Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: TV-sarjat
26.10.2016 21:37 #461

Marvelin Doctor Strange tuli tänään katsottua. Elokuvassa oli onnistuneiden elementtien - kuten mainiot näyttelijät, rakastuin erityisesti Muinaiseen - lisäksi paikoitellen tönkkö dialogi, epäuskottavaa hahmokehitystä ja todella huono lopputaistelu. Kuitenkin ihan katsomisen arvoinen elokuva. Itse nautin varsinkin elokuvan keskivaiheesta, jossa Strange oli vasta saapunut oppimaan taikuuden salat eikä hallinnut sitä vielä hyvin. Tästä vaiheesta elokuvaa, jossa selitettiin universumin saloja, nautin eniten. Siitä hypättiin aivan liian nopeasti pelastamaan maailmankaikkeutta täystuholta. Ensimmäinen leffa olisikin saanut puolestani keskittyä vain Strangeen ja hänen kykyjensä oppimiseen ja ensimmäinen vastus olisi saanut olla joku muu kuin Dormammu. Stephen Strange on ihan mielenkiintoinen hahmo, mutta leffa itse oli tasapaksu supersankari-pläjäys kliseisine heittoineen erityisesti Kapteeni Amerikkoihin, Guardians of the Galaxyihin tai jopa Thoreihin verrattuna. Strangen tyttöystävä oli Marvelin linjaa noudattaen turvallisen väritön ja tylsä.

Viimeksi muokattu: 26.10.2016 21:38 : Niksu.

27.10.2016 20:22 #462

Batman: The Killing Joke

Animaatioleffa, jossa Jokeri on jälleen kerran karannut Arkhamin vankimielisairaalasta pahat mielessään. Batmanin on tietenkin napattava vanha verivihollisensa, mutta hommassa on omat mutkansa. Tällä kertaa Jokeri on valinnut piinattavakseen komisario Gordonin, joka joutuu kokemaan hilpeän mielipuolen käsissä yhtä sun toista. Osa piinaa on komisarion tyttären rampauttaminen, joka johtaa Oraakkelin syntyyn, vaikka tuota nimeä ei leffassa mainitakaan. Juonen pihvi on kuitenkin Batmanin ja Jokerin omituinen suhde sekä jälkimmäisen syntytarina. Leffa on kaiketi varsin uskollinen samannimiselle sarjakuvalle, jota en tosin ole lukenut. Aion kyllä korjata tämän puutteen sivistyksessäni.

Komisario Gordonin tytär (vai veljentytär?) on myös Batgirl ja jostain syystä leffa alkaa pitkällä alustuksella, jonka tarkoitus on ilmeisesti saada katsoja välittämään hahmon kohtalosta enemmän. Osuus kuitenkin haukkaa kokonaiskestosta liian ison palan ja jättää varsinaiselle tarinalle turhan vähän aikaa. Lisäksi Batman on parhaimmillaan toimiessaan yksin, minkä takia en arvosta Batgirlin tai Robinin hahmoja juurikaan. Jokerin menneisyys ja muuttuminen epäonnisesta koomikosta sadistiseksi psykopaatiksi on kuitenkin kiinnostavaa katsottavaa. Itse muutos kemikaalikylpyineen olisi voinut olla korostetumpikin tai ainakin kohtaus olisi voinut olla välähdystä pidempi. Jokseenkin turhasta alkupuoliskosta huolimatta leffa maistui kuitenkin ihan hyvin.

Batman: Gotham Knight

Lisää animaatio-Leppistä. Leffa koostuu kuudesta tarinasta, jotka kertovat viittasankarin alkutaipaleesta Gothamin suojelijana. Ajallisesti liikutaan Batman Begins- ja The Dark Knight-leffojen välissä, eli Batmanilla on homma jo kiitettävästi hallussa. En tosin tiedä, mikä tarkalleen ottaen liittää tarinakokoelman Nolanin leffoihin, koska mitään suoria viittauksia niihin en löytänyt. Ainoa selvä yhteys on käsikirjoittaja David S. Goyer, joka on panostanut leffaan yhden episodin verran. Tunnelma ja tyylikin ovat varsin fantasiamaisia Nolanin realismiin verrattuna.

Jokaisen tarinan on ohjannut eri hemmo ja heillä kaikilla on erittäin japanilaiselta kuulostavat nimet. Jeps, Batman-animeahan tässä katsellaan, mutta visuaalinen ilme toimii onneksi paremmin kuin odotin. Ensimmäinen tarina on kyllä sysiruma, mutta muuten piirrosjälki ei tökkinyt silmääni ikävämmin. Viimeinen episodi, jossa Batman tappelee mestariampuja Deadshotin kanssa, on jo suorastaan tyylikäs. Tarinat sinänsä ovat melko heikkoja, eivätkä ne kerro Batmanista oikeastaan mitään mielenkiintoista. Eipä 10-12 minuuttia per kipale moiseen juuri mahdollisuutta annakaan.

16.11.2016 21:20 #463

Spawn

Olen nähnyt tämän luultavasti ennenkin, mutta hatarien muistikuvien vuoksi uusintakatsaus oli käytännössä neitseellinen. Melkoisen järkyttävää kuraahan tämä on, siitä ei pääse mihinkään, vaikka leffaa tarkastelisi miten päin tahansa. Juoniviritelmä on sekavaa ja typerää kohellusta, hahmot turhia tai ainakin rasittavia ja visuaalinen ilme ihan helvetin ruma. Jopa ikäänsä nähden, leffahan ilmestyi vuonna 1997. Masokistisen luonteeni takia joudun silti myöntämään, että leffan kömpelö, törkyinen ja muovinen fiilis jopa miellytti jollain tavalla, kuten tällaiset paskahelmet joskus tekevät. Pääosin leffa on kuitenkin niin huono, että se on pelkästään huono.

Sarjakuvaa olen lukenut muutaman tarinan ja sen verran pitää antaa tunnustusta, että Spawnin hahmo on suunnilleen sellainen kuin pitääkin, eli synkkä ja helvetillinen antisankari. Hahmo on erittäin kiinnostava ja sarjiksia on ollut tarkoitus lukea enemmänkin, mutta projekti on vaan jäänyt. Surkean leffan ansiosta aion korjata asian välittömästi, koska en halua tämän olevan viimeinen kosketukseni hahmoon. 90-luvun animaatiosarja voisi olla myös tsekkaamisen arvoinen, se ainakin näyttää hyvältä. Lopputeksteissä muuten mainittiin Industrial Light & Magic, joka varmaankin väsäsi ne joten kuten siedettävät erikoisefektit.

22.11.2016 09:00 #464

The World's End

Simon Peggin ja Nick Frostin Cornetto-trilogian viimeinen osa, kylläpä kesti että sain sen katsottua. Tämä oli parempi kuin Hot Fuzz, mutta ei yhtä hyvä kuin Shaun of the Dead. Mutta kyllä tykkäsin tästä leffasta, huvittava ja viihdyttävä. Lisäplussa siitä, että leffassa mainittiin Sisters of Mercy. Loppu oli enempi vähempi hölmöhkö, ei minusta iha sopinut leffaan, mutta eipä se nyt juurikaan haittaa.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
23.11.2016 17:48 #465

Rasimus kirjoitti: Itseäni häiritsi se, että alkuperäisessä oli hannailtu ja sensuroitu pois Freddyn pedofilia ja tehty hänestä vain lastenmurhaaja (joten hahmoon sopi myös veitsihanskan käyttö).

Mietinkin katsoessani, että pedofilian tuominen leffaan tuntui itsestäni jotenkin rohkealta ratkaisulta ja minusta myös epätyypillisen vakavalta kauhugenrelle.

Halloween-fiiliksissä tuli myös jokunen viikko sitten katsottua melko surkuhupaisa kauhupätkä Keskiyön lihajuna. Elokuva perustuu Clive Barkerin novelliin, joka on julkaistu tässä kokoelmassa. Väkivalta oli sen verran graafista, että ikärjaksi oli asetettu K18 (mm. eräs henkilö liukastuu irtonaiseen silmämunaan) mutta muuten elokuva uppoaisi ehkä parhaiten murrosikäsiin. Jännitystä ei ollut nimeksikään, juonessa oli aukkoja, efektit olivat naurettavia ja loppuratkaisu oli kerrassaan typerä. Koko komeus oli höpsöydessään jopa melkein viihdyttävä.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
23.11.2016 18:35 #466

Kävin katsomassa Ihmeotukset. Yleisesti ottaen oikein hyvä ja todella hauska elokuva. Nauroin monta kertaa ääneen. Tykkäsin monista hahmoista - järjestyksessä Vaka, Lisko, Jacob ja Valio - mutta aivan lopussa elokuva tuntui hieman lässähtävän.

Hyvin leffa onnistui palauttamaan mieleen sen, miksi rakastan Pottereita: värikäs, rikas, eläväinen velhomaailma, taikuus ja kaikki olennot sekä jästit vs velhot ynnä muut tekevät siitä ainutlaatuisen. Olisin kaivannut syvempää katsausta amerikkalaiseen velhomaailmaan: tässä se jäi aika pintapuoliseksi, tosin koko leffa sijoittuikin vain New Yorkiin.

Elokuvan aihe oli kuitenkin Ihmeotukset ja niiden esittelyssä se onnistui varsin hyvin. Samalla tulevia tapahtumia varjostettiin onnistuneesti.

Viimeksi muokattu: 23.11.2016 18:39 : Niksu.

25.11.2016 21:09 #467

Doctor Strange

Hyvä leffa, viihdyttävä ja näyttävä. Tilda Swinton toimi Muinaisena (ihanan androgyyninen näytelijä) ja Mads Mikkelsen pahistyyppinä lämmitti mieltä. Enkä voi moittia Benedict Cumberbatchinkään roolisuoristusta.

Leffassa oli paljon hyviä juttuja, kuten lyhyet ja jokseenkin selkeät taistelukohtaukset. Romanssiaspekti oli osattu pitää hillittynä. Elokuvan maagisuusaspekstia oli käytetty hyödyksi hyvin, ja

Myös huumori oli minusta onnistunutta, se ei ollut samanlaista pakotettua kuin Ant-Manissa. Tässä monesti otettiin jokin perushuumorijuttu ja hiukan väännettin sitä saaden aikaan jotain hiukan erilaista ja oikeasti huvittavaa.

Ainoat natinan kohteet ovat auto-onnettomuus, joka näytti liian erikoistehosteelta ja Dormammun ulkomuoto, joka oli taas se sama mörkö kuin aina ennenkin.

05.12.2016 20:46 #468

Hercules

Kreikan mytologiaa käsitteleviä toimintaleffoja ilmestyi jossain vaiheessa isompikin rypäs, joten oli ennakoitavissa, että myös se tunnetuin sankarihahmo saisi oman seikkailunsa. Kovin usein ei muskelimiestä olekaan valkokankaalla näkynyt, olisiko Disneyn animaatio 90-luvulta edellinen kerta. Oudosti tämän leffan kanssa melkein samaan aikaan ilmestyi myös Renny Harlinin näkemys aiheesta, joko sattumalta tai laskelmoiden. Sitä en ole nähnyt, mutta sen täytyy olla melko avuton, jos tämä Dwayne Johnsonin pääosittama versio on kaksikosta parempi.

Elokuva ottaa päähenkilöönsä hieman uudenlaisen ja omaperäisyyttä tavoittelevan näkökulman, mikä on positiivista. Perinteisen tarinan mukaan Hercules on puolijumala, joka korotetaan lopulta täysivaltaiseksi jumalaksi. Tällä kertaa Hercules onkin palkkasotureita johtava kuolevainen mies, jonka jumalainen alkuperä on lähinnä huhupuhetta. Mutta miten paljon, se jätetään hämärän peittoon. Nemean leijona, Hydra ja muut urotyöt ovat jo takana, mutta sitä arvaillaan, ovatko ne totta vai pelkkiä nuotiotarinoita. Sillä ei ole merkitystä, sillä Herculeksen lyödessä vihollinen lentää kaaressa, oli nyrkissä yililuonnollista buustia tai ei.

Palkkasoturijoukko saa Traakian kuninkaalta tehtäväksi estää vallananastajan aikeet ja siitä alkaa melkoinen mättöspektaakkeli, jossa miestä menee nurin urakalla. Käytännössä leffassa on vain kolme pitkää toimintakohtausta, joista ensimmäinen on selvästi paras. Rytmitys ontuu hieman, mutta näkymät ovat komeita ja mahtipontinen turpaanveto tempaisee mukaansa. Johnson on tälläkin kertaa leffansa parasta antia, sillä miehen karisma ja lihasmassa kannattelevat onnistuneesti muuten ihan täyspöhköä kokonaisuutta. Rintapanssarin olisi tosin voinut riisua useammin, jotta uljas runko olisi päässyt paremmin oikeuksiinsa.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
06.12.2016 10:06 #469

Jason Bourne

Vähän alkaa lässähtää vaikka olisikin Damon taas mukana nimiroolissa. Siis leffahan on ihan sitä samaa kuin kaksi edellistäkin. Kaksi, koska eka Bourne, eli Medusan Verkko, kun ei ollut vielä nykyisen kaltaista turboahdettua toimintaa vaan ihan ehta jännäri. Ei mitään uutta, mutta ei välttämättä mitään huonompaakaan jos on pitänyt edellisistäkin leffoista nimenomaan toimintana.

Juonipuoli tuntuu menevän vähän överiksi (vaikka ei se järin paksu ja koukeroinen ollut ennenkään), kun nyt ollaan jo päähenkilön isukinkin osuutta salaliittojuonissa selvittelemässä.

Minua ihmetyttää, että eikö CIA ala pikkuhiljaa oppimaan, että jos Bournea ei saada hengiltä, niin pitäisiköhän jo vaihtaa taktiikkaa? entäpä jos tämän kanssa vain sovittaisiin että kerrotaan kaikki mitä mies haluaa tietää ja jätetään sitten rauhaan? Sillä konstilla saataisiin parhaiten suojeltua kallisarvoisia Bourneen liittymättömiä sivuprojekteja, jotka ovat olleet vaarassa jokaikisessä leffassa.

Star Trek 3 - Beyond

Ei saavuteta oikeata Star Trek -tunnelmaa näissä uusintaversioissa sitten millään. Ehkä eka leffa oli jotenkin hehtaarilla ja tokassa oli hetkensä, mutta kolmas oli puuduttavaa räimettä ilman kummoista juonta. Minkä ihmeen takia maailmankaikkeus halutaan tuhota mitä pienimmistä syistä? Etenkin sellaisten veikkojen toimesta, joiden luulisi tietävän ammattinsa riskit?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

21.12.2016 09:32 #470

Avengers: Age of Ultron

Tämä leffa ei kestänyt toista katselukertaa. Ei se ollut edes niin hauskakaan kuin muistin. Ultron oli edelleen paras osa tätä leffaa, ja Visionin stailaus kauhea.

Zero Dark Thirty

Tämä kompensoi Avengers-leffan tuottaman pettymyksen moninkertaisesti. Elokuva kuvaa noin vuosikymmenen kestänyttä Osama bin Ladenin jahtia 9/11 jälkeen. Jessica Chastain loisti roolissaan nuorena CIA:n virkailijana, joka lähetetään pari vuotta WTC-iskujen jälkeen Pakistaniin selvittämään bin Ladenin olinpaikkaa. Vaikka leffa oli 2,5 tuntia pitkä, se oli osattu koota sellaiseen muotoon, että mielenkiinto säilyi koko ajan. Vaikka katsoja tietääkin koko prosessin lopputuloksen, se on silti kiinnostavaa nähdä miten siihen on päädytty. Parasta antia on Chaistainin hahmon kehitys kokemattomasta ja jossain mielessä pehmeästä CIA-virkailijasta piinkovaksi ja armottomaksi kuulustelijaksi.

16.01.2017 10:33 #471

Gremlins

Tästä leffasta on jäänyt tavallaan nostalginen fiilis, sillä joskus lapsena (alle 10-vuotiaana varmaan) satuin näkemään elokuvasta muutaman hetken ennen kuin vanhempani kielsivät katsomisen. Mieleen on erityisesti jäänyt leffan ilakoiva, mutta synkkä musiikki. Olen toki nähnyt tämän leffan sittemmin kokonaan ja nyt taas vaan verestin muistoja. Tämä on minusta edelleen hyvä leffa, tästä saa hyvän mielen huolimatta sen melkoisen brutaalista otteesta liskomaisiin riiviöihin. Vaikka erikoistehosteet välillä aiheuttivat hienoista tarkoituksetonta huumoria, olen edelleen vaikuttunut Gizmon toteutuksesta. Toki suurilla silmillä ja pehmoisella olemuksella pystyy paikkaamaan paljon, minusta Gizmo tuntui oikealta, oikeammalta kuin monet nykyleffojen erikoistehoste-eläimet yms.

Hiukan hämmästyttävästi joskus tulevaisuudessa on tulossa Gremlins 3, joka on kai jatko-osa eikä reboot. Miten tähänkin nyt sitten suhtautuisi...

Kunnian polut - Paths of Glory

Hieman erilainen kokemus tämä elokuva, koska harvoin katselen mustavalkoisia sotaelokuvia.

Juoni on lyhykäisyydessään se, että ensimmäisen maailmansodan aikana 3 ranskalaissotilasta tuomitaan kuolemaan pelkuruudesta. Leffa alkoi heti, siinä ei ollut mitään jahkausta alussa. Ja juoni oli tosissaan hyvin yksinkertainen ja selkeä. Ensin alustettiin syy sille, miksi ranskalaiset yrittivät vallata saksalaisen tukikohdan, siitä edettiin sitten sanoista tekoihin. Ja kun tukikohdan valtaus ei onnistu, etsitään syyllisiä (tässä tapauksessa syntipukkeja) ja tuomitaan heidät tästä epäonnistumisesta. Kovin syvälle ei tarvitse kaivautua kun elokuvan sodanvastaisuus tulee vastaan (sillä suorastaan mehusteltiin). Tätä katsoessa oli omakin oikeustaju koetuksella, ja siihen varmaankin pyrittiin. Kirk Douglas esittää onnistuneesti everstiä, joka joutuu johtamaan epäonnistunutta hyökkäystä ja sen jälkeen toimii syntipukkien puolustusasianajajana (jälkimmäinen osuus on elokuvan ydin). Mutta oli kyllä minusta hyvä leffa, jää mieleen moneksi päiväksi.

Viimeksi muokattu: 16.01.2017 10:34 : Emelie.

18.01.2017 21:45 #472

Woody Allen Match point 2005. Ei mikään komedia, ellei sitten loppu, hyvin mustaa ja katsojan kustannuksella, vaan piinaavasti kerrottu tarina onnekkaasta miehestä, joka sotkee elämänsä.

Sergei ja Fjodor Bondartshuk Hiljaa virtaa Don 2006. Filmattu 1990-luvulla, pääosissa englantilainen, ranskalainen ja amerikkalainen, muissa rooleissa venäläisiä ja koko muu henkilökunta ja rahoitus italialaisia. Filmaus keskeytyi ja isä-Bondartshuk kuoli. Poika teki loppuun työn, joka esitettiin TV-sarjana Venäjällä vasta 2006. Minä katsoin kolmituntiseksi elokuvaksi leikatun version. Aivan kamalaa ylinäyttelemistä eivätkä englantia puhuvat kasakat paranna asiaa. Donin maisemat ovat hienoja, samoin kasakoitten ratsastusharjoitukset.

Jim Goddard A tale of two cities 1980. En ole lukenut Dickensin kirjaa, joten en osaa sanoa, miten uskollinen filmatisointi on. Ihan hyvin kerrottu tarina, muttei mitään erityisen mieleenpainuvaa.

Gary Ross The hunger games 2012. Hyvin kirja kuvitettu, ei häirinnyt mikään ja muutamat sivuhahmot suorastaan mehustuivat.

19.01.2017 07:33 #473

Arrival

Todella, todella hyvä elokuva. Olin kuullut paljon kehuja ja silti olin näemmä laittanut odotukset liian matalalle, koska tämä ylitti ne kaikki helposti.

Tarina eteni koko ajan, siinä ei ollut tyhjäkäyntiä ja ne tunnelmahetketkin olivat aina sopivassa kohdassa ja sopivan pituisia. Amy Adams loistaa Louise Banksinä, lingvistikkona, joka pääsee mukaan tiimiin tutkimaan ja kommunikoimaan yhden maahan saapuneen avaruusaluksen avaruusolioiden (heptapodien) kanssa. Jeremy Renner esittää elokuvassa fyysikkoa, mutta hänen roolinsa tutkijatiimissä tiedemiehenä jäi aika pieneksi. Ja vaihteeksi Forest Whitaker ei esitä maanista huru-ukkoa. Leffan soundtack on varmaan paras mitä olen hetkeen kuullut.

Juoni on itsessään aika simppeli, mutta kerronnan takia se on oikeutettua. Se ilmeisesti noudattaa aika lähelle alkuperäisnovellin juonta, mutta joitain yksityiskohtia on muutettu jossain määrin tarkoituksena todennäköisesti keventää leffaa (ymmärrettävä ja kannatettava päätös, katsojan ajatukset eivät harhautuneet pääpointista).

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
19.01.2017 19:14 #474

Lainasin kirjastosta paljon parjatun uuden Ghostbustersin. Trailerin, silloin kun se julkaistiin, perusteella leffa näytti kivalta mutta senhän jälkeen alkoi sataa sontaa niskaan enemmän kuin tarpeeksi. Odotukseni olivat siis aika matalalla, mutta loppujen lopuksi ei se nyt niin huono ollut. Ihan jees itse asiassa. En keksi siitä juurikaan pahaa sanottavaa. Juoni oli suht toimiva ja näyttelijät hyviä. Ei siinä tullut kauheasti ääneen naurettua (kuvittelin Leslie Jonesin roolin hauskemmaksi) vaikka se ihan hauska olikin. Viittaukset alkuperäisiin leffoihin olivat kivoja.

Ainoa mikä vähän tökki vastaan oli Chris Hemsworthin hahmon vähä-älyisyys. Miten kukaan niin tyhmä voi selvitä hengissä aikuiseksi asti?

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
20.01.2017 17:21 #475

Facebookissa oli taas nähty sen luokan hehkutusta kuin olisi kolmoskopan Hiacea käynnistetty, eli Matti Ijäksen klassikkoelokuva Katsastus oli tullut Areenaan ja se pitäisi katsoa, koska se on suomalaisen elokuvaviihteen hauskin teos.

No ei se kyllä. Tavallaanhan tämän pitäisi olla minulle juuri sopivan kivuliasta katsottavaa, päähenkilöt kun ovat juuri minun ikäisiäni miehiä, jotka tajuavat tulleensa vanhoiksi – ainakin osin. Mutta toisaalta nämä 80-luvun pohjoisen (niin pohjoisen, että autolla voi käydä Ruotsissa noin vaan) miehet ovat itselleni täysin käsittämättömiä hahmoja. Mutta kaiketi edelleen joku elää näin, joka päivä. Nelikymppisen pillurallia vanhalla jenkkiautollaan ajavan miehen jokainen maalaiskunnan asukas varmaan osaa edelleen nimeltä mainita.

Pääosaa esittäneen Vesa Vierikon mukaan kyseessä on "huonorakenteinen road movie" ja sitähän se toki. Ehkä kulttielokuvan täytyy aina olla jotenkin vinoon rakennettu. Eihän Vanishing Pointissakaan ole mitään puolet ajasta mitään järkeä. Automatkasta huolimatta Katsastus on tosin niin kaukana Suomen Vanishing Pointista (joka kulkee suomeksi nimellä "Nasta laudassa") kuin mahdollista.

Jostain syystä leffa on kuulemma kuitenkin nuorten miesten suosiossa. Maskuliinisen uhoamisen kuvaus, ihmekös tuo. Elokuvan naiset ovat statisteja.

Mutta kaiketi katsottuaan ensimmäisen kohtauksen tietää jo, jatkaako.

30.01.2017 14:41 #476

Francis Lawrence The hunger games: Catching fire 2013. Yhä täysin tyytyväinen kirjan elävöittäjänä.

Stuart Gordon The pit and the pendulum 1991. Halpa kauhupätkä Edgar Allan Poen novellin mukaan. Oksettavia inkvisition kidutuskohtauksia.

Andy Wolf Mr. Halloween 2007. Kummitustalon pitäjä käyttää aitoja ruumiinosia, ja niiden pilkkomista näytetään paljon. Pääosaa esittää omalla nimellään aidon kummitustalon pitäjä. Wolf on tämän lisäksi vain avustanut ohjaamaan paria dokumenttia, joista New Yorkin keskustan kummituksista kertova vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Martin Scorsese No direction home: Bob Dylan 2005. Kiinnostava, joskin pitkä ja hajanainen dokumentti laulajasta, josta oikeastaan olen tiennyt aika vähän. Konsertissa olen käynyt, mutta levyjäkin on vain kaksi hyllyssä. Täytyy ottaa intensiivisempään kuunteluun.

D.A. Pennebaker Bob Dylan: Don't look back 1967. Täytyy olla tosi fani innostuakseen tästä. Mieluummin olisin katsonut jotain myöhemmiltä vuosilta, joihin Scorsesenkaan dokumentti ei juuri puutu.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
02.02.2017 00:03 #477

Robot & Frank Piti katsoa tämä jo aiemmin, mutta en jostain syystä saanut aikaan. Sympaattinen ja vähän masentava, ja hyvinkin realistinen elokuva siitä huolimatta että se on scifiä - sekä elokuvan tyylin että jo nyt alkaneen hoivarobottikeskustelun takia. En keksi elokuvasta mitään varsinaista vikaa, mutta siitä huolimatta se jätti olon että jokin jäi ikään kuin puolitiehen. Ehkä se johtuu verkkaisuudesta, mikä kyllä sopii aiheeseen. En näe että toisenlainen lähestymistapakaan olisi ollut tarinalle eduksi.

08.02.2017 19:34 #478

The Lego Movie

Kaikkien rakastamien muoviukkojen oma sekoiluelokuva on visuaalisesti loistavaa jälkeä, mutta tarinallisesti kompuroidaan aika pahasti. Hahmoissa ja tarinassa on potentiaalia, mutta överivaihteella kulkeva vauhtitykitys ei anna niille juurikaan tilaa. Värikäs ja yksityiskohtia tulviva palikkamaailmakin menee hieman hukkaan, kun maisemia ei vaan ehdi ihailemaan tarpeeksi. Jos randomiksi verrokiksi otetaan vaikka ensimmäinen Rambo, niin Lego vie voiton helposti sekä vauhdissa että toiminnan määrässä. Pistää miettimään.

Katsoin leffan alkuperäisillä ääninäyttelijöillä ja ja sillä osa-alueella tehdään kyllä hyvää duunia. Erityisesti pitää kehua Morgan Freemania ja Will Arnettia, jotka saavat hahmonsa eloon kerrassaan vaikuttavasti. Ääninäyttely onkin tärkeässä osassa, kun palikkaukot eivät liiku ja elehdi ihan samalla tavalla kuin tavalliset ihmiset. Audiovisuaalinen puoli on siis kunnossa, mutta juoneen tai edes irtovitseihin olisi voinut panostaa enemmänkin.

12.02.2017 12:18 #479

Paul Morrell Filth to ashes, flesh to dust 2011. Heppu pistää muussiksi kaikki epäkelvot, ja porukka tuntuu vasiten hakeutuvan hänen tapettavakseen. Imdb:ssä huikeat 2.3 pistettä ovat vähän yläkanttiin.

Len Kabasinski Wendigo: Bound by blood 2010. Sekasotku ihmissyöjähirviöitä ja gangstereita; pääasia että molemmat saavat uhriensa suolet tursuamaan.

Francis Whately David Bowie: The last five years 2017. Tyylikäs dokkari, hyviä haastateltavia muusikot ja teatteriväki.

Gavin Hood Eye in the sky 2015. Piinaavan mielenkiintoinen nykyaikaisesta sodankäynnistä. Katsoja voi pitkään miettiä omia reaktioitaan tähän. Alan Rickmanin viimeinen näkyvä rooli.

Viimeksi muokattu: 12.02.2017 12:19 : maahinen.

20.02.2017 13:32 #480

Kari Frank Rautatie 1973. Hyvin on tehty - ihan yhtä rasittavia ovat henkilöt kuin Juhani Ahon kirjassakin, jolle elokuva on täysin uskollinen.

Aki Kaurismäki Toivon tuolla puolen 2017. Hyvin huvittavaa Kaurismäen 50-luvulle jämähtänyt Suomi, fuusiokeittiön sardiinit ja sillisushi. Pakolaiskanta tulee toki selväksi sekin.

James Watkins The woman in black 2012. Aika tehokas, jotkin kummitukset saivat kylmiä väreitä aikaan. Daniel Radcliffistäkin pystyi enimmältään unohtamaan Harry Potterin.

Woody Allen Blue Jasmine 2013. Hieno suoritus Cate Blanchettiltä, mutta ei miellyttävää seurattavaa neuroottisen valehtelijan elämä ilman huumorin häivää.

Zack Snyder 300, 2006. En keksi yhtään syytä, miksi tämä on tehty. Paitsi tietysti, jos miesten rintalihakset kiihottavat. Katsoin David Wenhamin takia. Faramir oli sen verran mieleenpainuva hahmo, että olen hiljakseltaan tarkistanut, mitä muuta Wenham on tehnyt. Kiintoisin löytö tähän mennessä australialainen dekkarisarja Top of the lake.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen