Uusimmat keskustelut
Lukupiiri
kesäkuu 16, 23:26
110 viestiä | Eija
Lukupiiri
kesäkuu 16, 23:21
101 viestiä | Eija
Lukupiiri
kesäkuu 16, 23:16
107 viestiä | Eija

Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 44
    44.31

26.12.2020 23:14 #741 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Gremlins

Vaikka kyseessä on tunnettu jouluelokuva, katsoin tämän vasta nyt ensimmäistä kertaa, kun tuli hommattua 4K-blu-ray. Tunsin tietenkin suloisen Gizmo-hahmon entuudestaan ja tiesin myös, että elokuvassa rellestää joukko ilkeitä otuksia, jotka sitten yritetään saada aisoihin. Tunnustan kuitenkin, ettei elokuva ole koskaan yhdistynyt mielessäni jouluun, vaan tajusin sen ajankohtaisuuden vasta sitä katsoessani tai oikeastaan tutkiessani sen Imdb-sivua. Muita jouluelokuvia ei sitten tullutkaan katsottua, enkä ole katsonut ennenkään (ainakaan aikuisiällä), koska käsitteenä jouluelokuva aiheuttaa minussa lähinnä yökötystä. Die Hard tietysti poislukien ja tästä eteenpäin poislukien myös Gremlins, joka oli varsin viihdyttävä joulupläjäys.

Elokuvan keskiössä olevat omituiset otukset on tietenkin toteutettu käsityönä, joka näyttää vaikuttavalta tänäkin päivänä. Vain parissa kohdassa katsoja muistaa katsovansa liikkuvia nukkeja, mutta valtaosin gremlinit tuntuvat ihan oikeilta, eläviltä olennoilta. Varsinkin pörröinen Gizmo, joka ihastuttaa silloinkin, kun kamera näyttää naamalähikuvaa. Juoni on toki ohutta höpsöilyä, mutta sadunomainen fiilis välittyy hyvin kotikatsomoon. Olisin kaivannut vähän lisää ilkeyttä ja mustempaa huumoria, nythän aito joulutunnelma jäi hieman vajaaksi.

Hellraiser

Tässä toinen klassikkoleffa, jonka näin nyt ensimmäistä kertaa. Jos joulun henki ei Gremlinsin kohdalla vielä vallannut sieluani, niin Hellraiser sai kyllä kulkuset kilisemään. Olen lukenut joskus Clive Barkerin alkuperäisen pienoisromaanin, jossa taisi olla miellyttävän kipeää settiä. Vaikka alkuperäistarina ei ole ihan tuoreessa muistissa, niin ilahduttavasti leffa tuntui seuraavan sitä varsin uskollisesti, mikä ei toki ole ihme, koska sen ohjasi kirjailija itse. Eroja on lähinnä yksityiskohdissa ja siinä, että surrealistisia hulluusvisioita oli pienoisromaanissa enemmän.

Premissi on sinänsä yksinkertainen ja monesta muustakin elokuvasta tuttu. Outoon ulottuvuuteen vangiksi jäänyt miespolo yrittää päästä takaisin kuolevaisten maailmaan, mikä vaatii veriuhrin jos toisenkin. Vieraan ulottuvuuden isännät eivät tästä pidä, vaan pyrkivät estämään pakomatkan, joka tässä tapauksessa tarkoittaa ruumiin uudelleenrakennusta lihasryhmä kerrallaan. Varsinainen päähenkilö on nainen, joka päätyy iskemään seksinnälkäisiä miehiä, jotka puolestaan päätyvät groteskin resurrektion käyttövoimaksi. Elokuva yhdistääkin erotiikkaa ja body horroria varsin mukavalla tavalla.

Kaikkihan tuntevat Pinheadin, tuon neulanaamaisen hyypiön, jonka nimeä ei tosin leffassa mainita. Hän ja muut cenobiiteiksi kutsutut sadomasokistiset entiteetit edustavat tietenkin pahuutta, mutta minusta he eivät olleet varsinaisesti pahiksia. Heitä ovat cenobiittien vangiksi jäänyt mies ja häntä auttava nainen, jotka ovat päätyneet tilanteeseen oman itsekkyytensä ja lihallisten himojensa takia. Tämä näkökulma toi leffaan mukavan lisäkierteen.

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 44
    44.31

02.01.2021 20:52 #742 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
The Suckling

Ryönäisessä roskaleffassa nuori pariskunta saapuu hämärälle aborttiklinikalle, jossa olisi tarkoitus päästä eroon neidon vatsassa asuvasta epätoivotusta rakkauspakkauksesta. Poika vaikuttaa peruskiltiltä nuorukaiselta, vaikka onkin selvää, että hän on painostanut tyttönsä arveluttavaan toimenpiteeseen. Sikiö saadaan onneksi ulos käden käänteessä ja niinpä syntymätön möllykkä vedetään ihan vaan pöntöstä alas. Viemäristöön valuva radioaktiivinen jäte kuitenkin elävöittää sikiön yllättävällä tavalla, minkä seurauksena siitä kasvaa kostonhimoinen mutantti, joka päättää abortoida tielleen osuvat ihmiset yksi kerrallaan.

Kuten arvata saattaa, aborttiklinikan yhteydessä toimii myös huoratalo. Mutanttisikiö onnistuu sulkemaan rakennuksen jonkinlaiseen jättikohtuun, jonka sisään paikalla olleet jäävät loukkuun. Heihin kuuluu pariskunnan lisäksi kaikkea johtava matami, muutama prostituoitu, toimelias talonmies/turvamies, yksi pelkurimainen asiakas ja joku randomi asehullu. Vauvahirviö sitten napsii heitä seinien ja lattioiden läpi yllättävästi syöksyen ja väliajalla jauhetaan paskaa tai muuten vaan sekoillaan. Näyttely on huonoa ja kuvaus kömpelöä, mutta itse hirviö on ihan hieno ilmestys ja tissejäkin nähdään tyydyttävä määrä. Pianoa ja muuta synapulputusta sisältävä musaraita on melkein liiankin hyvä tällaiseen elokuvaan.

Ensin voisi luulla, että The Suckling on abortinvastainen elokuva, mutta oikeastaan se kertoo siitä, mitä voi pahimmillaan tapahtua, jos abortti tehdään täysin laittomaksi. Tällöin abortit jäävät ties millaisten puoskarien tehtäväksi ja mikäli niitä ei hoideta asiallisissa olosuhteissa, voivat seuraukset olla kammottavat. Jopa ilman radioaktiivista lisäelementtiä.

Brain Damage

Sitten vain lisää paskaa housuun. Frank Henenlotterin aivokemiallisessa tutkielmassa nuorukainen nimeltä Brian herää huonovointisena ja päättää skipata illanvieton tyttöystävänsä kanssa. Syypää outoon olotilaan on mustaa penistä tai suurehkoa paskapökälettä muistuttava parasiitti, joka tykkää hengailla isäntänsä niskassa. Elmeriksi kutsuttu kaunopuheinen otus ottaa uhrin haltuunsa ruiskuttamalla tämän aivoihin nestettä, joka vaikuttaa kuin voimakas huume. Brianille kehittyy paha riippuvuus, jolla on hinta. Elmer nimittäin vaatii happotripin vastineeksi ihmisaivoja.

Brain Damage on kasaria parhaimmillaan, siis tällaisia leffoja ei enää tosiaankaan tehdä. Paras ja kuuluisin kohtaus on varmasti se, missä Brian päätyy naisen kanssa kuumiin tunnelmiin jollekin sivukujalle, jolloin nainen saa suuhunsa jotain aivan muuta kuin oli odottanut. Muutakin ihanan groteskia tarjoillaan, kuten hallusinaatio, jossa Brian vetää aivoja ulos korvastaan. Olen nähnyt Henenlotterilta aiemmin vain Frankenhookerin, mutta selvää on, että miehen muutkin tuotokset on otettava haltuun.

03.01.2021 17:02 #743 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Lego Elokuva

Legohahmot seikkailevat legomaailmassa, jonka johtaja Bisnes haluaa jähmettää kankeisiin kaavoihin, ja mielikuvitukseton mutta hyväntahtoinen peruslegoukko Emmet valikoituu epätodennäköiseksi sankariksi taistelussa vapauden puolesta. Tuotesijoittelun huippu on tämän elokuvan myötä saavutettu, koska sadasta prosentista on paha mennä ylöspäin. Mutta elokuva on kuin onkin kuitenkin oikeasti viihdyttävää itseironista seikkailua ja hassuttelua, joka hyödyntää legoteemaa oivaltavasti monella tasolla. Hyperaktiivisesta melskauksesta ei nyt niin olisi väliksi, mutta aikuisempaan makuun mukana on myös erinäisiä popkulttuuri-silmäniskuja ja vanhan ajan legonostalgiaa.

Iron Sky: The Coming Race

Ensimmäinen Iron Sky ei ole ihan tuoreena mielessäni, mutta sikäli kun muistan se oli suht hauska ja onnistunut B-elokuva. Jatko-osaan on laitettu enemmän rahaa ja visuaalisesti lopputulos on ihan kansainvälistä A-luokkaa, mutta muut asiat eivät sitten oikein onnistuneet. Juonessa ei juuri ole järkeä, mikä ei sinänsä vielä kaada tällaista elokuvaa. Pahempi ongelma on, että huumori ei toimi kuin silloin tällöin. Päähenkilöiden keskinäinen sanailu ei naurata ja vitsit tuntuvat pyörivän liikaa nollarin teemoissa ja henkilöissä, mikä ei tunnu vuonna 2019 julkaistussa elokuvassa ajankohtaiselta satiirilta vaan menneisyyden haamujen hutkimiselta. Elokuva myös tempoilee tyylilajien välillä minuutista toiseen, kun välillä
Varoitus: Spoiler.
ja välillä elokuva taas pyrkii olemaan ikään kuin vakavampaakin draamaa tai pullantuoksuista koko perheen elokuvaa, jossa päähenkilöt oppivat, mitkä asiat ovat elämässä oikeasti tarkeitä. Tällaisenaan leffan katsoo läpi nähdäkseen mitä absurdia seuraavaksi tapahtuu, mutta oikeasti hyväksi elokuvaksi se olisi tarvinnut todella paljon parempaa käsikirjoitusta ja hyvällä tavalla huonoksi elokuvaksi se olisi kaivannut johdonmukaisempaa överiksi vetämistä.

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 44
    44.31

09.01.2021 22:03 #744 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
John Wick

Vuosi oli hyvä aloittaa kunnon toiminnalla. Oli tämä nähty jo ennenkin, mutta Keanu Reevesin synkkämielinen ja kivikasvoinen kostomatka viihdytti edelleen hienosti. Juonen ohuus tuntui tällä kertaa selvemmin, mutta eipä autonsa ja koiransa menettäneen miehen väkivaltainen raivo juuri perusteluja tarvitse. Tuliaseita ja painia sopivasti yhdistävä toimintamättö on sekä tanssimaisen tyylikästä että hengästyttävän fyysistä, minkä varassa koko elokuva tietysti lepääkin. Ehkä jatko-osankin voisi katsoa uudelleen, vaikka muistelen, ettei se jostain syystä toiminut läheskään yhtä hyvin.

The Debt Collector

Omaa salia ylläpitävä martial arts-taituri ratkaisee talousongelmansa ryhtymällä rikollisjengin velanperijäksi, mikä johtaa tietenkin lukuisiin mustelmiin ja murtuneisiin leukaluihin. Vastaavissa elokuvissa paljonkin rooleja tehnyt Scott Adkins on ihan pätevä toimintaukkeli, joka asiaankuuluvasta puunaamaisuudesta huolimatta osaa myös näytellä jonkin verran. Duunipäivät koostuvat kokeneen mentorin kuskaamisesta hienolla autolla ja eritasoisten reppanoiden pieksemisestä, kunnes tavalliselta vaikuttava keikka osoittautuu normaalia vaikeammaksi. Tähän liittyvä twisti on hölmö, mutta yleisen rento meininki ja reipas turpaanveto pitävät elokuvan plussan puolella.

A Man Apart

Poliisimiehen vaimo tapetaan ja kostoa vannotaan. Vin Diesel on aina ollut minusta melko tylsä toimintanäyttelijä, mikä ilmenee juuri tällaisissa elokuvissa, jotka rakentuvat kokonaan päähenkilönsä ympärille. Juonikaan ei puhuttele sen ihmeemmin, vaan roistot teilataan hyvinkin kaavamaisesti ja mielikuvituksettomasti. Toiminta pelittää standardit täyttäen, mutta kostoelokuville tärkeä vimmainen eteenpäin puskemisen meininki jää puuttumaan. Olihan tämä tyhjänpäiväisenä viihteenä ihan jees, mutta kokonaisfiilis asettuu jonnekin kankean ja kuivan tietämille.

Half Past Dead

Kyllä näitä Steven Seagalin uudempiakin elokuvia pitää joskus katsoa, vaikka ilmestyihän tämäkin jo vuosituhannen alussa. Ei tämä ihan niin tökeröä kökköä ollut kuin odotin, mutta hyvästä ollaan joka tapauksessa kaukana. Seagal päätyy vangiksi uudelleen avattuun Alcatraziin ja tapaa siellä kuolemaantuomitun miehen, jonka ryöstämän valtaisan kultasaaliin kätköpaikka kiinnostaa useampaakin osapuolta. Toiminta kulkee yllättävän sujuvasti, mutta juoni on niin karseaa huttua, että se häiritsi jopa tällaisessa b-luokan tekeleessä.

10.01.2021 11:08 #745 :: KiLLPaTRiCK
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Perään sitten The Debt Collector 2 (2020)

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 44
    44.31

10.01.2021 15:56 #746 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Joo näkyi tuolle olevan jatko-osakin, mutta enpä tiedä, jaksaako se kiinnostaa tarpeeksi.

20.01.2021 00:01 #747 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tuntematon sotilas (1985)

Romaania lukematta ja uusinta versiota näkemättä voin vertailla tätä vain Edvin Laineen vuoden 1955 versioon. Sitäkään en ole hetkeen nähnyt, mutta muistikuvieni mukaan siinä sotivat lähinnä nelikymppisiltä näyttävät miehet ja silloinkin kun joku teini eksyy paikalle, hänestä ei ole mitään hyötyä. Tässä Mollbergin versiossa oletettavasti nuoriksi tarkoitettuja hahmoja näyttelevät oikean ikäiset näyttelijät, mikä tuo elokuvaan realismia. Laineen versiossa muistan olleen myös enemmän sotilasfarssin suuntaan menevää aika velikultien jermuilua, Mollbergin version ollessa sävyltäään vakavampi ja kriittisempi, vaikka samat hahmot siinäkin veistelevät. Elokuvassa tavoittelee dokumentaarisuutta audiovisuaalisesti: käsivarakamera heiluu ja vaeltaa parhaimmillaan kuin Jyrkissä ikään, valaistus - sikäli kun sitä on - on hyvin naturalistista eli yöllä on oikeasti pimeää ja musiikkia käytetään ainoastaan diegeettisesti. Katsomani TV-versio on lähemmäs neljä tuntia pitkä ja siinä olisi vähän leikkaamisen varaakin. Kaiken kaikkiaan elokuva on kuitenkin vaikuttava ja tinkimätön yritys kuvata sotaa ja sotilaita psykologisesti ja sosiologisesti todentuntuisesti ruohonjuuritasolta.


Z: Amazonin kadonnut kaupunki

Sosiaalista nousua etsivä nuori upseeri Percy Fawcett päätyy tutkimusmatkalle Amazoniin, eikä nyt puhuta verkkokaupasta, sillä eletään 1900-luvun alkua. Retkellään hän löytää viitteitä muinaisesta korkeakulttuurista ja haluaa palata etsimään viidakon kätköissä olevaksi olettamaansa kaupunkia, jota kutsuu nimellä Z. Elokuva perustuu todelliseen henkilöön ja ainakin jossain määrin tositapahtumiin. Löytöretkeilyelokuvalta näyttäväksi elokuvaksi siinä ei oikeastaan olla kovin paljon itse löytöretkillä, vaan kyse on enemmänkin Fawcettin henkilökuvasta ja elämäntarinasta. Elokuva on varsin hidastempoinen eikä mitään Indiana Jones -meininkiä kannata odottaa. Elokuvassa on kuitenkin jotain hypnoottista päähenkilön palatessa aina uudestaan viidakkoon ja matkan alkaessa lopulta muistuttaa enemmän sisäistä kuin ulkoista etsintää. Elokuvaa olisi ehkä voinut lähteä rohkeamminkin viemään päähenkilön pään sisään, koska tällaisenaan siinä ei tapahdu yli kahden tunnin pituudesta huolimatta valtavasti. Hidastempoisten historiallisten elokuvien ja henkilökuvien ystävät tuskin kuitenkaan pettyvät.

21.01.2021 23:01 #748 :: Rasimus
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tenet

Oli hyvä pätkä, vaikka se ei Christopher Nolanin parhaimpiin mielestäni kuulukaan (hajurakoa ihan liikaa Dark Knightiin ja Inceptioniin). Scifin ihan yleisten perinteiden mukaan sen aikamatkailukuvio, etenkään syy-seuraus-suhteet, ei kestä kovin tarkkaa tutkailua. Tällä kertaa en viitsinyt alkaa pureksimaan kohtauksia vaan yritin vain nauttia niistä. Tarinan luonteen takia pärjätäänkin ihan hyvin leffan puoliväliin saakka ennen kuin aikaisempia tapahtumia aletaan selittelemään ja siten astumaan logiikkamiinoihin (niin siis, oliko siis menneisyyden muuttaminen mahdollista vai ei, ja miten vaikeaa se on, jos ihan fysiikkaan perustuvat satunnaisetkin asiat tapahtuvat tasan tarkkaan samaan tapaan vaikka tietäisit mitä on tulossa?). Iso plussa kuitenkin siitä, että oikeasti oli käytetty omaperäistä (=vähemmän käytettyä) aikamatkailuideaa Haudasta Kohtuun -hengessä, mutta Nolanin kohdalla se ei ole varsinaisesti yllättävää.

Nolan on erityisen ihastunut mind screw- ja etenkin ajan kulua käsitteleviin aiheisiin. Hän on pyrkinyt yhä vain vaikeammin käsitettäviin kuvioihiin elokuva elokuvalta. Memento oli vielä helppo seurata, Inception myöskin vaikka yritettiinkin jättää loppu avoimeksi, Interstellarista en sano mitään, ja viimeksi mainitun kokemuksesta viisastuneena Tenet yrittää vähäisemmän pseudotieteen lähestymistä aikamatkailuun, mutta tarjosi sitten sitäkin enemmän mahdollisuuksia epäloogisuuksiin.

Inceptionista muuten kommentti. Ei siis Tenetistä, vaan Inceptionista:
Varoitus: Spoiler.
Muokannut 21.01.2021 23:04 Rasimus
Tykkännyt: sinidean

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 44
    44.31

22.01.2021 22:19 #749 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Dragged Across Concrete

Tummasävyisessä ja hidastempoisessa trillerissä kaksi poliisia erehtyy käyttämään turhan ronskeja otteita roiston kiinnioton yhteydessä ja passitetaan siitä hyvästä palkattomalle vapaalle. Rahaa on kuitenkin saatava jostain ja niinpä kaksikko lähtee kyttäyskeikalle tarkoituksenaan ryöstää tavalliselta vaikuttava huumekauppias. Miehet tajuavat kuitenkin olevansa jonkin suuremman äärellä, joten keikasta tulee paljon odotettua pidempi ja väkivaltaisempi. Mel Gibson ja Vince Vaughn muodostavat ihan toimivan parivaljakon, jonka edesottamuksia on jännittävää seurata. Netti on täynnä porua elokuvan tylsyydestä ja ylipituudesta, mutta minusta sen hitaasti kehittyvä jännite toimi oikein hyvin. En silti kiellä, etteikö 158-minuuttinen kesto olisi yhtään koetellut kärsivällisyyttä.

Parker

Donald E. Westlaken Parker-kirjoista moni on päätynyt elokuvaksi, mutta jostain syystä tämä on ensimmäinen, jossa hahmon nimi on Parker. Aiemmista elokuvista minulle on tuttu Mel Gibsonin pääosittama Payback, jossa kostoa hakevan rikollisen nimi oli Porter. Tällä kertaa hahmoa esittää Jason Statham, mutta juoni on pääpiirteissään sama. Onnistuneen ryöstön jälkeen saaliinjaossa tunteet kuumenevat, minkä seurauksena Parker heitetään puolikuolleena ojanpenkalle. Haavat nuoltuaan antisankari palaa hakemaan osuuttaan keinoja kaihtamatta, eikä runsaalta väkivallalta voida välttyä. Paybackissa meno oli aika brutaalia, vaikka hahmossa olikin veijarin vikaa. Statham on totinen kivikasvo, kun taas muu elokuva etenee varsin kepeissä tunnelmissa. Payback on selvästi parempi, mutta ei tämäkään Parker huono ollut.

Shot Caller

Vankila muuttaa miestä ja tässä elokuvassa muutos on niin perinpohjainen kuin kuvitella saattaa. Elämässä hyvin pärjännyt perheenisä ajaa hiprakassa kuolonuhrin vaativan kolarin ja päätyy kivitaloon paljon pahempien ja ilkeämpien rikollisten keskelle. Päähenkilö joutuu heti testaamaan luonteensa ja kehonsa lujuutta, mutta osoittaa nopeasti olevansa yhtä kova kuin muutkin. Nikolaj Coster-Waldau esittää onnistuneesti tavallista tallaajaa, josta muokkautuu rankassa ympäristössä tatuoitu ja kunnioitettu kovanaama. Elokuva kulkee kahdessa aikatasossa, joista toinen sijoittuu vankilavuosiin ja toinen niiden jälkeiseen siviilielämään, minkä takia juoni hyppelee välillä häiritsevästi tilanteesta ja tunnelmasta toiseen. Tästä huolimatta Shot Caller pitää otteessaan ja kertoo (lähes) uskottavasti, mihin kaikkeen ihminen voi olla valmis pysyäkseen hengissä.

The Prince

Turhanpäiväinen ja kunnianhimoton toimintaleffa entisestä mafian palkkatappajasta, joka viettää eläkepäiviä automekaanikkona. Kun hänen tyttärensä katoaa, on lähdettävä kovistelemaan niin vanhoja kuin uusiakin tuttuja. Seurakseen hän saa tyttärensä kaverin, joka tarjoaa alussa tietoja ja roikkuu sitten mukana tarpeettomana painolastina. Juoni on kaavamainen ja kliseinen, hahmot tylsiä ja toiminta sitä tuttua perusräiskintää pienellä nyrkkimätöllä höystettynä. Bruce Willis pääpahiksena ja John Cusack päähenkilön liittolaisena näyttäytyvät vain lyhyesti eivätkä varsinaisesti tee paljon mitään. Jason Patric huolestuneena isukkina tuntuu tekevän parhaansa, mutta ei oikein pysty kannattelemaan leffaa harteillaan, niin köykäinen kuin se onkin.

26.01.2021 23:46 #750 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Robin ja Marian

Ikääntyvä Robin Hood (Sean Connery) palaa ristiretkiltä Sherwoodiin, jossa on enää pari iloista veikkoa jäljellä. Robinin ex-heila Marian (Audrey Hepburn) on puolestaan ryhtynyt sillä aikaa nunnaksi eikä ole järin innostunut ristiretkeläisretkun paluusta. Nottinghamin sheriffi on edelleen vallassa eikä myöskään ole mielissään siitä, että Robin palaa sekaantumaan hänen asioihinsa. Lähtökohdat vanhan legendan paluulle eivät siis ole kaksiset, mutta Robin yrittää itsepäisesti palata vanhojen sankaritekojensa kaavoihin.

Ei liene kummoinenkaan spoileri mainita, että kyllähän Conneryn rintakarvat kuitenkin sulattavat jään ja miekkakin pysyy vielä kädessä, mutta tarina ei silti ole yksioikoinen. Suhteellisen lyhyt ja pienimuotoinen elokuva ei tarjoa kovin eeppisiä taistelukohtauksia, vaan keskittyy henkilöihin. Kiellettyjen tunteiden leiskunnan ja kuolevaisuuden kanssa tilinteon lisäksi elokuvassa voi nähdä myös pohdintaa siitä, mitä voi lopulta saavuttaa palvelemalla Jumalaa tai sitten sotimalla kuninkaan puolesta - tai kuningasta vastaan.

Seikkailujen sankarit

Connery on vauhdissa tässäkin, tällä kertaa Michael Cainen kanssa. Entiset brittisotilaat Peachy (Caine) ja Daniel (Connery) tienaavat sotahommien jälkeen leipäänsä viekkaudella ja vääryydellä brittivallan aikaisessa Intiassa, kun he saavat päähänsä lähteä vuorten takaiseen Kafiristaniin valloittamaan itselleen valtakuntaa ja omaisuutta. Uhkarohkean matkan jälkeen he pääsevät kuin pääsevätkin perille ja alkavat kiväärien, sotakokemuksena ja tulkkina toimivan gurkhasotilaan avulla kouluttaa paikallisesta heimosta naapureihinsa verrattuna ylivertaista sotajoukkoa. Onnenkantamoiset saavat paikallisia ihmisiä pitämään Danielia jumalana, joten tie Kafiristanin kuninkuuteen näyttäisi selvältä. Mutta jumalana oleminen ei sitten olekaan ihan helppoa.

Minulle aiemmin täysin tuntematon Seikkailujen sankarit osoittautui sanalla sanoen erinomaiseksi seikkailuelokuvaksi, jossa on mainiot hahmot, toimiva juoni ja monisyistä tematiikkaa. Toisaalta elokuva on ylistys vanhojen aseveljien toveruudelle ja päähenkilöiden ylähuuli jäykkänä kuolemaa halveksiva asenne saa Britannian kruunun puolesta kaukomailla sotimisen näyttämään hohdokkaalta. Toisaalta jumalaa leikkivien kelmien itsekkäät motiivit, ylimielisyyden ja ahneuden voi nähdä Britannian imperialistisen projektin vähemmän mairittelevana kommenttina.
 

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 44
    44.31

30.01.2021 21:10 #751 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Snowpiercer

Ranskalaiseen sarjakuvaan perustuvassa scifi-elokuvassa ihmisen yritys estää ilmastonmuutos on epäonnistunut pahemman kerran, sillä maapallon lämpötila on horjahtanut sopivan viileästä tappaviin pakkaslukemiin. Ikuisen lumen ja jään keskellä kulkee massiivinen luotijuna, jonka sisällä ihmiskunnan rippeet elävät tiukan luokkajaon mukaisesti. Likainen roskasakki kansoittaa viimeiset vaunut ahtaasti ja epämukavasti, kun taas hyvinvoiva eliitti nauttii keulassa musiikista ja jopa oikeasta ruuasta. Juna pysyy liikkeessä ikiliikkujamoottorin voimin ja mikäli matka jostain syystä katkeaisi, tarkoittaa se kyydissä olevien tuhoa. Chris Evansin esittämä kurjaliston edustaja on päättänyt, että eriarvoisuus saa riittää ja valmistelee vallankumousta, kuten moni muu ennen häntä.

Ajatus maailmanlaajuista kehää kiertävästä ihmejunasta ihmisrodun viimeisenä toivona tuntuu samaan aikaan täydellisen hölmöltä, mutta myös kiehtovalta. Päähenkilön pyrkimys järjestelmän kaatamiseen muistuttaa videopeliä, jossa hän kohtaa haasteita ja vihollisia kenttä eli vaunu kerrallaan mystisen päävastustajan odottaessa tietenkin veturissa. Väkivaltaisen reissun aikana nähdään vedenpuhdistamo, kasvihuone ja kohokohtana kouluvaunu, jossa pikkulapset opiskelevat lähihistoriaa ja laulavat ylistysvirsiä junan kiistattomalle johtohahmolle. Tämä kohtaus on kirkkaissa väreissään ja viistossa tunnelmassaan ehkä elokuvan paras.

On kuitenkin harmillista, ettei näin erikoislaatuinen kokonaisuus ole saanut tuekseen kovin hyvää tarinaa. Päähenkilö on totaalisen tylsä pahvinaama, eikä muissakaan hahmoissa ole kehumista. Tilda Swinton junakapteenin oikeana kätenä vetää kyllä hienosti, mutta samalla on ihmeteltävä, miten tuollainen koominen karikatyyri on eksynyt muuten niin vakavaan elokuvaan. Lisäksi pääsankarin vaellus pohjanperältä kärkivaunuun tuntuu tapahtuvan niin että heilahtaa, jolloin minulle syntyi fiilis, että mikä siinä nyt niin vaikeaa oli.

Snowpiercer esittelee hyviä ideoita ja komeaa visuaalisuutta, mutta suoraviivaisesti raiteilla etenevä juoni ei tarjoa minkäänlaisia yllätyksiä, vaikka lopussa yritetäänkin rakentaa kehnonpuoleista twistiä. Myöskään junamaailman kulttuuria ja yhteiskuntarakennetta ei esitellä tarpeeksi, vaikka juuri sitä näin eriskummallinen miljöö olisi tarvinnut. Elokuva on kuitenkin siinä määrin erikoinen, että puutteineenkin voin sitä helposti suositella.

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 44
    44.31

04.02.2021 19:24 #752 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Elle

Paul Verhoeven tunnetaan tietenkin scifi-toimintaelokuvistaan, mutta ohjaajan uralle mahtuu myös muita lajityyppejä. Ranskassa kuvattu ja ranskaksi puhuttu Elle yhdistää samaan tarinaan niin ihmissuhdedraamaa, trilleriä kuin hienovaraista komediaakin. Päähenkilö on keski-ikäinen bisnesnainen Michèle, joka johtaa menestyvää videopelifirmaa. Elokuva alkaa kohtauksella, jossa naamiomies tunkeutuu Michèlen kotiin, raiskaa hänet ja poistuu yhtä nopeasti kuin ilmestyikin. Katsoja ihmettelee, mitä helvettiä juuri tapahtui ja miksi. Ihmetys vain lisääntyy, kun Michèle siivoaa tyynesti kukkaruukun sirpaleet, menee kylpyyn ja jatkaa päivää näennäisen normaalisti. Tästä alkaa omaperäinen ja kieroutunut tarina, joka etenee aivan omia polkujaan.

Yksi elokuvan teemoista käsittelee tietenkin itse raiskausta ja sen vaikutusta päähenkilön elämään. Michèle on itsevarma ja hieman kylmältä vaikuttava nainen, joka kieltäytyy olemasta uhri ja antamasta hyökkääjälle minkäänlaista valta-asemaa. Tämän takia hän ei myöskään tee rikosilmoitusta, mutta ei toisaalta aio unohtaa tapahtunutta. Niinpä hän aikoo selvittää naamiomiehen henkilöllisyyden itse, mutta elää samalla myös mahdollisimman normaalia elämää. Michèle ostaa pippurisumutteen ja kirveen, mikä todistaa hänen pelkäävän, mutta ulkoinen kovapintaisuus ei kuitenkaan petä missään vaiheessa. Isabelle Huppert näyttelee pääosaa vähäeleisesti, mutta vahvasti, heijastaen niin päättäväisyyttä kuin haurauttakin.

Elokuva voisi olla suoraviivainen kostofantasia, mutta vastoin katsojan odotuksia siitä kehittyy jotain ihan muuta. Michèlen elämää mutkistavat nuorista pojista pitävä äiti, vankilassa istuva massamurhaajaisä (kyllä vain), jatkuvasti lähellä hengaileva ex-mies ja moni muu tärkeä tai turhantärkeä ihminen. Nämä sivuhahmot muodostavat kummallisen kokonaisuuden, joka tarjoaa yllättäviä huumorin pilkahduksia. Moni elokuvassa tapahtuva asia vaikuttaisi kirjoitettuna suorastaan kahelilta, mutta kaikella on tarinassa merkityksensä.

Olin tämän omituisen kokemuksen jälkeen melko hämmentynyt, mutta lopulta voin sanoa pitäneeni Ellestä kovastikin. Pari juttua jäi hieman kaivelemaan, mutta tämä on niitä elokuvia, jotka eivät kaipaa liikaa selittelyä. Jos Verhoevenin ysärihitti Basic Instinct oli eroottinen trilleri, niin Elle on seksuaalinen trilleri, jossa ei ole mitään eroottista tai kiihottavaa. Siitä huolimatta se on jopa viihdyttävä, omalla häiriintyneellä tavallaan.

16.02.2021 00:46 #753 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Interstellar

Olen ymmärtänyt että tämä olisi viime vuosikymmenen merkittävimpiä scifielokuva, jos ei nyt muuten niin varmaan budjetin osalta ainakin. Aikanaan tämä jäi kuitenkin katsomatta mutta en menettänyt nähtävästi kovinkaan paljon, sillä en suuremmin vaikuttunut. Maapallo on joskus tulevina vuosikymmeninä kirjaimellisesti heikossa hapessa ja nälänhätä häämöttää tulevaisuudessa kuolevien viljelykasvien takia. Ihmiskunta (tai ainakin USA, eli tässä elokuvassa sama asia) on kääntänyt selkänsä avaruudelle ja yrittää selvitä koettelemuksista maan kamaralla. Maata viljelevä ex-astronautti päätyy kuitenkin mukaan avaruusmatkalle, jolla on tarkoitus löytää uusi koti ihmiskunnalle ja pelastaa hänen lastensa tulevaisuus.

Elokuvan tieteellisyydestä on lyöty rumpua, mutta minun nähdäkseni se on aika valikoivaa. Tarinassa esiintyvän mustan aukon ulkonäkö simuloitiin oikean fysiikan pohjalta ja ennustaa hyvin muutama vuosi myöhemmin otettua ensimmäistä kuvaa mustasta aukosta. Avaruusmatkailijan aika venyy ja paukkuu Einsteinin oppien mukaan eikä madonreikämatkustuskaan nyt varsinaisesti fysiikan vastaista liene, mutta kokonaisuus on silti aika höttöinen ja draama edellä menevä jo ennen loppuratkaisua, missä vedetään reilusti deus ex machina pakasta. Koko lähtöasetelma on jo vähän epäuskottava alkaen siitä että
Varoitus: Spoiler.
. Ja jos näillä rakettitiedemiehillä ynnä -naisilla on kaikki tarvittava elossapitotekniikka avaruussiirtokuntien perustamiseen, eikö sitä sitten olisi voinut käyttää elossapitojärjestelmien rakentamiseen maan päälle, jossa kaikki on miljoona kertaa helpompaa ja halvempaa? Ei ymmärrä.

Toki harvassa Hollywood-tuotannossa on kuitenkaan näinkään paljon tiedettä mukana ja liekö tämä ainoita elokuvia, joissa aikadilaatiota on käsitelty, joten elokuvan ansioksi voisi laskea fysiikan popularisoinnin suurelle yleisölle. Musiikki on yllättäen hyvää Hans Zimmerin kokeillessa vaihteeksi jotain erilaista ja visuaalinen puoli muodollisesti pätevää, joskaan ei mustaa aukkoa lukuun ottamatta erityisen inspiroivaa. Näyttelijäsuorituksia ei nyt voi huonoiksikaan sanoa, mutta juonikuvion keinotekoisuus syö sinänsä asiallisen draaman tehoa.

16.02.2021 10:02 #754 :: KiLLPaTRiCK
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Itse ymmärsin niin, että etsittiin uutta elinkelpoista planeettaa useamman potentiaalisen joukosta, kun maapallo oli kuolemassa ja sinne oli sitten valikoituneiden tarkoitus matkustaa, jos sellainen löytyy ja täten ihmiskunta pelastuu.
Ei tämä nyt omiakaan sisuksia räjäyttänyt, mutta SciFiä ei ole valkokankaalla koskaan liikaa.
Muokannut 16.02.2021 10:08 KiLLPaTRiCK

18.02.2021 20:14 #755 :: Jawanen
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Itse yritin Gremlinciä katsoa mutta oli niin tylsästyttävän huono etten katsonut loppuun.

18.02.2021 21:03 #756 :: KiLLPaTRiCK
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Jawanen kirjoitti: Itse yritin Gremlinciä katsoa mutta oli niin tylsästyttävän huono etten katsonut loppuun.

En ole tästä elokuvasta koskaan kuullut. Yritin myös etsiä. En löytänyt.
 

21.02.2021 21:42 #757 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
El topo

Poikkitaiteilija ja provokaattori Alejandro Jodorowsky tunnetaan ehkä parhaiten sarjakuvakäsikirjoittajana ja suuruudenhullusta Dyyni-elokuvaprojektista, joka ei valitettavasti koskaan toteutunut. Jodorowskyn ohjaamaa El topoa on mainostettu psykedeelisenä westerninä, mutta täytyy sanoa, ettei se ole psykedeelinen ainakaan visuaalisesti eikä siinä myöskään nautita tajusteita. Ehkä lähinnä siten, että tällaisen elokuvan voisi kuvitella syntyvän, jos Sergio Leone saisi valaistumiskokemuksen happotripillä. "Surrealistinen" on osuvampi adjektiivi, kuten myös "symbolistinen". Kyse on siis tyyliltään väkivaltaisen italowesternin, myyttisen etsintätarinan, länsi- ja itämaisen uskonnollisen symboliikan ja yleisen outouden ja provokaation sekoitus. Päähenkilö El topo eli Myyrä on ohjaajan itsensä esittämä mustiin pukeutuva revolverisankari, joka elokuvan ensimmäisellä puoliskolla syystä tai toisesta vaeltaa aavikolla ja päätyy etsimään ja haastamaan neljä revolverimestaria, jotka ovat myös henkisiä mestareita, joita ei voiteta noin vaan. Elokuvan jälkimmäisellä puoliskolla Myyrä päätyykin sitten kaivamaan maata. Jätettäköön nyt enemmät spoilaamatta, vaikka tämä jos mikä on elokuva joka yllättää, vaikka juonen tietäisikin.

Tällaisen elokuvan arvostelu on aika vaikeaa. Omaperäisyydestä elokuva saa täydet pisteet. Toisaalta tarina olisi ollut kerrottavissa ilman ylenmääräistä väkivallan kuvaustakin. Kaikkea provokaatiota on vaikea pitää erityisen hyvää makua edustavina tai edes perusteltuna tarinan kannalta. Splatter-elokuvien faneille elokuva on ehkä liian korkealentoinen ja älyllisemmän elokuvan faneille liian mauton. El topo on hyvässä ja pahassa vanhan ajan taitelijaneron tuote aikakaudelta, jolloin taiteilijan tehtävä oli provosoida, ja on ehkä parempi, että tällaista tuskin nykyään tehtäisiin. Toisaalta, kyllähän tämä mielenkiintoisempi oli kuin valtaosa nykyisistä tai menneistäkään elokuvista.
 

21.02.2021 23:02 #758 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Itse ymmärsin niin, että etsittiin uutta elinkelpoista planeettaa useamman potentiaalisen joukosta, kun maapallo oli kuolemassa ja sinne oli sitten valikoituneiden tarkoitus matkustaa, jos sellainen löytyy ja täten ihmiskunta pelastuu.

Joo, mutta kun:
Varoitus: Spoiler.


Koko elokuva on tällaista, että joku on selvästi funtsinut asioita fysiikan näkökulmasta, mutta kaikki järki on muuten heitetty yli laidan draaman ja mystiikan tieltä. Tai ideologian, koska viesti on vahvasti, että tähtiin on päästävä ja se on ainoa ratkaisu maapallon ongelmiin. Mutta "muskilaisenkin" elokuvan olisi voinut tehdä paljon vähemmän epäuskottavasti.

Kun tuossa ylempänä arvosteltiin Snowpiercer, niin siinäkin on kohtuullisen päätön premissi, mutta se onnistuu silti elokuvana paljon paremmin, koska se ei yritä olla kovaa scifiä vaan yhteiskuntametafora ja visuaalisen mielikuvituksen leikkikenttä. Tehtäisiinpä ranskalaisista scifisarjakuvista enemmän elokuvia.
 

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 44
    44.31

28.03.2021 23:02 #759 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
The Human Centipede

Varsin kipeässä kauhuleffassa kaksi amerikkalaistyttöä matkustelee Euroopassa, kunnes autosta puhkeaa kumi keskellä saksalaista syrjäseutua. He lähtevät etsimään apua ja jonkin aikaa metsässä kompasteltuaan päätyvät komean omakotitalon ovelle. Sen avaa synkkäilmeinen vanhempi herrasmies, jonka olemus ei vaikuta kovinkaan ystävälliseltä. Hän kuitenkin päästää tytöt sisään, mihin hänellä on hyvin erikoislaatuinen motiivi. Mies on nimittäin kunnianhimoinen kirurgi, joka pyrkii luomaan uudenlaisen elämänmuodon, eli ihmistuhatjalkaisen. Tämä tapahtuu yhdistämällä koehenkilöt toisiinsa suun ja peräaukon kautta, jolloin heille muodostuu yhtenäinen ruuansulatuskanava. Yksi liitännäinen odottaa jo kellarissa ja kaksi uutta kelpaa herra tohtorille tietenkin mainiosti.

Odotin halvalla tehtyä kotivideotasoista roskaa, mutta elokuva yllätti teknisellä laadullaan. Kuvaus on paikoin jopa kaunista ja kuvakulmia ja valaistusta on selkeästi mietitty pidempäänkin. Ja voi saatana, millainen ilmestys sairasta projektiaan työstävä kauhutohtori onkaan. Häntä näyttelevä Dieter Laser on roolissaan erinomaisen karmiva ja tuo elokuvaan aidosti ahdistavaa tunnelmaa. Puhdasta pahuutta ilmentävä hullu tiedemies on kuin Draculan ja Mengelen yhdistelmä.

Ilman päräyttävää premissiään ja mahtavaa pahishahmoaan The Human Centipede olisi melko unohdettava tapaus, joka noudattaa slasher-genren konventioita hyvinkin orjallisesti. Elokuva nojaa perusideaansa niin vahvasti, ettei se viitsi perustella mitenkään, miksi tohtori haluaa yhdistää kolme ihmistä kirjaimellisella ass to mouth-menetelmällä. Ohjaajan mukaan elokuva sai alkunsa vitsistä, mutta pelkkä vitsi ei selitä kahta jatko-osaa. Toisaalta pitää ehkä arvostaa, että joku on valmis tutkimaan anaalifetissejään näinkin perusteellisesti.

  • Darkki hahmo
  • Darkki
    Arkkivelho
    Tasolla 79
    78.50

29.03.2021 08:11 #760 :: Darkki
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Viikonloppuna pieni Quentin Tarantino maratooni. Katsottiin ensin Kunniattomat paskiaiset pitkästä aikaa kun se tuli telkkarista. Tämä tulee muuten uusintana vielä ke 31.03. klo 23.15 - 02.20 TV5.

Leffan innoittamana päättiin sitten katsoa  Once Upon a Time... in Hollywood ja sen perään vielä Kill Bill 1 & 2. Once Upon a Timen kävin katsomassa ekan kerran leffateatterissa ja uusintana nyt kotisohvalta 1,5 vuoden jälkeen. Pitää todeta, että tässä leffassa on niin paljon pieniä yksityiskohtia, että puolet oli miltei jo unohtunut ja osaa en edes tajunnut ekalla katselukerralla leffateatterissa. Varsinkin se mitä en ollut aiemmin leffasta huomannut oli miten Tarantino hyödyntää todella hienosti aiemmista leffoistaan värejä ja rekvisiittaa tässä uusimmassa leffassaan, ja antaa katsojalle kivasti viitteitä vanhoihin tuotantoihinsa (varsinkin Kill Billiin).

Tarantinon tuotanto on siinäkin mielessä mukavaa katseltavaa, että ajan hammas ei juurikaan pure näihin leffoihin. Tarantinon tapa kuvata toimintaelokuvia henkilöhahmot ja tarina edellä hyödyntäen minimalisesti erikoistehosteita (ja nämäkin pääasiassa stunttien kautta) luovat elokuvia, joita on mukava katsoa vielä monien vuosienkin jälkeen. Liian moni elokuva nykypäivänä hyödyntää tietokoneella luotuja erikoistehosteita (CGI grafiikkaa), joka toimii toki siinä hetkessä ja saattaa näyttää upealta, mutta 10-20 vuoden päästä leffaan tehdyt erikoistehosteet todennäköisesti näyttävät surkuhupaisilta ja epäuskottavilta. Toki CGI graffa menee kokoajan eteenpäin ja yhä vaikeampi on sanoa mikä on aitoa ja mikä tietokoneella luotua erikoistehostetta... mutta näyttelijöiden työstä huomaa, että eivät välttämättä ole parhaimmillaan vihreää seinää vasten vaan aidoissa lavasteissa, jossa ehkä paremmin pystyvät eläytyä roolihahmoihinsa ja elokuvan tapahtumiin.
Muokannut 29.03.2021 16:38 Darkki

Valvojat: RaccoonRasimus