George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
23.03.2014 17:36 #181

Kirjaneito kirjoitti: Nyt edessä on tuskaisa aika kun kieltäydyn avaamasta kirjaa...

Heti lensi romukoppaan päätökseni lukea ensin edelliset osat :lol: Nyt yritän kiltisti lukea luvut järjestyksessä, enkä eka Jonit ja Danyt..

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Taru Väyrynen
Taru Väyrynen vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
23.03.2014 19:39 #182

Heh, minä en pystynyt hillitsemään itseäni, Jonit ja Danyt ensin, ja sitten vasta uusi aloitus, ja yritys lukea järjestyksessä. :blush:

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
23.03.2014 21:20 #183

En muuten ole edes tajunnut tuollaista mahdollisuutta! :lol: Itse huokailen aina tylsempien lukujen keskellä ja tähyilen viidenkymmenen sivun päässä odottavia suosikkien lukuja kaihoisasti... Mutta koska olen sitä mieltä että ensimmäisellä kerralla kirjat luetaan järjestyksessä loppuun taidan pitäytyä tavassani. (Myöhemmillä kerroilla saa sitten huvikseen lueskella parhaita paloja. :wink:)

Olen toistaiseksi onnistunut pitämään näppini erossa Lohikäärmetanssista. Oikeastaan minulla on nyt ollut parin päivän Westeros-tauko kun odottelin Miekkamyrsky kakkosta kirjastosta ja olenkin päässyt irti pahimmasta koukuttumisen kierteestä. Enää kyseinen Miekkamyrsky kakkonen, Korppien kestit ja sitten pöydän kulmalla odottavasti lepäilevä Lohikäärmetanssi! :heart:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

24.03.2014 22:35 #184

Kirjavan blogista :

• Lohikäärmetanssi 2 on työn alla. Viimeistelyyn saattaa mennä kuukausi tai kaksi. Kerromme toki, kun tarkempi ilmestymisaika on tiedossa.
  • Kovakantinen ja kuvitettu Miekkamyrsky viimeistellään ja lähetetään painoon heti Lohikäärmetanssi 2:n jälkeen.
  • Suomentajan työpöydällä on parhaillaan Patrick Rothfussin Viisaan miehen pelko (työnimi). Se lienee Kirjavan tähänastisista kirjoista pisin, ja ilmestyy näillä näkymin keväällä 2015.
  • Abercrombie on vuorossa Rothfussin jälkeen.
  • Emme osaa sanoa, milloin George R.R. Martin saa Winds of Winterin valmiiksi.

[/ul]

Martin kirjoitti Not A Blogin kommenteissa pari päivää sitten:

I need to finish WINDS OF WINTER before I can even think of a new Dunk & Egg.

24.03.2014 23:44 #185

Kirjaneito kirjoitti: En muuten ole edes tajunnut tuollaista mahdollisuutta! :lol:

Mä tajusin jotain sen suuntaista Miekkamyrskyn parissa, kun oli pakko tarkistaa, miten yhdelle hahmolle oikein kävi (ei kuollut onneksi - heh, kerrankin voi sanoa näin) ja sitten luin rauhoittuakseni myös pari hänen seuraavaa lukuaan. Mutta sen jälkeen palasin kiltisti takaisin ruotuun enkä ole sittemmin lukuhyppelyyn sortunut ensimmäisillä lukemisilla :wink:

Ja kiitos Jussille Kirjava-linkistä. Onkohan Martin jo hyväksynyt kaikki Miekkamyrskyyn tulevat kuvat vai mistäköhän kumpuaa tuo suunnitelma saada kovakantinen laitos heti L2:n jälkeen viimeisteltyä ja painoon... tai ehkä he vain yrittävät sanoa, että se on seuraavana listalla (ennen Rothfussia ja Abercrombieta).

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
25.03.2014 12:45 #186

Mab kirjoitti: Itse ajattelin odottaa vielä L2:n ilmestymistä ja lukea sitten molemmat niteet rinnakkain Kestien kanssa. Vaikka olen aika utelias muutamien suomennosratkaisujen suhteen :tongue:

Jos odottelet vain sen takia että saat lukea kirjat limittäin kronologisessa järjestyksessä, niin ei tarvitse vaivautua, koska käsittääkseni Lohikäärmetanssi 2 tapahtuu Korppien kestien jälkeen. Vain Lohikäärmetanssin alkupuolisko tapahtuu yhtä aikaa Korppien kestien kanssa ja kirja on jaettu siitä kohtaa jossa aikalinjat yhtyvät ja Lohikäärmetanssi 2:ssa on näkökulmalukuja myös Korppien kestien henkilöiltä.

25.03.2014 21:02 #187

Ahaa, kiitos tiedosta. En itse ole jaksanut tarkistaa, mihin kohtaan jako osuu, mutta aika näppärän paikan valitsivat :smile:

Todennäköisesti odottelen silti kakkososankin ilmestymistä, on se kuitenkin kiva lukea kirjat samaan syssyyn (ja koska olen ADWD:n englanniksi jo lukenut, niin ei mulla niin kiirettä ole).

26.03.2014 23:44 #188

Taas uusi näyteluku The Winds of Winteristä. Tämä on viides virallisesti julkaistu, mutta Martinin bloggauksen mukaan muita vanhempi. Hän kirjoitti ensimmäisen version luvusta jo kauan sitten.

Viime viikolla paljastetun edellisen näytteen voi tarkistaa täällä (klikkaamalla kohtaa "Texto oculto").

Viimeksi muokattu: 26.03.2014 23:48 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

27.03.2014 23:20 #189

Jussi kirjoitti: Se on todella kiva, että kansikuvassa lukee "a new Song of Ice and Fire story" eikä "Game of Thrones novella" Dangerous Women -antologian etukannen tyyliin.

Kehujeni jälkeen kustantaja päätti vaihtaa Rogues-antologian kannen, ja uudessa versiossa lukee "a new Game of Thrones story". :neutral: En tiedä, mitä tekemistä Martinin novellilla on tv-sarjan kanssa, sillä se sijoittuu kauas historiaan.

Elio Garcia muuten vahvisti Westeros-sivustolla, että syksyllä ilmestyvän maailmankirjan lopullinen nimi on The World of Ice and Fire: The Untold History of Westeros and the Game of Thrones.

Uudessa TWoW-maistiaisessa esiintyy hahmo, joka käyttää itsestään nimeä King of the Mummers. Martin kirjoitti keväällä 2001, alle vuosi A Storm of Swordsin ilmestymisen jälkeen:

I am not sure what you mean by a "custom title." A title from the books? There are a few in the volume I'm presently working on that readers haven't seen yet... a guy who calls himself King of the Mummers

Kyseessä on siis todella vanha luku.

Viimeksi muokattu: 04.04.2014 19:00 : Jussi.

28.03.2014 16:00 #190

En huomannut edellistä viestiä kirjoittaessani, että Martin laati blogimerkinnän uudesta näyteluvusta ja kertoi tarkemmin sen historiasta. Kommenteissa hän mainitsi, ettei ehkä julkaise enää kuudetta näytettä Talven tuulista.

Kiinnostava vastaus lukujen muokkaamisesta:

I do rewrite quite a bit... well, after 1982, anyway... but I must admit, I did a lot more on FEAST and DANCE than anything before them. And not just polishes, but major restructings, like getting rid of the five-year gap, and my endless attempts to make that one Tyrion chapter work... (it never did). Those two books were bears.

So far, I have not done anywhere near as much rewriting on WINDS... but of course, it is not done yet.

On rohkaisevaa, että TWoW ei ole vaatinut vastaavaa uudelleenkirjoittamista kuin AFfC ja ADwD.

Scartti
29.03.2014 18:36 #191

Juonipaljastusten pelossa en uskalla kuukkeloida, joten.. mikä näiden kirjojen aikajana on? Eli monta vuotta(tai kuukautta?) on kulunut ekan kirjan jälkeen. Vai onko mailma niin pieni, että hevosella tai laivalla liikkuu nopeasti paikasta toiseen?

Muoks. Jaa-a, spoilasin sit kuitenkin ystävällisesti itselleni jotain... ei niin väliä tiedolla enää :roll:

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Viimeksi muokattu: 29.03.2014 19:13 : Scartti.

04.04.2014 18:57 #192

www.kirjakauppaliitto.fi/ratings/94

skyla
Otus
skyla vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
05.04.2014 19:59 #193

Jussi kirjoitti: Lohikäärmetanssi 1 oli Suomen myydyin aikuisten käännetty kaunokirja maaliskuussa:

www.kirjakauppaliitto.fi/ratings/94

On tätä odotettu, ehkä se loi ryntäyksen kauppoihin. Ei sillä, itse en ole odottanut ainuttakaan kirjaa tätä enemmän ilmestyväksi.
Vielä reilu sata sivua jäljellä ja aikomuksena nautiskella kirjasta ilta pihvin ja punaviinin kera.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: VMN

Kanttarelli
Otus
Kanttarelli vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
08.04.2014 20:37 #194

Viimeiset sivut hitaasti nautiskellen luettu :) Omaan silmääni Lohikäärmetanssissa osui kyllä harmittavan paljon kirjoitusvirheitä, paikoittain samalla sivulla jopa viitisen kappaletta. Loppua kohti virheitä oli vähemmän, mutta kiire valitettavasti näkyi lukijalle. Puuttuvia sanoja tuntui olevan erityisen paljon, mutta onneksi virheistä huolimatta itse kieli oli hyvää, joten annan kaiken anteeksi :)

Olisi mielenkiintoista kuulla lisää spekulaatioita Jonin vanhemmista asiaan paremmin vihkiytyneiltä Lohikäärmetanssi 1:n tuoman uuden nippelitiedon valossa!

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
09.04.2014 09:38 #195

Jep, painovirheitä oli, mutta tarinasta nautin!

Kun lukee jonkin tämän sarjan osista ensimmäistä kertaa, on melkein pakko lukea "huolimattomasti" ja "kiireessä." Ainakin minun, joka en malta tietää mitä hahmoille tapahtuu!

Väkivallasta. Mielestäni sitä ei tässä sarjassa ole liikaa. Sitä on kuvailtu tarkasti ja hieman mässäilevästi, mutta minua se ei häiritse. Väkivalta viihdelukemistossa on hyväksi, koska kannattaa aina muistaa, että todellinen maailma on vielä kymmenen kertaa julmempi.

Nyt sitten odottelemaan suomennoksen toista osaa... En pidä Martinin tekemää jakopäätöstä (Feastiin omat hahmot ja Danceen toiset) ehkä ihan parhaana, vaikka se toki antaakin tarinoille omat erilliset sävynsä.

VMN
VMN vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
09.04.2014 10:15 #196

Itse aloittelen Lohikäärmetanssini toivottavasti parin viikon sisään. Aiemmat kirjat olen lukenut nyt kaksi kertaa, viimeksi vajaa pari vuotta sitten. Onko tässä jonkinlaista, edes hienovaraista recapia, siitä mitä on tapahtunut, vielä kun otetaan huomioon, että näiden hahmojen tapahtumat tapahtuivat kaksi kirjaa sitten?

Vai onko tässä jonkinlainen muistutus tarpeen? Jos, niin mitä olette käyttänyt? Selaillut kirjaa vai käyttänyt jotain nettisivua?

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Noora
Noora vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
09.04.2014 18:41 #197

Ei siinä mun mielestä ainakaan kerrattu mitä edellisissä osissa tapahtui,mutta en ole kyllä saanut sitä luettua kovin pitkälle. Jotenkin se ei jaksa kiinnostaa ja koukuta samalla tavalla,kuin 3 ekaa osaa. Samaa tasoa tuntuu olevan kuin Feast joka oli mulle kirjana aikamoista pakkopullaa aikoinaan,mutta se johtu siitä,että oli just lukenut Miekkamyrskyn joka olikin aika yllättävä,tunteita herättävä ja dramaattinen kirja ja joka on edelleen mun lemppari näistä ilmestyneistä kirjoista. Toisaalta Tanssin tylsyyteen voi vaikutta sekin,että olen sen englanniksi lukenut noin vuosi sitten. Itse luin koko sarjan läpi Valtaistuinpelistä alkaen ennen,kuin alotin Tanssin lukemisen,joten en tiedä mitään hyviä sivuja kertaamiseksi.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

Viimeksi muokattu: 09.04.2014 20:11 : Noora.

09.04.2014 19:08 #198

Mä myös kertasin edeltävät osat ennen kuin tartuin ADWD:hen, mutta joskus olen joissain toisissa kirjasarjoissa käyttänyt ihan vain wikipediaa apuna. Luulisi, että ainakin englanninkielisestä löytyy kunkin osan kohdalta juonitiivistelmä.

(En uskalla kamalasti kommentoida Lohikäärmetanssia, koska itse tosiaan olen lukenut koko kirjan enkä muista tasan tarkkaan, mitkä tapahtumat kuuluvat vasta Lohikäärmetanssi kakkosen puolelle. Sen kuitenkin sanon, että aika lailla samoilla linjoilla olen esim. Tyrionin ja Danyn kappaleita koskevien mietteiden suhteen. Niin ikään olisin joillekin toisille hahmoille kaivannut lisää lukuja. Ei minullekaan toiminut kauhean hyvin AFFC/ADWD-jaottelu.)

Emelie vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
10.04.2014 08:24 #199

Minä käytin jonkin verran näitä sivustoja:

tulenjajaanlaulu.webs.com/
awoiaf.westeros.org/index.php/Chapters

Westerosin sivuilta löytyy aika pitkähköt juonitiivistelmät, mutta jos kaipaa vain nopean muistutuksen, niin tuon ekan linkin takaa löytyy sivusto, josa on vähän lyhyemmän recapit.

Kauheasti ei muistutusta tarvinnut, ainakin minulle palautui kohtalaisen nopeasti mieleen aikaisemmat tapahtumat. Totta kai jonkin verran joutui pysähtelemään ja lähinnä miettimään, että kuka tyyppi tämä oli tai kestä he puhuvat/kehen asia liittyy etc.

Minä kyllä pidin Feastin ja Dancen jakoa onnistuneena, vaikka 4. kirjan lukemisen jälkeen se jurppi. Mutta Dancen luku oli sitten sitäkin palkitsevampaa.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
13.04.2014 09:55 #200

Lohikäärmetanssin tapahtumien suhteen voisi käyttää spoilereita, kun kaikki eivät liene sitä lukeneet vielä. Tosin ilmeisesti nää verihäät on joskus aiemmin...

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen