Dokumenttisarja scifin historiasta YLEllä 20.1. alkaen

• Dyn hahmo Kirjoittaja
19.01.2015 22:11 #1 : Dyn
YLE esittää BBC:n neliosaisen, scifin historiasta kertovan dokumenttisarjan tammikuusta alkaen. Osat tulevat myös Areenaan: yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/18/scifin-historia

Mukana näyttäisi olevan myös kirjailijoita, joten tämä kannattanee ainakin vilkaista. :)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

19.01.2015 23:20 #2 : HourglassEyes
Voisi olla aika mielenkiintoinen, jos vain muistaisi vielä katsoa! :wink:

• Mab hahmo
  • Mab
20.01.2015 09:23 #3 : Mab
Mielenkiintoiselta tosiaan vaikuttaa, kiitos vinkistä! Eiköhän se Areenassa ole jonkun päivän, jolloin on useampikin tilaisuus muistaa katsoa :tongue:

20.01.2015 11:27 #4 : Gespenst
Siinä olisi katsottavaa, kun saisikin vielä kaikki asuintoverit mukaan :3

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

• Iivari hahmo
  • Iivari
20.01.2015 20:35 #5 : Iivari
Tää on hyvä, vaikka valitettavan arvattavasti keskittyy elokuva- ja tv-scifiin ennemminkin kuin kirjoihin. Mutta kannattaa katsoa.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

20.01.2015 20:51 #6 : HourglassEyes
Oli kyllä mielenkiintoinen. Yritän parhaillaan metsästää tietoa, milloin seuraavat osat lähetetään :smile:

• Dyn hahmo Kirjoittaja
20.01.2015 20:53 #7 : Dyn
Olen vähän samaa mieltä, eli kirjoja ja kirjailijoita olisi voinut esitellä enemmän, ja Avataria huomattavasti vähemmän.

• Saki hahmo
  • Saki
20.01.2015 21:06 #8 : Saki
Ihan kiinostavalta näytti tämä eka jakso. Kirjoja olisi kyllä voinut olla enemmän, mutta jännää tietoa kyllä oli. En tiennytkään että Star Warsin budjetti oli alunperin niin pieni lopulliseen verrattuna. Ehdottomasti katson seuraavat jaksot.

Ja muuten, seuraava osa esitetään ensi tiistaina. Näytti käsittelevän ainakin Doctor Whota ja muita tv-sarjoja.

28.01.2015 18:11 #9 : Gespenst
Ajattelin vaan kysyä, että oliko toinen jakso parempi? Ensimmäisessä todellakin oli vikana kirjallisuuden puuttuminen, mutta jos se vaikka toisessa jaksossa paranisi :3

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
28.01.2015 18:32 #10 : Tapsa
Minä olen kyllä pitänyt dokumentista mutta se näyttää käsittelevän etupäässä elokuvia ja TV-sarjoja, ei juurikaan kirjallisuutta. Asimovin Säätiö mainittiin ohimennen.

28.01.2015 21:50 #11 : Maailmanherra

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

• kyty
28.01.2015 22:07 #12 : kyty
Luulen, että dokkarin kohderyhmänä ovat ihmiset jotka eivät harrasta scifiä. Eri asia sitten katsovatko he dokkaria scifin historiasta. Mutta toivottavasti ainakin pari katsoo sen perusteella että on nähnyt Star Warsin, ja kiinnostuu aiheesta yleisemminkin... Toivoa sopii?

• River hahmo
  • River
28.01.2015 22:25 #13 : River

Maailmanherra kirjoitti: Näin toisen jakson. Ei vakuuttanut. 40 minuuttia ei ole paljon mutta aiheita käsitellään aivan liian kevyesti että dokumentti olisi kiinnostavaa seurattavaa.

Samaa mieltä. Ikävä kyllä. Dokkarissa vähän samanlainen ote kuin monessa sellaisessa dokumentissa, joissa käsitellään yhtyeiden tai artistien nousua maineeseen. Erinäiset ihmiset hehkuttavat sarjoista tai elokuvista löytyviä pieniä osasia ja elementtejä, joista sitten tehdään isompi juttu esim. median kehityksen kannalta tai sosiaalisten rajojen murtajana. Kiinnostava olisi ollut kuulla enemmän Star Warsin tuotantovaiheista, mutta juttu katkaistiin aina kun oltiin pääsemässä vähänkin syvemmälle aiheeseen. Sitten joku tyyppi selostamaan yhdentekeviä, "tämähän oli hieno juttu"- kommentteja tms. Minusta olisi ollut hienoa, että kerrankin olisi otettu esim. tämä asia esille: secrethistoryofstarwars.com/marcialucas.html
Kuulemma ensimmäinen leikkaus Star Warsiin, joka oli Lucasin itsensä hallinnoima, oli ihan kauhea ja leffa näytti elokuvakoululaisen harjoitustyöltä. Marcian teki uuden ja tämä versio on se, jonka me tiedämme. Mutta eipä saanut vaimo mitään credittiä urakastaan.

It's never too late to become what you could be.

• Rinja
28.01.2015 22:39 #14 : Rinja
Kaverini katsoi jo koko sarjan. Kuulemma roboteista kertovassa jaksossa - joka esitetään Suomessa näköjään ensi viikolla - on eniten pointtia.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

• kyty
28.01.2015 23:52 #15 : kyty
Huomasin jo pari epätarkuutta/puutetta, niitä on varmasti enemmänkin ja en tiedä ovatko ne kovin tärkeitä, varsinkin kun ottaa huomioon ettei tunnin dokumentissa ole mahdollisuutta kertoa kaikkea. Annettiin ymmärtää että Jurassic Parkissa olisi käytetty vain tietokonedinosauruksia, vaikka kahdessa ensimmäisessä leffassa käytettiin myös robotteja. Käsityö ei siis ollut täysin kuollut, eikä se ole sitä tietokonemallinnuksessakaan.

Ajan hammas ei ole purrut Jurassic Parkiin? No, tietyllä tavalla ei, mutta dinot kyllä vilisevät tieteellisiä virheitä, joista osa oli tosin tiedossa jo elokuvan tekemisvaiheessa... ("Ne ovat mutantteja" on mielestäni huono argumentti kun otus nimetään velociraptoriksi ja siitä tehdään kalju deinonychus.)

Ensimmäisessä osassa näytettiin oikea video Marsiin laskeutumisesta, mikä olisi ollut muuten hyvä jos ei video olisi ollut Titanista.

29.01.2015 00:56 #16 : Maailmanherra
Olihan Jurassic Parkissa myös mies raptoripuvussa.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

• HVM hahmo
  • HVM
    Upseeri
29.01.2015 18:05 #17 : HVM
Ok-sarja muuten, mutta ei tarjoa mitään uutta jos on katsonut elokuvat/tv-sarjat, -siis tähän mennessä. Kaipaisin jotain enemmän, making-of dokumenttien tapaan. Kirjat tosiaan mainitaan vain ohimennen. (niin ja ihan liikaa Dr. Who:ta ;)

LordStenhammar
Uusin jäsen: Suvi Ukkonen