Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

16.08.2021 20:12 #781 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Weird Science

Kasarilla ilmestynyt ja ehkäpä juuri siksi hyvinkin kasarihenkinen leffa kertoo kahdesta nörttipojasta, joilla on vaikeuksia päästä ylöspäin sosiaalisessa hierarkiassa ja etenkin saavuttaa suosiota tyttöjen keskuudessa. Parantaakseen asemiaan he päättävät ohjelmoida itselleen virtuaalisen tyttöystävän ja jotenkin he onnistuvat myös hakkeroitumaan johonkin valtion datasysteemiin, minkä seurauksena tyttöystävä materialisoituu tietokoneen ruudulta oikeaan maailmaan. Nuoret koltiaiset ovat tietenkin ihmetyksestä suunniltaan ja kyllähän siinä katsojankin leuka putoaa jonkin verran, kun Kelly LeBrockin esittämä kuumahko mimmi ilmestyy huoneen oviaukkoon.

Tieteen tai scifin sijaan elokuva on puhdasta fantasiaa, sillä poikien Lisaksi nimeämällä kaunottarella on mystisiä voimia, joilla hän laittaa kaksikon elämän sekaisin. Lisa toimii aluksi kuin hänen nuoret luojansa haluavat, mutta kimppasuihkua hurjempaa tekemistä nörttipojat eivät kuitenkaan keksi. Myöhemmin Lisa järjestää pojille tilanteita, joissa he voivat todistaa rohkeutensa ja lopulta tarinassa onkin kyse itsensä löytämisestä ja muusta pörröisestä. John Hughesin ohjaama elokuva on toki matalan ikärajan teinihömppää, joten kovin roisia menoa oli tietenkin turha odottaa. Steven Seagalinkin kanssa heilastellut LeBrock aiheuttaa kuitenkin melko kuumottavia tuntemuksia katsomossakin ja saatoin itsekin vajota hetkellisesti teinipojan tasolle.

Elokuvasta voi bongata useammankin tutun nimen, kuten Bill Paxtonin, joka esittää toisen päähenkilön täysmulkkua, mutta hauskaa isoveljeä. Robert Downey Jr. puolestaan on nörttejä kiusaava kovis, enkä olisi välttämättä tunnistanut häntä ilman ennakkotietoa, niin nuori oli tuleva Iron Man vielä vuonna 1985. Elokuvan erikoisimmassa kohtauksessa, jossa Lisa taikoo apokalyptisen moottoripyöräjengin keskelle nuorisopippaloita, nähdään Vernon Wells suunnilleen samassa asussa, jossa hän esiintyi Mad Maxissa, joskaan tällä kertaa paljaat pakarat eivät vilkkuneet nahkahousujen raosta.

19.08.2021 23:37 #782 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Your name

Tämä ainakin oli maailman katsotuin anime-elokuva, joten pitihän se tsekata. Ensinnäkin voisi tietysti valittaa siitä, että Kimi no na wa -niminen elokuva on suomeksi Your name. No, ei nimi elokuvaa pahenna jos ei elokuva nimeä. Elokuva kertoo maalaistytöstä ja kaupunkilaispojasta, jotka vaihtavat mystisesti kehoja keskenään salaperäisen komeetan lähestyessä Maata. Yllättävästä tilanteesta seuraa elämänmakuista komediaa jonka taustalla soi ärsyttävän jenkkityylinen j-rock. Elokuvan jälkipuolella sävy muuttuu sitten vähän vakavammaksi.

Juoni on ainakin näin gaijinin silmään paikoitellen vähän sekava ja fantasiaelementeistä huolimatta kyseessä on ennen kaikkea nuorisoelokuva, jonka kohderyhmästä tällainen millenniaali tuntee jo kasvaneensa pois. Elokuva ei silti ole kokonaisuudessaan hassumpi. Vähintäänkin se on visuaalisesti hieno ja tarjoaa näkymän Japanin maaseudun ja kaupungin tyttöjen ja poikien elämään.

The lost world

En ole tähän asti katsonut Jurassic Parkin jatko-osia, koska ne eivät kuulemma ole kovin hyviä. No, uteliaisuus vei voiton ja nyt voin sanoa, että ainakaan jatko-osista ensimmäinen ei todellakaan ole hyvä. The lost world perustuu vielä enemmän tai vähemmän Crichtonin kirjaan, mutta se ei kyllä tässä tapauksessa takaa, että juonessa olisi kiinnostavien teemojen pohdintaa tai ylipäänsä mitään järkeä. Siinä missä Jurassic Park on suurin piirtein uskottavuuden rajoissa pyörivää scifiä, The lost worldissa käsikirjoittajat ovat maksimaalisen sekoilun varmistamiseksi kieltäneet hahmoilta kaiken järjenkäytön. Saurussaarelle jossa dinot kirmaavat vapaina on tietenkin pakko mennä kohkaamaan päättömästi ilman kunnon turvajärjestelyjä ja katsojaa lähinnä haukottaa, kun liskot alkavat "yllättäen" popsia poppoon jäseniä. Kaikesta siitä mikä teki Jurassic Parkista mainion seikkailuelokuvan on jäljellä ainoastaan Jeff Goldblum, mutta hänen hahmonsakin on kirjoitettu rasittavaksi hölöttäjäksi. Olihan tämä varmaan melkoinen efektipommi vuonna 1997, mutta vuonna 2021 näillä meriiteillä ei kyllä pääse jatkoon.
 

05.09.2021 22:01 #783 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Blow Out - viimeinen todistaja

Tämän elokuvan käännösnimi on menetetty mahdollisuus, koska "Blow Out - kumi puhkeaa" olisi sekä kuvainnut elokuvan avainkohtausta että teemoja, joskaan ei ihan kirjaimellisesti. Lahjakas mutta alisuoriutuva päähenkilö Jack Terry tekee työkseen äänitehosteita pornahtaviin slasher-elokuviin ja on äänitysreissulla tallentaessaan nauhalleen onnettomuuden, jossa merkittävän poliitikon auton rengas pettää kuolettavin seurauksin. Jack on vakuuttunut, että kyseessä ei oikeasti ollut onnettomuus, mutta kohtaa nihkeilyä ja painostusta yrittäessään kertoa oman versionsa tapahtumista. Tapauksen selvittämisestä tulee Jackille pakkomielle - ja ehkä asiaan vaikuttaa poliitikon naisseuralainenkin, jonka Jack autosta pelasti.

Blow Out on 1970-luvun amerikkalaisten salaliittotrillerien 80-lukulainen perillinen, mutta sävyltään vähän erilainen. Perusidea on hyvin samantapainen kuin erinomaisessa Keskustelussa , mutta toki kannatan aina mielummin hyvien kuin huonojen vaikutteiden ottamista, eikä kysessä ole suora kopio. Kuitenkin Blow Outin kehyskertomuksena toimii elokuvanteko ja kuolemantapauksen keskeisenä todistusaineistona ovat ääni- ja filminauha, joten elokuva lähtee heti kättelyssä kiinnostaville metatasoille. Kohtalokas rengasrikko myös sysää Jackin elämän raiteille, jotka muistuttavat oudosti hänen tekemiään elokuvia. Totuuden rajallinen todistusvoima saa hakemaan yhtymäkohtia myös viime vuosien keskusteluista "totuuden jälkeisestä ajasta". Miksi kukaan uskoisi ääniteknikkoa, joka olisi voinut väärentää ääninauhan studiossaan? Omana aikanaan elokuva varmaankin vertautui tuoreimmin JFK:n murhan jälkipyykkiin, jossa myös kelailtiin filmiä (mihin elokuva viittaakin). Elokuvan ovelimpia temppuja on kameran roolin hämärtäminen. Onko jokin kuvakulma objektiivisen ulkopuolisen tarkkailijan näkymä vai jonkin henkilön subjektiivinen katse? Blow Out jättää tämän monessa kohtaa avoimeksi. Suosittelen leffaa kaikille postmodernin ironisille elokuvahipstereille, mutta se on myös traagisia sävyjä saava tarina, jossa hyvää tarkoittavat ihmiset sotkeutuvat liian isoon juttuun.
 

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

17.09.2021 00:49 #784 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
The House That Jack Built

Osasin odottaa Lars von Trierin sarjamurhaajatarinalta ainakin ronskia väkivaltaa ja perinpohjaista synkkyyttä, mutta niiden lisäksi sain myös ajattelun aihetta ja täysin pikimustaa huumoria. Olen nähnyt ohjaajalta aiemmin Antichristin ja Melancholian, jotka ovat molemmat varsin erikoisia ja ihon alle pääseviä leffoja, eikä miehen uusin tee siinä mielessä poikkeusta. Uutta on sen sijaan aiempaakin selvempi tahallinen provokaatio ja ohjaajan tietoisuus oman tekeleensä kyseenalaisesta luonteesta, mistä leffan kiero huumorikin kumpuaa. On tosin varoitettava, että jos etsii suoranaista komediaa, jossa veri hieman roiskahtaa, niin kannattaa jättää tämä leffa katsomatta.

Matt Dillon näyttelee rakennusinsinööriä, joka sattuman ja hermojen pettämisen seurauksena päätyy tappamaan ensimmäisen uhrinsa. Tästä alkaa pitkä ura sarjamurhaajana, joka suhtautuu veritekoihinsa taiteena, jota hän ei kyennyt ammattissaan täysin toteuttamaan. Mies on tyypillinen psykopaatti, joka tyydyttää murhilla omaa narsismiaan sillä erotuksella, että hän tiedostaa olevansa henkisesti häiriintynyt. Hän jopa harjoittelee ilmeitä peilin edessä ollakseen uskottava normaalina ihmisenä ja älykkyytensä ansiosta hän onnistuukin houkuttelemaan uusia uhreja saalikseen varsin helposti. Ainakin omien sanojensa mukaan, sillä elokuva kertoo tarinansa takaumana, jossa päähenkilö keskustelee elämästään hämäräksi jäävän osapuolen kanssa. Tätä mystistä keskustelukumppania esittää Bruno Ganz, mutta enempää en hänestä tässä paljasta.

Leffa esittelee muutaman sarjamurhaajan itsensä valitseman tapauksen ja sattumoisin niissä kaikissa henki riistetään naiselta. Päähenkilön mukaan naiset ovat yhteistyökykyisempiä kuin miehet ja ohjaajan mukaan naisista on vain helpompaa ja hauskempaa kirjoittaa. Elokuva ei kovin selkeästi kerro, miksi murhaajasta tuli murhaaja, mutta en pitäisi naisvihaa ainakaan suurimpana syynä. Onko Lars von Trier sadistinen, naisia vihaava psykopaatti? Ei kai sentään, mutta juuri tämän kysymyksen hän varmaankin haluaa elokuvallaan esittää.

On tässä vähän sellaista ärsyttävää taiteellisuuden vikaa, mutta toisaalta nautin elokuvan omaperäisestä rakenteesta sekä täysin poskettomista väkivallan purkauksista. Matt Dillon tekee myös hyvän roolin murhaajana, joka luulee itsestään vähän liikoja. Jos tälle hakee vertailukohtaa, niin Paul Verhoevenin Ellessä on aistittavissa samaa kipeyttä ja viistoa tunnelmaa. Toisaalta jos se jätti kylmäksi, niin Trierin teos ei varmaan lämmitä mieltä sen enempää.

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

23.09.2021 23:45 #785 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Guns Akimbo

Videopelifirmassa työskentelevä nörtti juo kotonaan kaljaa kylpytakissa ja trollaa netissä figuurikokoelman pitäessä seuraa. Vittuiltuaan väärille tyypeille hänen kotiinsa hyökätään ja seuraavassa kohtauksessa miesparka herää käsissään pistoolit, jotka on kirjaimellisesti pultattu paikoilleen. Skizm-niminen hämärä organisaatio pakottaa hänet tappopeliin, jota maksavat asiakkaat seuraavat puhelintensa ruuduilta. Pian tämän omituisen deathmatchin hallitseva mestari onkin epäonnisen päähenkilön kannoilla ja vauhdikas sekoilu voi alkaa.

Daniel Radcliffe on ollut aiemminkin mukana melko päättömissä leffoissa ja Guns Akimbo jatkaa samalla linjalla. Hänen esittämänsä nyhvö nörtti joutuu aluksi opettelemaan oven avaamista ja kusella käymistä sormi liipasimella ja sitten pakenemaan Samara Weavingin psykobitch-hahmoa. Pistoolikäsi-Edward naurattaa ehkä ekat parikymmentä minuuttia, minkä jälkeen vitsi kuivahtaa melko pahasti. Harmikseni toiminta on epäselvää ja liian nopeaa kohellusta, joka muuttuu sekin nopeasti tylsäksi. Parin hauskan kohtauksen ja sinänsä energisen fiiliksen lisäksi leffalla ei ole paljoa annettavaa.

Schlock

Nyt löytyi roskaleffasammion pohjalta melkoinen klöntti. John Landisin ensimmäisessä ohjauksessa vuodelta 1973 esihistoriallinen apinamies aiheuttaa sekasortoa amerikkalaisessa pikkukaupungissa. Omituinen otus jättää jälkeensä kasoittain ruumiita ja saa tietenkin poliisit peräänsä etsiessään ruokaa ja kenties rakkauttakin. Landisin itsensä esittämä schlockthropus ihastuukin sokeaan tyttöön, joka luulee karvaista hirviötä koiraksi. Juonta ei tämän enempää ole, vaan leffa koostuu kokoelmasta kohtauksia, joissa apinamies kuljeskelee ympäriinsä ja ajautuu koomisesta tilanteesta toiseen.

Vain kahdessatoista päivässä kuvattu minibudjetin hirviösekoilu on pohjimmiltaan hauskaa katsottavaa, mutta vähän tylsäksi homma lopulta kävi, vaikka kestoa oli alle puolitoista tuntia. Odotin ehkä vähän roisimpaa menoa, sillä mitään kovin hurjaa leffassa ei nähdä. Luulin nimittäin, että karvamonsteri repii ihmisiä kappaleiksi veren roiskutessa, mutta leffa onkin lähinnä sympaattinen, kuten päähahmonsakin. Apinapuku on kyllä oikein hieno ja Landis on varmaan nauttinut roolistaan suuresti.

04.10.2021 01:19 #786 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Hurmaava petturi

John Le Carré -filmatisoinnit tuppaavat olemaan niin laadukkaita, että pitäisi varmaan lukea niitä kirjojakin. Tässä nykyaikaan sijoittuvassa tarinassa professorismies ja juristivaimo (Ewan McGregor ja Naomie Harris) yrittävät hoitaa rakoilevaa parisuhdettaan huonolla menestyksellä Marokon-lomalla, kun professorimme tutustuu sattumalta ilmeisen ökyrikkaaseen mutta epätoivoisen tuntuiseen venäläisliikemieheen Dimaan (Stellan Skarsgård), jolle päättää tehdä palveluksen. Pariskunta huomaa pian olevansa mukana sopassa, johon liittyy Venäjän mafia, rahanpesua ja korruptiota Britannian korkeimmilla tasoilla.

En tunne rahanpesun maailmaa tarpeeksi, että voisin sanoa onko juoni oikeasti realistinen, mutta Hurmaava petturi on ennen kaikkea kertomus petoksesta, velvollisuudentunnosta sekä kunniallisista ja kunniattomista ihmisitä lain molemmin puolin, ja sellaisena erinomainen. Skarsgård tekee aivan huikean roolisuorituksen Dimana ja McGregor on uskottava paperinmakuiseen elämäänsä turhautuneena professorina, joka löytää sattumalta ja kunniallisuuttaan suuremman tarkoituksen, mutta myös itsensä ja vaimonsa altaan syvästä päästä. Erityismaininta menee myös Damian Lewisille monitasoisesta brittiagentin roolista.

17.10.2021 23:11 #787 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Natural City

Kun synkässä tulevaisuudessa poliisin erikoisyksikkö jahtaa kyborgeja ja renttukyttä on rakastunut sellaiseen, saattaa mieleen tulla muuan scifiklassikko. Valitettavasti Natural City ei ole Korean Blade Runner, vaan paremminkin Blade Runner 2049. Joko en ole tottunut korealaisen kerronnan konventioihin tai juoni on sekava, tai ehkä molempia. Hidastempoinen haahuilu jossa rööki palaa mutta mitään ei tapahdu ei pidä jännitettä yllä, vaikka välillä tarjoillaan suht päteviä toimintakohtauksia, joissa on otettu vaikutteita niin Matrixista kuin Aliensista, jälkimmäisestä ei ehkä niin onnistuneesti.

Vaikka jalalla laitetaan koreasti, elokuvan visuaalinen ilme ei yleisesti näytä näin 18 vuotta valmistumisensa jälkeen kovin korealta, vaan valjun siniharmaalta. Olihan tällainen tyyli kuumaa hottia Y2K:n jälkitunnelmissa eikä runsaasti käytetty tietokonegrafiikka nyt varsinaisesti aikakauden mittapuulla hirveän huonoltakaan näytä - nykyiset elokuvat vaan tekevät sen paljon paremmin (eli jotain hyvää BR 2049:ssäkin), ja toki budjetti lienee Hollywoodissa yleensä isompi.

Tumma kristalli

En muista nähneeni tätä jonkinasteista klassikkoa aiemmin, mutta jotain tuttua elokuvassa on. Ehkä se on vain kasarifantasian henkeä? Leffan primus motor on nukketaituri Jim Henson, joka tiimeineen loi elokuvaa varten kokonaisen fantasiamaailman omituisine otuksineen. Toisin kuin Hensonin myöhemmässä Labyrintissa, Tummassa kristallissa ei ole Bowieta rokkikukkoilemassa tai muitakaan ihmisiä, vaan nukkehahmot seikkailevat keskenään, mikä auttaa illuusiota. Otukset ovat nukeiksi ilmeikkäitä ja eläväisen oloisia ja sellaisina varmaankin erään aikakauden huipentuma ennen tietokonegrafiikan läpimurtoa. Teemoiltaan elokuva muistuttaa ikään kuin Tähtien sotaa ilman rehvakkaita salakuljettajanretkuja ja muuta galaktista alamaailmaa, mutta sitä suuremmalla määrällä mystiikkaa sekä valoisan ja pimeän puolen tasapainottamista. Hensonin fantasiaelokuvista Labyrintti on humoristisempi ja itsetietoisempi, mutta teknisenä taidonnäytteenä ja uskottavana fantasiamaailmana Tumma kristalli on vahvempi.

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

20.10.2021 23:45 #788 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Halloween

Nyt kun teattereihin ilmestyi taas uusi Halloween-elokuva, päätin katsoa tämän aidon ja alkuperäisen, jonka olen kyllä nähnyt joskus nuoruudessani. Slasher-genren kantaisä toimii varsin hyvin nykypäivänäkin, mutta kärsii jonkin verran siitä, että samalla kaavalla tehtyjä elokuvia on sittemmin nähty niin kovin monta. Niinpä sinänsä tunnelmallinen ja tyylikäs veitsihippa on ajan saatossa väistämättä menettänyt parhaimman teränsä. Miellyttävän hidas rytmi, pahaenteinen soundtrack ja Michael Myersin aavemainen, lähes abstrakti murhaajahahmo kuitenkin takaavat, että elokuva on ansainnut paikkansa genren klassikoiden joukossa. Pisti muuten silmään ja korvaankin, että puhelin pirisee elokuvassa tämän tästä, minkä lisäksi hahmot myös puhuvat puhelimessa todella paljon.

Child's Play

Jatkoin klassikoiden parissa, mutta tätä en ollut nähnyt koskaan aiemmin. Chucky-nukke on toki ollut ulkonäöltään aina tuttu hahmo ja tiesin melko tarkkaan muutenkin, mistä leffassa on kyse. Oikeastaan tämäkin on varsin perinteinen slasher-leffa, antagonisti vain on häiritsevän näköinen lastenlelu, josta kuolleen murhamiehen sielu on löytänyt uuden kodin. Mitään kovin pelottavaa tai jännittävää tässä ei ole, mutta leffa toimii kuitenkin puhtaana viihteenä, jos ei aitona kauhuna. Kostoa tavoitteleva nukke olisi saanut suorittaa tappoja vähän enemmänkin ja myös näyttävämmin, mutta toisaalta hauskasti virnuileva Chucky on leffan parasta antia ja tehosteethan eivät ole vanhentuneet käytännössä lainkaan, nuken designia ja animaatiota sai kyllä ihastella monessa kohtaa.

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

24.10.2021 16:16 #789 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Bleeder

Vahvaa rappiotunnelmaa huokuvassa elokuvassa seurataan pientä tanskalaista ihmisjoukkoa, joka ajelehtii alakuloisen arkensa vietävänä ja yrittää pysyä jaloillaan parhaansa mukaan. Yksi päähenkilö on vihanhallintaongelmista kärsivä Leo, joka ei lainkaan ilahdu kuultuaan, että hänen tyttöystävänsä Louise on raskaana. Abortteja on takana jo useampi ja kun tyttöystävä päättää, ettei uutta enää tehdä, alkaa Leon kasetti kelaamaan väärään suuntaan. Louisen veli Louis (heh) on epämääräinen hämärämies ja pesunkestävä rasisti, mutta tarkistaa säännöllisesti, että siskolla on kaikki hyvin. Kun Leo sitten pahoinpitelee odottavaa äitiä, Louisin suojeluvaisto naksahtaa päälle vakavin seurauksin.

Rinnakkaisessa juonilinjassa nähdään Mads Mikkelsen, joka esittää videovuokraamossa työskentelevää Lennyä, joka ei osaa puhua elokuvien lisäksi mistään muusta. Kaikki kolme miestä tuntevat toisensa ja he viettävät yhdessä videovuokraamon pomon kanssa oluen kyllästämiä roskaleffailtoja. Lennyllä on kömpelö romanssi kahvilan tytön kanssa, mikä tuo hieman kevennystä muuten hyvin mustanpuhuvaan elokuvaan. Ongelmaisten reppanoiden edesottamukset ovat tosin muutenkin aika koomista katsottavaa, vaikka hahmot itse eivät juuri naurunaiheita löydäkään.

Ohjaaja Nicolas Winding Refnin toinen pitkä elokuva muistuttaa paljon hänen Pusher-trilogiaansa, ovathan näyttelijätkin enimmäkseen samoja. Bleederin kuvaama maailma on melankolinen ja likainen, mutta samalla toteavan realistinen. Hahmot ovat varsin etäisiä, eikä heihin ole helppo samaistua, mutta heidän kohtaloistaan pystyy silti välittämään. Tiukkaa tarinaa ei ole tarjolla, mutta urbaania ahdistusta sitäkin enemmän.
Muokannut 24.10.2021 18:11 Mustelmann

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

27.10.2021 20:00 #790 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
A Score to Settle

Draamaa ja kostotarinaa yhdistelevässä leffassa Nicolas Cagen esittämä hahmo vapautuu vankilasta parinkymmenen vuoden jälkeen ja pyrkii lähentymään aikuiseksi kasvaneen poikansa kanssa. Samalla mies haluaa maksaa takaisin tyypeille, joiden takia hän päätyi kiven sisään. Odotin hieman toiminnallisempaa menoa, sillä ihmisten pieksemisen sijaan valtaosa leffasta koostuu isän ja pojan välisen suhteen kliseisestä ja kömpelöstä kuvaamisesta. Kuvioon liittyy myös prostituoitu, johon harmaantunut isäpappa ihastuu yhden yön seurauksena, mikä ei suinkaan paranna leffan draamallista sisältöä. Päähenkilön varsinainen motiivi kostolleen on pitkään epäselvä ja muutenkin hommasta on vaikea saada otetta. Ei Cagen tökeröimpiä leffoja, mutta ei niitä merkittävästi parempikaan.

Avengement

Tässäkin elokuvassa mies vapautuu vankilasta, tosin omalla luvallaan. Scott Adkinsin esittämä kovanaama myöhästyy vain hieman jättääkseen sairaalle äidilleen jäähyväiset ja päättää laittaa ranttaliksi, vaikka tuomio kasvaisikin sen takia muutamalla vuodella. Mies ottaa pubissa hengaavat vanhat tuttunsa panttivangeiksi ja esittää sarjan vakavia kysymyksiä, joiden kautta päähenkilön historiaa vankilassa ja ennen sitä käydään läpi väkivaltaisten takaumien muodossa. Epälineaarinen juonenkuljetus toimii ihan hyvin ja mikä tärkeintä, nopsajalkainen ja rautanyrkkinen Adkins pääsee esittelemään taistelutaitojaan. Turpaanveto onkin mukavan brutaalia ja säälimätöntä ja vaikka sitä on paljon, pubiin sijoittuva finaali jaksaa vielä pitää fiiliksen korkealla. Scott Adkinsin faneille vahva suositus.

07.11.2021 22:47 #791 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Stalinin kuolema

Kun Isä Aurinkoisen pumppu pettää, Kremlin sisäpiirin valtaistuinpeli on käynnissä jo ennen kuin hänet on julistettu kuolleeksi. Makaaberista aiheesta on tehty musta komedia, jossa on enemmän kuin häivähdys Brazilia (Michael Palinkin on mukana), mutta joka keskittyy kuitenkin enemmän huonosti peitellyn valtakamppailun kommelluksiin kuin epäonnisiin yksilöihin systeemin rattaissa.

Elokuva on paremminkin hakenut taiteellisella vapaudella innoitusta historiallisista tapahtumista kuin niiden toisinto, mutta totalitarismin, johtajakultin, ahneiden valtapelurien ja hyödyllisten idioottien satirisointi ei vaadi ehdotonta historiallista tarkkuutta ollakseen purevaa. Näyttelijäsuoritukset ovat mainioita ja etenkin Stalinin hulttiopojan ja sotasankari-kenttämarsalkan hahmot on vedetty sopivan överiksi, jotta katsoja voi nauraa välillä vähän kevyemmillekin aiheille. Totalitarismin kuvauksille epätyypillisesti elokuvalla on myös (tavallaan) onnellinen loppu. En tiedä voisiko Stalinin kuolemaa ihan sanoa hyvän mielen hirtehiskomediaksi viiksekkään diktaattorin viime hetkistä, mutta ainakin aika lähelle se onnistuu tasapainoilemaan.
 

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

09.12.2021 21:43 #792 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Hard to Kill

Poliisimiehen öinen kyttäyskeikka menee pieleen, kun hän paljastuu vakoilemilleen roistoille. Hän pääsee kuitenkin pakoon videokameraan tallentuneet todisteet mukanaan. Turvassa mies ei suinkaan ole, sillä roistot onnistuvat selvittämään hänen henkilöllisyytensä ja hyökkäävät hänen kotiinsa juuri silloin, kun rakastelu vaimon kanssa on pahasti kesken. Vaimo ja lapsi saavat surmansa ja perheenpääkin ottaa haulikosta tujun osuman. Mies päätyy sairaalaan, jossa hänet todetaan kuolleeksi, paitsi että hän onkin vain koomassa. Herättyään vuosia myöhemmin sankaripoliisi päättää kostaa ja avukseen hän saa hoitsun, joka kehitti pienen ihastuksen nukkuvaan potilaaseensa. Päähenkilöä näyttelee Steven Seagal ja hoitsua Kelly LeBrock, jonka kanssa hän olikin elokuvaa tehdessä naimisissa.

Kyllähän nämä varhaiset Seagalin seikkailut ovat ihan viihdyttävää kamaa ja ainakin hitosti parempia kuin ukon 2000-luvun tekeleet. Ponnari heiluu vielä ja ulkomuodostakin välittyy riittävän uskottava toimintasankarin olemus. Mikään ketterä stunttimies Seagal ei selvästi ollut nuorenakaan, sillä lähitaistelukohtaukset ovat melko tönkköjä, eikä mitään dammemaisia liikkeitä todellakaan nähdä. Miehen juoksutekniikka on myös varsin erikoinen, eikä se todellakaan näytä hyvältä. Pääosin toiminta skulaa silti hyvin ja roistot kaatuvat tonttiin useimmiten hauskasti ja kekseliäästi. Juonessa riittää reikiä, mutta en jäänyt niitä murehtimaan, kun elokuvan fiilis on muuten kunnossa.

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

14.12.2021 22:59 #793 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Oblivion

Nähty kerran aiemmin ja pidin tästä kyllä edelleen. En ole mikään innokas scifin ystävä, mutta Oblivionin hidastempoinen tunnnelmointi ja eeppisiin mittasuhteisiin venyvä tarina pitivät otteessaan tälläkin kertaa. Huonomuistisena tarinan yllätyskäänteet olivat päässeet unohtumaan, mikä sopikin mukavasti elokuvan teemaan. Huonomuistisuudesta kärsii myös elokuvan päähenkilö, joka toimii huoltomiehenä tuhoutuneella maapallolla, joka on muuttunut asumiskelvottomaksi muukalaisia vastaan käydyn sodan seurauksena. Miehen tehtäviin kuuluu energialaitoksia vahtivien dronejen kunnossapito ja seuranaan hänellä on nainen, jonka on sekä työkaveri että romanttisen kiinnostuksen kohde.

Kotiinpaluu avaruusasemalle siintää jo kaksikon silmissä, mutta Maahan rysähtävä mysteerialus pistää suunnitelmat uusiksi. Aluksesta löytyy yhtä mysteerinen nainen, jonka päähenkilö muistaa hämärästi jostain. Tästä eteenpäin elokuva heittääkin peliin yllärin jos toisenkin, eikä niistä kannatta tietää liikaa etukäteen. Todellisuus ei ole lainkaan sitä, miltä näyttää ja jopa Maata runnelleen sodan taustat paljastuvat joksikin muuksi kuin olettaisi. Juonenkäänteet vaativat ainakin itseltäni normaalia enemmän tarkkaavaisuutta, mutta elokuvan rauhallisen luonteen ansiosta pysyin niissä kiitettävästi mukana. Toki sekin helpotti, että muistin päälinjat entuudestaan.

Oblivion on erittäin komea elokuva, jossa valkoinen kliinisyys henkii seesteisyyttä ja rosoiset luontokuvat menneen maailman tunnelmaa. Lähes jatkuvasti ympärillä pyörivät pallomaiset dronet ovat myös kivan näköisiä ilmestyksiä. Elokuvan heikkous on ehkä hahmoissa, joissa ei ole sanottavasti persoonaa ja sen takia tarinassa vahvasti läsnäoleva rakkausteema tuntuu vähän sentimentaaliselta lässytykseltä. Huoltomiestä esittävä Tom Cruise on minusta yhtä tylsä kuin yleensäkin, mutta ei sentään pilaa elokuvaa mitenkään. Kokonaisuutena Oblivion on oikein jepa scifi-elämys, joka tarjoaa muutakin kuin unohdettavaa hömppää.

31.12.2021 02:53 #794 :: Adolfina Romanov
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
En edes muista milloin viimeksi olen käynyt elokuvissa, mutta viime viikolla näin kävi jälleen. Kävin katsomassa House of Guccin, jonka halusin nähdä vain ja ainoastaan pääosan esittäjän, Lady Gagan takia. Lähes kolme tuntia kesti, mutta pidin kyllä erittäin paljon. Gaga ja muut näyttelijät suoriutuivat tehtävissään mainiosti, vaikka toisaalta en tunne millään tasolla ihmisiä joita he olivat esittävinään. Mitään en tiennyt koko Guccin muotitalon historiastakaan, mutta se ei katsoessa häirinnyt, koska muotia ja liiketoimintaa käsitellään loppujen lopuksi hyvin vähän, ja käytännössä elokuva keskittyy Guccin perheen sisäisiin kahnauksiin. Yhtä hyvin elokuva olisi voinut kertoa vaikka autokaupasta. Totta puhuen kuulin Guccin perheen varsinaisesta tragediasta, Maurizio Guccin murhasta vasta elokuvaa koskevista uutisista.

House of Gucci on sarjassa elokuvia, jossa järjestäen kaikki hahmot ovat ihmisinä aivan kamalia. Ylimielisyys, moukkamaisuus, sovinismi, ahneus, kaksinaamaisuus, tyhmyys ja tietysti murhanhimoisuus muodostavat monta erilaista asetelmaa, jotka on maskeerattu ihmisten muotoon. Guccin perikunta ei ole ollut elokuvaan tyytyväinen, enkä ihmettele: antaahan se aika vastenmielisen kuvan puljun toiminnasta.

Lady Gagasta vielä sen verran, että on ilahduttavaa nähdä miten kerrankin näyttelemään ryhtynyt laulaja esiintyy oikeassa roolissa perinteisessä elokuvassa. Yleensä laulajia näkyy joissain musikaaleissa näyttelemässä periaatteessa itseään, mutta ei tällä kertaa. Gaga haluaa selvästi olla näyttelijänä yhtä vakuuttava kuin laulajana, ja mielestäni onnistuu.

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

04.01.2022 19:50 #795 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Black Sea

Sukellusveneet ovat aina kiehtovia kapistuksia, joten niihin keskittyvät elokuvat kiinnittävät helposti huomioni. Kevin Macdonaldin ohjaamassa trillerissä sukellusveneen kapteeni saa potkut ja pohtii kaljatuopin äärellä, mitä tehdä seuraavaksi. Entinen työkaveri vihjaa, että Mustanmeren pohjassa makaa natsien sukellusvene, jonka sisällä kuulemma odottaa miljoonien arvoinen kultalasti. Tyhjän päälle jäänyt kapteeni näkee tässä tilaisuuden rikastumiseen ja kokoaa nopeasti monenkirjavan miehistön, jonka avustuksella hän päättää lähteä aarrejahtiin. Miehistö tarvitsee tietenkin oman sukellusveneen ja käden käänteessä heille järjestyykin liitoksistaan natiseva ruostekippo suoraan Neuvostoliiton ajoilta. Sitten vain merille ja kohti seikkailua.

Kuten odotettua, matka ei suju pitkään suotuisissa merkeissä. Venäläisistä, briteistä ja muista kansallisuuksista koostuva miehistö alkaa pian tapella keskenään, eikä yksimielisyyttä saavuteta saaliinjaosta, veneen kurssista tai mistään muustakaan. Kaikki johtaa tietenkin siihen, että vene uhkaa upota lopullisesti ja kultalasti jäädä kokonaan noutamatta. Jännitettä luodaan ihan onnistuneesti, mutta niin arvattavilla keinoilla, ettei elokuva valitettavasti tarjoa ainoatakaan yllätystä. Miehistöllä on hikiset ja ahtaat oltavat, mutta sen jäseniin ei kuulu yhtäkään mielenkiintoista hahmoa. Ja hyviä hahmoja tämä elokuva olisi ehdottomasti kaivannut. Jude Law saa kapteeniinsa jotain tarttumapintaa, eikä se nuori pojankloppikaan huono ollut, mutta muilta osin miehistö koostuu vain pahvinaamoista.

Black Sea ei silti ole täysi pettymys. Siinä on paikoin ihan hyvää korkkaritunnelmaa, vaikka ei toiseen maailmansotaan sijoitukaan ja sukellusvene tarjoaa tälläkin kertaa sopivan klaustrofobisen tapahtumaympäristön. Elokuva myös näyttää hyvältä punaisten ja kullankeltaisten valojen heijastuessa pimeän putkilon rakenteisiin kuin menossa olisi isommatkin reivit. Kokonaisuutena elokuva on kuitenkin valitettavan riskitön ja särmätön, joten ei tätä mihinkään Das Bootiin voi verrata.

06.01.2022 16:36 #796 :: LordStenhammar
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Woodstock 99: Peace, Love and Rage


No joo, tää oli dokkari, mutta ei jaksanut sille erikseen topaasia tehdä.

Legendaarinen festari joo. Olosuhteet ja bändit ihan perseestä paria poikkeusta (Metallica, Megadeth) lukuun ottamatta. Festari täynnä kiimaisia ja kaiken saaneita amerikkalaisia college-poikia, jotka ahdistelee ja raiskaa mimmejä ja pistää paikkoja paskaksi ihan sen vuoksi, kun ei ole muutakaan tekemistä. 

Yleensäkin dokkari toi mulle mieleen ne ahdistavimmat piirteet, mitä noissa 90-luvun lopun meiningeissä oli. Tuli saatana omat amisvuodet mieleen. Nuoriso oli turhautunutta, mutta toisin kuin 60-luvun sukupolvi, eivät tienneet mitä vastaan kapinoida. Seksismikin oli näköjään tuolloin huipussaan.

Sekin selvisi jälleen, että Fred Durst on aika aasi. Vaan sehän jo tiedettiin.  
Muokannut 06.01.2022 16:41 LordStenhammar

10.01.2022 23:56 #797 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Deep Impact

Kun 11-kilometrinen komeetta uhkaa Maata, tarvitaan muutama rohkea jenkki ja (koska on ysäri ja ollaan kansainvälisiä) yksi kiintiövenäläinen räjäyttämään se pois törmäyskurssilta. Mutta elokuvan nimikin jo spoilaa, että eihän se onnistu, vaan pallomme ottaa syvää impaktia. Lähestyvä uhka kuitenkin muuttaa ihmisten elämää jo ennen osumaa.

Deep Impact on varsin epätavallinen katastrofielokuva, koska selviytymistaistelua on mukana vain mausteeksi ja elokuvan varsinaisia teemoja ovat luopuminen, toivo ja anteeksianto. Tässä filmissä karaistunut veteraaniastronautti ei manaa näyttävänsä närhen munia komeetanperkeleelle vaan kiittää seesteisesti miehistöään, että on saanut palvella heidän rinnallaan. Kotipuolessa eli Jenkeissä (muu maailma mainitaan vain ohimennen) on periaatteessa kaaosta ja paniikkia, mutta se näyttää melko hillityltä. Kukaan ei nähtävästi intoutu kreisibailaamaan kuin viimeistä päivää tai sekoa epätoivosta, vaan ihmiset tekevät sovintoa läheistensä kanssa ja uhrautuvat seuraavan sukupolven hyväksi. Hallitus ei tunaroi, aja sisäpiirin etua tai muutenkaan toimi kyseenalaisesti. Amerikan presidentti on kaikkea sitä mitä Amerikan presidentin pitäisikin hädän hetkellä olla.

Jos edellä oleva ei vielä kuulosta tarpeeksi uskonnolliselta, niin mainittakoon että pelastustehtävään lähtevän avaruusaluksen nimi on Messias, väestönsuojan (jonne vain valitut pääsevät) nimi on Arkki ja diippi impakti aihettaa tietenkin vedenpaisumuksen. Alleviivaava symboliikka voi varmasti ärsyttää, mutta minulle elokuvan vanhakantaisen idealistinen jenkki-isänmaallisuus ja suorastaan harras tunnelma tuntui näin totuuden jälkeisellä ajalla nostalgiselta ja liikuttavaltakin, vaikken yleensä ole kovin innokkaasti tähtilippua heiluttamassa. Liekö Elijah Wood poimittu juuri tästä elokuvasta samansuuntaisten teemojen sormustenherroihin? Tunnelman kruunaavat kuulaat vasket James Hornerin musiikissa, joka on mahdollisimman kaukana toimintajylystä ja ikään kuin enteilee myrskyn jälkeen koittavaa (taivaallista?) rauhaa.

Event Horizon - viimeinen horisontti

Scifikauhuelokuvassa pelastusretkikunta lähtee tutkimaan kokeellista varppimoottoria käyttänyttä avaruusalus Event Horizonia, joka katosi 7 vuotta aiemmin mutta on sittemmin havaittu uudestaan. No, tietenkään aluksella ei ole kaikki kohdallaan: miehistö on kuollut ja pelastusretkikuntaa vaivaavat painajaismaiset näyt. Alkaa näyttää siltä että alus on käynyt jossain, missä kenenkään ihmisen ei pitäisi käydä.

Event Horizon näyttää saaneen aikanaan huonohkoja arvosteluja ja elokuvassa toki on ongelmansa. Ysäri-CGI on ysäri-CGI:tä, jännitystä rakennetaan välillä vähän keinotekoisesti ja välillä toiminta syö kauhun tehoa. Nämä eivät kuitenkaan ole mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia jos scifikauhu kolahtaa. CGI:tä lukuunottamatta elokuva on visuaalisesti komea ja tunnelma painostava (sekä paikotellen varsin verinen). Jos Deep Impactin sävy oli taivaallinen, Event Horizon katsoo paremminkin helvetin syvyyksiin. Olisiko spoileri kutsua elokuvaa eräänlaiseksi
Varoitus: Spoiler.

 

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

20.01.2022 17:45 #798 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Dragon Squad

Melko heikossa toimintaleffassa kiinalaista mafiapomoa ollaan kuljettamassa oikeuden eteen, kun mystinen rikollisjoukko sieppaa hänet suoraan pakettiauton kyydistä. Viiden poliisin erikoisryhmä alkaa selvittää, mihin mies vietiin ja miksi. Niinpä poliisit ja roistot ottavat yhteen Hongkongin kaduilla, eikä ruumiilta voida välttyä. Juoni on yksinkertainen, mutta sekava, koska leffa kiirehtii jatkuvasti eteenpäin ilman ainoatakaan hengähdystaukoa. Hahmoja tulee ja menee ihan liikaa ja välillä on vaikea muistaa, millä puolella he olivatkaan. Toiminnassa on yritystä, mutta nopea leikkaus ja heiluva kamera vesittävät sen lähes kokonaan. Sammo Hung vanhana konstaapelina jää sentään positiivisesti mieleen, kun taas Michael Biehn menee konnahahmonsa kanssa täysin hukkaan. Potentiaalia on, mutta käsikirjoitus ja editointi kusee.

30.01.2022 23:56 #799 :: Fiktiivi
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Sampo

Suomalais-neuvostoliittolainen Kalevala-sovitus 1950-luvulta ei nostanut ennakkoon odotuksia elokuvan laadusta valtavan korkealle, mutta kulttielokuvapotentiaalin kannalta tällaiset toki tsekkaa (ja joskus odotukset ylittyvätkin). Sampo jää ehkä jonnekin välimaastoon: ei varsinaisesti hyvä elokuva, muttei koomisen huonokaan. Näyttelijät eivät tunnu olevan ihan täysillä mukana ja paikoitellen tuntuvat lähinnä kävelevän käsikirjoitusta läpi. Eikä se käsikirjoituskaan riipaisevan jännittävä ole. Elokuva on kuitenkin visuaalisesti varsin hieno teatraalisesti käytettyine valoine ja väreineen. Paremmalla kerronnalla näistä puitteista olisi saanut irti paljon enemmän.

Terminator 2: Director's Cut

Terminaattorit terminoi taivasverkon tuoman tuomiopäivän lähestyessä tässä suitsutetussa jatko-osassa. Nykytermein tämä olisi lähinnä "soft reboot", koska tarina on käytännössä ensimmäisen T-leffan jonkin verran varioitu toisinto, vaikka onkin jatko-osa. Minulle on vähän mysteeri miksi tätä on hehkutettu niin paljon, koska ensimmäinen elokuva on kertaluokkaa tai paria pienemmästä budjetistaan huolimatta minusta paljon iskevämpi ja painostavampi. No, toki tietokone-efektit varmaan hämmästyttivät ysärin alussa ja onhan tässä enemmän toimintaa räjähdyksillä ja rutatulla pellillä mitattuna. Mutta se, että tekijöillä oli varaa polttaa enemmän rahaa ei nosta elokuvaa minun kirjoissani ykkösosan yli.

Toisaalta, vaikka T2 on huonompi scifitoimintajännäri kuin T1, se on ainakin tirehtöörin leikkauksessa pohdiskelevampi, inhimillisempi ja optimistisempi kuin ykkösosa. Ei tämä nyt mitään solarpunkkia ole vaan paikoin ahdistavakin tarina epätoivoisesta taistelusta maailmanloppua vastaan, mutta ehkäpä tällainen hieman valoisampi toisinto oli kuitenkin parempi veto kuin toinen annos tanakkaa dystopiaa olisi ollut. Nyt katsoja voi ainakin valita, kummansävyisen version tarinasta haluaa katsoa. Vuoden 2022 synkässä kyberpunk-todellisuudessa moni varmaan valitsee optimistisemman version.
 

  • Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho
    Tasolla 45
    43.30

01.02.2022 20:56 #800 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Olen aikanaan ollut sitä mieltä, että Terminator kakkonen on ykköstä parempi, mutta nykyään asetan ykkösen ykköspaikalle. Molemmat ovat erinomaista scifi-toimintaa, mutta ykkösen kauhuleffamainen asetelma, jossa Arska on ikään kuin teräksinen slasher-murhaaja, nostaa ykkösen paremmaksi. Kylmänharmaa kuvasto miellyttää silmää ja rosoiset takaumat tulevaisuudesta rytmittävät tarinaa juuri oikein. Kakkonen on tietenkin joka suhteessa isompi leffa, mutta samalla pehmeämpi, vaikka ruusut tallotaankin lattiaan. Kova leffa sekin ilman muuta ja peukun kohdalla on vaikea olla herkistymättä. Kiljuva lapsihahmo ei myöskään käy hermoille ainakaan liikaa.

Valvojat: RaccoonRasimus