Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
08.07.2019 11:07 #641

Kävin katsomassa Bohemian Rhapsody -elokuvan runsas viikko sitten - Itiksen uudessa LUXE-salissa. Tilat ovat hienot, väkeä oli vähän päivänäytöksessä. (Suosin niitä, koska niissä on yleensä tilaa, esitys ei jatku yömyöhään - etu etenkin pimeänä vuodenaikana - ja usein aikataulu sopii niin työ- kuin muihin harrastusaktiviteetteihini.) Elokuvahan kertoo the Qoeen-yhtyeen laulusolistin Freddie Mercuryn elämästä.
Osa kohtauksista oli selkeästi näyteltyjä, mutta ilmeisesti mukaan oli saumattomasti liitetty aitoja konserttitaltiointeja. Ajankuva näkyi ja loi läheisen, mutta silti menneen maailman tunnelmaa.Näyttelijä muistutti uskottavasti esikuvaansa. Puhetyylin tai liikekielen aitoutta minun on vaikea arvoida, koska en tiedä, miten F.M. puhui tai liikkui esiintymislavan ulkopuolella.
Elokuvan aikana paljastui, että Freddie Mercurylla ja minulla on hieman epätavallinen yhteinen piirre: meillä kummallakin on ollut Delilah-niminen kissa!

Tunnettuja hahmoja on vaikea luoda valkokankaalle tai teatterilavalle, sillä niin monella on heistä jo selkeä mielikuva, jonka rikkominen tekee kalvaa fiktiosta uskottavuutta.
Mietinkin, mitkä ovat yleisesti tunnetun henkilön ne piirteet, jotka ovat keskeisiä samasta henkilöstä luodussa fiktiossa.

Viimeksi muokattu: 08.07.2019 11:13 : Piru Naiseksi. Syy: lisäys

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
09.07.2019 01:21 #642

Piru Naiseksi kirjoitti: Osa kohtauksista oli selkeästi näyteltyjä, mutta ilmeisesti mukaan oli saumattomasti liitetty aitoja konserttitaltiointeja.

Bohemian Rhapsody on fiktiivinen ELOKUVA Freddie Mercuryn elämästä.
Kaikki konserttitaltioinnit on kuvattu uudestaan elokuvaa varten ja niissä näyttelee elokuvan pääesiintyjä Rami Malek.
Kaikki kohtaukset on selkeästi näyteltyjä varmaan jokaikisessä elokuvassa? Jopa siinä sinun lempi pornoelokuvassa.

Viimeksi muokattu: 09.07.2019 11:48 : Thialfi. Syy: Mode muokkasi viestiä (quote lisätty) selvyyden vuoksi.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Eilen 10:40 #643

Jos ne muutamat aidonnäköiset konserttikohtauksetkin olivat näyteltyjä, niin huolitellen ne oli kuvattu. Toisinaan fiktiivisiin, mutta tosielämän tapahtumiin ja henkilöihin perustuviin tuotoksiin liitetään mukaan aitoa materiaalia. Siksi ajattelin, että tässäkin oli mukana muutama sekunti aitovanhaa.
Toki esimerkiksi Hymyienä mies -elokuva on täysin fiktiivinen, mutta kovin aidon oloinen yleisö siinä valui Olympiastadionin lehtereille muka elokuussa 1962. Jos en olisi itse osallistunut statistina noiden kohtauksien filmaamiseen, olisin saattanut luulla, että palanen vanhaa taltiointia oli liitetty tuoreeseen elokuvaan.

Viimeksi muokattu: Eilen 10:48 : Piru Naiseksi. Syy: Lisäys

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Eilen 21:56 #644

The Little Hours

Keskiajalle sijoittuva seksikomedia, joka mainospuheen mukaan perustuu kahteen Decamerone-teoksen novelliin. Italialaisen nunnaluostarin rauha häiriintyy, kun uudeksi talonmieheksi saapuu Dave Francon esittämä komea nuorukainen, joka saa siveät siskot kiimasta sekaisin. Miesraukkaa ahdistellaan ja käytännössä väkisinmaataan useaan otteeseen, mutta koska nunnat ovat hotteja, alkaa uhrin asema tuntua yllättävän hyvältä. Meno on härskiä ja rietasta, mutta edes American Pie-levelille ei päästä. Paavikin voisi nauraa tälle, mikäli alkeellinen penis/pilluhuumori sattuisi häntä huvittamaan. Itse hörähdin pari kertaa, mutta enimmäkseen fiilikseni oli vaivautunut.

Wet Hot American Summer

Kovassa maineessa oleva kulttileffa, jossa jenkkinuoriso viettää kesäleirin viimeistä päivää kultaisella 80-luvulla. Tiesin suunnilleen, mitä odottaa ja kyllähän tämä iski nauruhermoon aika hyvin, vaikka randomi sekoilu ilman juonta kävikin ajoittain vähän rasittavaksi. Visuaalisuus, musiikki ja muu tyyli on kondiksessa ja olisin varmasti luullut tätä aidoksi kasarileffaksi, ellen olisi tiennyt sitä parodiaksi etukäteen. Leirillä sattuu kaikkea, mitä voi kuvitellakin kahelien teinien ja nuorten aikuisten ollessa kyseessä, ainoastaan veitsimurhaaja puuttuu. Christopher Melonin kokkihahmo oli loistava, varsinkin tunnistettuani näyttelijän parran alta. Leffassa olisi pitänyt olla enemmän tissejä, mutta hauska pseudokasaripläjäys näinkin.

It Comes at Night

Sitten kauhua vaihteeksi ja hyvin erikoiseen tapaukseen tulikin törmättyä. Olin kuullut leffasta paljon kehuja, joten aivan perinteisintä tusinaskeidaa en odottanutkaan. Maailmaa tai ainakin amerikkalaista korpiseutua on kohdannut jonkinlainen tarttuva sairaus ja eloon jääneet yrittävät selviytyä parhaansa mukaan. Missä eletään ja mitä on tapahtunut ovat kysymyksiä, joihin ei vastata tarkasti, mutta leffan idea onkin ihmisten välisen kommunikaation kuvauksessa. Kaksi perhettä liittoutuu olosuhteiden pakosta ja kokee kovia, kun pelko ja epäluulo estävät luottamuksen ja toimivan turvaverkon muodostamisen. Lopputekstien aikana pidin leffaa liiankin outona ja etäisenä, mutta nyt parin päivän jälkeen se hahmottuu mielessäni huomattavasti paremmin.

The Lodgers

Lisää kauhutunnelmia ja edelliseen verrattuna leffa liikkuu selvästi tutummilla suunnilla, sillä kyseessä on varsin perinteinen kummitustalosäikyttely. Alussa viritellään kihelmöivän kutkuttavaa mysteeriä, joka herätti uteliaisuuteni varsin tehokkaasti. Tämäkään leffa ei selittele liikoja, mutta tällä kertaa olisin kyllä kaivannut hieman lisää informaatiota. Juuri täysi-ikäistyneet kaksoset, veli ja sisko, asuvat sukukartanossaan, jonka perustusten alla on maanalainen järvi. Sinne johtava kellariluukku on myös portti toiseen ulottuvuuteen, jossa asuvat henget ovat langettaneet kaksosten päälle kirouksen. Se liittyy esivanhempien synteihin, mutta leffa ei tosiaan paljasta itsestään paljoakaan. Kaksoset ovat ihan hyvä päähenkilöpari ja goottilainen kuvasto viehättää ajoittain, mutta muuten leffalla ei oikein ole annettavaa.

I'm just a normal everyday pervert.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Serafia Alho