Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
11.06.2017 16:41 #521

Kenneth Lonergan Manchester by the Sea 2016. Ei oma elokuvavalintani eikä puhutellut. Jaksoin sentään katsoa loppuun pahemmin puutumatta, mutta kyllä siitä puoli tuntia olisi saanut leikata pois.

Ridley Scott Alien: The Covenant 2017. En muista erityisemmin pitäneeni ensimmäisestä Alienistä, ja seuraavia osia en ole tainnut nähdä (täytyy tilaisuuden tullen virkistää muistia ja korjata tilanne), mutta tämä oli hieno - juonella ei niin väliä, mutta visuaalisen ilmeensä puolesta ja tietysti Fassbenderin androidien.

Florian Schott Katutura 2015. Ensimmäinen näkemäni namibialainen elokuva, kertoo pakkoasutusalueesta, josta on tullut jokseenkin toimiva vaikka köyhä pääkaupungin lähiö. Tekijät haluavat kuulemma näyttää siellä elämisen kaikkia puolia - no, eivät onnistu kovin hyvin gangsterielokuvalla, josta tuntuu ohjaus tyystin puuttuvan.

Rønning & Sandberg Pirates of the Caribbean: Salazar's revenge 2017. Miksi tätä on morkattu - minä ainakin nautin täysin siemauksin, huimanhilpeitä toimintakohtauksia. Jos Depp on jo vähän väsähtänyt rooliinsa, niin Bardem kummitus-Salazarina on sitäkin herkullisempi.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
15.06.2017 00:08 #522

Katsoin Mika Waltarin näytelmän pohjalta 50-luvulla tehdyn ei-niin-pelottavan kauhuelokuvan Noita palaa elämään. Tarina oli hauska, näytteleminen kökköä jopa minun silmiini. Elokuva oli vain pilattu "kaikki olikin unta"-lopetuksella, ilmeisesti tuohon aikaan ei vielä voinut tehdä spefiä salonkikelpoisesti.

Löytyy yle areenan osastosta fennada-klassikot.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 15.06.2017 00:08 : punnort.

18.06.2017 22:21 #523

Crimson Peak

Erittäin komea ja tunnelmallinen kummitustaloleffa, mutta minulle tämä kallistuu hyvistä jutuista huolimatta pettymyksen puolelle. Visuaalinen tyyli on hiottu niin viimeisen päälle, että oikein harmittaa, kun tarina ei mitenkään yllä samalle tasolle. Rapistunut ja uhkaa huokuva kartano on kenties hienoin näkemäni kummitustalo, mutta kummitukset ja koko yliluonnollinen osuus elokuvassa tuntuu melko irralliselta muuhun sisältöön nähden. Tarinan olisi voinut kertoa täysin ilman hirviöitäkin, vaikka päähahmon keskeinen ominaisuus onkin, että hän uskoo niiden olemassaoloon. Toki möröt voi ymmärtää vertauskuvina ihmisten peloista ja kartanon ikävästä menneisyydestä. Näyttelijät tekevät hyvää työtä ja synkät tunnelmat lumoavat, mutta tarinaan olisin kaivannut jotain lisää.

Seventh Son

Sydämessäni on aina paikka korskealle miekkafantasialle, mutta sinne tällä leffalla ei ole mitään asiaa. Höttöisen kaavamainen juoni kertoo perustaviksesta, joka onkin kohtalon valitsema suuri sankari, jonka on määrä kukistaa Julianne Mooren esittämä paha kuningatar. Alussa poika yrittää opetella taistelutaitoja sekä ymmärtää, missä oikein mennään, kunnes hän kriittisellä hetkellä osoittaa olevansa kaikkien odottama pelastaja. Tuoretta ja mielenkiintoista. Leffa hyppii jatkuvasti sinne tänne, vyöryttää eteen randomeita tehostehirviöitä ja kehittää tietenkin pakollisen ja hätäisen romanssikuvion. Moore irrottelee ihan mukavasti pahisroolissaan ja sankarin oppi-isä Jeff Bridgeskin on mies paikallaan, mutta ei heistä kehuiksi asti ole. Kohtuullisen hyvän cgi-mätön lisäksi elokuvassa ei ole mitään hyvää.

I'm just a normal everyday pervert.

Dyn vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
19.06.2017 04:30 #524

Katsoin lentokoneessa Assassin's Creedin, kun Unitedin valikoimissa ei ollut kauheasti mitään muuta inspiroivaa. Leffa olisi varmasti toiminut nii-in paljon paremmin valkokankaalla tai edes normaalikokoisella tv-ruudulla - verrattuna siis tuohon lentokoneen mininäyttöön. Kun visuaalisesta puolesta ei saanut mitään irti, leffa tuntui tylsältä ja siinä reissussa rähjääntyneenä muutenkin aika naiivilta ja suoraan sanottuna hiukan idioottimaiselta. Vähän harmi kyllä.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
29.06.2017 20:01 #525

Joe Wright Atonement 2007. Hyvin tehty, romaani ei ole helpoin elokuvaksi sovitettava, mutta sen innostuneempi en ole tarinasta kuin luettunakaan.

Francis Lawrence The Hunger games: Mockingjay part 1 (2014) ja part 2 (2015). Ensimmäisen kohdalla päätin, että pidän leffoista kirjoja enemmän - osansa on ainakin katsottuna kutkuttavilla puvustuksilla ja lavastuksilla, joiden kuvausten lukeminen on puuduttavaa, mutta sitten toisen osan mahdottomat taistelukohtaukset taas vetivät elokuvasarjan pisteitä alas, ja päähenkilöä näytettiin liikaa...

Julian Jarrold Worried about the boy 2010. Hienon näköinen ja uskottavan oloinen, joskin aika yksipuolinen elämäkertaelokuva Boy Georgesta, ja kovin vähän asiaankuuluvaa musiikkia ollakseen muusikon elämästä - syynä kai budjetin pienuus. Culture Clubilla on jokunen vetävä biisi, ja sen jälkeisestä Boy Georgesta en mitään tiedäkään.

Alex Kurtzman The Mummy 2017. Tolkuttomat juonenkäänteet hyvin viihdyttivät melkein loppumetreille; jossain zombietakaa-ajon kohdilla aloin hyytyä. Cruise ei ole ollut näin eksyksissä sitten nuoruuspäiviensä.

Emelie vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
30.06.2017 08:12 #526

Wonder Woman

Nyt oli kyllä yksi tämän vuoden parhaista leffoista tässä. Supersankarileffoista omat suuret suosikkini ovat Avengers ja Guardians of Galaxy, mutta tämä menee niiden edelle kirkkaasti. Ehkä DC:n leffoilla on sittenkin vielä toivoa, vaikkakin olen sitä mieltä, että DC:n täytyy tehdä ihmeitä, jotta sen muut tulevat leffat pääsisivät edes lähellä tätä.

Gal Gadot on itseoikeutetusti keskiössä, tämä oli todellakin Wonder Womanin leffa. Batman vs Superman, jonka katselin muistinvirkistämiseksi tämän leffan jälkeen, tuntui vielä pölömmältä kuin mitä aiemmin. Siinä elokuvassa Wonder Woman jäi aika pimentoon hahmona, valitettavasti. Tässä elokuvassa ei tuntunut siltä, että tehtiin supersankarileffa, jossa on nainen pääosassa, koska oli pakko, vaan koska haluttiin. Elokuvassa oli hyvä tunnelma sekä hyvännäköistä ja näyttävää mättöä. Wonder Woman omistamia esineitä ja hänen osaamiaan taitoja käytettiin runsaasti hyödyksi. Juonellisesti tämä ei ollut ihmeellinen, mutta eipä sen tarvinnutkaan olla. Hyvin viihtyi 2,5 tuntia, vaikkakin ainoa miinus tuli leffan lopussa Wonder Womanin oivalluksesta. Se latisti tunnelmaa omassa korniudessaan.

01.07.2017 10:15 #527

Passengers oli itseasiassa ihan mielenkiintoinen scifi alkupuoliskonsa verran. Ymmärrän hyvin Chris Prattin tuskan, kun on vuoden verran ollut yksikseen koska on herännyt kymmeniä vuosia ennen aikojaan pitkää matkaa tekevässä horrosaluksessa, seurana vain hohtomaisen baarin hohtomainen robottibaarimikko. Siinä tilanteessa toisen ihmisen (Jennifer Lawrence) herättäminen ja tuomitseminen samanlaiseen kohtaloon tuntuu varmasti välttämättömältä, vaikkakin paskamaiselta tempulta.

Leffakokemusta pahasti heikensi pari asiaa:

Minkä ihmeen takia aluksen kehittynein tekoäly on annettu - jumalauta - baarimikolle? Koulutuksesta huolehtiva tekoäly, järjestelmien käyttöliittymät ym. tuntuivat olevan valovuosia jäljessä kehityksestä baarimikkoon verrattuna. Olisivat edes vihjanneet baarimikkorobotin olevan ainakin osittain Prattin mielikuvituksen tuotosta, niin ymmärtäisin...

Loppupuoliskolla alkoi tulla selväksi, että taas ollaan siinä avaruusalusscifin kliseessä, jossa ihan kaikki alkaa mennä pieleen kun yksi paikka brakaa ensimmäisen kerran. Sellainen on vastoin todellisen elämän todennäköisyyksiä ja turvajärjestelmien toimintaperiaatteita. Etenkin kun koko leffan perusidea on kahden ihmisen henkisessä selviämisessä autiolla saarella avaruusaluksella, niin lopputvistiksi jätetty "pelastetaan avaruusalus nopeasti etenevältä katastrofilta" tuntui tarpeettomalta, lähinnä stetsonista vedetyltä lopetukselta että katsojat saisivat jotain toimintaa.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
02.07.2017 13:27 #528

Paikallisen leffatarjonnan puutteen vuoksi on moni kiinnostava uutuus jäänyt näkemättä; niinpä päätimme rempaista isännän kanssa huolella ja viettää kunnon leffapäivän Helsingissä.

Alkuun täräytettiin Pirates of Caribbean: Salazar's Revenge.
Ei ehkä niin hyvä kuin edelliset osat, mutta tarpeeksi viihdyttävä ja hauska pitämään mielenkiinnon yllä. 3D -näytöksenä ehkä turha, mutta ansaitsi kyllä tulla nähdäkseen valkokankaalta. Juonellisesti jäi auki kysymyksiä, mutta koska kiireen vuoksi ei jääty katsomaan lopputekstejä, en tiedä mitä niiden jälkeen mahdollisesti vielä näytettiin. Depp vetää roolinsa kapteeni Jack Sparrowna taattuun tyyliin ja uudet roolihahmot olivat mielenkiintoista seurattavaa, mutta leffan romanttisin kohta meni silti vanhalle näyttelijäkaartille, kun

Tankkaus- ja shoppailutauon jälkeen vuoroon tuli Wonder Woman.
Tämä oli ehdottamasti juuri sitä mitä odotettiin ja vielä enemmän. Parhaita leffoja ja hahmon kasvutarinoita pitkiin aikoihin. 3D näytös oli herkkua ja Gadot loistavan Dianana. Saapi nähdä pystyykö mikään leffa tänä vuonna pistämään paremmaksi, tämä oli kova!

Viimeiseksi kipitettiin katsomaan vielä Guardians of the Galaxy vol. 2.
Leffa oli hyvä ja hauska, tykättiin kovasti. Ei nyt ihan yltänyt ykkösosan tasolle, mutta ei huono. Ehkä liikaa mässäilyä Quillin isä-poika suhteella? 3D näytöksenä ansaitsi paikkansa.

Wonder Woman vetäisi siis tällä kertaa homman kotiin tuumimme kotimatkalla. Ja yhteismielin päätimme, että leffapäivän voisimme ottaa jatkossakin käyttöön, mutta ehkä vain kahdella näytöksellä; takamus oli tämän koettelemuksen jälkeen jokseenkin puuduksissa! :grin:

07.07.2017 21:50 #529

Kingsman: The Secret Service

Tiesin leffasta ennakkoon sen, että siinä Colin Firth tekee itselleen epätavallisen toimintaroolin ja että lopussa on tuhma vitsi. Pitää paikkansa, mutta hurmaavan herrasmiesmäisen Firthin lisäksi en innostunut oikein mistään muusta. Odotin ehkä vieläkin roisimpaa ja irrottelevampaa kohellusta ja sain lopulta aika laimean ja yhdentekevän agenttiparodian. Harmillisesti Firthin hahmo ei olekaan päähenkilö ja vielä harmillisemmin hänen ja oikeaksi päähenkilöksi nousevan agenttinoviisin suhteesta ei saada paljoakaan irti. Toimintakohtauksissa tykitellään mukavasti, mutta niiden välissä kiinnostukseni herpaantui. Samuel L. Jackson on oma viileä itsensä, mutta hänen pahishahmonsa tai varsinkaan tämän pahistelumotiivi eivät vakuuta. Ihan perusjepa leffa kuitenkin, vaikka jälkimaku onkin vähän nuiva.

08.07.2017 12:58 #530

Alexander - Ultimate cut

Sääli, ettei tätä saanut euro-versiona, pitää tyytyä USA:n aluekoodiin jonka ohittaminen on mun nykyisellä kalustolla pirun hankalaa (eli ei viitsi katsoa dvd-soittimesta vaan pitää tyytyä tietokoneen näyttöön). Tai sitten en vain tiennyt mistä hankkia...

Niin tai näin, alkuperäinen Alexander oli enemmän tai vähemmän onnistunut eepos Oliver Stonelta. Itselle oli jäänyt fiilis, että alkuperäinen teatteriversio oli kyllä hyvä ja hieno, mutta jokin tökki elokuvan ollessa lähinnä puuduttava listaus Aleksanterin elämän historiallisista vaiheista.

Sen jälkeen Stone on vuosien saatossa pistänyt leikkauksen pariin kertaan uusiksi, ja lopulta päätynyt Ultimate Cuttiin, joka suosiolla luopuu lineaarisesta tarinan kerronnasta.

Ja viimeinkin elokuva pääsee oikeuksiinsa! Samaa ei voi sanoa kaikista ns. ohjaajan leikkauksista enemmän tai vähemmän hyvistä elokuvista, jotka ovat yleensä vain keino rahastaa yleisöltä pistämällä mukaan syystäkin leikkaamon lattialle jääneitä kohtauksia.

On se jännä, miten pelkkä kohtausten uudelleenjärjestely vaikuttaa rytmitykseen, katsojan ymmärrykseen tapahtumista, ja henkilökuvien rakentumiseen... Bonus Aleksanterin ja Hefaiston homoseksuaalisen suhteen syvemmästä tulkinnasta, joka alkuperäisessä teatteriversiossa jäi muistaakseni lähinnä poliittisen korrektiuden jalkoihin.

Ei tää vieläkään ole mikään mestariteos verrattuna vastaavasti ohjaajan leikkausten mukaan uudelleensyntyneeseen Blade Runneriin, mutta samanlaisen parannuksen voi kyllä nähdä. Kannattaa katsoa, jos alkuperäistä katsoessa koki täyden luotaantyötävyyden sijasta että "kiinnostaa ja voisi olla hyvä, mutta ei toimi".

Justice League Dark

Vaikka leffaan on tungettu DC-universumin maagisen supersankaripuolen tunnetumpaa hahmogalleriaa (Zatanna, Swamp Thing jne.), ovat leffan selvät päähenkilöt Batman ja John Constantine, joista viimeksi mainittu edustaa alkuperäisen Hellblazer-sarjiksen sijasta uudelleenlämmiteltyä New 52 -paskaa. Jota siis en ole koskaan lukenut kun tietenkin tiedän New 52:sen olevan paskaa. Eli räiskettä, salamointia ja instant-loitsuja piisaa. Juonesta, sen kuljetuksesta ja henkilökemioista ei jäänyt mitään mieleen.

John Wick Chapter 2

Hee. John Wick -leffat edustavat kyllä parasta gun fu:ta mitä olen nähnyt. On aivan hämmästyttävää, minkälaista koreografiaa on Keanu ja kumppanit pistetty harjoittelemaan, ja kuinka sulavasti onnistutaan välttämään toimintaleffoja yleensä vaivaava "ne käy kimppuun yksitellen vuoroaan odottaen" -fiilis ja sen vastakkaisena ilmiönä "ruudussa niin paljon toimintaa ettei saa mitään tolkkua mitä tapahtuu".

Miinuksena se, että tarina ja motivaatio teurastukselle on ykkösosaa tolkullisempi, itseasiassa turhan perinteinen toimintaleffan macguffini. Ekan osan ansiona kun oli nimenomaan se, että miten helvetissä yhden auton varastamisen ja lemmikkikoiran tapon takia lähdetään moiselle masokistiselle tapporallille. Älyttömin (eli juonen kannalta paras osuus) onkin heti leffan introssa, jossa Wick pistää kylmäksi koko venäläismafian vain päästäkseen mafiapomon pakeille sanomaan, että heidän välisensä riita on kuitattu ja että sota loppuu siihen.

16.07.2017 20:25 #531

Florence

Sanotaan leffasta näin... Tähti voi olla kahdella tapaa: Joko tähti on niin erinomainen lajissaan, yksi-miljoonasta lahjakkuus, että ihmiset palvovat häntä jumalana keskuudessaan. Tai sitten on äärimmäisen keskinkertainen tai peräti edwoodilaisen surkea, mutta vastoin tervettä järkeä yrittää silti sellaisella innolla että menestyy, antaen toivoa meille mattimeikäläisillekin olla edes viisitoista minuuttia elämästään jotain hienoa. Kumpikin on ihan validi syy fanittaa artistia. Elokuvan Florence Foster Jenkins kuuluu viimeksi mainittuun ryhmään, vaikka ei sitä itse ymmärräkään.

Respektiä, vaikka itse leffa tuntuukin enimmäkseen (etenkin alussa) laahaavan ja vain silloin tällöin saavan lihaa hahmojensa luiden ympärille. Pisteet Hugh Grantille tavallaan uskollisena aviomiehenä, ja Meryl Streepille nimihenkilönä. Molemmat koskettavia moniulotteisia hahmoja, jotka jättävät pahasti varjoonsa jonkun Simon Helbergin esittämän kolmannen päähenkilöpianistin.

Split

M. Night Shyamalan on hienojen Kuudennen aistin ja Särkymättömän jälkeen tehnyt yhä vain pahenevaa kuraa, joten en ollut järin halukas tutustumaan Splittiin, mutta kun kriitikot pakottivat yllättävän hyvine arvosanoineen. Ja leffa oli todellakin miehen parasta tuotantoa sitten mainitun kahden leffan.

Blood Father

Mel Gibson kuulemma tuhosi tähtiuransa juoppotoilailuillaan. On sittemmin tehnyt todella hienoja rooleja pienemmissä toimintaelokuvissa, kuten tämä Blood Father. Ei mikään huono siirtymä, sillä mieluummin minä näitä getgringoja katson kuin ison rahan patriootteja.

16.07.2017 20:56 #532

Minusta Blood Father oli niin kova, että se menee Gibsonin top vitoseen. Listan muut leffat ovat Braveheart, Mad Max 2, Payback ja Ransom.

Koin Blood Fatherin karskin isähahmon jonkinlaisena peilikuvana Gibsonista itsestään. Molemmat ovat möhlineet elämässään useamman kerran, mutta silti on yritettävä pitää selkä suorassa ja homma hanskassa.

20.07.2017 21:46 #533

Frankenhooker

Nyt ollaan törkyisen roskan syvimmässä ytimessä ja olihan tämä ihan helvetin kova pläjäys. Sähkötekniikasta ja lääketieteestä kiinnostunut nörtti menettää tyttöystävänsä ruohonleikkurin yliajon seurauksena, mutta mies ei anna tämän lannistaa itseään. Hän kerää typykän jäljelle jääneet ruumiinkappaleet ja päättää rakentaa aivan uuden, entistä ehomman tyttöystävän. Tärkeitä osia kuitenkin puuttuu, joten luonteva ratkaisu on vierailla huoratalossa ja valita hehkeiden naisten joukosta parhaimmat palaset.

Leffa on hulvattoman omituista ja häiriintynyttä sekoilua, joka viihdyttää puhtaasti järjettömyytensä voimalla. Kuten olettaa voi, päähenkilön tiedekokeilut eivät mene aivan putkeen, sillä sekalaisista komponenteista kootut ihmiset tapaavat kärsiä komplikaatioista. Leffa ilmestyi vuonna -90, mutta tissien määrä ja hervottomat käytännön efektit ovat silkkaa kasaria. En ole muistaakseni nähnyt ohjaaja Frank Henenlotterin muita leffoja, mutta aavistelen, että herkullista roskaa olisi enemmänkin tarjolla.

The Stuff

Elokuvan on pakko olla täyttä tavaraa, kun keskiössä on elävä, valkoinen mönjä, joka syö ihmisiä. Ohjaaja Larry Cohen sai tämän briljantin idean kertomansa mukaan suihkussa, missä aidot neronleimaukset yleensä syntyvätkin. Elokuva on tietenkin puhdasta pölhöilyä, mutta on siinä älykäs sanomakin. Liikkuva ja venyvä mönjä, joka on peräisin maan sisästä, sattuu maistumaan taivaallisen herkulliselta, joten se päätyy hittituotteeksi kauppojen hyllyihin. Mutta välittääkö kukaan, mistä aine koostuu tai onko sillä haitallisia terveysvaikutuksia? Ei tietenkään, koska piittaamaton yritys haluaa vain tehdä sillä voittoa. Elokuva pistää siis miettimään, mitä oikein laitamme suuhumme ja missä on bisnesmaailman vastuu.

Kaksi sankaria, nuori poika ja ovela teollisuusvakoilija, päättävät kuitenkin selvittää mysteeritahnan alkuperän sekä saattaa sitä pumppaavan yrityksen vastuuseen. Mönjä saa syöjänsä haluamaan aina vain lisää ja ennen pitkää se myös tahtoo takaisin ulkoilmaan. Tällöin nähdään hienoja efektejä, jolloin uhrin ruumiinrakenne menee uuteen uskoon. Efektitykitystä olisi voinut olla enemmänkin, sillä nyt kunnon wtf-hetkiä nähdään vain muutama. Mönjä sinänsä on toteutettu hienosti ja olikin pakko miettiä, mitä se oikein on, koska käytännön tehosteesta on selkeästi kyse. Spermaa, jäätelöä ja uretaania? Tämä jäänee arvoitukseksi.

20.07.2017 22:09 #534

Tuosta Stuff-leffasta, että se on siis näitä pienen budjetin kasariklassikoita, joka olisi varmaan kiven alla jos siitä ei olisi saatu dvd-julkaisua tämän vuoden alusta (tuli sattumoisin itsekin katsottua jokin aika sitten...).

Budjettinsa rajoissa hieno elokuva joka tosiaan piikittelee aika rankalla kädellä muotivillitysruokia ja kyseenalaisia markkinointikeinoja käyttävää elintarviketeollisuutta (tulee mieleen terveysruokabuumit). Vasta loppupuolella alkaa tökkiä kun tyyli vaihtuu vainoharhailusta "kieli poskessa mutta vakavalla naamalla"-sekoiluksi hölmön äärioikeistolaismilitantin yksityisarmeijan rynnätessä pelastamaan maailma.

Mä kyllä jostain syystä muistelin, että tämä olisi ollut Roger Cormanin tallin leffoja...

Elvira's Haunted Hills

Elvira on suomalaisjuurisen Vampira-hahmon häpeämätön 80-luvun klooni ja vastike, jota vastaan Vampira ihan syystäkin taisi nostaa aikoinaan plagiointisyytteen. Suomalaisille Elvira taisi olla tunnettu lähinnä 90-luvun selviytymiskauhutietokonepelistä , joka teki naisen... erm... kukkulat tunnetummaksi kuin hänen työnsä tv-kauhuleffojen juontajana.

Pääsi Elvira tekemään kaksi itseironista elokuvaakin hahmostaan, joista tämä 2000-luvulla tehty (80-luvun lopun Elvira - Mistress of Dark on mielestäni parempi olemalla ns. kunnon kasarikauhua) on lähinnä Mel Brooksin Nuoren Frankensteinin mieleentuovaa, Hammer-yhtiön Edgar Allan Poe:sta lainattujen goottikauhulinnatarinoiden parodiointia. Ei mikään huono... Tai siis, on huono mutta sellaisella hyvällä huonolla tavalla... Mutta ei silti niin hyvä huono, että väittäisin hyvien huonojen elokuvien ystävän mitään menettävän. Ihan menettelevä popcorn-kokemus siis.

The Girl on the train

Voi luoja... Mun teki mieli ampua itseni alkupuoliskon aikana. Kun loppupuoliskossa alkoi sitten juoni ja kerronta hahmottua, olikin jo liian myöhäistä. Sääli sikäli, että murhamysteeri juoppomurhasta syytetyn ihmisraunionaisen näkökulmasta olisi ollut mielenkiintoista seurattavaa, jos alun tajunnanvirta ei olisi antanut liian taiteellista, tylsää ja hidastempoista vaikutelmaa. En oikein uskalla antaa tarkempaa arviota, koska ajatus harhaili alun jälkeen niin paljon, että leffan kaikki nyanssit jäivät taatusti huomaamatta.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 20.07.2017 23:36 : Rasimus.

20.07.2017 23:26 #535

Rasimus kirjoitti: Tuosta Stuff-leffasta, että se on siis näitä pienen budjetin kasariklassikoita, joka olisi varmaan kiven alla jos siitä ei olisi saatu dvd-julkaisua tämän vuoden alusta (tuli sattumoisin itsekin katsottua jokin aika sitten...)

Kiitos tästä menee Arrow Filmsille, joka julkaisee unohtuneita klassikko- ja kulttielokuvia scifiin ja kauhuun keskittyen. Kuola valuu, kun firman valikoimaa selailee. Näitä saa onneksi aika hyvin suomalaisistakin kaupoista ja hinnatkin tuntuisivat olevan samaa tasoa muiden leffojen kanssa. Bonuksena monissa koteloissa on sekä dvd- että blu-ray-levyt.

26.07.2017 20:24 #536

Jason Bourne

En ole mikään kova Bourne-fani, mutta pitihän tämäkin katsoa pois alta. Edellisessä leffassa seikkailtiin sivupoluilla ilman leffasarjan päähenkilöä, mutta nyt Matt Damon nähdään taas tutussa roolissaan. Myös premissi on tuttu, sillä tälläkin kertaa CIA:n hämärähommat aiheuttavat ex-agentille päänvaivaa. Bournen muisti on palaillut pätkittäin, mutta ukko on edelleen melkoisen pihalla. Yleensä CIA huolestuu ihmisistä, jotka tietävät liikaa, mutta Bournen vaarallisuus on aina ollut juuri siinä, ettei hän tiedä mitään. Tietoja etsivä mies on tietenkin parasta laittaa kylmäksi.

Jos muistan oikein, tämä on Bourne-leffoista nopein ja toiminnallisin. Jatkuvasti juostaan, kiipeillään, autoillaan ja tapellaan. Edellisissä episodeissa Bourne ehti väillä pysähtymään ja miettimään seuraavaa siirtoa, mutta nyt moiseen ei ole aikaa. Mitään kovin ylilyötyä leffassa ei silti nähdä lopun romurallia lukuunottamatta, vaan puolirealistinen ote on säilynyt mukana. Juoni on aika köpöistä ja tylsää tavaraa, ainakaan minua CIA:n sekaantuminen somefirman bisneksiin ei jaksanut kiinnostaa. Parasta leffassa on Damon, joka varsin DiCaprio-tyylisesti paranee vanhetessaan.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
27.07.2017 01:02 #537

Valerian and the City of a Thousand Planets. Ensinnäkin miksi nimeä ei ole suomennettu? Tuo on aika epäkätevä keskustelussa. Toiseksi tykkään tosi paljon Dane DeHaanista, mutta tässä elokuvassa hän ei kenties ollut aivan parhaimmillaan. Valerian oli sankarina juuri niin peruskauraa kuin voi kuvitella. Hänen ja Laurelinen suhde oli alusta asti aivan älyttömän väkinäinen ja hölmösti kirjoitettu eikä näyttelijöiden välillä ollut yhtään kemiaa. Hahmot toimivat paremmin erikseen kuin yhdessä tästä johtuen. Setting oli mielenkiintoisinta antia elokuvassa ja joukkoon liittyi paljon oikein hauskoja sivuhahmoja ja kohtauksia, mutta juoni ja loppuratkaisu oli väsynyt ja tylsä.

Viimeksi muokattu: 27.07.2017 02:02 : Niksu.

27.07.2017 23:58 #538

Niksu kirjoitti: Valerian and the City of a Thousand Planets. Ensinnäkin miksi nimeä ei ole suomennettu? Tuo on aika epäkätevä keskustelussa.

Pelkkä Valerian riittänee kertomaan, mistä leffasta on kyse.

I'm just a normal everyday pervert.

Dyn vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
05.08.2017 23:28 #539

Minusta Valerian ja Laureline oli just kova leffa. Fan girl moments. Ei mulla muuta. :grin:

21.08.2017 23:00 #540

Knightriders

Hiljattain kuollut George Romero muistetaan zombileffoistaan, mutta hän ohjasi myös muuta, eikä aina suinkaan kauhua. Knightriders kertoo motoristijoukosta, joka viihdyttää yleisöä pukeutumalla keskiaikaisiin haarniskoihin ja esittämällä temppuja sekä taistelemalla kuin turnajaisissa. Päristeleviä ritareita johtaa kuningas William, joka pyrkii pitämään yllä Kamelotin ihanteita, eli kunniaa, vaatimattomuutta ja muuta jaloa. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu, sillä kaikki eivät ota ritarileikkiä yhtä vakavasti. Elokuvan keskeinen idea liittyykin kahden leirin eriäviin näkemyksiin siitä, mitä ryhmän pitäisi olla ja kuka sitä johtaa.

Aluksi ihastelin silmät pyöreinä moottoripyörillä ratsastavia sotureita ja varsinkin peitsitaisteluita, joissa samaan aikaan tarjotaan ihmisille sirkushuvia mutta myös ratkotaan keskinäisiä kiistoja. Valitettavasti tylsistyin elokuvan aikana pahasti, sillä juonella ei minun nähdäkseni ole kovin selkeää fokusta, mitä kahden ja puolen tunnin kesto ei ainakaan paranna. Välillä hurjastellaan mopoilla, välillä riidellään ja filosofoidaan. Itse olisin halunnut tietää, miten tällainen häröjoukko on saanut alkunsa ja mitä Williamin ritari-ideologia oikeasti pitää sisällään. Lopulta kaikki jää valitettavan epämääräiseksi, kun ryhmällä ei tunnu olevan missään vaiheessa kunnollista tavoitetta.

Hyvät näyttelijät auttavat jaksamaan ylipitkän leffan loppuun. Kuningasta esittävä Ed Harris saa rooliinsa kiitettävästi tarmoa ja kiihkeyttä ja oli ylipäätään mukavaa nähdä mies noin nuorena. Tom Savini toimii hyvin kuninkaan vastavoimana, eli mustana ritarina, vaikka varsinaisesta pahisroolista ei olekaan kyse. Knightriders on pohjimmiltaan oudon mielenkiintoinen elokuva, mutta tarinan hajanaisuus heikentää kokonaisuutta vähän liikaa.

City of the Living Dead

Italialainen ohjaaja Lucio Fulci tuli tunnetuksi väkivaltaisista ja verisistä elokuvistaan, joissa myös zombit olivat vahvasti edustettuna. Elävien kalmojen kaupunki kuuluu miehen kultakauden elokuviin ja kuuluu ainakin roskafanien yleissivistykseen. Roskaahan elokuva eittämättä on, mutta mielestäni oikein hyvää ja viihdyttävää sellaista. Kauhutunnelmiakin siinä on, eikä niitä rakenneta pelkän visuaalisen irrottelun varaan. Lukemani mukaan leffa on jopa kevyttä kamaa ohjaajan muuhun tuotantoon nähden, mutta siihen en voi ottaa kantaa, koska tämä on ensikosketukseni maestron mielenmaisemaan.

Alussa kristillinen pappi hirttää itsensä, mikä jostain syystä laukaisee epäkuolleiden aktivoitumisen. Tietääkseni Fulci inhosi katolista kirkkoa, mikä lienee syy esittää kirkonmies syypäänä pahuuden nousuun. Sen erikoisemmin tapahtumien taustoja ei selitetä, mutta zombien sikiäminen on toki lopetettava, mikä lankeaa reportterin ja tapauksesta näkyjä nähneen meedion vastuulle. Mukaan liittyy sekalaista seurakuntaa, joista valtaosa tietenkin kuolee rumasti ja näyttävästi. Gorekohtaukset ovat säväyttäviä ja ainahan rehellistä käsityötä on arvostettava.

Erityiskehu on annettava musaraidalle, joka tihkuu hyytävää tunnelmaa. Samat synaloopit toistuvat ehkä liian tiuhaan, mutta mitäpä siitä. Elokuvassa ei ole juurikaan järkeä tai logiikkaa ja leikkauskin on ajoittain kummallista, mutta roskaviihteenä se toimii hienosti. Fulcin muut teokset alkoivatkin kiinnostaa kovasti ja niitähän riittää, koska Imdb listaa häneltä vajaat kuusikymmentä ohjausta.

Valvojat: RaccoonRasimus
LordStenhammar, Jukuke, Pisania