Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
21.06.2020 20:55 - 21.06.2020 21:26 #701 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Mustelmann kirjoitti: Ei saatana, pakko lopettaa. Waterworld saattaa olla häikäilemätön Mad Max-kopio, joka on ottanut lisäksi mallia enemmän Thunderdomesta kuin kahdesta ekasta Maxista. Mielestäni elokuva on kuitenkin hieno toimintaseikkailu, joka on ehdottomasti mainettaan parempi. Katso, jos et ole jo nähnyt!

Juu. Waterworld ja Postman ovat molemmat vähän turhaan haukuttuja Costner-elokuvia. Ei kummassakaan ole oikeasti muuta vikaa kuin että ne ovat juuri Costnerin tyylisiä elokuvia (ylipitkiä ja mies itse on näyttelijänä jäykkä ja jäyhä), mikä tuntuu ärsyttävän joitain kriitikkoja aivan kohtuuttomasti.

Jojo Rabbit

Aivan kauhea elokuva. Ei siksi, että se olisi huono, vaan siksi että tässä komediassa nauru juuttuu kurkkuun kun tietää historialliset taustat jokaisen vitsin ja kohtauksen takana. Tosin leffasta saa varmasti paljon irti ilmankin että esimerkiksi Perikato kuuluisi yleissivistykseen. Vaihteeksi toisen maailmansodan kauhuja ei näytetä vaan tunnelma säilyy suht' kirkkaana ja iloisena melkein loppuun asti Hitler-jugend-lapsen propagandan täytteisestä näkökulmasta. Kannatti katsoa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 21.06.2020 21:26 Rasimus.

26.06.2020 23:44 #702 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Mustelmann kirjoitti: Waterworld

Muistikuvissani tämä postapokalyptinen seikkailuelokuva oli varsin mainio ja nyt vuosikymmenen tai kahden jälkeen uusintakatseltuna voin todeta, että varsin mainio se on edelleen. Elokuvalla on maine aikansa kalleinpana tuotantona ja yhtenä suurimmista flopeista, mutta ymmärtääkseni vain ensimmäinen pitää paikkansa. Tuotantokulut lähtivät jossain vaiheessa käsistä ja lipputulot olivat kehnot, mutta vain Amerikassa, kun taas muualla elokuva menestyi ainakin kohtuullisesti. Kuvauksissa koettiin takaiskuja ja Wikipedia tietää kertoa, että joku miljoonia maksanut lavasterakennelma tuhoutui hurrikaanissa ja muuta sellaista. Lisäksi elokuvan tähti Kevin Costner ei kaiketi tullut toimeen ohjaaja Kevin Reynoldsin kanssa, mutta eipä sivuseikoista nyt enempää.

Hahmotkin ovat varsin onnistuneita. Costner on asiaankuuluvan jäyhä ukkeli, jonka vuorosanojen ei tarvitsekaan kuulostaa korvia hivelevän soinnukailta. Hänen yleisin reaktionsa muiden puheeseen on mykkä tuijotus ja pois päin kääntyminen, mistä syntyykin mukavasti huumoria. Miehisenä miehenä hän näyttää lapselle ja naiselle kaapin paikan, joskus myös melko kovakouraisesti, jos tarve vaatii. Costnerin suoritusta voi luonnehtia jossain määrin flegmaattiseksi, mutta toisaalta välinpitämättömyys ja jopa vittumaisuus sopii hänen hahmoonsa hyvin. Dennis Hopper äksyilee roistojoukon päällikönä sopivasti kieli poskessa ja Jeanne Tripplehorn avuttomana neitona, no hän näyttää nätiltä.

Elokuvan ongelma on laihassa juonessa ja siinä, että 135 minuutin mitassaan sitä laineilla leijailua on turhankin paljon. Costner seilaa päättäväisellä asenteella jonnekin, mutta minne? Ei ainakaan Drylandiin, sillä hän ei usko siihen, vaikka väittääkin käyneensä siellä. Elokuva päättyy tietenkin perinteiseen loppumähinään, mutta sitä ennen olisin toivonut näkeväni enemmän maailmaa syventäviä kohtauksia. Miten ihmiskunta käytännössä elää ja miten märkään maailmanloppuun päädyttiin? 4K-julkaisuun kuuluu peräti 40 minuuttia pidempi extended edition, missä näitä kohtauksia olisi varmasti ollut, mutta valitsin suiosiolla alkuperäisen.

Mikäli oikei muistan, saatoin jopa käydä elokuvan leffateatterissa katsomassa. Suurimmat syyt taisivat olla juuri elokuvan maailman kalleimmaiksi julistettu budjetti... - ja Kevin Costner, koska Robin Hood ja Bodyguard, Tanssii Susien kanssa jne... Costner oli tehnyt kasvonsa tunnetuksi) Pointtini on siinä, että tuohon aikaa oli pakko nähdä nämä "meillä ei ollut vielä internettiä"- kohutut elokuvat. Itse en koskaan nähnyt valkokankaalta Terminator 2:sta (myöskin aikansa kallein koskaan tehty elokuva) ja 14-vuotinaana(?) , minua ei päästetty katsomaan Beverly Hills Kyttä 3 leffaa isosiskoni kovasta yrityksestä huolimatta salin portilla, mutta hei, kuka ihan oikeasti kasarilla syntynyt pystyi "todistamaan ikänsä" ? Millä? Passi haettiin silloin, jos lähdettiin ulkomaille, ei silloin ollut muuta henkkaria.

Anyway, Waterworld oli itselle vaikuttava elokuva (ja diggaan elokuvasta vieläkin), joten komppaan kyllä kommenttia, että se on mainettaan paremp!i

27.06.2020 23:06 #703 : Mustelmann
Bright

Aiheeltaan ja premissiltään omalaatuinen elokuva, mutta aika keskinkertaiseksi kokemukseksi tämä kuitenkin jäi. Nykypäivän Amerikassa elävät fantasiaolennot aiheuttavat rodullisia jännitteitä ja poliisiväkivaltaakin esiintyy, mutta lopulta kyse on vähän tylsänpuoleisesta toimintarymistelystä, jossa pääasia on taikasauvan metsästäminen. Hahmoja motivoi macguffinin perässä juokseminen, eivät suinkaan yhteiskunnalliset kysymykset. Örkkien rinnastaminen mustiin ghettogangstereihin tuntuu turhankin alleviivatulta, vaikka kliseillähän tässä tarkoituksella pelataankin. Örkit ovat rahvaanomaisia rumiluksia ja haltiat kauniita hienohelmoja.

Will Smithin ja hänen örkkikaverinsa muodostama poliisipari tuo mieleen Bad Boys-leffat ja sinne örkkimaskin taakse olisi sopinut ihan hyvin vaikka Martin Lawrence. Sanailu on välillä ihan sujuvaa, mutta enimmäkseen huumori on aika väkinäistä. Elokuvan maailma on mielenkiintoinen ja olisin halunnut tietää ihmisten ja satuhahmojen yhteiselosta enemmänkin, mutta suurin osa ajasta kuluu valitettavasti perustason toimintakohtausten parissa. Mutta kyllähän tämän silti ihan mielellään katsoi.

Exit Humanity

Amerikan sisällisota on juuri päättynyt ja Konfederaation puolella taistellut Edward Young on murheen murtama. Hän joutui tappamaan vaimonsa, koska tämä muuttui zombiksi ja siinä samalla poikakin katosi jonnekin. Myös sodan aikana osa sotilaista vaikutti kummallisen epäihmismäisiltä. Hulluuden rajamailla keikkuva miespolo lähtee etsimään poikaansa ja syitä zombiepidemian taustalla. Seuraa vaeltelua metsissä ja satunnaista zombiteurastusta, mutta myös pahempia vihollisia ja yllättäviä liittolaisia.

Tässäkin elokuvassa kaheli lähtökohta herättää kiinnostuksen, mutta amatöörimäinen ja paikoin jopa kotivideomainen toteutus heikentää viihdearvoa. Ei kuvausta nyt kädettömäksi voi sanoa, mutta pieni budjetti ja levoton kameratyöskentely pistävät silmään varsinkin alkupuolella. Meininki onneksi paranee loppua kohti niin teknisesti kuin kerronnankin osalta. Elokuva on yllättäen umpivakava, vaikka aihe olisi vaatinut kunnon b-luokan käsittelyä. Toisaalta päähahmon tuska tulee kyllä aika vahvasti ruudusta läpi, mieshän ulvoo jatkuvasti kuin mielipuoli. Suosittelen tätä varauksella, mikäli pieni twisti muuten tavanomaisessa zombielokuvassa kiinnostaa tarpeeksi.

28.06.2020 20:09 #704 : Mustelmann
Kung Fu Hustle

Katsoin nyt toiseen kertaan ja olihan tämä edelleen hulvatonta toimintaviihdettä, ehkä jopa pölhömpää kuin muistinkaan. Stephen Chow esittää kirjoittamassaan ja ohjaamassaan kung fu-spektaakkelissa toheloa slummien asukasta, joka pyrkii pääsemään pelätyn rikollisjengin jäseneksi saavuttaakseen mainetta ja kunniaa. Mukana kulkee hänen yhtä tohelo kaverinsa ja yhdessä he sitten sekoilevat minkä ehtivät. Kuvioon liittyy myös kiukkuinen vuokraemäntä, lapsuudesta tuttu mykkä kaunotar ja ihan helvetisti kirveitä. Enimmäkseen ohut juoni unohdetaan taustalle ja fokus pidetään uskomattomissa tappelukohtauksissa, joissa luova hulluus pääsee todella valloilleen. Kyllä ihmisiä voikin sitten piestä mitä kummallisimmilla tavoilla.

Ainoa miinus muuten hienossa ja hauskassa kokonaisuudessa on turhan selvästi erottuvat cgi-tehosteet, joiden käyttö vain lisääntyy loppua kohti. Realismin kannalta tällä ei ole merkitystä, koska sitä ei leffassa ole muutenkaan, mutta ainahan tehostepelleily vähän silmiä hiertää. Toki efektien tökeryys voi olla tahallistakin, onhan leffa kuitenkin silkkaa parodiaa niin honkkariäksönistä kuin supersankareistakin. Parodisesta ja humoristisesta luonteesta huolimatta Kung Fu Hustle on ihan kunnon martial arts-leffa, josta ei viuhuvia raajoja ja komeita koreografioita puutu.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
28.06.2020 22:40 - 28.06.2020 22:45 #705 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Color out of space

Parasta Nicolas Cagea ja Lovecraftia vuosiin. Cage ottaa vaihteeksi rauhallisemmin, vaikka pääseekin taas esittämään totaalisesti sekoavaa isäpappaa.

Tosin elokuva on rautaisimmillaan alussa, kun taas myöhemmin alkaa mennä (taas kerran) vähän turhan toiminnalliseksi tehostemässäilyksi. Ei suinkaan huonoksi mennyt, mutta kun tällaista nähdään joka toisessa (kauhu)leffassa muutenkin.

Siitä, kun itse luin alkuperäisen kertomuksen viimeksi, on varmaan parikymmentä vuotta, joten tarina on vähän huonossa muistissa. Mutta olen melko varma, ettei siinä ollut The Thing -tyylistä body horroria, eikä toiminnallisia kohtauksia joissa Väri hyökkää ihmisten ja elukoiden kimppuun, käristää nämä, ja sulauttaa thingimäisiksi rumiksi ja kärsiviksi hybrideiksi. Juuri tämän takia alkoi loppu mielestäni lässähtää. Olisivat pitäytyneet alkuperäisen tarinan hitaassa säteilysairauskauhujen kuvauksessa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 28.06.2020 22:45 Rasimus.

28.06.2020 23:24 #706 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Rasimus kirjoitti: Kung Fu Hustlea tulee televisiosta kiitettävän usein, mutta mihin on kadonnut Shaolin Socker? Saman tekijän, yllättäen samalla tyylillä tehty jalkapallo "draama", joka oli aikoinaan luokkaa "nähtävä ennen kuin uskoi".

En ole nähnyt televisiossa kumpaakaan, mutta Kung Fu Hustle on ainakin joskus ollut Netflixissä. Itse katsoin toki vanhalta dvd:ltä. Shaolin Soccer on vielä näkemättä, mutta saatavuus on aika heikoilla, kun sitä ei taida olla striimauspalveluissa lainkaan tällä hetkellä ja levyäkään ei saa ainakaan suomalaisista kaupoista. Blu-ray kyllä kiinnostelisi kovasti.

05.07.2020 21:28 #707 : Mustelmann
Bone Tomahawk

Pidin ekalla kerralla ja pidin toisellakin. Brutaalissä länkkärissä raajarikon miehen vaimo ja pari muuta kyläläistä kaapataan ja heidän peräänsä lähtee neljän miehen pelastusjoukko. Elokuvan keskivaihe tuntui huomattavasti muistamaani pidemmältä, sillä pelastajien pitkä vaellus kohti tavoitettaan oli todellakin pitkä, eikä sen aikana tapahtunut juuri mitään. Karujen maisemien halki etenevä juro ratsastus ja vielä jurompi patikkaretki kasvatti kuitenkin jännitteen mukavan korkeaksi ennen nopeaa, mutta tehokasta finaalia. Muistin väkivaltaa olleen enemmän, mutta toisaalta ne muutamat hetket ovat juuri tarvittavan tylyä katsottavaa, enkä jäänyt kaipaamaan varsinaista mässäilyä. Tai no, loppumähinässä olisi veri voinut roiskua enemmänkin.

En tiedä, miten muut suhtautuvat elokuvaan, mutta minusta siinä on jatkuvasti läsnä hienovaraisen humoristinen tunnelma. Meno on kyllä rankkaa ja tilanteen vakavuus tehdään selväksi, mutta hahmojen vähäpuheisuudessa, kyräilyssä ja ihan vaan siinä tylyssä hiljaisuudessa on silti jotain todella hauskaa. Yksi huumorin lähde on tietenkin mainitun raajarikon murtunut jalka, jonka ympärillä oikeastaan koko elokuva pyörii. Mies raahautuu, kompuroi ja kiroilee siihen malliin, että hänelle on pakko nauraa, vaikka hänen puolestaan tuntuu myös pahalta. Häntä esittävä Patrick Wilson tekeekin ehkä elokuvan parhaan roolisuorituksen, Kurt Russellia mitenkään väheksymättä.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
06.07.2020 22:45 #708 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Korppi

Edgar Allan Poen runon "elokuvasovitus" vuodelta 1963, tai paremminkin runoa aasinsiltana käyttävä kauhu- ja fantasiaelementteihin kehystetty komedia, jossa leppoisan herrasmieshipsterin oloinen velho saa vieraakseen korpiksi loihditun äkäisen ja kaunaisen velhon, joka haluaa kostaa hänet loihtineelle kolmannelle, salaperäiselle ja pahaenteisen oloiselle velholle. Mukaan tarttuu vielä muutama muu hahmo, ja sitten mennään kohti viimeksi mainitun velhon linnaa, jossa tapahtuu kummia, ja seuraa juonittelua ja taikavoimainkoetuksia.

Elokuvan taikatehosteet eivät nykyään säväytä muuten kuin vanhanaikaisuudellaan, mutta se ei haittaa, koska eipä elokuva omana aikanaankaan ottanut itseään liian vakavasti. Velmu velhoelokuva on suht lyhyt ja sujuvasti etenevä, ja siitä jää hyvä mieli muutenkin kuin retroironisesti.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Olli