-
- Äänikirjat
- Lukusali / Pisania | Eilen 19:31
-
- George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
- Lukusali / Jussi | 06.12.2023 19:13
-
- Arvaa mikä kirja!
- Leikkinurkka / aituriar | 06.12.2023 11:19
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / Pisania | 04.12.2023 17:16
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 04.12.2023 15:19
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
The Transporter
Tämä taitaa olla Jason Stathamin tunnetuimpia elokuvia, mutta itse näin sen ekan kerran vasta nyt. Jatko-osat ovat sen sijaan tuttuja ja niiden perusteella tiesinkin, millaista meininkiä olisi luvassa. Aloitusosa on ainakin yksinkertaisempi ja suoraviivaisempi kuin hieman turhaakin kikkailua sisältävät jatkeensa, mistä heti kopallinen pluspisteitä. Statham on yhdenmien kuljetuspalvelua pyörittävänä hämärämiehenä suunnilleen samanlainen kuin kaikissa muissakin rooleissaan, eli tuimakatseinen, harvasanainen ja yleisen jäyhä, kuten toimintasankarin sopiikin. Toiminta panostaa ilahduttavasti nyrkein käytävään lähitaisteluun, jossa on varsin kiitettävää fyysisyyden tuntua. Viihdyin leffan parissa erinomaisesti, vaikka alati ruikuttavasta naispäähenkilöstä onkin pakko hieman sakottaa.
Seeking Justice
En olisi muuten ottanut tätä katsantoon, ellei pääosassa olisi ollut Nicolas Cage, joka on minun kohdallani lähes aina lupaus laadusta. Olenkin varma, ettei elokuva olisi toiminut puoliksikaan näin hyvin, jos tilalla olisi ollut joku yhdentekevämpi nimi. Kaikki eivät tietenkään Cagesta pidä, mutta minä olen aina diggaillut näyttelijän jokamiesmäistä ja hieman masentunutta olemusta, joka on puhdas valtti tälläkin kertaa. Cage esittää lukion opettajaa, joka päättää etsiä oikeutta omin neuvoin sen jälkeen, kun vaimo on raiskauksen ja pahoinpitelyn seurauksena päätynyt sairaalapetiin. Mies sotkeutuu tietenkin asioihin, jotka olisi pitänyt jättää sikseen ja pian vaarassa on sekä oma että vaimon henki. Kostotarina on sieltä tutuimmasta päästä, mutta Cagen huolen painamat kasvot saavat sen vaikuttamaan todellisuutta paremmalta. Kyseessä ei ole toimintaelokuva, vaikka autolla hieman kaahaillaan ja laukauksiakin ammutaan, vaan juoni sijoittuu enemmän draaman puolelle. Välillä koetaan aika tylsiäkin hetkiä, mutta lopussa paketti pistetään ihan tyydyttävästi nippuun.
Insidious
Perinteitä kunnioittava eli toisin sanoen kliseinen säikyttelykauhu pariskunnasta, jonka lapsi vaipuu koomaan pahantahtoisen henkiolennon riivaamana. Olen todennut jo aikaisemmin ohjaaja James Wanin mieltymyksen aihepiiriin ja tämä elokuva jatkaa täsmälleen samalla linjalla kuin hänen muutkin aavetarinansa. Riivatun lapsen isää näyttelevä Patrick Wilson nähtiin myös samaisen ohjaajan The Conjuring-leffassa ja aika lailla samoilla asetuksilla näyttelijä tekee tämänkin roolin. Muutenkin elokuvat muistuttavat toisiaan, alussa tunnelmaa kehitetään pienillä ja hienovaraisilla kikoilla, kunnes keskivaiheilla kierroksia lisätään ja päästetään lopussa täysi helvetti valloilleen. Hiitaasti ahdistavammaksi käyvä kauhufiilis toimii oikein hyvin, mutta loppupuolen toiminnallisempi osuus laskee hieman tehoja tälläkin kertaa. Ihan kelvollista peruskauhua tämä kuitenkin on ja eläytymiskykyinen katsoja kokee leffan äärellä varmasti hyytävämpiä olotiloja kuin kaikkeen kyllästynyt elokuvien suurkuluttaja.
Tämä taitaa olla Jason Stathamin tunnetuimpia elokuvia, mutta itse näin sen ekan kerran vasta nyt. Jatko-osat ovat sen sijaan tuttuja ja niiden perusteella tiesinkin, millaista meininkiä olisi luvassa. Aloitusosa on ainakin yksinkertaisempi ja suoraviivaisempi kuin hieman turhaakin kikkailua sisältävät jatkeensa, mistä heti kopallinen pluspisteitä. Statham on yhdenmien kuljetuspalvelua pyörittävänä hämärämiehenä suunnilleen samanlainen kuin kaikissa muissakin rooleissaan, eli tuimakatseinen, harvasanainen ja yleisen jäyhä, kuten toimintasankarin sopiikin. Toiminta panostaa ilahduttavasti nyrkein käytävään lähitaisteluun, jossa on varsin kiitettävää fyysisyyden tuntua. Viihdyin leffan parissa erinomaisesti, vaikka alati ruikuttavasta naispäähenkilöstä onkin pakko hieman sakottaa.
Seeking Justice
En olisi muuten ottanut tätä katsantoon, ellei pääosassa olisi ollut Nicolas Cage, joka on minun kohdallani lähes aina lupaus laadusta. Olenkin varma, ettei elokuva olisi toiminut puoliksikaan näin hyvin, jos tilalla olisi ollut joku yhdentekevämpi nimi. Kaikki eivät tietenkään Cagesta pidä, mutta minä olen aina diggaillut näyttelijän jokamiesmäistä ja hieman masentunutta olemusta, joka on puhdas valtti tälläkin kertaa. Cage esittää lukion opettajaa, joka päättää etsiä oikeutta omin neuvoin sen jälkeen, kun vaimo on raiskauksen ja pahoinpitelyn seurauksena päätynyt sairaalapetiin. Mies sotkeutuu tietenkin asioihin, jotka olisi pitänyt jättää sikseen ja pian vaarassa on sekä oma että vaimon henki. Kostotarina on sieltä tutuimmasta päästä, mutta Cagen huolen painamat kasvot saavat sen vaikuttamaan todellisuutta paremmalta. Kyseessä ei ole toimintaelokuva, vaikka autolla hieman kaahaillaan ja laukauksiakin ammutaan, vaan juoni sijoittuu enemmän draaman puolelle. Välillä koetaan aika tylsiäkin hetkiä, mutta lopussa paketti pistetään ihan tyydyttävästi nippuun.
Insidious
Perinteitä kunnioittava eli toisin sanoen kliseinen säikyttelykauhu pariskunnasta, jonka lapsi vaipuu koomaan pahantahtoisen henkiolennon riivaamana. Olen todennut jo aikaisemmin ohjaaja James Wanin mieltymyksen aihepiiriin ja tämä elokuva jatkaa täsmälleen samalla linjalla kuin hänen muutkin aavetarinansa. Riivatun lapsen isää näyttelevä Patrick Wilson nähtiin myös samaisen ohjaajan The Conjuring-leffassa ja aika lailla samoilla asetuksilla näyttelijä tekee tämänkin roolin. Muutenkin elokuvat muistuttavat toisiaan, alussa tunnelmaa kehitetään pienillä ja hienovaraisilla kikoilla, kunnes keskivaiheilla kierroksia lisätään ja päästetään lopussa täysi helvetti valloilleen. Hiitaasti ahdistavammaksi käyvä kauhufiilis toimii oikein hyvin, mutta loppupuolen toiminnallisempi osuus laskee hieman tehoja tälläkin kertaa. Ihan kelvollista peruskauhua tämä kuitenkin on ja eläytymiskykyinen katsoja kokee leffan äärellä varmasti hyytävämpiä olotiloja kuin kaikkeen kyllästynyt elokuvien suurkuluttaja.
Muokannut 24.03.2014 17:02 Mustelmann
Sattumalta tuli katsottua peräkkäin kaksi James Purefoyn leffaa..
Solomon Kane (2009)
Robert E. Howardin luoma sankari sai viimeinkin oman elokuvansa. Solomon Kanea on julkaistu suomessakin kakkostarinana Conan-sarjakuvalehdessä (10/85) ja pari tarinaa FAN-sarjan REH kokoelmissa (kuten vanha ketju elokuvasta tiesi kertoa). Eli 1600-luvun alun miekkamies taistelee maagisilla voimilla kyllästettyjä pahoja tyyppejä vastaan. Toisinkuin useimmissa tarinoissa tämä ei sijoittunut pimeään Afrikkaan, vaan noitavainojen aikaiseen Englantiin. Solomon Kanen syntytarinana tämä erosi kyllä melkoisesti lukemastani sarjakuvasta, mutta tavoitti silti kohtalaisesti oikean hengen. Solomon ei kylläkään tässä elokuvassa vielä ollut niin tiukka hahmo mitä muissa tarinoissa.
Filmi ei elokuvana kylläkään ollut mikään täydellinen onnistuminen. Toiminta oli hyvää (muutamia lipsuksia lukuunottamatta) mutta jotain jäi puuttumaan. "Loppumosa" oli melkoinen antikliimaksi tietokoneefekteineen ja olisinkin toivonut pikkuisen maanläheisempää ideointia. Tarinan romanssille ei jätetty kasvunvaraa oikeastaan yhtään. Englanti oli kuvattu mielenkiintoisena, paikkana missä saatanan kätyrit olivat näkyvästi esillä ja jumala piileksi (tapansa mukaan). Jäin ihmettelemään että mitä valtio teki kun pahan kätyrit noin vain polttivat kyliä ja kirkkoja? Tästä puhuttiin kovasti floppina ja elokuvan levittämisessä oli ilmeisesti jonkinlaisia vaikeuksia? Keskiverto filmi kuitenkin, välillä hyviäkin kohtia. (6/10)
Ironclad (2011)
Löyhästi tositarinaan pohjautuva kertomus Magna Chartan kirjoittamisen jälkimainingeista kun kuningas, Juhana Maaton (Robin Hood tarinoista tuttu, Richard Leijonamielen veli) keräsi tanskalaisia palkkasotureita ja alkoi jahtaamaan Magna Chartan allekirjoittaneita aatelisia. Pääosa tarinasta kertoi Rochester linnan piirityksestä (joka tapahtui oikeastikin, tosin ei aivan tällä tavoin). Sankarina Purefoyn esittämä temppeliritari ja sekalainen lauma muita "sankareita" johtajanaan Brian Coxin esittämä paroni.
Filmi oli ihan mielenkiintoinen, mitä nyt jotkit älyttömyydet vaivasivat (kuten linnan puolustajien vähyys, oikeasti Rochester linnaa puolusti liki viisinkertainen määrä miehiä). Yleensä en kauheasti välitä jos on käytetty heiluvaa kameraa, mutta tässä se ja äärimmäisen lyhyet leikkaukset taistelukohtauksissa olivat ärsyttäviä. Filmi oli aika raaka, käsiä ja muuta katkottiin urakalla, eli ei kannata aivan pienimmille näyttää. Purefoy oli hyvä tässäkin. Jotenkin minulla oli alkukäsitys että tämä olisi ollut viikinkielokuva mutta eivät nämä tanskalaiset kauhean pahasti viikingeiltä näyttäneet. Olivat kovasti huolissaan pakanuutensa pitämisestä eli käsikirjoittajalta oli jäänyt huomaamatta että tanskalaiset kääntyivät kristinuskoon jo muutama sata vuotta aikaisemmin. Noh, meni hyvin keskiaika-filmistä kuitenkin. Pikkuisen romanssia oli saatu tähänkin kun linnanneito iski silmänsä salskeaan temppeliritariin, jonka sivellisyyslupaushan on vain pieni hidaste päättäväiselle naiselle
(7/10)
Solomon Kane (2009)
Robert E. Howardin luoma sankari sai viimeinkin oman elokuvansa. Solomon Kanea on julkaistu suomessakin kakkostarinana Conan-sarjakuvalehdessä (10/85) ja pari tarinaa FAN-sarjan REH kokoelmissa (kuten vanha ketju elokuvasta tiesi kertoa). Eli 1600-luvun alun miekkamies taistelee maagisilla voimilla kyllästettyjä pahoja tyyppejä vastaan. Toisinkuin useimmissa tarinoissa tämä ei sijoittunut pimeään Afrikkaan, vaan noitavainojen aikaiseen Englantiin. Solomon Kanen syntytarinana tämä erosi kyllä melkoisesti lukemastani sarjakuvasta, mutta tavoitti silti kohtalaisesti oikean hengen. Solomon ei kylläkään tässä elokuvassa vielä ollut niin tiukka hahmo mitä muissa tarinoissa.
Filmi ei elokuvana kylläkään ollut mikään täydellinen onnistuminen. Toiminta oli hyvää (muutamia lipsuksia lukuunottamatta) mutta jotain jäi puuttumaan. "Loppumosa" oli melkoinen antikliimaksi tietokoneefekteineen ja olisinkin toivonut pikkuisen maanläheisempää ideointia. Tarinan romanssille ei jätetty kasvunvaraa oikeastaan yhtään. Englanti oli kuvattu mielenkiintoisena, paikkana missä saatanan kätyrit olivat näkyvästi esillä ja jumala piileksi (tapansa mukaan). Jäin ihmettelemään että mitä valtio teki kun pahan kätyrit noin vain polttivat kyliä ja kirkkoja? Tästä puhuttiin kovasti floppina ja elokuvan levittämisessä oli ilmeisesti jonkinlaisia vaikeuksia? Keskiverto filmi kuitenkin, välillä hyviäkin kohtia. (6/10)
Ironclad (2011)
Löyhästi tositarinaan pohjautuva kertomus Magna Chartan kirjoittamisen jälkimainingeista kun kuningas, Juhana Maaton (Robin Hood tarinoista tuttu, Richard Leijonamielen veli) keräsi tanskalaisia palkkasotureita ja alkoi jahtaamaan Magna Chartan allekirjoittaneita aatelisia. Pääosa tarinasta kertoi Rochester linnan piirityksestä (joka tapahtui oikeastikin, tosin ei aivan tällä tavoin). Sankarina Purefoyn esittämä temppeliritari ja sekalainen lauma muita "sankareita" johtajanaan Brian Coxin esittämä paroni.
Filmi oli ihan mielenkiintoinen, mitä nyt jotkit älyttömyydet vaivasivat (kuten linnan puolustajien vähyys, oikeasti Rochester linnaa puolusti liki viisinkertainen määrä miehiä). Yleensä en kauheasti välitä jos on käytetty heiluvaa kameraa, mutta tässä se ja äärimmäisen lyhyet leikkaukset taistelukohtauksissa olivat ärsyttäviä. Filmi oli aika raaka, käsiä ja muuta katkottiin urakalla, eli ei kannata aivan pienimmille näyttää. Purefoy oli hyvä tässäkin. Jotenkin minulla oli alkukäsitys että tämä olisi ollut viikinkielokuva mutta eivät nämä tanskalaiset kauhean pahasti viikingeiltä näyttäneet. Olivat kovasti huolissaan pakanuutensa pitämisestä eli käsikirjoittajalta oli jäänyt huomaamatta että tanskalaiset kääntyivät kristinuskoon jo muutama sata vuotta aikaisemmin. Noh, meni hyvin keskiaika-filmistä kuitenkin. Pikkuisen romanssia oli saatu tähänkin kun linnanneito iski silmänsä salskeaan temppeliritariin, jonka sivellisyyslupaushan on vain pieni hidaste päättäväiselle naiselle

Rise of the Fellowship (2013)
Amatööritason elokuva pelaajanörteistä jotka haluavat päästä pelitapahtumaan. Käsikirjoitus oli todella matalatasoinen ja stereotyyppinen ja Ö-tason näyttely vie filmistä lopunkin mielenkiinnon. Mallia juoneen on otettu Sormusten Herrasta mutta sekään ei tässä kyllä auta. (2/10)
Knights of Badassdom (2013)
Tässä taa sammattilaisten versio likimain samasta aiheesta. Pääosissa mm. Peter Dinklage (Game of Thrones), Ryan Kwanten (True Blood), Steve Zahn (joka filmissä yhtä ärsyttävä) ja Summer Glau (Firefly/Terminator-sarja). Larppaajat summonoivat vahingossa oikean demonin larppitapahtumaan... Filmi oli hauska, eikä tosiaankaan ryppyotsaisesti tehty, eli valtavaa realismia ei tästä tarvitse hakea. Pakko-katsottavaa kaikille live-roolipelaajille. (7/10)
The Eagle (2011)
Likimain sama juoni kuin Centurion issakin ja voisikin olla jatkoa sille. Eli Pohjois-Britanniassa olevaan varuskuntaan saapuu uusi nuori päällikkö (Channing Tatum) jonka isä on ollut Piktien alueelle tuhoutuneen 9. legioonan johtaja, ja poika haluaa menetetyn legionaan symbolin, kultaisen kotkan, takaisin. Olin aiemmin kuullut (naisten?) ihquttavan Channing Tatumista ja kyllähän mies olikin ihan komeaa sankariainesta tällaiseen filmiin. Filmissä oli erinomainen alku. Piktien alueella olo vähän tylsempää katsottavaa mutta silti (7/10).
Welcome to the Jungle (2013)
Mainostoimiston väki laitetaan trooppiselle saarelle selviytymiskurssille jota pitää Jean-Claude Van Dammen esittämä ex-sotilas. Pääosassa O.C.:sta tuttu Adam Brody. Filmiä mainostettiin kovasti Dammen ensi-esiintymisenä komediassa, mutta se kertoo filmin tasosta aika paljon kun sanon että koominen Damme oli parasta mitä tässä filmissä oli. Alku oli todella tylsä ja sitten saarelle päästyään juoneen otettiin mukaan Kärpästen herra a, mikä oli ihan ok ideana, mutta heikko käsikirjoitus ja vielä heikompi näyttely tuhosi sen. Kuten sanoin, Damme oli filmin paras näyttelijäkin... (2/10)
Amatööritason elokuva pelaajanörteistä jotka haluavat päästä pelitapahtumaan. Käsikirjoitus oli todella matalatasoinen ja stereotyyppinen ja Ö-tason näyttely vie filmistä lopunkin mielenkiinnon. Mallia juoneen on otettu Sormusten Herrasta mutta sekään ei tässä kyllä auta. (2/10)
Knights of Badassdom (2013)
Tässä taa sammattilaisten versio likimain samasta aiheesta. Pääosissa mm. Peter Dinklage (Game of Thrones), Ryan Kwanten (True Blood), Steve Zahn (joka filmissä yhtä ärsyttävä) ja Summer Glau (Firefly/Terminator-sarja). Larppaajat summonoivat vahingossa oikean demonin larppitapahtumaan... Filmi oli hauska, eikä tosiaankaan ryppyotsaisesti tehty, eli valtavaa realismia ei tästä tarvitse hakea. Pakko-katsottavaa kaikille live-roolipelaajille. (7/10)
The Eagle (2011)
Likimain sama juoni kuin Centurion issakin ja voisikin olla jatkoa sille. Eli Pohjois-Britanniassa olevaan varuskuntaan saapuu uusi nuori päällikkö (Channing Tatum) jonka isä on ollut Piktien alueelle tuhoutuneen 9. legioonan johtaja, ja poika haluaa menetetyn legionaan symbolin, kultaisen kotkan, takaisin. Olin aiemmin kuullut (naisten?) ihquttavan Channing Tatumista ja kyllähän mies olikin ihan komeaa sankariainesta tällaiseen filmiin. Filmissä oli erinomainen alku. Piktien alueella olo vähän tylsempää katsottavaa mutta silti (7/10).
Welcome to the Jungle (2013)
Mainostoimiston väki laitetaan trooppiselle saarelle selviytymiskurssille jota pitää Jean-Claude Van Dammen esittämä ex-sotilas. Pääosassa O.C.:sta tuttu Adam Brody. Filmiä mainostettiin kovasti Dammen ensi-esiintymisenä komediassa, mutta se kertoo filmin tasosta aika paljon kun sanon että koominen Damme oli parasta mitä tässä filmissä oli. Alku oli todella tylsä ja sitten saarelle päästyään juoneen otettiin mukaan Kärpästen herra a, mikä oli ihan ok ideana, mutta heikko käsikirjoitus ja vielä heikompi näyttely tuhosi sen. Kuten sanoin, Damme oli filmin paras näyttelijäkin... (2/10)
Byzantium (2012)
Nykyaikaan sijoittuva vampyyrifilmi (toki menneitä muistellen) missä pääosissa kaksi naista (Saoirse Ronan ja Gemma Arterton), jotka koittavat selviytyä parhaansa mukaan. Hommasin tämän aivan Saoirse Ronanin takia, joka olikin tässä aivan yhtä sielukas kuin muissakin filmeissään. En muista että viidakkorumpu olisi mainostanut tätä, joten oli iloinen yllätys kuinka hyvä filmi tämä olikaan. Tämä nousi itse asiassa kilpailemaan suosikki-vampyyrileffojeni kanssa ( Dracula (1992) ja Interview with the Vampire (1994) ). Neil Jordanin loistava ohjaus, tarina joka pikku hiljaa paljasti itseään, Saoirse Ronan ja upeat taustamusiikit tekivät tästä tunnelmallisen elokuvanautinnon. Olisin kaivannut ehkä vähän lisää 1800-luvun näyttämistä ja vähemmän sosiaalipornoa. Mutta silti arvosanaksi (8/10)
20000 Leagues Under the Sea (1954)
Disney-filmi Jules Vernen klassikkokirjasta. Merellä tapahtuu outoja laivojen katoamisia ja syynä huhutaan olevan merihirviön. Laiva lähetetään tutkimaan onko huhuille perustetta ja pian sankarimme pääsevätkin nauttimaan Kapteeni Nemon vieraanvaraisuudesta. Pääosissa minulle ennstään tuntematon Paul Lukas professorina, Peter Lorre hänen apulaisenaan, Kirk Douglas reippaana valaanpyytäjänä ja James Mason Kapteeni Nemona. Ammattitaidolla tehty seikkailu joka taisi olla paras liki puolesta tusinasta Kapteeni Nemo filmistä mitkä olen nähnyt. Lavasteet olivat hienot ja Mason, joka ei aluksi tuntunut oikealta Nemon rooliin, tekikin hyvän roolityön. Lopussa oleva jättiläismustekala oli mainiosti tehty. (7/10)
Nykyaikaan sijoittuva vampyyrifilmi (toki menneitä muistellen) missä pääosissa kaksi naista (Saoirse Ronan ja Gemma Arterton), jotka koittavat selviytyä parhaansa mukaan. Hommasin tämän aivan Saoirse Ronanin takia, joka olikin tässä aivan yhtä sielukas kuin muissakin filmeissään. En muista että viidakkorumpu olisi mainostanut tätä, joten oli iloinen yllätys kuinka hyvä filmi tämä olikaan. Tämä nousi itse asiassa kilpailemaan suosikki-vampyyrileffojeni kanssa ( Dracula (1992) ja Interview with the Vampire (1994) ). Neil Jordanin loistava ohjaus, tarina joka pikku hiljaa paljasti itseään, Saoirse Ronan ja upeat taustamusiikit tekivät tästä tunnelmallisen elokuvanautinnon. Olisin kaivannut ehkä vähän lisää 1800-luvun näyttämistä ja vähemmän sosiaalipornoa. Mutta silti arvosanaksi (8/10)
20000 Leagues Under the Sea (1954)
Disney-filmi Jules Vernen klassikkokirjasta. Merellä tapahtuu outoja laivojen katoamisia ja syynä huhutaan olevan merihirviön. Laiva lähetetään tutkimaan onko huhuille perustetta ja pian sankarimme pääsevätkin nauttimaan Kapteeni Nemon vieraanvaraisuudesta. Pääosissa minulle ennstään tuntematon Paul Lukas professorina, Peter Lorre hänen apulaisenaan, Kirk Douglas reippaana valaanpyytäjänä ja James Mason Kapteeni Nemona. Ammattitaidolla tehty seikkailu joka taisi olla paras liki puolesta tusinasta Kapteeni Nemo filmistä mitkä olen nähnyt. Lavasteet olivat hienot ja Mason, joka ei aluksi tuntunut oikealta Nemon rooliin, tekikin hyvän roolityön. Lopussa oleva jättiläismustekala oli mainiosti tehty. (7/10)
Muokannut 25.03.2014 15:15 Moonlord
Her Alibi (1989)
Tom Selleck kirjoittajanblokista kärsivänä jännärikirjailijana joka ihastuu ensisilmäyksellä murhasta syytettyyn salaperäiseen kaunottareen ja tarjoutuu hänen alibikseen. Tämä filmi menee enemmän komedian kuin jännityksen puolelle, romantiikkaa unohtamatta. Minä olen huumorin suhteen melko vaativa mutta harvinaisesti tämä toimi ja nauroin moneen kertaan filmin aikana. Juoni ei ollut liian ennalta-arvattava ja eteni hyvin, puolitoista tuntia meni kuin siivillä. Filmissä oli koko ajan hyvä tunnelma. Näyttelijät olivat hyviä, komedia sujui Selleckiltä ja Paulina Porizkova oli loistava hänkin. (8/10)
Kuva filmin salaperäisestä kaunottaresta (Paulina Porizkova).
R.I.P.D. (2013)
Köyhän miehen Men in Black . Poliisi (Ryan Reynolds) kuolee ja joutuu taivaallisiin poliisivoimiin. Hän saa parikseen Jeff Bridgesin esittämän veteraanin ja yhdessä he koittavat estää tavallista pahempaa kuolleiden mellastusta maapallolla. Tässä taas huumori ei juurikaan toiminut. Jeff Bridgesin ääni ja puhetapa on hänen vanhetessaan alkanut ärsyttää yhä enemmän ja olisinkin toivonut toista henkilöä tähän rooliin. Osan aikaa filmistä tämä hahmo oli toisen näköisenä (seksikäs Marisa Miller) ja ainakin minä olisin nauttinut filmistä huomattavasti enemmä jos tämä olisi ollut koko ajan silmänilona. Filmi oli pääasiassa kohellusta, missä välillä pientä perhedraamaa kun kuollut haikaili vaimonsa perään. (5-6/10)
Tom Selleck kirjoittajanblokista kärsivänä jännärikirjailijana joka ihastuu ensisilmäyksellä murhasta syytettyyn salaperäiseen kaunottareen ja tarjoutuu hänen alibikseen. Tämä filmi menee enemmän komedian kuin jännityksen puolelle, romantiikkaa unohtamatta. Minä olen huumorin suhteen melko vaativa mutta harvinaisesti tämä toimi ja nauroin moneen kertaan filmin aikana. Juoni ei ollut liian ennalta-arvattava ja eteni hyvin, puolitoista tuntia meni kuin siivillä. Filmissä oli koko ajan hyvä tunnelma. Näyttelijät olivat hyviä, komedia sujui Selleckiltä ja Paulina Porizkova oli loistava hänkin. (8/10)
Kuva filmin salaperäisestä kaunottaresta (Paulina Porizkova).
R.I.P.D. (2013)
Köyhän miehen Men in Black . Poliisi (Ryan Reynolds) kuolee ja joutuu taivaallisiin poliisivoimiin. Hän saa parikseen Jeff Bridgesin esittämän veteraanin ja yhdessä he koittavat estää tavallista pahempaa kuolleiden mellastusta maapallolla. Tässä taas huumori ei juurikaan toiminut. Jeff Bridgesin ääni ja puhetapa on hänen vanhetessaan alkanut ärsyttää yhä enemmän ja olisinkin toivonut toista henkilöä tähän rooliin. Osan aikaa filmistä tämä hahmo oli toisen näköisenä (seksikäs Marisa Miller) ja ainakin minä olisin nauttinut filmistä huomattavasti enemmä jos tämä olisi ollut koko ajan silmänilona. Filmi oli pääasiassa kohellusta, missä välillä pientä perhedraamaa kun kuollut haikaili vaimonsa perään. (5-6/10)
300: Rise of an Empire
Odotukset eivät olleet järin korkealla ja leffa pääsikin yllättämään. Samaan tapaan kuin ensimmäisessä osassa tarina pyörii stestosteronin ympärillä: on miehistä kunniaa, miehistä taistelua, miehisiä lihaksia, miehisiä paljaita ylävartaloita, verta ja hikeä ja suuria sanoja. Mutta tällä kertaa vastassa on nainen joka on ainakin yhtä kova kuin sankarimme Themistokles, ja mitä tapahtuukaan kun pysäyttämätön voima törmää murtamattomaan esteeseen?
Tällä kertaa taistelut tapahtuvat merellä, mikä oli virkistävä muutos. Mahdottomat laivamanööverit olivat miekanheiluttelun lisäksi suorastaan leffan pääosassa.
Linkki edelliseen elokuvaan on aika yllättävä:
Leffa myös on siitä outo että se perustuu sarjakuvaromaaniin jota ei ole vielä julkaistu.
Odotukset eivät olleet järin korkealla ja leffa pääsikin yllättämään. Samaan tapaan kuin ensimmäisessä osassa tarina pyörii stestosteronin ympärillä: on miehistä kunniaa, miehistä taistelua, miehisiä lihaksia, miehisiä paljaita ylävartaloita, verta ja hikeä ja suuria sanoja. Mutta tällä kertaa vastassa on nainen joka on ainakin yhtä kova kuin sankarimme Themistokles, ja mitä tapahtuukaan kun pysäyttämätön voima törmää murtamattomaan esteeseen?
Tällä kertaa taistelut tapahtuvat merellä, mikä oli virkistävä muutos. Mahdottomat laivamanööverit olivat miekanheiluttelun lisäksi suorastaan leffan pääosassa.
Linkki edelliseen elokuvaan on aika yllättävä:
Varoitus: Spoiler.
Tämä ei ole niinkään jatko-osa eikä myöskään prequel vaan sijoittuu samaan aikaan, 300:n tapahtumat tapahtuvat muualla tämän elokuvan aikana ja näyttelevät luonnollisesti aika suurta roolia.
Leffa myös on siitä outo että se perustuu sarjakuvaromaaniin jota ei ole vielä julkaistu.
Muokannut 25.03.2014 17:36 Tapsa
Machette Kills
Ensimmäinen Machette oli vähän väkisin väännetyn oloinen, sisältäen kohtauksia jotka oli pakko saada leffaan vain koska ne oli alkuperäisessä feikkitrailerissakin. Toinen Machette on siinä suhteessa kokonaisempi, mutta tarjoaa yhä täysin yliampuvaa toimintaa, splatteria, typeriä ja epäloogisia juonenkäänteitä, surkeita erikoistehosteita, huonoa ylinäyttelemistä, hönöjä hahmoja jne. jne. jne.
Eli juuri sitä mitä 70-luvun roskaelokuvien lajityyppiä parodioivien uusgrindhouse-leffojen pitääkin sisältää! Aivan parhautta! Jää jopa Hobo with a Shotgun toiseksi!
Ja kun tällä kertaa mentiin jamesbondien suuntaan, niin pakko kai sitä on toivoa että Machette Kills Again - In Space -leffakin toteutuu.
Ender's Game
Ei tämä mikään huono ollut. Yllätyin, että tarinan olennaisin onnistuttiin näinkin hyvin tavoittamaan. Silloin tällöin on arvosteltu sitä, että Enderin veljen ja siskon edesottamukset politiikassa oli jätetty kokonaan pois, mutta sen ymmärtää, sillä kyse ei ollut ihan tarinan ytimestä, vaan enemmänkin sivujuonteesta mitä minä kirjasta muistan.
Minulla on kuitenkin kolme napinan arvoista asiaa, jotka riittävät tiputtamaan leffan silti laadullisesti keskikastin tuntumaan:
1) Pikkulapsen sotilaskoulutuksen epäinhimmillisyyttä ei onnistuttu täysin tavoittamaan. Lähinnä siksi, että elokuvan Ender ei ollut niiin pikkulapsi, eikä tämän kokemaa stressiä, ahdistusta ja murtumispisteen lähestymistä onnistuttu välittämään katsojalle.
2) Enderin persoonan peilaaminen tämän veljen ja siskon kautta jäi yhtälailla ulkokohtaiseksi. Enemmänkin olisi voinut sanoa.
Thor the Dark World
Ei oikein kolahtanut. Touhu ei juurikaan kiinnostanut. Eka Thor oli vielä ihan sujuva, luultavasti sen takia kun tajusi pysyä poissa fantasiamaailmoista ja ottaa huumoria voimansa menettäneestä jumalasta, mutta nyt fantsuympäristöstä rymistelyineen tuli lähinnä ähky.
Loki on elokuvien ilopilleri, mutta nyt hahmo tuntui vähän väen väkisin tapahtumiin sotketulta, kun tarinan ohut juonikaan ei ollut varsinaisesti häneen keskittynyt. Ei sinänsä ihme, koska kuulemani mukaan hahmon suosion takia käsikirjoitusta oli jälkeenpäin muokattu sisältämään enemmän Lokia. Softamaailmassa kutsutaan purkkapaikaksi sitä, että tehdään joku pikainen viritys menemättä kuitenkaan syvälle rakenteellisiin muokkauksiin
Ensimmäinen Machette oli vähän väkisin väännetyn oloinen, sisältäen kohtauksia jotka oli pakko saada leffaan vain koska ne oli alkuperäisessä feikkitrailerissakin. Toinen Machette on siinä suhteessa kokonaisempi, mutta tarjoaa yhä täysin yliampuvaa toimintaa, splatteria, typeriä ja epäloogisia juonenkäänteitä, surkeita erikoistehosteita, huonoa ylinäyttelemistä, hönöjä hahmoja jne. jne. jne.
Eli juuri sitä mitä 70-luvun roskaelokuvien lajityyppiä parodioivien uusgrindhouse-leffojen pitääkin sisältää! Aivan parhautta! Jää jopa Hobo with a Shotgun toiseksi!
Ja kun tällä kertaa mentiin jamesbondien suuntaan, niin pakko kai sitä on toivoa että Machette Kills Again - In Space -leffakin toteutuu.
Ender's Game
Ei tämä mikään huono ollut. Yllätyin, että tarinan olennaisin onnistuttiin näinkin hyvin tavoittamaan. Silloin tällöin on arvosteltu sitä, että Enderin veljen ja siskon edesottamukset politiikassa oli jätetty kokonaan pois, mutta sen ymmärtää, sillä kyse ei ollut ihan tarinan ytimestä, vaan enemmänkin sivujuonteesta mitä minä kirjasta muistan.
Minulla on kuitenkin kolme napinan arvoista asiaa, jotka riittävät tiputtamaan leffan silti laadullisesti keskikastin tuntumaan:
1) Pikkulapsen sotilaskoulutuksen epäinhimmillisyyttä ei onnistuttu täysin tavoittamaan. Lähinnä siksi, että elokuvan Ender ei ollut niiin pikkulapsi, eikä tämän kokemaa stressiä, ahdistusta ja murtumispisteen lähestymistä onnistuttu välittämään katsojalle.
2) Enderin persoonan peilaaminen tämän veljen ja siskon kautta jäi yhtälailla ulkokohtaiseksi. Enemmänkin olisi voinut sanoa.
Varoitus: Spoiler.
Etenkin kun elokuvasta jätettiin pois se yksityiskohta, että Ender hakkasi minun muistaakseni kuoliaaksi alun kiusaajapojan, eikä asiaa kerrottu koskaan itse Enderille.
Varoitus: Spoiler.
3) Psykologinen tietokonepeli jätettiin rikollisen vähälle, ottaen huomioon miten tärkeässä asemassa se oli kirjassa. Elokuvassa vain yksi pelikerta joka esitteli pelin, sitten yht'äkkiä oltiinkin peliin kuulumattomalla alueella. Kyllä minun kerronnan ymmärrykseni vaatisi ainakin yhden tai kaksi kohtausta lisää Enderiä pelaamassa peliä yhä vain syvemmälle - pelkästään sen takia, että katsojalle vinkattaisiin pelillä olevan jokin kerronnallinen merkitys.
Thor the Dark World
Ei oikein kolahtanut. Touhu ei juurikaan kiinnostanut. Eka Thor oli vielä ihan sujuva, luultavasti sen takia kun tajusi pysyä poissa fantasiamaailmoista ja ottaa huumoria voimansa menettäneestä jumalasta, mutta nyt fantsuympäristöstä rymistelyineen tuli lähinnä ähky.
Loki on elokuvien ilopilleri, mutta nyt hahmo tuntui vähän väen väkisin tapahtumiin sotketulta, kun tarinan ohut juonikaan ei ollut varsinaisesti häneen keskittynyt. Ei sinänsä ihme, koska kuulemani mukaan hahmon suosion takia käsikirjoitusta oli jälkeenpäin muokattu sisältämään enemmän Lokia. Softamaailmassa kutsutaan purkkapaikaksi sitä, että tehdään joku pikainen viritys menemättä kuitenkaan syvälle rakenteellisiin muokkauksiin

Muokannut 25.03.2014 20:08 Rasimus
The Hard Way (1979)
Vähäeleinen jännäri palkkamurhaajasta (Patrick McGoohan) joka lopettaa hommat mutta pomo (Lee Van Cleef) kiristää tekemään vielä yhden keikan. Ymmärrettävästi palkkamurhaaja ei oikein tykkää että hänen vaimoaan uhkaillaan... Filmi oli melko hidas ja vähäpuheinen, mutta silti niin nautittavaa katsoa kiitos McGoohanin jonka tyylistä olen pitänyt aina. Lopputaistelu on erilaisuudessaan unohtumaton. (8/10)
Red Dawn (2012)
Pitipä katsoa tämäkin Ukrainan kriisin innoittamana. Kiva miettiä mitä itse tekisi jos miehittäjä alkaisi ajelemaan kotiteitä. Filmi siis kertoo Amerikkalaisesta pikkukaupungista joka joutuu Pohjois-Korealaisten miehittämäksi ja paikalliset teinit alkavat taistelemaan vastaan. Uusintaversio vuoden 1984 filmistä missä vastustajana oli Neuvostoliitto. Minä pidin tästä uudesta versiosta enemmän. Toimintaa riitti ja nuorista kehkeytyi nopeasti kunnon kommandoja. Joitain rasittavia hahmoja oli porukassa mutta pitihän sitä jotain draamaa saada aikaiseksi porukan sisällekin. (7/10)
Tomorrow, When the War Began (2010)
Tässä toinen samanlainen. Australialainen filmi missä miehittäjänä oli Kiina. Teinit ovat pikku reissulla luonnossa ja takaisin palattuaan huomaavat etä kaupungin väki on vankina ja miehittäjät ajelevat ympäriinsä. Tämä oli huomattavasti hidastempoisempi ja olisikin sopinut filmin sijaan vaikkapa tv-sarjan pilottijaksoksi. Sarjan sijaan tälle on näemmä tulossa kaksi jatko-osaa. Tässä oli toimintaa vähemmän, draamaa ja ihmissuhteita enemmän. Hyvä henkilögalleria, varsinkin pääosan saava tyttö oli hyvä tapaus. (6/10)
The Dam Busters (1955)
Tositapahtumiin perustuva filmi joka kertoi englantilaisten suorittamasta saksalaisten patojen pommituksesta toisessa maailmansodassa. Vanhana lentokonefanina tämä oli oikein mielenkiintoista katsottavaa. (7/10)
4:44 Last Day on Earth (2011)
Maailma on tuhoutumassa otsonikerroksen häviämiseen. Filmi kertoo miehen (Willem Dafoe) ja hänen tyttöystävänsä viimeisestä illasta. Filmi oli todella tylsää katsottavaa. Abel Ferraran ollessa ohjaajana en odottanutkaan tästä kovin "elokuvamaista" mutta tämä oli silti melkoinen pohjanoteeraus. Kaikki tapahtui lähes kokonaan kahdessa asunnossa. Puhuttiin, riideltiin ja rakasteltiin (Willem Dafoe nakuilemassa ei ole mikään mieltä ylentävä näky, tyttöystävä oli sentään nuori ja kaunis).. (2/10)
Beyond Atlantis (1973)
Kaikki Atlantis aiheiset pitää tietysti katsoa. Joskin tässä se oli melko marginaalista. Joukko konnia (ja kaunis tutkija) saavat vihiä suurista helmistä ja lähtevät jäljittämään alkuperää syrjäiselle saarelle, missä Alantiksen tuhosta paenneet ovat asuneet siitä lähtien. Pahiten tätä filmiä vaivasi samaistumiskohteen puute, kun päähenkilöt olivat sellaisia joille olisi toivonut kuulaa kalloon, eivätkä alkuasukkaat olleet juuri sen parempia. Paljon hitaita sukeltelukohtauksia, saarelaisten prinsessaa esitti kaunis blondi, jota toki sopi näyttää mutta liika on liikaa. Muutenkin idioottimaisuuksia riitti, mutta oli tässä oma charminsakin silti. (3/10).
Creatures the World Forgot (1971)
Taas yksi paleofiktio filmi lisää. Näitä tehtailtiin paljon tuohoon aikaan. Tämä oli yksi uskottavimmista (ei dinosauruksia...) mutta eipä tässä ollut kyllä juuri mitään mielenkiintoistakaan vähäpukeisten naisien lisäksi. Juoni oli melko huono, kaksi heimoa tapasi toisensa ja liittyivät yhteen mikä sitten johti monenlaiseen. Filmissä ei puhuttu mitään, ääntelivät vain kuin apinat, mikä ei nyt ollut kovin uskottavaa heimon muun teknologiatason huomioonottaen, mutta pääsipä käsikirjoittaja helpommalla... (2/10)
Elokuvaputki jatkuu vahvasti, nyt takana 24 filmiä kuudessa päivässä, luultavasti 30 tulee täyteen viikossa...
ps. viikossa ehti katsoa 32 elokuvaa
Vähäeleinen jännäri palkkamurhaajasta (Patrick McGoohan) joka lopettaa hommat mutta pomo (Lee Van Cleef) kiristää tekemään vielä yhden keikan. Ymmärrettävästi palkkamurhaaja ei oikein tykkää että hänen vaimoaan uhkaillaan... Filmi oli melko hidas ja vähäpuheinen, mutta silti niin nautittavaa katsoa kiitos McGoohanin jonka tyylistä olen pitänyt aina. Lopputaistelu on erilaisuudessaan unohtumaton. (8/10)
Red Dawn (2012)
Pitipä katsoa tämäkin Ukrainan kriisin innoittamana. Kiva miettiä mitä itse tekisi jos miehittäjä alkaisi ajelemaan kotiteitä. Filmi siis kertoo Amerikkalaisesta pikkukaupungista joka joutuu Pohjois-Korealaisten miehittämäksi ja paikalliset teinit alkavat taistelemaan vastaan. Uusintaversio vuoden 1984 filmistä missä vastustajana oli Neuvostoliitto. Minä pidin tästä uudesta versiosta enemmän. Toimintaa riitti ja nuorista kehkeytyi nopeasti kunnon kommandoja. Joitain rasittavia hahmoja oli porukassa mutta pitihän sitä jotain draamaa saada aikaiseksi porukan sisällekin. (7/10)
Tomorrow, When the War Began (2010)
Tässä toinen samanlainen. Australialainen filmi missä miehittäjänä oli Kiina. Teinit ovat pikku reissulla luonnossa ja takaisin palattuaan huomaavat etä kaupungin väki on vankina ja miehittäjät ajelevat ympäriinsä. Tämä oli huomattavasti hidastempoisempi ja olisikin sopinut filmin sijaan vaikkapa tv-sarjan pilottijaksoksi. Sarjan sijaan tälle on näemmä tulossa kaksi jatko-osaa. Tässä oli toimintaa vähemmän, draamaa ja ihmissuhteita enemmän. Hyvä henkilögalleria, varsinkin pääosan saava tyttö oli hyvä tapaus. (6/10)
The Dam Busters (1955)
Tositapahtumiin perustuva filmi joka kertoi englantilaisten suorittamasta saksalaisten patojen pommituksesta toisessa maailmansodassa. Vanhana lentokonefanina tämä oli oikein mielenkiintoista katsottavaa. (7/10)
4:44 Last Day on Earth (2011)
Maailma on tuhoutumassa otsonikerroksen häviämiseen. Filmi kertoo miehen (Willem Dafoe) ja hänen tyttöystävänsä viimeisestä illasta. Filmi oli todella tylsää katsottavaa. Abel Ferraran ollessa ohjaajana en odottanutkaan tästä kovin "elokuvamaista" mutta tämä oli silti melkoinen pohjanoteeraus. Kaikki tapahtui lähes kokonaan kahdessa asunnossa. Puhuttiin, riideltiin ja rakasteltiin (Willem Dafoe nakuilemassa ei ole mikään mieltä ylentävä näky, tyttöystävä oli sentään nuori ja kaunis).. (2/10)
Beyond Atlantis (1973)
Kaikki Atlantis aiheiset pitää tietysti katsoa. Joskin tässä se oli melko marginaalista. Joukko konnia (ja kaunis tutkija) saavat vihiä suurista helmistä ja lähtevät jäljittämään alkuperää syrjäiselle saarelle, missä Alantiksen tuhosta paenneet ovat asuneet siitä lähtien. Pahiten tätä filmiä vaivasi samaistumiskohteen puute, kun päähenkilöt olivat sellaisia joille olisi toivonut kuulaa kalloon, eivätkä alkuasukkaat olleet juuri sen parempia. Paljon hitaita sukeltelukohtauksia, saarelaisten prinsessaa esitti kaunis blondi, jota toki sopi näyttää mutta liika on liikaa. Muutenkin idioottimaisuuksia riitti, mutta oli tässä oma charminsakin silti. (3/10).
Creatures the World Forgot (1971)
Taas yksi paleofiktio filmi lisää. Näitä tehtailtiin paljon tuohoon aikaan. Tämä oli yksi uskottavimmista (ei dinosauruksia...) mutta eipä tässä ollut kyllä juuri mitään mielenkiintoistakaan vähäpukeisten naisien lisäksi. Juoni oli melko huono, kaksi heimoa tapasi toisensa ja liittyivät yhteen mikä sitten johti monenlaiseen. Filmissä ei puhuttu mitään, ääntelivät vain kuin apinat, mikä ei nyt ollut kovin uskottavaa heimon muun teknologiatason huomioonottaen, mutta pääsipä käsikirjoittaja helpommalla... (2/10)
Elokuvaputki jatkuu vahvasti, nyt takana 24 filmiä kuudessa päivässä, luultavasti 30 tulee täyteen viikossa...
ps. viikossa ehti katsoa 32 elokuvaa
Muokannut 30.03.2014 00:50 Moonlord
Käytiin eilen Kirjiksen leffaillassa kattomassa
Duncan Jonesin
eli David Bowien pojan ensiohjaus
Moon (2009)
, joka oli todella laadukasta ja genretietosta indiescifiä. Juonesta ei voi paljoa sanoa sitä spoilaamatta, mutta se toimi kuin häkä eikä sortunut kliseisiin, niin kuin aluksi pelkäsin. Loistavan juonen lisäksi leffaa pitää koossa
Sam Rockwellin
ihailtava roolisuoritus ja hypnoottisen toimiva soundtrack. Suosittelen kaikkia kattomaan, jos vain jostain käsiinne saatte.
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
White House Down
Keskitasoinen toimintarypistys entisestä sotilaasta, joka pyrkii presidentin turvamieheksi, jotta saavuttaisi teini-ikäisen tyttären kunnioituksen. Mies mokaa työhaastattelun, mutta samassa Valkoiseen taloon hyökkää joukko terroristeja, joten hän saa uuden tilaisuuden todistaa kykynsä. Juoni on tavanomaista action-huttua, jota on maustettu runsaalla jenkkipatriotismilla, joka ei kuitenkaan ylättäen ole aivan sieltä oksettavimmasta päästä. Jos vertaa vahvasti samanhenkiseen Olympus Has Fallen-leffaan, tässä on jopa jonkinlaista järkeä ja itseironiaa aistittavissa. Huumori pilkahtelee tosin vain siellä täällä eikä kovin onnistuneesti, mutta ainakin leffa ei ole yhtä nolostuttavan umpivakava kuin melkein samaan aikaan ilmestynyt serkkunsa.
Toimintapuoli pelittää ihan asiallisesti, vaikka olisinkin kaivannut räiskeeseen hiukan riuskempaa lähestymistapaa. Olympus Has Fallen oli liioitellussa paatoksessaan melkoinen lässähdys, mutta siinä ainakin laitettiin kunnon ryminävaihde päälle. Tässä ammuskellaan varsin tavanomaiseen tyyliin ilman mainittavia huippukohtia, vaikka sisätiloista ulkoilmaan siirryttäessä meininki hieman paraneekin. Channing Tatum sankariroolissa ei vakuuta erityisemmin, miehen poikamainen olemus kun ei ole kovin karsimaattinen, vaikka lihaksia ja ulkomuotoa muutoin löytyykin. Loppuratkaisukin on jokaisen arvattavissa, sillä Amerikka on sankarivaltio, jolle sekalainen joukko hämäriä pyssymiehiä ei mahda mitään. Elokuva on monelta osin hölmö ja typerä, mutta onneksi se etenee sen verran nopeasti, ettei juoniaukkoja ehdi liikaa miettimään.
Super
Komediallinen supersankarileffa autistisen oloisesta nyhveröstä, joka päättää ryhtyä siivoamaan katuja rikollisista vaimon lähdettyä lipevän huumediilerin matkaan. Supersankaribuumin lieveilmiö näyttää olevan se, että elokuvissa halutaan käsitellä myös sitä, mitä oikea jokamiehen harjoittama supersankaruus voisi käytännössä olla. Leffasta tulikin välittömästi mieleen Defendor, jonka päähenkilö myös oli muiden ylenkatsoma sosiaalinen hylkiö, joka päätti tehdä itsestään sarjakuvamaisen oikeudenpuolustajan trikooasuineen kaikkineen. Samaten tässä tarinassa supersankaruus ei ota heti onnistuakseen, alussa turpaan tulee enemmän itselle kuin rikollisille, mutta takaiskuista vahvistuneena keinot pahuuden kurittamiseen alkavat hiljalleen löytyä. Seuraa paljon sekavaa kohellusta, absurdia huumoria sekä viimeinen koitos, jossa sankaruus todella punnitaan.
Superin väkivalta on yllätävänkin rajua kotikutoisen ihmemiehen hakatessa ihmisiä putkiavaimella mielivaltaisen tuntuisesti. Ellen Pagen esittämän epävakaan aputytön liittyessä mukaan meno äityy varsin huuruisiin sfääreihin, loppupuolella varsinkin. Leffassa nähdään myös yksi kummallisimmista seksikohtauksista joita muistan, kun seksuaalisesti aggressiivinen sidekick-neito lähes raiskaa hämmentyneen pääsankarin. Toisinpäin asetelma olisi toki ollut aivan eri, tällaisenaan kohtaus oli lähinnä hauska. Mustaa huumoria on elokuvassa muutenkin ja se iski ainakin minuun, vaikka juoni itsessään olikin hieman olematon. Jos Defendor sattui osumaan makuhermoon, kannattaa tämäkin tarkistaa.
Keskitasoinen toimintarypistys entisestä sotilaasta, joka pyrkii presidentin turvamieheksi, jotta saavuttaisi teini-ikäisen tyttären kunnioituksen. Mies mokaa työhaastattelun, mutta samassa Valkoiseen taloon hyökkää joukko terroristeja, joten hän saa uuden tilaisuuden todistaa kykynsä. Juoni on tavanomaista action-huttua, jota on maustettu runsaalla jenkkipatriotismilla, joka ei kuitenkaan ylättäen ole aivan sieltä oksettavimmasta päästä. Jos vertaa vahvasti samanhenkiseen Olympus Has Fallen-leffaan, tässä on jopa jonkinlaista järkeä ja itseironiaa aistittavissa. Huumori pilkahtelee tosin vain siellä täällä eikä kovin onnistuneesti, mutta ainakin leffa ei ole yhtä nolostuttavan umpivakava kuin melkein samaan aikaan ilmestynyt serkkunsa.
Toimintapuoli pelittää ihan asiallisesti, vaikka olisinkin kaivannut räiskeeseen hiukan riuskempaa lähestymistapaa. Olympus Has Fallen oli liioitellussa paatoksessaan melkoinen lässähdys, mutta siinä ainakin laitettiin kunnon ryminävaihde päälle. Tässä ammuskellaan varsin tavanomaiseen tyyliin ilman mainittavia huippukohtia, vaikka sisätiloista ulkoilmaan siirryttäessä meininki hieman paraneekin. Channing Tatum sankariroolissa ei vakuuta erityisemmin, miehen poikamainen olemus kun ei ole kovin karsimaattinen, vaikka lihaksia ja ulkomuotoa muutoin löytyykin. Loppuratkaisukin on jokaisen arvattavissa, sillä Amerikka on sankarivaltio, jolle sekalainen joukko hämäriä pyssymiehiä ei mahda mitään. Elokuva on monelta osin hölmö ja typerä, mutta onneksi se etenee sen verran nopeasti, ettei juoniaukkoja ehdi liikaa miettimään.
Super
Komediallinen supersankarileffa autistisen oloisesta nyhveröstä, joka päättää ryhtyä siivoamaan katuja rikollisista vaimon lähdettyä lipevän huumediilerin matkaan. Supersankaribuumin lieveilmiö näyttää olevan se, että elokuvissa halutaan käsitellä myös sitä, mitä oikea jokamiehen harjoittama supersankaruus voisi käytännössä olla. Leffasta tulikin välittömästi mieleen Defendor, jonka päähenkilö myös oli muiden ylenkatsoma sosiaalinen hylkiö, joka päätti tehdä itsestään sarjakuvamaisen oikeudenpuolustajan trikooasuineen kaikkineen. Samaten tässä tarinassa supersankaruus ei ota heti onnistuakseen, alussa turpaan tulee enemmän itselle kuin rikollisille, mutta takaiskuista vahvistuneena keinot pahuuden kurittamiseen alkavat hiljalleen löytyä. Seuraa paljon sekavaa kohellusta, absurdia huumoria sekä viimeinen koitos, jossa sankaruus todella punnitaan.
Superin väkivalta on yllätävänkin rajua kotikutoisen ihmemiehen hakatessa ihmisiä putkiavaimella mielivaltaisen tuntuisesti. Ellen Pagen esittämän epävakaan aputytön liittyessä mukaan meno äityy varsin huuruisiin sfääreihin, loppupuolella varsinkin. Leffassa nähdään myös yksi kummallisimmista seksikohtauksista joita muistan, kun seksuaalisesti aggressiivinen sidekick-neito lähes raiskaa hämmentyneen pääsankarin. Toisinpäin asetelma olisi toki ollut aivan eri, tällaisenaan kohtaus oli lähinnä hauska. Mustaa huumoria on elokuvassa muutenkin ja se iski ainakin minuun, vaikka juoni itsessään olikin hieman olematon. Jos Defendor sattui osumaan makuhermoon, kannattaa tämäkin tarkistaa.
Muokannut 01.04.2014 12:42 Mustelmann
Viime viikolla tuli tarkastettua täällä foorumeillakin puitu
Only lovers left alive
. Vastoin odotuksia leffa saatiin kuin saatiinkin myös Finnkinon levitykseen. Sitä katsoessa ymmärsin kyllä ihan täysin, miksi ne on ajatellu, ettei tällä leffalla oo kaupallista potentiaalia. Kokonaisuus on äärimmäisen tyylitelty ja näyttelijät ovat upeita. Jos sattuu pitämään Hiddlestonesta ja Swintonista, särökitaroista ja vanhoista musalaitteista tai Byronista ja renessanssidraamasta, leffa toimii. Jos tietää, kuka on Nikola Tesla ja tunnistaa Oscar Wilden kuvasta, leffa toimii. Itse kihertelin koko leffan ajan, ja niin teki koko elokuvateatteri; olimme ensimmäisessä Turun näytöksessä, joten paikalla tuntui olevan vain ja ainoastaan ihmisiä, joille leffa upposi kuin veitsi voihin. Juonihan siinä ei oikeastaan ole kummoinenkaan, ja se on leffassa ihan toissijasta. Tässä keskitytään fiilistelyyn. Mulle ittelleni leffan kattominen oli todella kummallinen kokemus, koska hyvin, hyvin harvoin tuntuu minkään viihteen äärellä siltä, että hei, mä olen tän kohdeyleisöä. Nyt tuntu just siltä, ihan viimestä piirtoa myöten. Mutta voisin veikata, että jos ei siihen kohdeyleisöön kuulu, leffa ei kovin paljoa tarjoa.
Tykännyt: Elenna
Captain America: Return of First Avenger oli tasaisenvarma Marvel-leffa, joka paransi huomattavasti ykkösosasta. Thorin ja Iron Manin huumoria kyllä kaipasi jälleen, leffassa oli ehkä yksi vitsi eikä toiminnan keskellä paljoa hidasteltu muutenkaan. Sen johdosta jatkuva geneerinen mäiske ja räjähtely alkoi loppupuolella vähän kyllästyttämään kun sitä oltiin jo kaksi tuntia katteltu, mutta niin käy nykyisin melkein joka toimintaleffassa, joten ihan tyytyväinen olin kumminkin. Alkukohtaus ja takaa-ajokohtaus (enpä spoilaa kenen) olivat kyllä lähes täydellistä toimintaa, ja oli siellä tusinamäiskeen keskellä toki paljon siistejäkin juttuja. Hyvä leffa ja pakollista katsottavaa kaikille Marvel-faneille, ihan senkin takia että leffan tapahtuvat mullistivat universumia melko paljon seuraavia leffoja ajatellen.
Captain America - The Winter Soldier
Tämä tuli katsottua jo jonkin aikaa sitten. Olipa taas elokuva. Parempi kuin ensimmäinen osa (en kauheasti välitä kehityskertomuksista, paitsi että Iron Manin vastaavasta pidin), mutta silti aika pliisu. Niin ennalta-arvattava, että jossain vaiheessa melkein teki mieli itkeä juonen heikkouden takia. Lopputaistelu aikarajan kanssa on vaan niin nähty, eikö mitään muuta osata keksiä? Ja se ylidramaattisuus, uh huh. Turhia hahmoja olisi kanssa voinut karsia, aloittaen vaikka siitä naapurintytöstä....
Jos unohtaa kauhea juonen, niin tässä leffassa oli aika paljon kivoja juttuja. Huumori oli samanlaista kuin ekassakin osassa, sellaista hyväntahtoista ja mukavaa (vr. Iron Manin piruilu). Taistelukohtaukset näyttivät hyviltä. Pidin myös Winter Soldierista. Hän oli hieno hahmo niin kauan kun piti maskin päässään ja vain mulkoili varjoista. Olisi päässyt Batmanin Banen kanssa tasoihin minun parhaat pahikset listassa, mutta sitten se pilattiin, kun sitä alettiin inhimillistämään. *sigh*
Fanserviceäkin löytyi, varmaan ihan kaikkien makuun. Onhan hyvin treenattuja kroppia kiva katsella, ei siinä mitään, mutta välillä tuli miettineeksi, että kai siinä Mustassa Leskessä/Scarlett Johanssonissa on nyt muutakin kuin vain hyvännäköinen, treenattu vartalo (sitä vaan tuotiin vähän liikaa esille).
Kaiken kaikkiaan ihan ok leffa, kyllä sen katsoin.
Tämä tuli katsottua jo jonkin aikaa sitten. Olipa taas elokuva. Parempi kuin ensimmäinen osa (en kauheasti välitä kehityskertomuksista, paitsi että Iron Manin vastaavasta pidin), mutta silti aika pliisu. Niin ennalta-arvattava, että jossain vaiheessa melkein teki mieli itkeä juonen heikkouden takia. Lopputaistelu aikarajan kanssa on vaan niin nähty, eikö mitään muuta osata keksiä? Ja se ylidramaattisuus, uh huh. Turhia hahmoja olisi kanssa voinut karsia, aloittaen vaikka siitä naapurintytöstä....
Jos unohtaa kauhea juonen, niin tässä leffassa oli aika paljon kivoja juttuja. Huumori oli samanlaista kuin ekassakin osassa, sellaista hyväntahtoista ja mukavaa (vr. Iron Manin piruilu). Taistelukohtaukset näyttivät hyviltä. Pidin myös Winter Soldierista. Hän oli hieno hahmo niin kauan kun piti maskin päässään ja vain mulkoili varjoista. Olisi päässyt Batmanin Banen kanssa tasoihin minun parhaat pahikset listassa, mutta sitten se pilattiin, kun sitä alettiin inhimillistämään. *sigh*
Fanserviceäkin löytyi, varmaan ihan kaikkien makuun. Onhan hyvin treenattuja kroppia kiva katsella, ei siinä mitään, mutta välillä tuli miettineeksi, että kai siinä Mustassa Leskessä/Scarlett Johanssonissa on nyt muutakin kuin vain hyvännäköinen, treenattu vartalo (sitä vaan tuotiin vähän liikaa esille).
Kaiken kaikkiaan ihan ok leffa, kyllä sen katsoin.
Off the Map (2003)
Hieno indie elokuva. Verotarkastaja tulee köyhän perheen luokse joka elää Uuden Meksikon erämaassa, ja jää sinne
. Eli luvassa pikkuisen omituinen, mutta upea elokuva josta löytyy maagista tunnelmaa. hienot roolisuoritukset. Kovia nimiä kuten Sam Elliott masentuneena perheen isänä ja J.K. Simmons tämän veljenä, mutta parhaat suoritukset menevät perheen äidille (Joan Allen) ja varsinkin pirtsakalle 12v tytölle (Valentina de Angelis). Yksi parhaita lapsirooleja pitkiin aikoihin. Ehdottomasti suositeltava elokuva. (9/10).
Rush (2013)
Hyvä formula-elokuva 1976 kaudesta jolloin kuumapäinen James Hunt ja analyyttinen Niki Lauda kisasivat mestaruudesta. Perustuu pääosin tositapahtumiin ja koska itse aloitin F1:n seuraamisen vasta Häkkisen aikana (1991) en tiennyt lopputulosta etukäteen. Mielenkiintoista seurattavaa alusta loppuun.. (8/10)
The Legend of Hercules (2014)
Renny Harlinin ohjaama Hercules elokuva. Kovasti on toimintaa mutta sielu puuttuu. Hercules joutuu vastakkain isänsä (kuningas) ja isoveljeään vastaan. Perinteisistä Herkuleksen urotöistä ei tässä ole kuin Nemean leijonan surmaaminen eli vanhasta legendasta ei ole tähän kelvannut juuri mitään. Heran asennekin on tyystin erilainen. Ennemmin katson kyllä Kevin Sorbon Hercules tv-sarjaa kuin uudestaan tätä elokuvaa... (5/10)
Memorial Day (2011)
Nuori Irakissa palveleva luutnantti (Jonathan Bennett) muistelee isoisänsä (James Cromwell) kertomuksia toisesta maailmansodasta (nuorta isoisää esittää John Cromwell). Ei valtavan suuria taistelukohtauksia mutta sen minkä toiminnassa häviää tämä filmi voittaa tunteessa. Tämä onkin yhtä paljon perhe-elokuva kuin sotaelokuva ja kunnianosoitus kaikille sotilaille ja heidän perhenjäsenilleen. (8/10)
Hieno indie elokuva. Verotarkastaja tulee köyhän perheen luokse joka elää Uuden Meksikon erämaassa, ja jää sinne

Rush (2013)
Hyvä formula-elokuva 1976 kaudesta jolloin kuumapäinen James Hunt ja analyyttinen Niki Lauda kisasivat mestaruudesta. Perustuu pääosin tositapahtumiin ja koska itse aloitin F1:n seuraamisen vasta Häkkisen aikana (1991) en tiennyt lopputulosta etukäteen. Mielenkiintoista seurattavaa alusta loppuun.. (8/10)
The Legend of Hercules (2014)
Renny Harlinin ohjaama Hercules elokuva. Kovasti on toimintaa mutta sielu puuttuu. Hercules joutuu vastakkain isänsä (kuningas) ja isoveljeään vastaan. Perinteisistä Herkuleksen urotöistä ei tässä ole kuin Nemean leijonan surmaaminen eli vanhasta legendasta ei ole tähän kelvannut juuri mitään. Heran asennekin on tyystin erilainen. Ennemmin katson kyllä Kevin Sorbon Hercules tv-sarjaa kuin uudestaan tätä elokuvaa... (5/10)
Memorial Day (2011)
Nuori Irakissa palveleva luutnantti (Jonathan Bennett) muistelee isoisänsä (James Cromwell) kertomuksia toisesta maailmansodasta (nuorta isoisää esittää John Cromwell). Ei valtavan suuria taistelukohtauksia mutta sen minkä toiminnassa häviää tämä filmi voittaa tunteessa. Tämä onkin yhtä paljon perhe-elokuva kuin sotaelokuva ja kunnianosoitus kaikille sotilaille ja heidän perhenjäsenilleen. (8/10)
Pari kertaa tullut nyt leffassa käytyä.
Nooa
Tämä oli aivan uskomaton. Todella omaperäinen elokuva. Nyt ollaan kaukana muista Raamattu-filmatisoinneista (lähimmäs osuu ehkä Martin Scorsesen Kristuksen viimeinen kiusaus ja sekin on ihan erilainen) ja oikeastaan en tiedä mitään elokuvaa joka olisi samanlainen kuin tämä. Yhdistelmä paatoksellista suurfantasiaa ja psykedelialla silattua allegoriaa. On miekan ja keihään heilutusta kuin Sormusten herrassa ja postapokalyptisiä raunioita ja yksi mies nousee pahuutta vastaan ja kantaa raskaan taakan harteillaan. Avainkysymys on nyt että olisiko Maan parempi olla jos ihmiskunta vain kuolisi pois sitä kiusaamasta.
Leffa on todella hyvän näköinen, erityisesti taivaaseen, sen väreihin ja yksityiskohtiin kannattaa kiinnittää huomiota. Score oli värisyttävän upea. Russell Crowe vetää näyttelijäsuorituksellaan homman kotiin, kuten tavallista.
Seuralainen ei tykännyt yhtä paljon kuin minä, ei varmaan tykkää muutkaan.
IMDb:ssä uudelle elokuvalle tuskallisen alhaiset pisteet 6.6 ja niin ollen Aronofskyn huonoimmat, vaikka esim. The Fountain oli varsinaista kuraa tähän upeaan eepokseen verrattuna.
Tuuli nousee
Hayao Miyazakin oletettavasti viimeinen elokuva ja sopii paremmin jäähyväisten jätöksi kuin Ponyo. Selvästi palvomani Miyazakin aikuisin ja kypsin elokuva, lapsuuden ja nuoruuden sadut on jätetty taakse ja nyt keskitytään oikeiden ihmisten elämään oikeassa maailmassa, ja vaikka haaveille onkin sijaa niin pitää idealistin tehdä kompromisseja.
Värikäs ja kaunis elokuva. Vähän pitkänlainen, mutta pituus ei haitannut suuren vaihtelevuuden vuoksi: jossain kohtaa ollaan seesteisissä ja jossain alakuloisissa tunnelmissa, ja sitten välillä taas rytisee ja kovaa ja äkkiäarvaamatta.
Nooa
Tämä oli aivan uskomaton. Todella omaperäinen elokuva. Nyt ollaan kaukana muista Raamattu-filmatisoinneista (lähimmäs osuu ehkä Martin Scorsesen Kristuksen viimeinen kiusaus ja sekin on ihan erilainen) ja oikeastaan en tiedä mitään elokuvaa joka olisi samanlainen kuin tämä. Yhdistelmä paatoksellista suurfantasiaa ja psykedelialla silattua allegoriaa. On miekan ja keihään heilutusta kuin Sormusten herrassa ja postapokalyptisiä raunioita ja yksi mies nousee pahuutta vastaan ja kantaa raskaan taakan harteillaan. Avainkysymys on nyt että olisiko Maan parempi olla jos ihmiskunta vain kuolisi pois sitä kiusaamasta.
Leffa on todella hyvän näköinen, erityisesti taivaaseen, sen väreihin ja yksityiskohtiin kannattaa kiinnittää huomiota. Score oli värisyttävän upea. Russell Crowe vetää näyttelijäsuorituksellaan homman kotiin, kuten tavallista.
Seuralainen ei tykännyt yhtä paljon kuin minä, ei varmaan tykkää muutkaan.

Tuuli nousee
Hayao Miyazakin oletettavasti viimeinen elokuva ja sopii paremmin jäähyväisten jätöksi kuin Ponyo. Selvästi palvomani Miyazakin aikuisin ja kypsin elokuva, lapsuuden ja nuoruuden sadut on jätetty taakse ja nyt keskitytään oikeiden ihmisten elämään oikeassa maailmassa, ja vaikka haaveille onkin sijaa niin pitää idealistin tehdä kompromisseja.
Värikäs ja kaunis elokuva. Vähän pitkänlainen, mutta pituus ei haitannut suuren vaihtelevuuden vuoksi: jossain kohtaa ollaan seesteisissä ja jossain alakuloisissa tunnelmissa, ja sitten välillä taas rytisee ja kovaa ja äkkiäarvaamatta.
Muokannut 09.04.2014 17:02 Tapsa
The World's End
Kun Simon Pegg ja Nick Frost (brittijampparit mm. erinomaisten Hot Fuzzin ja Shaun of Deadin takaa) ovat taas asialla niin pakkohan leffa on tsekata. Valitettavasti tällä kertaa ei olla enää samanlaisessa nerokkuudessa, sillä ensimmäiset puoli tuntia lähinnä tympii vaikka baarikierros tuokin omat varhaisaikuisuusajat haikeasti mieleen. Mutta sitten kun ne avaruusoliot tulevat kuvioihin, niin johan alkaa leffa parantua kummasti ja päätyy lopulta ihan kivasti plussan puolelle.
Kun Simon Pegg ja Nick Frost (brittijampparit mm. erinomaisten Hot Fuzzin ja Shaun of Deadin takaa) ovat taas asialla niin pakkohan leffa on tsekata. Valitettavasti tällä kertaa ei olla enää samanlaisessa nerokkuudessa, sillä ensimmäiset puoli tuntia lähinnä tympii vaikka baarikierros tuokin omat varhaisaikuisuusajat haikeasti mieleen. Mutta sitten kun ne avaruusoliot tulevat kuvioihin, niin johan alkaa leffa parantua kummasti ja päätyy lopulta ihan kivasti plussan puolelle.
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Outolinnun
Paljon parempi kuin nälkäpeli!
Ehdottomasti yksi lempielokuvistani
Paljon parempi kuin nälkäpeli!
Ehdottomasti yksi lempielokuvistani
Tykännyt: may7777
Only lovers left alive
Syksystä asti olen odottanut tämän elokuvan näkemistä, ja eilen pääsin sen vihdoin katsomaan. Raahasin pari pahaa-aavistamatonta kaverianikin mukaan Tampereen Plevnaan, vaikka vähän epäilin, uppoaisiko tämäntyyppinen tunnelmointielokuva heidän makuunsa. Niin siinä sitten kävi, että kaverit olivat omien sanojensa mukaan nukahtaa teatterin penkkiin, mutta itse ainakin nautin joka hetkestä ja jopa enemmän kuin odotin.
Kaksituntinen elokuva tuntui hitaan temponsa vuoksi kestävän paljon kauemmin, mutta sinä ainoana hetkenä kun aivoni irtautuivat hetkeksi ja mietin, kauanko elokuvaa vielä olisi jäljellä, oli päällimmäinen ajatukseni "en halua että tämä loppuu vielä pitkään aikaan".
Syksystä asti olen odottanut tämän elokuvan näkemistä, ja eilen pääsin sen vihdoin katsomaan. Raahasin pari pahaa-aavistamatonta kaverianikin mukaan Tampereen Plevnaan, vaikka vähän epäilin, uppoaisiko tämäntyyppinen tunnelmointielokuva heidän makuunsa. Niin siinä sitten kävi, että kaverit olivat omien sanojensa mukaan nukahtaa teatterin penkkiin, mutta itse ainakin nautin joka hetkestä ja jopa enemmän kuin odotin.
Kaksituntinen elokuva tuntui hitaan temponsa vuoksi kestävän paljon kauemmin, mutta sinä ainoana hetkenä kun aivoni irtautuivat hetkeksi ja mietin, kauanko elokuvaa vielä olisi jäljellä, oli päällimmäinen ajatukseni "en halua että tämä loppuu vielä pitkään aikaan".
Mietin etukäteen, olisiko elokuva mahdollisesti itselleni pettymys. Joskus tämäntyyppiset elokuvat tuntuvat minusta vain tekotaiteellisilta ja teennäisiltä. Ilmeisesti kuuluin kuitenkin kohdeyleisöön, sillä katsomiskokemus oli suorastaan nautinnollinen. Hiddleston-fanitukseni lisäksi oli mukava poimia elokuvasta kirjallisuus- ja muita viittauksia sekä vain nauttia sen näyttelijäntyöstä, visuaalisesta puolesta (värimaailma ja lavastus oli mielestäni kaunista) ja soundtrackista (mitä pidemmälle elokuva eteni, sitä enemmän rakastuin sen musiikkiin). Kokonaisuus teki suuren vaikutuksen. Tämän elokuvan kohdalla katsomiskokemukseen kuitenkin vaikuttaa varmasti eniten katsojan oma maku, kuten omien leffareissukaverienikin kommenteista kävi ilmi. Heidän kohdallaan tämä ei napannut ollenkaan.tiarAnon kirjoitti: Jos sattuu pitämään Hiddlestonesta ja Swintonista, särökitaroista ja vanhoista musalaitteista tai Byronista ja renessanssidraamasta, leffa toimii. Jos tietää, kuka on Nikola Tesla ja tunnistaa Oscar Wilden kuvasta, leffa toimii. -- Mutta voisin veikata, että jos ei siihen kohdeyleisöön kuulu, leffa ei kovin paljoa tarjoa.
BlackRose99 kirjoitti: Outolinnun
Paljon parempi kuin nälkäpeli!
Ehdottomasti yksi lempielokuvistani
Minäkin kävin katsomassa tämän, mutta toisin kuin BlackRose en juurikaan pitänyt siitä. Kuten en pitänyt huonosti kirjoitetusta kirjastakaan. Hyvää leffassa olivat taidokkaat Trisin ja Neljän näyttelijät. Kamalinta oli surkea musiikki.