Wertzonen kertauksessa kannattaa historiaa käsittelevien artikkelien kohdalla ottaa huomioon se, että bloginpitäjä hyödynsi niissä
Lohikäärmetanssista ennakkoon julkaistujen näytelukujen ja faniraporttien tietoja. Martin on koko sarjan ajan vähitellen avannut maailmansa historiaa. Varmasti moni ei pidä tällaista spoilaamisena, mutta itse jätin kolmisen vuotta sitten nämä kertausviestit lukematta juuri siitä syystä.
Martin julkisti
A Dance with Dragonsista ennen ilmestymistä neljä näytelukua, jotka toki tarkistin kiinnostuneena. Mutta vuosien kuluessa hän ehti lukea fanitapaamisissa ääneen kaksitoista(!) lisää. Itsekin kuuntelin niistä yhden, kirjan prologin Helsingin Finnconissa. Tapahtumiin osallistuneet innokkaat fanit kirjoittivat nettiin yksityiskohtaisia raportteja lukujen sisällöstä, ja näitä koottiin yhteen Westeros-foorumilla. Itse pysyttelin niistä kaukana, sillä en halunnut spoilaantua. Tahdon kokea Martinin aina yllätyksellisen tarinankerronnan alkuperäisessä muodossaan, enkä pilata sitä tutustumalla ennakkoon tiivistelmiin. Toimin nyt samoin
The Winds of Winterin kanssa: kokonaiset näyteluvut kelpaavat hyvin, mutta faniraporteista pysyn erossa. Toisaalta aion lukea heti takakansitekstin, kun se joskus julkistetaan...
Wertzone-blogin ylläpitäjä siis käytti kesällä 2011 historia-artikkeleja laatiessaan neljän ilmestyneen kirjan ohella virallisia Lohikäärmetanssi-näytteitä ja lukuisia tiivistelmiä ääneenluetuista maistiaisista. Myös suomentamattomia Dunk & Egg -pienoisromaaneja hyödynnetään. Minua Martinin maailman historia kiinnostaa valtavasti, ja haluan sen selviävän kirjailijan tarkoittamassa järjestyksessä. Mutta saatan olla ainoa, jolla on tällaisia huolia.
Lohikäärmetanssi ilmestynee kirjamessuille.
Tarkoittaakohan tämä Lohikäärmetanssin molempia puolikkaita vai ainoastaan ensimmäistä osaa? Suosittelen lukemisen aloittamista vasta sitten, kun kummatkin ovat saatavilla. Olisi muuten ikävä juttu, jos jälkimmäinen puolisko lykkääntyisi ensi vuodelle. Se esimerkiksi vaikeuttaisi Tähtifantasia-palkinnon saamista. Miekkamyrsky kakkonen pääsi aikoinaan finalisteihin, muttei voittanut.
Kiinnostavaa nähdä, mikä eläin tällä kertaa löytyy Petri Hiltusen kansikuvasta. Lohikäärmeet uudestaan? Kun joku saa Lohikäärmetanssi ykkösen käsiinsä, niin voi kertoa tässä ketjussa spoilerimerkinnöillä kohdan, josta tarina on laitettu poikki. Tai lähettää minulle yksityisviestin. Tietenkin sillä varauksella, että tämä henkilö on jo ennestään lukenut kirjan toisella kielellä, jottei vaan spoilaannu. Haluaisin tietää, onko tarina katkaistu puolivälistä, vai onko (brittipokkareiden tapaan) ensimmäinen osa selvästi jälkimmäistä pidempi.