Star Wars

26.12.2015 00:00 #81

Isoveljeni sanoin vihdoin saatiin ensimmäinen hyvä Star Wars -elokuva vuoden 1983 jälkeen. The Force Awakens on tehokas paluu siihen tuttuun SW-estetiikkaan ja -tunnelmaan, esittelee uuden sukupolven henkilöhahmot jotka perivät manttelin Lukelta, Leialta ja Han Sololta ja lähtevät nyt luomaan omia ikimuistoisia seikkailujaan. Leffa kompastelee oikeastaan vain siinä että se keskittyy turhan paljon katsomaan menneisyyteen eikä rohkeasti ota omaa suuntaansa. Mielestäni 2000-luvun alun Star Warsit olivat selkeämmin omanlaisiaan, mutta niiden suunta oli niin pöhkö että on hienoa että otettiin askel taaksepäin.

Kuitenkin muistettiin mistä Star Warsissa pohjimmiltaan on kysymys: pohjattomista kuiluista, hassun muotoisista avaruusaluksista ja laserpyssyistä.

Viimeksi muokattu: 26.12.2015 00:06 : Tapsa.

28.12.2015 17:05 #82

Mab kirjoitti: Elokuva näyttää hyvältä, tunnelma on kohdillaan, huumoria ei ole unohdettu, ja tarinaa vievät eteenpäin uskottavat ja kiinnostavat hahmot. Pidin myös uudesta valomiekkadesignistä :)

Minun ajatukseni tiivistettynä. :)

Oli hyvä elokuva, pidin todella paljon. Tarinan kaari toimi ja linkitys aikaisempiin ja tuleviin leffoihin oli tehty hyvin. Muista hyvistä asioista pitää mainita vielä se, että oli uskallettu ottaa mukaan ihan tuntemattomia tyyppejä merkittäviin rooleihin. Esim. Daisy Ridley Reynä tekee loistavan roolisuorituksen.

Muutaman kitinän aihekin löytyy. Minä pidän siitä, että hahmoilla on naamioita tai ainakin puolet kasvoista peittäviä asioita (esim. Winter Soldier tai Bane) ja tässäkin leffassa Kylo Ren on kiehtova osittain juuri siksi, että hänellä on kypärä päässään. Koko hahmo latistuu heti, kun Kylo riisuu kypäränsä ja sisältä paljastuu ihan tavallinen sälli. Tavallaan ymmärrän tarpeen tehdä hahmosta ihminen, mutta koko hahmon mystisyys kärsi pahasti. Olisipa lopputappelu ollut kypärä päässä, mutta ei. Ja se miten lopputappelu päättyy...
Leffa oli myös paikoitellen hyvin ennalta-arvattava, mutta eipä se juurikaan haitannut. Siitä haluan nitistä vielä, että miksi pahikset vedetään niin vahvasti natseiksi? Värimaailma oli paikoitellen kuin natsileffasta: valkoista, mustaa ja punaista (musta logo punaisella pohjalla...). Hiukan liian alleviivattua.

Ja miksi Snoke näytti samalta kuin Thor-elokuvien peikot?

Loput pohdinnat spoilerien taakse.

Viimeksi muokattu: 28.12.2015 17:07 : Emelie.

28.12.2015 22:39 #83

Emelie kirjoitti: Minä pidän siitä, että hahmoilla on naamioita tai ainakin puolet kasvoista peittäviä asioita (esim. Winter Soldier tai Bane) ja tässäkin leffassa Kylo Ren on kiehtova osittain juuri siksi, että hänellä on kypärä päässään. Koko hahmo latistuu heti, kun Kylo riisuu kypäränsä ja sisältä paljastuu ihan tavallinen sälli. Tavallaan ymmärrän tarpeen tehdä hahmosta ihminen, mutta koko hahmon mystisyys kärsi pahasti. Olisipa lopputappelu ollut kypärä päässä, mutta ei.

Minusta taas Adam Driver on niin hyvä näyttelijä, että on sääli että hänen ilmeitään nähdään niin vähän elokuvassa. Tuntuu että moni kohtaus jossa Kylo Ren huutaa ja hajottaa paikkoja olisi hyötynyt siitä että olisimme päässeet näkemään hänen kasvonsa, hänen näyttelijäntaitonsa todellakin olisivat riittäneet tekemään sen uskottavasti. Suosittelen tsekkaamaan hänen psykoottisen sankarin roolinsa Girlsistä. Ylipäätään Adam Driverin mieleenjäävä ääni ja Kylo Renin henkilöhahmon kehitys olivat elokuvan parasta antia minulle.

Kun traagiseksi pahikseksi edellisissä Star Warseissa oli valittu Hayden Christensen puupökkelöimään, nyt vastaava castaus oli onnistunut paljon paremmin. Kylo Ren tuntuu hahmolta johon voivat samaistua 14-vuotiaat pojat joiden äidit ei anna niiden polttaa tupakkaa ja jonka aristokraattisten tummien kutrien perään tytöt voivat huokailla (ja kuitenkin "sälli" on niin kummallisen näköinen valtavine korvineen ja epämuodostuneine nenineen että häntä ei mihinkään backstreet boyhin voi sekoittaa vaan hän vetoaa juuri nykyiseen hipster-indie-kulttuuriin). Sithin kostossa tätä yhdistelmää vain tavoiteltiin sitä saavuttamatta.

Viimeksi muokattu: 28.12.2015 22:42 : Tapsa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie

29.12.2015 10:33 #84

Tapsa kirjoitti: Adam Driverin mieleenjäävä ääni

Joo, se ääni oli varsin selkäpiitä värisyttävä. En tiedä mikä siinä on, että tuollaiset tummat, synkät ja matalat äänet kiehtovat niin paljon (esim. Alan Rickman Snapena).

Adam Driverista/Kylo Renista vielä sen verran, että hänen roolisuorituksensa pettyneenä teininä on todellakin onnistunut, kun ottaa huomioon että hän näyttää kuitenkin reilusti yli 20-vuotiaalta (ainakin minun silmiini), mutta onnistuu silti olemaan hyvinkin alle sen iän oloinen. Ja vaikka häntä ja hänen näyttelemistään olisinkin katsellut ihan omaksi ilokseen ilman kypärääkin, olisin silti halunnut ne piiloon enemmän, koska mystisyys ajaa edelle minulla. Minä haluan pahikset pelottavina ja tuntemattomina (kasvoiltaan) niin viimeiseen asti kuin mahdollista (esim. Darth vader). Haluaisin myös ajatella, että tuollainen rooli, jossa ei näy kasvoja, haastaisi näyttelijän pohtimaan ehkä enemmän kehonkieltä ja sitä, miten erilaiset tunnetilat yms. voi näyttää sitä kautta.

FunFact: Adam Driver metodinäyttelijänä piti Kylo Renin maskin päällään myös taukojen aikana. Olisi mielenkiintoista nähdä kuva jostain tällaisesta tilanteesta.

03.01.2016 01:12 #85

No niin, kirjoitanpa tähän nyt omat mietteet ennen kuin kommentoin muiden juttuja. Olen erittäin vakuuttunut uuden trilogian avauksesta: sellainenhan se on, esiosa, jossa saadaan hahmot tutuiksi ja suurinpiirtein paikoilleen, mistä päästäänkin sitten ehkä jatkamaan varsinaiseen juoneen. Joka lienee pääpahiksen kukistaminen ja rauhan palauttaminen galaksiin ja varmaan tasapainon Voimaan, mutta niinhän se nyt on mennyt aina sieltä 70-luvulta asti.

Olen vakuuttunut. Fiilis, maailma, galaksi ja Voima (ja erikoistehosteet) oli samaa kuin mitä episodeissa 1-3 rakastin, ei turhaa filosofiaa vaan täyttä toimintaa ja tehoa. Tarinaa ja juonen tempoa oli haettu vanhoista leffoista 4-6 unohtamatta, että tässä universumissa voi sattumalta törmätä ihan mihin vaan eikä katsojan odotetakaan jaksavan seurata kaikkia aukkokohtia (siis, ihan totta, kaikki ajaa aina *suoraan* sinne minne pitikin, ja tuo mesta on hitto soikoon sentään kokonainen galaksi). Mutta mitäs pienistä, nautitaan menosta, ilahdutaan viittauksista vanhoihin aikoihin ja ah-niin charmantisti vanhentuneista vanhoista pääjehuista.

Pistän seuraavat kappaleet spoilereihin, menköön leffan jo nähneille sen ihmeemmin erittelemättä:

Viimeksi muokattu: 03.01.2016 01:14 : Dyn.

03.01.2016 01:29 #86

Tapsa kirjoitti: Kylo Ren tuntuu hahmolta johon voivat samaistua 14-vuotiaat pojat joiden äidit ei anna niiden polttaa tupakkaa ja jonka aristokraattisten tummien kutrien perään tytöt voivat huokailla.

Niin oikein! Ne kutrit. :heart: Angsti kuuluu tähän sukuun, se on vaikeaa se vallan käyttö ja puolen valinta. Minä nimenomaan tykkäsin kun kypärä riisuttiin:

Emelie kirjoitti: Siitä haluan nitistä vielä, että miksi pahikset vedetään niin vahvasti natseiksi?

Koska avaruusnatsit ovat niin kakstuhatlukua ja muutenkin coolein idea ikinä? Minua ei haitannut, huvitti lähinnä, ja no, hulluutta on kaikenlaista, mutta jos haluaa olla tosi paha ja ilkeä ilman natsifiboja olematta monsteri, se on vähän vaikeaa.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Star Wars
03.01.2016 02:35 #87

Itse olin pettynyt siihen, miten Imperium esitettiin Episodi 7:ssa. Joku kirjoitti hyvin "avaruusnatsit"... Paras juttu Star Warsissa on Voima ja kuinka sen eri puolet - pimeä ja valo - ovat ikään kuin kaksi puolta samasta kolikosta. Ero ei ole lapsellinen "hyvä ja paha" vaan pikemminkin puhtaan ideologinen. Täydelliset vastakohdat, jotka pyrkivät tuhoamaan toinen toisensa, koska molemmat uskovat vain oman näkökulmansa olevan oikea. Imperium Episodi 7:ssa oli halpa kopio Episodi 4:sta (monia kohtauksia myöden), mutta vielä sitäkin huonompi ärsyttävän natsileiman myötä. Tässä mielessä TFA epäonnistui karseasti.

Kylo Ren nousi suosikkihahmokseni, koska hän oli ainut hahmo, jonka tarina kerrottiin elokuvan aikana ja joka kehittyi hahmoista eniten. Hänen ja kenraalin välinen sanailu oli ihan huvittavaa. Mielestäni hahmo oli melkein vakuuttavampi ilman maskia. Toivon, että hän saa joskus aidon valomiekan. Lopun taistelukohtaus oli pettymys.

Elokuvassa oli paljon potentiaalia. Elokuva itsessään oli hyvä, mutta SW-elokuvana ei niin hyvä. Se oli parhaimmillaan silloin kun keskityttiin uusiin hahmoihin ja tapahtumiin. Yleisesti kuitenkin kaikki vesittyi siihen, että elokuva tuntui olevan pelkkä Episodi 4:n uusioversio. Kun kuitenkin ottaa huomioon miten hirvittävästi TFA teki rahaa ja miten kaikki ovat sitä sitten ylistäneet maasta taivaisiin, niin kaipa totuus sitten on, että enemmistölle kelpaa parhaiten sama vanha uudessa paketissa. Tämähän on Hollywoodin menestyksen resepti: sankari, vihollinen, hyvä, paha, mies ja nainen... Uudistusta on aina vastustettu oli aihe mikä tahansa.

SW:ssa ei ole parasta yksittäiset hahmot, vaan rikas ja ainutlaatuinen universumi. Voima, valomiekat ja jedit/sithit. Han Solo, Chewbacca tai Millenium Falcon ei ole = Star Wars. Kuka tahansa salakuljettaja, wookie tai rahtialus voisi astua heidän saappaisiinsa ja seikkailla tuossa mahtavassa galaksissa. Se on SW:n vahvuus.

Mutta vaikka olinkin siis hieman pettynyt, niin haluan vielä sanoa, että tykkäsin leffasta. Yleisesti ottaen mikäli se kuitenkin on indikaattori siitä suunnasta mihin Disney haluaa tavaramerkkinsä viedä, niin en ole valtavan innostunut. Kenties yllätyn vielä positiivisesti.

Viimeksi muokattu: 03.01.2016 02:54 : Niksu. Syy: viestistä tuli hieman ylipitkä...

03.01.2016 03:55 #88

Niksu kirjoitti: En pohjaisi arvauksiani epävirallisten "SW" kirjojen pohjalle. Mitä sattumanvaraisia yhtäläisyyksiä nimien yms. kohdalta saattaakin löytyä, niin tuskinpa kaikella on mitään sen syvempää mystistä tarkoitusta. Kirjoittajat kertoivat haluavansa pitää mahdollisimman vapaat kädet juonen ja hahmojen suhteen mikä on ymmärrettävää.

Joo-o, vapaat kädet on, mutta minä nautin näiden yhtäläisyyksien vetämisestä jo siksi, että laajennettu universumi on ollut minulle jopa tärkeämpi kuin varsinaiset elokuvat. Elokuvissa näytetään niin vähän! Toki olen muutenkin kirjanlukijatyyppiä, joten oli kakarana helppo hypätä tälle puolelle... Joten kiitos, pidän hupini ja vedän yhtäläisyyksiä ja toivon niiden olevan totta. :evil:

IMDB lupailee seuraavan "virallisen" episodin ensi-iltaa toukokuulle 2017, eli siihen asti nyt vähintään jännitämme näiden spekulaatioiden kanssa. Kuluvan vuoden puolella ensi jouluksi sen sijaan pitäisi tulla väliinputoaja esiosa varsinaisten episodien ulkopuolelta eli Rogue One joka erään täälläkin vaikuttavan henkilön sanoin kertoo "ensimmäisen Star Wars -elokuvan alkutekstien ensimmäisestä rivistä". No siinä on Mads Mikkelsen, että kaipa se on katsottava. Ja Han Solosta on tulossa so(o)loleffa 2018 - miten se sitten ilman Harrison Fordia nyt muka onnistuukin.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Star Wars
03.01.2016 07:57 #89

Dyn kirjoitti: Ja Han Solosta on tulossa so(o)loleffa 2018 - miten se sitten ilman Harrison Fordia nyt muka onnistuukin.

Tämä on Disneyn suunnitelmista toistaiseksi epäilyttävin. Han Sololla on jo paras mahdollinen näyttelijä (Harrison Ford) ja hahmon kasvutarina on kerrottu riittävän hyvin Episodeissa 4-6. Han Solo ei ole galaxin ainoa salakuljettaja, mutta kenties pointti on se, että hänen nimensä toivotaan myyvän parhaiten.

Rogue One on lievästi kiinnostava, mutta oletan sen sisältävän runsaasti lisää "avaruusnatsi" elementtejä... olisi kuitenkin mielenkiintoista, mikäli siinä esiintyisi Darth Vaderin oppipoika (Starkiller?)

03.01.2016 09:49 #90

Dyn kirjoitti:

Dyn kirjoitti:

Koska leffa oli enempi vähempi reboot-henkinen, aika monta juttua pystyttiin tekemään helposti nojaamalla vanhaan. Mutta miksi sitten jossain paikoissa, missä olisi ollut mahdollisuus lähteä tekemään jotain muuta ja uutta, mennään siitä missä aita on matalin? :/ Tavallaan toki tämä värimaailmakeino on vahva tapa luoda ihmisille mielikuvia pahisjärjestöstä, koska useammat katsojat näkevät natsikytkennät järjestössä, mutta silti... Vaikka punainen ja musta ovatkin vallan värejä, olisi koko homma toiminut myös jollain muulla värillä kuin punaisella. Värien sijaan olisi pitänyt panostaa ihan muihin juttuihin. Ja "olematta monsteri": jos käskee lahtaamaan porukkaa sen enempää miettimättä, on jo heti lähtökohtaisesti monsteri.

Vaikka pidinkin kauheasti leffan yleisilmeestä, minua tympäisee näissä Hollywood-leffoista hyvin tuttu puhtaus. Värit ovat selviä ja kirkkaita, kuraloskamuhju ei lennä missään vaiheessa tarpeeksi. Enemmän pölyä ja enemmän likaa, sitä kaipaan.

Viimeksi muokattu: 03.01.2016 15:59 : Emelie.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Star Wars
03.01.2016 13:51 #91

Mä kuulun valitettavasti siihen vähemmistöön, joka ei ollut valtavan ihastunut uuteen elokuvaan. Lähdin kuitenkin katsomaan sitä avoimin mielin ja ilman mitään valtavaa nostalgian painolastia. Olen jopa yllättänyt, että olen paljon pettyneempi kuin monet kovan luokan Star Wars-fanit.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

03.01.2016 13:56 #92

Emelie kirjoitti: Ja "olematta monsteri": jos käskee lahtaamaan porukkaa sen enempää miettimättä, on jo heti lähtökohtaisesti monsteri.

Tarkoitin sellaista Jabba-henkistä ilmestystä... Sori, toki myös henkisesti voi olla monsteri. :tongue:

03.01.2016 15:25 #93

Puolikuu kirjoitti:

Minäkään en tykkää elokuvista joissa on pelkkää sielutonta ryminää ja TFA:n tapauksessa juuri tuo mainitsemasi mustekalakohtaus oli pahin loukkaaja, mutta kyllä leffassa minusta oli muutakin sisältöä. Ja Star Warsien toimintaa humisevine lasermiekkoineen ja pohjattomine avaruusrotkoineen on minusta aina viihdyttävämpi seurata kuin autolla kaahamis-toimintaa tai Harry Potterin luudalla lentämis-toimintaa.

Viimeksi muokattu: 03.01.2016 15:27 : Tapsa.

03.01.2016 16:22 #94

Tapsa kirjoitti:

03.01.2016 19:31 #95

Emelie kirjoitti:

max
max vastasi aiheeseen: Star Wars
03.01.2016 19:43 #96

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
03.01.2016 20:32 #97

Star Wars: The Force Awakens (2015) 3D-versiona

+ Jotain samaa henkeä ja "rosoisuutta" kuin vanhoissa leffoissa, tykkäsin!
+ Uudet hahmot pääasiassa mielenkiintoisia
+ Naispääosa Daisy Ridley (Rey) teki erittäin uskottavan roolisuorituksen, mikä saa seuraamaan naisen uraa mielenkiinnolla myös jatkossa
+ Huumori
+ En yleensä perusta 3D:stä, mutta tässä leffassa toimi kivasti ja luonnollisesti ilman että olisi väkisin tekemällä tehty 3D-kohtauksia. Tässä tulivat ikäänkuin luonnostaan osana juonta.
+ Visuaalisesti upeita kohtauksia

- Liiankin tutulta tuntuvia asioita/hahmoja/juonikuvioita, joita sumeilematta lainattu vanhoista episodeista 4-6
- John Boyega (Finn) ei sitten kertakaikkiaan toiminut minulla! Hahmon ideahan oli todella herkullinen, mutta joku siinä näyttelijän toteutuksessa vaan tökki ja siksi kyseinen hahmo oli minulle ihan yhdentekevä. Harmitus oikein korostui, kun vertasi Daisy Ridleyn työskentelyyn ja esim. muihin uusiin mieshahmoihin.

Ja sitten tämä juonellinen superyllätys, josta en osaa päättää oliko hyvä juttu vai suuri pettymys. Tarkoitan tietenkin

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
03.01.2016 22:20 #98

Pikku hiljaa alkaa tuntumaan siltä, että olen ainut, joka ei vertaile The Force Awakens -leffaa mitenkään edellisiin osiin, vaan pidän sen kokonaan omanaan. Siinä mielessä se on onnistunut elokuva, siinä oli monia hyviä hahmoja ja mielenkiintoisia kohtauksia, joista monet jäivät vahvasti mieleen.

Dyn vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
03.01.2016 22:31 #99

Ansa kirjoitti: Pikku hiljaa alkaa tuntumaan siltä, että olen ainut, joka ei vertaile The Force Awakens -leffaa mitenkään edellisiin osiin, vaan pidän sen kokonaan omanaan.

En ehkä vain osa olla vertaamatta, kun se kuitenkin on osa kokonaisuutta ja ennen kaikkea osa tarinajatkumoa, josta on paitsi kuvattu leffoja, myös kirjoitettu niin paljon. En ole koskaan ollut suoranainen Star Wars -fani, vaan maailma on ollut enemmänkin yksi maailma muiden joukossa, vaikkakin erittäin kiinnostava sellainen. Uudessa leffassa ilahduin nimenomaan siitä, että se antoi minusta hienon paluun minulle katsojana (tai lukijana) tähän maailmaan. Minusta se oli monella tapaa onnistunut elokuva, mutta ennen muuta tämän takia. Jos ajattelisi leffaa vain yksinään leffana, kyllähän siinä juonen aukot ja muu alkaisi painaa paljon enemmän.

Ja mitä tulee episodi nelosen kopiointiin, niin johan ohjaajakin on itse sanonut, että halusi samalla tehdä rebootin tai remaken, vaikka leffa on samalla myös aivan uuden trilogian avausosa. Minusta nämä molemmat puolet onnistuivat ansiokkaasti.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ansa

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
03.01.2016 22:54 #100

Kyllä sen ymmärtää, että vertaillaan. Yritän välttää sitä liiaksi varsinkin leffasarjojen osalta, koska silloin jotkut ovat hyviä ja toiset taas niihin verrattuina huonoja, mikä sitten osaltaan vaikuttaa kokonaisuuteen. Ehkä sitä enemmin vertailisin trilogian osia toisiinsa, kuin uutta leffaa vanhoihin trilogioihin. Sen verran pitkä aika on trilogioiden välissä ollut, että omasta mielestä niitä on hankala vertailla toisiinsa.

Valvojat: RaccoonRasimus
LordStenhammar, Salmikki, Zarniwoop