George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

12.11.2018 23:03 #461

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky, TP

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
13.11.2018 13:20 #462

Ehkä parhaita uutisia pitkään aikaan!
Ehtivätkö joulumarkkinoille? "menevät painoon lähiaikoina" voi tietysti tarkoittaa mitä vaan ja kuinka kauan siinä painamisessa sitten kestää ja vielä matkassa kaupan hyllyyn?
Joka tapauksessa samppanjat jäihin!

• TP hahmo
TP
Aseenkantaja
TP vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
13.11.2018 18:36 #463

Jussi kirjoitti: Sain vastauksen sähköpostikysymyksiini Kirjavalta. A Knight of the Seven Kingdomsin sekä Abercrombien Ensimmäisen lain päätösosan suomennokset menevät painoon lähiaikoina – tarkka päivä ei ole tiedossa. Fire and Bloodin käännösoikeuksista neuvottelut ovat kesken. Kirjava toivoo, että tämäkin teos saataisiin suomeksi.

Mistä löysit kirjavan sähköpostin. Itse olen yrittänyt pitkään etsiä, mutta en ole löytänyt kuin kirjavan sivuilta sähköpostin josta voi tilata kirjoja suoraan heidän kautta. Loistava uutiset joka tapauksessa, nyt voi aloitella Ensimmainen laki -trilogian tietäen että kolmannen kirjan käännöksen julkaisu on lähellä.

Viimeksi muokattu: 13.11.2018 18:38 : TP.

13.11.2018 19:56 #464

Löytyy ihan kolme sähköpostiosoitetta, kun klikkaa Kirjavan kotisivuilla vasemmassa yläkulmassa "Kirjaluetteloon"-linkkiä. Minä lähetin postia Satu Hlinovskylle.

Kysyin samassa viestissä myös Martin- ja Abercrombie-suomennosten nimiä, mutta en saanut tähän vastausta.

Huomasin äsken uutisen, että Game of Thronesin viimeinen kausi alkaa ensi huhtikuussa. On käytännössä varmaa, ettei The Winds of Winter ehdi ilmestyä ennen sitä. En ole saanut Martinin viimeaikaisista viesteistä sellaisia viboja, että kirjan valmistuminen olisi lähellä. Minulle tällä ei toki ole merkitystä, sillä laitoin tv-sarjan katsomisen tauolle jo muutama vuosi sitten, neloskauden jälkeen. Pitää vaan ensi keväänä olla varovainen netissä liikkuessa. Seiskakauden pyöriessä HS.fin etusivulla tarjottiin jaksoarvosteluja, joissa oli mahdollisesti spoilaava valokuva otsikon vieressä. Silloin kun GoT:n uusi kausi ei ole menossa, ei vastaavaa varovaisuutta ole tarvinnut.

Muistutetaan vielä siitä, että tämä ketju on tosiaan tarkoitettu kirjauutisille, ei tv-sarjasta keskusteluun.

Viimeksi muokattu: 13.11.2018 20:26 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: TP

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
14.11.2018 03:29 #465

Ihana höpsö olet.
Kuvittelet, että voit elää jossain kuplassa, jossa koskaan ei tule vastaan mitään mitä tuossa televisiosarjassa tapahtui?

Ainoa järkevä teko, mitä voin suositella on, että nopeasti hankit nuo kaudet 5-7 bluraynä ja sen jälkeen maksat sen suoratoistopalvelun, mistä vika kausi tulee.
Minä aion ensimmäistä kertaa elämässä tehdä näin. Edes Discovery ei minua saanut tekemään tätä, vaikka jokainen kausi, jokaisesta sarjasta on hyllyssä....

15.11.2018 23:27 #466

Heh! Aion kuitenkin jatkaa höpsöilyä ja odottaa seuraavan kirjan ilmestymistä. Jännää, että uutisten ja artikkelien välttely yhdestä tv-sarjasta on "kuplassa elämistä". Tämä oli muuten ensimmäinen kerta koskaan, kun minua syytetään sellaisesta. Jonkinlainen saavutus...

Rupesin itse puhumaan Game of Thronesista edellisessä postauksessani, joten en voi oikein valittaa, jos joku vastaa siihen. Mutta tämä viesti voisi olla viimeinen kerta, kun ketjussa mainitaan tv-sarja – aiheena kun on kirjauutiset. Lupaan olla jatkossa huolellisempi, ja GoT-keskustelulle on tosiaan omat ketjunsa.

Fire & Blood ilmestyy ensi tiistaina. Teoksesta julkaistiin eilen uusi näyte . En itse sitä tarkistanut, kuten en myöskään edellistä näytettä. Minulla on jo iso osa kirjan sisällöstä tiedossa, koska olen lukenut ne kolme materiaalista lyhennettyä pienoisromaania sekä The World of Ice & Firen. Pitää siis jättää mahdollisimman paljon uutta koettavaa Fire & Bloodiin. Varkoituksen sanana Hollywood Reporterin sivulla saattaa olla aluksi spoilaavaa tekstiä ennen kuin näyte alkaa. En ole varma asiasta.

Silloin kun Fire & Bloodin julkaisusta kahtena niteenä ensimmäisen kerran ilmoitettiin, sain sellaisen mielikuvan, että tämä ensimmäinen on Volume One ja jälkimmäinen yksinkertaisesti F&B:n toinen osa. Mutta kirjasta puhutaan nykyään pelkästään Fire & Bloodina ilman mitään tarkennusta. Voisiko olla, että toiselle osalle on tulossa aivan eri nimi? Esimerkiksi Martin sanoi eilen blogissaan :

FIRE & BLOOD, the first volume of my history of the Targaryen kings, will be published on November 20.

Olisiko sarjanimenä sitten "A History of the Targaryen Kings", joka lukee brittipainoksen etukannessa? Jää nähtäväksi...

EDIT: Tässä vielä Fire & Bloodin promovideo, jossa Martin puhuu Aegon ensimmäisestä. GRRM antaa videon lopussa aika ison paljastuksen Aegonin Westeroksen-valloituksen motiivista, mutta toisaalta mainitsee sen olevan "spekulaatiota".

EDIT 2: Martin bloggasi kehitteillä olevista Wild Cards -telkkasarjoista. Lihavoimani kohta herätti huomioni seuraavassa lainauksessa:

I will be an executive producer on the show(s) as well, though my on-going exclusive deal with HBO and the various book deadlines will preclude me from having any sort of day-to-day involvement. But with Andrew and Melinda on board (and possibly more Wild Carders as well), Hulu will a great team.

Viimeksi muokattu: 16.11.2018 02:19 : Jussi.

16.11.2018 20:20 #467

Tänään oli Entertainment Weeklyn vuoro julkistaa uusi näyte Fire & Bloodista. Jätin tämänkin lukematta.

Adlibris väittää toimittavansa Fire & Bloodin amerikkalaislaitoksen 2-5 arkipäivässä. Hintana on noin 26 euroa.

Viikon päästä on musta perjantai, jolloin kirjan voi saada halvemmalla jostain nettikaupasta (jos tulee sopiva alennuskoodi). Itse aion pyytää Fire & Bloodin joululahjaksi, maltan odottaa siihen asti.

Tässä promovideossa Martin puhuu Jaehaerysista ja Alysannesta:

16.11.2018 23:26 #468

The Wall Street Journal haastatteli Martinia. Tänään julkaistu artikkeli on piilotettu maksumuurin taakse, mutta Redditiin se on kopioitu kokonaisuudessaan.

George R.R. Martin Assures Fans: Writing Is Coming

Kaksi lainausta:

The author says he’s hard at work on ‘The Winds of Winter,’ the long-awaited sixth installment in the fantasy series that spawned HBO’s hugely popular ‘Game of Thrones.’ He’s offering a series prequel, out this month, in the meantime.

George R.R. Martin is in hiding. He’s talking to me from a remote mountain hideaway whose location he refuses to disclose. It’s a cabin he visits when he wants to hunker down to finish a book—and he’s hard at work on “The Winds of Winter,” the long-awaited sixth installment in “A Song of Ice and Fire,” the fantasy series that spawned HBO’s hugely popular “Game of Thrones.”

Events in the HBO show have moved beyond the timeline in Mr. Martin’s books, but he says the television version hasn’t changed his own plans for the final sixth and seventh books. “I’m still going to finish it the way I always wanted to finish it, the way it’s been in my head for 25 years now,” he says, declining to provide any details.

Mr. Martin says that he writes seven days a week, except during fall football season, when he takes Sundays off to watch Giants and Jets games on TV. He and his wife Parris live in Santa Fe, where he resurfaced from his mountain hideaway before this article’s photo shoot.

Jos ymmärsin tekstin oikein, niin Martin oli haastettelun hetkellä piilopaikassa vuoristomökissä viimeistelemässä The Winds of Winteriä, mutta on nyt palannut kotiin. Saatoin olla väärässä, kun kirjoitin pari viestiä sitten:

Jos Martin saa TWoW:n valmiiksi vuodenvaihteessa, niin se ehtii ilmestyä huhtikuun alussa. Vuonna 2011 A Dance with Dragons valmistui 27. huhtikuuta, ja kirja julkaistiin 12. heinäkuuta.

Viimeksi muokattu: 16.11.2018 23:43 : Jussi.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Eilen 19:14 #469

Itse kanssa tuon redditin luin ja sain sen käsityksen että ensi vuonna se saattaisi ilmestyä. Tässä saa ruveta harkitsemaan näiden kirjojen lukua kun en muista yhtään mitään hahmoista ja itsekkin lopetin 4 kauteen tv sarjan katsomisen.

Mutta tätä on odotettua jo hetki niin olen skeptinen, mutta innoissani.

Race like first!
Train like second!

Eilen 20:44 #470

Minulla on samanlainen suhtautuminen. Onhan näissä haastatteluissa aina mahdollista, että Martinin kommentteja on ymmärretty väärin. Pitkän odotuksen aikana on tullut turhia innostumisia. Sitten vasta, kun kirjailija sanoo Not a Blogissa Windsin olevan melkein valmis, niin annan itseni oikeasti riemastua.

Artikkelista saa sen kuvan, että GRRM on ennenkin käyttänyt mökkiä. Kun mies viimeisteli Lohikäärmentanssia keväällä 2011, hän kertoi olevansa "bunkkerissa". Sama paikka?

Olen miettinyt sitä, tuleeko noin kahdeksan vuoden odotuksen jälkeen The Winds of Winteristä "vain" tuhatsivuinen kirja, vastaava kuin Miekkamyrsky ja Lohikäärmetanssi alkukielellä kovakantisina. Martin sanoi viime keväänä blogikommenteissa, että jotkin hänen kustantajistaan ovat ehdottaneet kirjan jakamista samalla tavalla kuin Korppien kesteille ja Lohikäärmetanssille tehtiin, mutta että hän vastustaa ajatusta. Tämä varmaan tarkoitti hahmojen perusteella jakamista, vaikka Tanssista tulikin loppujen lopuksi enenmmän kuin vain Kesteistä puuttuvien näkökulmien tarina.

Aiemmin GRRM on puhunut siitä, kuinka Miekkamyrskyn/Lohikäärmetanssin koko on pisin kirja, jonka amerikkalaiskustantamo Bantam (Martinin ns. pääkustantaja) suostuu julkaisemaan. Mutta nyt kun Tulen ja jään laulun suosio on tv-sarjan ansiosta noussut huipulle, niin ehkä jotain 1300 sivua kovakantisena olisi mahdollista. Ja miksei tarvittaessa kahdeksi niteeksi jaettuna, mutta molemmat tulisivat samalla hetkellä myyntiin. Minä riemastuisin tällaisesta, vaikka pitäisikin maksaa kahdesta kirjasta yhden sijaan. Sähkökirjoissa ei tietenkään ole pituusongelmaa.

Martin kertoi keväällä blogikommenteissa, ettei vieläkään osaa sanoa, oliko oikea ratkaisu julkaista Lohikäärmetanssi nykyisessä muodossa ilman lopun kahta taistelua, joihin kirjan oli tarkoitus päättyä. Voi olla, että hän on tällä kertaa päättänyt saada kaiken haluamansa materiaalin mukaan Windsiin, koska sen jälkeen on vain yksi kirja jäljellä sarjaa. Ja tämä on syynä kirjan pitkään odotukseen. Puhdasta spekulaatiota, ja todennäköisintä on, että Winds on samaa pituusluokkaa Tanssin ja Myrskyn kanssa. Kirjassa on vaan niin hirveästi näkökulmahahmoja ja juonilinjoja, että voi olla vaikea saada kaikki mahtumaan tuhanteen sivuun. Juuri tämän saavuttaminen on tietenkin voinut olla syynä myöhästymiseen.

Miekkamyrsky ilmestyi alkukielellä elokuussa 2000, Lohikäärmetanssi heinäkuussa 2011. Eli Jonin, Tyrionin, Daenerysin, Branin ja Davosin tarinoiden jatkoa joutui odottamaan lähes 11 vuotta, jos luki Myrskyn heti ilmestymisen jälkeen. Nyt tuskin on tulossa vastaavaa taukoa, ellei Windsin julkaisu mene kesälle 2022. Myrskyn ja Tanssin välissä ilmestyi toki Korppien kestit, mutta siitä puuttui puolet hahmoista (ja juuri suosituimpia). Toisaalta Samwellin, Sansan ja joidenkin muiden näkökulmat on nähty viimeksi Kesteissä, joka julkaistiin alkukielellä 13 vuotta sitten! Itse luin Tulen ja jään laulun kolme ensimmäistä osaa englanniksi vuonna 2002, ja A Feast for Crowsin jouluna 2005.

Minun on tarkoitus käynnistää Fire & Bloodista Tulen ja jään laulun (kronologinen) uudelleenlukukierros. F&B:n perään A Knight of the Seven Kingdoms, ja sitten sarjan varsinaiset osat. F&B:n lukemisen siis aion aloittaa jouluaattona. Toivottavasti The Winds of Winter ei ilmesty liian nopeasti, jotta ehdin kaikki aiemmat kirjat lukea kertauksena...

Ville Lintunen
Kisälli
Ville Lintunen vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Eilen 22:13 #471

Jännää miten sitä murehti joskus syksyllä 2011 että miten ehtii lukea viisi jättimäistä opusta ennen kuin kuudes ilmestyy :D Eikä olisi arvannut että telkkasarja mitenkään ehtii kirjojen edelle. Toivottavasti näitä "ennusmerkkejä" ei ole tulkittu väärin vaan GRRM on viimein saamaisillaan Windsin puskettua ulos. Mutta kuten sanottu, niin uskon vasta kun tulee jotain virallista julkistusta enkä vielä pidätä hengitystä.

Fire & Blood kiinnostaisi mutta World of Ice and Firekin on vielä kesken (iso kirja niin sitä on vähän hankala lukea illalla sängyssä) joten täytyy katsoa missä vaiheessa sen hankin, jos hankin.