George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

30.06.2015 17:58 #361

Westeros-foorumilta löytyy laaja Martin-aiheinen raportti Archipelaconista. Suosittelen lukemaan. Tässä yksi vastaus:

Asked about a sequel to Tuf Voyaging, George said he has so many ideas he'd like to do. He'd like to write more eventually -- he wants to do things like Tuf, a Wild Cards novel, a sequel to Fevre Dream, etc. -- but he has to finish ASoIaF, the Dunk and Egg stories, the history of the Targaryen dynasty that he wrote half of already... So there's a lot of things. And he has lots of new ideas, all the time. Ideas are easy but it's hard to turn them into stories. Somewhere in his notes, though, he has notes on a novel called Tuf Landing. Who knows what will be the case 5-10 years from now, etc. "I write one page at a time, that's all I can do."

EDIT: The Ice Dragon suomennetaan !

Viimeksi muokattu: 03.07.2015 19:02 : Jussi.

EndlessMoment
EndlessMoment vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
27.07.2015 09:07 #362

Nyt kaipailisin teidän kaikkien GoT ja/tai aSoIaF tietäjien apua, sillä itse olen lukenut vain Valtaistuinpelin, ja telkkarisarjaa en ole katsonut jaksoakaan.

Yritän nyt löytää lahjaa henkilölle, joka on päättänyt lukea sarjan vasta katsottuaan GoT:n loppuun. Jos olen oikein ymmärtänyt, Martin on kirjoittanut erilaisia "extrateoksia" sarjaan pohjautuen, korjatkaa jos erehdyn :roll: , ja yritän nyt etsiskellä sellaista, jonka uskaltaisin ostaa lahjaksi. (Alunperin olin tulossa kysymään the Wit and Wisdom of Tyrion Lannisterista, sillä sen olin bongannut itse, mutta tätä ketjua lueskellessani ymmärsin että oheiskirjoja on ilmeisesti useampiakin.) Kirjat ja tv-sarja ilmeisesti ovat ilmeisesti tällä hetkellä aika lailla samalla linjalla(?) eli sinänsä suurta spoilaantumisen vaaraa ei ole.

Eli, mitä oheismateriaalia on olemassa, jota kirjoja lukematonkin voi lukea, tietää hekilöt, eikä spoilaannu pahasti jne. Ja tietysti jos omia kokemuksia löytyy niin kertokaa toki, millaisesta teoksesta on kyse! Kieli ei ole ongelma, varmaan englanninkielisenä hankin vaikka suomennoskin olisi saatavilla.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
27.07.2015 10:11 #363

World of song and fire suosittelenn itse tykkäsin ja pohjustaa kirjoja hyvin. Tottakai kirjatki on englanniksi paremmat hyvästä suomennoksesta huolimatta.

Race like first!
Train like second!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: EndlessMoment

max
max vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
27.07.2015 18:19 #364

World of Ice and Fire on aika ylivoimainen, kun se on kumminkin jossain määrin GRRM:n itsensä ohjaama projekti, huolella kuvitettu, ja sisältää kaikki fanituksen perussetit eli kartat,sukupuut ym. Toinen hauska idea voisi olla Dunk&Egg tarinat, jotka sijoittuvat samaan maailmaan, mutta ennen Tulen ja jään laulun tapahtumia.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: EndlessMoment

10.08.2015 17:44 #365

Kirjava suunnittelee julkaisevansa ensi vuonna suomeksi A Knight of the Seven Kingdomsin. Kustantamon edustaja vastasi eilen kysymykseen:

Hei. Mahtavaa kuulla, että kova kantinen on tulossa. Samalla voisin kysäistä onko muuta Martinin sivu tuotoksia suunnitteilla suomentaa. Kuten world of ice and fire tai egg:n tarinat?

Jälkimmäiset kysymistäsi ovat tulossa – ensi vuonna.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Darkki, Nylkky

01.10.2015 15:45 #366

Martin kommentoi eilen blogissaan huhuja Game of Thrones -elokuvasta. Samalla hän antoi lyhyen päivityksen seuraavan kirjan tilanteesta:

I am still writing THE WINDS OF WINTER.

Syyskuussa uutisoitiin siitä, että Martinin espanjalaiskustantaja olisi vahvistanut Windsin ilmestyvän 2016.

Täytyy tunnustaa, että uskoin A Dance with Dragonsin julkaisun jälkeen kuudennen osan ilmestyvän nopeammin, ehkä kolmessa vuodessa. Martin raportoi laajasti ongelmistaan Dancen kirjoittamisessa, jotka olivat syynä lähes kuuden vuoden taukoon. Hän ei ollut tyytyväinen A Feast of Crowsista "perinnöksi" jääneisiin lukuihin ja uudelleenkirjoitti niitä jatkuvasti. Yhtenä kirjoitusvuonna valmis sivumäärä itse asiassa väheni lukujen hylkäämisen takia. Lisäksi ns. Meereeniläissolmu aiheutti valtavasti työtä kirjan loppupuolella. Martin myös laittoi koko romaanin rakenteen uusiksi - alkuperäinen Dance olisi ollut selvästi lyhyempi ja loppunut ajallisesti samaan kohtaan kuin Feast, eikä Feastin näkökulmahahmoja olisi ollut Aryaa ja Ashaa lukuunottamatta mukana.

Nyt Windsiä odotellassa mistään vastaavista ongelmista ei ole raportoitu. Martin myös kommentoi viime vuonna, ettei teos ole vaatinut samanlaista uudelleenkirjoittamista kuin Dance tai Feast. Silti tällä hetkellä näyttää siltä, että Winds ilmestyy aikaisintaan keväällä 2016. Ensi kesänä tulee viisi vuotta täyteen Dancen julkaisusta. Martin on jo muutaman vuoden puhunut siitä, ettei hän ole ottanut vastaan tarjottuja muita kirjoitusprojekteja sekä vähentänyt coneissa käymistä, jotta voi keskittyä täysillä Tulen ja jään lauluun. En sitten tiedä, veikö The World of Ice and Firen ja siihen liittyvän Fire and Bloodin työstäminen aikaa Windsiltä. No joo, olisi pitänyt Dancen ilmestymisen jälkeen henkisesti varautua siihen, että menee ainakin viisi vuotta seuraavan osan julkaisuun...

Myös A Storm of Swordsin jälkeen nähtiin viiden vuoden tauko ennen Feastin ilmestymistä. Mutta minä luin Stormin vasta syksyllä 2002, joten odotusta oli vain kolme vuotta. Syyksi taukoon annettiin se, että Martin hylkäsi kesken kirjoitusprosessia aikomansa viiden vuoden hyppäyksen ajassa eteenpäin, ja joutui luopumaan jo kirjoittamistaan luvuista sekä suunnittelemaan koko kirjan uudelleen.

17.10.2015 16:38 #367

A Knight of the Seven Kingdoms on ollut vähän aikaa saatavilla. Taikakirjaimet-blogin arvion loppuun on skannattu viimeinen sivu kirjasta. Siinä Martin lupaa jatkoa Dunkin ja Eggin seikkailuille. AKotSK nousi Yhdysvaltain bestseller-listalla sijalle kaksi, Britanniassa kolmanneksi.

Eilen kirjailijalta kysyttiin Not A Blogin kommenttiosiossa, onko seuraava D&E-tarina valmis. Martin vastasi, että ei. Siinä tapauksessa pienoisromaani olisi jo julkaistu. Jatkovastaus lainauksena:

Well, true, there is always a gap between completion and publication... though seldom a long one.

For the moment, however, I am not doing any more anthologies, save for Wild Cards. I loved editing the big crossgenre books with Gardner, but I don't have the time or energy just now... not until WINDS OF WINTER is finished.

Viime viikolla Martin vastasi kysymykseen siitä, onko The Princess and the Queenistä ja The Rogue Princestä tulossa vastaava kokoomateos kuin A Knight of the Seven Kingdoms:

The versions of both of those currently in print (in DANGEROUS WOMEN and ROGUES, respectively) are severely abridged.

The full versions will eventually be published in FIRE & BLOOD, the Targaryen history I want to finish at some point. Whether that will be illustrated remains to be seen.

But first I need to finish WINDS OF WINTER and DREAM OF SPRING, and maybe some more Dunk & Egg as well.

26.11.2015 12:46 #368

Martin puhui keväällä Entertainment Weeklyn haastattelussa siitä, että hänen tavoitteenaan on julkaista The Winds of Winter ennen Game of Thronesin kuutoskauden alkamista. Nyt HBO on virallisesti tiedottanut, että 6. kausi alkaa ensi huhtikuussa. Tarkkaa aikaa ei ole kerrottu, mutta spekulaatioiden mukaan kyseessä on kuukauden 24. päivä. Jos kirja tosiaan ilmestyy huhtikuussa, niin ymmärtääkseni saamme ilmoituksen asiasta viimeistään joulukuun aikana. Jos ennen vuodenvaihdetta ei tule tietoa, niin julkaisu on lykkääntynyt kauemmaksi.

Perusteena arveluuni on se, kuinka A Dance with Dragonsin kanssa toimittin. Kirja ilmestyi 12. heinäkuuta, ja tämä julkaisupäivä paljastettiin 3. maaliskuuta, eli noin neljä kuukautta aiemmin. Mutta vaikka Winds ilmestyisi vasta loppuvuodesta 2016 tai vielä myöhemmin, en usko spoilaantuvani romaanin juonenkäänteistä. En ole katsonut tv-sarjan viidettä kautta, enkä aio katsoa kuudettakaan. Spoilereiden välttely onnistui hyvin tänä vuonna, ja ensi kerralla osaan olla vielä varovaisempi. Mutta joo, koska en ole nähnyt 5. kautta, en edes tiedä, mentiinkö siinä oikeasti ohi julkaistujen kirjojen tapahtumista.

Matthew Hughes mainitsi tällä viikolla, että häneltä on pyydetty tarina The Book of Swords -nimiseen antologiaan. Mukana ovat ainakin K.J. Parker, Scott Lynch, Robin Hobb, Garth Nix, C.J. Cherryh, Elizabeth Bear, Ellen Kushner, Ken Liu, Daniel Abraham, Cecelia Holland ja Peter S. Beagle. Hughes arvelee, että joukkoon lisätään vielä "isoja nimiä". Tämä vaikuttaa vastaavalta antologialta kuin Warriors, Dangerous Women ja Rogues. Toimittajaksi Hughes kertoo Gardner Dozoisin, joka editoi mainitsemani antologiat yhdessä Martinin kanssa. The Book of Swordsin julkaisuaikaa ei viestissä sanota. Jos kirja ilmestyy vasta 2017, voisiko toivoa, että Martinin neljäs Dunk & Egg -tarina on mukana?

Viimeksi muokattu: 26.11.2015 13:02 : Jussi.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
01.01.2016 16:47 #369

2016. Martinilta ei tullut viestiä joulukuun aikana, että The Winds of Winter olisi valmistunut. Uuden vuoden viestiä odotellessa, on ehkä toiveita saada kirja vielä tälle keväälle. En kyllä odota liikoja, sillä vuoden viimeisimmän lj-päivityksen sävyssä ei ollut tunnetta, että homma olisi kasassa. En ole seurannut spekulointeja tai tv-sarjakeskusteluja, joten tunnen olevani melkoisen pihalla vähän kaikesta. Pitänee lukea kuitenkin Lohikäärmetanssin suomennokset jossain vaiheessa, kun en ole vielä ehtinyt.

Jussin mainitsema The Book of Swords herättää kiinnostusta, liekö siitä tullut lisätietoja? Olisi hienoa, jos se sisältäisi neljännen D&E:n.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Emelie vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
02.01.2016 09:57 #370

Uh, huonoja uutisia: Winds of Winter ei ehdi valmistumaan ennen 6. kauden alkua.

But the book's not done.

Nor is it likely to be finished tomorrow, or next week. Yes, there's a lot written. Hundreds of pages. Dozens of chapters. (Those 'no pages done' reports were insane, the usual garbage internet journalism that I have learned to despise). But there's also a lot still left to write. I am months away still... and that's if the writing goes well.

Nyt pitää sitten oikeasti pohtia haluaako katsoa sarjan 6. kautta vai ei..

02.01.2016 10:25 #371

Onhan se kieltämättä masentava uutinen, että TWoW on kuukausien päässä valmistumisesta, jos kirjoittaminen sujuu hyvin. Jos ei, niin varmaan vuosien... Mutta kyllä maailmassa lukemista riittää muilta kirjailijoilta. Tv-sarjan juonipaljastukset eivät minua pelota, sillä en aio katsoa kuutoskautta ja osaan vältellä spoilereita. Bloggauksen mukaan Martin uskoi vielä elokuussa saavansa TWoW:n varmasti valmiiksi vuodenvaihteeseen mennessä. En lukenut tekstiä kokonaan, sillä kirjailija varoittaa loppupuolella tv-sarjan 5. kauden spoilereista.

Minä tosiaan naiivisti uskoin A Dance with Dragonsin julkaisun jälkeen, että Martinin kirjoitusongelmat ovat nyt ohi, ja saamme sarjan kaksi viimeistä osaa suht. nopeasti. Kirjoitin asiasta ketjuun muutama viesti sitten.

Freyja kirjoitti: The Book of Swords herättää kiinnostusta, liekö siitä tullut lisätietoja? Olisi hienoa, jos se sisältäisi neljännen D&E:n.

Linkittämäni bloggauksen kommenttiosiossa Hughes vastasi joulukuussa kysymykseen antologian julkaisuajasta:

Gardner has said probably 2017, but possibly late 2016.

Näin nopealla aikataululla uutta Dunkia & Eggiä ei varmasti ole mukana. Ilmeisesti Gardner toimittaa tällä kertaa yksin antologian.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
02.01.2016 10:55 #372

Paras, että Martin viimeistelee kirjansa rauhassa ja ilman painostusta. Mitään kiirettä ei pitäisi olla, sillä keinotekoisten tekijöiden ei tulisi vaikuttaa lopputulokseen. TV-sarja ei kenties ole enää yhtä nautittava kun sillä ei ole alkuperäislähdettä mihin perustua, mutta saatan silti katsoa sen... Spoilereista en ole huolestunut, sillä 5. kausi lähti jo reilusti eri suuntaan kuin kirjat

Viimeksi muokattu: 14.02.2016 16:25 : Jussi. Syy: Spoiler-merkintä lisätty.

02.01.2016 13:14 #373

Jussi kirjoitti: Näin nopealla aikataululla uutta Dunkia & Eggiä ei varmasti ole mukana.

Martinin viimeisimmän päivityksen jälkeen, tämä on varmasti totta.

Toivottavasti mitään yksityiskohtia tv-sarjan sisällöstä (poikkeuksistakaan) ei tule tähän ketjuun ed. viestin lisäksi (tai ne voisi ainakin piilottaa). Jätin myös osan Martinin viestistä lukematta spoiler-varoituksen vuoksi.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 02.01.2016 13:17 : Freyja.

03.01.2016 00:30 #374

Lehdistö on kiitettävän innokkaasti uutisoinut Martinin The Winds of Winter -päivityksestä, mm. Helsingin Sanomat . Reaktiot ovat laidasta laitaan. En tiedä olenko itse sinänsä pettynyt, kun tuntuu, että olen jo luovuttanut Martinin suhteen. Seuraava kirja on edelleen siis kuukausien päässä valmistumisesta, ja olen lueskellut miten eri foorumeilla tuota tulkitaan. Jotkut uskoo yhä kesäjulkaisuun, mutta itse olen taipuvainen ajattelemaan, että Martin käyttää vähintään 7-8 kuukautta vielä kirjoittamiseen, jos kaikki sujuu hyvin. Hänellä on kuitenkin tuossa aikataulussakin kolme conia + muita matkoja tehtävänään.

Toivoisin, vaikka kustantajat ja kustannustoimittajat sanovat, että kirja saadaan pukattua ulos kolmessa kuukaudessa sitten kun se on valmis, että editointiprosessiin käytettäisiin vähintään puoli vuotta. Olin jo A Dance with Dragonsissa pettynyt editoinnin määrään. Jospa Jane Johnson saisi ammattilaisena hieman enemmän asioita läpi, ettei tarvi haastatteluissa kohautella olkapäitään, kun on puhe hänen työstään kirjan suhteen. Tällä hetkellä minä odottelen Windsiä ilmestyväksi 2017 alkupuolella. Kuitenkin ennen 2017 Worldconia Helsingissä (jeee!) A Dream of Spring saattaapi mennä seuraavalle vuosikymmenelle.

03.01.2016 10:47 #375

Minä olin toiveikas, että kirja olisi julkaistu ennen 6. kauden alkua, mutta en kovin luottavainen. Minäkin suuntaan katseeni alkuvuoteen 2017. :)

Merkittäväähän Martinin postauksessa oli se, että nyt lukijat saivat ihan konkreettisen päivityksen kirjan tilanteesta. Eihän siinä nyt sivumääriä ollut tai mitään sellaista, mutta jonkinlainen tuntuma siihen, missä vaiheessa se on. En koe tarpeelliseksi sitä, että Martin asettaa deadlineja kirjojen valmistumiselle, mutta haluaisin aina välillä saada päivityksen tilanteesta. Vaikka olinkin pettynyt siihen, että kirja ei tule keväällä, olen silti tyytyväinen, että minulla on jokin osviitta siitä, koska se mahdollisesti tulee. Ei tarvitse olla ihan niin malttamattomana, että jokohan nyt tulee ilmoitus.

06.01.2016 01:00 #376

Martinin The Ice Dragonin suomennos Jäälohikäärme ilmestyy hieman tammikuun puolenvälin jälkeen. Sitä voi tilata jo Kirjapuodista . Näyttäisi olevan Royon kuvitetun painoksen kansikuva käytössä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 06.01.2016 01:01 : Freyja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

14.02.2016 17:12 #377

Tulen ja jään laulun amerikkalaiskustantaja Bantam mahdollisesti julkaisee kuvitetun laitoksen Valtaistuinpelistä 18. lokakuuta. Huomasin, että kun Edelweiss-katalogissa kelaa alas tämän kirjan tiedoissa, tulee vastaan kovakantinen "A Game of Thrones: The 20th Anniversary Illustrated Edition". ISBN-numerokin löytyy. Linkkiä painamalla saa error-ilmoituksen, mutta tämä johtuu siitä, että kustantamon syyskauden julkaisuja ei ole vielä lisätty Edelweissiin. Sama error tulee kaikkia muitakin Random Housen syksyn kirjoja klikatessa.

20-vuotisjuhlaversiosta ei ole annettu mitään virallista ilmoitusta. Hinnaksi Edelweississa on merkitty 50 dollaria. Kirjasta on ilmestynyt jo kahdesti aiemmin keräilijöille suunnattu kuvitettu/rajoitettu laitos. Ehkä kolmas on sitten tarkoitettu laajemmalle yleisölle. Meisha Merlin julkaisi Valtaistuinpelin Jeffrey Jonesin kuvittamana vuonna 2002, Subterranean Press taas viime vuonna Ted Nasmithin kuvittamana. Jos "20th Anniversary Illustrated Edition" todella ilmestyy, onko siinä taidetta uudelta nimeltä? Huomasin vielä, että Tulen ja jään laulun brittikustantaja Harper Voyager julkaisee Amazonin mukaan 20. lokakuuta 75 puntaa maksavan kovakantisen "Slipcase editionin" Valtaistuinpelistä. Onko tämä sama asia kuin Bantamin versio?

A Game of Thrones -sarjakuvasta ei ole kuulunut mitään pitkiin aikoihin. Ilmeisesti se on lopetettu. Kun Daniel Abraham ilmoitti jättävänsä sarjakuvaprojektin ensimmäisen kirjan tarinan tultua päätökseen, hän uskoi, että myös Kuninkaiden koitos sovitetaan jonkun toisen henkilön käsikirjoittamana. Ehkä myynti ei sitten ollut tarpeeksi hyvää. Minä en ole vieläkään kokeillut sarjista – suomalaisia kustantamoja se ei kiinnostanut.

Freyja kirjoitti: Toivottavasti mitään yksityiskohtia tv-sarjan sisällöstä (poikkeuksistakaan) ei tule tähän ketjuun ed. viestin lisäksi (tai ne voisi ainakin piilottaa).

Sama toive minullakin. Tässä ketjussa ei pitäisi kirjoittaa mitään tv-sarjan viidennen ja kuudennen kauden juoneen tai henkilöihin liittyvää.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
14.02.2016 17:23 #378

Minulla on kaksi ensimmäistä osaa A Game Of Thrones-sarjakuvasta. Sääli mikäli se on lopetettu, mutta ei varsinaisesti yllätys.

Viimeksi muokattu: 14.02.2016 17:24 : Niksu.

11.05.2016 10:04 #379

Martin on yli vuoden tauon jälkeen paljastanut uuden näyteluvun The Winds of Winteristä:
www.georgerrmartin.com/excerpt-from-the-winds-of-winter/

Blogimerkinnässä hän sanoo:

And no, just to spike any bullshit rumors, changing the sample chapter does NOT mean I am done. See the icon up above? Monkey is still on my back... but he's growing, he is, and one day...

11.05.2016 10:17 #380

^ Voi olla, että olen vain ylitoiveikas ja näen asioissa enemmän kuin niissä on, mutta minusta tuo loppu on jotenkin hyvin positiivisen oloinen? Jokohan sitä kohta uskaltaisi alkaa toivoa ihan tosissaan, että loppuvuodesta tulisi se odotettu uutinen.

Pisania, Valerie, Freyja, Maija Lempinen
Uusin jäsen: Jere Jokinen