Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
04.02.2020 20:18 - 04.02.2020 20:20 #681 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Rambo - Last blood

En sitten yhtään pitänyt. Mulle Rambo on ollut luonnonvoima, ruumiillistunut sota. Kun Rambo taistelee ja tappaa, hän tekee sen siksi että se on osa hänen luontoaan, eikä siksi että hän haluaa. Oli tappotapa kuinka raaka tahansa, se on kuitenkin käytännöllinen ja tehokas, tilanteen vaatima eikä yhtään ylimitoitettu. Rambo ei nauti tekemisistään, ei naureskele ja heittele one-linereita, eikä jauha tyyliin "revin sydämen rinnastasi koska kosto". Tässä leffassa Stallone päätti sitten pilata hyvän eläimellisiä vaistojaan seuraavan sankarinsa ja muuttaa tämän pikkutyttöään hakemaan lähteväksi Liam Neesoniksi ja sen jälkeen sadistiseksi kiduttajakostajaksi. Ja mä kun luulin edellisen John Rambo -leffan jälkeen että hahmo vain paranee vanhetessaan. Ja voi luoja sitä puheripulia josta Rambo kärsi.

Taksikuski

Pitihän tämäkin Jokerin jälkimainingeissa katsoa. Leffa on yhä lajinsa klassikko. Vähän ajalleen tyypillisesti hidastempoinen tosin. Kun Jokeriin vertailusta lähti koko katsominen liikkeelle, niin siinä missä Jokerissa päähenkilön mielenterveysongelmia ja niiden syitä käsiteltiin oikein paksulla alleviivauksella, niin Taksikuskiin olisin kaivannut vielä vähän syvemmälle menevää henkilökuvaa. Ei sikäli, että Robert DeNiron Travista erehtyisi pitämään kohtuullisen vakaaksi luonteeksi, viimeistään siinä vaiheessa kun tämä alkaa fantasioida poliitikon ampumisesta aika surkeasti mogaten.

Kysymys: Miksi mä muistelen, että leffa olisi päättynyt niin että Traviksen mielettömän murharumban jälkeen leffan viimeiseksi kuvaksi olisi jäänyt se, että häntä kiitellään teostaan vuolaasti visiitille tulleen poliitikon puolesta lehdistön ottaessa valokuvia ja Traviksen virnistellessä typerästi? Se olisi kivasti korostanut koko yhteiskunnan hulluutta. Tämän näkemäni version lopetus ei ollut sinne päinkään. Joku ohjaajan versio -juttu taas vai vain valemuisto kun on mietitty miten itse olisi lopettanut tarinan?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 04.02.2020 20:20 Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

• Astorethein hahmo Kirjoittaja
  • Astorethein
11.02.2020 00:46 - Eilen 00:53 #682 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Good Time

Hieno sekoitus kohelluskomediaa ja synkkää realismia, joka ravistelee paikoin kunnolla, mutta jättää sijaa myös unenomaiselle leijailevuudelle. Kaksi elämän nurjaa puolta kulkevaa veljestä päättää tehdä pankkiryöstön, minkä seurauksena toinen heistä päätyy telkien taakse. Henkisesti hitaalla käyvä veli pärjää vankilassa huonosti, mutta onneksi isoveikka rientää apuun. Pelastushomma leviää sekin käsiin ja niinpä luvassa on lisää tragikoomista sekoilua. Nilkkimäistä, mutta suojelevaa isoveljeä esittävä Robert Pattinson tekee onnistuneen roolin, josta teinivampyyrien kimallus on äärimmäisen kaukana. Elokuva on tavallaan kevyttä viihdettä, mutta syvemmästä ulottuvuudesta kertoo jotain se, että aloin itkeä ihan reippaasti lopputekstien aikana, vaikka en ole vieläkään varma, minkä takia.

The Hard Way

Kaikkien kliseiden kautta läpijuokseva toimintaelokuva, jossa entinen erikoisjoukkojen mies pitää kaikessa rauhassa baaria, kun hän saa suru-uutisen. Velipoika on saanut surmansa palvellessaan samoissa joukoissa, joten baari saa unohtua ja hautajaisten jälkeen lähdetään kostoretkelle. Puisevan toimintahölköttelyn ohjaksissa on Keoni Waxman, joka on tehnyt pitkän liudan vastaavia kökköleffoja Steven Seagalin kanssa. Tässä pääosaa esittää onneksi Michael Jai White, jonka jalka nousee aika paljon kankeaksi känyttä Seagalia ketterämmin. Ohuesta juonesta ja kaavamaisesta toiminnasta puuttuu kaikki kunnianhimo, mutta ei tällainen peruspieksentä nyt vitutustakaan aiheuttanut.

Bad Boys

Tämä oli peruskouluikäisenä ehkä kovinta shittiä ainakin muistamieni välituntikeskustelujen perusteella, mutta aika heikosti leffa iskee minuun enää tänä päivänä. Kaksi tuntia päätöntä koheltamista ja tauotonta suunsoittoa on vain liikaa tässä iässä, vaikka monessa suhteessa leffamakuni onkin pysynyt ennallaan tai jopa taantunut vuosien myötä. Kakkonen viihdyttää täydellisellä mauttomuudellaan ja överimenollaan, mutta siihen verrattuna tämä ykkönen tuntui jopa tylsältä. Toiminta kyllä kulkee ja Will Smith ja Martin Lawrence käyvät hienosti toistensa hermoille, mutta supernopeaan läpänheittoon vaan turtuu, ei voi mitään.

A Prayer Before Dawn

Samannimiseen ja elämäkerralliseen kirjaan perustuva vankilakuvaus, jossa sukelletaan kunnolla synkkiin syvyyksiin. Valkoinen brittimies niistää ja diilaa huumeita Thaimaassa ja päätyy vankilaan, joka ei todellakaan ole mikään pohjoismainen hoivakoti. Onneksi mies on kovakuntoinen nyrkkeilijä, joten ongelmatilanteista selvitään usein puhdasta lihasvoimaa käyttämällä. Hän on kuitenkin äkkipikainen ja epävakaa narkkari, mikä ei erityisemmin auta sulautumaan joukkoon. Lohtua ja toivoa paremmasta tarjoaa vankilan nyrkkeilyjoukkue, jossa ottelemalla ei tarvitse ryömiä aivan pohjamudissa. Elokuva on intensiivinen ja inhorealistinen katsaus thaimaalaisen vankilan arkielämään, mutta montaasimainen rakenne ja kunnollisen juonen puute heikentävät kokonaisuutta. Paskassa ja veressä ryvetään kuitenkin antaumuksella.

I'm just a normal everyday pervert.
Viimeksi muokattu: Eilen 00:53 Astorethein.

• Astorethein hahmo Kirjoittaja
  • Astorethein
Eilen 00:56 #683 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
I Spit on Your Grave

Maineikas ja moraalista paniikkia aikanaan herättänyt roskaleffa kertoo tarinan nuoresta naisesta, joka vetäytyy syrjäisen metsämökin rauhaan kirjoittaakseen ensimmäisen romaaninsa. Kaunis neito kiinnittää paikallisten ääliöjunttien huomion ja joutuu heidän brutaalin hyökkäyksensä kohteeksi. Joukkio raiskaa hänet, päästää vapaaksi ja raiskaa uudeelleen. Nainen raahautuu takaisin mökkiinsä ja luulee jo olevansa turvassa, mutta raiskaus jatkuu sielläkin. Neljän miehen ryhmästä vain yksi ei osallistu raiskaamiseen, vaan tyytyy ainoastaan pieksemään uhrinsa. Joukkion tyhmimmän jäsenen vastuulle jää naisen tappaminen, mutta tämä jänistää ja pakenee paikalta. Niinpä punamustaksi hakattu nainen jää henkiin ja saa tilaisuuden kostoon.

Elokuva on ilmestynyt vuonna -78 ja sen tekijät olivat varsin kokemattomia kameran molemmin puolin. Kukaan heistä ei luonut kummoista uraa tuon elokuvan jälkeenkään. Tekninen toteutus on parhaimmillaankin kohtalaista, mikä muistuttaa katsojaa siitä, että elokuvaahan tässä vain katsellaan. Päähenkilön kokema väkivalta on inhottavaa ja realistista, mutta kaikki näyttelijät ovat siinä määrin kömpelöitä, ettei tahatonta komiikkaa voida täysin välttää. Neutraali ja lähes dokumentaarinen kuvaustyyli kuitenkin tekee raiskauskohtauksista varsin kylmää katsottavaa, mistä elokuva saa pisteet.

Näyttelytyön ja kuvauksen osalta I Spit on Your Grave on kiistämättä roskaa, mutta sisällöltään se on mielestäni jotain enemmän. Puolueeton näkökulma pakottaa katsojan pohtimaan sekä uhrin että hyökkääjien mielenliikkeitä sekä kostamisen oikeudenmukaisuutta. Itse tietenkin tunsin voitonriemua naisen antaessa raiskaajilleen ansionsa mukaan, mutta toisaalta elokuva jättää kertomatta, että kostolla voi olla omatkin seurauksensa. En suosittele elokuvaa kenellekään, mutta se kannattaa kyllä katsoa.

I'm just a normal everyday pervert.

Eilen 19:40 #684 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

En suosittele elokuvaa kenellekään, mutta se kannattaa kyllä katsoa.

Kerrassaan suurenmoinen virke!

Valvojat: RaccoonRasimus