Worldcon Helsinkiin 2017

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
02.05.2017 21:47 #41

Odotan erityisesti jälleen Abercrombien ja Hobbin näkemistä. Lontoon worldconissa näin Hobbin, mutta Abercrombie oli ovelasti laitettu mm. samaan ohjelmaan Patrick Rothfussin kanssa pieneen saliin, joten tunnin etuajassakaan olo ei auttanut enää mahtumaan sisään. Nyt olen viisaampi worldcon-kävijä. Rothfussia ei listalla näy, mikä on harmi, mutta jospa Abercrombielta saisi nimmarin puuttuviin kirjoihin. Tulisi vain se Ensimmäinen laki -sarjan kolmas osa ulos ennen sitä. Ada Palmeria käyn kuuntelemassa, jos osallistuu johonkin paneeliin. Aika monia odottamiani nimiä puuttuu listalta, mm. Hugo-ehdokkaita. Jemisin olisi kiinnostanut.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 02.05.2017 21:50 : Freyja.

23.05.2017 19:16 #42

Hugojen aineistopaketti on julkistettu, ja se on mittava. Tässä linkissä ei ole mukana teosten nimiä, mutta antaa käsityksen laajuudesta: Hugo-paketti

Niin, ja also appearing -lista sitten päivittyy vielä, lisäyksiä (ja peruutuksia) on todennäköisesti vielä tulossa.

19.06.2017 21:33 #43

Päivälippujen hinnat on nyt julkistettu. Myynti alkaa myöhemmin.

First Worldcon-jäsenyyksiä (95e) on edelleen saatavilla, mutta niiden myynti loppuu ennen conia.

www.worldcon.fi/day-passes/

Dyn vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
20.06.2017 02:45 #44

Koskas ohjelma mahtaa tulla?

20.06.2017 16:32 #45

Viimeistään ensi viikolla, tietääkseni.

15.07.2017 13:55 #46

Tää on mulle ensimmäinen kerta Worldconissa, niin voisiko joku ennen ollut selittää, miten toi osallistuminen Hugo-tilaisuuteen menee?

Se on merkattu perjantaille 19.30-23.00. Täällä vaan on ollut puhetta, ettei kaikkiin tilaisuuksiin ole mahtunut sisään. Onko se tarpeeksi isossa salissa, jotta kaikki halukkaat mahtuvat sisälle, vai kannattaako olla tunteja etukäteen varaamassa paikkoja?

15.07.2017 14:26 #47

Hugo-palkintojen jako pidetään Amfissa, jonne mahtuu 4000 henkeä, joten on aika epätodennäköistä, että sinne ei mahtuisi. Tosin en nyt ole kuullut viimeisintä jäsenmäärää, mutta tuskinpa sinne kaikki yrittävät. Hyvän paikan saadakseen taas kannattaa tietysti olla ajoissa liikkeellä.

Ohjelmia eri tiloihin sijoitettaessa on välillä vaikea arvata, paljonko kiinnostusta sillä on. Vaikka parhaamme yritämme, niin aina ei voi osua :(

17.07.2017 13:41 #48

First Worldcon -jäsenyyksien myynti loppuu 24.7.! Nyt viimeistään kannattaa tsekata omat aikataulut ja katsoa kannattaako ostaa 95 euron arvoinen jäsenyys vai päivälippu(ja) .

17.07.2017 18:00 #49

Ja aikatauluista puheenollen (alustava) ohjelma on näemmä julkaistu: www.worldcon.fi/programme/schedule/

Viimeksi muokattu: 17.07.2017 18:05 : Echramath.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sini, HourglassEyes, nmt

Janne Luotola
Otus
Janne Luotola vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
26.07.2017 14:59 #50

Oletko insinööri tai insinööriopiskelija
ja harrastat fantasiaa tai scifiä
sekä osallistut Worldconiin?

Pyydän sinua ottamaan yhteyttä minuun. Kirjoittaisin jutun harrastuksestasi Insinööri-lehteen. Harrastus voi liittyä niin kirjallisuuteen, elokuviin tai muuhun toimintaan.

Lähetäthän viestiä osoitteeseen janne.luotola@ilry.fi.

Kiitos!

07.08.2017 11:52 #51

Huom! Worldconin myyntialueelle (jossa myös signeeraustilaisuudet ovat) pääsee ilmaiseksi. Myös Pasilan kirjaston ohjelma on tietysti avointa kaikille, samoin Rauhanaseman ohjelma . Joten conitunnelmaan pääsee mukaan vaikka rahat olisivatkin tiukalla. Tosin myyntialueella voi olla houkutuksia...

08.08.2017 06:36 #52

09.08.2017 21:33 #53

Ensimmäinen Worldcon päivä takana. Muuten ihan tyytyväinen, mutta sen konsertin jälkeen enään mahtunut mohinkään, kun oli vaan niissä pikkuhuoneissa ohjemaa ja kapasiteetti 80. Olisi ollut paljon enemmän tulokkaita.

Ennemmin ongelma on siinä, että iltaisin ei ole juurikaan ohjelmaa. Varsinkin 21-22 on tapahtumilla primetimea ja voisi kuvitella, että oisi vielä kunnolla ohjelmaa, kun porukkaa riittää paljon enemmän kuin kapasiteettia. Iltapäivisin on kyllä vaikka mitä kivaa, jotka joutuu pakollisten työjuttujen takia jättää välistä.

Hölmöä jos puolet ohjelmista pitää jättää välistä kun mihinkään ei tunnu kaikki mahtuvan sisään. Paljonkohan porukkaa oli yhteensä?

Muuten järjestelyt sujuivat tosi hyvin.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
09.08.2017 22:30 #54

Iltaisin on bileitä, ne on Worldconissa ns. Juttu, kun myös ohjelmantekijät halua hengata. Mutta joo, olisi ollut kiva nähdä suomalainen Worldcon, joka olisi mennyt täydellisesti, mutta eihän se (näilä valinnoilla) ehkä ollut realistinen ajatus.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
13.08.2017 09:08 #55

Ensimmäinen con päivä takana ja tänään vielä toinen edessä.
Kokemus on ollut hauska, aiemmin kun ei ole missään coneissa tullut käytyä.
Vähän jäi eiliseltä harmittamaan, kun ei mahduttu Star Warsin vaikutusta käsittelevään paneeliin, joka oli totaalisen alimitoitettu pieneen n. 100 henkeä vetävään huoneeseen, ulos jäätiin me ja pitkä jono muita kiinnostuneita :sad:
Jonkin verran raippaa pitää järjestäjille antaa noista aivan liian pienistä tiloista monille paneeleille. (Joitakin näemmä siirrettiinkin iltapäivän puolella isompiin saleihin, mutta tiedotus asiasta oli heikonlaista.)

Onneksi kuitenkin muihin paneeleihin mihin haluttiin päästiin sisälle (eli mentiin hyvissä ajoin jonottamaan). Sain signeerausalueelta Melinda Snodgrassin (Ihastuttava nainen!) omistuskirjoitukset Imperial Saga -kirjoihini ja tapasin yhdessä paneelissa Assassins Curse kirjat kirjoittaneen Cassandra Rose Clarken. Tämä oli mukava yllätys, sillä vaikka nimi oli tuttu, ei piuhat päässäni yhdistyneet ennen kuin paneelissa tuli puheeksi, että juuri Clarke oli nämä muutama vuosi takaperin lukemani kirjat kirjoittanut.

Pienimuotoista shoppailua tuli harrastettua ja illan päätimme Masceradeen, johon saimme oivalliset paikat. Tosin lähdimme puoliajan jälkeen pois, kuvattuamme kilpailijat ensin fanialueella, mutta kotiinkin piti vielä nukkumaan ehtiä, jotta tänään jaksaa vielä päivän tallata - joskin VR onnistui myöhästyttämään tätäkin, kun kalusto ei näemmä kestä ukkosia...

No, tänään vielä uusi päivä, uusia paneeleja ja viimeiset shoppailut edessä!

Viimeksi muokattu: 13.08.2017 09:10 : HourglassEyes.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
14.08.2017 11:30 #56

Minulla ei ollut mitään aikomusta osallistua Helsingin Worldconiiin, hinta oli vain liian kallis. Mutta sain yllättäen heinäkuussa lahjaksi läheisiltäni ensikertalais-jäsenyyden, jota myytin alle satasella. Pääsin myös äänestämään Hugo-palkinnoista (ensimmäistä kertaa elämässäni). Koska minulla oli sisäänpääsy tapahtumaan koko ajaksi, täytyi Messukeskukseen tulla kaikkina päivinä.

Con alkoi keskiviikkona huonoissa merkeissä: ruuhkat olivat älyttömät. Ihmettelin, miten järjestäjät olivat mokanneet näin pahasti. Tulin 15 minuuttia etuajassa Locke Lamora -aiheiseen esitelmään, mutta jouduin silti seisomaan. No ei tämä haitannut, mutta kun kymmenen minuuttia erittäin kiinnostavaa luentoa oli kulunut, saapui paikalle mies, joka ajoi kaikki seisojat pois paloturvallisuuteen vedoten. Eihän näin voi toimia, että aluksi annetaan osallistua, ja sitten kesken poistetaan!

Teki mieli kävellä koko conista ulos, sillä järjestelyt tuntuivat uskomattoman amatöörimäisiltä. Mutta minulla oli passi koko ajaksi, ja tunnelmat muuttuivat kohta myönteisimmiksi. En mahtunut avauspäivänä moneen muuhunkaan tapahtumaan, esimerkiksi avajaisiin, mutta torstaista lähtien ruuhkat eivät olleet niin pahoja, ja osasin tulla tarpeeksi ajoissa jonottamaan. Niihin numerolla 2 alkaviin pikkusaleihin oli kyllä mahdotonta mahtua. Yritin vielä perjantaina Keksityt kielet -paneeliin, mutta huone oli odotetusti täynnä, ja sen jälkeen skippasin kaikki niihin sijoittuvat kiinnostavatkin ohjelmat.

Käymistäni paneeleista onnistunein oli "Built Upon the Shoulders of Giants", jossa Martin oli mukana. "Beyond the Dystopia" -paneeliin menin puhtaasti Joe Abercrombien takia, ja hänellä olikin puhujista ainoana oikea asenne. Signeerauksia tuli haettua paljon kirjailijoilta, jonotin pitkään sekä torstaina että lauantaina nimmaria Martinilta. Pikkusiskoni hoiti jonotuksen Hobbiin. Lauantaina Martin-signeerauksen takia Abercrombien haastattelu jäi välistä, mikä harmitti. Mutta olin käynyt perjantaina Akateemisessa kirjakaupassa kuuntelemassa Joeta ja hakemassa signeerauksen. Minun piti myös lähteä conista syömään siskojeni kanssa, joten odottamani grimdark-paneeli, jossa Scott Lynch oli mukana, jäi välistä.

Hugo-seremonia oli kiva kokea. Kun tv-sarja-ehdokkaiden esittely alkoi, tajusin, että jokaisesta heijastetaan pitkä pätkä seinälle. Tiesin, että finalisteissa on kaksi Game of Thrones -jaksoa, joten pakenin salista siinä vaiheessa, kun Doctor Who -jakson esittely alkoi pyöriä. Palasin takaisin silloin, kun voittaja julkistettiin. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisin voinut kaivaa kuulokkeet esiin ja laittaa musiikin pyörimään puhelimesta sekä sulkea silmäni. Pako salista ei olisi ollut ainoa vaihtoehto.

Viimeisen aamun Tulen ja jään laulu -käännöspaneelia voi kehua siitä, että lopussa varoitettiin, että viimeinen kysymys spoilaa tv-sarjassa paljastettua asiaa. Olin kuitenkin ainoa ihminen, joka poistui salista. Jotenkin olisi luullut, että paikalla olevat olisivat juuri kirjojen faneja, jotka eivät halua kokea tulevia tapahtumia toisen median kautta. Kirjoissa minuun vetoaa kovasti yllätyksellisyys – ei tiedä yhtään, mihin juoni etenee. Ja eihän tv-sarja ole mitään muuta kuin Martinin romaanien oheistuote. Nyt rupesin miettimään, onko näkökantani todella harvinainen, ja eikö oikein kukaan muu ole lopettanut GoT:n katsomista siinä vaiheessa, kun se alkoi mennä ohi kirjoista. Ehkä nämä ihmiset eivät tulleet koko paneeliin spoilerien pelossa.

Kyllähän Worldcon tarjosi hyviä kokemuksia. Esimerkiksi ensimmäisenä päivänä olin tutkimassa myynnissä olevia käytettyjä kirjoja ja huomasin, että vieressäni seisoi Robert Silverberg. Tapahtumasta jäi myönteinen mielikuva, vaikka moitin viestin alussa järjestelyjä. Mutta en mitenkään innostunut Worldconista, ja tuskin osallistun elämäni aikana uudestaan.

Viimeksi muokattu: 14.08.2017 11:55 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sini

14.08.2017 12:01 #57

No itse suhtaudun asiaan niin, että kirjat ovat aivan loistavia, ehdottomasti fantasiakirjallisuuden parhaimmistoa ja jokaisen fantasiakirjallisuuden ystävän ne kannattaisi lukea.

Sarja sitten.

Sarja on maailmanhistorian parasta draamatuotantoa, joka on tähän asti tehty. Ottaen mukaan Elokuvat, tv-sarjat, teatterin, radiokuunnelmat ihan kaiken. Ja mitä oon käsittänyt ihmisiltä ja jutellut, niin noin 90% kirjoja lukeneista on ensin katsonut tv-sarjaa, vaikka kirjasarja oli kauan ennen. Henkilökohtaisesti on tunne ketään, joka olisi lukenut, kirjat, eikä sarjaa katso.

Sarja tuntuu oikeasti todella isolta. Se on ainut sarja, jota esim. työnpaikalla katsovat aivan kaikki. Myös ne, jotka normaalisti inhoavat fantasiaaiheisia juttuja.

Ja olin itekkin siellä käännöspaneelista, niin kyllä sieltä lähti kymmeniä ihmisiä ulos. Itse taas ajattelen, että oli parempi että, TV-sarja meni ohi, ettei sinäänsä loistava kirjasarja spoilaa kaikkien aikojen parasta TV-tuotantoa.

Viimeksi muokattu: 14.08.2017 12:01 : Lich.

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
14.08.2017 12:08 #58

Useista paneeleista on myös tallenne Youtubessa (käyttäjä/kanava Worldcon 75).

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

Emelie vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
14.08.2017 12:42 #59

Täytyy myöntää, että minullakin oli aikamoinen huoli keskiviikon jälkeen, että mitä tästä conista oikein tulee, mutta hienosti järjestäjät tekivät nopeita korjausliikkeitä ja saatiin isompia saleja loppu conin ajaksi. Minusta kaikin puolin onnistunut Worldcon. Lähdin etsimään hyvää ja innostunutta tunnelmaa sekä hyviä ja mielenkiintoisia paneeleita, ja näitä myös sain.

Hugo-seremonia oli ehdottomasti koko conin kohokohta minulle (unohtamatta tietenkään Robin Hobbin ja Joe Abercrombien nimmareita). Nyt pohdin joskohan jaksaisin osallistua ensikin vuonna Hugo-äänestykseen. Käytiin myös bidaamassa Dublinin puolesta, joten voinee olla, että kahden vuoden päästä suuntaan sinne.

14.08.2017 18:47 #60

Emelie kirjoitti: Käytiin myös bidaamassa Dublinin puolesta, joten voinee olla, että kahden vuoden päästä suuntaan sinne.

Dublinin puolesta kannatti bidata lähinnä sellaisten, jotka varmasti tietävät voivansa sellaisen matkan tehdä, heillä nimittäin ei ollut mitään vakavaa vastaehdokastakaan ja läpihän se meni.

Järjestäjien suhteen lienee syytä mainita, jos se joltakulta meni ohi, että paikallaolleiden jäsenten ja päivälippujen (warm bodies) suhteen kyseessä oli historian toiseksi suurin Worldcon. Jos tila ei olisi loppunut, mahdollisesti suurin. Eritoten lauantain päivälippuja olisi varmasti mennyt sadoittain enemmän.

Käsittääkseni Messukeskuksen väen kanssa raavittiin päätä enemmänkin ja toisin kuin jotkut epäilivät siellä messuhallissa olleissa ad hoc-saleissa – sinne oli kaiketi tuotu kaikki seinistä (no, sermeistä) lähtien jostain varastosta – oli ihan riittävä akustiikka, esim. ruotsinlaivapaneelissa sai selvää mitä ihmiset puhuivat.