× Keskustelua George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu -kirjasarjasta ja siitä tehdystä tv-sarjasta - Game of Thrones.

George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

• Freyja hahmo
  • Freyja
17.02.2014 18:19 #101 : Freyja

Dyn kirjoitti: Valtaistuinpelin keikkuminen top-listoilla on hyvä merkki, mutta kantaako ykköskirjan suosio myös sarjannen n. osan myyntiin?

Tätä minäkin olen pohtinut sillä vaikka Valtaistuinpeli on ilahduttavasti keikkunut Top-listalla, niin Kuninkaiden koitos ja Miekkamyrsky 1 vain kaksi kertaa viimeisten kahden vuoden aikana ja Miekkamyrsky 2 ja Korppien kestit eivät lainkaan. Onko siis suurella joukolla kirjahyllyissään sarjan ykköskirja, mutta ei juurikaan muita osia? On mielenkiintoista nähdä kuluvan helmikuun tilasto. Pienkustantamon liiketoiminnan kannalta toivon, että tarpeeksi moni ostaisi tulevia teoksia ja edellisistä osista muitakin kuin Valtaistuinpeliä, näkyi se sitten myydyimpien top-10:ssä tai ei. Luulisin, että ilmestymiskuussa tulee pienoinen piikki myyntiin joka tapauksessa. Itse aion ostaa Lohikäärmetanssit, vaikka minulla on A Dance with Dragons ennestään jo paperi- ja ekirjaversiona.

Komppaan Bölen kehuja, WOIAF-appsi on kätevä ja paksuja kirjoja on miellyttävämpi lukea ekirjoina lukulaitteella, varsinkin kun sanakirjaakin on todella vaivaton käyttää tarvittaessa. Kirjanmerkkejä, alleviivauksia ja muistiinpanoja voi tehdä mielinmäärin.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

• Jussi hahmo
  • Jussi
18.02.2014 15:24 - 18.02.2014 15:30 #102 : Jussi
Brittikustantaja Harper Voyager uudisti Martinin sarjan ulkoasun. Vanhoja versioita ei hylätä, vaan ne säilyvät uusien kansien rinnalla. Minä tykkään valokuvamaisesta tyylistä, mutta se harmittaa, että etukansiin ei ole voitu laittaa sarjan nimeä A Song of Ice and Fire. Sen sijaan Game of Thrones lukee näkyvästi.

Freyja kirjoitti: Tätä minäkin olen pohtinut sillä vaikka Valtaistuinpeli on ilahduttavasti keikkunut Top-listalla, niin Kuninkaiden koitos ja Miekkamyrsky 1 vain kaksi kertaa viimeisten kahden vuoden aikana ja Miekkamyrsky 2 ja Korppien kestit eivät lainkaan. Onko siis suurella joukolla kirjahyllyissään sarjan ykköskirja, mutta ei juurikaan muita osia?

Viimeksi muokattu: 18.02.2014 15:30 Jussi.

18.02.2014 15:28 #103 : Dyn

Jussi kirjoitti: Toisaalta kaikista suomennoksista otetaan säännöllisesti uusia painoksia. Tarkistin tänään kirjakaupassa, että Korppien kesteistä on tarjolla viides painos (2012). Miekkamyrsky 2:sta julkaistiin seitsemäs painos viime vuonna.

Tämä on kiva kuulla.

Brittikansista tykkään minäkin, selkeästi on linja pois perusfantsun kuvitetuista kansista ja lähemmäs kirjoja, joita jonkun voisi kuvitella lukevan vaikka metrossa. Kiva, että ovat silti tyylikkäitä. TV-sarjan mainitseminen noinkin isolla on nyt sitä markkinointia, mitä minusta suomalaistenkin kustantajien pitäisi osata tehdä...

19.02.2014 21:10 #104 : Mab
Minustakin uudet brittikannet ovat kivan näköisiä. Mutta en minäkään voi olla irvistämättä tv-sarjan korostamiselle ja alkuperäisen sarjan nimen ignooraamiselle, aina tuollaisesta nousee vähän niskakarvat pystyyn :shock:

Markkinoinnin kannalta varmastikin fiksua, mutta itse en kyllä ostaisi tuollaisia hyllyyni, paitsi jos tv-sarjamainos olisi irrotettavissa. Tuollainen lätkä on karmivan näköinen keskellä kuvaa. Karmiva, vaikka siinä lukisikin nätisti A Song of Ice and Fire, eikä sanaakaan mistään tv-hömpötyksistä :tongue:

Joo, mä olen nipo :cool:

• VMN hahmo
  • VMN
19.02.2014 21:20 #105 : VMN
Jos Mab on nipo, niin sitten minä vielä enemmän.

Jo sanotut, alkuperäisteoksen ja sarjan pois katsominen tuntuu pahalta, mutta myös kannet ovat karmivia. Mielestäni eivät eroa paljoakaan Windowsin vakio taustakuvista. Ja niissä ei ole paljoa kehumista. Varsinkin Clash of Kingsissä on tämä ongelma. Eihän kirjassa ole kuin yksi näkökulmahenkilö aavikolla! Kirja on piru vie eurooppalaisessa miljöössä!

Okei, on siellä pari hyvän näköistä, mutta silti. Eipä niin, että pidin alkuperäisistäkään englannin kielisistä pokkareista (niistä joita suomestakin löytyy). Lukuun ottamatta Dancea, kaikki ovat niin yksinkertaista muotoilua, että minäkin piirrän paremmin.

Onneksi suomalaiset kannet ovat kauniita.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

19.02.2014 21:24 #106 : Dyn

VMN kirjoitti: Onneksi suomalaiset kannet ovat kauniita.

Kaikki kunnia Hiltuselle kuvittajana, mutta minusta ne ovat aika tylsiä... yksipuolisia ja turhan piirretyn näköisiä ollakseen eeppisen fantasiasaagan kansia. Ehkä meillä on vain erilainen esteettinen silmä tässä. :)

19.02.2014 21:43 #107 : Mab
Heh, mun esteettiset silmäni ovat selvästi suurimmat, koska mä pidän sekä noista brittikansista (vaikka osa tosiaan onkin hiukan taustakuvamaisia :cheesy:) että Hiltusen kansista :cool:

Uusista brittikansista erityisesti ASOS II ja ADWD I viehättävät silmääni - monet britti/jenkkikansista ovat toistaiseksi olleet aika perusfantsukansia ja/tai liian yksipuolisesti keskieurooppalaisritariromanttisia. Mutta noissa kahdessa on sellaista hiukan eksoottisempaa ilmettä, joka kuitenkin sopii Westerosiin/Essosiin.

• Niksu hahmo
  • Niksu
19.02.2014 22:22 #108 : Niksu
Hiltusen kannet ovat hienot. Tyylikästä Fantasiaa yksinkertaisilla väreillä, ei mitään turhaa prameilua rumilla fonteilla ja näpertelyllä... Enkkukansista en tykkää koska ne ovat niin ufoja.

• Böle hahmo
  • Böle
    Otus
19.02.2014 22:44 #109 : Böle
Brittikansia katsoessa ensimmäisenä osui silmään tuo Korppien kannessa oleva kriitikon lainaus "Tolkien is dead".

Valinta on mielestäni turhan provosoiva ja osoittaa suunnittelijalta huonoa pelisilmää. Ei näin.

Onko kellään pienintäkään vihjettä siitä, minkälainen kansikuva Lohikäärmetanssin suomennokseen on tulossa? Koska lohikäärmeet on jo käytetty, minä laittaisin ainakin ensimmäiseen osaan pyramidin.

19.02.2014 23:04 #110 : Mab

20.02.2014 22:14 #111 : Sushukka

Mab kirjoitti: Ei mulla mitään muuta ole kuin mutuilua tarjolla, mutta toistaiseksi kaikissa kansissa on jokin eläin ollut näyttävästi esillä. Niin ikään osat 1 ja 2 muodostavat varmaan nätin kokonaisuuden Miekkamyrskyjen tyyliin. Värejäkin voinee odottaa lisää :smile:

Saataisikohan Greyjoyn kraken vielä jonkin kirjan kanteen? :wink:

• Freyja hahmo
  • Freyja
26.02.2014 23:37 #112 : Freyja
Aiemmin mainittuun WOIAF-appsiin on tulossa maaliskuussa sisältöpäivitys, jonka myötä saadaan mm. uusia hahmokuvauksia, sekä myös uusi näyteluku The Winds of Winteristä. Martin on lukenut luvun jo aiemminkin faneille, mutta nyt se julkaistaan virallisesti tekstinä. Entertainment Weeklyn sivulta voi lukea otteen luvusta jo ennakkoon.

Tosiaan, on kiinnostavaa nähdä Hiltusen näkemys Lohikäärmetanssista suomennoksien kansikuvissa. Odotettavissa on persoonallisuutta ja omaperäisyyttä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

• Jussi hahmo
  • Jussi
27.02.2014 00:37 #113 : Jussi
Freyjan linkittämässä uutisessa kutkuttaa aloitus:

Since July of 2011, Game of Thrones fans have been waiting — not very patiently — for a release date for the sixth installment of George R.R. Martin’s A Song of Ice and Fire series. Unfortunately, we can’t bring you an update on that news quite yet — but we can give you an exclusive first look at the book.

Varmasti ylitulkitsen, mutta "we can’t bring you an update on that news quite yet" herättää mielikuvan, että julkaisupäivän ilmoittaminen ei ole kaukana.

En ole itse lukenut fanitiivistelmää luvun tapahtumista, joten odotan sitä innokkaana. Kyseessä on neljäs virallinen näyte The Winds of Winteristä.

27.02.2014 07:17 #114 : Emelie
Minulla alkaa taas Martin-kuume nousta tuon "quite yet" -muotoilun takia. Ei sillä, ei se ole missään vaiheessa juuri laskenutkaan. Olen jo pitkään siirtänyt kirjojen uudelleen lukua 6. kirjan julkaisupäivän ilmoittamisen toivossa, mutta nyt taas heräsi kauhea into lukea ne. Ehkä se odotettu päivä kohta tulee....

28.02.2014 16:11 #115 : KiLLPaTRiCK

• Scartti hahmo
  • Scartti
28.02.2014 18:04 #116 : Scartti

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Helmikuu on sitten kohta ohi. Kuinka moni pidätteli hengitystä, että Lohikäärmetanssi ilmestyy?

Hetkellisesti unohdin jo koko kirjan.. Uusintakierros jumittaa Kuninkaiden koitoksessa ja yhtäkkiä voikin sit tulla kiire :lol:

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

• donroitteri hahmo Kirjoittaja
  • donroitteri
    Mekaanikko
28.02.2014 20:33 #117 : donroitteri
No taas Kirjoitin Kirjavalle sähköpostia ja sieltä sanottiin että Kirja on tällä viikolla ihka oikeesti matkalla painoon.
Hei,

uskoisin Lohikäärmetanssin menevän painoon n. viikon kuluttua.

-Satu / Kirjava

2014-02-25 12:53 GMT+02:00

28.02.2014 20:34 #118 : Dyn
Ei tässä kauheasti uskalla hengitystään pidättää. Toivottavasti saadaan kuitenkin vielä kevään puolella ensimmäinen puolisko ulos.

02.03.2014 18:18 #119 : Sushukka

• Jewel hahmo
  • Jewel
02.03.2014 21:00 - 02.03.2014 21:02 #120 : Jewel

Sushukka kirjoitti: Itse elän ja olen jo tovin elänyt "hyvällä tuurilla juhannukseksi" -mentaliteetilla julkaisun suhteen. Ennemmin sitten yllätyn positiivisesti, jos siltä rupeaa näyttämään.

Sama täällä. Lohikäärmetanssi alkaa olla jo lähes yhtä myyttinen olio kuin Loch Nessin hirviö tai Lumimies; sen näkemisestä voi kyllä haaveilla, mutta todellinen bongaaminen olisi jo melkoinen sensaatio.

Kirjavan uudetkin sivut vaikuttavat melko hiljaisilta. Blogia on päivitetty viimeksi joulukuun alkupuolella eikä kysymyksiin ole vastailtu sitten tammikuun. Tiedotuksesta näyttää siis jälleen vastaavan puskaradio.
Viimeksi muokattu: 02.03.2014 21:02 Jewel.

Ninta, LordStenhammar, Pisania
Uusin jäsen: Lauri Wallivaara