Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

• kyty
02.05.2015 17:36 #321 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tuli nähtyä Paddington. Minulla oli vahvoja ennakkoluuloja elokuvaa kohtaan, mutta ne osoittautuivat turhiksi. Söpö lastenleffa eikä kuitenkaan liian siirappinen sellainen, eikä animaation ja livenäyttelyn sotkeminen haitannut tässä tapauksessa. Olisin kyllä ehkä itse karsinut hieman joitakin elementtejä... eikö lastenelokuvia voi tehdä ilman suuria vaaratilanteita, vai oliko syynä se että elokuvalle haluttiin laajempi yleisö? Se tuntui vain hieman turhalta. Hih, ja Henry Brownina oli Downton Abbeysta tuttu Hugh Bonneville. Valitettavasti en voi verrata elokuvaa kirjoihin, sillä onnistuin jotenkin välttämään Paddingtonit lapsena.

02.05.2015 18:04 #322 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Poliisiopistoista pitää sanoa sen verran, että mielestäni ainoastaan ensimmäinen leffa on edes jotenkin hauska, kun taas kaikki jatko-osat ovat muistaakseni melkoista skeidaa. Se eka leffa on tullut nähtyä jostain syystä aika monesti ja sekin on ollut vähemmän hauska joka kerralla. Pahasti vanhentunutta kamaa siis. Yleensä pidän tyhmästä huumorista, mutta Poliisiopistot eivät vaan ole oikein iskeneet.

14.05.2015 19:09 #323 : Mustelmann
The Grand Budapest Hotel

Kun elokuva voittaa useammankin Oscarin, ajattelen melkeinpä automaattisesti, ettei minun kannata sitä katsoa. Miten minä voisin tykätä elokuvasta, joka on uponnut sekä kriitikoihin että suureen yleisöön? Tällä kertaa sain viskata ennakkoasenteeni ikkunasta ulos, sillä Wes Andersonin pikkunäppärä ja pikkutaiteellinen hassuttelu valloitti sydämeni täysin. Näin kertakaikkisen viihdyttävää, kaunista ja sympaattista elokuvaa en nimittäin muista heti nähneeni. Anderson ei ole entuudestaan tuttu, mutta jos ohjaajan muut tuotokset ovat samaa lajia, niin täytyypä ottaa katsantoon.

Yleensä taiteellisuus menee kohdallani yli ymmärryksen, mutta tässä tapauksessa käyttäisin sanaa taiteellinen vain kuvaamaan leffan huikeaa visuaalisuutta ja vinoa tunnelmaa. Värimaailma on kirkkaan lämmin ja kamerankäyttö jotain vallan erikoista, kuvakulmat kääntyvät oudoissa astelukemissa ja asetelmat ovat aina tiukan symmetrisiä ja täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia. Juonihan on varsin yksinkertainen, vaikka hahmoja onkin paljon, mutta se kantaa hienosti läpi koko elokuvan. Isoimman kunnian tästä saa maineikkaan loistohotellin portieeria näyttelevä Ralph Fiennes, joka periaatteessa pitää kokonaisuuden kasassa. Portieerin hahmo on sekä hienostunut herrasmies, lipevä naistennaurattaja että tarpeen tullen myös konnamainen velmuilija ja nämä ominaisuudet ovat Fiennesillä täydellisesti hallussa. Mukana on muitakin hyviä hahmoja ja hyviä näyttelijöitä, mutta Fiennes on se, joka tekee kaikki olennaiset jutut.

Portieerin ja hänen mukanaan kulkeva pikkolo kohtaavat kaikenlaista hassua rikkaan mummelin perintöä tavoitellessaan ja siinäpä koko komeus sitten onkin. Leffan pointti ei kuitenkaan ole hahmonkehityksessä tai juonikudelman käänteissä, vaan tunnelmista ja yksittäisistä hetkistä nauttimisessa. Dialogi rullaa miellyttävästi ja välillä kaiken nyrjähtänyt hauskuus sai hirnahtamaan ihan ääneenkin. Kokonaisuus on unenomainen, mutta maanläheinen, tai sanoisinko herttainen. Pieni ja suuri elokuva samaan aikaan.

12 Years a Slave

Orjuus tuntuu äkkiseltään ajateltuna aiheelta, josta on kerrottu jo kaikki mahdollinen, mutta toisaalta mieleeni ei muistu kovinkaan montaa orjaelokuvaa. Tarantinon Django on itse asiassa ainoa, jonka tiedän viimeiseltä kymmeneltä vuodelta. Ehkäpä tämä kaikille tuttu aihe kaipasikin omaa, sen raadolliseen ytimeen sukeltavaa elokuvaa? Django kertoi orjuudesta kouraisevasti, mutta myös viihdyttävästi, mitä taas ei voi tästä leffasta sanoa. Steve McQueenin (hänkin ohjaaja, jonka muita tuotoksia en ole nähnyt) näkemyksessä ei ole mitään viihdyttävää, vaan tarkoituksena on tuoda aihe katsojan eteen kaikessa julmuudessaan. Tarkemmin sanoen tämä näkemys on peräisin kirjasta, jonka elokuvan päähenkilön todellinen vastine kirjoitti vapaaksi päästyään.

Alussa oppinut ja viuluakin soittava vapaa musta mies Solomon Northup siepataan ja myydään orjaksi. Teoriassa laki on hänen puolellaan, mutta kun ei ole papereita näytettävänä, niin eipä siinä neekerin sanaa paljoa uskota. Alkaa 12 vuoden painajainen, jonka aikana orjuuden kaikki karut puolet tulevat tutuksi niin päähenkilölle kuin katsojallekin. Solomon on älykäs mies, joten hän oppii selviytymään, vaikka olot ovat mitä hirveimmät. Ensimmäisen isäntänsä kanssa hän tulee jopa toimeen joten kuten, mutta siirryttyään toisen ja astetta sadistisemman valkonaaman omistukseen alkaa hyvin käyttäytyvälläkin orjalla olla vaikeaa. Michael Fassbenderin näyttelemä plantaasinomistaja suhtautuu työvoimaansa kuin esineisiin ja kuten hän toteaa, mies saa tehdä omaisuudelleen miten parhaaksi katsoo. Ruoska viuhuu usein, eikä hirttoköysikään ole vieras väline.

Elokuvassa on monta riipaisevaa ja inhoa aiheuttavaa kohtausta ja usein sitä toivoo, että alistuva Solomon nousisi kunnolla kapinaan. Kun hän kerrankin päättää olla uhmakas ja pieksee yhden vartijoistaan, katsoja riemuitsee, vaikka miesparka kärsiikiin teostaan kovat seuraukset. Yli kaksituntinen elokuva jatkuvaa väkivaltaa ja ahdistusta on aika raskas pläjäys, mutta kyllä loppuratkaisukin tuntuu sitten hyvältä, kun sinne asti päästään. Elokuvassahan ei mitään kummoista juonta ole, vaan se on enemmänkin luettelomainen kuvaus orjuuden ajasta, mitä voi pitää kevyenä miinuksena. Aihe on raju ja puhutteleva, mutta kyllä hyvä tarinakin olisi ollut poikaa. Elokuva kuulemma toistaa kirjan tapahtumat varsin tarkasti, joten dokumentaarinen luonne juontuu kaiketi siitä. Niin tai näin, erinomainen elokuva kaikkiaan, Oscaritkin menivät oikeaan osoitteeseen.

• Q_Black hahmo
  • Q_Black
16.05.2015 11:41 #324 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Viimeksi katsoin Lucyn, jota tähdittää Scarlett Johansson. Pääpiirteittäin se kertoo siis naisesta joka saa kokonaan ihmisen aivokapasiteetin käyttöönsä ja saa vähän yliluonnollisia kykyjä jne.

Musta oli kyllä todella hyvä. Tykkään Scarlettista ja juoni oli musta kiva. Oli hienoa perehtyä siihen mitä tapahtuisi jos ihminen saisi kaikki aivojensa osat käyttöönsä 100%. Varmaahan se ei ole mitä kävisi, mutta leffa leikitteli ajatuksella kivasti. Suosittelen :)

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

18.05.2015 18:03 #325 : Soturiorava
Vastaus käyttäjältä Soturiorava aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Madagascarin pingviinit

Oli todella hauska ja viihdyttävä elokuva. Oli myös mukavaa kun Madagascarin pingviinit saivat oman leffan, mutta televisiosarja on kyllä minun mielestäni paljon parempi.

• Tantor90 hahmo
  • Tantor90
    Aseenkantaja
18.05.2015 20:13 #326 : Tantor90
Vastaus käyttäjältä Tantor90 aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Hobitti - viiden armeijan tasteilu tuli eilen illalla katottua, ja toden totta oli hyvä :heart: jää vaa harmittaa ku loppu tuo sarja :sad: .

Ja ennen sitä katsoin:Exodus - Gods and kings ja en ois uskonut että oli hyvä kun en erityisemmin pidä "uskonnollisista" elokuvista mutta tämä oli kaiken puolin hyvin tehty, parhain kohta oli ne vitsaukset ja kunnes tajusivat lähtä seuraamaan Moosesta sinne omaan kaupunkiin mistä olivat kotoisin. :smile:

18.05.2015 20:15 #327 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Muistuttelen täällä taas, että uudehkoista elokuvista, joita ehkä joku muukin on katsonut, kannattaa rohkeasti perustaa uusi ketju. Syntyy helpommin ja parempaa keskustelua niin. Myös tulevista leffoista voi laittaa ketjuja pystyyn jo valmiiksi, ja vanhoja ketjuja saa nostaa.

03.06.2015 16:30 - 03.06.2015 16:33 #328 : Mustelmann
Kung Fury

Puolen tunnin mittainen toimintalyhäri, joka rahoitettiin Kickstarter-palvelun kautta ja joka on katsottavissa ilmaiseksi ainakin Youtubessa. Täyttä hulluutta pursuava traileri hymyilytti aikanaan jonkin verran, mutta todellinen innostus heräsi vasta leffaa varten tehdyn True Survivor-mainosbiisin ja sen musavideon myötä. Miten mikään sellainen voisi olla huonoa, jota markkinoi itse David Hasselhoff? Ei mikään, eikä olekaan.

Kung Fury yhdistää 80-luvun päättömien action-leffojen parhaat puolet samaan pakettiin ja puristaa niistä kivenkovan toimintapaukun, jossa ei ole yhtään mitään järkeä. Juonentapaisessa bandanaa pitävä sankari matkaa aikakoneella menneisyyteen tappaakseen Adolf Hitlerin, mutta se on vain sivuseikka. Pääasia on, että vastaan tulee jatkuvasti kaikenlaista hassua, kuten viikinkejä, tappajarobotteja ja dinosauruksia ja pistetään suurin osa näistä lihoiksi. Tehosteet ovat näyttäviä, mutta myös miellyttävän kämäisiä, mikä sopii tunnelmaan erinomaisesti. Veri ja typerät onelinerit lentävät äärettömän kovan musaraidan säestyksellä hyvän fiiliksen hipoessa taivaita.

Olisin katsellut tällaista pidempäänkin, mutta ehkä puolituntinen oli kuitenkin hyvä pituus. Täyspitkään versioon oltaisiin voitu kehittää jokin oikea juonikin sitomaan toimintakohtauksia toisiinsa ja isommalla budjetilla ammattinäyttelijätkin olisivat varmaan olleet mahdollisia. Myös tissejä olisin kaivannut lisää, mutta tällaisenaankin Kung Fury on kyllä autenttinen kasarileffa aina väreilevää VHS-kuvanlaatua myöten.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 03.06.2015 16:33 Mustelmann.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

13.06.2015 15:23 #329 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Multa on varmaan puhti loppumassa uusien elokuvien kanssa, tai sitten tarjonta (vuokraamoissa) on vain niin heikkoa... En tiedä miksi, mutta nämä kaksi ovat ainoat uudet elokuvat, joita on tullut katsottua. Muuten ollaan menty tv:n uusintatarjonnan varassa.

American Sniper

No joo. Aika rutiininomaiselta henkilökuvaelokuvalta tämä vaikutti. Ei oikein mitään minkä takia leffan pitäisi kiinnostaa valmiiksi tylsistynyttä ja väsynyttä mieltä perjantain alkuyöstä. Se, että Eastwood on ohjaajana yrittänyt välttää ottamasta sodan ja hahmonsa suhteen kantaa mihinkään suuntaan, tuntuu lähinnä syövän tehoja.

Birdman

Hee. On elokuva oscarinsa ansainnut, sen verran hyvän roolin entinen Batman-näyttelijä Keaton vetää entisenä Birdman-näyttelijänä, joka haluaa edes kerran elämässään saada arvostusta ns. oikeana näyttelijänä. Nortonin esittämästä itseään täynnä olevasta kusipäästä puhumattakaan (kuulemma Nortonkin esittää ns. itseään, aivan kuten Keaton). Ajatus kuvata elokuva kuin yhtenä jatkuvana ottona on hyvä, se tuo ihan omanlaatuista näyttävyyttä ja sulavuutta paikan ja ajan vaihdoksiin.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
15.06.2015 13:14 #330 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tuli katsottua tuo leffavisassakin kysymäni Her (2013) . Vähän tuli mieleen että tämä on Lars and the Real Girl (2007) ja Moon (2009) elokuvien lapsi. Hyvä elokuva, todella hienosti kirjoitettu, tosin ei aivan virheetön.

Tulevaisuuskuvana ei täysin mahdoton ajatus, että ihmiskumppanin puuttuessa tai niihin petyttyään jotkut ottaisivat kumppanikseen tekoälyn. Tekoäly oli filmissä hauska, persoonallinen, fiksu ja luova, eli mitä parhain kaveri. Ihmettelenkin oikeastaan että miksei moisia ohjelmia ole myynnissä? Luulisi että kehitystä keinopersoonien suhteen on tapahtunut melkoisesti sitten Kalle-kotipsykiatrin .

Toisaalta filmiä katsoessa tuli nopeasti mieleen huoli yksityisyydestä. Kuka haluaisi kotiinsa tekoälyn joka vakoilee kaikki tekemäsi ja kaivaa esille salaisimmat perversiosi. Ostaisitko tekoälyn Googlelta?

Japanissahan tätä keinokumppani-ideaa on käsitelty paljon elokuvissa, tv-sarjoissa ja varsinkin animessa. Tosin harvemmin ilman kroppaa. Ja sieltä saamme varmaan pikapuoliin ensimmäiset käytännön sovellukset kunhan robotiikka pikkuisen vielä kehittyy.

• Saki hahmo
  • Saki
15.06.2015 13:57 #331 : Saki
Vastaus käyttäjältä Saki aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Toissapäivänä sain viimein käsiini Furyn. Olin lukenut netistä arvosteluja sun muuta, joten odotukseni olivat aika korkealla. Olin jo varautunut hienoiseen pettymykseen, koska olen katsonut paljon huonoja sotaelokuvia, mutta Fury ei niihin lukeutunut. Näyttelijät osasivat asiansa, ja sodan raakuutta ei ainakaan kaunisteltu. Alussa tuntui ehkä jopa siltä, että verta ja suolenpätkiä lenteli joka puolella. En tiedä tottuiko siihen vai vähenikö se loppua kohden. Siitä huolimatta kokonaisuus oli mahtava, ja tämän voi katsoa montakin kertaa tylsistymättä.

Tämä on varmaan yksi parhaista sotaelokuvista mitä olen koskaan katsonut. Ellei jopa yksi parhaista elokuvista. Suosittelen.

18.06.2015 04:11 #332 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Katsoin lentokoneessa elokuvat Jupiter Ascending ja Happy Feet. Jälkimmäinen oli ehdottomasti parempi. :D

Jupiterissa oli nättejä maisemia ja hienoja avarauustehosteita, mutten oikein jaksanut seurata juonta, ja päähenkilögimman joutuminen 'kulti tulee ja pelastaa' -tilanteisiin kerta toisensa jälkeen kävi jo aika puuduttavaksi. Elokuva oli lisäksi leikattu lentokonetta varten, en sitten tiedä mitä pätkiä sieltä puuttui.

Happy Feet taasen oli herttainen, hauska, mukaansatempaava ja hyvin ääninäytelty - tosin olihan siellä pitkä liuta kovia nimiä mukana. Musiikki kuulosti hyvältä ja animaatio näytti söpöltä. Oikein hyvä lentokoneleffa.

19.06.2015 13:33 - 19.06.2015 13:34 #333 : Rasimus
Jupiter Ascending

Eihän tämä mikään Matrix tai Pilvikartasto ole, mutta totaalisen lyttäävät arvostelut ovat olleet vähän liian rajuja. Minä ainakin viihdyin leffaa katsoessa, vaikka huomenna tämä onkin jo unohtunut. Juoni ei aiheuttanut syöpää, ja Dyynia lainaava maailma tuntui tavallista elävämmältä (vaikka syvemmällekin olisi voitu mennä, byrokratia ja aristokratia jäivät vähän irrallisiksi koska olivat niin yksinäisiä osia). Toiminta on nykyelokuvien tapaan heikko kohta: sitä on liikaa, se on kaukana todellisuuden tuolla puolen, kestää liian kauan ja on puuduttavaa. Mieluummin olisi saatu antaa enemmän tilaa Dyyni-juonitteluiden kehittämiselle, nyt kolme sisarusta jäivät vähän nopeasti ohitetuiksi juonivälineiksi.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 19.06.2015 13:34 Rasimus.

19.06.2015 23:58 #334 : Rasimus
Mortdecai

Antiikkikauppias Lovejoy kohtaa Vaaleanpunaisen pantterin Clouseaun. Ei tätä oikein muuten osaa kuvailla. Voittaa komediana adamsandlerit, scarymoviet ja americanpiet, mutta vaihtelee ikävästi toimivan ja puuduttavan välillä. Ja voi luoja sitä oksennushuumorin ja seksivitsien määrää, vaikka täysin mauttoman puolella ei käydäkään kuin ehkä kerran pari. Mutta kyllä tämän katsoo ja jopa viihtyy.

Inherent Vice

Tätä leffaa taas voisi verrata Coenin veljesten hienoon Big Lebowskiin. Tosin sillä erolla, että jos The Dude oli kohtuullisen kuosissa oleva pilviveikko, niin Doc on käyttänyt ja käyttää sen verran huumeita, ettei hän ole oikein kykenevä työhönsä. Kerronta ja tapahtumat ilmentävät juuri tätä, vaikka Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa tyylisestä huumetrippileffasta ei olekaan kyse. Joten turha yrittääkään ensimmäisellä katsomiskerralla pysyä kärryillä syy-seuraus-yhteyksistä, vieläpä karsien pois päähenkilön mahdolliset omat harhat ja virhepäätelmät. Yhtään en osaa yhdellä katsomiskerralla sanoa, onko elokuva hyvä vai huono.

• Dúath hahmo
  • Dúath
20.06.2015 01:24 #335 : Dúath
Vastaus käyttäjältä Dúath aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Kissojen valtakunta :heart:
" Heh, sen arvasi. Liian kiltti ja hyväuskoinen... ja nyt on pulassa sen takia "
Harvoin tulee animea katsoessa naurettua näin paljon :lol:

The fundamental piece of your soul
Defines who you are and where do you go

29.06.2015 16:38 #336 : Mustelmann
Man of Steel

Sain katsottua tämän vasta nyt, sillä ensinnäkään en erityisemmin välitä supersankarileffoista ja toisekseen Teräsmies on kaikista supersankareista ylivoimaisesti tylsin ja tympäisevin. Sarjakuvia en ole pahemmin lukenut, joten en tiedä, miten paljon hahmo on muuttunut vuosien varrella, mutta viimeistään edellinen Teris-leffa eli Superman Returns tuhosi mielenkiintoni viittamiestä kohtaan. Olemattomiin odotuksiini nähden Zack Snyderin versio oli jossain määrin positiivinen yllätys, mutta ei Man of Steel silti mikään mestariteos ole, ei lähellekään.

Valmistautuessani yli kaksituntiseen katselukokemukseen kuvittelin, että leffassa kuullaan pitkät pätkät puisevaa dialogia ja selitetään Teräsmiehen alkuperä niin puhki kuin vain voidaan. Puisevaa dialogia kyllä kuullaan, mutta paljon vähemmän kuin luulin. Puhki selittämiseltä säästytään, vaikka jälleen kerran tämänkin sankarin tarina on nähty tarpeelliseksi kertoa alusta saakka. Ei onneksi juurta jaksain, minkä sijaan elokuva sinkoilee vähän sinne sun tänne ja kertoo asioita vähän sieltä sun täältä, tietenkin kömpelöitä takaumia hyödyntäen. En saanut otetta oikeastaan mistään, en päähenkilöstä, pääpahiksesta enkä tärkeimmästä sivuhahmostakaan eli Lois Lanesta, joka tosiaan on vain sivuhahmo. Olennaisin asia, minkä leffa haluaa kertoa, on Teräsmiehen jeesusmainen kaikkivoipaisuus ja se, että hän on ihmiskunnan vapahtaja. Sitä korostetaan jatkuvasti, mikä ei ainakaan auttanut minua pitämään Teräs-Jeesuksesta yhtään enempää kuin ennenkään.

Mättämistä ja turpaanvetämistä elokuvassa riittää ja vaikka tehosteet eivät näytäkään muulta kuin tehosteilta, niin kyllä toiminta ainakin omaa silmääni hiveli. Harmi vaan, että toimintaa ei pahemmin säästellä, heti alkuminuutteinakin nähdään sellainen vaatimaton yksityiskohta kuin planeetan räjähdys. Myöhemmin talot sortuvat ja infrastruktuuria muotoillaan niin eeppisessä mittakaavassa, että ähkyhän siinä väistämättä tulee. Näyttelijöistä en pysty kehumaan muita kuin kenraali Zodia esittävää Michael Shannonia, joka on mukavan sarjismainen hahmo muuten niin umpivakavassa elokuvassa.

29.06.2015 18:35 #337 : Poison Girl
Vastaus käyttäjältä Poison Girl aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Pari päivää sitten tuli Teemalta Breakfast Club. Oon jo kauan halunnut nähdä sen leffan, joten Teema näytti sen kuin tilauksesta! Kiva leffa oli ja sen tunnusbiisihän on oiken mahtava :wink:

"He ovat kovin erikoisia"
"Eivät sen erikoisempia kuin mekään heidän silmissään"

04.07.2015 12:31 #338 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Breakfast Club on aivan mahtava elokuva. Vaihteeksi vähän syvempi otanta jenkkien koululeffojen kliseisiin tyyppihahmoihin.

Kingsman leffan katsoin ja se oli ihan kiva, peräti hyvä, mutta kliinisen oloinen. Kyllä se vain on niin, että nykyleffoissa paistaa tehostesirkus niin pahasti läpi, että se syö katsomistehoja. Vertailun vuoksi totesin, että kolme ensimmäistä Bourne-elokuvaa toimivat paljon paremmin juuri sen takia, että ne sijoittuvat selvästi meikäläiseen maailmaan - vaikka niissäkin toiminta on epäinhimmillistä. Miten mulle tuli mieleen Mustanaamio-lehden sivusarjana joskus pyörinyt Aristokraatit?

Olen viime aikoina pidättäytynyt vain tuoreissa leffoissa, ihan kaikkia vanhoja ei ole viitsinyt mainita (mun katselutahdillani ns. for obvious reasons).

Mutta nyt on kyllä pakko avautua uusintaversiosta Painajainen Elm Streetillä. Se ei ihan oikeuta paikkaansa huonoimpien leffojen ketjussa, mutta läheltä liippaa.

Siis sen lisäksi että alkuperäinen erinomaisuus on pilattu kertomalla tarina uusiksi nykymuodin mukaan, niin Freddien naamasta on tehty persoonaton kumimaski (no, oli se kumimaskin näköinen alunperinkin, mutta ainakin persoonallinen) ja Freddiestä itsestään sikaniskamurretta puhuva syvän etelän mies.

Alkuperäistä tarinaa on muokattu niin, että siinä missä 80-luvulla ei tullut kuuloonkaan sanoa Freddien olevan pedofiili, niin tässä leffassa asia nostetaan viimein kiitettävästi pöydälle. Ikävä kyllä samalla unohdetaan se, että eläessäänkin Freddy tappoi uhrinsa, kun taas tässä versiossa murhanhimo on ilmestynyt vasta tämän kuoltua. Mikä herättää kysymyksen: Mistä hitosta veitsihanska on ilmestynyt? Miksi haamu yllättäen sellaisen keksii, jos ei sillä ollut fetissiä lasten viiltelyyn moisella jo alun alkaenkin?

No toimisiko leffa jos se olisi ihan uusi, ilman mitään historian painolastia? No ei todellakaan, sillä ohjaajalla ei ole minkäänlaista käsitystä kohtausten rakentamisesta ja etenkään jännityksen virittämisestä.

Pahiten mieleen jäi kohtaus, jossa Freddyn käsi nousee kylpyammeesta. Tässä leffassa kohtaus oli tehty niin nopeasti, että käden nousun, oveen koputuksen, ja tilanteen peruuntumisen välillä oli niin vähän aikaa, ettei katsoja ehdi edes tajuta ammeessa lilluvan päähenkilön olevan vaarassa. Ei näin saa jännittäviksi ja kauhistuttavaksi tarkoitettuja kohtauksia rytmittää! Etenkin kun alkuperäisessä elokuvassa oli malliesimerkki kuin kohtaus tehdään oikein...

11.07.2015 22:03 #339 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Elisa viihde tarjosi ilmaisen vuokraleffan, niin katsastin minäkin tuon Kingsman pätkän. Ihan mukavan viihdyttävä, joskin jotenkin maistui vähän köyhän miehen Bondilta, mutta kyllä sen ihan mielellään katsoi.
Leffan parasta antia oli ehdottomasti Colin Firthin kirkkolahtaus -kohtaus, missä Firthin hahmo pistää väen matalaksi Lynyrd Skynyrdin Free Bird kappaleen soidessa taustalla :cheesy:

• haplotus hahmo
  • haplotus
14.07.2015 08:25 #340 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Eilen toisessa ketjussa mainitsemani Musta aukko tuli katsottua. Alkuasetelma leffassa on ihan kiinnostava: Avaruudessa matkaava alus tulee mustan aukon lähettyville ja kohtaa siellä toisen aluksen, vaikka heidän itsensä pitäisi olla ensimmäisiä alueen tutkijoita. Joiltakin osin elokuva toi mieleen Interstellarin.

Enpä voi väittää elokuvaa kovinkaan hyväksi kokemukseksi. Liian moni asia sai aikaan pään sisäisen huudon jonkinlaisen tolkun puolesta. Esimerkiksi, kuinka ihmeessä se hengittäminen sujui pariin otteeseen? Tällaisia liian järeitä kummajaisia riitti liiaksi asti.

Robotteja Mustassa aukossa riitti. Tavallaan oli hauskaa, kuinka samannäköinen elokuvan Vincent-robotista oli tehty saman ajan Star Warsien R2-D2:n ja kumppanien kanssa. Suurin ero taisi olla Vincentin silmät.

Olisi aikansa voinut kai paremminkin käyttää, mutta tulipa katsottua. Enpä osaa oikein muuta sanoa.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Valvojat: RaccoonRasimus