Worldcon Helsinkiin 2017

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
15.08.2017 13:07 #61

En totta puhuen edes keskiviikkona tajunnut, että tiloissa oli ruuhkaa. Kirjamessuihin yms. tungostapahtumiin tottuneena Messukeskuksessa tuntui mukavan väljältä. Ilmeisesti kävin lähinnä ohjelmissa, jotka eivät olleet kaikkein suosituimpia. Harmittaa kyllä niiden kavereiden ja tuttujen puolesta, jotka eivät paikalle päässeet lipunmyynnin lähes loppuessa.

Näin muuten minulla oli conissa todella hauskaa. Olin jo etukäteen innoissani, kun selasin ohjelmaa, ja katselin kiinnostavan ohjelman paljoutta. Viidessä päivässä ehti uppoutua hyvin syvälle con-tunnelmiin ja kerrankin tuntui siltä, että tapahtuma ei lopu kesken. Onneksi olen vielä lomalla seuraavat pari viikkoa, sen verran vaikea on hyväksyä ajatusta, ettei elämä voi olla ikuista lomaa, conia, ja kesää.

Olen jo tosissani alkanut harkita pientä Worldcon-reissua Dubliniin.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
15.08.2017 14:13 #62

Kommentoisin keskiviikon tilaongelmia seuraavasti: viimeisinä viikkoina ennen conia alkoi hurja lipunmyynti. Ilmeisesti jäsenyyksiä meni yli tuhat ja päiväliput sitten päälle. Tässä ajassa ei ehditty reagoida kunnolla vielä kasvaneeseen jäsenmäärään. Keskiviikkona se sitten konkretisoitui kokemallanne tavalla. Siksi paikan päältä myytävien lippujen määrä rajoitettiin sataan, jotta hupinsa jo etukäteen maksaneet pääsisivät paikalle.

Olisi myös pitänyt ymmärtää, ettei tämä coni ole normiWoldcon. Yleisesti ensimmäisinä ja viimeisinä päivinä paikalla ei ole läheskään näin suuri osa osallistujista, esim. keskiviikkona jo 75% jäsenistä oli saapunut paikalle. Siksi keskiviikon ohjelmavalikoima ei ollut täysimittaisen laaja, vaan hieman supistettu. Voisi myös kieli poskessa "syyttää" turhan tehokasta rekisteröintisysteemiämme: esim. Lontoossa avajaispäivän rekisteröintijonossa seisottiin useampi tunti, nyt kaikki olivat jonottamassa jo itse ohjelmiin.

Amfin vuokra oli todellakin niin kova, että se oli varattu vain Hugoille ja masqueradelle, ei esim. avajais- ja päättäjäisseremonioille. JOS lipunmyyntipiikki olisi tapahtunut aiemmin, olisi budjetin voinut tietysti avata jo aiemmin, mutta kun kristallipallot eivät moista näyttäneet, niin saimme vain halli kolmoseen toisen huoneen käyttöön.

Kiitos Jussille ASOIAF-käännöspaneelikehuista - se oli mulle tärkeä asia huomioida ja ilmeisesti aika monelle muullekin, koska vaikka sä ehkä olit se eka lähtijä, niin kyllä sieltä ehkä kolmisenkymmentä ihmistä hävisi. Harmi ettei nähty!

Soliseva
Rahtari
Soliseva vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
15.08.2017 18:32 #63

Täällä on yksi, jolle tv-sarja ei kelpaa... Luen vain kirjat. Syyt ovat perinteiset: haluan kuvittaa tapahtumat itse, en pidä teoksen juonen muuttamisesta ja kieli yksinkertaistuu liikaa. (Ethän sä tätä kysynyt, mutta kerroin kuitenkin ...)

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
15.08.2017 18:50 #64

Jussi kirjoitti: No ei tämä haitannut, mutta kun kymmenen minuuttia erittäin kiinnostavaa luentoa oli kulunut, saapui paikalle mies, joka ajoi kaikki seisojat pois paloturvallisuuteen vedoten. Eihän näin voi toimia, että aluksi annetaan osallistua, ja sitten kesken poistetaan!

Kyllä se taitaa turvallisuusasioissa vähän sillä tavalla mennä, että jos on kämmätty, sille ei voi mitään, mutta asiantila pitää kyllä korjata ensi tilassa.

Synkät salaisuudet jo muhivat.

[tweet https://twitter.com/MikkoLmmz/status/896459730864017408/photo/1
][/tweet]

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
16.08.2017 00:24 #65

Minun worldcon-kokemus oli erittäin positiivinen, sillä tiesin jo Lontoon tapahtumasta, että jonoja on ja osasin varautua niihin suunnittelemalla ohjelmat siten, että suosituimpiin tulin 30-40 minuuttia ennen jonottamaan. Useimpiin ohjelmiin joissa kävin, pääsi kuitenkin 15 minuutin vaihtovälillä. Jäin vain yhdestä ohjelmasta ulos keskiviikkona. Itse asiassa jonotus alkoi jo toisena päivänä olla oma ohjelmanumero sekin. Jonossa syntyi keskusteluja tuntemattomien ihmisten kanssa eri maista, mikä oli mukavaa.

Jussi kirjoitti: Kun tv-sarja-ehdokkaiden esittely alkoi, tajusin, että jokaisesta heijastetaan pitkä pätkä seinälle. Tiesin, että finalisteissa on kaksi Game of Thrones -jaksoa, joten pakenin salista siinä vaiheessa, kun Doctor Who -jakson esittely alkoi pyöriä. Palasin takaisin silloin, kun voittaja julkistettiin. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisin voinut kaivaa kuulokkeet esiin ja laittaa musiikin pyörimään puhelimesta sekä sulkea silmäni. Pako salista ei olisi ollut ainoa vaihtoehto.

Minä olin keskellä riviä, en voinut paeta. Peitin silmät, joten kuulin vain äänet. En kanna mukanani kuulokkeita. Ensimmäisessä pätkässä se ei haitannut. Toinen pätkä oli taas jakson pahin spoileri ja vaikka en katsonut, äänet kertoi paljon. Kaverini vieressä hoki minulle "älä katso, älä katso", jotta en olisi keskittynyt videon ääneen, mutta se ei auttanut. Se oli ainoa kerta, kun olin todella pettynyt worldconissa. En ymmärrä miksi pahin spoileri valittiin näytevideoksi. Kaverini, joka on katsonut sarjaa, sanoi että jaksosta olisi voinut valita paljon muutakin.

Järjestelin juuri conista ottamiani kuvia, ja niiden kautta varmaankin vielä jäsennän mitä kaikkea ohjelmaa tuli koettua. Äänestin Dublinia 2019 worldcon-paikaksi, joten se on varmaankin sitten se seuraava minulle.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
16.08.2017 20:56 #66

Thialfi: En ollut ollenkaan tietoinen Youtube-videoista. Kiitos tiedosta!

Freyja kirjoitti: Minä olin keskellä riviä, en voinut paeta. Peitin silmät, joten kuulin vain äänet. En kanna mukanani kuulokkeita.

Minä istuin reunapaikalla, joten oli helppo poistua. Ovelle oli myös lyhyt matka. Minulla olisi ollut repun sivutaskussa pienet nappikuulokkeet, mutta muistin asian vasta Hugo-seremonian jälkeen. Kokeilin ensimmäinen videon aikana korvien tukkimista, mutta se ei auttanut, koska äänet olivat niin kovalla. Onneksi ei suoraan aloitettu Game of Thronesilla.

Lich kirjoitti: Ja olin itekkin siellä käännöspaneelista, niin kyllä sieltä lähti kymmeniä ihmisiä ulos.

Sini kirjoitti: Kiitos Jussille ASOIAF-käännöspaneelikehuista - se oli mulle tärkeä asia huomioida ja ilmeisesti aika monelle muullekin, koska vaikka sä ehkä olit se eka lähtijä, niin kyllä sieltä ehkä kolmisenkymmentä ihmistä hävisi.

Kiitos tiedosta. En huomannut, että perässäni tuli muita ihmisiä, ja vielä noin paljon. Kävelin nopeasti kauemmas enkä jäänyt lähelle norkoilemaan tai katsellut taakseni. Paneeli oli erittäin onnistunut ja kiinnostava. Ainoa häirinnyt juttu oli se, että kiinalainen sekä espanjalainen kääntäjä puhuivat yllättävän heikkoa englantia. Täytyi pinnistellä, että ymmärsi puhetta.

En halua kidnapata tätä ketjua Game of Thronesista puhumiseen – ehkä pitäisi perustaa sarjalle uusi aihe, jossa kaikenlainen spoilaaminen viidennestä kaudesta lähtien on kielletty. Mitään normaalia keskustelua kun ei ole voinut seurata vuosiin... Minä aloitin kirjasarjan lukemisen alkukielellä kesällä 2002, jolloin suomentamisesta ei ollut vielä tietoa. On siis itsestäänselvää, että käyn tarinan loppuun samassa mediassa. En koskaan fanittanut tv-sarjaa, vaikka pidin sitä onnistuneena adaptaationa. Martinin kirjat ovat se "minun juttu".

Huomasin Wikipediassa kiinnostavan spoilerivapaan taulukon , josta näkee, mihin kirjoihin mikäkin kausi pohjautuu. Viitoskauteen on merkitty "elements from The Winds of Winter", joten on hyvä, etten tätäkään katsonut. Taulukon perusteella kuutoskauden voi katsella huoletta sitten, kun The Winds of Winter of vihdoinkin julkaistu ja luettu. Siinä kun ei ole vielä materiaalia A Dream of Springistä.

Wikissä myös sanotaan:

After Game of Thrones began outpacing the published novels in the sixth season, the series was based on a plot outline of the future novels provided by Martin and original content.

"Original content" vaikuttaa huolestuttavalta. Tämä kaikki on muuten minulle uutta tietoa, sillä en ollut aiemmin uskaltanut Wikipedia-artikkelia silmäillä spoilerien pelossa. Katsojaluvut ovat uusissa ennätyksissä, joten suuri yleisö tykkää. Nyt pyörivällä seiskakaudella on näköjään vain seitsemän jaksoa, miksei täyttä kymmentä?

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Worldcon Helsinkiin 2017
19.08.2017 14:57 #67

Freyja kirjoitti: Ensimmäisessä pätkässä se ei haitannut. Toinen pätkä oli taas jakson pahin spoileri ja vaikka en katsonut, äänet kertoi paljon. Kaverini vieressä hoki minulle "älä katso, älä katso", jotta en olisi keskittynyt videon ääneen, mutta se ei auttanut. Se oli ainoa kerta, kun olin todella pettynyt worldconissa. En ymmärrä miksi pahin spoileri valittiin näytevideoksi. Kaverini, joka on katsonut sarjaa, sanoi että jaksosta olisi voinut valita paljon muutakin.

Näytevideoihin ei Worldconilla ollut mitään sanomista, pätkät valitsi HBO.

Paikalla 0 jäsentä ja 41 vierailijaa:

Uusin jäsen: Larissa