24.08.2014 21:38 #221 :: Rasimus
Sabotage

Ei ole lähtenyt Arskan ura kunnolla kiitoon kuvernöörin hommien jälkeen. Tämäkin leffa tuli suoraan dvd:lle meillä. Huonosta elokuvasta ei kuitenkaan ole kyse, onpahan sitä lajityypin keskikastia. Mielenkiintoisesti lajityyppi on rikosjännäri, eikä toimintaelokuva. Siitä isot bonukset. Arska antaa jo iän rehellisesti näkyä eikä edes yritä esittää teräsmiestä.

Alun puolen tunnin jälkeen kunnolla liikkeelle lähtevä tarina on muunnelma Kymmenestä pienestä neekeripojasta (tai kuten nykykakarat opetetaan se tuntemaan: Eikä yksikään pelastunut. Mikä oikeastaan on ihan alkuperäinenkin suominimi). Jujuna kun on, että huumekartellin rahat ryöstäneen ja kadottaneen huumepoliisin erikoisyksikön väkeä aletaan listiä yksi kerrallaan, ja sitten ihmetellään kuka ja miksi.

Raid 2 - Berandal

Arvostelumenestys, IMDb:ssäkin 8.2 jne. jne. Mutta mun teki mieli ampua itseni tätä katsoessa välttyäkseni tylsyydeltä.

Periaasialaista rikosjännäriä ryyditettynä periaasialaisilla toimintakohtauksilla, jotka eivät tarjoa mitään uutta lajityyppiin. Ympäriinsä väkeä listivät palkkatappajat ovat sinänsä päteviä persoonallisuuksia, mutta melko sarjakuvamaisia: pummin näköistä miekkamiestä, kahta vasaraa heiluttelevaa naisimmeistä, pesäpalloilijaa jne. Kukaan ei suosi tuliaseita vaan käyvät tovereiden kohtalosta välittämättä käsin tai vain vähän kättä pidemmillä kimppuun, mikä alkaa pelkällä tyhmyydellään nopeasti ottamaan pannuun.

Juu, tiedän olevani yksin tämän näkemykseni kanssa.

Echelon Conspiracy (Echelon salaliitto)

Tää teknoparanoiaelokuva tuli varmaan jo kuukausi sitten töllöstä, mutta sain vasta nyt aikaiseksi katsoa sen. Sanotaan tuomioksi näin kauniisti sanapari "kotkottava kalkkuna". Pistetäänpä selitykseksi juonireferaatti (en vaivaudu spoilereiden kanssa):

Jotain hardistietoturvalaitteita asentava omahalainen veikko (tv-sarjasankari Shane West) saa yllättäen lahjaksi uusinta uutta, jopa kauppaan saapumatonta tekniikka (miksi?), edustavan puhelimen, johon alkaa tulla tekstiviestejä joissa hänelle vinkkaillaan mm. miten voitetaan Prahan kasinoissa isoja summia (miksi niin kaukana?). Pian kimppuun käy FBI (mitä ne tekevät ulkomailla?) joka on kiinnittänyt huomiota muihin samanlaisiin tapauksiin, joissa on ihan kansallinen tiedusteluturvallisuus uhattuna. Aivan sattumalta kasinon turvapäällikkönä on FBI-tyypin (Ving Rhames) entinen kollega (Edward Burns), joka myös sekaantuu tapaukseen (voi pojat, mikä yhteensattuma). Kollegan pomo muuten vaikuttaa joltain gangsteripahikselta, joka noudattaa "management by Perkele" -tyylistä motivointia (miksi? Persoonallisuuden merkitys juonelle jäi epäselväksi). FBI-mieskin käyttäytyy kuin jotain mustaa operaatiota suorittamassa oleva rajoittamattomalla vallalla aseistautunut CIA-tyyppi (lieneekö käsikirjoittajilla menneet organisaatiot sekaisin?). Alkaa vaikuttamaan siltä, että USA:n Echelon-valvontajärjestelmä elää omaa elämäänsä, ja NSA:n pomo (Mass Effectin Illusive Manina mainetta niittänyt Martin Sheen) yrittää hoitaa tilannetta tuuliviirimäisesti välillä vastustamalla ja välillä puolustamalla hanketta (liekö seniiliys iskenyt, sen verran järjetöntä etenkin tämän hahmon touhu on).

Leffan pahin ongelma lienee käsikirjoitus, sillä se on ihan hirveätä skeidaa aina henkilöiden dialogia myöten. Lisäksi mukana on koko joukko kliseisiä tilanteita, ilman motivaatiota suoritettua toimintaa (hengenriskeeraamista tuntemattoman päähenkilön takia vain siksi että tämä nyt sattuu olemaan vaarassa...), sekä epäloogisia teknisiä virheitä.

Totta puhuen, tekniset virheet ja uskomattomuudet vielä kestää jos ne olisivat edes leffan sisäiseen maailmaan sopivia. Mutta nyt kun ensin puhutaan että tekstiviesteistä on kaikki jäljitysdata poistettu ja että NSA:kaan ei niitä pysty jäljittämään (muuten kuin varioimalla vanhaa "puhu puhelimessa minuutti"-roskaklisettä muotoon "vastaanota 3 tekstiviestiä reaaliaikaisesti"), niin miten helvetissä niistä SIM-kortille tallentuneista datoista sitten kuitenkin saadaan irti koko tarina venäläisen hakkerin toimesta?

Ai niin: USA:ssa maanalaisen tunnelit ovat aina niin ahtaita, että ihmisellä ei ole mitään mahdollisuuksia kun lähtee tallustelemaan asemalaiturilta raiteille. Sääliksi käy paikallista metrotunneleiden huoltohenkilökuntaa.

25.08.2014 13:40 #222 :: tiarAnon
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Käytiin katsastamassa Guardians of the Galaxy, kun sitä oli niin kovasti kehuttu. En valita, ihan hyvää action-rymistelyähän rahallaan sai, mutta jotenkin olin odottanut hypen perusteella enemmän. Naisen käsikirjottamaks juoni ja hahmot oli aika yllätyksettömät. Todennäköisesti suurin piirtein jokainen leffan kattonu on symppistelly Rocketia ja Grootia, ja olihan ne viihdyttävät hahmot, mutta ei ne nyt ihan leffaa riittänyt kantamaan. Voi olla, että mun odotukset oli noussu liian koviks ja oisin ollu tyytyväisempi, jos oisin vaan menny kattomaan leffan ensimmäisessä aallossa ilman mitään ennakko-odotuksia.

Oon toistaseks ihan toiveikas Nicole Perlmanin suhteen: hän kuitenkin toimii valtavien paineiden ristitulessa ja lisäksi ohjaaja James Gunn ja mahdollisesti myös tuotantotaho ilmeisesti muokkasi hänen kässäriään aika paljon leffaa tehdessä. Mulla on edelleen kovat odotukset Black Widow -leffalle, jossa Perlman on myös mukana. Siinä hän luultavasti saa aika paljon enemmän liikkumavaraa, kun ottaa huomioon Guardiansin taloudellisen menestyksen ja sen, että ohjaajana on David Hayter, jonka track record on ainakin mun silmissä huomattavasti imartelevampi ku Gunnin.

• max hahmo
  • max

25.08.2014 14:44 #223 :: max
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

tiarAnon kirjoitti: Naisen käsikirjottamaks juoni ja hahmot oli aika yllätyksettömät.

Ai ai ai mitä sukupuolijaottelevaa anti-feminismiä, eikö fantasiaharrastajan pidäkään enää olla kunnon kirkassilmäinen liberaali niinkuin coneissa välillä näyttää. :cheesy:Sukupuoli on vain opittua jne... :roll:
Muokannut 25.08.2014 14:45 max

• max hahmo
  • max

31.08.2014 11:24 #224 :: max
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Vaihteeksi muuta kuin spefiä. Vadelmavenepakolainen oli tosi hauska ruotsalainen komedia Miika Nousiaisen samannimisestä kirjasta, joka kertoo suomalaisesta miehestä, joka haluaisi olla ruotsalainen. Komedian määrää oli aika paljon lisätty ja loppua muutettu onnellisemmaksi, mikä sopi itselleni hyvin. Varmaan vuoden hauskin leffa. Mielensäpahoittaja tulee tietty kanssa, mikä on toinen hyvästä suomalaisesta kirjasta tehty (toivottavasti) hyvä leffa. Ehkä näillä pärjää Interstellaria odotellessa...
Muokannut 31.08.2014 11:26 max

31.08.2014 22:22 #225 :: Rasimus
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Vain yksi uudempi elokuva tänä viikonloppuna, muuten ollaan oltu lähinnä uusintojen varassa, joita ei viitsi uudestaan kommentoida.

The Amazing Spider-Man 2

Ei mahda mitään. Olen yhä sitä mieltä että nämä uudelleenlämmitetyt hämärileffat ovat hirveätä skeidaa.

Ainoastaan sankarimme suulaus on saatu jotenkuten oikein, vaikka tässäkään leffassa se ei varsinaisesti aukonut päätään vihulaisille.

Muuten valittamista löytyy enemmänkin: Elektro, Vihreä Menninkäinen ja Rhino eivät muistuta sitä, millaisina opin ne 80-luvulla tuntemaan. Raimin leffojen Peter Parker ei ehkä sekään muistuttanut sarjisesikuvaansa, mutta Tobey Macguire on ainakin karismaattisempi kuin Andrew Garfield.

Tarina ei oikein tahdo kiinnostaa koska sitä ei osata kertoa, esittää, eikä luultavasti myös käsikirjoittaa. Tietokonehämis ja muut hahmot näyttävät todella tökeröiltä ja muovisilta.

Jne. Jne. Jne.

Voin lohduttautua sillä, että Marvel-yhtiön omat elokuvat ovat erikseen, ja niissä laatu on huomattavasti korkeammalla kuin näissä kokonaan eri yhtiön lisenssiväännöissä.

01.09.2014 08:56 #226 :: Emelie
Sin City

Katseltiin tämä elokuva ennen sen jatko-osan tarkastamista. Oli edelleenkin hyvä leffa. Ylinäytteleminen sopi tähän elokuvaan mainiosti, joskin jossain välissä se alkoi tympiä. Brutaaliutta oli sopivasti ja näyttelijät toimivat suurimmaksi osaksi, varsinkin Mickey Rourke Marvina oli symppis kaveri, mutta Clive Owenin Dwight oli tylsä. Brutaaliutta oli sopivasti.

Sin City: A Dame to Kill for

Sitten jatko-osa. Oli kyllä heikko esitys ensimmäiseen verrattuna. Katselijakumppanini sanoin, väkivaltaa ja paljaita rintoja oli lisätty tunnelman kustannuksella. Se sama hienousfiilis ja tietynkaltainen sympaattisuus puuttui täysin. En tiedä, ehkä Bruce Willis ensimmäisessä osassa oli vaan niin suuri tekijä juuri tuolla saralla.

Näyttelijävalinnat olivat tälläkin kertaa osuvia, pidin edelleen Mickey Roarken Marvista ja uusista hahmoista Eva Greenin Ava Lord oli hauskaa seurattavaa. Joseph Gordon-Levitt ei oikein sopinut rooliinsa, hänen ulkonen olemuksensa on liian kiltti.

Mutta hyvät näyttelijät eivät tätä elokuvaa pelastaneet.
Muokannut 01.09.2014 08:57 Emelie

01.09.2014 21:06 #227 :: HourglassEyes
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Otin viimeinkin itseäni niskasta kiinni ja katsastin seuraavan jonossani olevan Marvel elokuvan Kapteeni Amerikka. Odotukseni eivät olleet korkeat, joten leffa ei sinällään ollut pettymys, paikoin jopa ihan viihdyttävä, mutta ei kyllä nouse ihan top 10 leffoihini...
Onneksi seuraavana vuorossa Avengers, jolta sitten odotankin jo huomattavasti enemmän! :wink:

21.09.2014 20:01 #228 :: Rasimus
Snowpiercer

Jättimäinen juna kuljettaa ihmiskunnan jäänteitä epäonnistuneen ilmastonlämpenemisen estämiskokeen aiheutettua uuden jääkauden. Junassa matkustajat on jaettu vaunuittain luokkiin. 1800-luvun viktoriaanisen teollisyhteiskunnan kaltaisiin epäinhimmillisiin oloihin sysätty rupusakki asuttaa junan viimeisiä vaunuja. Hedonistisesti elävä ylimielinen yläluokka asuttaa etummaisia vaunuja. Junan rakennuttanut puolijumalalliseksi koettu Wilford aivan kärjessä palvotun Moottorin luona. Ja kun sorrettu köyhälistö nousee kapinaan, niin Moottorin ja Wilfordin luoksehan luokkataistelun matka vie.

Elokuvasta löytyy logiikkaongelmia luvattoman paljon. Osalle niistä voi itse päätellä jonkun selityksen (kapinoivaa rupusakkia tarvitaan tuottamaan rajoitetuista resursseista ylellisyyttä yläluokalle, lisäksi on elokuvassa myöhemmin esiin tuotavat yhteiskunnan hoitopuolet), osa taas ei vain selity millään (miten raideverkkoa ylläpidetään, ja miten joitain asioita junassa voidaan valmistaa mutta joitain elintärkeitä osia taas ei?). Olennaista elokuvassa ei olekaan juonen järkevyys, vaan tunnelma ja vertauskuvallinen satiiri yhteiskunnasta. Elokuva on koko ajan melko surrealistinen, ja outoilu huipentuu elokuvan puolivälissä wtf-fiiliksiä herättävään kouluvaunuun.

Hyvä ja viihdyttävä elokuva Terry Gilliamin hengessä (tosin ilman Gilliamin töissä olevaa selkeää koomisuutta [kouluvaunua lukuunottamatta]), kunhan vain muistaa pitää aivot narikassa.

-+-+-

Seuraavissa jatketaan Troma-yhtiön tuotannolla, tällä kertaa jopa ihan Discshopista saatavilla elokuvilla. Nämä ovat firman tuoreempaa tuotantoa tältä vuosituhannelta, ja aikojen muuttuminen näkyy mm. siinä, että näyttelijätyö, tehosteet ja yleinen ilme on muuttunut skarpimmaksi, kalliimman näköiseksi, ja vähemmän indieamatöörimäiseksi. Härskiys on lisääntynyt samassa suhteessa, kuten jo viimeisessä Toxic Avengerin jatko-osassa oli nähtävissä. Mutta Toxic Avenger 4 oli vain huono elokuva, näiden ollessa itseasiassa aika mainioita.

Btw. Troma on pistänyt ihan ilmaiseksi, ihan laillisesti, ja ihan aluerajoituksetta YouTubeen jakoon tuotantoaan. Kannattaa tsekata.

Poultrygeist - Night of the Chicken Dead (2006)

Tämä Evil Dead -henkinen kauhukomediamusikaali on Tromeon ja Julian, Sgt Kabukimanin, sekä Toxic Avengerin kanssa yhtiön parhaimpia elokuvia. Mutta ehdottomasti sitä sarjaa, jota ei katsota omien lasten, oman siipan, tai omien vanhempien kanssa. Eikä kyllä muidenkaan lasten, siippojen tai vanhempien kanssa. Sen verran överiksi vedetään ihan kaikki huono maku. Alun muutama eka minuutti jo tekee selväksi, että huumori menee todella härskeillä linjoilla masturbaatioineen ja irtosormibuttplugeineen. Läskin ukon vessakäynti on kuvottavaa hauskaa.

Return to Nuke'em High Volume 1 (2013)

Vielä yksi jatko-osa, joka on tavallaan myös re-make, Nuke'em High -leffasarjalle. Pistetty vieläpä muodikkaasti kahteen osaan, joten loppuratkaisu jäi tällä kertaa odottamaan lopputuotannossa olevaa kakkososaa.

Tällä kertaa Tromavillen lukion viereinen ydinvoimala on suosiolla purettu, ja sen paikalle on rakennettu mm. Tromavillen lukioon ruokaa toimittavan terveysmuonayhtiön tehdas. Mikäköhän voisi mennä pieleen?

Tämä lienee helposti sarjan paras, vaikkakaan ei Troma-yhtiön parhaimpiin kuuluva, elokuva. Leffa kärsii siitä, että se on enemmän kokoelma sinänsä ihan ok:ta irtosketsejä (kurkkuun tungettu ankka) kuin yhtenäinen kokonaisuus. Minkäs teet, kun tarina on muotoiltu alkuperäisen kasarielokuvan ohuesta ideasta. Mutta paljon pelastetaan sillä, että tällä kertaa mutaatioilla revitellään kunnolla. Elokuvan musiikkiääniraita on piristävän poikkeava.

Yksityiskohta: Samaa autonromutus ja -räjäytyskohtausta on käytetty näkemäni mukaan nyt kolmasti Troman elokuvissa. Tässä se tehdään erityisen selväksi venyttämällä 4:3-kuvakoossa ollut alkuperäinen 80-luvun kohtaus härskisti 16:9-kuvakokoon ja käyttämällä ihan erityyppisiä automalleja tähän elokuvaan kuvatussa aineistossa.

21.09.2014 20:18 #229 :: poistettu
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
X-Men : Days of future past. Oli kyllä iha jees. Kivasti näki hahmokehitystä monilla hahmoilla. Juoni nyt oli aika tyypillinen, mutta ei kyllä mitää pahaa sanottavaa. Toimi. Iha kiva spektaakkeli.

21.09.2014 23:41 #230 :: Moonlord
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
X-Men: Days of the Future Past (2014)
Tuli itsekin katsottua tämä viime viikolla ja mielestäni tämä olikin parasta X-meniä First Class in ohella. Tarina alkaa tulevaisuudesta missä Magneto, professor X, Wolverine ja muutama muu ovat viimeisiä hengissäolevia mutantteja Sentinelien tapettua suurimman osan mutanteista, ja ihmisistä myös. Tätä estääkseen he lähettävät Wolverinen menneisyyteen ja tämän pitäisi estää Sentinelien kehitys. Eli juonipuoli oli hyvässä kuosissa. Wolverine oli tässä parhaimmillaan ja Xavier/Magneto parivaljakko loisti myös sekä tulevaisuudessa että menneisyydessä (1960-luvulla), hahmot oli kirjoitettu hyvin esikuvien mukaan ja näyttelijät olivat erinomaisia.

Nuo uudenmalliset Sentinelit olivat minulle vähän outoja, koska en ollut törmännyt niihin aiemmin sarjakuvissa, mutta 60-luvulle mentäessä tuli sitten vastaan niitä tutumpia vahteja. Tulevaisuus oli vähän ankean puoleinen, eikä se kiinnostanut valtavasti mutta onneksi siellä ei viivyttykään kauaa vaan valtaosa tarinasta tapahtui 60-luvulla. Vanhana Marvel-fanina nautin elokuvasta täysin siemauksin. (9/10)

Space Station 76 (2014)
Kuvitelma siitä millaista olisi ollut jos 70-luvulla oltaisiin liikuttu suvereenisti avaruudessa ja asuttu avaruusasemilla ja -aluksilla. Mukana siis hippeilyä. Liv Tyler tuli uutena jäsenenä avaruusaseman miehistöön ja törmää pikkuisen erikoisiin hahmoihin joita siellä on. Kapteeni yritää peitää homouttaan ja haikailee pois lähteneen miehen perään. Robottikätinen remonttireiska kasvattaa huumeita kasvitarhassa jne.

Ok idea mutta toteutus oli syvältä. Yksi aneemisimpia filmejä mitä olen koskaan nähnyt. Varsinaista kunnon juonenkaarta ei ole ja käsikirjoitus on melko tylsä. Näyttely on heikkoa ja erikoistehosteet, joita on kait yritetty 70-lukuun sopivaksi ovat pelkistettyjä (feikin näköisiä). En voi suositella tätä kenellekään (3/10)

Edge of Tomorrow (2014)
Tompan uusin scifi-pätkä. Cruise on filmissä armeijan tiedotusupseeri joka suututtaa pomonsa ja joutuu vastustuksestaan huolimatta rintamalle, ja joutuu vastustuksestaan huolimatta rintamalle taistelemaan Maapallolle hyökänneitä alieneita vastaan... Ei ollut valtavia odotuksia tämän suhteen koska olin täysin välttynyt spoilereilta ja hypeltä tämän suhteen, mutta tämähän oli myös nautittavaa scifiä. Oli hauska nähdä Cruise alussa niljakkaana pelkurina kaikkien sankariroolien jälkeen :tongue:. Juoni oli kohtalaisen simppeli, mutta toimi hyvin. (8/10)

How to Train Your Dragon 2 (2014)
Eka osahan oli yksi parhaita animaatioita koskaan ja oli pieni pelko että yritetäänköhän tässä nyt vain rahastaa katsojia turhalla jatko-osalla, mutta pelko osoittautui onneksi turhaksi sillä tämä oli vähintään yhtä hyvä kuin ekakin osa, ellei peräti parempi. Juonesta lyhyesti sen verran että tuttu viikinkiheimomme törmää muihinkin jotka ovat kasvattaneet lohhareita. (9/10)

Justice League: Crisis on Two Earths (2010)
Lisää animaatiota. Tarina alkaa rinnakkaistodellisuudesta missä Lex Luthor ja Jokeri ovat hyviä tyyppejä ja taistelevat vastarintaliikkeenä supersankareiden sortoa vastaan. Lex keksii kuinka mennä toiseen vaihtoehtotodellisuuteen, eli tähän meille tuttuum DC-universumiin. Siellä hän hommaa Justice Leaguen sankareita auttamaan sortajia vastaan. Ihan toimiva leffa kaikin puolin (7/10)

Superman/Batman: Public Enemies (2009)
Tässä taas Lex Luthor valitaan USA:n presidentiksi ja hän käyttää valtaansa häikäilettömästi vastarinnan kukistamiseen hommaamalla avukseen supersankareita jotka lain puolella toimivat vastarinnan kiiskejä kuten Teräsmiestä ja Batmania vastaan. Juoni oli vähän heikompi ja leffa oli pääasiassa melko yksioikoista mättöä. (5/10)

Dracano (2013)
Yliopistoprofessorilla on meneillään koe jolla hän yrittää hallita tulivuoren purkausta ja valjastaa energiaa hyötykäyttöön. Kokeen tulivuorella laavassa olleet lohikärmeet heräävät horroksestaan ja alkavat tuhota ympäröivää seutua armeijan koittaessa salaa taistella niitä vastaan. Käsikirjoitus on täysin B-tasoa ja näyttelijät samaten. Juuri mitään positiivista sanottavaa tästä ei keksi. No, ei nyt aivan läpimätä kuitenkaan eli (2-3/10).

• Kiiuski hahmo
  • Kiiuski
    Kaartilainen

28.09.2014 15:57 #231 :: Kiiuski
The giver.
Ihana elokuva täytyy myöntää, mutta muistutti hieman liikaa nälkäpeliä ja divergenttiä uudesta maailmasta/yhteiskunnasta.. nyt vaan odotetaan että saan aloitettua saman kirjana <3

28.09.2014 17:59 #232 :: Kirjaneito
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
^The Giverhän on kirjana ilmestynyt jo 1993, joten enneminkin Nälkäpeli ja Divergent ovat ottaneet vaikutteita siitä. :wink:Minun on pitänyt lukea kirja jo jonkin aikaa.

28.09.2014 19:52 #233 :: Kultasuu
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Katsoin juuri äsken elokuvan 50/50 joka kertoi syöpää sairastavasta nuoresta miehestä. Ihan ok ja kauniskin leffa, vaikka olikin aika perusjuttua eli kyllähän tämän katsoi ihan mielellään ja sitä en kerro, että selättikö kaveri syövän vaiko ei.
Muokannut 28.09.2014 19:53 Kultasuu

28.09.2014 23:15 #234 :: poistettu
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Sin City, A dame to kill for.
Oli kyllä mainio. Hain heti soundtrackin ja kirjoittelinkin. Mukava se tunnelma, mikä on noissa Sin Cityissä. Eikä näin miehenä voi valittaa, koska Jessica Alba oli siinä. Voisin katsoa elokuvan, jossa ei tapahtuisi mitään muuta, kuin olisi Jessica Alba. Hän on niin hyvä näyttelijätär?

12.10.2014 16:45 #235 :: Rasimus
Transcendence

Piristävää nähdä "tekoäly maailmaa valloittamassa" -elokuva, joka ei sisällä eeppistä toimintaa, massiivisia erikoistehosteita, ja millisekunneissa mitattavia kohtauksia. Päinvastoin, leffa on hyvin hillitty, hidas ja rauhallinen. Negatiivisesti tämä näkyy myös näyttelijätyössä, sillä Morgan Freeman, Johnny Depp, Paul Bettany jne. eivät varsinaisesti räisky, vaan vain "kertovat" tarinan.

Positiivisesti se tarina ei ole sittenkään mitään yksiulotteista Terminatorin Skynet-tavaraa, vaan aivonsa tietokoneeseen lataavan Deppin hahmon motiivit ovat paljon vaikeammat (minkä tämä ilmeisestikin tajuaa lopulta itsekin, kun antaa elokuvan päättyä kuten päättyy). Toki juoni sisältää paljon outoja ratkaisuja (siis tavallinen FBI-agentti saa ihan oikeasti päättää maailman kohtalosta?) mutta lähtökohtaisesti tarina on kiitettävän älykäs ja ajatuksia herättävä. Mistään tajunnanräjäyttäjästä ei kuitenkaan ole kyse.

Omituista kyllä, suurimman osan ajasta elokuva toi jatkuvasti mieleen lyhytikäisen ja totaalisen kesken jääneen tv-sarjan Odyssey 5.

Godzilla

Fatzillaksi ihan oikeutetusti kutsuttu hirviö rymistelee konsensusmielipiteen mukaan vähän paremmin kuin viidentoista vuoden takaisessa ensimmäisessä amerikkalaisversiossa, mutta emmä silti tätä niin kauhean upeaksi tai katsomiskelpoiseksi elokuvaksi kutsuisi. Käsikirjoitus olisi ollut kiva olla olemassa jo ennen leffan tekoon ryhtymistä, nyt vain haahuillaan kohtauksesta toiseen ilman kummoisempaa päämäärää kuin saada hirviöt tappelemaan keskenään.

Locke

Elokuva jossa näkyy vain ja ainoastaan yksi näyttelijä, ja jossa kamera ei missään välissä poistu tämän ajaman auton ulkopuolelle, ja jossa vain ja ainoastaan roikutaan puhelimessa puhumassa... No jos se kelpasi sellaiselle elokuvalle kuin Haudattu (Buried, 2010), niin kyllä se kelpaa Lockellekin. Voisin nillittää, että elokuva menettää taidemuotona tarkoituksensa jos sen voi yhtä hyvin esittää yhden henkilön näytelmänä tai vaikkapa vain kuunnelmana, mutta tarina joka kerrotaan on silti hyvä (ja vaihteeksi maanläheinen, oikeaa elämää muistuttava) ja tapa kertoa toimii.

Päähenkilö Locke on rakennustyömään ylin työnjohtaja, joka on juuri saanut kuulla syrjähyppynsä olevan synnyttämässä hänen lastaan. Mies päättää tehdä kerrankin elämässään oikein, ja hyppää auton rattiin ajaakseen kauas synnyttävän muijan luokse, samalla vaarantaen seuraavan aamun tärkeän betonin valun ja oman perhe-elämänsä.
Varoitus: Spoiler.

16.10.2014 03:13 #236 :: Moonlord
Hangar 18 (1980)
Astronautit törmäävät kiertoradalla ufoon, joka tekee pakkolaskun Arizonaan. Heitä syytetään satelliitin menettämisestä ja kaverin kuolemasta. Tästä suivaantuneena he aikovat etsiä todisteet että siellä oli tosiaan ufo, kun he huomaavat pian heidän syyttömyytensä todistavat nauhat manipuloiduiksi. Hallitus tutkii salassa löytämäänsä ufoa, hallitus tekee kaikkensa pitääkseen asian piilossa ainakin pari viikkoa, kunnes presidentinvaalit ovat ohitse, ja astronautit ovat seurannassa ja takaa-ajettuina kun he yrittävät selvittää juttua. Elokuva on toteutukseltaan vähän heikommin tehty mutta juoni on pääpiirteittäin ihan mielenkiintoinen. (5/10)

Sin City: Dame to Kill For (2014)
Lisää Frank Millerin Sin City sarjakuvaa filmattuna. Tarina on vähän sirpalemainen koska se koostuu monesta eri sarjakuva-albumista. Peluripoika pelaa pokeria isäänsä vastaan, mies joutuu uudelleen ex-vaimonsa pauloihin ja strippari janoaa kostoa. Ekan leffan tasolle ei päästä mutta paikoitellen saatiin Film Noir fiiliksiä aikaiseksi. Kuvaus oli edelleen tyyliteltyä, mustavalkoista hyvin sarjakuvamaista. (7/10)

• Saki hahmo
  • Saki

16.10.2014 07:34 #237 :: Saki
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Titanicin. Hehhee, en yhtään tykkää nyyhkyleffoista mutta pitihän se katsoa kun en ekakerralla jaksanut loppuun asti :tongue:Tiukkaa se teki nytkin, ihan liian hidastempoinen ja pitkä ja tylsä minun makuuni.

16.10.2014 11:16 #238 :: Piru Naiseksi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Pari viikkoa sitten kävin katsomassa ´Estherin kehä`-elokuvan, Rakkautta ja anarkiaa -tapahtuman esityksenä, jonka jälkeen keskusteltiinkin. Nuoresta afrikkalaisnaisesta kertova, ainakin osin suomalaisten tekemä dokumenttihan tuotos on.

Kuten aina näin kaukaisia elokuvia katsellessani huomioin sitä, miten toisaalta vieraalta ja toisaalta tutulta tarinan tapahtumapaikat ja ihmiset näyttivät. Oli helppoa uskoa, että lajimme evoluutiossa on ollut pullonkaula, jonka läpäiseminen on samankaltaistanut ihmiset. Elokuvan maailmassahan amerikkalaistyylinen ympäristö, ihmiset ja toiminta taitaa yhä hallita kaupallisia markkinoita. Näin ajatellen ymmärtää, miksi useat kassamagneettifilmit tuntuvat maalilta, joka tuotettu sekoittaen kaikkia mahdollisia värejä.

Itse pyrin katsomaan teatterissa joko kotimaisia tai pienehköjen toimijoiden tuottamia, hieman ns. erilaisia elokuvia. Suosikkifilmit esitetään näet nykyisin yllättävn nopeasti myös TV:ssa, joten jos ei kaipaa ensimmäisten joukossa suosikkia katsovan osaa tai elokuvateatterin toiston laatua, voi odottaa.

Myönnettäköön, että joskus tulen lähteneeksi teatteriin katsomaan jotain ´aivot narikkaan`-hömppää ... toisinaan jopa vahingossa.

18.10.2014 21:57 #239 :: Piru Naiseksi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tänään huomasin taas, että on elokuvan aika. Päivästäni peruuntui niin työ kuin eräs orastanut harrastusmeno. Kävin katsomassa He ovat paenneet -elokuvan. Ennakkotietojen perusteella odotin ankeaa filmiä, ja ankea elokuva oli. Ahdistavuus ei päästänyt katsojaa otteestaan oikeastaan missään vaiheessa, vaan ikävä tilanne seurasi toistaan. Näinhän rakentuvat monet ns. toimintaelokuvatkin mutta niiden ryske, pauke ja pulmat tuntuvat katsojasta jännittäviltä, eivät ahdistavilta. Äsken näkemässäni filmissä raju, suora väkivalta oli osin väistynyt vapaudenriiston ja väkivallan uhan tieltä. Huomasin taas, ettei raakaa fyysistä väkivaltaa tarvitse suoraan kuvata, vaan uhka välittyy tunneilmaisujen ja tapahtumiin vain vihjaavien kuvien avuin. Elokuvan katsojakin joutuu aktivoitumaan ja miettimään, mitä filmissä oikein tapahtuu, mitkä ovat henkilöitten päämäärät ja motiivit, mitä he tuntevat, ja ... voisiko tapahtunut olla totta. Helpolla tällainen elokuva ei katsojaa päästä.

19.10.2014 15:52 #240 :: Moonlord
Hideaways (2011)
Kertomus pojasta joka perii perheensä sukukirouksen, eli eri lailla vaikuttavat voimat. Pojalla tämä ilmenee niin että hänen pelätessään kaikki elämä hänen ympärillään kuolee. Kasvit kuihtuvat ja ihmiset ja muut eläimet kuolevat lähiympäristössä. Poika pakenee metsään, kauas muista ihmisistä ja tutustuu syöpään kuolevaan tyttöön...

Ihan kiva filmi, joskin melko ennalta-arvattava. Pikkuisen romantiikkaa ja fantasiaa. Hyvin samantapainen elokuva oli vielä parempi Tuck Everlasting (2002) . Hideaways leffalle (6-7/10).

Angel-A (2005)
Vaikka Luc Besson on yksi suosikkiohjaajiani (siellä huipulla Kubrickin ja Kurosawan rinnalla) niin jostain syystä tämä oli jäänyt katsomatta. Mitään hypetystä en ollut kuullut tästä etukäteen joten ei ollut juurikaan ennakko-odotuksia. Pääosan mies, Jamel Debbouze oli leffan alussa niin ärsyttävä höpöttäjä ja pikku-nilkki että melkein jo lopetin katsomisen, mutta sitten kun päästiin kohtaan missä hän mietti sillalta hyppäämistä ja saatiin Angela (Rie Rasmussen) mukaan kuvioihin niin leffa parani huomattavasti. Rasmussen teki Angelana huippuroolin ja kun juonikin paljastui hyväksi, pääasiassa hienojen keskustelujen takia, niin tämä olikin upea elokuvaelämys. Olipa tippakin silmäkulmassa yhdessä vaiheessa. Laadukasta ohjaustyötä ja vaikka elokuva oli mustavalkoinen niin siitä huomasi että se oli todella hyvin kuvattu. Ehdottomasti kannattaa tutustua mikäli tulee vastaan. (8-9/10)

Starship Rising (2014)
Likimain kotivideotasoinen elokuva. Tehosteet olivat kohtalaisen hyviä mutta kun käsikirjoitus, ohjaus ja näyttely kusivat niin heikoksi jäi. Alku olikin todella mielenkiinnoton. Elokuva siis kertoi avaruusaluksen miehistöön kuuluvasta luutnantista joka sotkeutuu mukaan valtapolitiikkaan kaapatessaan aluksensa komentoonsa ja liityttyä kapinallisten puolelle. Loppupuolella tarina muuttuikin jo likimain kiinnostavaksi mutta liian myöhään. Elokuvalle luvattiin jatkoakin lopputeksteissä (3/10)

Valvojat: RaccoonRasimus