Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
04.02.2020 20:18 - 04.02.2020 20:20 #681 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Rambo - Last blood

En sitten yhtään pitänyt. Mulle Rambo on ollut luonnonvoima, ruumiillistunut sota. Kun Rambo taistelee ja tappaa, hän tekee sen siksi että se on osa hänen luontoaan, eikä siksi että hän haluaa. Oli tappotapa kuinka raaka tahansa, se on kuitenkin käytännöllinen ja tehokas, tilanteen vaatima eikä yhtään ylimitoitettu. Rambo ei nauti tekemisistään, ei naureskele ja heittele one-linereita, eikä jauha tyyliin "revin sydämen rinnastasi koska kosto". Tässä leffassa Stallone päätti sitten pilata hyvän eläimellisiä vaistojaan seuraavan sankarinsa ja muuttaa tämän pikkutyttöään hakemaan lähteväksi Liam Neesoniksi ja sen jälkeen sadistiseksi kiduttajakostajaksi. Ja mä kun luulin edellisen John Rambo -leffan jälkeen että hahmo vain paranee vanhetessaan. Ja voi luoja sitä puheripulia josta Rambo kärsi.

Taksikuski

Pitihän tämäkin Jokerin jälkimainingeissa katsoa. Leffa on yhä lajinsa klassikko. Vähän ajalleen tyypillisesti hidastempoinen tosin. Kun Jokeriin vertailusta lähti koko katsominen liikkeelle, niin siinä missä Jokerissa päähenkilön mielenterveysongelmia ja niiden syitä käsiteltiin oikein paksulla alleviivauksella, niin Taksikuskiin olisin kaivannut vielä vähän syvemmälle menevää henkilökuvaa. Ei sikäli, että Robert DeNiron Travista erehtyisi pitämään kohtuullisen vakaaksi luonteeksi, viimeistään siinä vaiheessa kun tämä alkaa fantasioida poliitikon ampumisesta aika surkeasti mogaten.

Kysymys: Miksi mä muistelen, että leffa olisi päättynyt niin että Traviksen mielettömän murharumban jälkeen leffan viimeiseksi kuvaksi olisi jäänyt se, että häntä kiitellään teostaan vuolaasti visiitille tulleen poliitikon puolesta lehdistön ottaessa valokuvia ja Traviksen virnistellessä typerästi? Se olisi kivasti korostanut koko yhteiskunnan hulluutta. Tämän näkemäni version lopetus ei ollut sinne päinkään. Joku ohjaajan versio -juttu taas vai vain valemuisto kun on mietitty miten itse olisi lopettanut tarinan?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 04.02.2020 20:20 Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

11.02.2020 00:46 - 26.02.2020 00:53 #682 : Mustelmann
Good Time

Hieno sekoitus kohelluskomediaa ja synkkää realismia, joka ravistelee paikoin kunnolla, mutta jättää sijaa myös unenomaiselle leijailevuudelle. Kaksi elämän nurjaa puolta kulkevaa veljestä päättää tehdä pankkiryöstön, minkä seurauksena toinen heistä päätyy telkien taakse. Henkisesti hitaalla käyvä veli pärjää vankilassa huonosti, mutta onneksi isoveikka rientää apuun. Pelastushomma leviää sekin käsiin ja niinpä luvassa on lisää tragikoomista sekoilua. Nilkkimäistä, mutta suojelevaa isoveljeä esittävä Robert Pattinson tekee onnistuneen roolin, josta teinivampyyrien kimallus on äärimmäisen kaukana. Elokuva on tavallaan kevyttä viihdettä, mutta syvemmästä ulottuvuudesta kertoo jotain se, että aloin itkeä ihan reippaasti lopputekstien aikana, vaikka en ole vieläkään varma, minkä takia.

The Hard Way

Kaikkien kliseiden kautta läpijuokseva toimintaelokuva, jossa entinen erikoisjoukkojen mies pitää kaikessa rauhassa baaria, kun hän saa suru-uutisen. Velipoika on saanut surmansa palvellessaan samoissa joukoissa, joten baari saa unohtua ja hautajaisten jälkeen lähdetään kostoretkelle. Puisevan toimintahölköttelyn ohjaksissa on Keoni Waxman, joka on tehnyt pitkän liudan vastaavia kökköleffoja Steven Seagalin kanssa. Tässä pääosaa esittää onneksi Michael Jai White, jonka jalka nousee aika paljon kankeaksi känyttä Seagalia ketterämmin. Ohuesta juonesta ja kaavamaisesta toiminnasta puuttuu kaikki kunnianhimo, mutta ei tällainen peruspieksentä nyt vitutustakaan aiheuttanut.

Bad Boys

Tämä oli peruskouluikäisenä ehkä kovinta shittiä ainakin muistamieni välituntikeskustelujen perusteella, mutta aika heikosti leffa iskee minuun enää tänä päivänä. Kaksi tuntia päätöntä koheltamista ja tauotonta suunsoittoa on vain liikaa tässä iässä, vaikka monessa suhteessa leffamakuni onkin pysynyt ennallaan tai jopa taantunut vuosien myötä. Kakkonen viihdyttää täydellisellä mauttomuudellaan ja överimenollaan, mutta siihen verrattuna tämä ykkönen tuntui jopa tylsältä. Toiminta kyllä kulkee ja Will Smith ja Martin Lawrence käyvät hienosti toistensa hermoille, mutta supernopeaan läpänheittoon vaan turtuu, ei voi mitään.

A Prayer Before Dawn

Samannimiseen ja elämäkerralliseen kirjaan perustuva vankilakuvaus, jossa sukelletaan kunnolla synkkiin syvyyksiin. Valkoinen brittimies niistää ja diilaa huumeita Thaimaassa ja päätyy vankilaan, joka ei todellakaan ole mikään pohjoismainen hoivakoti. Onneksi mies on kovakuntoinen nyrkkeilijä, joten ongelmatilanteista selvitään usein puhdasta lihasvoimaa käyttämällä. Hän on kuitenkin äkkipikainen ja epävakaa narkkari, mikä ei erityisemmin auta sulautumaan joukkoon. Lohtua ja toivoa paremmasta tarjoaa vankilan nyrkkeilyjoukkue, jossa ottelemalla ei tarvitse ryömiä aivan pohjamudissa. Elokuva on intensiivinen ja inhorealistinen katsaus thaimaalaisen vankilan arkielämään, mutta montaasimainen rakenne ja kunnollisen juonen puute heikentävät kokonaisuutta. Paskassa ja veressä ryvetään kuitenkin antaumuksella.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 26.02.2020 00:53 Mustelmann.

26.02.2020 00:56 #683 : Mustelmann
I Spit on Your Grave

Maineikas ja moraalista paniikkia aikanaan herättänyt roskaleffa kertoo tarinan nuoresta naisesta, joka vetäytyy syrjäisen metsämökin rauhaan kirjoittaakseen ensimmäisen romaaninsa. Kaunis neito kiinnittää paikallisten ääliöjunttien huomion ja joutuu heidän brutaalin hyökkäyksensä kohteeksi. Joukkio raiskaa hänet, päästää vapaaksi ja raiskaa uudeelleen. Nainen raahautuu takaisin mökkiinsä ja luulee jo olevansa turvassa, mutta raiskaus jatkuu sielläkin. Neljän miehen ryhmästä vain yksi ei osallistu raiskaamiseen, vaan tyytyy ainoastaan pieksemään uhrinsa. Joukkion tyhmimmän jäsenen vastuulle jää naisen tappaminen, mutta tämä jänistää ja pakenee paikalta. Niinpä punamustaksi hakattu nainen jää henkiin ja saa tilaisuuden kostoon.

Elokuva on ilmestynyt vuonna -78 ja sen tekijät olivat varsin kokemattomia kameran molemmin puolin. Kukaan heistä ei luonut kummoista uraa tuon elokuvan jälkeenkään. Tekninen toteutus on parhaimmillaankin kohtalaista, mikä muistuttaa katsojaa siitä, että elokuvaahan tässä vain katsellaan. Päähenkilön kokema väkivalta on inhottavaa ja realistista, mutta kaikki näyttelijät ovat siinä määrin kömpelöitä, ettei tahatonta komiikkaa voida täysin välttää. Neutraali ja lähes dokumentaarinen kuvaustyyli kuitenkin tekee raiskauskohtauksista varsin kylmää katsottavaa, mistä elokuva saa pisteet.

Näyttelytyön ja kuvauksen osalta I Spit on Your Grave on kiistämättä roskaa, mutta sisällöltään se on mielestäni jotain enemmän. Puolueeton näkökulma pakottaa katsojan pohtimaan sekä uhrin että hyökkääjien mielenliikkeitä sekä kostamisen oikeudenmukaisuutta. Itse tietenkin tunsin voitonriemua naisen antaessa raiskaajilleen ansionsa mukaan, mutta toisaalta elokuva jättää kertomatta, että kostolla voi olla omatkin seurauksensa. En suosittele elokuvaa kenellekään, mutta se kannattaa kyllä katsoa.

26.02.2020 19:40 #684 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

En suosittele elokuvaa kenellekään, mutta se kannattaa kyllä katsoa.

Kerrassaan suurenmoinen virke!
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mustelmann

02.03.2020 14:43 #685 : LongWalk
Vastaus käyttäjältä LongWalk aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
The Gentlemen 2020
Viimeisi näkemäni elokuva oli The Gentlemen. En tutustutut elokuvaan etukäteen muutoin kuin lukemalla elokuvan genren Finnkinon sivuilta. Elokuvaa kuvattiin mm. toimintakomediaksi ja rikoselokuvaksi. Pidin elokuvasta. Itse en juurikaan katsele toimintaa mutta tämä elokuva oli enemmän kuin pelkkää päätöntä räiskyntää. Mustahuumori oli onnistunutta.

Parasite 2019
Juuri ennen The Gentlemenia kävin katsomassa Parasiten. Pidin elokuvaa mielenkiintoisena jo ennen Oscar-julkisuutta mutta vasta kun elokuvasta alettiin uutisoida todenteolla päätin käydä katsomassa elokuvan. Elokuva oli hyvin erilainen mihin olen tottunut, vaikka olenkin jonkun verran katsonut korealaisia ja japanilaisia elokuvia. Kaikin puolin elokuva oli viihdyttävä ja onnistunut.

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen

02.03.2020 15:07 - 02.03.2020 15:09 #686 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Videodrome

David Cronenbergin lehvoja tullut tilailtua ja katseltua. Kerää koko sarja, on tämänhetkinen fiilis.

Jos en olisi emotionaalisesti niin turta, niin joku Videodrome saattaisi oikeasti järkyttää. Nyt sitä vaan katselee ja tuumii: "Ahaa, tuossa alastonta naista kidutetaan äärimmäisen vastenmielisellä tavalla hengiltä rakeisella videolla", tai: "Aijaa, tuossa miehen vatsaan aukenee ammottava aukko ja videokasetti tungetaan sisään." Helvetin hyvät erikoistehosteet ja muut tässä kyllä. Melkein The Thingin tasoa!

Kaikenlaisia pohdintoja voisi elokuvasta tehdä, ihan tätäkin aikakautta peilaten. Todellisuus sen kuin vain vääristyy. Keinotekoinen todellisuus korvaa arkitodellisuuden. Eletään elämää koneiden kautta. "Mikään tavallinen viihde ei enää riitä, pitää olla aina vain rajumpaa" -ajattelu taitaa myöskin olla nykyään valloilla. Jollain Videodromellahan yhteiskunnan eliitin olisi kekseliästä päästä eroon kaikista "saastoista". Mitään viiruksia ei tarvittaisi.

Itse katsoin kyllä elokuvaa pelkästään viihdyttävänä, joskin vastenmielisenä tarinana. Ilmeisesti tämäkin on jonkin sortin klassikko tyyliin Blade Runner, vaikken ollut tästä koskaan kuullutkaan. Kinkeriä pitäisi jatkaa Kärpäsen (The Fly) ykkös- ja kakkososilla. Rabid on vissiin varmaan postissa tuloillaan.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 02.03.2020 15:09 LordStenhammar.

05.03.2020 22:53 #687 : Mustelmann
The Villainess

Korealainen toimintaelokuva, jossa salamurhaajaksi pienestä pitäen koulutettu tyttö etsii isänsä murhaajaa kosto mielessään. Hämärä valtiollinen virasto näkee tytössä potentiaalia ja painostaa tämän omaksi salamurhaajakseen yhdessä lukuisten muiden tyttöjen kanssa. Juoni saa polttoaineensa päähenkilön kostomotiivista, mutta siinä on sen verran monta twistiä ja mutkaa, että mistään perusleffasta ei voida puhua. Puolivälissä on jopa outo romanttisen komedian vaihe, jota katselin kieltämättä hieman hölmistyneenä. Toiminta sen sijaan on täyttä rautaa, eikä näin komeaan ja kekseliääseen väkivaltamättöön törmää ihan joka päivä. Söpöt koreatytöt antavat vielä kokonaisuudelle makean kuorrutuksen.

Deliver Us from Evil

Rikosmysteeriä ja yliluonnollista kauhua yhdistelevä tusinaleffa, jossa päähenkilöpoliisi selvittää outoja murhakeissejä apunaan manauksiin erikoistunut rappiopappi. Olisin toivonut, että kahden omista vaikeuksistaan kärsivän miehen suhteesta olisi saatu enemmän irti, mutta valitettavasti vain poliisihahmo saa vähän luonnetta ja taustaa papin jäädessä melkeinpä sivustakatsojaksi. Lopun manauskohtauksessa hänkin pääsee kunnolla esille, mutta liian myöhään. Leffassa olisi ollut ainesta parempaan, mutta nyt kahden genren sekoitus ei muodosta kovin erikoista lopputulosta.

Budapest

Lausutaan tästäkin muutama sana, vaikka Netflixin hengetön rellestyskomedia onkin tylsyyden huipentuma. Kaksi keski-ikäistä ja hieman nyhveröä ranskalaismiestä päättää perustaa polttaritoimiston, joka järkkää supermahtavia sekoilubileitä Budapestiin. Kaupunkiin päädyttiin, koska joku strippari kertoi, että siellä on kova meininki. Seuraa tavanomaista ilakointia huumetrippeineen ja morkkiksineen ja kyllähän niitä polttaribileitäkin järjestetään. The Hangover-leffat ovat selvästi toimineet inspiraationa, mutta mitään omaa ei ranskalaistuotanto ole saanut mukaan.

17.03.2020 17:23 - 17.03.2020 19:39 #688 : Mustelmann
The Mutilator

Jälleen kerran hölmöt nuorisolaiset päätyvät hullun murhamiehen uhreiksi, eikä kauhistuneelta kirkumiselta ja yleiseltä sekoilulta voida välttyä. Hikiset stalkkerit ja raskaasti hengittävät himotappajat olivat voimissaan 80-luvulla, mutta lopulta villeimmätkin ideat käytettiin loppuun ja tässä leffassa kieltämättä ryvetään slasherin kulahtaneimmissa tähteissä. Alku on sentään lupaava, sillä heti ensiminuuteilla nähdään, miten pikkupoika ampuu vahingossa äitinsä kiväärillä. Vuosia myöhemmin sama poika on kasvanut varhaisaikuiseksi ja lähtee isänsä pyynnöstä pistämään rantamökkiä talviteloille, kaverit mukana tietenkin. Isäpappa ei kuitenkaan ole antanut poikansa töppäystä anteeksi ja niinpä onkin koittanut laajennetun koston aika.

Viihdyttävä massamurha vaatii sen, että tappokohtaukset ja murhaaja itse ovat tarpeeksi häiriintyneitä, mutta The Mutilatorin nimihenkilö on koko leffan tylsin elementti. Mies on aivan tavallinen, keski-ikäinen peruspentti, jossa ei ole mitään kiinnostavaa. Hänellä ei ole naamiota, kustomoitua tappovälinettä tai muitakaan ulkoisia erityispiirteitä. Ukko lahtaa porukkaa sillä, mitä mökistä löytyy ja yksi astaloista on laudanpätkä, voi miten kekseliästä. Kännäävät, kiimaiset ja ärsyttävät teinit saavat toki ansionsa mukaan, mutta kunnon goremeininkiin ei päästä. Ja kun tissejäkään ei näytetä, en viitsi suositella leffaa edes innokkaimille kasari-slasherin ystäville.

Red Scorpion

Jos hiippailevat veitsihyypiöt alkoivat väsyä jo kultaisella kasarilla, toisin oli suoraselkäisempien turpaanvetäjien laita. Tuohon aikaan tuntemamme toimintasankarit olivat vielä nuoria ja lihaksikkaita ja niin oli todellakin myös Dolph Lundgren, tuo maailman komein ruotsalainen. Mies oli esittänyt Ivan Dragoa hieman aikaisemmin ja tässä elokuvassa hänen roolihahmonsa on jälleen venäläinen, tällä kertaa nyrkkeilijän sijaan Spetsnaz-operaattori. Mies käsketään jonnekin Afrikkaan tappamaan paikallinen sissipomo, joka sortaa viatonta kansaa ja muutenkin haittaa pahasti kommunististen arvojen toteutumista. Kun sotilas tajuaa, että oikeita sortajia ovatkin hänen maanmiehensä, päättää hän kääntyä isäntiään vastaan.

Elokuva on ehta kylmän sodan tuote, jossa itä ja länsi kamppailevat afrikkalaisella maaperällä. Mukana on silti vain yksi jenkkihahmo, eli kärttyinen ja jatkuvasti suutaan soittava toimittaja, jonka kuolemaa katsoja toivoo heti alusta alkaen. Juonessa ei toki paljoa järjellä juhlita, mutta rempseä toiminta kulkee onneksi näyttävästi. Dolpan hikiset ja auringossa kimaltelevat lihakset saavat hyvin ruutuaikaa ja kyllähän miehen juoksentelua mikroshortseissa mielellään katseleekin. Elokuva lainaa häpeilemättä Ramboa ja Commandoa, mikä on vain hyvä, sillä nykyään niiltä ei lainaa enää kukaan.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 17.03.2020 19:39 Mustelmann.

06.04.2020 00:00 #689 : Mustelmann
Hands of Steel

Tämä oli kyllä juuri sitä, mitä oluella voidellun saunaillan päätteeksi tarvittiin. Odotin vähintäänkin eriskummallista menoa ja sitähän tämä Sergio Martinon ohjaama toimintapläjäys sisältää runsain mitoin. Tällä kertaa häpeilemättömän plagioinnin kohteeksi on joutunut hieman aiemmin ilmestynyt ensimmäinen Terminator-elokuva ripauksella Mad Max-henkisyyttä, eli omia ideoita ei pahemmin esitellä. Vaan kyseessä on silti perin omintakeinen tapaus, takavuosien italoroskalla kun on tapana nyrjäyttää katsojan mieli tavalla tai toisella.

Eletään kaukaista tulevaisuutta vuonna 1997, jolloin maailma on päätynyt huonoon jamaan. Jonkinlainen ekokatastrofi on aiheuttanut ainakin puolivakavan maailmanlopun, mutta alussa tapaamme tiedemiehen, joka on keksinyt ratkaisun saasteiden ehkäisemiseksi. Jonkin pahan suuryrityksen pomo ei tästä pidä, vaan lähettää tappajakyborgi Paco Queruakin tekemään miehestä selvää. Keikka menee kuitenkin pieleen, koska hän ei kykenekään tappamaan avutonta uhriaan. Niinpä ihmisyytensä löytänyt konemies lähtee pakomatkalle perässään sekä poliisi että hänet luoneen yrityksen kätyrit.

Kyborgia esittävä Daniel Greene on ehdottomasti mies paikallaan, sillä hänen tylsämielinen, mutta intensiivinen katseensa lävistää katsojan kuin laserkanuuna. Vaikka Paco-parka ei oikein tiedä, minne menisi ja mitä tekisi, leffassa tapahtuu jatkuvasti kaikenlaista päräyttävää. Syrjäiseen majataloon sijoittuva kädenvääntöepisodikin on sellaista settiä, että sitä on turha tässä kuvailla. Sanonpa vain, että hikisten rekkamiesten ottaessa kunnolla mittaa toisistaan sitä tuntee istuvansa testosteronisaavissa. Jos pidät roskasta ja kunnon äijäilystä, Hands of Steel on oivallinen valinta.

09.04.2020 17:57 - 09.04.2020 17:59 #690 : Mustelmann
The Rock

Tulipa pitkästä aikaa katsottua tämä Michael Bayn ohjaama toimintaspektaakkeli, jolla tuntuu olevan jopa jonkinlainen klassikkostatus. Kyseessä ei toki ole mikään ultimaattinen mestariteos, mutta Bay-asteikolla leffa nousee mielestäni melko korkealle sijalle. Juoni on takuuvarmaa lööperiä, jossa parinkin sodan kokenut pahiskenraali valtaa Alcatrazin vankilasaaren ja ottaa siellä olevan turistiryhmän panttivangeikseen. Kenraali vaatii heistä miljoonalunnaita, jotta hän voisi osoittaa kunnioitusta kaatuneille taistelutovereilleen. Mikäli rahoja ei kuulu, hän uhkaa hyökätä San Franciscoon varastamillaan kaasuohjuksilla. Lennokasta meininkiä kaikinpuolin.

Mielenkiintoisinta leffassa ovat sen nimekkäät näyttelijät. Ed Harris tekee varman roolin kunnian nimeen vannovana pahiskenraalina ja sopii tämänkaltaiseen hömppään erinomaisesti. Nicolas Cage hieman nyhverönä labranörttinä on sen sijaan oudompi valinta, sillä "cage-rage" ottaa miehen suorituksessa vallan tämän tästä, enkä ole lainkaan varma, sopiiko se hahmoon kovinkaan hyvin. Olen ehdottomasti miehen uskollinen fani, mutta jotenkin hän vain tuntuu olevan väärässä elokuvassa (mikä ei sekään ole harvinaista). Labranörtin on tietenkin neutralisoitava ohjusuhka tavalla tai toisella ja avukseen hän saa entisen Alcatraz-vangin, jota esittää kukapa muukaan kuin itse Sean Connery. Enpä voi sanoa, että hänkään tuntuisi päätyneen oikeaan elokuvaan, mutta legendaarinen herrasmiesnäyttelijä suoriutuu pölhöistä vuorosanoistaan komeasti ja puhkuu muutenkin tunnusomaista karismaansa.

Tämä omituinen kaksikko kuitenkin toimii yllättävän hyvin jo tuolloin pappaikäisen Conneryn näyttäessä nöösipoika Cagelle, miten hommat hoidetaan. Toimintaa ja räjähdyksiä riittää tietenkin runsaasti ja enimmäkseen paikkoja pistetään remonttiin varsin näyttävästi. Nopeat leikkaukset ja heiluva kamera kuuluivat ohjaajan tyyliin jo vuonna -96, mutta eivät vielä ärsyttävyyteen asti. Cagen sanotaanko kulmikasta roolityötä lukuun ottamatta The Rock on edelleen oikein viihdyttävä toimintaleffa, joka kannattaa katsoa erityisesti siinä tapauksessa, että epäilee jotain muuta.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 09.04.2020 17:59 Mustelmann.

12.04.2020 17:48 #691 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Yleisesti ottaen suhtautumiseni uskontoon/uskontoihin on nihkeä. Varsinkaan katolinen kirkko ei saa minulta erityisen imartelevia mielipiteitä, jos nyt asian kauniisti ilmaisen. Siksi onkin hämmentävää kuinka paljon pidin tästä Netflixiltä katsomastani Kaksi paavia elokuvasta, jossa seurataan paavi Benedictus XVI:n (Anthony Hopkins) ja kardinaali Jorge Bergoglion, tulevan paavi Franciscusin (Jonathan Pryce) erikoista ystävyyttä heidän keskinäisten erimielisyyksien, väittelyjen ja muisteluiden kautta. Kahden uskonmiehen väliset keskustelut ovat mielenkiintoista seurattavaa, kunhan ensin pääseen ylitse siitä, että Hannibal Lecter on paavi...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

12.04.2020 21:32 - 13.04.2020 01:51 #692 : Mustelmann
Commando

Tästä kasariklassikosta tuskin voi sanoa mitään sellaista, mitä ei ole sanottu jo moneen kertaan. Itse olen nähnyt elokuvan tietenkin jo useasti, mutta aina vanhanaikaisen tv-lähetyksen muodossa. Tällä kertaa ihastelin Arskan massiivisia lihaksia ekaa kertaa blu-ray-levyltä eli kunnon hd-tarkkuudella ja kieltämättä meininki näytti paremmalta kuin koskaan ennen. Vaikka Commando ei ole mielestäni Arskan paras tai edes toiseksi paras elokuva, sen on luultavasti helpoin katsoa, sillä se rullaa sujuvasti ja viihdyttävästi ja toimii niin selvänä, kännissä kuin krapulassakin katsottuna. Toki samaa voi sanoa Arskan muistakin elokuvista, mutta Commandon hyväntuulinen ja miehekäs meininki on kuitenkin vailla vertaa. Parasta siinä on Arskan naurettavan rento olemus, sillä hän mättää porukkaa turpaan ihan muina miehinä, eikä ilme värähdä edes eeppisen lopputaistelun aikana. Mutta sellaista se oli kasarilla.

Pääpahis Bennett on tietenkin käsite itsessään, mutta olen havahtunut hänen tiettyyn Tom of Finland-henkisyyteensä vasta aikuisiällä. Hänen rengaspanssarinsa näyttää edelleen villapaidalta, mutta hahmon olemuksessa on silti selvää tomppamaisuutta. Tähän kun lisätään häntä näytelleen Vernon Wellsin rooli Mad Max kakkosessa, niin mielikuva pesunkestävästä nahkahomosta vahvistuu entisestään. Kaksintaistelu hänen ja Arskan välillä on muuten huvittava, sillä heidät kuvataan tasaväkisinä vastustajina, vaikka tyyppien lihasmassa ei selvästikään ole ihan samaa kaliiberia. Taistelun lopputulos onkin sitten todenmukainen, kunhan höyryjä on ensin vähän päästelty.

Peppermint

Kosto on jälleen suloinen tai ainakin helvetin väkivaltainen, kun perheenäiti ottaa oikeuden omiin käsiinsä ja hakee hyvitystä kokemilleen vääryyksille. Jennifer Garnerin esittämä päähenkilö menettää miehensä ja pienen tyttärensä mafiamiesten drive-by-iskussa ja ottaa itsekin samalla osumaa sen verran, että päätyy pidemmäksi aikaa sairaalahoitoon. Tekijät saadaan kiinni, mutta järjestelmän mädännäisyyden takia heitä ei aseteta syytteeseen. Murheen murtama äiti kilahtaa pahemman kerran ja katoaa vuosikausiksi jäljettömiin. Takaisin palattuaan hän on valmis tekemään sen, mihin oikeuslaitos ei pystynyt. On aika vetää roistoja turpaan niin että luut rusahtelevat.

Takenista tuttu Pierre Morel on ohjannut hyvin kaavamaisen kostoelokuvan, joka ei tarjoa yllättäviä juonenkäänteitä tai oikeastaan käänteitä ylipäätään. Kovismamma treenaa itsensä huippukuntoon kuin Batman aikanaan ja rusikoi nurin käytännössä yksin kokonaisen rikollisliigan. Mukana on toki normaali petoskuvio, jossa ystävä onkin vihollinen, mutta siinäpä ainoa edes näennäinen twisti sitten onkin. Väkivalta on onneksi riittävän rumaa, jotta elokuva ei tunnu tyystin yhdentekevältä. Lisäksi on aina hyvä juttu, että nainen kostaa itse, eikä jätä hommaa jonkun miehen tehtäväksi.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 13.04.2020 01:51 Mustelmann.

17.04.2020 20:54 #693 : Mustelmann
Batman and Harley Quinn

Aloitettuani Batman-sarjisten haltuunoton muistin myös, että niitä animoituja elokuviakin olisi minulla katsomatta melkoinen kasa. Aika lailla nopanheiton seurauksena katseluun päätyi tämä tuoreehko animaatioleffa, jossa Batman saa vastustajikseen Myrkkymuratin ja minulle entuudestaan tuntemattoman Floronic Manin. Konnakaksikolla on hallussaan koronaakin vaarallisempi virus, joka levitessään muuttaisi koko ihmiskunnan viherkasveiksi. Batmanin apuna häärii ensin Nightwing ja kohta myös Harley Quinn, joka on jättänyt rikokset taakseen ja elää nyt suhteellisen normaalia elämää. Jokeria ei leffassa näy tai edes mainita.

Jo alkuteksteistä ilmenee, että nyt mennään aika kepeällä ja koomisella vaihteella. Vakaviakin hetkiä on ja välillä itkuakin väännetään, mutta yleinen tunnelma on musiikkeja myöten melkoisen riehakas. Pikkutuhmaa sanailua ja varsinkin Harleyn pyllistelyä riittää enemmän kuin Batman-tarinoissa keskimäärin, mutta myönnän naurahtaneeni leffan aikana useammin kuin kerran. Se on kuitenkin ongelmallista, ettei vakavuuden ja sketsiviihteen välillä liikuta kovinkaan sujuvasti. Noin muuten leffa on ihan jees, mutta en suosittele sitä, jos Batmanin ja pieruhuumorin yhdistelmä hirvityttää.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
26.04.2020 23:36 #694 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Eläinten vallankumous

Orwellin klassikkoromaanin piirroselokuvasovitus. Eläimet tekevät vallankumouksen maatilalla, mutta lupaavan alun jälkeen osoittautuu, että toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Tarina on aika suora Neuvostoliitto-allegoria - kuitenkaan oikeita nimiä mainitsematta - joten viittaukset voivat jäädä hämäriksi ellei tunne Neuvostoliiton historiaa tai lunttaa Wikipediasta. Nykykatsojaa voi ihmetyttää onko tällainen kiertely tarpeen, mutta kaiketi se oli romaanin ja elokuvan julkaisuaikoihin. Toisaalta tällaisena opettavaisena eläintarinana muuten melko synkkä aihe on vähän kevyempi ja vanhanaikainen piirrosjälki on miellyttävää katsoa.

Gangs of New York

Tavallista väkivaltaisempaa pukudraamaa Yhdysvaltain sisällissodan aikaisesta New Yorkista. Juonittelua, rakkautta, kostoa ja jengitappeluita sekä pituudeltaan että budjetiltaan massiivisessa elokuvassa, joka herättää puolentoista vuosisadan takaisen Nykin varsin vaikuttavasti eloon. Vaikka elokuva ilmeisesti ottaakin hieman vapauksia historian suhteen, aikakauden New York oli kaiketi oikeastikin varsin levoton paikka, jossa poliittiset kamppailut levisivät katurähinöiksi. En tiedä muita elokuvia, jotka kertoisivat samasta ajasta ja paikasta, joten elokuva on jo senkin takia kiinnostava. Loppu jättää vähän ristiriitaiset tunteet, jos elokuvaa katsoo päähenkilöiden tarinana. Ehkä se kuitenkin tulee ymmärtää ennen kaikkea New Yorkin tarinana, joka saa lopullisen merkityksensä vasta jälkeen päin: kaiken sekoilun ja väkivallan jälkeen New Yorkista kuitenkin lopulta tuli vähän rauhallisempi kaupunki.

Väkivallan vuosi

Tässäkin elokuvassa on väkivaltaa New Yorkissa, mutta muuten kyseessä on hyvin erilainen, minimalistinen eri aikakauden kuvaus. Väkivaltakin on läsnä enemmän uhkana kuin tekoina. Vuonna 1981 öljyalan yrittäjä on ongelmissa, kun tuntemattomat hyökkääjät kaappaavat hänen firmansa autoja, oikeusjuttu uhkaa ja rahaa pitäisi saada tärkeiden kauppojen tekemiseen. Näyttäisi, että hänellä olisi kaikki syyt maksaa potut pottuina, mutta hän on päättänyt pysyä lain oikealla puolella kaikesta huolimatta. Elokuva yllättää suorastaan filosofisella otteellaan, joka ei sorru kyynisyyteen tai väkivallan ihannointiin, mutta pohtii, missä määrin kunniallisten ihmisten menestys saattaa riippua kunniattomista ja päin vastoin. Elokuvassa on visuaalisestikin runsaasti harmaan sävyjä ja talvinen New York näyttää asiaankuuluvan ankealta.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
14.05.2020 00:41 #695 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Taksikuski

Lisää väkivaltaa ja New Yorkia. Unettomuudesta kärsivä Vietnamin sodan veteraani alkaa ajaa taksia öisin, koska valvoo silloin muutenkin. Taksikuskiamme vaivaa unettomuuden lisäksi hänen hyvistä aikomuksistaan huolimatta yksinäisyys ja ulkopuolisuus, ja kaiken New Yorkin moraalisen rappion paljastava työ alkaa syömään miestä. Lopulta mielessä pyörimään ajatukset kaiken saastan siivoamisesta pois ja edes jonkun viattoman pelastamisesta prostituution, huumeiden ja väkivallan keskeltä.

Elokuvaa pidetään klassikkona eikä ihan aiheetta. Vuonna 2020 katsottuna se näyttää ilmestymisvuoteensa (1976) nähden kaukonäköiseltä hoitamatta jätettyjen mielenterveysongelmien ja radikalisoitumisen kuvaukselta. Tosin en tiedä, olisiko radikalisoituminen oikea sana, koska päähenkilöllä ei näytä olevan mitään varsinaista aatetta. Toisaalta tulee mieleen, että nykyään ei ehkä tehtäisi elokuvaa, jossa kuvataan näinkin myötäeläen hahmoa, joka sekä kärsii vailla omaa syytään, että on ympäristölleen melkoinen ruutitynnyri. Nykyään päähenkilö varmaan lokeroitaisiin selvästi joko sankariksi, roistoksi tai uhriksi - Taksikuskissa rajat hämärtyvät.

Keskiyön cowboy

New Yorkia edelleen, väkivaltaa vähän vähemmän. Teksasilainen nuorimies Joe ottaa loparit tiskaushommista ja lähtee seksuaalisesti vapautuneeseen 1960-luvun lopun New Yorkiin reteästi cowboy-asussa, tarkoituksenaan tienata leipänsä myymällä seksiä rikkaille rouville. Edellisen virkkeen perusteella elokuvaa voisi kuvitella komediaksi, mutta se on huumorista huolimattta perusvireeltään surumielinen. Rattopoikana tienaaminen osoittautuu paljon vaikeammaksi kuin Joe kuvitteli, ja hän joutuu lyöttäytymään yhteen itsekin lähes pennittömän huijarin kanssa, jonka haaveet puolestaan ovat aurinkoisessa Floridassa. Miehet ystävystyvät yrittäessään selvitä kumpikin vaikeasta tilanteestaan henkisesti ja fyysisesti kylmässä New Yorkissa.

Jos Taksikuski tuntuu osin ikäänsä nykyaikaisemmalta, edellisen vuosikymmenen Keskiyön cowboy vaikuttaa puolestaan jo edustavan jotain mennyttä aikakautta. Osittain se lienee tarkoituksellista, koska elokuva pelaa polleana cowboytamineissaan patsastelevan Joen ja ryminällä modernisoituvan New Yorkin välisellä ristiriidalla. Toisaalta taas kuvakerronnan kokeileva 1960-lukulaisuus oli varmasti tarkoitettu aikanaan moderniksi, mutta tuntuu nykyään jännän vanhanaikaiselta. Homoseksuaalisuuden käsittelykin oli varmasti silloin kohahduttavampi juttu kuin nyt. Vaikka tarinan puitteet ovatkin vahvasti omaan aikaansa sidottuja, elokuva on lopulta yllättävän koskettava kuvaus unelmista, yksinäisyydestä ja ystävyydestä.

21.05.2020 20:19 #696 : Mustelmann
Joker

No niin, yksi viime vuoden puhutuimmista elokuvista on nyt katsottu. Aika hämmentävää, miten usein tätä verrataan supersankarielokuviin, ikään kuin tämä kuuluisi samaan genreen bulkkimarveleiden kanssa. Tiedän luonnollisesti, että Jokeri on sarjakuvahahmo, mutta minun nähdäkseni elokuvassa ei ole ainuttakaan sankaria eikä mitään superia. Jos tämä on supersankarielokuva, niin sitten on varmaan myös Taksikuski.

Mutta joo, pidin Jokerista kyllä kovasti, vaikka puutteitakin löytyy. Alku oli aika huono, kun Arthur piestiin katuun heti ekassa kohtauksessa ja ajattelin, että jahas, suoraan asiaan vaan. Syntytarinaksi elokuva on siinä mielessä poikkeuksellinen, ettei se ala päähenkilön lapsuudesta, vaan suunnilleen keski-iästä. Kaiken lisäksi Jokerin hahmo tuntui olevan olemassa jo alusta alkaen, aivan kuin transformaatio psykopelleksi olisi tapahtunut jo kauan sitten. Leffa alkaa tilanteesta, jossa kaikki on jo huonosti ja siinä lähinnä seurataan viimeisiä hetkiä ennen päähenkilön lopullista romahduspistettä. Toivoa paremmasta ei ollut missään vaiheessa, joten Arthurin vastoinkäymisissä oli aika yksitotinen luettelomaisuuden tuntu.

Joaquin Phoenix oli kyllä roolissaan erinomainen. Oli syytä ollakin, koska elokuvassa ei käytännössä ole Jokerin lisäksi muita hahmoja. Jotain tyyppejä taustalla toki näkyy, mutta niin vähäisinä ja ohkaisina, ettei ketään heistä voi kutsua oikeaksi hahmoksi. Tämä kieltämättä sopii päähenkilön mielenmaisemaan, sillä hän kokee olevansa totaalisen yksin ja muut ihmiset ovat hänelle lähinnä välähdyksiä sumussa tai jotain. Se nauru oli muuten oikeasti hyytävää, mutta sitä käytettiin kyllä vähän liikaa.

Vaikka en tosissani toivo elokuvalle jatkoa, on silti kiehtovaa miettiä, miten Jokerin tarina tulisi jatkumaan. Ehkä sairaalaan saapuisi nuori naisterapeutti, joka yrittäisi korjata rikkinäisen miehen ehjäksi. Ehkä hän rakastuisi tunnekylmään psykopaattiin ja muodostaisi häneen alistuvan ja sosiaalisen riippuvuussuhteen. Seuraisi hyväksikäyttöä, manipulaatiota, kotiväkivaltaa ja muuta sellaista. Katsoisin!

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
21.05.2020 21:27 - 21.05.2020 22:00 #697 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Two popes

Liityn elokuvaa fanittavien joukkoon. Joissain täysin pihalla olevissa artikkeleissa leffan yhteyteen on laitetty genreluokitus "komedia", mutta se ei tosiaan kuvaa muuten kuin siinä mielessä, ettei kaikki kriitikot edes katso elokuvia tai ymmärrä niiden sisältöä. Kyseessä kun on kuitenkin filosofinen ja täysin vakava elokuva kahden henkilön keskustelusta (ja nimenomaan siitä, ei toimintaa tyyliin räjähteleviä helikoptereita ja one-linereita laukovia konekivääripaaveja). Ja vieläpä henkilökuva kahdesta todellisesta ihmisestä jotakuinkin todellisen tapahtumaketjun vaiheissa.

Overlord

Natsizombeja. Paitsi että olen Romeron ja Walking Deadin pilaama, ja kutsuisin elokuvan "zombeja" pikemminkin perinteisiksi b-elokuvan natsisupersotilaiksi, ja koko elokuvaa klassiseksi korkkari-jännäriksi hullujen natsitiedemiesten ihmiskokeilla. Tällasta tavaraa mä lueskelin 70/80-luvun sarjiksista ja katsoin Tarantinon Inglourious Basterdsissa. Alkuodotukset olivat matalalla, mutta lopputulos oli ihan absoluuttisestikin hyvää tavaraa.

Freaks

Supersankarielokuva on kai saavuttanut jonkinlaisen maturiteetin kun Marvel ja DC paskan lisäksi tehdään myös pienellä budjetilla tämänkaltaisia vaihtoehtoisia tulkintoja. Vaikka ei tämä tarjoakaan mitään uutta Chroniclen tai Heroes-tv-sarjan lisäksi. Ihan kiva "realistisempi" lähestymistapa Ryhmä-X:stä tuttuun mutantteja vihaavan yhteiskunnan ja supervoimaisten yksilöiden rinnakkaiseloon, mutta ilmankin tätä elokuvaa pystyisi elämään jos parempaa olisi tarjolla. Ikävä kyllä ei ole, sillä viime vuosina on todella laadukas elokuvatarjonta ollut vähissä.

Knives out

Agatha Christie -henkinen murhamysteeri oli mainio ja suositeltava katsottava, vaikka ottikin melko varhaisessa vaiheessa irtiottoa Christie-kaavasta:

Ei sikäli että se juonta spoilasi, kyse oli pikemminkin vain ensimmäisestä puoliskosta tarinaa

James Bond, eli Daniel Craig, oli ihan ok Poirot-hahmo, vaikka ei ihan sillä nimellä esiintynytkään.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 21.05.2020 22:00 Rasimus.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Hero Rosy