14.07.2015 10:10 #341 :: Rasimus
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Huomaa, että Musta Aukko osaa tökkiä niin monella eri tasolla. Leffahan itseasiassa muistuttaa minusta ristiin 50- ja 60-luvun virityksiä mutta ei vahingossakaan alkavaa 80-lukua (release date 1979 joulukuu). Ansioksi sanottava, että myös tarina oli ehtaa wanhan ajan populääri-HC-scifiä (kappa) ja siinä mielessä ansiokas yritys.

Mielestäni Maximillian on yhä valkokankaan yksi hyytävimmistä ja paholaismaisimmista roboteista. Leffan loppu oikein hieroo paholaismaisuuden katsojan silmille, jos ei tämä vielä itse ole sitä honannut.

En oikein tiedä pitäisikö tuota katsoa vakavissaan nostalgisella "no ne oli niitä aikoja" -asenteella, vai tahattoman koomisena camp-pläjäyksenä. Pienessä sievässä leffa on kuitenkin hyvää tavaraa, vaikka se ei silti mitään huonon elokuvan juhlaa ole haihurrikaanityylillä (kannattaa katsoa koko kolmen leffan sarja peräkkäisinä sunnuntaina).

14.07.2015 12:41 #342 :: haplotus
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Maximillian kyllä oli robottina hyvä kokeilu tekoälyn kääntymisestä ihmistä vastaan. Eikä mulla mitään ole esimerkiksi tohtori Reinhardtin hahmoakaan vastaan. Ajoi pahiksen roolia tarpeeksi mukavasti.

Mutta vika taisi tosiaan olla siinä, ettei tuo oman aikansa tuotokseksi mieltäminen ja muistaminen vain oikein ottanut onnistuakseen. Jossain vanhoissa Flash Gordon -sarjakuvissa sitä antaa mennä vaan, mutta tässä tuo homma kolisi kivikkoon viimeistään tavassa kuvata pelastumista mustalta aukolta ja se sitten vei pohjaa koko elokuvalta. Ehkä se pieni sievä päällä olisi voinut auttaa.

Musta aukko näyttää olleen ehdolla Oscareissakin kahdessa kategoriassa, joista toisessa hävisi efektipystin sellaiselle pikkuleffalle kuin Alien. Olihan tämä tästä kantista ihan mukavaa katsella.

14.07.2015 17:54 #343 :: Emelie
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tuli katsottua Haihurrikaani eli Sharknado. Aivan jäätävää kamaa, se ei ollut edes niin huono että olisi ollut hyvä.

Parasta leffassa oli se, että haiden ilmestyminen oli ihan normaali juttu, kukaan ei hämmästynyt asiasta lainkaan. Kaikki muu olikin sitten silkkaa tuskaa. En ihan hiffaa, miksi tätä leffaa on jossain yhteyksissä sanottu kulttileffaksi (tai potentiaaliseksi sellaiseksi), minusta tässä ei ollut lainkaan edellytyksiä sellaiselle.

Ja hämmennyin totaalisesti, kun minulle selvisi että tästä leffasta on olemassa sekä kakkososa (tästä olin kuullut jotain), mutta myös kolmas osa on olemassa ja tulossa leffateattereihin ihan kohta. Miksi?

Ei tätä voi suositella edes aivot narikkaan leffaksi, pää ei vaan kestä.

14.07.2015 17:57 #344 :: punnort
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Katsoin eilen Emmanuelle and the last cannibals. Elokuvan alkuosa oli kökköä pehmopornoa, elokuvan loppuosa taas kökköä kannibaaliväkivaltaa. Suosittelen b-luokan viihteen ystäville, jotka haluavat lyödä kaksi kärpästä samalla iskulla.

14.07.2015 21:39 #345 :: Rasimus
Get Shorty - Hyvä pätkä

Mä vähän ihmettelen miksi minulle ei ole jäänyt muuta mielikuvaa elokuvasta kuin että se ei ole katsomisen arvoinen. Etenkin kun nyt sitä katsoessa se tuntuikin toimivalta ja letkeydessään tyypilliseltä Elmore Leonard -filmatisoinnilta. Ei ehkä parasta Leonardia, se titteli menee pikemminkin Tarantinon Jackie Brownille ja Lopezin ja Clooneyn tähdittämälle Out of Sight:lle (Mieletön juttu), mutta ihan hyvä silti.

Mielenkiintoista. Kaikki näkemäni Leonard-leffat (eli noin kolmannes kaikista tehdyistä) tekijöistä riippumatta ovat aina niin samankaltaisia. Toki tarinan, tyylin jne. ymmärrän kun on sama kirjallisuuspohja, mutta että musiikkinakin letkeä hissijenkka jne. (Siis silloin kun ne ovat näitä rikosjuttuja, eikä 3:10 to Yuma -länkkäreitä.)

Emelie kirjoitti: En ihan hiffaa, miksi tätä leffaa [Haihurrikaani] on jossain yhteyksissä sanottu kulttileffaksi (tai potentiaaliseksi sellaiseksi), minusta tässä ei ollut lainkaan edellytyksiä sellaiselle.

Lähinnä sen takia, että sillä on jo niin innokas ja laaja fanikuntansa, ettei kulttistatuksessa ole enää mitään epäiltävää.

Itse sanoisin suosion syyksi sen, että toisinkuin perusroskaleffat, Haihurrikaani kuitenkin etenee liukkaasti ilman tylsiä, venytettyjä tai fylliltä vaikuttavia kädettömästi tehtyjä kohtauksia. Toisaalta älyttömyydet ovat niin älyttömiä, että niistä pystyy nauttimaan kuten todella huonojen roskaleffojen yhteydessä pitääkin nauttia. Lopputuloksena on ns. parhaat palat molemmista maailmoista. Leffa on ammattitaitoisesti (poikkeuksena SyFyn normaaliin tuotantoon - mutta nyt onkin myös Asylum-pulju kyseessä) ja harkiten tehtyä paskaa, joka vain nyt sattui onnistumaan paremmin kuin keskiverto spoof-komedia (eli nämä suosittuja leffoja parodioivat roskakomedia tyyliin Scary Movie - joka sekin oli vielä melkein onnistunut tuotos).

Emelie kirjoitti: mutta myös kolmas osa on olemassa ja tulossa leffateattereihin ihan kohta. Miksi?

Ei sitä leffateatteriin tartte mennä katsomaan. Se tulee lähisunnuntaina meillä tv:stä. Ei vielä ensisunnuntaina, silloin tulee kakkososa, mutta sen jälkeisenä.
Muokannut 14.07.2015 21:52 Rasimus

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

20.07.2015 20:40 #346 :: Nylkky
Minions

Huh huh mikä leffa! Nyt o vatsalihakset naurettu kipeäksi. Aivan loistava elokuva kuinka Gru sai kätyrinsä (pienien vahinkojen kautta) suosittelen kaikille.

21.07.2015 09:59 #347 :: Emelie
Terminator - tuhoaja

Ennen uusimman Terminator leffan katsomista piti verestää muistoja edellisten osien katsomisella (vaikkakaan uudemmassa leffassa ei ole kyse oikeasti sarjan seuraavasta osasta vaan ennemminkin reboot). Ykkösosa oli ihan hyvä elokuva, mutta siihen se sitten jäikin. Tarina eteni aika jähmeästi ja muutenkin dialogi oli melkoisen puisevaa. Plussaa siitä, että elokuva alkoi ihan heti.

Terminator oli juuri oikean robottimainen liikkeissään ja tekemisissään (ja huh huh, kylläpä Schwarzenegger oli kovassa kunnossa). Elokuvan erikoistehosteille ja niiden heikkoudelle antoi aika paljon anteeksi, koska leffan budjetti oli pieni ja elokuva on jo aika vanha. Siitä kyllä natisen, että elokuvan lopussa, kun Terminaattorin runko on enää jäljellä, sen kävely oli kauheaa (aiheutti huvittavuutta jännityksen sijaan). Mutta sitten kun päästiin siihen, että sen jalat olivat murskana ja se jahtaa Sarahia ryömimällä, se oli hyvin tehty ja oikeasti aika pelottavankin oloinen.

Kyllä tämän katsoi, mutta oikeastaan vain sen takia, että sai mieleen tarinan alun paremmin ennen toisen osan katsomista.

Terminator 2: Tuomion päivä

Tämä oli sitten jo ihan toista luokkaa ekaan osaan verrattuna. Toki budjetti oli huomattavasti suurempi, joka näkyi leffassa, mutta myös sen takia, että näyttelijät olivat kehittyneet. Minä pidin tästä leffasta paljon. Olen sen toki nähnyt useampaan otteeseen, mutta viime kerrasta on aikaa.

Juoni eteni hyvin ja hahmotkin pääsivät tekemään oikeasti jotain muutakin kuin vain juoksemaan pakoon. Erikoistehosteet olivat hienot, paljon paremmat kuin monissa nykyajan elokuvissa. Robert Patrick sopi rooliinsa T-1000 terminaattorina ja Edward Furlong oli loistava John Connor (olen aina harmitellut sitä, että Furlong joutui huonoille teille, hän on tehnyt muutaman todella hienon roolin ja olisin toivonut hänelle parempaa tulevaisuutta näyttelijäurallaan).

Mutta siis hyvä leffa, jossa oli oikea fiilis ja tekemisen meininki. Hiukan jäi ärsyttämään se, että kenellekään ei tullut mieleen missään vaiheessa pohtia, että miten T-1000 saadaan tuhottua. Siihen kyllä ammuttiin reikiä toisen perään, vaikka selvästi nähtiin, että se ei vaikuta paljoa...

Sharknadosta:

Rasimus kirjoitti:

Totta, enpä tajunnut tuota. Ohitan ihan suosiolla, kauheaa kuraa. :p

21.07.2015 13:05 #348 :: Rasimus
Hard Candy

Kymmenisen vuotta vanha elokuva, mutta kun teki jotain mieli katsoa eikä töllökään tarjonnut mitään mielenkiintoista. Tehty pienellä budjetilla, joten tarinassa on vain kaksi henkilöä jotka keskustelevat koko leffan ajan. Twisti onkin siinä, että Ellen Pagen esittänä teinityttö pistää todella koville Patrick Wilsonin esittämän pedofiilin. Sellaisella dexterimäisellä psykopaattisarjamurhaaja-tavalla. Lopputulos on sen verran hyvää tavaraa, vaikkakin yllättäen väkivallatonta, että ei ole ihme että leffa muistetaan yhä mainita eri yhteyksissä.

2001 Maniacs

Uusintaversio 60-lukulaisesta gore-kauhuleffasta 2000 Maniacs. Kieli poskessa tehtyä touhua, jossa pahasti ja tahallisesti ylivetävä Robert Englund (Painajainen Elm Streetillä Freddy ja 80-luvun V-sarjan Willie) pistää kaheleiden pikkukaupunkilaisten kanssa ärsyttäviä teinejä lihoiksi (siis niinkuin lihasopan lihoiksi). Ajatuksena että etelävaltioiden punaniskat kostavat pohjoisen jenkeille sisällissodan vääryyksiä.

Ihan katsottava pienessä sievässä, mutta ei mikään klassikko.

Sharknadosta:

Emelie kirjoitti:

Rasimus kirjoitti:

Totta, enpä tajunnut tuota. Ohitan ihan suosiolla, kauheaa kuraa. :p

Päivän hyvä kysymys: Jos huonot leffat menevät suoraan dvd:lle kulkematta leffateatterin kautta, niin mitä suoraan televisioon sanoo leffasta?
Muokannut 21.07.2015 13:07 Rasimus

22.07.2015 14:57 #349 :: Mustelmann
Elysium

Olihan tämä ihan kiva, joskaan ei mitenkään mieltä päräyttävä katselukokemus. Ohjaaja Neill Blomkamp on kuulemma kovakin tekijä, mutta saako niin sanoa, jos vyöllä on yksi laadukas leffa, eli District 9? Chappie on vielä näkemättä ja siinäpä miehen tuotokset taitavat ollakin. Jotenkin Blompista tulee mieleen Timo Vuorensola, jolta haastattelussa kysyttiin, että mitäs kaikkea olet Iron Skyn lisäksi tehnyt ja vastaus oli, että en kauheasti mitään. Ehkä olen vain sattunut lukemaan liian monta kehuvaa arvostelua ja hypekeskustelua, mutta ei tämä Elysium ihan vastannut sitä tasoa, jota ohjaajan maineen perusteella odotin. Luvassa olisi pitänyt olla jonkinlainen yhteiskunnallinen kannanotto johonkin suuntaan, mutta itse en leffasta sellaista löytänyt. En toki voi sanoa, että olisin mitään poliittista sanomaa varsinaisesti kaivannutkaan.

Mutta siis, hyvä leffahan Elysium kuitenkin on, sillä onhan tässä enemmän ideaa kuin tavanomaisessa kesäleffassa. Matt Damon on paskaduunari ylikansoitetulla ja slummiutuneella maapallolla, jolla asuu vain köyhälistö rikkaan eliitin nauttiessa Elysium-avaruusaseman ihanteellisista olosuhteista. Tämä heijastelee tietysti nykypäivän tilannetta, jossa maailman varallisuus ei ole jakautunut ihan tasapuolisesti. Kun duunari joutuu vakavaan työtapaturmaan, on hänellä vain muutama päivä elinaikaa, eikä parannuskeinoa löydy muualta kuin korkeuksissa leijailevasta paratiisista. Tästä alkaa melko peruskaavan mukainen scifi-toimintaleffa, joka näyttää perhanan hyvältä, mutta ei erityisemmin säväytä missään vaiheessa. Sen romanssintapaisen sivujuonteen olisi voinut unohtaa tälläkin kertaa, mutta ilmeisesti nais- ja mieshahmon yhdessä hengailuun ei voi olla muuta perustetta. Mutta se eksopuku oli loistava, tuollaiset härvelit kiehtovat kyllä aina.

Prometheus

Vaikka pidänkin suuresti Alien-elokuvista, en ole jaksanut katsoa tätä aiemmin. Arvelin kyllä ennakkoon, että tiedossa on keskimääräistä parempi jatko-osa (tai tässä tapauksessa esiosa) mutta en silti pystynyt suhtautumaan tähän oikein muuna kuin vanhan jutun uudelleenlämmittelynä. Toki uskottavuutta lisää se, että ohjaajana on Ridley Scott, jonka tuotantoa ensimmäinenkin Alien-elokuva on. Mielestäni on silti aiheellinen kysymys, tarvitseeko Alienin maailma tällaista selittävää taustateosta, varsinkin kun elokuva ei edes vastaa paljon mihinkään. Sitäkin voidaan kysyä, mitä tekemistä tällä on Alienin kanssa ylipäätään, koska kyseessä on aiemmasta jatkumosta melko rajusti poikkeava leffa, jossa klassista avaruusoliota ei nähdä lainkaan.

No, oli leffa alienia tai ei, niin ainakin se on komean näköinen scifi-seikkailu, josta ei hämyisää tunnelmaa ja kauniita maisemia puutu. Alkupuolella onkin aistittavissa lupaus jostain suuresta ja mielenkiintoisesta, kun Prometheus-alus saapuu vieraalle planeetalle, jonka synkältä pinnalta olisi tarkoitus löytää selvyys ihmiskunnan alkuperään. Leffan edetessä aloin kuitenkin miettimään yhä enemmän, mistä tässä oikein on kysymys, koska ensimmäisen tunnin jälkeen ei tunnu tapahtuvan paljon mitään. Miehistön jäseniinkään ei auta keskittyä, koska juuri kukaan heistä ei tunnu seuraamisen arvoiselta. Ainoastaan Michael Fassbenderin pitkälle kehittynyt androidi on jollain tavalla kiintoisa hahmo. Kaikki muut joko sekoilevat typerästi tai kyhjöttävät aluksessa tekemättä mitään.

Elokuvan visuaalinen tyyli on tiukasti hallinnassa, mutta muuten tyyli ei meinaa oikein löytyä. Prometheus ei ole toimintaelokuva, vaikka toimintaa vähän mukana onkin. Ei myöskään kauhua tai jännitystä, vaikka pari jänskää kohtausta nähdäänkin. Kunnollisesta hirviöleffastakaan tämä ei mene, sillä groteskeja örvelöitä on mukana aivan liian vähän. Lopun jättimäinen facehugger sentään vähän pelastaa. On vaikea sanoa, mitä mieltä olen kokonaisuudesta, sillä ihan täyttä kuraa tämä ei ollut, mutta ei leffaa juuri kehumaankaan pysty. Scifistisenä hämytrippinä Prometheus on ihan ookoo, Alien-elokuvana suorastaan kelvoton.

22.07.2015 16:13 #350 :: Piru Naiseksi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Viime viikonloppuna kävin katsomassa Citizenfour-elokuvan. Aavistin elokuvan jonkinlaiseksi vakoojafilmiksi, ja moinen jännitys kiinnosti juuri tuolloin, kesänlämpöisen uimaranta- ja uimalaelämän lomaan. (Sitä paitsi minulla on muutama vapaalippu, joiden voimasaolo uhkaa umpeutua. Vaihtoehtoina on siis joko katsoa ennakolta vain jonkin verran nappaava raina tai jättää liput käyttämättä...)
Nyt ehdin nipin napin ehdin teatteriin vaihtamaan vapaalippuni esitykseen oikeuttavaksi. Onneksi tungosta ei ollut.
Elokuva alkoi. Hiljalleen huomasin, että jotain puuttui. Suomenkielistä tekstitystä ei ollut! Sain siis vajaa parituntisen filmienglannin preppauskurssin kaupanpäällisenä. (Itse lippuun oli merkitty näytöksen
kieli, ja varmaan se kerrottiin elokuvaluettelossakin. En vain kiireessä
älynnyt valikoida tekstitettyä versiota.) Mutta tässä näytöksessä oli
sitten tilaa, eikä kälättäjiä tai muita häiritsijöitä ollut lainkaan. Suomenkielisiä kuului ainakin osa yleisöstä olevan, filminodotuskeskusteluistaan päätellen.

Juoni oli jännittävä, ja koska olen muistavinani elokuvan perustuvan tositapahtumiin, pystyin päättelemään, ettei vakoilu- tms. urkintafiktioiden tarinointi ole täysin mielikuvituksen tuotetta. Mietin, miten tavallinen kansalainen voisi välttää tietojensa päätymistä viranomaisten tmv. saataville. Vaikka mitään varsinaisesti salattavaa ei olisikaan, niin ei tunnu mukavalta, jos vieras taho - vaikka suomalainenkin viranomainen - saa selville asioita, jotka itse haluaa pitää vain omana tietonaan ja jos jakaa, niin jakaa omasta halustaan. Elokuva virvoitti mielessäni ajatuksen siitä, millaista valheellista tietoa voi seuraamuksitta itsestään syöttää urkkijoiden ulottuville, ja salata todelliset asiainlaidat.
Vakoojaksi tai tietokuriiriksi minusta ei olisi, ainakaan tieten, kasvon- ja kehonilmeeni herättäsivät tutkijanoviisinkin epäilyt.
Muokannut 22.07.2015 16:17 Piru Naiseksi Syy: lisäys

25.07.2015 17:33 #351 :: Rasimus
Maggie

Outoa nähdä Schwarzenegger vakavassa draamaroolissa machobullshitin sijaan. Vaikka kyse on zombileffasta, ei Arttu pistä sikke suussa eläviä kuolleita halki, poikki ja pinoon. Tai no, kyllä se pari tappaa, mutta sekään ei ole niin kauhean sulavaa ja oikeistotoimintafetissipornahtavaa kuten yleensä.

Eikä elokuvan zombi-invaasio edes tarkoita käsittämätöntä apokalypsia, jossa yhteiskunta ei pysty muka mitenkään varautumaan tai taistelemaan vastaan, lukuunottamatta kourallisia selviytyjiä. Sen sijaan tilanne näyttää olevan hyvin hallussa, mitä nyt yhteiskunta on hieman järkytyksestä ja poikkeustilasta lamaantunut (mutta yhä pystyssä!). Pureman saaneita jopa annetaan hoitaa kotioloissa, kunnes on aika viedä nämä karanteeniin viimeisiä hetkiään viettämään. Järjestelmä näyttää toimivan hyvin vaikka silloin tällöin joku odottaakin liian kauan. Ainakin otetaan ihmisten tunteet huomioon.

Tästä tilanteesta elokuvakin kertoo: Artun esittämän leskimaanviljelijän tytär tuodaan kotiin sairastuneena. Isäpappa ottaa tytön hoteisiinsa pyrkien tekemään tämän saattohoidosta mahdollisimman mukavaa. Tilannetta sitten puidaan surumielisesti leffan ajan. En tiedä miksi, mutta minun pitää jotenkin erikseen esimerkkinä mainita kohtaus, jossa tyttö on kavereiden kanssa ulkona hyvästejä jättämässä, mukana myös yksi kohtalotoveri, jonka zombitauti on edennyt hieman pidemmälle, ja jonka kanssa tilanteesta on mukavampi puhua kuin terveempien kavereiden kanssa.

Tarina on siis piristävää vaihtelua yli äyräiden menevälle klisezombitulvalle ja näkemys on vaihteeksi hyvin inhimillinen. Lopetus oli vähän odottamaton ja koskettava, mutta hyvin sopiva elokuvan yleiseen sävyyn ja sanomaan lähimmäisen rakkaudesta tms.

Valitettavasti täysipitkä elokuva on liikaa. Tarinan olisi voinut ihan hyvin tiivistää vaikkapa jonkin tv-sarjan tunnin jaksoksi. Nyt tulee paikoitellen valiteltua, että mentäisiin jo eteenpäin seuraavaan kohtaukseen / käänteeseen.

Mutta huono elokuva ei suinkaan ole, pikemminkin hyvä tai ihan ok. Mitä nyt vaivaa etenemisen laiskuus, hitaus ja junnaavuus.
Muokannut 25.07.2015 17:41 Rasimus

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
25.07.2015 18:23 #352 :: Mika
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Piru Naiseksi kirjoitti: Juoni oli jännittävä, ja koska olen muistavinani elokuvan perustuvan tositapahtumiin...

Kyseinen elokuvahan on siis dokumentti , joten voisi hyvinkin sanoa sen perustuvan tositapahtumiin! :wink:

25.07.2015 19:28 #353 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Oho, Rasimukselta positiivinen arvio Maggielle. Olet varmaankin ensimmäinen, jonka tiedän pitäneen elokuvasta millään tavalla. Itse en ole sitä vielä nähnyt, mutta ehkä uskaltaudun sen joskus katsomaan. Idea sinänsä ei vaikuta huonolta, mutta Arska vakavahenkisessä zombidraamassa, mitä vittua...?

28.07.2015 21:40 #354 :: Rasimus
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Nyt kun mainitsit, niin piti ihan piruuttaan googlata arvosteluita. Domessa Maggie haukuttiin lyttyyn, mutta pääsääntöisesti näytetään liikkuvan 3 tähden tuntumassa, Leffatykki antanut jopa neljä ja puoli! Yleisön diggauksestakin ollaan eri mieltä sen mukaan kysytäänkö Rotten Tomatoes- vai Metacritic-sivustoilta. Onpas tuo jakanut mielipiteitä :huh:

Joka tapauksessa, leffan ohjaaja on ollut tekemässä The Last of Us -peliä, joten ilmankos tyyli ja teemat tuntuivat jotenkin samankaltaisilta. The Last of Us:han on meinaan tarinaltaan hyvä peli, josta eräs mestari on tehnyt parhaimman näkemäni pelielokuvaversioinnin YouTubeen . Yleensä nuo peleistä leikatut leffakoosteet ovat pirun kökköjä. (Muoks: Sori, ohjaaja tehnytkin ns. title sequencen, eli hädin tuskin edes koskenut peliin)

Haihurrikaani 3 (Sharknado 3)

Ekassa Haihurrikaanissa viehätti nimenomaan se, että tekijät olivat täysin tosissaan (tai ainakin piilottivat naurunsa tai noloutensa todella hyvin) sen sijaan olisivat selvästi myöntäneet olevansa tekemässä itsetietoista roskaa.

Jotenkin jatko-osat eivät enää tunnu yhtä hyviltä, kun on koko aika sellainen fiilis, että tällä kertaa tehdään nimenomaan tahallaan kieli poskessa.

Kakkosessa se vielä menetteli, mutta nyt kolmosessa ollaan valahdettu täysin roskaleffaparodioiden lajityyppiin, ja sillä saralla on jo kilpailua hienojen Machette-elokuvien muodossa.

Kyllähän tämän silti katsoi, sillä mielenvikaisuuskerroin (insanity factor) on pidetty yhä korkealla.
Varoitus: Spoiler.

Julkkiksia muuten vilisi: Leijonan luolan (Shark Tank - höhöhöö) miljärdööri Mark Cuban presidenttinä, Penn ja Teller, Hasselhoff... Jopa George R. R. Martin pääsi hengestään, varmaankin kiitoksena hänen innostaan tapattaa suosikkihahmoja kirjoissaan.
Muokannut 28.07.2015 22:02 Rasimus

06.08.2015 20:47 #355 :: Mustelmann
Blood and Bone

Jengimaailmaan sijoittuva mätkintäleffa, jossa vankilasta vapautuva musta karju päättää pitää lupauksensa, eli huolehtia sellikaverin vaimosta ja lapsesta. Valitettavasti vaimo sattuu olemaan narkkari, jonka paikallinen rikollispomo on ominut itselleen, joten hänen ja lapsen elinolojen parantaminen vaatii viranomaisten sijaan ankaraa turpaanvetämistä. Tämä tapahtuu osallistumalla laittomiin katutappeluihin, joiden kautta viimeistä maalia kohti liikutaan lyönti kerrallaan. Mustaa nyrkkisankaria esittää Michael Jai White, jonka uran huippu oli luultavasti päärooli 90-luvun Spawn-leffassa. Miehen suuhun ei luonnollisesti ole aseteltu kovin montaa repliikkiä, mutta kehonkieli toimii verbaliikkaa huomattavasti paremmin. Läski tummuu musiikkivideomaiseen, mutta selkeään tyyliin, sillä nopeilla leikkauksilla ei huijata juurikaan. Perushyvä toimintapläjäys, jossa isot miehet pieksevät toisiaan rapin ja rokin soidessa taustalla.

The Mechanic

En ole nähnyt Charles Bronsonin alkuperäistä leffaa, joten en osaa arvioida, miten paljon tällä uusversiolla on tekemistä sen kanssa tai muutenkaan tehdä vertailuja. Molemmissa kuitenkin mestarillinen salamurhaaja opettaa taitonsa nuorelle oppipojalle ja samalla selvitellään petosten vyyhtiä. Tällä kertaa mestaria näyttelee Jason Statham, joka vastahakoisesti ottaa pomonsa luuseripojan koulutukseensa. Jännittäviä salamurhauskohtauksia ei kuitenkaan juuri nähdä, vaan toiminta luisuu enimmäkseen tavanomaisen räiskinnän puolelle. Juoni ei sisällä kummoisiakaan kikkoja, sillä luuseripoika keskittyy lähinnä toilailuun, jolloin Stathamin tehtäväksi jää ojentaa häntä isällisesti. Päähahmojen välillä ei myöskään ole mainittavasti kemiaa, mikä johtunee vain Stathamin kivikasvoisuudesta, jolle kukaan vastanäyttelijä ei mahda mitään. Leffa oli melko laimea katselukokemus, joka toki tyydyttää pahimman action-tarpeen.

Pusher

Tragikoominen sekoiluleffa Tanskan alamaailmasta, jossa pikkurikollinen jää epäonnistuneen huumekaupan takia velkaa pomolleen. Rahat pitäisi saada jostain, tai muuten edessä on kurinpalautus pomon ja hänen gorillojensa käsissä. Leffa on Nicolas Winding Refnin (Drive, Bronson ym.) ensimmäinen täyspitkä ohjaus, jolle tehtiin myös kaksi jatko-osaa. Näyttelijät ovat kaikki kadulta repäistyn oloisia, mutta silti jokainen suoriutuu roolistaan erittäin hienosti. Positiivinen yllätys oli nähdä tässä Mads Mikkelsen, joka taitaakin olla porukasta ainoa, jolle näytteleminen muodostui ihan oikeaksi uraksi. Leffa on kuvattu käsivaralta, mikä korostaa maanläheistä ja karua tunnelmaa erinomaisesti. Meininki on humoristista, mutta rikollista elämäntapaa ei todellakaan romantisoida, mikä on vain hyvä juttu. Vähän eri meno tässä, jos vertaa amerikkalaisiin jengileffoihin.
Muokannut 06.08.2015 20:53 Mustelmann

06.08.2015 21:22 #356 :: HourglassEyes
Megamind

Ehdottomasti yksi animaatiolempparini, joka on katsottava aina silloin tällöin. Will Ferrellin ääninäyttelemä sähläävä pahis Megamind saa aina hyvälle tuulelle ja löytyyhän tästä animaatiosta ihan asialliset musatkin AC/DC, Guns'n'Roses... :cheesy:

Star Wars Episode I: Phantom Menace

Tätä ei olekaan tullut katsottua pitkään aikaan. Syy lienee siinä, että lempparini sarjasta on aina ollut alkuperänen trilogia. Ei niin, että pitäisin näitä huonoina. Kuulunen siihen harvalukuiseen joukkoon, joka ihan oikeasti pitää näistä uusista episodeista. Varsinkin Palpatinen kieroilut ovat kiehtovaa seurattavaa - ja lopulta tietenkin myös Anakinin kohtalo. Lisäksi syyllistyn siihen perisyntiin etten vihaa, enkä edes inhoa Jar Jar'ia vaan hyväksyn tyynesti tämän kömpelyksen osana Lucasin mahtavaa perintöä... :wink:

• kyty

07.08.2015 00:23 #357 :: kyty
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
^Megamind on hyvä! Itsekin katson sitä toisinaan uudestaan, varsinkin jos haluan katsoa jotain animaatiota josta jää hyvä fiilis. Leffa jäi kumman vähälle huomiolle, johtuneeko siitä että se on liian poikkeava verrattuna muihin 3d-animaatioihin...?

Animaatiolinjalla, tuli viimein katsottua Big Hero 6. Olin osannut varautua siihen ettei leffa olisi yhtä kiinnostava kuin minkä käsityksen siitä aikoinaan sai, mutta yllättävän tylsä loppumaku silti jäi. Voi olla, että vaikutelma olisi toinen jos olisin nähnyt sen teatterissa, mutta nyt jäi fiilis että siinä mätti epämääräinen... jokin. Baymax oli ihan söötti, mutta silläkin pelattiin jotenkin niin että vitsi väljähtyi alkuunsa. Kliseitä oli paljon, sekä eleissä että vitseissä, ja nyt ne häiritsivät kummasti vaikka yleensä en häiriinny näin paljoa. Idea sinänsä oli mielenkiintoinen, mutta nyt ei vain napannut. :neutral:

07.08.2015 10:47 #358 :: Emelie
Stand by me

Stephen Kingin pienoisromaaniin perustuva tarina poikajoukosta, joka lähtee etsimään kadonneen lapsen ruumista. Olen nähnyt tämän leffan useamman kerran, mutta se ei ole haitannut lainkaan. Pidän tämän kaltaisten elokuvien fiiliksestä, sellainen iloisen haikea. King on kirjailijana parhaimmillaan tällaisissa pikkupaikkakuntakuvailuissa ja lasten kasvukertomuksissa. En ole pienoisromaania lukenut (pitäisi), mutta jotenkin elokuvasta tulee vahvasti esiin kingimäisyys, en tiedä pitääkö se sitten paikkansa. Tai sitten vaan haluan ajatella niin. Suurin hämmästys oli kyllä se, että Vern Tession (pullea pikkuskidi) näyttelijä Jerry O'Connell on sama tyyppi kuin Veronica Mars -elokuvan seriffi Dan Lamb. :shock:
Muokannut 07.08.2015 10:49 Emelie
Tykkännyt: Tapsa

• Niksu hahmo
  • Niksu

07.08.2015 13:25 #359 :: Niksu
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Nightcrawler. Pidin tätä elokuvaa oikein hyvänä, joskin loppu oli hieman turhan ruusuinen. Gyllenhaal on tässä pääosassa, joten jos hänestä ei pidä niin en suosittele. Mielestäni hänen roolisuorituksensa on kuitenkin erinomainen. Gyllenhaalille sopii hieman oudommat roolit ja tämän päähahmon tietty viaton kierous on jotenkin erinomaisesti ilmaistua. Todella miellyttävä leffa yöaikaan katsottavaksi.

• Tapsa hahmo
  • Tapsa

07.08.2015 14:49 #360 :: Tapsa
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Niksu kirjoitti: Nightcrawler. Pidin tätä elokuvaa oikein hyvänä, joskin loppu oli hieman turhan ruusuinen.

Vai oli Nightcrawlerin loppu turhan ruusuinen. Enpä haluaisi nähdä elokuvaa joka loppuu sinusta liian synkällä tai inhottavalla tavalla.
Muokannut 07.08.2015 14:51 Tapsa

Valvojat: RaccoonRasimus