05.10.2013 21:18 #1 :: Hiistu
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Helsingin Kirjamessut ovat jälleen 24. – 27.10. Helsingin messukeskuksessa. Runsaasti ohjelmanumeroita, kirjailijavieraita sekä tietysti kirjoja myynnissä. Samaan aikaan hallissa myös muuta tapahtumaa: ruokaa ja viiniä, musiikkia ja kuvataidetta. Kotisivut: Linkki.

Netistä en vielä löytänyt ohjelmaa muuta kuin ohjelmalehden ja sitä samaa ohjelmalehteä paperisena selaamalla olen noukkinut tähän viestiin ohjelmat, joiden huomasin olevan scifi- tai fantasia-aiheisia tai muulla tavoin täkäläisiä oletettavasti kiinnostavia. Kuvaukset ovat hyvin minimaalisia, koska en jaksanut naputella tekstejä koneella. Ohjelmalehdessä ei myöskään ole mainittu kaikkien kustantamoiden tai kirjakauppojen omilla osastoilla järjestettävää ohjelmaa. Ja mitkä hyvänsä ohjelmatiedoista voivat muuttua...

Jollei tiedä, minne suunnata, kannattaa etenkin perjantaina ja sunnuntaina näköjään notkua Kallion lukiolaisten pyörittämän Louhi-lavan läheisyydessä. Perjantain teemana on siellä "Kauhea dystopia" ja sunnuntaina "Suuri fantasia".

Ulkomaalaisina spefi-vieraina (!) näyttävät messuilla olevan Eoin Colfer ja Hugh Howey.

Kertokaa lisää ohjelmatärppejä! Ylläpitäjät voivat myös muokata ne suoraan tähän viestiin.

kellonaika, tapahtumapaikka
Ohjelma

TORSTAI 24.10

10:30 Kullervo
Hilmisdóttir, Kanerva & Päivärinne: Fantasiakirjallisuuden juuret (Egil Yksikätinen – muinaissaagoja Pohjolasta, haastattelijana Johanna Sinisalo.)

11:00 Edith Södergran
Hannele Mikaela Taivassalo: Svulten (suom. Nälkä, ohjelma ruotsiksi)

13:00 Suomalaisen kirjakaupan osasto 6 f 109

13:00 Eino Leino
Tuula Karjalainen: Tove Jansson – Tee työtä ja rakasta (Janssonin elämänkerta)

13:30 mm. Osuuskumman osasto 6 h 105
J.S. Meresmaa: Aseenkantajan kunni (Keskilinnan ritarit I)

14:00 Mika Waltari

14:00 Eino Leino
Maarit Verronen: Varjonainen (ei spefiä)

14:30 mm. Osuuskumman osasto 6 h 105
Kääntäjä Markus Harju: Perhonen ja jaguaari (Aliette de Bodard)

15:30 Edith Södergran
Topelius arvtagare – Topeliuksen perilliset (mm. Taivassalo, osin suomeksi?)

16:00 Akateemisen kirjakaupan osasta 6 c 109

Siri Kolu

11:00 Louhi
Juha-Pekka Koskinen: Haavekauppias

11:00 Katri Vala
Ruusuja, piiskaa ja homoseksiä (romantiikan ja erotiikan uudet alakulttuurit kirjallisuudessa, mm. J.S.Meresmaa)

11:30 Louhi
Siiri Enoranta: Nokkosvallankumous

12:00 Mika Waltari
Johanna Sinisalo: Auringon ydin

12:00 Louhi
Siri Kolu: Pelko ihmisessä

12:30 Louhi
Laura Lähteenmäki: Kaiken peittävä tulva – North End 2

13:00 Suomalaisen kirjakaupan osasto 6 f 109 !
Eoin Colfer: Salamurhaajan oppipoika

13:00 Louhi
Mikä meitä odottaa - tulevaisuuden dystopiat (Matti Vanhanen, Johanna Sinisalo, Olli Siren, Siiri Enoranta)

14:00 Louhi
Eija Lappalainen: Konejumalat

14:30 WSOY:n osasto 6 f 83 !
Eoin Colfer (haastattelija Lippo Luukkonen)

14:30 Louhi
Reeta Aarnio: Hän joka ei pelkää

Osuuskumman puheenjohtaja Taru Luojola kertoo toiminnasta

Hannele Mikaela Taivassalo: Nälkä

16:30 Louhi
Sari Peltoniemi: Haltijan poika

17:00 Louhi
Kuvastaja-palkinnon jako (Suomen Tolkien-seuran jakama palkinto vuoden parhaalle suomalaiselle fantasiakirjalle)

17:00 Kirjakahvila
Miikko Oikkonen ja Sari Luhtanen: Nymfit

17:30 Louhi
Kuis? – Tavallaan tietokilpailu (Leikkimielinen tietokilpailu tieteis- ja fantasiakirjallisuudesta. Jukka Halme.)

18: 00 Louhi
Maailmoja luomaan! (luodaan yhdessä fantasiamaailma)

18:30 Louhi
Mitä ovat scifitapahtumat ja miten niitä tehdään? Eemeli Aro, Marianna Leikomaa ja Vesa Sisättö.

LAUANTAI 26.10

13:00 Otavan & Liken osasto 6 a 109 !

13:00 YLE:n osasto 6 g 111
Miten kirjallisuus käsittelee vierautta, toiseutta ja mahdollisia toisenlaisia maailmoja? Mm. Anne Leinonen ja Pasi-Ilmari Jääskeläinen.

13:30 Kullervo
Klassikkosarjakuvan sankarit Modesty Blaise ja Corto Maltese (ei spefiä, mutta kiinnostanee monia)

Janos Honkonen: Kaiken yllä etana

14:00 Louhi !
Eoin Colfer: The Reluctant Assassin / Salamurhaajan oppipoika (englanniksi)

Samuli Antila: Kirveenkantajat

15:00 Louhi
Ilkka Auer ja Antti J. Jokinen: Kalmattaren kirous

15:30 Louhi
Paperilta kankaalle – Miten kirjasta tulee elokuva? (Antti J. Jokinen ja Aleksi Delikouras)

17:00 Edith Södergran
Kroppsfixering, eller vampyren och anorektikern (mm. Taivassalo)

SUNNUNTAI 27.10

10:30 Louhi
Maria Turtschaninoff: Anaché

11:00 Louhi
Essi Tammimaa: Noaidin tytär

11:30 Louhi
J.S.Meresmaa: Mifongin aika

12:00 Kirjakahvila !
Hugh Howey: Siilo (haastattelijana J. Pekka Mäkelä)

12:00 Louhi
Elina Rouhiainen: Uhanalainen Susiraja 2

12:30 Otavan osasto 6 a 109 !
Hugh Howey - signeeraus

12:30 Louhi
Helena Waris: Talviverinen

13:00 Louhi
Uusi maailmankartta – miten luodaan fantasiamaailma? (mm. Rouhiainen ja Waris)

13:00 Eino Leino
Rushdien Saatanallisista säkeistä arabikevään kuohuntaan (arabimaiden sananvapaudesta ja Salman Rushdien elämänkerrasta, ei spefiä mutta Rushdiesta)

Jussi Katajala: Leonardon rasia

14:00 Akateemisen kirjakaupan osasta 6 c 109 !

14:00 WSOY:n osasto 6 f 83
Annukka Salama (haastattelijana Essi Kytöhonka)

14:00 Louhi
Magdalena Hai: Kellopelikuningas

14:30 Takauma
Vihreä vallankumous (Leena Krohnia haastattelee Tiina Raevaara)

14:30 Louhi
Annukka Salama: Piraijakuiskaaja

Novellisti ja toimittaja J.S. Meresmaa: Steampunk! – Höyryä ja helvetinkoneita

15:00 Louhi
Tove Jansson – Tee työtä ja rakasta (elämänkerta Janssonista)

15:30 Katri Vala
Jukka Laajarinne: 72

Hanna van der Steen: Lumous

15:30 Kirjakahvila
Muumiopas

16:00 Rosebudin osasto 6 b 109 !

16:00 Kirjakahvila
Kuun pimeä puoli – suomalaisia ihmissusinovelleja (Johanna Sinisalo, Jan Salminen, Juri Nummelin, haastattelijana Jukka Halme)

16:00 Louhi
Marjut Hjelt ja Christer Nuutinen: Veden valtiaat, totta ja tarua

Oletteko menossa kirjamessuille? Yhdeksi vai useammaksi päiväksi? Onko suunnitelmissa jo jotain tiettyjä kirjahankintoja tai seurattavia ohjelmanumeroita?
Muokannut 25.10.2013 21:23 Hiistu

• Wanda hahmo
  • Wanda

08.10.2013 18:43 #2 :: Wanda
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Itse sain tänään vapaalipun ja päätin, että menen paikalle haahuilemaan oudosti ja toivon myös rahatilanteen paranevan niin, että ostoksiakin saan tehtyä :)

09.10.2013 09:24 #3 :: chocolate
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Koska velvollisuudet vievät minut muutenkin Helsinkiin tuona viikonloppuna, täytyy ehdottomasti ottaa hyöty irti ja käväistä kirjamessuillakin. (Yleensä olen aika huono lähtemään kotoa minnekään kauemmas.) Sunnuntaina olisi tarkoitus mennä. En aio tehdä tarkkaa ohjelmaa, mutta varmaankin Louhi-lavalla tulee käytyä, ja varmaan tulee ostettua muutama syksyn uutuuskirja.

22.10.2013 19:56 #4 :: Hiistu
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Messuilla tulee käytyä, ilmeisesti lauantaina. Ohjelmaa tulee seurattua ainakin Colferin verran, ehkä myös Jouni Hynystä. Sunnuntainakin kyllä vielä ehtisi.. mutta saa yksi messupäivä luvan riittää.

Olen kyllä harmissani, että minulla on perjantaina tentti.. olisin halunnut kuuntelemaan Matti Vanhasen dystopianäkemyksiä. :sad:

Kirjaostoksia tulee tehtyä. Yhtä kirjaa koitan etsiä divaripuolelta, uutuuskirjoja varmaan ainakin kaksi.. enemmänkin, jos on hyviä tarjouksia (eli enintään nettikirjakauppojen hintaan ja mieluusti alle). Joululahjaksikin voisi jotain keksiä. Joulukortteja ainakin pitää ostaa.

• VMN hahmo
  • VMN

22.10.2013 20:10 #5 :: VMN
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Lauantaiksi päädyin menemään. Siellä olikin todella paljon kiinnostavia paneeleja. Jumalaton määrä dekkari-paneeleja, oliko 10.30-15.00 pelkkää dekkaritykitystä. Kiinnostavia aiheita, ja tietenkin samaan aikaan muuallakin olisi. Eli saa nähdä meneekö ensimmäiset tunnit vain istuttua ja kuunneltua, jos ne olisi tällä kertaa mielenkiintoisia!

Muuten varmaan kiertelen ja kaartelen kaikkialla. Howey olisi siisti nähdä, mutta kun sunnuntaina ei muuten ole niin mielenkiintoista enkä ole vielä ehtinyt kirjaa lukemaan, en sinne mene. Hieman kyllä harmittaa, mutta minkäs teet.

Kirjoja sitten metsästetään ja katsotaan tuleeko löytöjä tehtyä!

22.10.2013 22:04 #6 :: Hiistu
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013

VMN kirjoitti: Howey olisi siisti nähdä, mutta kun sunnuntaina ei muuten ole niin mielenkiintoista enkä ole vielä ehtinyt kirjaa lukemaan, en sinne mene. Hieman kyllä harmittaa, mutta minkäs teet.

Tarkistin vielä Liken sivuilta, ja Howey on kuin onkin paikalla myös lauantaina, klo. 11:30 pitäisi olla haastattelu Otavan lavalla! :smile:En kyllä tykkää yhtään, kun yksittäisten osastojen ohjelmatietoja ei voida kasata samoille messusivuille, vaan on hajallaan mikä minkäkin puljun omilla nettisivuilla... (Enkä tajua, miksi Like käyttää kirjailijan nimestä muotoa "Howie", oli messulehdessäkin. Kirjoitusvirhe, vai onko häntä vain päätetty kutsua Howieksi?)

Koitan jos itsekin ehtisi sitä katsomaan. Minä luin Siilon ihan tarkoituksella nyt jo ennen messuja, jotta olisin tiennyt, satunko vaikka kuinka suuresti fanittamaan kirjailijaa.. Ja, noh, ei tuon takia nyt varsinaisesti tarvitse katsomossa ruveta pyörtyilemään tms. fanaattista, mutta olisi kyllä kiva kuulla kirjailijan kommentteja tarinastaan.
Muokannut 22.10.2013 22:06 Hiistu

22.10.2013 22:18 #7 :: Dyn
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Olen paikalla, mutta päivä tai päivät ovat vielä vähän auki - riippuu niin muusta ohjelmasta. Mielellään yleensä olen välttänyt lauantaita, se kun on ruuhkaisin ja tekee hallaa kirjojen kaivelulle, mutta toisaalta lauantainakin olisi kiinnostavaa ohjelmaa... :smile:

23.10.2013 18:59 #8 :: Emelie
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Minäkin olen menossa. Hihkutin jo joku aika tuolla Elämä on ihanaa... -ketjussa siitä, että voitin arvonnasta kaksi vapaalippua messuille, joten onhan ne käytettävä. Viikonlopulle sinne eksyminen menee ja voinee olla, että suosin sunnuntaita lauantain sijaan. Mutta saa nähdä.

23.10.2013 21:59 #9 :: Blackbird
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Junailen itseni lauantaina Helsinkiin ja kyllä silloin päivällä on pakko päästä kirjamessuillekin muutamaksi tunniksi. Erityisesti Eoin Colferin haastattelu olisi kiva nähdä, onhan kyseessä yksi nuoruuteni lempikirjailijoista. :cheesy:Ja totta kai täytyy muutenkin päästä kiertelemään ja hiplailemaan kirjoja.

24.10.2013 02:33 #10 :: Dyn
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Muistakaa myös osallistua Colfer-kisaan täällä Risingilla, mikäli ette jo ole osallistuneet. :wink:

24.10.2013 07:21 #11 :: Huoleton
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Wuhuu, sain ilmaislipun! Eli olen menossa. :) Menen varmaan sunnuntaina. Mulle saa laittaa viestiä, jos tahtoo seuraa.

25.10.2013 21:29 #12 :: Hiistu

Hiistu kirjoitti:

Tähän piti vielä päivittää, että viimeisimmän Liken sivulla olevan uutisen mukaan ( Linkki ) esiintyminen olisi vasta klo. 13. Mutta jos on jo aamupäivällä paikalla, niin kannattaa käydä osastolta tarkistamassa.
Muokannut 25.10.2013 21:29 Hiistu

26.10.2013 11:27 #13 :: Fantasyfan
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Minäkin teen kohta lähtöä kirjamessujen suuntaan. Pongatkaa musta takki, punainen letti ja reppu ;) Ilmaislipulla olen minäkin liikkeellä, joten on pakko lähteä liikkeelle vaikka on sitkeä päänsärky joka uhkaa kallistua migreenin puolelle

26.10.2013 16:29 #14 :: Dyn
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Noniih, tuli tarvottua jalat kipeiksi, ostettua liikaa halpoja (mutta hyviä!) kirjoja ja tehtyä se mitä siellä oikeastaan pitikin tehdä, eli näpsittyä muutama kuva Eoin Colferista Risingin juttua varten. :wink:

Löysin myös kympillä hienon laivapalapelin - uusi palapeli on myös aina iloinen asia! Ruokamessuilla oli ihan hirveä tungos (kuinkas muutenkaan), mutta niiden valikoima on kyllä viime vuosista parantunut merkittävästi. Suosittelen siis piipahtamaan myös yläkerrasa, jos kirjoilta malttaa.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

26.10.2013 17:55 #15 :: Xariel
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013

Colferin merkeissä siellä olin itsekin, oli hienoa tavata mies ja saada mun omaan Artemis Fowliin omistuskirjoitus. Onhan se ollut minulla jo aika kauan, ja luettukin on moneen kertaan. Nyt siitä ei sitten luovuta ikinä... :cool:
Muokannut 26.10.2013 17:56 Xariel

• Vanamo hahmo
  • Vanamo

26.10.2013 18:15 #16 :: Vanamo
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Minä puolestani kävin kuuntelemassa Pasi Ilmari Jääskeläistä ja metsästin omistuksen hänen uutuuskirjaansa.

Istuskelin myös eilen ja tänään muutaman tunnin pääkaupunkiseudun scifi-seurojen tiskillä ja myin tukun arpoja. Samalla tulin ilmeisesti tuijotelleeksi liian kauan Cthulhu-pehmoleluja, sillä jouduin sitten ostamaan lopultakin oman sellaisen.

Rahat tuhlaantuivat etupäässä ruokamessuille. Yhden kirjankin ostin eli Tapani Jussilan Tokio passin.

26.10.2013 18:41 #17 :: Dyn
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013

Xariel kirjoitti: Minä näin sinut, Dyn, olin siinä eturivissä Colferin haastettelussa. En vaan sanonut mitään, kun oli ohjelma kesken.

Okei, mä en hoksannut, toisaalta keskityin sen kameran kanssa osumiseen enemmänkin. :D Oli aika hirvittävä valaistus kuvata tolla taviskameralla yhtään mitään. Lähdimme pois kesken haastattelun, koska ryysis oli niin kova ja nälkä kurni jo vatsassa. Colfer oli kyllä symppis ja söötti. :wink:

Aika mahdottoman pienelle lavalle olivat niinkin ison ja kansainvälisen kirjailijan laittaneet, harmi kyllä. Ei tainnut suurin osa yleisöstä nähdä yhtään mitään. Edessä yks isä käänsi muksulleen englantia suomeksi, melko hellyttävää. :)

...ja toootta, nimmarinkin olisi voinut... olisi ja olisi, jos ois tajunnut. Mistä tuli mieleen, Colferin nimmaroituja kirjoja voi vielä viikon ajan arvotuttaa itselleen Risingin Colfer-kisassa , osallistukaa! Aika hyvät todennäköisyydet vielä osua kymmenen onnekkaan joukkoon.

Ruokamessuilta ostimme vain paikan päällä tehtyjä sipsejä, jotka olivat melko veikeitä. Lettuja ja strudeleita teki myös mieli, mutta ei sitten viitsinyt ennen lounasta. Vaikka omppustrudelit kyllä niin ois osa lapsuutta... :sad:

26.10.2013 18:47 #18 :: Gespenst
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Kun olisinkin edes tänä vuonna päässyt messuille, mutta pitkän matkan ja nuoren iän takia mahdoton unelma. Nyt sitten alan jo suunnitella ensi vuotta, vaikka ei vielä silloinkaan ikä riitä oikein yksin matkustamiseen. Mutta toivottavasti on hyvät fiilikset siellä ^_^

26.10.2013 19:02 #19 :: Dyn
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013
Gespenst: Et sä nyt profiilisi mukaan ole sen nuorempi kuin minäkään kun ekan kerran lähdin yksin miitteihin toiselle paikkakunnalle. Toki pitkä matka on rasite aikuisellekin matkaajalle, jos pitää pienellä budjetilla käydä. Multa ja Iivarilta voi aina kysellä majapaikkaa, jos ollaan vain paikalla itse. :)

Messujen fiilis on vuosi vuodelta kaoottisempi, ehkä siksi, että tapahtuman koko tuntuu kasvavan jatkuvasti ja varsinkin lauantaina on vaikea mahtua kulkemaan vilkkaimmista käytävistä läpi, saati sitten penkomaan alennuskirjahyllyjä. Ehkä pitäisi tähdätä jatkossa arkipäiviin, tänä vuonna ei vain ehtinyt ja jaksanut (ja arkisin se paikka on täynnä stadilaisia koululaisia, ääh).

27.10.2013 07:40 #20 :: Emelie
Helsingin kirjamessut 24.–27.10.2013

Dyn kirjoitti: Ehkä pitäisi tähdätä jatkossa arkipäiviin

Muutin suunnitelmia, ja kävin messuilla jo perjantaina, joka oli hyvä päätös. Porukkaa oli silloinkin, varsinkin yläkerran ruokamessut oli han tukossa, mutta kirjamessujen puolella oli väljää. Jos menen vielä joskus tulevaisuudessa uudestaan noille messuille, suosin ehdottomasti arkipäivää.

Oli vähän kirjaähkyfiilis kun lähdin messuilta, vaikken edes ostanut kuin yhden kirjan. Mutta oli silti kivaa.

Vanamo kirjoitti: Samalla tulin ilmeisesti tuijotelleeksi liian kauan Cthulhu-pehmoleluja, sillä jouduin sitten ostamaan lopultakin oman sellaisen.

Millanen sulla on? Mun hyllyssä kirjavartijana istuu sellainen kiiltäväkankainen ja ilkeän näköinen. :)