Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

23.08.2015 00:01 - 23.08.2015 00:06 #361 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
No nyt on taas katsottu uusia ja vanhoja leffoja joista tekee mieli erikseen mainita jotain.

Katastrofikytät

Mä joskus Anchorman 2 -leffan yhteydessä väitin, että ykkösosa on Will Ferrelin ainoa oikeasti hyvä elokuva. Mihin Max kiirehti sanomaan, että onhan tämäkin leffa. Nyt kun katsoin sen (uudestaan) niin täytyy olla samaa mieltä. Ei voi olla rakastamatta leffaa, jossa esiintyy Samuel L. Jackson ja The Rock peruskliseisinä buddytoimintasankareina vain päästäkseen hyvin realistisen oloisesti hengestään tehdessään buddytoimintasankareille hyvin tyypillistä epärealistista stunttia.

Ex machina

Hyvä elokuva jossa ei ns. tapahdu mitään ja joka pyörii älyllisen oloisesti tekoälyn määritelmän ympärillä. Turingin testi toki testaa voiko tekoälyä erehtyä pitämään ihmisenä, mutta millä tunnistaa tekoälyn jolla on todellisia tunteita ja todelliset ihmisen kyvyt niin hyvässä kuin pahassakin? Toisena teemana sitten ihminen jumalana ja jumalan luomat jumalan leikkikaluina, sekä tietenkin kapina jumalaa vastaan.

Häiritseviä asioita ei ollut kuin kolme (tai ainakin mieleen jäi vain nämä kolme):
- Tämä on pikkunillitystä, mutta aina "I am become Death, the destroyer of worlds" mainitaan ensisijaisesti Oppenheimerin lausahdukseksi, mutta koskaan ei sanota Oppenheimerin lainanneen lausahdusta wanhoista hindujen kirjoituksista.

- Mikä se "Minä olen yksi" -juttu oikein oli?

Irtoajatus, joka tuli mieleen:

Edelliseen liittyen, jätän napinat "syvemminkin aihetta olisi voitu käsitellä" sikseen, koska aihepiiri on niin laaja ja täynnä "mutta toisaalta" -jossitteluita, että se kuuluu enemmän akateemisiin papereihin kuin elokuvaviihteeseen.

Chappie

Neill Blomkamp on parasta mitä postkyberpunkille on tapahtunut 2000-luvulla. District 9, Elysium ja Chappie kaikki sijoittuvat Etelä-Afrikan ympäristöön ja gangstakulttuuriin, mikä on mukavaa vaihtelua jenkkileffojen ghetoille. Lisäksi scifiaiheet ja rujo urbaanimiljöö sisältävät enemmän ajatusta ja syvyyttä kuin perus-Hollywood-räiske, enkä yhtään allekirjoita esim. Elysiumin saamia haukkuja, vaikka District 9:n tasoa ei ohjaaja olekaan saavuttanut näillä muilla elokuvillaan. Chappie on tästä kolmikosta se huonoin juoni- ja logiikkapuolella, mutta silti yhä hyvää viihdettä.

Perusaihio on hyvin pitkälle lainaa Robocopista: Se alkaa frankmillermäisellä uutispätkällä. Siinä on ihmismäisiä robottipoliiseja, jotka ovat jyränneet alleen kunnon japanimechalta näyttävän lainvalvojarobottiehdotuksen. Elokuvan pahis on vaihtoehtoisen roboprojektin syrjäänjäämisestä vittuuntunut veikko.

Ainoa, mikä ei ole Robocoppia, on se että inhimmillinen robocop on muistonsa takaisin saavan poliisin raadon sijasta koeluontoisen tekoälyohjelman sisäänsä saanut rivirobotti, joka ajautuu rikollisen uusioperheen lapseksi. Perheen "isukki" Ninjalla on iso velka pomolleen, ja hän haaveileekin Chappiesta voittamatonta asetta rahakuljetusryöstöön. Perheen "mami" Yo-Landi on puolestaan se mukava ja vähän yksinkertainenkin (mutta ei tyhmä) äidinkorvike, joka yrittää parhaansa mukaan suojella Chappieta ja kasvattaa tätä kuin oikeata lasta. Päälle vielä Chappien tekoälyn "luoja" Deon, joka yrittää opettaa Chappielle moraalia ja pitää sekopään pääpahiksen Mooren erossa tästä.

Leffa toimii minulle parhaiten perhekuvauksena ja kasvavan Chappien gangstapelleilyjen ym. kuvauksena. Etenkin Yo-Landi on ihastuttava hahmo, vaikka yleisesti ottaen ei voi puhua hänenkään kohdalla moniulotteisesta hahmokaartista (enemmänkin karikatyyreistä). Ja kuten sanoin jo alussa, Blomkampin käyttämät miljööt purevat todella hyvin.

Nykytapaan loppupuolen rymistelyjen tilalle olisi toivonut jotain hillitympää. Itseasiassa pääpahis tuntuu turhalta hahmolta, jonka ainoa tehtävä on tuoda elokuvaan mainittu loppuryminä. Kyseinen hahmo on niin överiksi vedetty yksiulotteinen sekopää (jollainen oli muuten Elysiumissakin) että ihmettelee minkä takia elokuvan firma on kyseisen veikon mennyt värväämään tuotekehitysosastolle. Toisaalta eipä elokuva edes yritä olla mikään Ex Machinan tapainen korkeakulttuurinen otanta kehittyvään tekoälyyn ja ihmisluonteeseen - joten vain pääpahiksen liiallinen hölmöys ärsyttää.

Elokuvan leikkaus tuntuu parissa kohtaa hassulta (tai sitten yömyöhään katsoessa minulta on jäänyt jotkut parit sekunnit huomioimatta): koiratappelussa yht'äkkiä vain hypätään kuollutta koiraa sateessa ihmettelevään Chappieen. Toisessa kohdassa Chappien kokeillessa ajatustenlukukypärää, hän ensin sovittaa sitä Yo-Landin päähän ja seuraavaksi se onkin hänen omassa päässään ja hän ihastelee ymmärtävänsä tietoisuuden luonnetta. Välistä puuttuva kohtaus tuntuu tulevan vasta leffan loppupuolella takautumana.

Apinoiden planeetta (alkuperäinen)

Sanoisinko kauniisti, että suspension of disbelief on aika koetuksella tämän elokuvan kanssa. Täytyy tosin ymmärtää, että populääriscifi ei ollut 60-luvulla erityisen korkeatasoista, eikä hc-scifikään aina edes yrittänyt olla kaikilla tasoilla uskottavaa. Lisäksi täytyy ymmärtää, että kriteerit hyvästä scifistä on nykyään erilaiset kuin 60-luvulla. Ihan eri yksityiskohdat koettiin tärkeiksi, joten varmasti sen aikaisia scifistejä häiritsisi nykyscifin ne piirteet, jotka nykyään ohitetaan epäolennaisina yksityiskohtina.

Jos kuitenkin annan anteeksi sen, että selkeästi huonosti muiden ihmisten kanssa toimeentuleva kuumapää laitetaan monivuotiselle astronauttitehtävälle, vieläpä ilman äo-kokeita, koska missään välissä ei veikko laske yhteen yksi plus yksi (come on... elinkelpoinen planeetta jolla elää ihmisiä ja apinoita jotka puhuvat englantia, ratsastavat hevosilla ja ampuvat tutun oloiseen tekniikkaan perustuvilla kivääreillä...), niin kyseessä on silti toimiva scifiklassikko, joka kuuluu yleissivistykseen. Maskeeraus on hämmästyttävän onnistunutta, sillä apinat osaavat ilmeillä, vaikka puhuessa suu onkin järkyttävän jäykkä.

Tapsa kirjoitti:

Niksu kirjoitti: Nightcrawler. Pidin tätä elokuvaa oikein hyvänä, joskin loppu oli hieman turhan ruusuinen.

Vai oli Nightcrawlerin loppu turhan ruusuinen. Enpä haluaisi nähdä elokuvaa joka loppuu sinusta liian synkällä tai inhottavalla tavalla.

Miten olisi Kun maailma loppuu ? Saa olla aika sairas ja kovanahkainen pystyäkseen katsomaan sen edes toiseen kertaan, puhumattakaan ajatellaakseen lopetusta ruusuisena :tongue:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 23.08.2015 00:06 Rasimus.

01.09.2015 18:52 #362 : Rasimus
The Voices

Häiriintynyt. Hyvin häiriintynyt. Voisi olla hauska jos ei olisi niin... häiriintynyt. Kirkas happy, happy, joy, joy -värimaailma vain korostaa kuinka häiriintynyt. Ja silloin kun ei ole häiriintynyt, niin mädän ja paskan voi melkein haistaa.

Kannatti katsoa.

Kissansa ja koiransa kanssa jutteleva päähenkilö muuten esittää taas kahelia tulevassa Deadpool elokuvassa.

06.09.2015 16:01 #363 : Mustelmann
Shame

Näin fyysistä elokuvaa ei olekaan tullut nähtyä hetkeen. Päähenkilö on komea sinkkumies Brandon, jonka elämässä kaikki näyttäisi olevan mallillaan. Löytyy ilmeisen hyväpalkkainen työ, hieno kämppä ja naistenkin suhteen menee erinomaisesti. Todellisuudessa mies on kaikkea muuta kuin onnellinen tai edes terve, sillä hänellä on vakava seksiaddiktio, joka hallitsee hänen jokaista päiväänsä. Naisia pitää saada koko ajan jostain, jotta heitä voisi nussia kuin hullu ja silloin harvoin kun naista ei ole käytettävissä, seksuaalinen energia puretaan pornon kulutuksella ja ankaralla käteenvedolla. Michael Fassbenderin näyttelemä panomies häpeää addiktiotaan suuresti ja häpeä onkin leffan teema, kuten nimestäkin voi päätellä. Häpeän lisäksi tämä miesraukka ei pysty juuri muuta tuntemaankaan, sillä läheisten ihmissuhteiden muodostus on hänelle mahdottomuus.

Seksinmetsästys häiriintyy ikävästi, kun miehen pikkusisko saapuu vieraisille ja päättää lisäksi jäädä hänen nurkkiinsa asumaan. Sisarten suhde on mutkikas ja Brandon joutuukin koville yrittäessään sopeutua uuteen tilanteeseen. Siskokaan ei ole aivan tasapainoinen persoona, mutta hänen ongelmansa jäävät enimmäkseen hämärän peittoon. Hämäräksi jäävät myös syyt Brandonin alituiseen seksintarpeeseen, mutta ilmeisesti jokin sisarusten menneisyydessä on vaikuttanut asiaan. Sisko ja veli ovat ainakin joskus olleet läheisiä ja luultavasti enemmän kuin sukulaisilla yleensä on tapana. Jossain toisessa leffassa selittämättömyys voisi tuntua turhauttavalta, mutta tässä asioiden pitääkin pysyä salassa, jotta katsoja voi tehdä omia päätelmiään. Omat päätelmäni kallistuivat pervo-osastolle, mutta ei niistä enempää.

Jollekin Shame on varmasti ollut elokuva, jossa on tilaisuus nähdä Fassbenderin jönssi useasta kuvakulmasta sekä kirjava joukko alastomia naisia. Fyysisen meiningin vastapainona koetaan kuitenkin huomattavan herkkiäkin tunnelmia, joita ovat sisarusten väliset lyhyet, mutta varsin intensiiviset keskustelut. Ja tietysti lukuisat pysähtyneet hetket, joissa ei varsinaisesti tapahdu mitään. Tämä on selkeästi niitä leffoja, joissa yksi katselukerta ei riitä kaikkien yksityiskohtien toisiinsa liittämiseen, mikä on katsojasta riippuen joko hyvä tai huono asia.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
15.09.2015 12:19 #364 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Jupiter Ascending (2015)
Vaikka ehdin arvuutella tätä jo leffavisassa nyt vasta tuli katsottua. Leffa oli melko lailla sitä mitä odotinkin. Käsikirjoituksessa oli yritystä ja leffa oli visuaalisesti upea, mutta.... Wachowskin ohjaus kusi pahasti.

Meno oli kova mikä ei tässä leffassa ollut kylläkään positiivista. Meni pahasti uskottavuus melkein jokaisen toimintakohtauksen kanssa. Valtavalla vauhdilla näytettyä toimintaa missä päähenkilöillä ei olisi ollut oikeasti mitään masiksia selvitä hengissä. Joskus vähemmän on enemmän. Olisiko tässä ainekset uudelle ryyppypelille? Ota ryyppy joka kerta kun hahmo tippuu jostain.

Mila Kuniksen karisma ei juurikaan pelittänyt, vaikka hän kauniit silmät omaakin. Sean Beania nähtiin liian vähän. Jos jotain positiivista pitää vielä keksiä niin elokuvan yhteiskunnan idea oli mielenkiintoinen ja poliittista juonittelua olisi voinut seurata vähän enemmänkin, nyt se oli melko yksioikoista. (5/10)

• Laine hahmo
  • Laine
15.09.2015 17:47 #365 : Laine
Vastaus käyttäjältä Laine aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Harry Potter ja Feeniksin kilta. En oo kattonu Pottereita sikapitkään aikaan joten oli erittäin muistia virkistävää.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
15.09.2015 21:05 - 15.09.2015 21:06 #366 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
San Andreas (2015)
Rockin katastrofielokuva maanjäristyksestä San Andreaksen murtumassa Kaliforniassa. Yleensä katastrofielokuvaa katsoessa saa valmistautua katastrofaaliseen elokuvaelämykseen, mutta tämä oli ehdottomasti parhaimmasta päästä. Rock oli elokuvassa pelastuslaitoksen helikopterilentäjä, joka yrittää päästä perheensä luokse. Tytär (Alexandra Daddario) on ruudussa toisen puolen ajasta. Hahmot olivat symppiksiä ja tarina jotakuinkin uskottava, mitä nyt muutama viime tipan pelastuminen liikaa. Eikä Rock pahemmin perustanut muiden omaisuuden perään. Yleensä näissä kypsyttää se kun hahmot ovat täysiä idiootteja, mutta tässä ne käyttäytyivät fiksusti.

Katastrofielokuvien parhaimmistoa Liekehtivän tornin (1974) , The Impossiblen (2012) , Aliven (1993) ja Brave Hearts: Umizarun (2012) ohella. (7-8/10)
Viimeksi muokattu: 15.09.2015 21:06 Moonlord.

28.09.2015 12:25 #367 : Mustelmann
Gone Girl

Parisuhdedraama ei lähtökohtaisesti ole aivan minun juttuni, mutta kun mukaan heitetään murhamysteeri ja kourallinen vähintäänkin päräyttäviä juonenkäänteitä, niin kyllä kelpaa minullekin. Pääosassa nähdään Ben Affleck, jonka roolihahmo Nick Dunne on hieman hukassa vaimonsa Amyn suhteen. Leffan alussa hän on sitä myös kirjaimellisesti, sillä kotiin saapuessaan Nick huomaa vaimonsa kadonneen. Merkit kotona viittaavat väkivaltaan, mutta ruumista tai muitakaan vihjeitä ei löydy. Silti tilanne johtaa murhatutkimukseen ja kaiken lisäksi miehestä tulee pääepäilty. Media leimaa hänet surutta syylliseksi ilman oikeita todisteita, eivätkä Nickin osakkeet muutenkaan ole nousussa.

Juonesta ei voi paljastaa liikaa, sillä sen teho perustuu mieltäkääntäviin yllätyksiin. Murhatutkimus on vain alkuasetelma, joka kehittyy lopulta aivan joksikin muuksi ja kertoo monta kipeää salaisuutta sekä Nickistä että Amysta. Heidän parisuhteensa on ollut varsin ongelmallinen jo pidemmän aikaa, mikä käy ilmi Amyn takaumina kerrottavista päiväkirjamerkinnöistä. Alun täydellinen yhteiselo on muuttunut riitelyksi ja suorastaan molemminpuoliseksi vihaksi, mutta lopulta selviää, että päiväkirjakin on jotain muuta kuin pelkkä päiväkirja. Oikeastaan ihan kaikki on jotain muuta, miltä aluksi näyttää.

Affleckin puunaamaisuus sopii hänen rooliinsa erinomaisesti, sillä Nick on esiintymiskyvytön ja hieman nilkkimäinen tyyppi, joka ei tunnu välittävän vaimonsa kohtalosta paljoakaan. Itse tasapainoilin jatkuvasti sen suhteen, haluanko miehen selviävän tilanteesta vai joutuvan tuomiolle. Siis siitäkin huolimatta, että heti alkukohtaus todistaa, että hän ei mitenkään voi olla syyllinen vaimonsa oletettuun murhaan. Mutta koska mikään ei ole miltä näyttää, ehtivät katsojan vihat ja sympatiat muuttua leffan aikana useammankin kerran. Loppuratkaisu onkin jotain, mitä en todellakaan osannut odottaa.

• Ansa hahmo
  • Ansa
09.10.2015 01:43 #368 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Splice on ehtinyt lojuta leffahyllyni syövereissä jo jokusen vuoden. Tarkkaa aikaa en osaa sanoa, koska sen olen oikeastaan hommannut, mutta kyllä siitä muutama vuosi on ainakin vierähtänyt.

Tuli siis hommattua kyseinen leffa Anttilan kimppa-alennuksesta joskus kauan sitten. Se oli siis edelleen muoveissa ennen kuin päätin ottaa sen hyllystä ja irrottaa sen niiden pauloista. On ollut monta muuta hetkeä jolloin olisi tehnyt mieli katsoa se elokuva, mutta niinä hetkinä tuli katsottua jotain ihan muuta. Nyt kuitenkin...

Miksi olinkaan antanut sen odottaa niin kauan? Se oli hyvä elokuva. Itse ainakin pidin siitä. Harvemmin minulla on mitään odotuksia elokuvien suhteen ja useimmiten heitänkin ne romukoppaan enkä muutenkaan lue hirveästi arvosteluja etukäteen, eikä tämä ollut poikkeus. Jostain syystä se oli vain jäänyt lojumaan hyllyyn hyvinkin pitkäksi aikaa, mikä osaltaan saattaa johtua siitä, että poikaystävä on kommentoinut leffaa huonoksi ja itse olen ollut sitä mieltä, että katson sen sitten joskus kun jaksan.

Mutta siis, pidin elokuvan tunnelmasta ja tiivistä juonesta todella paljon. Loppu oli itselleni hieman yllätys, sekä hämmentävä. Se on ehkä kaikista vahvin tunne koko elokuvasta: hämmentävä.

Kuitenkin pidin ja suosittelen elokuvaa muillekin. :smile:

18.10.2015 16:23 - 18.10.2015 16:25 #369 : Mustelmann
John Wick

Tämä oli kyllä ehdottomasti kaikkien kehujensa arvoinen leffa. Tiukkaa, hienosti kuvattua toimintaa riitti runsain mitoin, eikä Keanu Reeves pääosassa ärsyttänyt yllättäen lainkaan. Lähtötilanne on ehkä tyylikkäin koskaan, sillä alussa entinen salamurhaaja hakataan tohjoksi ja mikä pahinta, hänen koiransa tapetaan. Kaveri luonnollisesti vittuuntuu tästä niin armottomasti, että ainoa keino käsitellä tilannetta on lähteä ultraväkivaltaiselle kostomatkalle. Leffassa tapetaan porukkaa enemmän kuin perustoimintapätkissä yleensä, mutta jokainen lahtaus tehdään intohimolla ja esteettisiä arvoja kunnioittaen. Paras action-pläjäys pitkään aikaan.

The Equalizer

Ja lisää hyvää toimintaa, joskin hieman pienemmässä mittakaavassa Reevesin suoritukseen verrattuna. Denzel Washington osoittaa kuitenkin olevansa lähes yhtä karski ja säälimätön mies, sillä roistot ja niljakkeet eivät hänenkään käsissä juuri silittelyä saa. Perusidea on hupaisa, sillä Washington esittää leppoisan oloista varastomiestä, jonka kutsumus on heikkojen ja vähäosaisten auttaminen. Se voi tapahtua joko työkaverin laihdutuskuuria tukemalla tai hakkaamalla varas lekalla verimössöksi. Elokuvassa on melko rauhallinen rytmi, joka ulottuu myös toimintaan, mikä ilahdutti minua suuresti. Suorastaan liioitellun synkkä tunnelma ja jatkuvasti painostava musaraita saattavat tuntua naurettavilta, mutta minuun moinen mahtipontisuus vetosi. Erityisplussa geneerisestä, mutta kutkuttavan ilkeästä venäläispahiksesta, johon Marton Csokas on saanut aitoa pahuutta.

Lucy

Mukavan kevyttä scifi-hömppää, jossa Scarlett Johanssonin esittämä Lucy muuttuu huippuälykkääksi ihmenaiseksi saatuaan elimistöönsä massiivisen annoksen vähän kannabista tujumpaa superhuumetta. Asia selittyy niin, että huume antaa ihmisen käyttöön koko aivokapasiteetin, minkä ansiosta sankaritar oppii kaikesta kaiken ja pystyy tekemään lisäksi yliluonnollisia temppuja, kuten paiskomaan ihmisiä ilmojen halki. Aivotutkija Morgan Freeman selittää katsojalle puoliuskottavasti tilanteen tieteellisiä taustoja, mutta pohjimmiltaan leffa on vauhdikasta tehosterälläystä, joka lähtee lopussa komeasti käsistä. Leffan korkealentoinen pöhköys on onneksi enemmän viihdyttävää kuin ärsyttävää lajia, sillä täydellisen ihana Johansson pitää meiningin riittävän kiinnostavana loppuun asti.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 18.10.2015 16:25 Mustelmann.

30.10.2015 22:23 - 30.10.2015 22:26 #370 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Terminator - Genisys oli parempi kuin jatko-osat Terminator 2:sen jälkeen. Mutta kyllä tässä silti oli kuolleen hevosen piiskaamisen makua.

It follows taas oli nykykauhuleffojen paremmasta päästä, vaikka olikin hidas kuin mikä. Budjetissa päästy vähällä, sillä verikekkereitä ja örkkejä on turha odottaa, ainoastaan jotain pikaisia tavaranlentelyitä muille kuin päähenkilölle näkymättömän hirviön heittelemänä. Itsestäänselvä alllegoria sukupuolitaudista, eli seksin välityksellä välittyvästä kirouksesta, eli kävelyvauhdilla etenevästä tappavasta demonista / hirviöstä, josta päähenkilömuija yrittää päästä eroon. Jotenkin tuli mieleen huomattavasti EC-kauhuisempi ja enemmän kieli poskella tehty Drag me to Hell, noin niinkuin teemallisesti vääjäämättömän tuhon odotuksessa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 30.10.2015 22:26 Rasimus.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
01.11.2015 23:25 - 01.11.2015 23:26 #371 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Disneyn Big Hero 6 oli ihan kiva leffa. Ts. ei ollenkaan huono, muttei myöskään sellainen joka jäisi mieleen jälkeenpäin ja vielä pitkäksi aikaa (kuten esim. iki-ihana Rautajätti, joka tästä tuli jollain lailla mieleen). Se oli visuaalisesti hieno mutta tarina oli varsin tutun tuntuinen: Lapsi/nuori (orpo!) kokee suuren menetyksen ja erikoinen mutta rakastettava olento (joka ei ole ihminen) auttaa häntä hyväksymään asian, siirtymään eteenpäin ja kasvamaan ihmisenä sekä tietty kukistamaan pahiksen. Seuraa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Vaikkei elokuvassa mitään suurta vikaa ollutkaan, silti jäin kaipaamaan jotain. Kaikki tuntui vähän liian helpolta. Traagiset juonenkäänteet, joiden on tarkoitus herättää Suuria Tunteita, eivät koskettaneet ollenkaan. Hahmoihinkaan ei pahemmin tullut kiinnyttyä. Jopa Baymax, rakastettava lempeä robotti, oli vaisunlanen. Lisäksi minkäänlaisia yllätysmomentteja ei tullut vastaan

Ehkäpä odotukseni olivat liian korkealla, sillä voittihan BH6 parhaan animaation Oscarin 2014. Muista samalla ehdolla olleista rainoista olen nähnyt Prinsessa Kaguyan tarun ja Boksitrollit ja tykkäsin kyllä loppupeleissä niistä molemmista enemmän kuin tästä.

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 01.11.2015 23:26 Pisania.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
05.11.2015 22:57 #372 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tänään tein jotain, mitä en ole tehnyt kahteentoista vuoteen ja neljään päivään: kävin leffateatterissa. Sain jo keväällä lahjaksi leffalipun mutta mitään kiinnostavaa ei tähän mennessä ollut ohjelmistossa. Lippukin olisi vanhentunut kuun lopussa. Mieluiten olisin mennyt katsomaan uusimman Ghibli-elokuvan Marnie - Tyttö ikkunassa, mutta se ei mennyt tänään (ja piti päästä nimenomaan tänään), joten katsoin sitten Inside outin. Vasta kun lippu kourassa odotin saliin pääsyä, huomasin että olenkin menossa katsomaan suomidubbiversiota, mikä ei ollut lainkaan tarkoitus. Tästä aiheutunut ärsytys unohtui kuitenkin pian, koska leffa oli niin hyvä. Ja kyllä ne dubbaajatkin näköjään osaavat asiansa. Saisipa telkkarin animaatiosarjoihinkin näin laadukasta dubbausta. Mitä niitä olen nähnyt/kuullut on yleensä olleet ihan hirveitä.

Mutta Inside out oli siis älyttömän hieno, niin paljon parempi kuin viime viikolla katsottu Big hero 6. Jos se voitti oscarin, niin Inside outin pitäisi voittaa useampi. Se oli todella kaunis katsoa ja sen maailma oli kiehtova, täynnä loistavia hahmoja, hienoa ja hauskaa dialogia ja myös oikeasti koskettavia kohtauksia. Parku meinasi tulla. Haluan ehdottomasti nähdä tämän vielä uudestaan (alkuperäisillä äänillä).

Yksi nillityksen aihe tosin löytyi: äänenvoimakkuus. Olin jo autuaasti ehtinyt unohtaa miten kaakossa volyymit teatterissa ovat. Piti jo alun Viidakkokirja-trailerin, ja myös pari kertaa itse leffan aikana tukkia toinen korva, ettei se ala vuotamaan verta.

Don't mess with the neon love chicken.

07.11.2015 12:11 - 07.11.2015 12:11 #373 : Morgan Blood
Vastaus käyttäjältä Morgan Blood aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Bunny the Killer Thing,

eli kävimme elokuvissa katsomassa kotimaista kauhukomediaa joka on arvostelujen mukaan sekä karmeinta kuraa koskaan, että niin erikoista, että Cannesissakin tykättiin. Omatkin fiilikset ovat melko kahtiajakautuneet. Toisaalta ällötti ja toisaalta nauratti superlibidolla varusteltu jättipeniksinen ihmiskaniini. Lasillisella kyllä naurettiin, että kannatti käydä katsomassa eikä mieli ole muuttunut näin aamullakaan. Suosittelen kyllä jos camp iskee. On mukavaa myös käydä katsomassa kotimaista pätkää, jossa tekijästö on jotain ihan muuta kuin sitä, mihin ollaan elokuvapuolella totuttu.

Ars Longa Vita Brevis
Viimeksi muokattu: 07.11.2015 12:11 Morgan Blood.

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
07.11.2015 12:39 - 07.11.2015 12:41 #374 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tuli käytyä leffassa katsomassa When Marnie Was There - Tyttö ikkunassa. Miyazaki on jäänyt (taas) eläkkeelle ja Studio Ghibli uhkaa ripustavansa hanskat naulaan joten on ehkä mahdollista että tämä jää studion viimeiseksi tuotannoksi. Siihen nähden kyseessä on aika tavanomainen tuotos, leppoisa lastenelokuva Arriettyn ohjaajalta.

Epäsosiaalinen japanilaistyttö muuttaa maaseudulle parantelemaan astmaansa ja oppimaan olemaan ihmisiksi. Siellä hän tapaa Marnien, vaaleatukkaisen ulkomaalaistytön joka asuu hienossa eurooppalaistyylisessä kartanossa. Marnien kodin ja kartanon välissä on suo, joka nousuveden tullen muuttuu järveksi. Tämä vesi ylitetään lukuisia kertoja ja elokuvassa nähdäänkin monet, monet märät kengät ja hameenhelmat.

Tarina oli hyvä ja koskettava ja elokuva tunnelmallinen, hidas ja hiljainen. Paljon mitään ei tapahdu, koko juttu oli vahvasti "päivä elämästä" pikemmin kuin "suuri käännekohta". En näyttäisi kärsimättömälle lapselle.
Viimeksi muokattu: 07.11.2015 12:41 Tapsa.

16.11.2015 08:13 #375 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Monty Python's The Meaning of Life

Minulla on ollut tämä leffa lainassa kaverilta jo pitkään, mutta nyt vasta Cleesen elämänkerran innoittamana sain sopivan fiiliksen katsomiseen. Tässä leffassa oli oma viehätyksensä (itseasiassa tämä oli jopa parempi kuin kuvittelin), muttei läheskään parhain näiden tyyppien tuotos.

Leffa oli täynnä absurdeja kohtauksia ja melko hyvin keskenään linkitettyjä sketsejä. Muutaman sketsin kohdalla kyllä mietin, että kuinkahan moni tämän elokuvan lapsinäyttelijöistä traumatioistui... :p

Teemalta tuli jokunen vuosi sitten 6-osainen Python dokumentti, josta ehdin näkemään vain yhden osan. Täytyneekin yrittää etsiä se käsiinsä.

16.11.2015 11:40 #376 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Viikonloppuna kävin katsomassa elämäni ensimmäisen 3D-elokuvan, the Walk. Luulin, etten pysty sitä kunnollisesti katsomaan kolmiulotteisena, korkeanpaikankammoisuuttani. Mutta vain pari kertaa katsoin muualle.
Uteliaisuuttani nappasin kerran lasit silmiltäni katsoakseni, miltä 3D-muoto näyttää apuvälineittä. Oletin näkeväni tavallista kaksiulotteista kuvaa mutta - kuva muuttuikin seuraamiskelvottoman epätarkaksi.
Koska elokuva tapahtui rakenteilla olevissa ja jo tuhoutuneissa rakennuksissa, ajattelin, että kyseessä oli aito taltiointi nuorallakävelystä. Mutta näyttelijöitä siinä oli. Jäin miettimään: miten elokuvan miljöö on kyetty rakentamaan noinkin uskottavaksi.

18.11.2015 19:14 #377 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Telkusta tuli vähän aika sitten Cowboys & Aliens, joka tuli oikeastaan katsottua silkasta mielenkiinnosta, kun puolivahingossa kanavalle osui. Juonikuvio ei ollut mikään turhan ihmeellinen (alienit kaappailevat ihmisiä ja tekevät niille groteskeja asioita), mutta jaksoi pitää tasaisesti mielenkiinnon yllä loppuun asti; tosin pääosissa riekkuvilla Daniel Craigilla ja Harrison Fordilla oli myös osuutta asiaan. Erikoista oli varsinkin nähdä Ford ns. pahiksen roolissa.

Leffassa käytiin katsomassa Maze Runnerin kakkososa, Scorch Trials, joka ei ole kriitikoilta ilmeisesti kovin imartelevaa tekstiä saanut. itse tosin pidin elokuvasta ja koska en ole vielä saanut aikaiseksi lukea sarjaa ykkösosasta eteenpäin ei minulla ole oikeastaan mitään mihin vertaisin juonenkulkuakaan. Ainoa asia mistä annan miinusta on viruksen sairastuttamat ihmiset, jotka pelottivat minua, mutta zombikammooni lienevät elokuvantekijät syyttömiä. Onneksi oli isäntä mukana, muuten olisin saattanut lähteä jossain vaiheessa ryömimään penkkirivien välistä kohti ulko-ovea... :tongue:

27.11.2015 22:16 #378 : Rasimus
Last Knights

Ihan kiva ja lumisessa miljöössään nätti, mutta ei mikään erityisen hyvä versiointi 47 Roninin tarinasta pseudokeskiaikaiseen ympäristöön sijoitettuna. Clive Owen ja Morgan Freeman ovat periaatteessa A-kastin näyttelijöitä, mutta leffa on puolestaan suoraan dvd:lle mennyttä B-tavaraa.

Tarina on käänteissään melko ennustettavaa perushuttua ritarikaartista, joka ryhtyy kostamaan nimeämättömän keisarikunnan keisarin iilimatomaisen neuvonantajaministerin murhaaman aatelisherransa (Freeman) puolesta.

On jotenkin kuvaavaa, että pääkaupunkiakin kutsutaan vain Pääkaupungiksi. Mitä vähemmän nimiä annetaan, sen enemmän vaikuttaa koko maailma keinotekoiselta ilman varsinaisia fantasiapiirteitä. Äärimmilleen viedyn pahiksen toimien logiikka ei kestä tarkempaa tutkimista (esim. miksi hävittää kaapatusta maakunnasta sen tärkeää omaisuutta, eli rakennukset ja maajussit?).

Mission Impossible - Rogue Nation

Sarjan viides osa menee vieläkin komediallisemmille linjoille pätevän Ghost Protocollan jälkeen. Lopputulos on aikaisempaa hönömpi tarinan kuljetus, mutta onneksi sellaisella hyvällä tavalla. Tapahtuvat ovat samaa formaattia kuin aikaisemminkin (jahdataan milloin mitäkin, käytetään teknovempaimia ja naamareita jotta niihin päästäisiin käsiksi, kierrellään maailman nähtävyyksiä...) ja perinteiseen tapaan täynnä idioottimaisuuksia: esim. kaikkia muita leluja löytyy, mutta ei yhtä pirun hengityslaitetta, koska kolmen minuutin hengen pidätys sukeltaessa typerän monimutkaisesti suojattuun ja liian helposti murrettavaan laitokseen on cool. Toimintakohtauksia on Bondeihin verrattuna säästelty niin, että niiden tapahtumista saa selvää, ja kun niitä tulee, ne kolahtavat koska niihin ei ole ehtinyt turtua. Aivokuollutta menoa, itseparodiaa (toivon mukaan) ja camppia, ei tosikoille. Pidin, vaikka edellinen osa olikin parempi.

04.12.2015 13:02 #379 : Mustelmann
Out of the Furnace

Synkkä tarina kahden veljeksen elämästä teollisuuskaupungissa, jossa kenelläkään ei tunnu olevan asiat hyvin. Christian Bale näyttelee veljesten vanhempaa ja järkevämpää puoliskoa, kun taas nuorempi Casey Affleck on hieman äkkipikaisempi ja impulsiivisempi tapaus. Kun pikkuveljelle käy huonosti paikkakuntaa hallitsevien punaniskabarbaarien käsissä, täytyy isoveljen tasoittaa tilit heidän kanssaan. Kostotarinaksi elokuva on melko tylsänpuoleinen, koska panokset eivät jotenkin tunnu nousevan riittävän korkeiksi. Balen hahmo on lisäksi ehkä turhan hyväntahtoinen käydäkseen kunnollisesta kostajasta, vaikka hänen partansa näyttääkin hurjalta. Woody Harrelsonin punaniskapomo on kuitenkin sen verran kusipäinen ja iljettävä pahis, että ihan täysin ilman jännitettä leffa ei jää.

Assault on Wall Street

Tässäpä kaikkien aikojen toinen katselukelpoiseksi luonnehdittava Uwe Boll-ohjaus (Rampage on se toinen), vaikka varsinaisesti hyvästä elokuvasta ei voi tälläkään kertaa puhua. Prison Break-sarjasta tuttu Dominic Purcell esittää kovaonnista perusmiestä, jota elämä potkii päähän oikein kunnolla. Vaimo on sairas, rahat ovat vähissä ja Wall Streetin pörssiromahdus hävittää elintärkeät säästöt olemattomiin. Vaikeudet kasaantuvat ja lopulta myös työpaikka, asunto ja kaikki muukin on mennyttä. Vittuuntunut mies päättää tietenkin kostaa osakehuijareille, joiden katsoo olevan vastuussa kurjuudestaan. Elokuvan loppuosa koostuukin jäjettömästä lahtaamisesta, jossa pörssimeklarit ja muut saavat ansionsa mukaan. Leffan viesti on varsin vastenmielinen, mutta toisaalta sen nihilistinen ja armoton asenne viehättää jollain kierolla tavalla. Elokuva on kuitenkin mielenkiintoinen lähinnä ohjaajansa vuoksi, muuten olisin tätä tuskin katsonutkaan.

The Tournament

Odotin saavani korkeintaan tyydyttävää perustoimintaa, mutta sain yllättyä, kun leffassa olikin yritystä keskimääräistä enemmän. Idea on yksinkertainen ja kaikin tavoin epäuskottava, mutta siitä saadaan aikaan ihan kelvollinen määrä hupia. Joukko salamurhaajia (ja massamurhaajia) osallistuu miljonäärien järjestämään kilpailuun, jossa on tarkoitus tappaa muut kilpailijat ja siten kuitata massiivinen voittopotti itselleen. Ilahduin suuresti, kun leffa jätti kaiken realismin ja vakavuuden sikseen ja keskittyi rakentamaan rehtiä b-luokan toimintakohellusta. Karikatyyrimäiset hahmot lahtaavat toisiaan iloisten veriroiskeiden saattelemana rikkaiden isäntien seuratessa kisaa valvontakameroiden välityksellä. Kilpailijoita ei ehditä syventämään juurikaan, mutta Ving Rhamesin hallitseva mestari, ihanaisen Kelly Hun kamppailulajitaitaja (hänen käsiteltäväkseen olisin halunnut itsekin) ja Robert Carlylen vahingossa mukaan joutuva alkoholistipappi jäivät ihan kivoina hahmoina mieleen.

21.12.2015 09:20 - 21.12.2015 09:20 #380 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Rare Exports

Tämähän oli hyvin suomalainen elokuva siinäkin mielessä, että vain suomalaiset saavat joululeffasta synkän ja oudon, mutta hyvällä tavalla. Oli kyllä yksi hämmentävistä elokuvista hetkeen, mutta siis silti aivan loistava. Eikä ollut edes pituudella pilattu, joka hiukan ärsyttää nykyisissä leffoissa. Jos tarinan saa kerrottua 1,5 tuntiin, turha venyttää sitä kahteen tuntiin. Tästä elokuvassa oli myös hyvin tehty siirtymiset kohtauksesta toiseen (minulla oli joskus vaikeaa katsella suomalaisia elokuvia ja tv-sarjoja juuri siitä syystä, että ne tuntuivat hyppivän välillä aika randomista kohtauksesta toiseen). Jokunen häiritsevä kohtaus siellä oli, en kyllä tiedä olivatko ne tarkoituksella hyvin hollywoodmaisia tahmeudessaan. Lapsinäyttelijätkin olivat osittain aika jähmeitä, mutta sitä alkoi sietää leffan edetessä.

Viimeksi muokattu: 21.12.2015 09:20 Emelie.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

Valvojat: RaccoonRasimus