Archipelacon 25.-28.6.2015

11.05.2014 10:39 - 15.06.2014 17:04 #1 : Zisatto
Ensi vuonna ei ole Åconia eikä Finnconia – sen sijaan meillä on Archipelacon!

Kuten jo muutama kuukausi sitten kerrottiin, ensi vuodelle on ollut suunnitelma järjestää scificon Maarianhaminassa. Suunnitelmissa on vilahdellut jopa Finnconin järjestäminen Ahvenanmaalla. Nyt suunnitelmat vuodelle 2015 ovat täsmentyneet.
Maarianhaminassa järjestetään 25.-28.6. 2015 Archipelacon -niminen scifitapahtuma. Kyseessä on maksullinen, nelipäiväinen kansainvälinen con.
Con-paikkana toimii Alandica-konferenssikeskus ja ohjelmaa tulee olemaan myös sen vieressä olevassa Arkipelag-hotellissa, joka toimii con-hotellina. Alandica on upea, meren rannalla oleva tuliterä konferenssikeskus, jollaiseen tuskin mannermaalla olisi mahdollista tällaista tapahtumaa järjestää.
Archipelacon toteutetaan kansainvälisin voimin: sen coniteassa on jäseniä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Saksasta. Conitean johdossa ovat Sari Polvinen Suomesta ja Johan Anglemark Ruotsista.
Tapahtumaa markkinoidaan myös maamme rajojen ulkopuolella. Archipelacon on pääosin englanninkielinen, mutta ohjelmaa tulee olemaan myös suomeksi ja ruotsiksi.
Archipelaconiin pyritään saamaan 1-2 tunnettua ulkomaista kirjailijakunniavierasta. Lisäksi conissa tulee olemaan kaksi pohjoismaista kunniavierasta, toinen Suomesta ja toinen Ruotsista. Archipelacon tähtää kooltaan vähintään 2-3 kertaa Ahvenanmaalla vuodesta 2007 asti järjestettyä Åconia suuremmaksi tapahtumaksi. Alandicassa on tilaa myös paljon tätäkin suuremmalle kävijämäärälle.

Pyrimme tekemään Archipelaconiin osallistumisen mahdollisimman helpoksi. Conin jäsenille yritetään saada järjestettyä edullisia ja helppoja lautta- ja hotellipaketteja. Archipelaconiin myydään myös halvempia jäsenyyksiä alle 26-vuotiaille.
Vaikka matka Ahvenanmaalle voi tuntua pitkältä ja kalliilta, se ei olennaisesti eroa esimerkiksi Jyväskylän Finnconin kustannuksista keskiverto eteläsuomalaiselle scififanille.

Archipelaconille on jo oma nettisivu: www.archipelacon.org

Tässä vielä hiukan perusteluja, miksi Archipelacon, miksi ei Finnconia.

Finncon on iso kansallinen con, jonka järjestäminen vaatii parin vuoden työn. Sen olisi vielä ehtinyt toteuttaa, jos projekti olisi käynnistynyt viime syksynä vauhdilla. Tänä keväänä oltiin kuitenkin jo vähän liian myöhässä. Yksikään kaupunki ei pystynyt tällä varoitusajalla rykäisemään tapahtumaa kasaan. Ajatus järjestää Finncon Maarianhaminassa oli miellyttävän kaheli, mutta herätti myös sen verran vastustusta että tapahtuma olisi voinut jäädä samankokoiseksi kuin vastaava maksullinen tapahtuma.
Maksullisen Archipelaconin järjestämisessä conitealla on enemmän pelivaraa: osallistujamäärä tiedetään aikaisemmin, joten tapahtuman rahoituksessa ei ole samanlaista riskiä kuin pelkillä apurahoilla ja sponsorituilla järjestetyssä tapahtumassa.
Viimeksi muokattu: 15.06.2014 17:04 Sini.

• tiarAnon hahmo
  • tiarAnon
12.05.2014 09:45 #2 : tiarAnon
Vastaus käyttäjältä tiarAnon aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Tää kuulostaa pirun hyvältä, suretti jo ensi vuoden 'conittomuus. Ahvenanmaan reissu vaikuttaa todella hervottomalta, joten nyt ainoa kynnyskysymys on hinta. Sitä tässä jäädään sitten innolla ja kauhulla odottamaan.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

12.05.2014 15:13 #3 : Zisatto
Vastaus käyttäjältä Zisatto aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Kiva että Archipelacon kiinnostaa! Itse olen aika innoissani tästä hankkeesta.
Archipelaconin toinen pääjärjestäjä kommentoi toisaalla, että tapahtumaan pyritään organisoimaan myös kengännauhabudjetin matka- ja majoitussysteemi. Itse lauttamatka Turusta Maarianhaminaan on viime vuosina ollut 12-17 euroa edestakaisin. Majoitushan näissä kaikissa kotikaupungin ulkopuolisissa tapahtumissa on se rahaa eniten nielevä asia.
Archipelaconin jäsenmaksusta tulee tieto lähiaikoina. Mistään worldcon-luokan jäsenmaksuista tässä ei todellakaan puhuta, kuvittelisin että vertailukohtana ovat pikemminkin viime vuosien Sweconin ja Åconin jäsenmaksut.

16.05.2014 14:57 #4 : Zisatto
Vastaus käyttäjältä Zisatto aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Sellainen lisäys vielä, että ennakkotietojen mukaan Archipelaconin jäsenyys maksaa 30 euroa, alle 26-vuotiaille hinta on 10 euroa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sini

22.05.2014 13:38 - 22.05.2014 14:40 #5 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
^ Aika iso hintaero, kun suhteuttaa lippujen hinnat toisiinsa, t. ensi vuonna 26-vuotias. Mutta tuskinpa kenenkään budjetti tähän kaatuu, eli kunhan mainitsen.

Mutta Ahvenanmaa oiskin hyvä paikka ensimmäiselle käymälleni conille! Oon miettinyt jo pidempään, että siellä pitäisi lähteä käymään ihan matkailumielessä, niin tällaiseen yhdistäminen voisikin olla mainio idea. Muutama päivä conia, muutama päivä pikkuisten saarten kiertelyä lossilla tai pyörällä...

Edit. Toisaalta voisihan tuon "conineitsyyden" menettää jo tänä vuonna Jyväskylässä, kun toinen "kotikaupunki" kuitenkin kyseessä...
Viimeksi muokattu: 22.05.2014 14:40 pihlajapuu.

23.05.2014 10:06 #6 : Tero
Vastaus käyttäjältä Tero aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015

pihlajapuu kirjoitti: ^ Aika iso hintaero, kun suhteuttaa lippujen hinnat toisiinsa

Onhan se, ihan tarkoituksella. Pointtina on houkutella myös nuoria sf-harrastajia paikalle tällaisella kädenojennuksella, koska kynnys lähteä Maarianhaminaan on varmasti hiukan korkeampi kuin keskeisimpiin kaupunkeihin mantereella. Tuo kymppi menee reippaasti alle conin "omakustannushinnan" per jäsen, mutta tarkoitus on tosiaan tukea nuorempien sf-harrastusta. Tietysti jos sattuu huono tuuri ja itse päätyy juuri rajan toiselle puolelle, se ymmärrettävästi harmittaa.

23.05.2014 11:32 #7 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Jaa-a, mäkään en oo siis enää nuori ensi vuonna. :]

24.05.2014 11:01 #8 : Tero
Vastaus käyttäjältä Tero aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015

Dyn kirjoitti: Jaa-a, mäkään en oo siis enää nuori ensi vuonna. :]

Riippuu tietysti aina, kehen verrataan, joten ei sulla sen suhteen ole huolta. :-)

15.06.2014 16:49 #9 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015

Ensi vuoden suuri tapaus science fiction- ja fantasiaharrastajille Pohjoismaissa on Archipelacon – nelipäiväinen fantastisen kirjallisuuden ja median tapahtuma Maarianhaminassa, Ahvenanmaalla. Archipelacon järjestetään 25.–28. kesäkuuta 2015.

Archipelacon tarjoaa useita ohjelmalinjoja esitelmiä, paneeleita sekä muita esityksiä science fictionin ja fantasian saralta. Conin pääkieli on englanti, mutta ohjelmaa järjestetään myös suomeksi ja ruotsiksi. Conin osana on myös Suomen science fiction- ja fantasiatutkimuksen seuran Finfarin vuotuinen konferenssi.

Archipelacon on kaikkialta maailmasta tulevien science fictionin ja fantasian harrastajien kokoontuminen: kansainvälinen con, jolla on tukevat pohjoismaiset juuret. Meillä on ilo julkistaa conin ensimmäinen kunniavieras, yksi Euroopan kiinnostavimmista uusista lahjakkuuksista science fiction- ja fantasiakirjallisuuden alalla: Karin Tidbeck Ruotsista. Karinin teoksia ovat ylistäneet mm. sellaiset kirjailijat kuin Michael Swanwick, Ursula K. Le Guin, China Miéville ja Karen Joy Fowler. Hänen vuonna 2012 julkaistu novellikokoelmansa Jagannath voitti viime vuonna Crawford Memorial Awardin ja oli myös Tiptree- ja World Fantasy -palkintojen ehdokkaana. Voimme toivottavasti lähiaikoina julkistaa myös kaksi uutta kunniavierasta, ja coniin odotetaan saapuvan myös useita muita kirjailijoita ja muita science fictionin ammattilaisia sekä koti- että ulkomailta.

Lue lisää...

18.06.2014 12:30 #10 : Tero

• max hahmo
  • max
18.07.2014 18:04 #11 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Pitääkö 2-vuotiaankin liittyä Youth-jäseneksi vai pääseekö pienet vanhempien siivellä?

18.07.2014 20:53 - 18.07.2014 21:25 #12 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Kaksivuotias ei vaadi omaa tuolia, joten pääsee ilmaiseksi (paitsi jos haluatte lapselle oman badgen, jolloin pitää ostaa jäsenyys). Päätämme alaikärajan varmaan ihan pian, mutta tämän uskallan jo sanoa :)
Viimeksi muokattu: 18.07.2014 21:25 Sini.

20.07.2014 09:07 #13 : Tero
Vastaus käyttäjältä Tero aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Alle 13-vuotiaat pääsevät paikalle ilman jäsenyyttä. Tieto on nyt päivitetty nettisivullekin .
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sini

• VMN hahmo
  • VMN
17.08.2014 21:00 #14 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Ja koska George R. R. Martin on virallistettu kunniavieraaksi, niin kertokaapas miten tämä homma menee ja mihin laitan nimeni.

No ei nyt ihan, mutta melkein. Eli mikä tämä jäsenyys on, onko se ikään kuin "pääsylippu" (toisin sanoen, jos ja kun raahaan emännän mukaan, niin joutuuko hän myös ostamaan tämän?). Joku mainitsi jostain paketeista, onko niistä vielä tietoa? Miten kannattaa matkustaa pääkaupunkiseudulta, miten ja missä majoittua? Onko joku jo tutkinut, kuinka hintavaksi tämä reissu tulee?

Jos joku näihin osaa vastata, iso kiitos. Koska pakkohan tuonne on nyt mennä.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

17.08.2014 21:26 - 17.09.2014 12:31 #15 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Jos rouvasikin haluaa tulla coniin, hänelle on hankittava jäsenyys. Jos hän haluaa vain kierrellä Maarianhaminaa turistina, niin ei tarvitse. Jäsenyys on todellakin pääsylippusi coniin, vain sillä pääsee sisälle konferenssikeskukseen ja ohjelmiin siellä. Voit hankkia jäsenyyden nettisivumme kautta maksamalla 30 e Holvi-nimisen suomalaisen palvelun kautta.

Hotelleista ja matkavaihtoehdoista ilmoitellaan myöhemmin lisää, mutta esim. viime kevään Åconin laivamatka kansipaikalla Turusta maksoi 17 e edestakaisin, pääsin kavereiden kyydissä Turkuun tuopin hinnalla. Nyt ollaan järjestämässä matkaa myös Helsingistä. Hotellihuoneita tulee olemaan eri hintaisia ja - tasoisia, myös selvittelemme koulun jumppasalin saamista lattiamajoitukseksi. Lähellä on myös telttailualue.

Edit: Helsinkiin ollaan järjestämässä paluumatkaa sunnuntaiyönä tämän hetkisen tiedon mukaan, muttei menomatkaa (koska Helsingin laiva on Maarianhaminassa keskellä yötä.
Viimeksi muokattu: 17.09.2014 12:31 Sini. Syy: Tietojen päivitys

17.09.2014 11:05 #16 : Tero
Vastaus käyttäjältä Tero aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Archipelaconilla on jo 400 jäsentä! Maksimijäsenmäärä, joka otetaan mukaan, on 800, eli yli puolivälin ollaan mutta vielä mahtuu mukaan. Ohjelmaa on torstai-iltapäivästä sunnuntai-iltaan.

17.09.2014 18:57 #17 : Fallen angel
Vastaus käyttäjältä Fallen angel aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Miten ihmeessä minä kuulin tästä vasta tänään? Täytyy kyllä kiireen vilkkaan mennä hankkimaan itselle paikka tuolta. Vaikuttaa aivan eeppiseltä.

• Salka hahmo
  • Salka
    Upseeri
21.01.2015 18:14 #18 : Salka
Vastaus käyttäjältä Salka aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Jee! Lentoliput ja osallistuminen hoidettu, Ahvenanmaa ja Archipelacon odottaa! :heart:

03.02.2015 13:46 - 03.02.2015 13:47 #19 : Tero
Vastaus käyttäjältä Tero aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Ilmoittautuminen esiintymään haluaville on avattu . Samalla julkistettiin jo tiiseriluonteisesti muutama ohjelmanumero .
Viimeksi muokattu: 03.02.2015 13:47 Tero.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: StaCa

• Huoleton hahmo
  • Huoleton
03.03.2015 14:49 #20 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Archipelacon 25.-28.6.2015
Miten aiotte mennä?
Mulla tällä hetkellä suunnitelmana on ajella Lappeenrannasta moottoripyörällä lautalle, jolla saareen. Kuis muut? Jos jotku matkaa myös lautalla, niin tähdättäiskö samaan lauttaan?

Essi Huikuri, KiLLPaTRiCK, Fievre
Uusin jäsen: Ari Maunu