hahmoista. Elokuvan alkupuoliskolla Finn oli ehkä hieman heikko, mutta hän pääsi viimeistään Jakkunissa täysiin oikeuksiinsa. Hänen ja Reyn suhde oli herttainen. Ehkä hahmoista suurin pettymys oli Leia, joka oli liian vähän esillä. Hänen näkökulmansa jäi hämärän peittoon ja olisin mielelläni nähnyt hänet suuremmassa johtajan roolissa. Kylo Ren oli hahmo, johon suhtauduin alunperin skeptisesti, mutta joka lopulta oli elokuvan aikana suurimman kehityksen kokeva hahmo. Odotan mielenkiinnolla mihin suuntaan hänen hahmonsa tulevaisuudessa kehittyy ja mitä menneisyydestä paljastuu.

Juonesta sen verran, että

Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt, ettei elokuva ollut niin sentimentaalinen tai vanhoja faneja mielistelevä kuin pelkäsin. Olihan se aika varovainen, itse olisin kaivannut hieman lisää irrottelua, mutta olkoon toivo jatko-osissa.

Viimeksi muokattu: 16.12.2015 19:36 : Niksu.

16.12.2015 20:55 #77

Spoileriton mielipide: Tunnelmaltaan yhtä hyvä kuin klassinen trilogia ja toteutukseltaan kaikista paras Star Wars eli sarjan ainoa osa joka olisi hyvä leffa vaikkei olisi Star Wars (Imperiumin vastaisku häilyy siinä rajalla, mutta tämän leffan rytmi oli kaikinpuolin kohdallaan). Hyvä naissankari, mahtava pahis, hyvää huumoria.. Ärsyttävän kutkuttava loppukohtaus.. Ei voi enempää toivoa.

Viimeksi muokattu: 16.12.2015 20:56 : max.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Star Wars
17.12.2015 10:35 #78

Minultakin spoileriton mielipide: oli tosiaan onnistunut leffa! :grin: Nyt, yhden katsomisen jälkeen ja ensi-iltahuuman jälkeisessä tilassa, olen valmis hyväksymään tämän jatkoksi SW-saagalle. Katsoin tässä syksyn aikana kaikki kuusi SW-leffaa ja tämä menee ilman muuta samaan porukkaan originaalitrilogian kanssa. Elokuva näyttää hyvältä, tunnelma on kohdillaan, huumoria ei ole unohdettu, ja tarinaa vievät eteenpäin uskottavat ja kiinnostavat hahmot. Pidin myös uudesta valomiekkadesignistä :)

Sitten aivan sivuraiteille...

max kirjoitti: Hyvä naissankari

Tulee ihan vanha olo, kun sanan "naissankari" mä miellän edelleen tarkoittavan lukuisia naissuhteita harrastavaa henkilöä (yleensä siis miestä :D), enkä sankaritarta tai naispuolista sankaria :tongue: Mutta kai se pitää vain hyväksyä, että kieli muuttuu.

Viimeksi muokattu: 17.12.2015 10:35 : Mab.

17.12.2015 10:48 #79

Huonoa kieltähän se on, mutta niin vakiintunut että tulee käytettyä.. Mutta yön yli nukuttuakin olen edelleen sitä mieltä että leffa oli loistava. Snokesta en niin välittänyt (MCU-vibat), enkä Maz Kanataa itse miksikään klassikkosivuhahmoksi nosta (pikemminkin tuntui kauneusvirheeltä cginsä kanssa) toisin kuin hesarin arvostelu, siitä sen sijaan olen samaa mieltä että leffa onnistui mainiosti olemaan oikein klassista positiivista avaruusoopperaa. Tuttuja juonielementtejä oli toki, mutta se on aina kuulunut asiaan ja nyt sekoitus on rytmitetty paremmin kuin koskaan, kyllähän kaiken voi aina palauttaa kreikkalaiseen draamaan jos viisastelemaan lähtee. Pieniä kauneusvirheitä, päätin nyt ihan letkeästi päätin nousta imdb-hypejunaan ja pistää arvosanaksi kympin. Star Warsin ydin eli perheen ja etenkin kasvamisen teemat oli ihan timanttisesti mukana niin Finnissä kuin Reyssä ja myös pahis oli taitavasti kiedottu tähän myyttishenkiseen tematiikkaan.

Viimeksi muokattu: 17.12.2015 10:52 : max.

20.12.2015 05:10 #80

Täytyy sanoa, että oli mahtavaa mennä katsomaan TFA tietämättä YHTÄÄN MITÄÄN elokuvan sisällöstä. Mitä nyt yhden trailerin verran olin matskua katsonut. Kun katsoin ensimmäisen kerran Episodit 1-3 tiesin tietenkin jo, että Anakinista tulisi aikoinaan Darth Vader. Esimerkiksi Palpatinesta en kuitenkaan tiennyt mitään, joten oli mahtavaa nähdä miten nuhjuisesta poliitikosta kuoriutui pirullinen Keisari. TFA:n kohdalla oli vähän sama juttu. Oli siistiä nähdä leffa tietämättä mitään sen mahdollisista juonenkäänteistä.

(seuraavassa pohdiskelussa puin hieman hahmoja ja tämä saattaa sisältää pieniä spoilereita)

Rey oli minunkin mielestäni hyvä päähahmo, joskin ehkä hieman väritön. Ehkä tämä johtuu siitä, että hänen taustojaan ei kunnolla valotettu elokuvan aikana. Anakin ja Luke olivat alusta asti vahvoja hahmoja, koska heillä oli rikkaat taustatarinat ja katsojat saattoivat siksi heti samaistua heihin.
Tästä syystä olisin toivonut, että Reyllekin olisi annettu enemmän aikaa ja kerrottu tarina hänen kasvustaan hahmona. Nyt ainoat referenssit olivat loppupuoliskon takauma ja selitys "minun täytyy palata Jakkuun odottamaan perhettäni" (miksi? ketä?)

Kenties motiivit jäivät hämärän peittoon tarkoituksellisesti. TFA oli rakenteeltaan selkeästi ensimmäinen osa trilogiasta ja tuntui jäävän nojaamaan raskaasti tulevaisuuden episodeihin 8. ja 9. Mikäs siinä. Itse tykkään hyvin suunnitelluista, eheistä trilogioista. Siitä huolimatta Reylle olisi voinut antaa enemmän aikaa ja vuorovaikutustilanteita elokuvan alussa. Finn taas olisi päinvastoin toiminut paremmin, jos hän olisi ollut aluksi vähemmän esillä. Kenties hienovaraisempi lähestymistapa olisi toiminut paremmin ja tehnyt hänen hahmostaan uskottavamman. Nyt muutos aivopestystä trooperista Imperiumin petturiksi oli aika heikosti selitetty. Tarkennan, että tykkäsin kyllä kaikista hahmoista, mutta heille ei annettu tarpeeksi aikaa kehittyä elokuvan aikana. Kylo Ren oli tähän poikkeus. Hän oli mahtavasti kirjoitettu hahmo, joka kehittyi valtavasti elokuvan aikana.

Elokuvana TFA oli todella nautinnollinen, mutta tietyt juonelliset elementit olisivat voineet toimia paremmin. Kenties siihen sitten kiinnitetään enemmän huomiota episodeissa 8. ja 9. Luulen, että trilogia tulee antamaan sen tarinallisesti eheän kokemuksen, joka yksittäisestä elokuvasta uupui.

Viimeksi muokattu: 20.12.2015 05:13 : Niksu.

Valvojat: RaccoonRasimus
hezzu