Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

30.09.2020 22:03 #721 : Mustelmann
The Dark Half

Ysärikauhussa menestyskirjailija Thad Beaumont on kirjoittanut salanimellä väkivaltaista, mutta hyvin myyvää roskaa, mutta päättää luopua alter egostaan. Tämä synkempi ja ikävämpi kaveri haudataan vertauskuvallisesti ja siitä tehdään oikein uutinen lehteen. Alkaa kuitenkin tapahtua kummia, sillä Thadiin kytköksissä olevat ihmiset päätyvät yksi kerrallaan oudon murhaajan uhreiksi. Todisteet viittaavat vahvasti kirjailijan syyllisyyteen, mutta toisaalta kyseessä saattaa olla joku muukin, kuten hänen kaksoisolentonsa. Tai jopa kostonhimoinen, kuolemastaan pahastunut sivupersoona.

George A. Romeron näkemys Stephen Kingin kirjasta muistuttaa hieman kasari-slasheria, mutta selvällä psykologisella otteella. Kovin diipille tasolle elokuva ei sukella, mutta onhan päähenkilön rakoileva mielenterveys kuitenkin tärkeä elementti. Timothy Hutton tekee onnistuneen kaksoisroolin tavallisena kirjailijana ja tämän demonisena vastavoimana, jotka vaikuttavat aluksi olevan yksi ja sama henkilö. Sivupersoonan ja fyysisen, kokonaan toisen ihmisen raja kuitenkin muuttuu lopulta hyvin epäselväksi. Kuvioon liittyvät hämärällä tavalla valtavat (lintu)varpusparvet, joilla on sekopäisessä finaalissa ratkaiseva osuus. Loppukohtaus on mielestäni outoudessaan aika hyvä, vaikka en olekaan varma, mitä siinä oikein tapahtui.

Kirja ei ole minulle tuttu, mutta veikkaan, että siinä mainitsemani psykologinen puoli on saanut enemmän tilaa. Jäin toivomaan, että elokuva olisi mennyt syvemmälle päähenkilönsä aivokoppaan ja näyttänyt aidosti hajalla olevan, identiteettinsä kanssa kamppailevan miesraunion. Nythän elokuva on aika b-luokkainen, joskin sellaisena varsin viihdyttävä.

27.10.2020 20:07 #722 : Mustelmann
The Exterminator

Jälleen kerran tavallinen mies saa tarpeekseen ja ottaa oikeuden omiin käsiinsä väkivaltaisin seurauksin. Pullanaamainen Robert Ginty esittää Vietnam-veteraani John Eastmania, joka päätyy sodan jälkeen varastomieheksi yhdessä mustan aseveljensä kanssa. Kun joukko huligaaneja pieksee jälkimmäisen kuoleman partaalle, Johnin päässä naksahtaa ja niinpä hän lähtee kostoretkelle ystävänsä puolesta. Pikkuroistot saava ansionsa mukaan, mutta Johnille tämä ei riitä, vaan hän päättää kostaa saman tien vähän kaikille väärintekijöille korruptoituneista liikemiehistä parittajiin asti. Motivaatioksi riittävät Vietnam-flashbackit ja yleinen turhautuminen, vaikka päähenkilö ei vaikutakaan missään vaiheessa erityisen vihaiselta.

Elokuva alkaa hienolla Vietnam-kohtauksella, jossa massiiviset räjähdykset loimuavat komeasti tummaa yötaivasta vasten. Viidakosta siirrytään urbaaniin viidakkoon ja siellä sotilas aloittaa oman sotansa. Robert Ginty ei todellakaan näytä perinteiseltä toimintasankarilta, mutta löysästä olemuksestaan huolimatta hän sopii hyvin juuri tähän elokuvaan. Ihan rehellistä b-luokan kasarihöttöähän tämä on, mutta sellaisena oikein maistuvaa väkivaltaviihdettä. Onhan niitä tiukempiakin vigilante-leffoja nähty, mutta jotain köppäistä viehätysvoimaa Exterminatorissa kuitenkin on.

Exterminator 2

Jatko-osa jatkaa suoraan siitä, mihin ykkösessä jäätiin, sillä New Yorkin kaduilla riittää edelleen paskasakkia eliminoitavaksi. Ykkösessä erästä nilkkiä uhkailtiin puhalluslampulla ilman tositoimiin ryhtymistä, mutta tällä kertaa sankarikostajalla on kunnon liekinheitin, jolla hän paistaa rettelöitsijän jos toisenkin vähintään ylikypsäksi. Heidän pomonsa ei tästä ilahdu, vaan käynnistää kaduilla kunnon kaaoksen saadakseen mystisen hitsausmaskiin pukeutuvan miehen satimeen. Roistot onnistuvatkin nappaamaan hänen tyttöystävänsä, joka piestään pyörätuolikuntoon. Tästä John saa tietenkin lisää polttoainetta kostonsa jatkamiseksi.

Exterminator kakkonen on arvattavasti suoraviivaisempi ja toiminnallisempi ykköseen verrattuna. John on löytänyt uuden mustan kaverin, jonka roska-autolla kaksikko huristelee toimintakohtauksesta toiseen. Robert Ginty on edelleen aika laiskanpuoleinen tapaus toimintaelokuvan tähdeksi, mutta onhan ukossa toisaalta jotain perin sympaattista. Omana leffanaan kakkonen on aika heikko, mutta yhdessä edeltäjänsä kanssa se nousee oman arvonsa yläpuolelle. Musat olivat muuten todella kovat, kunnon syntsatykitystä riitti lopputeksteihin asti.

28.10.2020 01:16 - 28.10.2020 01:19 #723 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Aijai, The Exterminator! Totaalinen unohdettu(?) klassikko(?). Parhaita blind purchase löytöjä, mitä tein joskus takavuosina jostain alelaarista. Kakkososakin saisi jostain mielellään hyllyyn hypätä.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 28.10.2020 01:19 LordStenhammar.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
    Epäkuollut
01.11.2020 18:02 #724 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Painostus

Sean Connery esittää viiksekästä poliisia betoninharmaalla ja tupakanruskealla 1970-luvulla. Raiskaaja vaanii nuoria tyttöjä pikkukaupungissa eikä Conneryn hahmo kaihda kovia keinoja tekijää selvittäessään. Aluksi elokuva vaikuttaa hieman brittien Likaiselta Harrylta, jossa päähenkilö käyttää magnum neljänelosen sijaan luuvitosta, mutta kyseessä on lopulta hyvin erilainen elokuva: psykologinen tutkielma liikaa väkivaltaa nähdeen poliisin psyyken rakoilemisesta. Sean Connery tekee hyvin epäbondmaisen roolityön väsähtäneenä kovanaamana, joka alkaa epäillä tekojensa oikeutusta ja suorastaan omaa todellisuudentajuaan.

Psych-Out - kuumaa 60-lukua

Wikipedian mukaan hippieksploitaatio on genre ja tämä elokuva edustaa sitä. Hippiaikaan kuvatussa elokuvassa nuori nainen karkaa San Franciscoon ja päätyy hippikommuuniin tekemään hippijuttuja, kuten rokkia, seksiä, huumeita, nykytaidetta ja henkisen kasvun etsintää. Juoni ei ole kovin ihmeellinen, mutta elokuvassa kiinnostavampaa on sen aikalaisnäkökulma hippiliikkeeseen. Vaikka huumepäissään sekoilevia ja osin melko itsekkäiksikin osoittautuvia hippejä ei esitetä mitenkään varauksettoman myönteisessä valossa, elokuva piikittelee myös hieman konservatiivisen valtakulttuurin kaksinaismoralismia. Hauskoja ovat myös visuaaliset trippailukohtaukset ja melko epätodennäköiseltä tuntuva toimintakohtaus, jossa hipit yllättäen löytävät sisäisen toimintasankarinsa ja pätkivät rauhan ja rakkauden sanomasta suivaantuneita, päälle käyviä duunarioletettuja näppärästi turpaan, yhden hipeistä vieläpä ollessa tukevasti aineissa. Vaikea sanoa, miten vakavissaan tekijät elokuvan ottivat, mutta ainakin nykykatsojaa hymyilyttää.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

08.11.2020 00:31 #725 : Mustelmann
Game of Werewolves

Espanjalaisessa kauhukomediassa kirjailija majoittuu vanhaan sukutaloonsa valmistellakseen seuraavan teoksensa. Ympäröivän maaseudun asukkaat vaikuttavat erikoisilta ja pian paljastuu, että vuosisadan takainen mustalaiskirous muuttaa heidät ihmissusiksi aina keskiöisin. Päähenkilön verenperimällä on osuutta kiroukseen ja sen mitätöiminen vaatii hänen surmaamistaan. Huutamiseen ja kompasteluun perustuva huumori menettelee, mutta kunnon susihukkatoimintaa olisi saanut olla enemmän.

Knight of the Dead

Melko kädettömässä miekkafantasiassa seikkaillaan jossain ruton riivaamassa maailmassa, jossa soturijoukko kuljettaa pyhää artefaktia kohti määrittelemätöntä kohdetta. Matkalla kohdataan rosvoja sekä ruton synnyttämiä zombeja ja siinäpä juoni sitten onkin. Siniharmaaksi värimääritelty kivikkoinen kuvasto näyttää väärällä tavalla kolkolta ja koko tekninen puoli kuvauksesta leikkaukseen on muutenkin harrastelijatasoa. Musiikit sentään toimivat jollain tavalla, mistä lie äänipankista otettu. Kansikuvassa esiintyvää haarniskaritaria ei näkynyt ainakaan tässä elokuvassa.

The Sand

Umpisurkeassa kauhusekoilussa joukko parikymppisiä opiskelijoita bilettää aurinkorannalla ja huomaa aamulla krapuloissaan, että suurin osa juhlaväestä on kadonnut jonnekin. Jäljellä oleva pieni ryhmä huomaa myös, että rantahiekan alla vaanii verenhimoinen vaara, joka iskee heti, jos hiekkaan koskeen sormenpäälläkään. Leffa vaikuttaa aluksi sopivan kahelilta, mutta kun joltain kymmenen neliömetrin kokoiselta pläntiltä ei siirrytä minnekään, alkavat nollabudjetin tuomat rajoitukset realisoitua ikävällä tavalla. Naurettavan huonot digitehosteet ja se tynnyrissä koko leffan ajan jököttävä tyyppi naurattivat alussa, mutta eivät enää lopussa. Oli tässä pari hyvännäköistä bikinityttöä, mutta siinäpä tämän paskapökäleen tarjonta.

Kiss of the Damned

Vampyyrit on aina kuvattu synkkinä, mutta viehättävinä olentoina ainakin ihmishahmossa esiintyessään, eikä tämä elokuva tee kaavaan poikkeusta. John Cassavetesin tyttären Xan Cassavetesin ohjaama eroottinen vampyyritrilleri syleilee kliseitä, mutta onnistuu silti olemaan yhtä vetovoimainen kuin seksikkäät päähenkilönsä. Kuolevainen mies rakastuu vampyyrinaiseen, jonka epävakaa sisko haluaa miehestä oman osansa, mikä johtaa verisiin alastonkohtauksiin. Kokonaisuus on aika köykäinen ja pinnallinen, mutta ohjaaja-käsikirjoittajan innostus genreä kohtaan on aistittavissa.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
08.11.2020 16:53 - 08.11.2020 16:57 #726 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
S. Craig Zahler on ehtinyt ohjata vasta kolme elokuvaa, joista kaksi tuli katsottua peräkkäin helloweeninä.

Zahlerin esikoinen Bone Tomahawk oli viitisen vuotta sitten ihan pätevä länkkäripätkä (mutta ei kyllä mikään kauhuelokuva, vaikka sitä on sellaiseksi väitetty), jossa Kurt Russellin esittämä sheriffi lähtee naurettavan pienen neljän hengen possen kanssa hakemaan takaisin paikallisten intiaanienkin kammoksuman luolaintiaanikannibaaliheimon kidnappaamaa apulaissheriffiä ja posseen jostain käsittämättömästä syystä mukaan kelpuutetun jalkansa teloneen miehen vaimoa. Sitten ollaan pari tuntia erämaassa puhumassa henkeviä ja tutustumassa hahmoihin, ja vasta loppupuolella alkaa toiminta kun päästään kannibaalien maille.

Jostain syystä Bone Tomahawk kuitenkin toimii, vaikka notkuukin koko ajan tylsän ja pitkäveteisen rajamailla. Sen sijaan tuore Dragged Across Concrete oli yhtä tuskaa kahden ja puolen tunnin pituudessaan. Asiaa ei yhtään auttanut se, että katsomme minuutin ajan kun Vince Vaughn syö leipää. Tai se, että Mel Gibson ja Vaughn seuraavat parikymmentä tapahtumaköyhää minuuttia autolla pankkiryöstäjiä, täyttäen tuon ajan tyhjällä keskustelulla, jonka pitäisi varmaan syventää hahmoja. Sääli sikäli että tarina kännykkävideolle päätyneen poliisiväkivallan takia viraltapannuista poliiseista, jotka rahapulassaan päättävät ryöstää mainitut pankkiryöstäjät, on itsessään ihan mainio ja leffa voisi olla hyvä jos olisi tiivistetty puoleentoista tuntiin.

Se kolmas Zahlerin elokuva on muuten tässä ketjussa jo aikaisemmin mainittu rujo ja edetessään yhä surrealistisemmaksi muuttuva vankilapätkä Brawl in Cell Block 99 jossa aiemmin koomikkona pitämäni Vaughn tekee vaikutuksen lihaksikkaana kaiken tieltään runnovana kaappikellona. Ehdottomasti Zahlerin paras elokuva tähän asti.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 08.11.2020 16:57 Rasimus.

08.11.2020 21:21 - 08.11.2020 21:22 #727 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Bone Tomahawk ja Cell Block 99 ovat kyllä kovia leffoja, sanan useammassakin merkityksessä. Kannibaalilänkkäri ei tosiaan lokeroidu minustakaan kauhuksi, varsinkin kun synkkää huumoria riittää vähän joka käänteessä. Draggedia en ole vielä nähnyt, mutta kyllähän sekin kiinnostaa.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 08.11.2020 21:22 Mustelmann.

09.11.2020 17:39 - 09.11.2020 17:41 #728 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tullut niin paljon leffoja korona-aikana katsottua, ettei kaikkia millään muista. Itse asiassa muisti on sen verran hyvä, että harvoin muistaa edes sitä, minkä leffan näki eilen. Mutta...

Katsoin taannoin alkuperäisen Evil Dead-trilogian, ja on edelleen pirun kova. Bruce Campbell tuli tutuksi jo teinivuosina Veijari nimeltä Brisco -sarjasta, mutta Evil Deadien takia hän on näyttelijänä omassa top-vitosessa. Ensimmäinen osa on kyllä leffoista paras, ja ainakin omasta mielestä välillä oikeasti hirtehinen. Kahdessa myöhemmässä osassa alkoi esiintyä vielä enemmän sitä mustaa huumoria. Pimeyden armeija onkin jo ihan täysi komedialeffa - helvetin hyvä sellainen kyllä. Dead by Dawnista löytyy kuitenkin se yksittäinen hauskin kohtaus. You probably know it.

Olen myös Ash vs. Evil Deadia satunnaisesti tsiigannut. Olen jossain toisen kauden puolivälissä tällä hetkellä. Bruce Campbellin persoonahan sitäkin sarjaa enimmäkseen kannattelee, ja tietysti myös ne kekseliäät erikoistehosteet.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 09.11.2020 17:41 LordStenhammar.

• Iivari hahmo
  • Iivari
09.11.2020 22:32 #729 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Minä kävin katsomassa lauantaina meidän leffateatterissa TENETin.

Pidin, ja ajattelin katsoa ensi lauantaina uudestaan, koska perinteiseen Christopher Nolanin tyyliin aikajanan ennaltatunteminen tehnee leffanautinnosta aika paljon paremman. Aikamatkustuksen paradoksit ovat aina yhtä kiehtovia, ja vaikka elokuvan äänimaailma oli niin tykki, että meidän subbari oli lähteä paikoiltaan ja pudota telineiltään, enimmäkseen se ei kuitenkaan ollut samalla tavalla rasittavan ylikorostunutta kuin monissa muissa ison budjetin toimintaelokuvissa, mistä pidin.

Suosittelen kyllä katsomaan!

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
    Epäkuollut
24.11.2020 01:02 #730 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
John WIck

Elämä tuntuu potkivan Keanu Reevesin esittämää John Wickiä päähän: ensin vaimo kuolee, sitten kukkoilevat mafiosonnulikat tappavat hänen koiransa ja varastavat autonsa. Gangstereilla on kuitenkin lopulta huonompi tuuri, koska Wick paljastuu kerran jo hommansa lopettaneeksi ex-palkkatappajaksi joka vetää pultit ja alkaa tappaa. Kaikki. Siinäpä juoni sitten koko lailla olikin.

Äärimmäisen suoraviivainen kostotarina on kuitenkin toimiva kehys toimintaelokuvalle, joka ei alun jälkeen suuremmin hidastele. Taistelukoreografialla mitaten elokuva on täyttä timanttia. Toiminnan ja liikkeen tuntua ei ole rakennettu vaijerilentelyiden, heiluvan kameran tai nopeiden leikkausten varaan, vaan toiminta soljuu keskeytyksettä ja kekseliäästi eteenpäin. Nyky-Bondien tapaan toiminta pysyy enemmän tai vähemmän realismin rajoissa (ainakin siinä mielessä että fysiikan lakeja ei näkyvästi rikota), mutta siinä missä Craigin Bondin määrittävä ominaisuus on sisukkuus puskea harmaan kiven läpi, John Wick on melkeimpä supersankarimaisen suvereeni (joskaan ei haavoittumaton) taistelutaituri. Hieman yllättääkin, että elokuva ei ole sarjakuvasovitus, sillä vaikka elokuva sijoittuu nimellisesti nykytodellisuuteen, New Yorkin pinnan alla piilevä tappajien ja mafiosojen alamaailma menee jo enemmän kuin hieman spefin puolelle ja tuo mieleen paremminkin Underworld-elokuvat kuin tyypilliset toimintajännärit.

25.11.2020 18:40 - 25.11.2020 18:47 #731 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tuossa männäiltana tuli katsottua oikea kulttuuripläjäys, Steven Seagalin "tähdittämä" Cartels. Mieshän on aina ollut täysi ihmiskyrpä ja kokolailla vastenmielinen persoona, mutta jostain varhaisemmista leffoistaan olen oikeasti nauttinut. Hyvää viihdettä nyt ainakin. Massiivisen pullan syömisen on kyllä viime vuosina aloittanut. Ei nouse jalka enää mihinkään. Poloiset pahikset lentävätkin nyt kymmenen metrin päähän jollain etusormen hipaisulla, ja kovemmat tappelut hoitaa joku nevöhööd nuorempi lihaskimppu - joku vapaapainija kuulemma. Kyllähän Cartelsin siis kuitenkin katsoi, paljon mieluummin kuin jonkun satunnaisen romanttisen komedian tai musikaalin. Myös tietyt trikkikohtaukset aiheuttivat hyväntahtoisia naurunpurskahduksia. Kotivideo-budjetilla mennään.

Seagal varmaan sylkee näitä halpisleffojaan maailman tappiin asti. En usko, että mikään Under the Siegen jatko-osakaan pullanaamaa enää eturivin näyttelijöihin nostaa. Jos on sellainen koskaan ollutkaan. Pienenä vinkkinä senseille, että jos joskus näkisi sellaisen leffan, missä se saa kerrankin oikein kunnolla dunkkuun. Siitä ilosta voisin vaikka DVD-levyn hinnan maksaa.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 25.11.2020 18:47 LordStenhammar.

25.11.2020 20:38 #732 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Ainahan Seagal on kuulunut sinne toimintasankarien b-luokkaan, mutta ne varhaisemmat leffat ovat tosiaan ihan kelpoja, kuten Above the Law ja mainittu Under Siege. Sen suomalainen liikanimihän on Kaappaus merellä ja jatko-osa taas oli Kaappaus raiteilla, minkä lisäksi telkkarissa on pyörinyt sarja Kaappaus keittiössä. Ekan leffan tavoin siinäkin häärii päähenkilönä kokki, mutta valitettavasti Seagal ei ole sarjassa enää mukana ja lajityyppikin on vaihtunut toiminnasta tosi-tv:ksi.

29.11.2020 19:57 - 29.11.2020 19:58 #733 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Niin joo, olin kyllä tietoinen Under Siegen jatko-osasta. Oli vain joku vuosi sitten jossain puhetta, että mestari palaisi vielä joskus oman hittielokuvasarjansa pariin.

Contract to Kill tuli Seagalilta myös eilen nähtyä. Samaa sarjaahan se oli, paitsi että tällä kertaa Stevari pääsi ihan oikeasti tappelemaan - hemmetin huonosti trikatusti tosin. Harvoin olen myöskään nähnyt elokuvassa yhtä randomia rakastelukohtausta. Ei liittynyt mitenkään mihinkään, panolle vain oli ilmeisesti päästävä! Lopun pieleen menneiden kohtausten katselukin oli lähinnä vaivaannuttavaa. Steeveni taitaa olla kuvauksissa kuin joku Pohjois-Korean diktaattori, jonka vitseille pitää väkisin nauraa, tai muuten saa katsella itselleen uutta duunia.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 29.11.2020 19:58 LordStenhammar.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Ismo Nahkala