Divergent

Kirjaneito loi aiheen: Divergent
13.10.2013 18:16 #1

Veronica Rothin nuortentrilogia (Divergent, Insurgent ja tässä kuussa ilmestyvä Allegiant) on noussut aikamoiseksi ilmiöksi rapakon takana.

Sarjan ykkösosaan perustuva leffa saa ensi-iltansa maaliskuussa 2014.
Elokuvan on ohjannut Neil Burger ja pääosissa nähdään mm. Shailene Woodley, Kate Winslet ja Theo James. Leffan IMDb ja traileri .

Trilogia sijoittuu tulevaisuuden maailmaan, jossa ihmiset ovat jakautuneet viiteen ryhmään (engl. faction) arvojensa pohjalta. On epäitsekkäiden Abnegation, rohkeiden Dauntless, älykköjen Eurudite, rehellisten Candor ja rauhaa rakastavien Amity. 16-vuotiaana kaikkien on tehtävä lopullinen valinta ryhmien välillä. Nuoret saavat päättää, haluavatko he jäädä ryhmiin joiden jäseninä ovat kasvaneet, vaiko jättää perheensä ja valita jonkun muista ryhmistä. Valintaa pohjustaa testi, jossa selvitetään, mihinkä ryhmään nuorella on taipumuksia. Päähenkilö Beatrice "Tris" Prior on kasvanut epäitsekkäiden Abnegation-ryhmässä ja pähkäilee valintaansa, kun saa testeistä huolestuttavan tuloksen. Tris on poikkeava, divergent, koska häntä ei voida luokitella selkeästi yhteen ryhmään. Massasta poikkeaminen on kuitenkin jopa hengenvaarallista, joten Trisin on silti tehtävä valintansa huolimatta siitä, että hänelle ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa paikkaa. Yhteiskuntakin on ongelmissa, kun vyöhykkeiden välit rakoilevat pahasti ja niiden ihanteet, epäitsekkyys, rohkeus, älykkyys, rehellisyys ja rauhantahtoisuus alkavat saada huolestuttavia piirteitä. Ja kaiken vaaran keskellä Trisin tunne-elämä kokee yllättävän käänteen.

Minusta on kirjasarjan ensimmäiset osat luettuani tullut sarjan fani, joten leffakin päätyi heti odotetuimpien listalle. Ainakin trailerin perusteella näyttää aika mahtavalta! Mitenkäs muut, onko Divergent myös teidän katselulistalla? :lol:

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Divergent
27.10.2013 03:00 #2

Kuten toisessa ketjussa sanoin, niin Divergent kiinnostaa kohtalaisesti trailerin perusteella. Romaanin voisi lukea ennen katsomista. Jännää, että elokuvalla on sama Lionsgate-tuotantoyhtiö kuin Nälkäpeleillä. Tarkemmin sanottuna filmin kuvasi Summit Entertainment , mutta Lionsgate osti firman tammikuussa 2012. Leffaa ei siis voi pitää kilpailijana Nälkäpeli-sarjalle...

Ilmeisesti elokuvan nimenä on maassamme Divergent - Outolintu. Ainakin levittäjä otsikoi näin suomeksi tekstitetyn version trailerista:

Äskenhän selvisi, että kirjan suomennoksen nimi on Outolintu.

Viimeksi muokattu: 27.10.2013 03:01 : Jussi.

13.11.2013 19:34 #3

Divergentin ensimmäinen täyspitkä traileri on täällä!!!

Okei, minä olen pahasti sekaisin, sekaisin, sekaisin. Tuo näyttää niin hyvältä! Järkevät ajatukset ovat kadonneet hullun fanityttöilyn tieltä! :heart: :lol:

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: Divergent
13.11.2013 19:50 #4

Kuvauksen perustella haluaisin katsoa. En kuitenkaan yleensä katso mitään telkkarista ja elokuvateatteriin lähto on aivan vieratsa, joten luultavasti jää hyvä elokuva näkemättä.

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Divergent
21.11.2013 22:01 #5

Viimeksi muokattu: 21.11.2013 22:02 : The Big Bad Wolf.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Divergent
21.11.2013 22:18 #6

Minäkin näin trailerin ennen Nälkäpeliä. Kirjaa odottelen kovasti. Yksi leffaseuralaisistani pyysi jo kirjan lainaan, kunhan olen sen tammikuussa lukenut. Pitääkin kysyä häneltä, jos vaikka menisimme hänen kanssaan leffankin katsomaan, kun on lukenut.

22.11.2013 18:46 #7

The Big Bad Wolf kirjoitti: Katselulistalla. Näin trailerin Nälkäpelin mainoksissa, heti tuli tuo pakkonähdänytheti-olotila. Ja hienoa, kun saadaan suomennos ennen leffaa. Täytyykin nyt vain pakottaa joku kaveri mukaan... (Ojentaa kirja, koukuttaa kamu, fanittaa yhdessä ja katsoa leffa :cheesy: ) Eihän mulla mitään käsitystä tästä oikeammin ole, mutta Kirjaneidon mainospuheet... :wink: Odottelen innolla. (Loistavaa, puolihysteeristä fanitusta ennen sarjaan tutustumista. Kuulkaas juuri näin. :roll: )

Heh, kerrankin meikäläisen mainospuheet vaikuttaa tehoavan... Lähipiirini olen jo saanut tuskastumaan. :wink: Ei vaan, itse aion kokeilla samaa taktiikkaa, saada myös kaverit fanittamaan tätä ja hypettämään leffaa.

Itsellä ei tosiaan fanitus ole mennyt kuin ylöspäin... Odottelen kuumeisesti Allegiantia (oikeasti odotan eli toivon joululahjaksi) ja voi tätä tuskan määrää... Myös leffaa hypetän täysillä, koska tuo traileri: yhtä hyvä vielä kymmenelläkin katselukerralla. :lol:

14.12.2013 16:34 #8

Oih :heart:
Viime kesänä luin ensimmäisen osan ja totaallisesti rakastuin kyseiseen sarjaan :heart:
Ja tietysti aion mennä katsomaan elokuvan (ja puoliraahata kaverin mukaan...heh heh :cool:)

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Divergent
14.12.2013 17:13 #9

Kirja kyllä kiinnostaa ja pohdin turvaudunko heti Kindlen valikoimaan vai odottelenko rauhassa, että varaus saapuisi noudettavaksi. Teatteriin menoa mietin sit, kun olen lukenut kirjan (kaikkihan nää sarjat pilataan valkokankaalla)

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

19.12.2013 21:14 #10

Ensimmäinen Divergent-klippi on julkaistu! (En nyt sanoisi klippiä varsinaisesti spoilaavaksi, mutta kyllähän se enemmän näyttää kuin trailerit. Jos siis ei ole kirjaa lukenut ja haluaa pysytellä täysin tietämättömänä, en välttämättä suosittele katsomaan. :wink: )
Kyseinen pätkä sai kyllä ainakin minut hyppimään tuolilla ja hinkumaan leffaa entistä enemmän. :lol:

26.12.2013 22:26 #11

Sarjalle ovat ilmestyneet suomenkieliset fanisivut. outolintufan.weebly.com/

Sain Allegiantin luettua tässä joulupäivänä ja nyt odotan leffaa entistä enemmän. Maaliskuuhun on niin pitkä aika! :tongue:

-Cassandra Clare

Viimeksi muokattu: 26.12.2013 22:27 : Kirjaneito.

04.02.2014 20:38 #12

Viimeinen traileri on nyt saapunut katsottavaksi! :lol: :heart:

En tiedä kuinka kestän maaliskuuhun saakka, koska leffa vaikuttaa niin hyvältä! Tietysti fanityttöily tuo tähän erityisen positiivisen näkökulman... Mutta erityisesti visuaalinen ilme näyttää upealta! Ja kirjasta tuttuja kohtauksia tunnistaa kiitettävästi. :smile:

/muoks. Nyt löytyi Youtubesta. :smile:

-Cassandra Clare

Viimeksi muokattu: 05.02.2014 20:20 : Kirjaneito. Syy: vaihdoin youtube-linkkiin

11.02.2014 19:30 #13

Kirjaneito kirjoitti: Viimeinen traileri on nyt saapunut katsottavaksi! :lol: :heart:

Itse meinasin tulla sanomaan samaa tähän aiheeseen.
Ihana traileri kyllä oli. Trailereiden myötä Shailenestäkin on tullut mielestäni Trismäisempi.

Niin joo, vielä siitä, että luin jostain että pitäis tällä viikolla YouTubeen jonkinlainen klippi Fourista Divergent -elokuvasta.

11.02.2014 20:08 #14

Uuu, klippi... Ihanaa! :heart:

14.02.2014 21:03 #15

Kirjaneito kirjoitti: Divergent - Outolintu on nyt Finnkinon sivuilla . Suomen ensi-ilta on 11.4, noin kuukauden jenkkilää jäljessä... :huh: Eli pitää odottaa huhtikuulle. Saa nähdä kuinka kestän. :wink:

Ääh. Enemmän vain odottelua...
No, Diverggentin kaa ei onneks oo yhtä paha ku Vampire Academyn kanssa. Jenkkeihin se tuli 7.2. ja Suomeen se tulee vasta 1.6. :sad:

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Divergent
09.03.2014 11:02 #16

Biorexin sivuilla:

Elokuva perustuu Veronica Rothin Divergent-menestysromaaniin. Tarina sijoittuu dystopiaan, jossa ihmiset on jaettu viiteen eri ryhmään. Jako perustuu heidän luonteenpiirteisiin. Tris Prior (Shailene Woodley) on nuori tyttö, jota varoitetaan siitä että hän on ”divergent” eli outolintu, eikä hän tule koskaan sopimana mihinkään viidestä ryhmästä. Tris saa kuulla salaliitosta tuhota kaikki outolinnut ja hän alkaa selvittää mikä tekee heistä niin erilaisia ja vaarallisia. Divergent on tarina valinnoista ja niiden seurauksista, odottamattomasta rakkaudesta sekä vinoutuneesta ”täydellisestä yhteiskunnasta”.

Jotenkin kirjan lukeneena se divergentti sopi paremmin mukaan... Pelolla odotan tekstityksiä... Siis, kirjassa Tris ei tiennyt mitä divergentti tarkoittaa ja outolintu on aika selkeä... :roll: "Mitä Outolintu tarkoittaa?" Ei näin...

Mutta joo, enpä kuitenkaan malttaisi odotella leffaa. Onneksi tässä välissä on Kirjavaras, pääsee toivottavasti vähän itkemään. :wink:

Viimeksi muokattu: 09.03.2014 11:04 : The Big Bad Wolf.

14.03.2014 20:13 #17

Käykääpäs tuolla ( linkki ) tekemässä testi niin voitte voittaa palkintoja. Meikäläinen voitti liput ennakkonäytökseen! :lol: Olen nyt vihdoin alkujärkytyksen/shokin sisäistänyt asian ja vaikka näytös on Helsingissä keskellä koeviikkoa niin... Here we come! :lol:

Minäkin odotan tekstityksiä suurella mielenkiinnolla... Trailerien perusteella vaikuttavat olevan jotain suomennoksen ja alkuteoksen väliltä. No, ajattelen kuitenkin termistön englanniksi niin ehkä vain ignooraan tekstityksen. :wink:

03.04.2014 17:06 #18

No niin. Olin tosiaan eilen Divergentin ennakkonäytöksessä ja pääsin näkemään leffan viimeinkin. :smile:

Yleisfiiliksinä tykkäsin kovasti. Divergent oli toimiva ja minun makuuni varsin hyvä elokuvasovitus kirjasta. Visuaalinen ilme oli kerrassaan hieno, Dauntlessin (Uskaliaat) päämaja sopivan karu, pelkomaisemat hienoja ja maailmanpyörä korkea. Tykkäsin paljon myös soundtrackistä. Ellie Gouldingin teinipopit eivät häikäisseet, mutta muuten musiikit olivat kertakaikkisen hienoja.

Tunnelmallisia ja jänittäviä kohtia oli paljon. Valintaseremonian (sanokaa muuten jos käytän ihan vääriä termejä, luin sarjan englanniksi ja en tiedä suomennoksesta paljoakaan.) jälkeinen Dauntlessien juoksu ja juniin hyppiminen oli mahtavaa katsottavaa, paiseilin leffateatterissa jännityksessä. Myös lopun menetykset koskettivat.

Lämpenin myös näyttelijävalinnoille, etenkin Theo Jamesin esittämälle Fourille ihan erilailla kuin trailereita katsoessani. Leffan hauskimmat repliikit tulivat aina häneen liittyen.

Muutaman lempikohtauksen (ja hahmon)

poisjääminen harmitti, mutta mielestäni leffa saatin oikein mukavasti pakettiin. Tykkäsin myös eräästä leffantekijöiden omasta sivujuonteesta paljon.

Kaiken kaikkiaan tykkäsin Divergentistä kovasti. Sain sitä mitä odotinkin ja leffasta jäi hyvät fiilikset. :lol:

Scartti

On another love

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Divergent
11.04.2014 20:06 #20

Eipä yllätä,että tässäkin sarjassa vika osa pitää jakaa kahteen elokuvaan. :roll: Harry Potter ilmiselvästi aloitti jonkinsortin trendin tässä asiassa. Huoh pelkkää rahastustahan se on,mutta ehkä jonakin päivänä vikat osat leffoissa saadaan tiivistettyä yhteen leffaan. Niin,kuin joskus saatiin.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

Valvojat: RaccoonRasimus
ms.amadeus