Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

13.08.2016 22:09 #441

Pitää varmaan munkin käyttää duunista saatu vapaalippu ja käydä katsomassa tuo Suicide Squad. Se tai Jason Bourne...

Sain sentään mun videovuokraus ongelmat väliaikaisesti ratkaistua...

Shaolin Soccer

Samalta koomikolta (Stephen Chow) joka on vastuussa paljon tunnetummasta Kung fu Hustlesta. Ajatelkaa parhainta Jet Li -elokuvakakeilua yhdistettynä ylilyöviin Matrix-tehosteisiin, mm. Jackie Chan -leffoista tuttuun hönöön huumoriin ja... jalkapalloon. Kyllä futismatsit ovat eeppisiä kun palloa potkitaan sellaisiin nopeuksiin että se syttyy tuleen, ja motivoidut superpotkut aiheuttavat hirmumyrskyn... Eli tää on yhä yksi parhaimmista kiinalaiselokuvista mitä olen ikinä nähnyt. Onnea vain löytää sen dvd-versiota enää mistään (ei kannata tyytyä 112 minuuttista kiinaversiota vähempään).

Hail, Caesar

Coenin veljeksillä on päälle kolmekymmentä vuotta kokemusta outojen komedioiden ja mukaansa tempaavien äkkiväärien elokuvien teosta. Siksi onkin käsittämätöntä miten ne ovat tällasta alavireista paskaa erehtyneet tekemään. Kerronta ei vain vedä mukaansa ja koko elokuva on innotonta työtä. Edes 50-luvun elokuvateollisuudesta (niin musikaaleista kuin kommunistivainoista) ei tunnuta yrittävän ottaa mitään irti tosissaan, mitä nyt vähän roiskitaan jotain irrallisia heittoja jotka jätetään täysin kehittelemättä.

Batman vs Superman - Dawn of Justice (Ultimate Edition)

Tästä enemmän leffan omassa ketjussa.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Thialfi

Emelie vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
15.08.2016 09:55 #442

Ghostbusters (2016)

Minusta hyvä ja hauska leffa, jonka katsoi ihan mielellään. Naisnelikko toimi, ja jossain vaiheessa leffaa havahduin siihen, että tosiaan, päähahmoina on naisia (tavallisen näköisiä naisia, nättejä toki, mutta ei mitään kokoa 0) tärkeissä rooleissa ja *gasp* puhuvat jostain muusta kuin miehistä, mikä tuntuu olevan maailman suurin ongelma nettiurpoille näiden kommenttien perusteella (kylläpä tuli luettuakin joitain hyvin hämmentäviä ja suorastaan pahoinvointia aiheuttavia kommentteja tähän leffaan liittyen...). Cameoiden spottailu oli ihan huvittavaa puuhaa, mutta osa oli kyllä liian päälleliimattuja. Juoni ei mieltä mykistänyt, mutta hyvännäköistä menoa muuten kaikin puolin. Jos tälle tulee jatko-osa, katson sen varmasti.

Viimeksi muokattu: 15.08.2016 09:55 : Emelie.

18.08.2016 20:58 #443

Joe

Tämä oli erittäin positiivinen yllätys. Nicolas Cage on esiintynyt koko 2000-luvun ajan kehnohkoissa tai korkeintaan keskinkertaisissa leffoissa, mutta aina joskus hän valitsee hyviäkin käsikirjoituksia. Cage esittää Joe-nimistä metsien miestä, jonka luokse saapuu eräänä päivänä kovia kokenut teinipoika. Hän pyytää töitä itselleen ja isälleen ja Joe ottaakin heidät mukaansa resuiseen metsuriporukkaansa. Ongelmia kuitenkin ilmenee nopeasti, sillä pojan isä on väkivaltainen juoppo, minkä lisäksi Joella muutenkin vaikeuksia paikallisen kyläyhteisön kanssa. Junttilassa hörhöjä löytyy sekä kapakasta että poliisivoimista.

Leffa henkii erittäin vahvaa takametsien punaniskatunnelmaa ja partainen Cage tuntuu olevan syvän etelän maisemissa kuin kotonaan. Mies ei tosiaankaan ole aina näytellyt itselleen sopivissa rooleissa, mutta tässä leffassa hänen olemuksensa ja maneerinsa toimivat erinomaisesti. Joe on vähäpuheinen ja synkkämielinen ukko, joka joutuu tahtomattaan sekaantumaan isän ja pojan asioihin. Poika haluaisi hänestä jonkinlaisen isähahmon, koska hänen oikeasta isästään ei siihen ole. Lopussa juonikuvio eskaloituu arvattavan traagisella, mutta myös onnellisella tavalla, mikä jättää sekä järkyttyneen että helpottuneen jälkimaun. Ehdottomasti Cagen uran parhaimpia leffoja, tekisipä mies tällaisia lisää.

Wyrmwood

Yksinkertainen ja suoraviivainen zombimättösekoilu, jossa ei juurikaan ole juonta, mutta sitäkin enemmän verta ja irtoraajoja. Budjetti on ollut ilmeisen pieni, kuten myös käsikirjoitukseen kulutettu aika, mutta jotenkin leffa onnistuu olemaan samaan aikaan sympaattisen kömpelö ja ammattimaisen hallittu. Dialogi on on umpisurkeaa ja näyttelijät tönkköjä, mutta toiminta kulkee komeasti ja muutenkin tekniikkapuoli on kunnossa. Voisi sanoa, että vähäiset resurssit on käytetty täsmälleen oikein, jolloin amatöörimäisestä kohelluksesta on paradoksaalisesti saatu puristettua pienimuotoinen, joskin likainen timantti.

Tällä kertaa zombiapokalypsin aiheuttaa säteilevä meteoriitti, mikä on tällaisessa leffassa ihan kelpo lähtökohta. Alkulöpinöihin ei tuhlata liikaa aikaa, vaan äksöniin päästään nopeasti. Esikuvat paistavat tuotoksesta läpi erittäin vahvasti, mikä on mielestäni hyvä juttu. Kuvakulmat ja leikkaustyyli tuovat mieleen Evil Dead-trilogian ja hahmojen käyttämät, romuista rakennetut haarniskat sekä tuunatut ajoneuvot puolestaan Mad Maxin. Ja kyllä tekijät ovat varmaan Romeron varhaiset zombileffatkin katsoneet. Kieli pidetään tukevasti poskessa ja meininki hilpeänä lahtauksen ollessa asiallisen visvaista ja brutaalia. Suosittelen nautittavaksi kaljakopan ja hurtin asenteen kanssa.

27.08.2016 11:43 #444

Eddie the Eagle

Eddie Edwards, kaikkien luusereiden suojelupyhimys! Mä muistan tän kaverin lapsuudestani. Tyyppi, joka osallistuu olympialaisissa mäkihyppyyn ilman mitään kykyjä ja tulee odotetusti viimeiselle sijalle, oli juuri sitä miksi punk-hengen muun muassa mielsin: tehdään vaikka ei osata, kunhan vain on hauskaa, ja paskat muiden mielipiteistä. Mä vieläkin arvostan tätä kaveria korkealle. Koskaan ei saa tyytyä keskinkertaisuuteen, on oltava rehellisesti huono!

Elokuva oli mukiin menevä komedia ja Eddie onnistui olemaan todella sympaattinen. Hugh Jackmanin esittämää juoppoa valmentajaa ei oikeasti ollut olemassa, mutta eipä jatkuvasti vaihtuvien valmentajien marssittaminen kankaalle olisikaan ollut kerronnallisesti fiksu veto. Eddie Edwards on itsekin todennut, että todellisia tapahtumia leffassa oli muutenkin vain kymmenisen prosenttia tjsp.

Matti Nykäsellä oli muuten ihan väärä korostus puheessaan ja puhui liian fiksusti.

28.08.2016 15:57 #445

Hardcore Henry

Jaahas. Sitten umpisurkean Doomin jälkeen en olekaan nähnyt ensimmäisen persoonan näkökulmasta tehtyä toimintaa. Se oli Doomissa vain yksi helvetin hyvä kohtaus, mutta Hardcore Henryssä mennään puolitoista tuntia keskeytyksettömästi vauhdikkaammin kuin tavallisissa first person shooter -peleissä. Helkkari, jotkut kohtaukset ovat peräti suoraan fps-pelien konventioista (taisteluun osallistuva npc-hahmo, joka näyttää pelaajalle mihin hänen pitää kentän skriptiä seuratakseen mennä!).

Sitten se juonikuvaus. Merkitsin huutomerkillä tietokonepeleistä tutut elementit.

Räiskintäpelien tapaan järjettömän ohuessa ja järjettömässä juonessa Henry herää leikkauspöydältä (!) muistinsa menettäneenä (!), hänen vaimokseen esittäytyvä nainen on vaihtanut Henryn kropan kyborgikehoon (!), ja juuri kun ollaan puhekykyä asentamassa ettei päähenkilön tarvitsisi olla koko leffaa mykkänä (!), laitokseen hyökkää (!) telekineettisillä voimilla (!) rettelöivä hassusilmäinen ja vaaleahiuksisen pehkopää (!) pääpahis. Sitten juostaan paikasta toiseen (!) tappaen väkeä jalan ja kulkupeleillä (!) ja suorittaen tehtäviä (!) salaperäiselle jatkuvasti kuolevalle ja eri hahmoissa takaisin tulevalle Jimmylle (vain pääjuonitehtäviä, sivutehtävät puuttuvat varmaan elokuvan pituudesta johtuen).

Leffa pätee ja jyrää kuin raiteilta karannut teräslastinen juna, mutta en kyllä toivo, että tämä kuvaustyyli tulee edistymään. Se on näppärä ja kiinnostava lähestymistapa, mutta jo Blair Witch Project osoitti, että yksi menestysleffa ei tee ideasta hyvää tai takaa että kloonit olisivat mitään muuta kuin uskomatonta paskaa.

Lainaus Episodin nettisivuilta löytyvästä arvostelusta: "Missään olosuhteissa ei ole ok käyttää prostituoitua heittoaseena!"

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 28.08.2016 15:58 : Rasimus.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
29.08.2016 15:48 #446

Captain America: Winter Soldier

Marvel leffa jota en ollut nähnyt. Nyt vain mietin että mikäköhän olisi oikea järjestys katsoa näitä

Race like first!
Train like second!

29.08.2016 17:33 #447

Nylkky kirjoitti: Marvel leffa jota en ollut nähnyt.

Hyvin tiivistetty.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
29.08.2016 19:37 #448

Voisin hyvin kertoa mistä pidin ja mistä en, mutta tuo kuvasi hyvin elokuvaa tasapaksu Marvel. Toivottavasti Civil War on parempi?

Race like first!
Train like second!

Emelie vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
06.09.2016 08:41 #449

Nylkky kirjoitti: Toivottavasti Civil War on parempi?

No ei kyllä ole. :p

Kuka pelkää pimeää?

Runsaan kymmenen vuoden takainen trilleri, jossa pääosissa Mark Ruffalo ja Meg Ryan. Aika outo leffa, välillä juonen kuljetus tuntui lähinnä tajunnanvirralta ja dialogit olivat hämmentäviä. Kovinkaan pelottava leffa tämä ei myöskään ollut. Pääpiirteissään juoni oli sellainen, että nainen on murhattu raa'asti ja Ryanin näyttelemää hahmoa kuulustellaan mahdollisena silminnäkijänä. Tämä aloittaa jossain vaiheessa suhteen murhaa tutkivan etsivän kanssa; salaisuuksia paljastuu; hassuja asioita tapahtuu ja syylliseksi osoittautuu se, ketä aluksi epäilinkin. Itseasiassa melko tylsä leffa.

Cinderella

Virkistin muistiani tämän elokuvan osalta sen tultua Netflixiin. Se oli yhtä hyvä kuin mitä muistinkin, jopa parempi. Toisella katselukerralla kiinnitti enemmän huomiota hahmoihin juonen sijaan. Cate Blanchett oli jopa vielä parempi paha äitipuoli kuin mitä muistinkaan ja Helena Bonham Carter oli oikeasti aika hyvä haltijakummi, vaikka alunperin en tästä pitänytkään. Tämä on edelleen hyvän mielen leffa.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
06.09.2016 09:08 #450

Edge of Tomorrow

Tämä leffa tuli sen ilmestyessä jotenkin vain sivuutettua. Suurimmalta osin syy lienee ollut Tom Cruise, jolta ei ollut tullut hyvää elokuvaa aikoihin, joten tämänkin mielsi jo heti alkuunsa pettymykseksi.

Leffa oli kuitenkin yllättävän hyvä. Vähän kuin Päiväni murmelina, mutta synkempänä ja toimintapitoisempana versiona.
Tomppa ei kuljeskele ympäriinsä hurmaten kaikkia purukalustollaan, vaan on leffan alussa täysi pelkuri vailla minkäänlaista taistelukokemusta, kun hänet paiskataan keskelle avaruusolentojen hyökkäystä. Henkihän siinä lähtee. Ja sitten homma lähtee taas alusta. Cage (Tompan roolihahmo) huomaa olevansa jonkinlaisessa aikaluupissa, jossa jokainen kuolema palauttaa hänet tehtävän alkuun. Ainoa tapa selvitä ja pelastaa siinä sivussa koko ihmiskunta on selvittää mitä hänen pitäisi tehdä, että ympyrä sulkeutuisi. Ja tämä tietää kuolemista. Ja paljon.

Tulee varmasti katsottua toistekin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ansa

17.09.2016 12:29 #451

San Andreas

Melko tarkkaan odotusten mukainen leffa, eli iso ja mahtipontinen, mutta hölmö ja tyhjänpäiväinen. Siihen nähden, että en ylipäätään pidä katastrofileffoista, tämä oli kuitenkin jossain määrin viihdyttävä tapaus. Kaliforniaa ravisteleva megaluokan maanjäristys on kasvoton, persoonaton ja tylsä vihollinen, minkä vuoksi on huvittavaa, että Dwayne Johnson kamppailee sitä vastaan perinteisen action-sankarin tyylillä. Pääosassa on kuitenkin oikea mies, sillä Johnsonin valtaisat lihakset ja isällinen olemus tekevät hänestä uskottavan pelastajan. Sortuvat pilvenpiirtäjät näyttävät päheältä vain hetken aikaa, mutta protagonistin tytärtä esittävä Alexandra Daddario sentään hivelee silmää lopputeksteihin asti.

Fantastic Four

Fantsunelikon uusin tuleminen ei ole aivan niin kauheaa kurapaskaa kuin maineen perusteella odotin, mutta eipä tälle kömpelölle pökäleelle kehtaa kiitostakaan antaa. Leffa on kompaktin mittainen, mutta silti se tuhlaa luvattoman paljon aikaa alkutilanteen rakentamiseen, minkä vuoksi ydinasiaan pääseminen kestää ja kestää. Sitten kun hahmojen muodonmuutos viimein tapahtuu ja pääpahis esitellään, onkin leffa lähes lopussa. Lopputaistelu on tympeä lässähdys, jossa sankarit antavat lyhyet näytteet voimistaan ja kappas, se oli siinä. Dr. Doomin motiivi maailman tuhoamiseen ei minulle oikein avautunut, eikä kyllä moni muukaan asia. Tahdon uskoa väitteeseen, että ohjaaja Josh Trank oli alunperin hyvällä asialla, mutta joutui tekemään huonoja päätöksiä studion pakottamana.

Deadpool

Tämä korjasikin mainiosti edellisen aiheuttaman mielipahan. Koko kuluvan vuoden hypen vallassa viettäneenä vähän pelkäsin, onko leffa sittenkään maineensa veroinen, mutta aika hyvin tämä vastasi odotuksia. Leffa ei ole aivan niin hauska tai epäkorrekti, kuin toivoin, mutta meininki on silti kiitettävän törkeää ja Deadpoolin heittämä läppäkin naurattaa aina välillä. Neljättä seinää rikotaan, Ikeaa pilkataan ja väkivaltakin on ilahduttavan reipasta, eli onhan tässä ainekset kasassa. Jämäkän muhkea Gina Carano ansaitsee erityisplussan, koska ihastelin naisen fysiikkaa aikanaan Haywiressa ja ehdin jo luulla, ettei tätä vapaaottelijaa enää leffoissa nähdä. Jään odottamaan jatko-osaa puolikovana, milloin sellainen sitten tuleekaan.

17.09.2016 23:43 #452

Tuli katsottua viikonlopun aikana kasariklassikoja, eli Kanuunankuularalli-elokuvat (Cannonball Run). Lyhyesti ja ytimekkäästi juonikuvaus joka leffasta on, että sekalainen sakki eksentristä aikansa tähtinäyttelijöistä kerättyä poppoota kaahaa Jenkkilän läpi miljoonan dollarin voittosumman perässä, virkavallan ollessa vain pikku töyssy tiellä. Kuvioon kuuluu kyseisen virkavallan hämääminen naamioitumalla mm. ambulanssikuskeiksi, papeiksi jne. mistä sitten väännetäänkin tasoltaan vaihtelevaa sketsihuumoria. Näyttelijäkaartina mm. Burt Reynolds, Sammy Davis Jr., sliipattu bondimainen Roger Moore (vain ekassa elokuvassa), kännisen oloinen Dean Martin, nuori ja vetreä Jackie Chan...

Ykkösosa (1981) kärsi käsikirjoituksen ja varsinaisen tarinakaaren puutteesta, mutta kokoelmana sketsejäkin se toimi mainiosti. Proktologian tohtori Nikolas van Helsing on kyllä... kokemus, lähinpänä mieleen tulevana vastineena 30 Rockin tohtori Spaceman.

Kakkososaan (1984) oli jo jonkinlainen tarinakin muistettu ottaa mukaan, mutta huumori tuntui vähemmän inspiroituneelta.

Kolmososa (1989) sitten onkin niin erillisen oloinen tuote, että nimikin on joko Cannonball Fever tai Speed Zone. Näyttelijäkaarti on kokonaan eri, tunnetuimpina niminä John Candy, Alyssa Milano, Brooke Shields, Lee van Cleef jne.

Kyllähän näitä katsoi. Lähinnä ensimmäistä, muiden kanssa alkoi jo kaipaamaan kaljaa. En tiedä miten paljon lapsuuden nostalgia paransi leffojen arvoa. Kapteeni Kaaoksen täntäntää-huuto kyllä jää kummittelemaan mieleen vääntäen yhä naamalle typerän virneen.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 17.09.2016 23:44 : Rasimus.

Marski
Marski vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
18.09.2016 17:08 #453

Teit meistä kauniin
Pari päivää sitten päätettiin kaverin kanssa, että mennään kattomaan tää. Eilen sitten lähettiin puolispontaanisti leffaan.
Itse Apulannan musiikin suurena ystävänä olin tosi innoissani tästä leffasta, enkä joutunut pettymään (paitsi siten, etten tajunnut hakea tähän avustajaksi). Oli hienoa, että leffassa kuvattiin muutakin kuin vaan bändin syntyä, kuvattiin 90-luvun lamaa ja nuoruuden ongelmia. Leffa oli tosi samaistuttava. En vaikuttanut tässä maailmassa mitenkään 90-luvun alussa, mutta jollakin tavalla siihen laman kuvaukseen samaistui, sillä tilanne vaikutti vähän samalta kuin suomen nykytilanne. Päähenkilöt oli tosi samanlaisessa elämäntilanteessa kuin minä, opiskeupaikka pitäis saada ja oikeestaan ihan sama mitä tekee kunhan töitä saa. Ja kaikki se viha mitä leffan nuoret koki, oli tosi aitoo, silleen, jos mulla ei olis mitään omii keinoja purkaa suurta ketutusta, niin todennäkösesti mä kaataisin jotain torikioskeja ja polttaisin ne.
Kaiken kaikkiaan tosi hyvä kokemus ja oon tosi ilonen, et kävin kattomassa tän.

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
19.09.2016 22:53 #454

Tänään kävin katsomassa Hymyilevä mies -elokuvan, siis filmin, joka kuvaa muutamaa viikkoa 1950-1960 -lukujen vaihteessa nyrkkeilleen suomalaisen Olli Mäen elämästä: valmistautumista MM-titteliotteluun ja itse ottelua, ihmissuhteitakaan unohtamatta. Elokuva kiinnosti paitsi urheiluaiheensa ja saamiensa kehujen lisäksi myös siksi, että olin itse viime syksynä avustamassa kyseisen filmin kuvauksissa - osana isoa ryhmää, joten näkyvyyden saaminen oli epävarmaa.
Enkä minä kuuskytlukulaistettua itseäni pystynykään poimimaan kyseisen kohtauksen valmiiseen tuotokseen päätyneestä palasesta. Kun muistan, miten kohtausta filmattiin ja miltä miljöö silloin näytti, niin elokuvaan päätynyt osuus ihastutti. Muutoinkin ajankuvan luomisessa oli onnistuttu jopa yllättävän hyvin. Myös nyrkkeilymaailman (tuolloinenkin) raadollisuus näkyi filmissä.
Elokuva on mustavalkoinen, mikä korostaa entisestään puolen vuosisadan taa jääneen elämänmenon tuntua.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
01.10.2016 08:39 #455

Kävin katsomassa Tulen Morsiamen. Suomalainen leffa, jossa kerrotaan Ahvenanmaan noitavainoista. Elokuvassa oli paljon hyvää ja osa näyttelijöistä teki vaikutuksen. Myös pääosan esittäjä oli ihan hyvä, vaikka liiallinen hymyily jätti toisinaan hahmosta vähän valjun vaikutelman. Pidin erityisesti lopusta: ei onnellista loppua, joka olisikin ollut varsin teennäinen.

Elokuvassa tapahtui aika paljon ja se olikin välillä aika sekava. Esimerkiksi romanssi tuntui hyvin pinnalliselta ja päälle liimatulta. Ei oikein tunnuttu tietävän mihin keskittyä: noituuteen, rakkauteen, vainoihin, tuomarin kärvistelyyn, perverssiin pappiin vai mihin - lopputulos oli, että kaikkia yritettiin änkeä samaan aikaan ruudulle ja lopputulos ei ollut aivan onnistunut. Tulikin jo elokuvan aikana mieleen, että tämä olisi saattanut toimia paljon paremmin mini tv-sarjana... 3-6 osaa olisivat sallineet laajentaa aihetta ja tehneet oikeutta eri hahmoille ja teemoille.

10.10.2016 19:21 #456

The Nice Guys

Pidän dekkareista jotka sijoittuvat johonkin nyt jo nostalgiseen aikaan kuitenkaan menemättä täysin kieli poskessa parodioinnin puolelle. Starsky ja Hutch on, vaikka vetikin ajankuvan hieman överiksi, suosikkidekkarikomedioitani 70-luvusta. Tosin heti tämän leffan jälkeen.

Russell Crowe esittää tapansa mukaan nyrkkisankaria maksumuskelia, joka vahingossa sekaantuu yhdessä hieman tumpun ja niljakkaan (seniilien mummeleiden rahat on helppo viedä) Ryan Goslingin yksityisetsivän kanssa pornotähden murhatutkimuksiin. Parivaljakko pärjää lähinnä sattuman kaupalla ("putositko taas?"), joten kaikkein ammatillisesti pätevimmältä päähenkilöltä vaikuttaa Goslingin pikkuvanha tytär, joka ei siis ole mikään ärsyttävä pikkuipana kuten yleensä tällasissa asetelmissa.

Ei pitäisi nauraa huumorille jossa vähän niinkuin vahingossa ihmiset satuttavat itseään niin että veri roiskuu ja henki on mennä, mutta ainakin kyseinen kohtaus tuo mukavan annoksen realismia :grin:

12.10.2016 22:24 #457

Ant-Man

En ole nähnyt puoliakaan viime vuosien Marvel-elokuvista, mutta mainio Deadpool sai minut tuumailemaan, että niille muillekin voisi antaa mahdollisuuden. Ant-Man vaikutti ennakkoon myös sen verran älyttömältä ja pöhköltä tapaukselta, että se saattaisi hyvinkin osua makuhermooni. Deadpoolin yllätyshyvästä päräyttävyydestä ei tietenkään voida puhua, mutta silti tämä eroaa mukavasti muista näkemistäni Marvel-tuotoksista. Plussaa tulee jo pelkästään maltillisesta mittakaavasta, sillä leffassa ei räjäytellä kaupunkeja tai muutenkaan tehdä superöverijuttuja.

Ihmepuvun avulla lähes olemattomaksi kutistuva murkkumies on hahmona vähintäänkin naurettava, mutta juuri vahva hölmöyden tuntu tekee hänestä kiinnostavan. Mitä helvettiä-fiilis syventyy entisestään, kun tajuaa, ettei muurahaismies ole mikään kokoon liittyvä lempinimi, vaan viittaus ihmepuvun superominaisuuteen, eli kykyyn kommunikoida muurahaisten kanssa. Mutta jos jokin on teknologian avulla mahdollista, niin sehän kuuluu toteuttaa. Eikä muurahaistelepatia edes ole niin turha kyky kuin luulisi, sillä murkkuja on erilaisia, kuten lentäviä ja pistäviä, ja niitä voi hyödyntää eri tavoin. Murkku-Ukon puku on sitä paitsi varsin tyylikäs, eikä häviä yhtään isompien supersankarien vermeille. Kyllä motoristi-look aina trikoot voittaa.

Leffan tunnelma on kepeä ja leppoisa, paikoin humoristinenkin, mikä on oikein, koska kyseessä kuitenkin on Muurahais-vitun-Mies. Paul Rudd on sopivan kiltin oloinen perusjamppa hassun hahmon rooliin ja tekee ns. normien mukaisen suorituksen. Rentoa fiilistä häiritsee muutama turhan vakava kohtaus, joissa puhutaan tunteista, vastuusta ja isä-lapsi-suhteista, mutta onneksi lennokas loppuryminä pyyhkii moiset tyylirikot pois mielestä. Kutistumiskohtauksista ja iso/pieni-asetelmasta olisi voinut kehitellä enemmänkin tilannekomiikkaa, mutta hyvä näinkin.

15.10.2016 21:32 #458

Captain America 3 - Civil War

Vaikka supersankarieepos alkaa jo ottaa pannuun ja toivoisin lajityypin pikkuhiljaa kuolevan pois, on leffa keskimäärinkin hyvien Marvel-elokuvien keskimääräistä parempaa kastia. Iso bonus siitä, että leffan antagonistilla on vaihteeksi ymmärrettävä ja peräti sympaattinen syy toiminnalleen. Eli ei mikään absoluuttinen paha.

Uusi Hämähäkkimies vaikuttaa mainiolta ja melkein odotan päälle vuosikymmenen jälkeen siitä kunnon sooloelokuvaa. Mutta minkä takia Peter Parkerin May-täti nuorenee elokuva elokuvalta? Okei, Peter on vielä teini-ikäinen ja tädit ovat yleensä äitien ikäluokkaa, mutta kun 80-luvun sarjakuvissa kyse oli ikäihmisestä...

Itse elokuvasta valitettavaa löytyy.

Mä en totta puhuen enää muista kuka on kuka. Hahmoja on esitelty omissa sooloelokuvissaan liikaa, ja jokaisessa Marvel-leffassa pitäisi muistaa mitä on miljuunassa aikaisemmassa pätkässä tapahtunut. (Esim. tuo Astoretheinin juuri katsoma Ant-Man... En hoksannut kuka häiskä on ennenkuin tämä viimein pieneni...)

Lisäksi elokuva olisi pitänyt nimetä uudeksi Avengers-elokuvaksi, sillä mitään sooloa tässä ei ollut. Hämmentävästi juonipuolella "päähenkilön kriisi" kääntyi Rautamiehen ja Talvisotilaan väliseksi, mikä jätti Kapun lähinnä tapahtumia sivusta seuraavan sivuhenkilön rooliin.

Taas juonta kuljetetaan hyvin niin kauan kunnes on aika turvautua lapsellisiin "mun kikkeli on suurempi kuin sun" -loppurähinöihin, jotka olisi sivistyneemmässä maailmassa voinut korvata ajattelulla ja keskustelulla. Onneksi tämä tarkoittaa lähinnä sitä lentokenttäkohtausta, joka on ainoana sitä sisällisSOTA-osiota. Ja toiseksi onneksi sentään elokuvan varsinainen grand finale ottaa iisisti ilman kaupunkeja tuhoavaa lopputuhoa, ollen itseasiassa merkityksellisyydeltään ja ristiriitaisuudeltaan melkein Watchmen-tasoa (mutta vain melkein). Ehkä liikaakin, en voinut olla kiinnittämättä kummankin elokuvan loppukohtauksen sijoittumista arktiseen ympäristöön.

Mutta kyllä tämän kanssa yhä viihtyi, vaikka jäinkin kaipaamaan edellisten Kapu-leffojen tunnistettavia elokuvavuosikertateemoja (eka oli wanhan ajan korkkarityyliä, toinen 70-luvun vainoharhaleffaa).

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
22.10.2016 14:50 #459

Painajainen Elm Streetillä (2010)

Olen jo pitkään halunnut nähdä Painajaisen Elm Streetillä (heh), joten mikä pettymys olikaan, kun leffa paljastui 2000-luvun remakeksi. Ensimmäiset kymmenen minuuttia olikin hämmentävä kokemus, kun yhtään mikään ei näyttänyt kasarilta. Tosin en ostanut elokuvaa itse, joten en koe olevani vastuussa tästä hölmöilystä. Uusintaversion on saanut melkoisen murskatuomion mm. IMDb:ssä, ilmeisesti ainakin Freddy Krueger on alkuperäisessä toteutettu paremmin. Ihan ok katselukokemus kuitenkin näin kun ei originaaliin voi verrata.

The Hateful Eight

Usein löydän itseni angstaamassa sitä, kuinka ennen oli kunnollista ja elokuvissa jopa käytiin dialogia sen sijaan että toimintakohtausten välissä heitetään jotain yksittäisiä "hauskoja" vitsejä. The Hateful Eight erottuu tästä joukosta ja oli mitä mainioin: hienot hahmot, aivan loistava musiikki, intensiivinen tunnelma, visuaalisesti viehättävä... Toimintaakin oli järkevässä määrin, niin että sillä tuntui olevan jokin juonen kannalta oleellinen tehtävä. Tarina ei ollut mikään ihmeellinen tai omaperäinen, mutta muut onnistuneet puolet paikkasivat. En edes odottanut elokuvalta kauheasti, sillä inhosin Kunniattomia paskiaisia ja Djangokaan ei tehnyt valtavaa vaikutusta, vaikka ihan viihdyttävä olikin. The Hateful Eight on ollut parhaita elokuvia pitkään aikaan.

City of God

Katsoin tämän itseasiassa jo elokuussa, kun Rio oli olympialaisten kautta ajankohtainen. Leffassa kuvataan elämään Rion slummeissa 60-luvulta alkaen. City of Godin hype ei minulle ihan auennut. Rakenne oli aivan onneton. Mitään punaista lankaa ei tuntunut olevan ja tarina hyppi sinne tänne kertomaan aina uusista ihmistä. Leffa kuvasi lähinnä rikollisuutta, mikä tekikin siitä harvinaisen yksitoikkoisen. Henkilöt olivat aika samasta puusta veistettyjä, joten aika ajoin olin ihan hukassa siitä, kuka olikaan kuka. Mietin myös sitä, olisiko kaiken jengisodan ja raakuuden vastapainoksi voinut näyttää myös sitä, että noissa paikoissa elää tavallisiakin köyhiä ihmisiä. City of God vaatisi toisen katselukerran, jotta siihen tulisi jotain selkoa, mutta enpä taida viitsiä.

Fight Club

Jälleen aikamoinen pettymys. Alku vaikutti lupaavalta, mutta loppua kohden alkoi mennä överiksi. Jotain ihan hyviä keksintöjä ja silleen viihdyttäväkin joo, päälinmäisenä fiiliksenä kuitenkin meh.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

22.10.2016 15:14 #460

Puolikuu kirjoitti: ilmeisesti ainakin Freddy Krueger on alkuperäisessä toteutettu paremmin.

Noo... Kyllä tuon 2010-versionkin Freddy menetteli. Sekä alkuperäinen että uusintaversio näyttivät molemmat kuminaamarilta (tai no, alkuperäisen leffan Kruger vähemmän kuin jatko-osien). Itseäni häiritsi se, että alkuperäisessä oli hannailtu ja sensuroitu pois Freddyn pedofilia ja tehty hänestä vain lastenmurhaaja (joten hahmoon sopi myös veitsihanskan käyttö). Uudessa versiossa pedofilia oli tuotu selkeästi esiin, mutta sitten toisaalta vähennetty lastenmurhaamisen painoarvoa pakkomielteenä, mikä puolestaan jätti ihmettelemään että miksi kummitteleva Freddy koko veitsihanskaa käytti (ilmeisestikin vasta kuoltuaan).

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Kati Piehl