• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 76 päivää sitten)
× Keskustelua George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu -kirjasarjasta ja siitä tehdystä tv-sarjasta - Game of Thrones.

George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

10.11.2014 17:26 #321 : Taru Väyrynen
The World of Ice and Fire löytyi Itäkeskuksen Suomalaisesta kirjakaupasta. Kannoin oman kappaleeni kotiin, ja nyt sitten vain lukemaan ...

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

12.11.2014 22:34 #322 : Jussi
Ketjun aiheeseen liittyen Lohikäärmetanssi 2 oli lokakuussa Suomen 8. myydyin aikuisten käännösromaani.

Jussi kirjoitti: Martin on tosiaan luopunut kaikista muista Tulen ja jään laulun ulkopuolisista projekteista paitsi Wild Cardseista. Hän ei ole ottanut uusia antologioita toimitettavaksi

Martin vahvisti tänään blogikommenteissa , että uutta antologiaa Gardner Dozoisin kanssa ei ole suunnitteilla. GRRM työskentelee kuitenkin seuraavan Wild Cards -kirjan High Stakes parissa. Dangerous Women voitti juuri World Fantasy Awardin.

No new anthologies with Gargy in the works at the moment.

I am working on another Wild Cards volume, HIGH STAKES.

• Darkki hahmo
  • Darkki
14.11.2014 10:54 - 22.11.2014 14:53 #323 : Darkki

Mab kirjoitti: Täytyy kyllä todeta, että minustakin tämän keskustelun otsikko ja pääasiallinen viestisisältö ovat hienoisessa ristiriidassa keskenään. Jos välillä tuleekin kommentteja/analysointia kirjojen sisällöstä, niin ne hukkuvat helposti muiden erilaisten GRRM-aiheisten päivitysten ja kommentointien sekaan. Kannattaisin siis minäkin toisen ketjun perustamista - ehkä peräti siitä voisi tehdä keskusteluketjun ja tämän otsikkoa muokata nykytilannetta paremmin vastaavaksi :wink:

Tämä melko megasuuri viestiketju on nyt palasteltu useamman otsikon alle, sekä Tulen ja jään laulun -kirjasarjaa varten on tehty aivan oma keskustelualue (jonne myös tämä viesti on siirretty), jossa pystytte jatkossa monipuolisemmin keskustella kirjasarjan eri aiheista :)

Jatkossa tämä viestiketju käsittelee kirjauutisia.

Luonnossa on lakeja, muttei sääntöjä
Viimeksi muokattu: 22.11.2014 14:53 Darkki.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mab, Kirjaneito

22.11.2014 12:48 #324 : KiLLPaTRiCK
Kolme sepän patsaan Suomalaisessa oli vino pino kovakantisia Miekkamyrskyjä. Hinta oli sen verran hapokas, että meni tilaukseen Adlibriksestä 34.80€ hintaan.

25.11.2014 02:11 #325 : Jussi
Marraskuun puolivälin tienoilla saatin pari tiedonmurusta The Winds of Winteristä. Ensiksi Davosin näyttelijä tv-sarjasta kertoi , että Martin on vasta puolivälissä kirjoitusurakassa.

Martin is just halfway through the sixth book at the minute

Seuraavaksi GRRM itse antoi samansuuntaisen kommentin puhuessaan hyväntekeväisyyskeräyksestä, jonka kolme voittajaa saavat kunnian tulla tapetuksi TWoW:ssa.

He's currently in contact with each of the winners, figuring out how to discreetly work them into the plot.

"We're going back and forth, I've started emailing them," Martin tells me. "I'm still in the middle of the book, so it'll be some time before I write the scenes in which they die."

Haastattelussa Martin myös sanoi ihmisen ja suden väliseen suhteeseen liittyen:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mab

• Mab hahmo
  • Mab
25.11.2014 08:05 #326 : Mab
Jaahah, että puolessavälissä. Siihen meni sekin pieni toivonsirpale, että kirja ilmestyisi ensi vuonna tai edes sitä seuraavana. Ja vaikuttaisi melkoisen varmalta, että tv-sarja ehditään viemään päätökseen ennen kuin Martin saa saagansa valmiiksi (kai sitä voi ruveta nyt pohtimaan, että ehtiikö edes TWOW ulos ennen sitä).

25.11.2014 10:23 - 25.11.2014 11:50 #327 : Freyja
En ehkä tulkitsisi ihan niin sananmukaisesti Martinin lausuntoa, mutta selvästikään kirja ei ihan heti ole valmistumassa. 2016 on vielä mahdollisuuksien rajoissa julkaisulle, uskoisin. Ei tunnu Winter olevan juurikaan Dancea nopeampi kirjoitettava, ilman meereeniläissolmujakaan. Tästä tulee vielä tuskaista mediaväistelyä, kun tv-sarja ohittaa ja kehittää omia juonenkulkujaan (jo seuraavalla kaudella osin).

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Viimeksi muokattu: 25.11.2014 11:50 Freyja.

• Diara hahmo
  • Diara
25.11.2014 15:46 #328 : Diara
Voi siis hyvinkin olla, että tuleva Game of Thronesin kausi on viimeinen, jonka vähään aikaan katson. Olen tähän mennessä lukenut kirjoja jälkijunassa, mutta en todellakaan halua tietää ensin telkkarista, miten tämä kaikki loppuu. Täytyy sitten vaan hommata boksit viimeisistä kausista pölyttymään hyllyyn aina siihen asti, että kirjat ovat joskus valmiita.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

• Niksu hahmo
  • Niksu
25.11.2014 16:09 #329 : Niksu
Minusta tv-sarja lähti sooloilemaan liikaa jo neloskaudella. En aio seurata sarjaa mikäli se tekijöiden sanojen mukaan "lähtee omaan suuntaansa" eli eri suuntaan kuin kirjasarja. Martin on aika hidas kirjoittaja, meneeköhän tässä vielä noin 10 vuotta että koko kirjasarja on pulkassa?

• Mab hahmo
  • Mab
25.11.2014 18:18 #330 : Mab

Freyja kirjoitti: En ehkä tulkitsisi ihan niin sananmukaisesti Martinin lausuntoa, mutta selvästikään kirja ei ihan heti ole valmistumassa. 2016 on vielä mahdollisuuksien rajoissa julkaisulle, uskoisin.

Onhan tuo 2016 tosiaan vielä mahdollisuuksien rajoissa, en vain henkilökohtaisesti kykene uskomaan siihen. Mutta jos TWOW kuitenkin valmistuisi silloin, niin sehän olisi sitten vain iloinen yllätys :)

Vaikka harmittelenkin tv-sarjan kiilaamista kirjojen edelle ja odotan kauhulla yritystä vältellä spoilereita, pieni osa minusta ei kuitenkaan voi olla olematta hiukan huvittunut. Tähänhän saakka pelkästään tv-sarjaa seuranneet ovat joutuneet sydän syrjällä varomaan (törppöjen) kirjaviisaiden latelemia spoilereita ympäri nettiä, mutta pian tilanne alkanee olla toisinpäin.

Joka tapauksessa tauolle minäkin olen jättäytymässä tv-sarjan suhteen (olen neloskauden jo nähnyt), saas nähdä, viitsinkö sitten joskus hamaassa tulevaisuudessa käynnistää uudelleen sen katsomisen. En kuitenkaan ole siihen itsessään niin koukkuuntunut, ja sitten kun kirjat ovat valmiita, niin ei tv-sarjan katsomiseen ole enää samanlaista sosiaalista painetta kuin tänä päivänä.

14.12.2014 12:23 - 14.12.2014 12:27 #331 : Jussi
Itse lopetin kokonaan Game of Thronesia koskevien uutisten lukemisen loppukesästä. Viitoskauden voi katsoa sitten joskus tulevaisuudessa HBO Nordicista The Winds of Winterin ilmestymisen jälkeen. En usko, että minulle tulee ongelmia spoilerien välttämisessä. Seuraan monia tv-sarjoja (myös suosikkejani) reilusti Amerikan tahtia jäljessä, ja näin olen tehnyt vuosikausia. En ole ikinä harrastanut jaksojen laitonta latausta netistä, vaikka aiemmin laillisia keinoja ei edes ollut olemassa.

Martin puhui eilen blogissaan TWoW:sta. Kirja on yhä kesken.

I've said before, and I will say again, I don't play games with news about the books. I know how many people are waiting, how long they have been waiting, how anxious they are. I am still working on WINDS. When it's done, I will announce it here. There won't be any clues to decipher, any codes or hidden meanings, the announcement will be straightforward and to the point. I won't time it to coincide with Xmas or Valentine's Day or Lincoln's Birthday, the book will not rise from the dead with Jesus on Easter Sunday. When it is done, I will say that's it is done, on whatever day I happen to finish.

I don't know how I can make it any clearer.

Amazonin mukaan A Knight of the Seven Kingdomsin ilmestyminen on siirtynyt ensi elokuulta lokakuulle. Huomasin viime viikolla Helsingin Akateemisessa, että kokoelman ruotsinkielinen käännös Riddaren av de sju konungarikena on jo myynnissä. Kirja on ilmeisesti julkaistu syyskuussa.

Martinin amerikkalaiskustantaja muuten mainostaa, että Tulen ja jään laulun osia on myyty 44,5 miljoonaa kappaletta. En tiedä, koskevatko luvut Yhdysvaltoja vai koko maailmaa.
Viimeksi muokattu: 14.12.2014 12:27 Jussi.

• skyla hahmo
  • skyla
    Otus
24.12.2014 22:08 #332 : skyla
aaah, pukinsäkistä paljastui väilukemiseksi The World of Ice & Fire. Ensisilmäyksellä tuo kuvitus ei ihan istu mun makuun, mutta kartat ovat kiva lisä. Tähän voinee nyt käyttää vuoden verran, odotellessa Windsiä. :tongue:

01.01.2015 01:39 - 01.01.2015 01:55 #333 : Jussi
Minäkin sain The World of Ice & Firen joululahjaksi. Kirja oli vielä odottamaani parempi. Eniten kiehtoivat kuvaukset itäisen mantereen maista, joissa ei ole vierailtu varsinaisessa sarjassa.

Arvostetun amerikkalaisen Time-lehden mukaan The Winds of Winter ilmestyy tänä vuonna. Uusimmassa numerossa (29.12.) lukee:

George R. R. Martin is almost done with the long-awaited sixth novel in the series that inspired HBO's Game of Thrones

Samassa artikkelissa väitetään, että Patrick Rothfussin The Doors of Stone julkaistaan myös 2015. Toimittajan luotettavuus ei siis ole kovin korkealla. Ymmärtääkseni Rothfuss on tehnyt selväksi, että trilogian päätösosa nähdään aikaisintaan 2016. Jutussa on kaiken lisäksi kuvituksena fanitekoinen TWoW-kansi .
Viimeksi muokattu: 01.01.2015 01:55 Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taru Väyrynen

01.01.2015 09:56 #334 : Taru Väyrynen
The World of Ice and Fire on upea lukupaketti, ostin sen heti kun se tuli Suomalaiseen kirjakauppaan. Kuvistakin pidän, ainakin useimmista.

The Winds of Winterin ilmestyminen jo tänä vuonna olisi kyllä iloinen yllätys ...

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

10.01.2015 01:27 #335 : Jussi
Martinin brittikustannustoimittaja Jane Johnson vastasi Twitterissä TWoW-kysymykseen 6. tammikuuta:

It's not in our 2015 publishing schedule as it stands - I know no more than that at the moment.

24.01.2015 08:00 #336 : Freyja
Kolmas Dunk & Egg -sarjakuvakirja on valmisteilla. Odotan sitä innolla, vaikka se tosin ilmestynee vasta A Knight of Seven Kingdoms -kokoelman jälkeen, mikä ei sinänsä varmaankaan ole huono ajoitus. Ben Avery sai viime vuoden keväällä käsikirjoituksen valmiiksi ja Mike S. Miller on tehnyt kuvitusta siitä saakka. Viime marraskuussa työ oli menossa sivulla 58 ( näytekuva Uthor Underleafista), joten eiköhän hän saa oman osuutensa valmiiksi tämän vuoden lopulla. Hyvällä lykyllä sarjakuva voisi ilmestyä 2016.

27.01.2015 01:31 - 31.01.2015 12:02 #337 : Jussi
Sarjassamme turhat uutiset: The Winds of Winterin brittiversio on ilmaantunut joihinkin nettikirjakauppoihin julkaisupäivänään 14. heinäkuuta 2016. Annetaan esimerkkeinä Saksan Amazon ja Book Depository . Jostain syystä Amazonissa on kuvituksena The World of Ice & Firen kansi.

Tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä romaanin todellisen ilmestymisajan kanssa. Tai edes sen, miten pitkälle Martin on edennyt kirjoittamisessa. Mutta Amazon ei koskaan itse keksi näitä päivänmääriä, kuten jotkut väittävät, vaan ne tulevat kustantamoilta. Esimerkiksi A Dance with Dragonsin pitkän odotuksen aikana brittikustantamo HarperCollins siirsi sivustonsa tietokannassa julkaisupäivää aina puolella vuodella eteenpäin, ja nettikaupat seurasivat perässä. Kun eräs fani valitti syksyllä 2011 siitä, että Gollancz toimi samoin Scott Lynchin The Republic of Thievesin kanssa, kustantajan edustaja vastasi : "I’m afraid the various bibliographic agencies we deal with won’t accept ‘TBA’ as a release date."

Joten ehkä tätä voisi pitää merkkinä siitä, että kustantamo alkaa varautua siihen mahdollisuuteen, että TWoW saattaa ilmestyä ensi vuonna. Tai sitten ei... Kirjaan on liitetty varsin omituinen juoniselostus, joka nähtiin ensimmäisen kerran jo muutama vuosi sitten.
Viimeksi muokattu: 31.01.2015 12:02 Jussi. Syy: Korjasin kirjoitusvirheen.

30.01.2015 20:10 #338 : Freyja
The Guardianin artikkelissa kustannustoimittaja Jane Johnson toteaa jälleen, että TWoW ei ole tämän vuoden julkaisusuunnitelmassa, eikä hänellä ole tietoa josko käsikirjoitusta edes todennäköisesti olisi tulossa tänä vuonna.

Minulla on mennyt ohi, että tuleva Dunk & Egg -kokoelma on kuvitettu, mutta nytpä se ainakin tuli tietoon, että mustavalkokuvituksesta vastaa Gary Gianni.

05.02.2015 11:33 - 05.02.2015 11:36 #339 : Jussi
Martin bloggasi A Knight of the Seven Kingdomsin kuvituksesta viime huhtikuussa.

Martinin varhainen hahmotelma Tulen ja jään laulu -trilogian juoneksi on paljastettu . En itse uskaltanut lukea sitä, koska pelkään mahdollisia spoilereita viimeisiin kirjoihin. Westeros-sivuston uutisen mukaan kyseessä on "a very different story than what we have had so far".
Viimeksi muokattu: 05.02.2015 11:36 Jussi.

05.02.2015 11:54 #340 : Freyja
Luin pikaisesti Martinin tiivistelmän ja todellakin matkan varrella on paljon muuttunut. Muutamat yksityiskohdat ovat säilyneet, mutta todellakin erilainen tarina monelta juonenkulun osalta. Olen iloinen muutoksista ja nostan hattua Martinille, miten hän tarinaa on kehittänyt. Eipä tuosta voi päätellä kuin ehkä yhden varman asian lopusta, ja se oli pääteltävissä ennen tätä hahmotelmaakin. Pitänee paremmalla ajalla lukea ajatuksen kanssa uudestaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

Pisania