George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

TeKeLoFi
Otus
TeKeLoFi vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
02.03.2014 21:08 #121

Harmittaa kirjoittaa tähän ensimmäinen kirjoitus mutta minkäs teet.

Tekisi mieli kertoa mielipide kustantajalle jaloilla. Eli jättää kokonaan ostamatta kun kirja joskus kauppoihin tulee. Nykypäivänä, kun on netti, miten voi olla niin vaikea kertoa asiakkaille missä mennään ja mitä tehdään? Kansikuvaa ei ole näkynyt missään, kysymyksiin ei vastata, päivityksiä ei tule. Muutamat lukupiirissämme ovat jo pitkään puhuneet kustantajan vaihdosta. Täälläkin on asia vilahtanut ja suomennoksen muuttumisesta ollaan huolissaan. En kuitenkaan usko että se olisi NIIN merkittävä asia loppupeleissä.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
02.03.2014 21:18 #122

Olkaas nyt kärsivällisiä. Ei maailmasta lukeminen hetkessä lopu. Lainatkaapa hyvä kasa kirjoja luettavaksi ja unohtakaa vaikka koko juttu. Kyllä se sitten ilmestyy kun on ilmestyäkseen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

kyty
kyty vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
03.03.2014 00:03 #123

Jewel kirjoitti: Kirjavan uudetkin sivut vaikuttavat melko hiljaisilta. Blogia on päivitetty viimeksi joulukuun alkupuolella eikä kysymyksiin ole vastailtu sitten tammikuun. Tiedotuksesta näyttää siis jälleen vastaavan puskaradio.

Usein nettisivujen hiljentyminen on merkki jonkinlaisesta ylityöllistymisestä ja siitä ettei kellään ole aikaa tai jaksamista päivittää sivuja. Kuulostaa huolestuttavalta, mutta toisaalta ymmärrettävältä kun on kyse pienestä kustantajasta jossa kukaan tuskin hoitaa nettisasioita täyspäiväisesti.

Nykyään tiedotukseen ei kuitenkaan tarvita kummoistakaan panosta, jos lukijat vain tietävät mistä etsiä. (Netissä mainostaminen onkin sitten vaikeampi juttu, mutta kustantajien sivut osataan yleensä hakea esiin.)

03.03.2014 06:11 #124

kyty kirjoitti:

Odotellaan odotellaan...

Tavallaan ymmärrettävää, mutta toisaalta luulisi myös olevan helpompaa ja nopeampaa päivittää nettisivuja edes kerran kuussa kuin vastailla sähköpostilla jokaiselle erikseen. Merkittävä osa tiedotusta tuntuu hoituvan sitä kautta, että ihmiset jakavat esim. täällä Risingillä yksityisesti hankkimiaan vastauksia.

Edelleen olen sitä mieltä, että pienen kustantamon vahvuus voisi olla läheinen suhde fandomiin ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa.

Viimeksi muokattu: 03.03.2014 06:15 : Jewel.

Dahkin
Otus
Dahkin vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
03.03.2014 18:20 #125

kyty kirjoitti:

Odotellaan odotellaan...

Yksinkertaisen teksimuotoisen sivupäivityksen tekee valmiiseen pohjaan samassa ajassa kuin vastaa yhdellä lauseella sähköpostiin. Pelkäämpä että kyse ei ole liiallisesta kiireestä vaan siitä ettei yksinkertaisesti tiedetä mitä sinne kehtaisi laittaa. Itselläni on kyllä niin petetty olo että tekisi mieli kirja jättää hankkimatta ihan protestin vuoksi.
Mutta katsotaan nyt.

Viimeksi muokattu: 03.03.2014 18:21 : Dahkin.

Sushukka
Riiviö
Sushukka vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
03.03.2014 20:07 #126

Olen paljon mietiskellyt tätä Kirjavan ilmoituspolitiikkaa, ja ymmärrykseeni ei meinaa millään mennä, miksi jo niin kauan on sanottu kirjan menevän painoon tyyliin ensiviikolla. Minulla ei ole syväluotaavaa tietoa kustannustoiminnasta, mutta tällaisesta leväperäisestä menettelystä on väistämättä tullut mieleen taloudelliset ongelmat. Lohikäärmetanssin kuluja on todennäköisesti mahdollista maksella myös julkaisun jälkeen (kun tuottojakin on kertynynt mukavasti), mutta en pidä mahdottomana, että yhtiöllä on jotain muita maksuja sisässä eivätkä yhteistyökumppanit päästä uutta eteenpäin, kunnes on vanhat maksut makseltu. Pelkkää spekulaatiota, mutta kokemuksesta en voi olla miettimättä tätä mahdollisuutta.

Toisaalta oli syy viivästyksiin mikä tahansa, veikkaan, ettei Kirjava halua antaa virallista lausuntoa ilmestymisajasta, koska eivät todella usko siihen itsekään (vaikka varmasti haluasivat niin tehdäkin).

03.03.2014 21:14 #127

Nyt kun joku toinen on sanonut sen ääneen, voin myöntää itsekin epäilleeni taloudellisia hankaluuksia ainakin yhtenä mahdollisena syynä. Sen verran epämääräistä touhua on ollut kohta kolmivuotinen suomentaminen ja jatkuva "ihan kohta painoon" -tiedottaminen. Se selittäisi myös sen, miksi paria muutakin julkaisua on saatu odottaa merkillisen pitkään.

03.03.2014 23:43 #128

Kirjavan julkiset tilinpäätöstiedot (liikevaihdon ja liikevoiton) näkee mm. täällä kelaamalla alaspäin. Luvut ovat joulukuulta. Edellisten vuosien tuloksia löytää täältä .

donroitteri
Mekaanikko
donroitteri vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
04.03.2014 20:59 #129

No eihän tuo talous nyt hirveen huonolta näytä.

Kirjoitin Kirjavalle noin 10 päivää sitten L-tanssin painoon menemistä ja vastaus oli
Hei,

uskoisin Lohikäärmetanssin menevän painoon n. viikon kuluttua.

-Satu / Kirjava

2014-02-25 12:53 GMT+02:00

Ja tein saman uudestaan tänään toisella S-posti osoitteella.
Hei,

kirja on menossa n. viikon kuluttua painoon. Painossa sillä menee todennäköisesti 2-3 viikkoa.

-Satu / Kirjava

Ei nyt näytä hirveää edistystä tapahtuneen 10 päivän sisään tapahtuneen tai kolmen vuoden aikana...

Viimeksi muokattu: 04.03.2014 21:57 : donroitteri.

09.03.2014 00:26 #130

Päivän huhu : The Winds of Winterin virallinen julkaisupäivä ilmoitetaan maaliskuun aikana, vaikka valmista käsikirjoitusta ei ole vielä toimitettu kustantajalle. Foorumiviestillä ei ehkä ole minkäänlaista totuuspohjaa, mutta uskon itse, että saamme kuudennen osan vielä tämän vuoden sisällä.

Martin on moneen kertaan sanonut, ettei pelkää tv-sarjan saavan kirjoja kiinni, ja että hänen on täytynyt nopeuttaa kirjoittamistaan estääkseen tämän (metaforana tunnelissa lähestyvä juna). Game of Thronesin neloskaudesta on paljastettu ensimmäisten jaksojen juonikuvaukset sekä useita trailereita. Näiden perusteella vaikuttaa siltä, että ainakin kahden hahmon tarinat saattavat päästä kaudella kohtiin, joissa ne ovat tällä hetkellä Korppien kestien ja/tai Lohikäärmetanssin lopussa. Ensi vuoden keväällä nähtävällä viitoskaudella sitten mentäisiin joidenkin henkilöiden osalta kirjoista ohi.

Martinilla on myös epätavallisen pitkä tauko Not A Blogin päivittämisessä, vaikka hän ei ole matkoilla. Viimeisin viesti on kirjoitettu 27. helmikuuta. Jotkut katsovat tämän liittyvän TWoW:n valmistumiseen.

Viimeksi muokattu: 09.03.2014 00:31 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
09.03.2014 10:22 #131

Ikävää jos M on joutunut nopeuttamaan kirjoittamistaan. Siitä ei yleensä seuraa hyvää.

09.03.2014 10:31 #132

Yllätyn kyllä aika lailla, mikäli Winds tosiaan tulisi ulos vuoden sisällä, mutta joskus sitä on hauskaa olla väärässä :)

En kamalasti ole stressannut siitä, että tv-sarja ottaisi kirjat kiinni. Päätin jo sarjan alkaessa, että jos näin käy, lopetan sen katselun ja olen tässä muutenkin jo miettinyt tekeväni niin neloskauden jälkeen. Tv-sarjan tekijöillä ja mulla on ollut aika erilainen suhtautuminen moniin asioihin kirjoissa.

Edit. Jaa, mä taas ajattelin, että pakko nopeuttaa kirjoittamista voi olla ihan hyvä juttu. Eikös Miekkamyrsky tullut ulos aika nopeasti Kuninkaiden koitoksen jälkeen ja se on käsittääkseni monien mielestä sarjan parhaita osia. Sitä vastoin kahta viimeisintä osaa Martin hautoi ikuisuuksia ja niissä juoni levähti vähän joka puolelle.

Viimeksi muokattu: 09.03.2014 10:36 : Mab.

09.03.2014 12:12 #133

Mab: Minä pidän "juonen levähtämistä joka puolelle" myönteisenä asiana... Kaksi viimeisintä osaa tuntuivat myös hiotuimmilta kuin edelliset, mutta A Storm of Swords on yhä suosikkini sarjassa. Lopun cliffhangerit laskevat A Dance with Dragonsin omassa rankkauksessani ASoS:n taakse. Martin mainitsi nopeamman kirjoittamisen mm. viime vuoden maaliskuussa:

So I need to write faster. The last two books took a really long time, so I'm hoping this one (the Winds of Winter) will go a little faster. But I make no promises.

Minun olisi pitänyt odottaa tähän päivään ennen edellisen viestini kirjoittamista. Martin nimittäin laittoi kolme uutta merkintää blogiinsa. Niistä tärkein koskee sitä, että mies sai valmiiksi viimeiset tekstinsä The World of Ice and Fireen, joka julkaistaan todennäköisesti syksyllä. Eli se tauko Not A Blogin päivittämisessä liittyi varmaankin Rautasaaret-osion viimeistelemiseen.

Minä olin siinä käsityksessä, että Martin on lähettänyt valmiit tekstit eteenpäin jo kauan sitten, ja että maailmankirjan viimeisin myöhästyminen johtui ongelmista taiteen kanssa. Mutta totuus olikin toinen. Uusi kansikuva on hieno, mutta eikö sitä "Game of Thrones" -viittausta voisi heittää menemään etukannesta!

Linkittämässäni ketjussa eräs fani nosti esiin sen, että Martinin kustantajan kannalta on tärkeää, että Tulen ja jään laulun lopetus nähdään ensin kirjana, ja sitten vasta tv:ssä. Jos ihmiset tietävät loppuratkaisun etukäteen, voi se vähentää myöhemmin ilmestyvän A Dream of Springin myyntiä.

Viimeksi muokattu: 09.03.2014 12:29 : Jussi.

09.03.2014 13:24 #134

Joo, eihän se juonen leviäminen ole missään nimessä mikään absoluuttinen paha. Kyllähän joku voisi argumentoida, että jo Miekkamyrskyssä levitettiin näkökulmaa liiaksi ja tuotiin turhan paljon sivurönsyjä. Omalla kohdallani turhautuminen kuitenkin iski Feastissa/Dancessa, kun mukaan tuli yhtäkkiä useampia uusia (näkökulma)henkilöitä, joiden parissa kuitenkin vietettiin vain suhteellisen vähän aikaa.

Martinin tarina on yleisesti ottaen niin henkilövetoinen, että mä sitoudun aika vahvasti lukijana näkökulmahenkilöihin ja tunnen oloni sitten tyytymättömäksi, mikäli alkaa vaikuttaa siltä, että uusi näkkäri x onkin pääasiassa vain hetkellinen kerronnallinen ratkaisu. Ja esimerkiksi Dornen esittely tai Rautasaariin syventyminen meni vähän sellaisella yksi välähdys sieltä, toinen täältä -tyylillä, mikä oli itselleni aika rasittavaa luettavaa. Vaikka sinänsä etenkin Dorne vaikutti tuovan mukavasti uutta puhtia valtaistuinpeliin. Luulen, että olisin paljon armollisempi, mikäli sikäläiset tapahtumat olisi kuvattu johdonmukaisesti yhdestä tai kahdesta näkökulmasta. (Rautasaarista taasen en ikävä kyllä jaksanut edes sen pahemmin kiinnostua.)

Ja vielä tuosta kustantamon (ymmärrettävästä) halusta saada paljastaa loppuratkaisu, että vastaavasti varmaan HBO toivoo ehtivänsä ensiksi - saisihan siitä lisää mainosta, että näe ensimmäisenä fantasiasaagan huikea päätös (eikä edes olisi mitään kirjaspoilereita pilaamassa iloa). Eri asia on, että kuinka paljon Martin itse ottaa paineita asiasta suuntaan tai toiseen. Onhan hän mukana myös tv-sarjaa työstämässä.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
09.03.2014 15:31 #135

Minä pidin Korppien kesteissä Dornen sekä Rautasaarten näkökulmista, vaikka ne jäivätkin hieman välähdysasteelle. Danceen olisin paikoin kaivannut tiukempaa otetta, mutta ehkä kirjan lukeminen suomeksi ja useampaan kertaa muuttaa mielipidettäni. Korppien kestien merkityskin on noussut kertaamisen myötä. Näyttää siltä, ettei Lohikäärmetanssi ilmesty vielä maaliskuussakaan, jos ei lähde painoon tulevan viikon aikana. Ei auta kuin toivoa.

Mitä The Winds of Winteriin tulee, olen tylsä ja uskon Martinin kustannustoimittajaa, ettei kirja ilmesty tänä vuonna, vaan aikaisintaan 2015. Martinilla on paineita useiden tekemistensä ja kymmenien sopimustensa kanssa, joiden vaatimuksista emme ole kuin häivähdyksenomaisesti tietoisia. Dancen yhteydessä kustannusyhtiö joutui paljolti taipumaan Martinin kirjoitustahdille, ja näin käy varmasti Windsin kohdalla.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

09.03.2014 16:43 #136

Mä olen myös tykännyt Korppien kesteistä enemmän uusintalukemisilla ja on mahdollista, että vastaava tapahtuu myös Dancen kohdalla. Sen olen toistaiseksi lukenut vain kerran. Mutta pidin kyllä ensimmäiselläkin lukemisella Feastista enemmän kuin Dancesta, joten luulen/pelkään sen kuitenkin pysyvän listallani edelleen edeltäjiänsä heikompana asoiaf-kirjana. Omaan makuuni se on liian jaaritteleva ja hajanainen. Jälkimmäinen ei varmaankaan haittaa ihan yhtä paljon, jos sitä lukisi rinnakkain Feastin kanssa, mutta kuvailevan hötön ylenpalttisuutta ja jonkinasteisen tyhjäkäynnin määrää ei voi muuksi muuttaa. Eikä lopun cliffhangersumaa :evil:

Äh, en minä oikeasti Dancea niin karsaasti katsele kuin mitä ylläoleva varmaankin antaa ymmärtää. Oli siinä paljon hyvääkin ja joitain todella hyviä juttuja. Lähinnä olen varmaan huolissani, että saako Martin kurottua tyylikkäästi kaikkia juonenkäänteitä yhteen kahdessa kirjassa vai venyykö sarja vielä pidemmäksi. Tai että onko hänen kirjoitustyylinsä ja kerronnalliset ratkaisunsa yksinkertaisesti muuttuneet sellaisiksi, etteivät ne viehätä minua yhtä paljon kuin asoiafin kolmen ensimmäisen kirjan kohdalla.

TV-sarjan seuraavaa tuotantokautta aletaan esittää muistaakseni huhtikuun alussa jenkeissä, joten jos Kirjava onnistuisi saamaan Lohikäärmetanssin ulos niihin aikoihin (tai hetikohta jaksojen esittämisen jälkeen), niin siitä voisi saada kivasti markkinointibuustia. Kyllähän monet täällä Suomessakin katsovat jaksoja jo silloin tavalla tai toisella, ja netissä tietty on paljon kaikkea asoiaf-teemaista pinnalla.

skyla
skyla vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
09.03.2014 21:25 #137

Alkaa vaikuttamaan huolestutavalta, että TV-sarja menee kirjan edelle :evil: . Vaikka uskon Martinin olevan sen verran kirjaili kuitenkin, että haluaa julkaista kirjan ensin.

09.03.2014 23:26 #138

skyla kirjoitti: Vielä enemmän huolestuttaa Kirjavan tilanne, ongelmat eivät näyttäisi olevan taloudellisia noiden tulostietojen perusteella. Joten tuntuu ikävältä, ettei taloustilanteen salliessa ja omien syiden estyessä käytetä ulkopuolista apua kääntämisessä/taitossa.

Syythän voivat olla taloudellisia myös siihen suuntaan, että jos on varaa downshiftailla ja ottaa rennommin, niin silloin ei välttämättä ole motivaatiota paiskia töitä kovin ankaraan tahtiin. Varsinkaan, jos on itse oma pomonsa eikä deadlineja ole lainkaan.

Mutta kieltämättä noinkin hyvät tulokset pistävät hiukan ihmettelemään, miksi kaikki pitää yrittää tehdä itse sen sijaan, että työllistäisi jonkun edes tilapäisesti. Tai miksi kannatti mennä toiselle kustantamolle töihin kääntämään Valtaistuinpelin kulisseissa -kirjaa, vaikka omatkin asiakkaat odottavat joko innokkaasti tai turhautuneena useampaakin kuin yhtä julkaisua.

Toisaalta pitää muistaa myös se, että nuo tulostiedot eivät ole yhtä kuin firman pankkitilin saldo tällä nimenomaisella hetkellä.

Viimeksi muokattu: 09.03.2014 23:27 : Jewel.

10.03.2014 01:02 #139

Freyja kirjoitti: Mitä The Winds of Winteriin tulee, olen tylsä ja uskon Martinin kustannustoimittajaa, ettei kirja ilmesty tänä vuonna, vaan aikaisintaan 2015.

Olet varmasti oikeassa. Brasilialainen uutissivusto haastatteli juuri Martinia. Westeros-foorumilla annetaan englanninkielinen käännös, joka on tehty koneella:

Is there any chance of the sixth volume of "Chronicles," out this year?

GRRM: Next year, maybe. This year I doubt.

At this rate, there is the risk of the TV series exceeds the books?

GRRM: I hope not. The season that will leave now corresponds to the second half of the book three. There are still books four and five. There are many seasons to come.

"Chronicles" tarkoittaa Tulen ja jään laulua. Aiemmin linkittämässäni uudessa blogimerkinnässä Martin sanoo, että Kongin poika eli TWoW on yhä apina niskassa. The Winds of Winter ehtii luettavaksi ennen tv-sarjan viitoskautta siinäkin tapauksessa, että se julkaistaan vasta maaliskuussa 2015.

Viimeksi muokattu: 10.03.2014 01:03 : Jussi.

12.03.2014 20:33 #140

Martin antaa yllätyslahjan lukijoille. Rogues-antologian julkaisu on aikaistettu kesäkuulle, ja mukana on ennakkotiedoista poiketen tarina Georgelta. The Rogue Prince, or, the King's Brother kertoo tapahtumista ennen The Princess and the Queeniä. Minä tykkäsin kovasti TPatQ:stä, ja uusi kertomus on kirjoitettu samalla tyylillä. Lainattu blogimerkinnästä :

"The Rogue Prince, or, the King's Brother," will tell the story of the years leading up to the calamitious events of "The Princess and the Queen" during the reign of King Viserys I Targaryen, with particular attention to the role played by the king's brother, Prince Daemon, a rogue if there ever was one. I hope you'll enjoy it as much as you did "The Princess and the Queen."

(And yes, sadly, "The Rogue Prince" is an abridged account as well. For the full version, you will all need to wait some years, until we publish the complete history of House Targaryen in the GRRMarillion... which, by the way, I've decided I am going to call FIRE AND BLOOD, since the GRRMarillion joke has grown somewhat stale by now).

Se on todella kiva, että kansikuvassa lukee "a new Song of Ice and Fire story" eikä "Game of Thrones novella" Dangerous Women -antologian etukannen tyyliin. Roguesin tarkka julkaisupäivä on 17. kesäkuuta. Minulle se oli jo ennestään pakkohankinta Scott Lynchin, Patrick Rothfussin ja Joe Abercrombien pienoisromaanien johdosta.

Viimeksi muokattu: 12.03.2014 20:37 : Jussi.

Shadow, Freyja, Fievre
Uusin jäsen: Anton Niinikoski