George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

22.11.2018 20:06 #481

Joo, se kalliimpi on jenkkipainos. Versioiden välillä ei ymmärtääkseni pitäisi olla muuta eroa kuin kansikuvitus. Mutta yleensä amerikkalaiset kovakantiset kirjat ovat parempilaatuisia kuin brittiläiset. Lisäksi kahdessa viimeisimmässä A Song of Ice and Fire -kirjassa brittiläisessä kovakantisessa laitoksessa oli häikkää karttojen kanssa. A Feast for Crowsiin tuli vahingossa vanha versio Westerosin kaksiosaisesta kartasta, josta puuttui paikannimiä. Ja A Dance with Dragonsista tämä kartta unohtui kokonaan (tarkemmat kartat Vapaakaupungeista, Orjakauppiaanlahdesta sekä Muurin tienoosta pohjoisessa olivat kyllä mukana).

Joten ehkä jenkkipainoksen ostaminen olisi turvallisempaa, vaikka hinta on vähän kalliimpi. Itse olen tyytyväinen, että omistan AFfC:sta ja ADwD:sta amerikkalaislaitokset ensipainoksina, joissa kartatkin ovat kunnossa.

Ehkä jostain päin nettiä löytyisi jo tietoa versioiden mahdollisista eroista kirjat hankkineilta?

EDIT: Tässä videossa selaillaan Fire & Bloodin jenkkipainosta. Pidän ihan mahdollisena, että brittilaitoksesta puuttuu sisäkansien kuvitus. Dancen kovakantisesta UK-versiosta nimittäin uupui sisäkansiin sijoitettu Westerosin kartta.

Viimeksi muokattu: 22.11.2018 20:20 : Jussi.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
22.11.2018 20:41 #482

Jussi: Älä spoileritageja mieti jatkossakaan. Tiedostan sen, että muut ovat tietysti jo A Dance with Dragonsin lukeneet, joten pidän pienen varauksen yllä lukiessani viestejäsi. Omalla kohdalla lukeminen jäi, kun en lopulta kirjan ilmestyessä kokenut muistavani aiemmista osista tarpeeksi. Uudelleenluku oli siis tarpeen, mutta siinäkään en ole pitänyt kiirettä, kun ajattelin että ajallinen väli A Dance with Dragonsin ja The Winds of Winterin lukemisen välillä venyisi liian pitkäksi.

Olen muuten niitä lukijoita, joita Fire and Blood kiinnostaa. Jo vuosia olen miettinyt, että jokin kuvitteellinen, fantasiamaailman historiasta kertova teos olisi kiinnostavaa lukea. Mukavaa, että ideaan on tarttunut juuri Martin.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

28.11.2018 00:47 #483

Jussi kirjoitti: Pidän ihan mahdollisena, että brittilaitoksesta puuttuu sisäkansien kuvitus.

Selailin kirjakaupassa Fire and Bloodin brittiversiota, ja sisäkansien kuvitus oli mukana. Mutta kirjassa ei ollut ollenkaan karttaa. Ehkä se puuttuu jenkkilaitoksestakin.

Jussi kirjoitti: Kiinnostavaa nähdä, miten lukijat suhtautuvat siihen, jos Martinin seuraava Tulen ja jään laulu -kirja ei olekaan kauan odotettu The Winds of Winter vaan Fire and Blood. Luulisi, että Amazoniin tippuu valtavasti yhden tähden arvioita.

Amazon.comista löytyy paljon yhden tähden arvioita, mutta eniten on kuitenkin tullut viittä tähteä. Täytyy sanoa, että tämänhetkinen keskiarvo on odottamaani parempi: 3,3 tähteä 115 käyttäjäarvion perusteella.

Martin vieraili viikko sitten The Late Show with Stephen Colbertissa promoamassa Fire and Bloodia. Videolla hän toistaa sen, ettei vielä osaa sanoa, mitä kirjoittaa seuraavaksi The Winds of Winterin valmistuttua.

09.12.2018 22:13 #484

Fire & Blood nousi julkaisuviikollaan New York Timesin bestseller-listan kärkeen. Kukaan ei varmaan yllättynyt asiasta...

Jussi kirjoitti: Kirjavalta muuten tulee nyt marraskuussa uusi julkaisu, ainakin jos uskomme Adlibristä . Miekkamyrsky kakkonen on päätynyt loppuunmyydyksi, ja uusi painos ilmestyy tämän kuun aikana.

Marraskuu päättyi, eikä uusi painos ilmestynyt. Nyt myös Valtaistuinpelin nidottu laitos on muuttunut loppuunmyydyksi.

Martinin blogisssa yksi miehen avustajista paljasti vuoden 2020 Tulen ja jään laulu -kalenterin etukannen. John Howen maalaus esittää Vanhan Nanin tarinoista tuttuja jäähämähäkkejä:

Howe on yksi suosikkitaiteilijoistani, joten kalenterista pitäisi tulla hienoin tähänastisista. Kuvassa huomioni kiinnittyi uuteen A Song of Ice & Fire -logoon, jossa käytetään &-merkkiä ja ristissä olevia miekkoja keskellä sanoja. Sarjan uudelleenbrändäys The Winds of Winterin julkaisun johdosta? Toivossa on hyvä elää... Kalenteri tulee myyntiin ensi heinäkuussa. Voi muuten olla, että vuosia sitten paljastettua TWoW:n kansikuvaa ei käytetä, kun kirja vihdoinkin ilmestyy. Sekä A Feast for Crowsin että A Dance with Dragonsin alkuperäinen kansi korvattiin toisella ennen julkaisua.

10.12.2018 20:48 #485

Tarkennetaan edellistä viestiä sen verran, etten muista koskaan ennen nähneeni virallisessa yhteydessä (kirjojen, sarjakuvien tai kalenterien kansissa) A Song of Ice and Firea kirjoitettuna &-merkillä. Voin kyllä olla väärässä.

Jussi kirjoitti: Fire & Blood nousi julkaisuviikollaan New York Timesin bestseller-listan kärkeen.

Martin bloggasi tänään asiasta, kirja pääsi myös Britanniassa bestseller-listan ykköspaikalle. Toivoa herättävä lainaus merkinnän loppupuolelta:

And most of all, my thanks go out to my fans and readers. I know you want WINDS, and I am going to give it to you… but I am delighted that you stayed with me for this one as well. Your patience and unflagging support means the world to me.

Enjoy the read. Me, I am back in my fortress of solitude, and back in Westeros. It won’t be tomorrow, and it won’t be next week, but you will get the end of A SONG OF ICE AND FIRE.

Onkohan "yksinäisyyden linnake" se Martinin piilopaikkana toimiva vuoristomökki?

Vielä näyte Subterranean Pressiltä tulossa olevan Fire & Bloodin kalliin erikoislaitoksen kuvituksesta. Taiteilija on Gary Gianni.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
12.12.2018 00:49 #486

Jo ennen kuin mainitsit, niin mielestäni tuo oli jopa toiveita murskaava kommentti.
Hän ei voinut edes sanoa, että saamme kohta Windsin vaan viittasi johonkin epämääräiseen koko sarjan lopetukseen, joka ehkä tapahtuu joskus 2030-luvulla.

07.01.2019 11:58 #487

Viimeisin viesti käsitteli sitä, että tänä vuonna julkaistaan kovakantinen, kuvitettu 20-vuotisjuhlalaitos A Clash of Kingsistä. Samaan tapaan kuin A Game of Thronesin juhlalaitoksessa vuonna 2016, kustantajana toimii Martinin "peruskustantamo" Bantam, eli hinnasta ei tule älytöntä, ja kirja ei muutu loppuunmyydyksi. AGoT:n 20-vuotisversion kuvitus oli peräisin yli kymmeneltä eri taiteilijalta, ja monet kuvista oli julkaistu aiemmin muualla, esimerkiksi kalentereissa. Mutta ACoK:n kuvitus on vain yhdeltä taiteilijalta, Lauren Cannonilta, ja ymmärtääkseni täysin uutta.

Minua vähän ihmetyttää se, että bloggauksessa GRRM puhuu jatkuvasti siitä, kuinka Clash ilmestyi vuonna 1999. Yhdysvalloissa se tosiaan tuli myyntiin helmikuussa 1999. Mutta brittikustantaja julkaisi kirjan kolme kuukautta aiemmin (marraskuussa), ja 1998 on näinollen Clashin virallinen ilmestymisvuosi. Onko Martin unohtanut asian?

Huomasin, että Clashin sarjakuvasovituksen toinen kovakantinen kokoelma julkaistaan lokakuussa.

Vuosi 2018 päättyi, eikä A Knight of the Seven Kingdomsin suomennos ilmestynyt. Ehkä sitten tänä vuonna... Valtaistuinpelin nidottu laitos sekä Miekkamyrsky 2 ovat edelleen loppuunmyytyjä. Luulisi, että Kirjavalle on tärkeää saada V-istuinpeli jälleen tarjolle pehmytkantisena. Elokuussa 2017 romaani hyppäsi takaisin Mitä Suomi lukee -listalle, varmasti siksi, että Game of Thronesin seiskakausi sai mediassa paljon huomiota. Tv-sarjan kahdeksas kausi alkaa huhtikuussa, joten viimeistään silloin nidotun version pitäisi olla taas saatavilla. Voihan Valtaistuinpelin toki ostaa suomeksi kovakantisena, Petri Hiltusen kuvittamana laitoksena, mutta sen hinta on monille liikaa.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
08.01.2019 00:30 #488

Jussi kirjoitti: Elämme jännittäviä aikoja... Martin on viimeksi kirjoittanut blogiinsa merkinnän 19. joulukuuta, ja sitten on ollut täysi hiljaisuus. Varmaankin seuraava postaus on se, jossa kerrotaan The Winds of Winterin valmistumisesta... No onhan tässä ollut joulunpyhät, mutta arki on nyt alkanut.

Seuraavaksi hän ilmeisesti esiintyy jossain Finding your roots -tv-ohjelmassa Facebookin mukaan, jota hän on päivittänyt pari kertaa tänä vuonna ja joulun välipäivinäkin. Mutta toivottavasti ilmoitus kirjan valmistumisesta tulee kevään myötä mahdollisimman pian. On alkanut taas ahdistaa tv-sarjan spoilerien lisääntyminen somessa. Se kun on itsestään selvää, että viime kauden tapahtumista saa puhua ilman varoittamisia.

Jussi kirjoitti: Vuosi 2018 päättyi, eikä A Knight of the Seven Kingdomsin suomennos ilmestynyt. Ehkä sitten tänä vuonna...

Ei pidätetä henkeä. Ehkä vuonna 2020.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

08.01.2019 12:32 #489

Freyja kirjoitti: Seuraavaksi hän ilmeisesti esiintyy jossain Finding your roots -tv-ohjelmassa Facebookin mukaan, jota hän on päivittänyt pari kertaa tänä vuonna ja joulun välipäivinäkin.

Kiitos tiedoista. Minulta on mennyt kokonaan ohi se, että Martin nykyään käyttää Facebookia oikeasti. Kävin juuri katsomassa, ja siellä on tosiaan postauksia, mitä miehen blogista ei löydy. Kun GRRM:n viralliset Facebook- ja Twitter-tilit aikoinaan aloittivat, oli niissä pelkästään Not a Blog -merkintöjä uudelleenvälitettyinä. Silloin oli puhetta, että tämän hoitavat kirjailijan avustajat, ja blogi säilyy Martinin ainoana todellisena yhteydenpitona lukijoille. Pitääkin ruveta seuraamaan Facebook-sivua (paitsi jos siellä on tv-sarjaa käsitteleviä viestejä). Itse en ole sosiaalisessa mediassa.

En edellisen viestini aloitusta täysin tosissaan kirjoittanut... Uskon kuitenkin vahvasti siihen, että TWoW valmistuu tämän vuoden aikana.

17.01.2019 00:27 #490

Lähes kuukauden tauon jälkeen Martin kirjoitti eilen uuden merkinnän blogiinsa. Se ei kerro The Winds of Winterin valmistumisesta, vaan käsittelee tämänvuotisia Hugo-palkintoja. Viestin lopussa GRRM lupaa seuraaville viikoille uusia Hugo-aiheisia postauksia. Eli siitä haaveesta voi luopua, että Winds ilmestyisi tänä keväänä, vaikka huhtikuussa... Olisi ollut kiva, jos Martin olisi laatinut katsauksen viime vuoteensa. Sellainen hänellä oli aiemmin tapana kirjoittaa blogiinsa vuoden vaihtuessa.

Sain tänään loppuun Fire & Bloodin. Pidin kirjasta vielä enemmän kuin odotin, ja annoin viisi tähteä enkkupuolen tietokannassa. Ketjun pitäisi käsitellä otsikkonsa perusteella kirjauutisia, mutta päätin silti kirjoittaa tähän mietteitäni F&B:sta. Foorumilla on nykyään niin hiljaista, etten viitsi perustaa omaa aihetta Fire & Bloodille. Viime viikolla Sokoksen lehtiosastolla muuten huomasin, että myös brittiläinen SFX-lehti antoi hehkuttavassa arvostelussaan Tulelle ja verelle täydet viisi tähteä.

Varmasti monille kirjan kohokohta on Lohikäärmeiden tanssista kertovat osuudet, mutta minä pidin eniten Jaehaerysin ja Alysannen hallintokautta koskevista luvuista. Ymmärtääkseni Fire & Bloodin muu sisältö on (suurimmilta osin) ollut valmiina vuosia, mutta teoksen julkaisua varten Martin kirjoitti lähes tyhjästä J:n valtakauden. Jos näin tosiaan on, niin ainakaan miehen kirjailijanlahjat eivät ole kadonneet! Eniten tunteisiin vetoavat kohdat löytyivät juuri tästä kirjan osiosta, jota tuli kuumeisesti luettua eteenpäin.

Varmasti Fire & Blood olisi ollut erilainen lukukokemus, jos en olisi aiemmin lukenut The World of Ice and Firea ja kolmea F&B:n materiaalista eri antologioissa julkaistua pienoisromaania. Minulla siis oli ennestään, osittain lyhennettynä luettuna Aegon I:n Westerosin valloitus, Maegor Julman halllintokausi, Lohikäärmeiden tanssia edeltävä Viserys I:n valtakausi sekä Tanssin tapahtumat aina

kuolemaan asti. Täysin uusina osuuksina tulivat Jaehaerysin hallintokausi sekä kaikki tapahtumat mainitsemani henkilön kuoleman jälkeen. Ne kaksi Tanssiin liittyvää novellia (The Rogue Prince & The Princess and the Queen) olivat kyllä rajusti lyhennettyjä, joten valtavasti uutta sisältöä tuli F&B:n myötä.

Kirjan kaikista paras ja suurimman vaikutuksen tehnyt kohta oli Aerea Targaryenin kohtalo. Tämä oli kuin puhdas lovecraftimainen kauhutarina (Martin on Lovecraftin fani). Teksti sai minut suhtautumaan uudella tavalla
Myös Androw Farmanin loppu täytyy mainita.

Sekin osio jäi vahvasti mieleen, jossa kerrottiin yrityksestä purjehtia Westerosin länsipuolella olevan valtameren yli.

Fire & Bloodissa oli kaikenlaista sisältöä, joka sai spekuloimaan Tulen ja jään laulun seuraavia tapahtumia.

Nyt sitten odottelen Fire & Blood kakkosta, jonka julkaisuun menee varmasti vuosia. Tarina jäi täysin kesken ykkösosan lopussa. Toisaalta Mushroom-kääpiön poistuminen näyttämöltä on hyvä taukopaikka. Erityisesti kiinnostaa nähdä Targaryenien viimeisten lohikäärmeiden kohtalo, jonka pitäisi selvitä heti jälkimmäisen kirjan alussa.

Sanotaan vielä lopuksi, että tykkäsin kovasti Doug Wheatleyn mustavalkokuvituksesta. Se sopi hyvin tekstiin, ja oikeastaan teki kirjasta paremman. Se, iskeekö kuvitus vai ei, on aina makuasia. En esimerkiksi itse pidä Petri Hiltusen kuvituksesta, jota nähdään Tulen ja jään laulun suomennosten kovakantisissa laitoksissa.

EDIT: Unohdin valittaa siitä, että kirjasta ei löydy ollenkaan karttaa. En tiedä, miksi Westerosin kartat oli jätetty pois.

Viimeksi muokattu: 18.01.2019 00:20 : Jussi.

03.02.2019 12:48 #491

Adlibriksen mukaan loppuunmyydyn Miekkamyrsky 2:n uusi painos ilmestyy nyt helmikuussa. Valtaistuinpelin mahdollisesta uudesta (nidotusta) painoksesta ei ole nettikirjakaupoissa tietoa.

Martin bloggasi eilen Fire & Bloodin Hugo-palkintokelpoisuudesta. Olin ajatellut, että tällä teoksella GRRM voittaisi parhaan kirjasarjan Hugon Tulen ja jään laululle, mutta mies itse suosittelee ehdokkuutta "Best Related Work" -kategoriassa. F&B on nyt viettänyt kymmenen viikkoa New York Timesin bestseller-listan top kympissä, viimeisin sijoitus on kahdeksas.

Martin vahvisti viestissään sen, että The Winds of Winter on yhä kesken:

I do not consider A SONG OF ICE AND FIRE to be a series. It’s one story. A huge complicated story, admittedly, one that will take seven volumes to tell (once I finish the last two).

Hän myös pohti yleisnimitystä Tulen ja jään laulun maailmaan sijoittuville tarinoille:

Yes, I suppose if you bundle FIRE & BLOOD, the five ASOI&F novels, and the three Dunk & Eggs novellas (collected as A KNIGHT OF THE SEVEN KINGDOMS) together, you have a series of sorts. I wouldn’t even know what to call it. The Westeros series? The Seven Kingdoms series? Not GAME OF THRONES or ICE & FIRE, certainly.

Skie, Pisania
Uusin jäsen: Ira Saxholm