George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

26.07.2014 20:40 #261

Anne Groell esitteli Twitterissä painosta tullutta The World of Ice and Fireä. Kirjan brittikansi näyttää tältä .

max kirjoitti: Olettaisin kyllä että tällä kertaa viivästys johtuu siitäkin että GRRM varmaan vetelee jo samalla päätösosan suuntaviivoja eikä mistään vihoviimeisistä Wild Cardseista, joten ehkä se sitten saadaan viivästyksen verran nopeammin?

Martin on tosiaan luopunut kaikista muista Tulen ja jään laulun ulkopuolisista projekteista paitsi Wild Cardseista. Hän ei ole ottanut uusia antologioita toimitettavaksi eikä ole tehnyt sopimuksia novellien kirjoittamisesta, vaikka molemmista sataa pyyntöjä. Martin myös laittoi keskeneräisen Dunk & Egg -tarinan viime vuonna jäähylle ja perui lupaamansa Poul Anderson -tribuuttikertomuksen, jotta voisi keskittyä täysillä sarjan kahteen viimeiseen osaan. TWoIaF:sta ylijääneen materiaalinkin (GRRMarillion) pariin hän palaa vasta Tulen ja jään laulun valmistuttua. Mies ei edes käsikirjoita jaksoa Game of Thronesin seuraavalle kaudelle.

Kuten ketjussa aiemmin raportoin, kustannustoimittaja Groell sanoi toukokuun lopulla, että TWoW:n pitäisi ilmestyä "reasonably soon". Vuosi 2016 ei minusta täytä määritelmää...

Freyja kirjoitti: Olen jo päättänyt olla katsomatta tv-sarjan seuraavaa tuotantokautta. Odotan Martinin tahdin, vaikka sarjan päätös menisi sitten vuoteen 2020.

Näin minäkin teen, jos kirjasarjan seuraavaa osaa ei julkaista ennen viidennen kauden alkamista. Lopetan myös tv-sarjaan liittyvien uutisten ja keskustelujen seuraamisen.

EDIT: Vulture haastatteli Martinia otsikolla "George R.R. Martin Will Sit out Season Five of Game of Thrones to Finish Up His Next Book". Lainaus:

Which shooting location are you going to choose to visit this season? Seems like a tough one since you’ve added another warm, exotic locale to the list, with Spain subbing in for Dorne.

I don’t know. I might make it over there early next year, but I’ve got to finish the book The Winds of Winter. So I’m making the trips I’m already obligated to make, but I’m not adding any new trips at this time. So I don’t think I’m going to do a set visit this year, sadly.

Are you still going to write an episode?

Not this year, no — once again because I have this book to finish.

Vastauksesta saa kuvan, että TWoW saattaa olla valmis ensi vuoden alkupuolella.

Viimeksi muokattu: 26.07.2014 21:06 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taru Väyrynen

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
26.07.2014 21:22 #262

On rohkaisevaa, että Martin uskoo saavansa kirjan valmiiksi vuoden alkupuoliskolla. Ehtisi varmaan painoon sitten jälkimmäiselle puoliskolle. Aikaisemmista aikatauluveikkailuista oppineena, en vielä kuitenkaan jaksa hihkua.

27.07.2014 09:31 #263

Onhan se tosiaan rohkaisevaa, vaikka aiemmat kokemukset tosin pistävät vähän jäitä hattuun. Mutta toisaalta, nythän Martin on vetänyt sellaista linjaa, ettei arvioi julkaisuajankohtaa julkisuudessa ennenaikaisesti, joten ehkä he ovat tällä kertaa aika varmoja lausuessaan kommentteja.

Hyvä uutinen kuitenkin tuo, ettei Martin käsikirjoita tv-sarjaan jaksoa ensi kaudelle. Vaikka hänen kirjoittamansa jaksot ovat toistaiseksi olleet keskitasoa korkeampia, on GoT:in kanssa touhuaminen syönyt paljon hänen aikaansa, joten tämä tietää nopeampaa kirjan ulostuloa.

En tiedä, ehkä tuo Jussin aiemmin tässä keskustelussa mainitsema Martinin elokuvahaaveiden teilaaminen ja tv-sarjan pitäminen seitsemässä kaudessa (voi olla, että hän ajatteli AFFC:n ja ADWD:n kohdalle useampia kausia kuin kaksi ASOS:n jakamisen tyyliin) on hiukan säikyttänyt häntä tajuamaan, että kiirettä pitää pitää, mikäli hän mielii saada viimeisen/viimeiset kirjat ulos ennen tv-sarjan spoilereita.

29.07.2014 08:49 #264

Edit. No, sehän toimi :smile:

Viimeksi muokattu: 29.07.2014 08:50 : Mab.

Sushukka
Riiviö
Sushukka vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
29.07.2014 14:54 #265

Mab kirjoitti: Jostain syystä Niksun uusin viesti ei näy minulle sitten millään (paitsi huomasin tätä kirjoittaessani sen nököttävän kyllä ketjun uusimpana), onko muilla samaa ongelmaa? Ei varmaan haittaa ketään, jos postaan tämän siinä toivossa, että se tulisi esille...

Edit. No, sehän toimi :smile:

Minulla on ollut samaa ongelmaa jo aiemmin tässä threadissa, eli uuden sivun ensimmäinen viesti ei näy, jos se on sivulla ainoana. Tämän ilmoitusluontoisen viestini voi poistaa, mutta yp:n on ehkä hyvä tietää mahdollisesta bugista.

Zun´Te
Otus
Zun´Te vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
29.07.2014 14:57 #266

Varmaan muitakin kiinnostaa, että tiedusteltuani Kirjapuodista Lohikäärmetanssin toista osaa sain seuraavan vastauksen:

kirjakauppojen ilmoittama ilmestymisaika on kuvitteellinen - arvio. Painon kanssa puljaamiseen on mennyt tällä kertaa arvioitua enemmän aikaa. Tanssi ilmestynee vasta parin viikon päästä, ja tämäkin on arvio.
Kirja tulee myyntiin heti, kun se saadaan painosta. Meille suoraan tehdyt tilaukset lähtevät välittömästi, kun kirja on valmis, joten ne ovat lukijoilla (postista riippuen) kutakuinkin samaan aikaan kuin kirjakaupoissakin.

Terveisin,
Kirjava

29.07.2014 21:40 #267

The Daily Beast haastatteli Martinia. Lainaus:

When do you think the sixth book will be finished?

When it’s done.

Tässä videohaastattelussa GRRM perustelee sitä, miksi hän ei käsikirjoita jaksoa viidennelle kaudelle:

As the whole world knows, I’m behind on my book, and I need to finish it. I’m trying to avoid other entanglements that would distract me.

Toivottavasti TWoW valmistuu kohtalaisen pian. En usko, että kirjailija käyttäisi kommenteissaan "finish"-verbiä, jos teos olisi niin pahasti vaiheessa, ettei se ehdi ilmestyä ensi vuoden aikana.

Viimeksi muokattu: 29.07.2014 21:41 : Jussi.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
29.07.2014 22:21 #268

Jussi kirjoitti: The Daily Beast haastatteli Martinia. Lainaus:

When do you think the sixth book will be finished?

When it’s done.

Ykä Martinin (hauska väännös, aye?) ohella hänen molemmat editorinsa ovat käsittääkseni puhuneet helmikuusta mahdollisuutena julkaisupäivämäärälle, joten pidän turvallisena olettaa, että teos ilmestyisi ensi vuoden alkupuoliskolla.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

30.07.2014 01:14 #269

Minä en muista tuollaisia kommentteja kustannustoimittajilta.

Myös Access Hollywood haastatteli Martinia. Kiinnostava lainaus:

"I'm not gonna do one this season. You may have heard this rumor, I'm working on this book and people are anxious to read it, so, you know, usually it takes me about a month to produce the episode and I decided I just couldn't spare a month this year so David [Benioff] and Dan [Weiss] did the episode," George told Access. "And you know, I'll do one for Season 6, maybe [if] the book is finished and delivered and out, but I gotta press everything into finishing the book."

The best-selling author explained that sometimes he knows when he's close to completion on a novel, and other times, things just flow.

Tv-sarjan käsikirjoitukset laaditaan aina keväällä, sillä uuden tuotantokauden kuvaaminen käynnistyy heinäkuussa. Martin siis pitää mahdollisena, että TWoW on valmis ja toimitettu kustantajalle ensi keväänä, jotta hän ehtisi käsikirjoittaa jakson kuutoskaudelle. GRRM aikoo antaa kaikkensa saadakseen kirjan valmiiksi, mutta ei lupaa mitään.

30.07.2014 08:51 #270

^^ Heh, mä en ole enää aikoihin uskaltanut liittää sanaa 'turvallinen' oletuksiin Tulen ja jään laulun seuraavan osan ilmestymisajankohdasta :wink:

Joskin olen itsekin hieman miettinyt tuota Jussin mainitsemaa 'finish'-verbin käyttöä sen sijaan että Martin puhuisi vain kuutoskirjan kirjoittamisesta tai työstämisestä.

Toisaalta Martinin julkinen haaveilu elokuvista sarjan päätteeksi ja suuremmasta tuotantokausimäärästä seitsemän sijaan on antanut hiukan sellaista vaikutelmaa, että Martin on yrittänyt saada lisää aikaa loppuosien kirjoittamiseen ennen kuin tv-sarja spoilaa kaiken... mutta voihan silti olla, että kuutoskirja on jo lähellä valmistumista ja hän vain stressaa seiskakirjan kirjoittamista (ja kahdeksannen, jos sellainen on tulossa).

Mutta jos TWoW tulee ulos ensi vuonna, niin mainostamisen kannalta on varmaan kätevintä joko vähän ennen tv-sarjan uuden tuotantokauden alkamista tai pian sen päättymisen jälkeen. Kirjan julkaisurumba tietysti täyttäisi hänen kalenterinsa joksikin aikaa, joten jos se menee kovin myöhäiseksi, niin sitten tuskin onnistuu käsikirjoittaminen kuutoskaudelle.

Täytyy yrittää olla innostumatta liikoja.

Viimeksi muokattu: 30.07.2014 08:54 : Mab.

Knox Gargol
30.07.2014 09:28 #271

Jussi kirjoitti: Minä en muista tuollaisia kommentteja kustannustoimittajilta.

Myös Access Hollywood haastatteli Martinia. Kiinnostava lainaus:

Linkkejä tällaisiin lausuntoihin tuli miulle vastaan A Song of Ice and Fire -ryhmässä, johon naamaniteessä kuulun. Joskin pidän myös mahdollisena, että minua (ja tuhansia muita) on trollattu, koska ryhmässä on aktiivinen trollivähemmistö, joskin he yleensä tyytyvät trollaamaan ryhmään viime kuukausina ilmestyneitä, kirjoja lukemattomia GoT-faneja.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

30.07.2014 10:52 #272

Trollaukselta kuulostaa. Kannattaa seurata Groellia ja Johnsonia suoraan vaikkapa Twitterissä. Heidän lausumiset ovat tulleet täälläkin hyvin esille.

Jussi kirjoitti: En usko, että kirjailija käyttäisi kommenteissaan "finish"-verbiä, jos teos olisi niin pahasti vaiheessa, ettei se ehdi ilmestyä ensi vuoden aikana.

ADWD:n kohdalla hän käytti 3/2010 finish-sanaa yhtä vakuuttavasti päämääränä saada kirja valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Kirja ilmestyi vuosi ja 4 kk siitä. Hyvällä lykyllä, jos samankaltainen tilanne toistuu tai hommat sujuu nopeammin, TWoW voisi ilmestyä loppuvuodesta 2015.
Kaikkea tämä fanius teettää, kun pitää tutkailla kirjailijan käyttämiä verbejäkin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

Q_Black
Q_Black vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
31.07.2014 10:09 #273

Lohikäärmetanssi 1 luettu aikaa sitten ja olipahan taas äksöniä ;) Oon niin utelias et aloitin kirjojen lukemisen alunperin siksi, että saan tietää mitä jatkossa tapahtuu kun ei kausia jaksa odotella :lol:

Netin mukaan siis viidennessä kaudessa tulee olemaan tapahtumia Korppien kesteistä sekä Lohikäärmetanssista. Lieköhän jaksoja tulossa enemmän kuin kymmenen kun siitäkin huhuttiin jossain välissä.

Yhden haastattelun mukaan Martin sanoi, että ei osallistu viidennen kauden käsikirjoituksiin koska hänen on saatava käsillä oleva kirja valmiiksi ennen kausia ettei se jyrää ohi. Toivottavasti saa koska en halua taukoa sarjaan :shock:

Mut nyt sais tulla suomeks pikkuhiljaa jo se Lohikäärmetanssi 2. Miks näissä kestää? :huh:

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

07.08.2014 10:30 #274

Lohikäärmetanssi 2 on painossa ja ilmestynee myyntiin ensi viikon lopulla tai seuraavan alussa, kertoo Kirjava .

Q_Black
09.08.2014 11:40 #275

Loistavaa!

Viimeksi kun kävin katselemassa joku aika takaperin niin ei vielä infoa ollut, mutta hienoa kuulla, että kirja on tulossa! :cool:

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

10.08.2014 00:42 #276

Kansikuva löytyy nyt Kirjapuodista:

Pituudeksi on merkitty 512 sivua.

Viimeksi muokattu: 10.08.2014 00:47 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
10.08.2014 11:34 #277

^Oi kyllä. :cheesy: Innostukseni pomppasi juuri pilviin! Nyt todella haluan tuon kirjan näppeihini.

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Diara
Diara vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
10.08.2014 13:11 #278

Komea kansi. Saisi tulla jo, että ehdin ennen lomien loppua lukemaan :cheesy:

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

11.08.2014 09:27 #279

Kansi on tosiaan hieno :) Mielestäni paremman näköinen kuin Lohikäärmetanssi ykkösen.

Mä en ole ihan vielä aloittelemassa lukemista, odottelen talven lähestymistä, jotta tunnelma olisi sopivampi :D

Jaime
Kisälli
Jaime vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
11.08.2014 20:45 #280

Suomennoksethan on sinänsä ihan hauskasti kuvitettu, kun jokainen kansi käsittelee jollain tavalla ko. kirjan tapahtumia.

Pitkään on suomennoksen toista osaa odotettu.. Lopussa odotus palkitaan :tongue:

Viimeksi muokattu: 11.08.2014 20:45 : Jaime.

Hihhuli, punnort, Pisania, Rinja
Uusin jäsen: Kari Eerola