Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

05.12.2018 00:05 #621

punnort kirjoitti: Argenton leffoissa on sellainen ongelma, että dialogi kuulostaa ennemmin lausunnalta kuin luonnolliselta, mikä tekee elokuviin keskittymisen vaikeaksi.

Aika moni Argenton leffa on tietääkseni dubattu, eli niissä ei useinkaan kuulla näyttelijän alkuperäisiä repliikkejä tai edes alkuperäistä näyttelijää, mikä tietenkin vaikuttaa dialogin luonnollisuuteen.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
10.12.2018 23:01 #622

Mandy

Kuten Astoretheinin kirjoituksesta pystyi aavistamaan, leffa on todellakin oikea "mitä helvettiä mä juuri katoin?" -kokemus. Vähän kuin Eli Roth olisi päättänyt tehdä mahdollisimman hidastempoisen ja tunnelmaa maalailevan taide-elokuvan. Ja Eli Rothilla tarkoitan sekä miehen kidutus-gore-kauhuelokuvia että osallistumista Robert Rodriguezin ja Quentin Tarantinon Grindhouse-projekteihin (eli nää 70/80-lukulaista eksploitaatioroskaelokuvaa kunnioittavat Machetet, Planet Terrorit, Death Proofit, Hobo with a shotgunit ym.). Paitsi että Eli Rothilla ei ole mitään tekemistä tämän leffan kanssa, kunhan tuli mielleyhtymänä mieleen.

Tarinassa ei ehkä ole mitään peruskostorainasta poikkeavia elementtejä, mutta tarinan kerrontaa voisi kuvata ilmaisulla "helvettiin ja takaisin". Aluksi luulinkin, että kyseessä olisi kirjaimellinen demonikauhuelokuva. Itse asiassa, sellaisen taisin saadakin, mutta enemmän vertauskuvallisella tasolla.

Leffa oli yhtä aikaa sekä hyvä, että paska. Riippuen näkökannasta ja kohtauksesta. Kokonaisuuden arvostus taitaa riippua ihan mielentilasta. Kuvaavaa onkin, että se on saanut arvosteluissa mitä tahansa yhden ja neljän tähden väliltä. Emmä usko, että tätä tulee toistamiseen katsottua, mutta kyllä kannatti nähdä ihan vain kokemusta arvostaakseen.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 10.12.2018 23:02 : Rasimus.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
27.12.2018 23:23 #623

Mortal Engines

Kirja oli Nobel ainesta tähän kuraan verrattuna. Ei ihme, että tulee 100 miljoonaa takkiin.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
28.12.2018 13:55 #624

Joulupäivänä kävin katsomassa Ihmisen osa -elokuvan. Tragikoominenhan se oli - niin voi melkein tapahtua (kuin elokuvassa) mutta ei ihan.

29.12.2018 23:02 #625

Battle Creek Brawl

Nuori Jackie Chan testaamassa rahkeitaan ensimmäisessä Amerikan markkinoille suunnatussa elokuvassaan. Menestys jäi kehnoksi ja tämän jälkeen Chan palasikin hetkeksi honkkarituotantojen pariin. Ei tosin viimeistä kertaa, sillä hän taisi saavuttaa todellisen suosionsa länsimaissa vasta joskus 90-luvulla. Tässä ekassa yrityksessä on puutteensa, mutta se on kuitenkin ihan kelvollinen turpaavetoelokuva.

Juoni on tietenkin pelkkää huttua, jotta vauhdikkaalla mättämisellä olisi edes jonkinlaiset raamit. Chanin esittämä nuorukainen kiinnittää mafian huomion kamppailutaidoillaan ja pian hänet pakotetaankin mukaan katutappeluturnaukseen. Uskallan spoilata sen verran, että turnaus sujuu hyvin ja lopussa kaikki ovat onnellisia. Mafiapomokin on reilumpi jätkä kuin voisi olettaa. Kyseessä onkin hyvän mielen leffa, jossa ihmisiä piestään monipuolisesti, mutta kehenkään ei satu liikaa.

Tappelukohtaukset ovat näyttäviä, mutta jossain määrin varovaisia. Niistä näkee, että ihan täysillä ei mennä, mikä johtunee siitä, että muut näyttelijät eivät yllä kehonhallinnassa Chanin tasolle. Tuotantoporras on varmaan myös hillinnyt Chanin hurjimpia stuntti-ideoita. Vaikka honkkarimenosta jäädäänkin jälkeen, leffaa voi suositella kaikille martial arts-faneille.

14.01.2019 20:59 #626

Birdemic: Shock and Terror

Melko kuuluisa tapaus surkeiden leffojen kategoriassa ja koska haluan sivistää itseäni tälläkin alueella, oli haaste otettava vastaan. Ennakkoon minulla oli mielikuva suhteellisen normaalista leffasta, jossa kohtausten ja leikkausten välillä olisi ymmärrettävä yhteys paskuuden syntyessä lähinnä huonosta käsikirjoituksesta ja näyttelijätyöstä. Olin väärässä, sillä kyse on Neil Breen-tason teknisestä kädettömyydestä, jossa parasta osaamista on se, että kamera osoittaa suunnilleen sinne, mitä on tarkoitus kuvata.

Tällä kikkareella on muuten sanoma. Se on vihreä ja tätä korostaakseen päähenkilöt ovat pukeutuneet vihreisiin vaatteisiin. Tappajalinnut hyökkäävät ihmisten kimppuun ilmastonmuutoksen seurauksena, joten luontoa pitäisi suojella. Itse linnut näyttävät sen verran karseilta, etten viitsi niitä tässä kuvailla. En edes pystyisi, katsokaa näytteet vaikka Youtubesta, josta koko leffakin löytyy.

Katsoin leffan kaverini kanssa runsaan olutvarannon toimiessa henkisenä turvatyynynä, mutta yhteinen loppuarviomme oli, että valitettavasti Birdemic on huono pelkästään huonolla tavalla. Breenin kosmista neroutta tässä ei ole, kuten ei myöskään The Roomin kaltaista dialogitykittelyä. Oikeastaan kaikki hauskuus ja meemien arvoiset huippukohdat puuttuvat. On vain kasa vaivaannuttavaa, mustaa ja pahanhajuista paskaa.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
18.01.2019 21:14 #627

Mulla on tullut paremman puutteessa katsottua vanhoja mustavalkoklassikoita.

Arsenikkia ja vanhoja pitsejä (Arsenic and Old Lace, 1944) on Frank Capran vähän mustempi elokuva, jos ei jaksa enää katsoa joka jouluista Ihmeellinen on elämää (It's a wonderful life) (jonka senkin yritin katsoa, mutta ei energia riittänyt kun kaiken muisti liian hyvin). Kyseessä on juuri crazy-komedian määritelmä itsessään, eli käänteet, ihmiset ja ihmisten toiminta on niin hullua ettei vahingossakaan tule ajatelleeksi että tällaista tapahtuisi oikeasti. Gary Grantin esittämä päähenkilö saa selville tätiensä olevan vanhoja herroja myrkyttäviä sarjamurhaajia, ja sen sijaan että keskittyisi näiden käräyttämiseen poliisille, hän keskittyy yrittämään saada pahasti sekaisin olevan veljensä pois tätiensä talosta hullujen huoneelle. Tämä veli pitää tietenkin itseään presidentti Roosevelttinä. Jotta elokuvalle saadaan lisää pituutta, kuuluu kuvioihin tietenkin vankilasta karannut arpinen perheen musta lammas (murhamies hänkin) yhdessä onnettoman plastiikkakirurginsa tohtori Einsteinin kanssa (Peter Lorre!). Ehkä on komedian klassikko, mutta juoneton melskaaminen iski minuun vähemmän kuin esimerkiksi samaan genreen kuuluvat, melkein vajaa neljä vuosikymmentä myöhemmin tehdyt Hei me lennetään -elokuvat.

Piukat paikat (Some like it hot, 1959) oli taas huomattavasti kiinteämpi kieltolain aikaan sijoittuva komedia, jossa kaksi muusikkoa (Tony Curtis, Jamie Lee Curtisin isä, ja Jack Lemmon, jota nykykatsojien onkin jo hankalampi tunnistaa mistään yhteydestä) mafiamurhan nähtyään joutuvat lähtemään käpälämäkeen naisorkesterin kanssa, tietenkin naisiksi naamioituneena. Vähän tyhjäkäyntiä puolivälissä kun keskitytään kaksikon yrityksiin pokata Marilyn Monroen esittämä Sugar, mutta etenkin alussa ja lopussa ihan viihdyttävä.

Voimakkaimmin kolahti kuitenkin Mitä tapahtui Baby Janelle (What ever happened to Baby Jane, 1962) joka oli itseasiassa aika kauhea leffa kertoessaan loistoltaan sammuneen lapsitähden (hyvin kulahtaneeksi meikattu Bette Davis) vihasta elokuvissa aikuisena paremmin menestynyttä siskoaan (Joan Crawford) kohtaan. Sellaisesta hulluuteen asti venyvästä vihasta. Sellaista, jossa mainittu lapsitähti on ajanut siskonsa autolla pyörätuoliin ja sen jälkeen pitää tätä vankina yhteisen talon yläkerrassa tarjoten vuosikausien ajan henkistä ja lopulta fyysistäkin kidutusta. Juu, ja tämä siis ei ole komedia.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 18.01.2019 21:19 : Rasimus.

19.01.2019 11:31 #628

Spring Breakers

Nuorten opiskelijatyttöjen kännisestä lomareissusta kertova sekoiluelokuva herätti mielipiteitä laidasta laitaan ja melko ristiriitaisissa tunnelmissa minäkin sen katsoin. Neljä tyhjäpäiseltä vaikuttavaa teiniprinsessaa ryöstää ravintolan saadakseen rahat eeppistä biletyslomaa varten ja siitä riemu sitten repeääkin. Alussa aurinko paistaa, viina virtaa, tissit heiluvat ja kaikilla on mielipuolisen hauskaa. Liian huoleton elämäntapa kuitenkin kostautuu ja nauru vaihtuu kyyneliin.

Spring Breakers luottaa provokatiiviseen kuvastoon ja audiovisuaalinen tykitys kuormittaakin aistit äärimmilleen. Neonvärit, jumputtava dubstep ja loputon perseenkeikutus tekevät tyylin selväksi, mutta tyylin lisäksi elokuvalla on aika niukasti tarjottavaa. Tyttönelikko janoaa vapautta ja uusia kokemuksia vaikka lain rajat ylittäen, mikä on osalle heistä lopulta liikaa. Pinnan alla muhivat teemat ovat havaittavissa, mutta musiikkivideomainen toteutus ei oikein keskity niihin tarpeeksi. Juonen olisi voinut tiivistää tuntiin ja jättää randomit rellestyskohtaukset vähemmälle.

James Franco tekee mieleenjäävän roolisuorituksen gangsteripomona, josta Mikko Alatalo voisi sanoa, että kyllä sitä ollaan nyt niin neekeriä. Häiriintyneen hauska hahmo ottaa tyttöseurueen puoliväkisin suojelukseensa ja viimeistään silloin on aika kysyä, että pitäisikö menoa vähän rauhoittaa. Nuoruuden vimma ei kuitenkaan anna hidastaa tahtia, joten lopussa kaikki lähtee toden teolla lapasesta. Parodian huipennus, vitsin punchline vai jotain muuta? En osaa sanoa, mutta elokuva on näkemisen arvoinen, oli sillä sanottavaa tai ei.

The Cabin in the Woods

Tiesin ennakkoon, että kyse on hieman erikoisemmasta kauhuelokuvasta, mutta aivan tällaista en osannut odottaa. Arvelin lähinnä, että teinikauhuelokuvien kliseillä leikitellään kuten on tehty jo ennenkin, mutta kliseiden hyödyntäminen on tässä vain lähtökohta. En yleensä häiriinny spoilereista, mutta nyt oli todellakin hyvä, etten tiennyt liikaa etukäteen. Yllätyin positiivisesti, vaikka osasin odottaa yllätystä.

Alussa teinijoukko lähtee viikonlopun viettoon syrjäiselle metsämökille, joka on kopioitu suoraan Evil Deadista. Mukana ovat tyhmä blondi, rohkea machomies, rento huumehörhö ja muut perushahmot. Laskeutuminen pimeään kellariin herättää tappavan pahuuden. Vai tällaista meininkiä, ajattelin ja luulin jo tienneeni, missä mennään. Toki jo alussa esiintyvät datakeskuksen valkokaulusheput vihjaavat, että katsojalle isketään silmää ovelammin kuin yleensä. En paljasta tämän enempää, mutta suosittelen katsomaan, jos leffa on vielä näkemättä.

Valvojat: RaccoonRasimus
Nadye, LordStenhammar