George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

18.04.2019 15:14 #501

Rasimus kirjoitti: Toinen selitys laskevalle myynnille olisi tilanne, jossa pienkustantaja on jäänyt liikaa yhden tuotteen (Martin) varaan, etenkin kun mies ei saa eteenpäin uusia kirjojaan ja vanhojen myyntihuippu on jo varmaan mennyt (ottaen huomioon että televisiosarjallakin alkaa olla ikää jo seitsemän vuotta ja siitä ihastuneet fanit kirjaostoksensa jo tehneet).

Patrick Rothfussin Tuulen nimi myytiin loppuun, ja kirjasta otettiin uusi painos sykysyllä 2017. Eli on Kirjavalla toinenkin kirjailija, jonka teos on käynyt kaupaksi. Mutta en tiedä, minkä kokoinen ensimmäinen painos oli vuonna 2010. Kovakantisena Tuulen nimellä on kunnolla hintaa, tällä hetkellä 32 euroa Adlibriksessa.

Eikös HBO ole tekemässä Game of Thronesille jonkinlaista spinoff-sarjaa? Jos siitä tulee iso hitti, niin Tulen ja jään laulu -kirjojen luulisi saavan tätä kautta mediahuomiota jatkossakin. En ole varsinaisesti seurannut asiaa, sillä minulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta uuteen tv-sarjaan, niin pitkään kun Martinin kirjasarja on kesken. En rupea katsomaan sitä, ennen kuin olen lukenut A Dream of Springin.

Rasimus kirjoitti: Toisaalta kirjasarja on noussut entistäkin suurempaan suosioon sarjan myötä, joten Martinin managerit katsovat että se on entistäkin arvokkaampi ja uudelleenjulkaisusopimusten hintoja on voitu korottaa sen verran korkealle, että ne alkavat olla pienkustantamolle turhan tyyriitä riski-tuotto-suhteella mitattuna. Yksinoikeussopimusta voi kuitenkin olla vielä jäljellä, joten toiset toimivat eivät pääse vielä apajille, tai sitten neuvottelut uusintajulkaisuista ovat jumissa. En yllättyisi jos tulevissa painoksissa kustantajan kohdalla lukeekin jonkin isomman puljun nimi.

Eilen julkaistu Valtaistuinpelin e-kirja on Kirjavan kustantama. Kun kysyin kustantamolta marraskuussa Fire & Bloodin kääntämisestä, sain vastauksen, että neuvottelut ovat kesken. Kirjava haluaisi julkaista teoksen suomeksi.

Jos Martinin kirjoilla olisi Suomessa iso kustantamo, toisi se etuja. Esimerkiksi Fire & Blood olisi mahdollisesti ilmestynyt käännöksenä jo viime vuoden lopulla – ainakin Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kävi näin. Ja varmaankin Tulen ja jään laulun osat olisivat saatavilla pokkareina. Mutta huonojakin puolia keksin. Varmasti kirjojen etukansissa lukisi isolla "Game of Thrones", ja pokkareissa käytettäisiin tv-sarjakansia.

Minua on vähän hämmentänyt se, että muita kustantamoja ei ole kiinnostanut suomentaa Martinin varhaisempia romaaneja, esimerkiksi Fevre Dreamiä. Vai onko Kirjavalla Suomen yksinoikeus koko Martinin tuotantoon? FD on käännetty mm. ruotsiksi.

Viimeksi muokattu: 18.04.2019 17:07 : Jussi.

• TP hahmo
TP
Kaartilainen
TP vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
18.04.2019 20:39 #502

Menee vähän aiheen ohi, mutta Suomessa muutenkin kääntäminen nykyään tuntuu olevan uuden kirjallisuuden kohdalla vähäisempää kuin muualla euroopassa. Tusinakirjallisuutta lukuunottamatta (Erin Hunter, Cassandra Clare, Sarah J Maas.) Esimerkiksi Pierce Brownin Red rising ja Mark Lawrencen Broken Empire kirjoja ei ole käännetty suomeksi. Pierce Brownin kirjoja on käsittääkseni ruotsiksi kuitenkin käännetty.

Toki kirjamarkkinat ovat Suomessa paljon pienemmät, kuin vaikka Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa joten siinä mielessä asian ymmärtää, mutta olisi kiva jos suomeksi käännettäisiin vähän muutakin kuin teinityttöjen kirjallisuutta.

Scifin puolella tilanne on siinä mielessä huono, että like ei suostu ottamaan uusintapainoksia kirjoistaan ja esimerkiksi Reynoldsin vanhemmat kirjat ovat käymässä niin harvinaisiksi että divarit pyytävät käytetystä Lunastuksen Arkista 150€.

Viimeksi muokattu: 18.04.2019 20:46 : TP.

30.04.2019 00:11 #503

Miekkamyrsky 2:n uusi painos on ilmeisesti julkaistu. Ainakin Adlibriksessa kirjan voi lisätä ostoskoriin, ja Suomalaisen kirjakaupan verkkosivujen mukaan teos on hyllyssä neljässä myymälässä.

TP kirjoitti: Ilman kirjavaa (ja heidän etanan lailla matelevaa käännöstahtiaan) tilanne olisi suoraan sanottuna aika katastrofaalinen kunnon fantasiakirjojen ystäville.

Muiltakin kustantamoilta tulee suomennoksia laadukkailta fantasiakirjailijoilta. Esimerkiksi Otava julkaisee tällä hetkellä Robin Hobbin Narri ja Näkijä -trilogiaa sekä Conn Igguldenin Suolan valtakuntaa. WSOY:ltä ilmestyi juuri Tolkienin Gondolinin tuho, ja kohta on luvassa Andrzej Sapkowskin Narrenturm 2. Aiemmin kustantamo käänsi kaikki Sapkowskin Noituri-kirjat. Jalava on viime vuosina suomentanut Joe Abercrombieta sekä Brandon Sandersonia.

Mutta joo, tämä aihe ei taida olla oikea paikka yleiselle keskustelulle fantasiakirjallisuuden suomentamisen nykytilasta.

EDIT: Puhuin ketjussa siitä, että Fire & Blood putosi New York Timesin bestseller-listalta maaliskuun lopussa pysyttyään sillä 16 viikkoa. Nyt kirja on noussut takaisin listalle – varmasti GoT:n viimeisen kauden aiheuttaman mediamylläkän takia.

Viimeksi muokattu: 30.04.2019 11:21 : Jussi.

03.05.2019 15:25 #504

Huomasin, että Valtaistuinpeli on tällä hetkellä Risingin tietokannan selatuin kirja.

Martin on kuulemma kertonut uudessa haastattelussa, että The Winds of Winterissä nähdään

Sanoin edellisessä viestissä todisteena Miekkamyrsky 2:n ilmestymisestä, että kirja on hyllyssä neljässä Suomalaisessa. Tarkemmin ajateltuna kyseessä taitaa olla yksittäiskappaleita aiemmasta painoksesta, joita on jäänyt muutamaan myymälään. Nyt Adlibris väittää toimittavansa kirjan 1-4 arkipäivässä, joten uusi painos on uskoakseni oikeasti saatavilla. Seuraavaksi toivon Kirjavalta Valtaistuinpelin pehmytkantisen laitoksen uutta painosta.

Jussi kirjoitti: Minun on tarkoitus käynnistää Fire & Bloodista Tulen ja jään laulun (kronologinen) uudelleenlukukierros. F&B:n perään A Knight of the Seven Kingdoms, ja sitten sarjan varsinaiset osat.

Sain Fire & Bloodin loppuun tammikuussa, mutta en aloittanut heti perään uudelleenlukumaratonia. Nyt kun aloitin, niin luinkin ensimmäisenä uudestaan The World of Ice & Firen. Olin sen lukenut vain kerran aiemmin, joulukuussa 2014. Tykkään kovasti suomentamattomasta maailmankirjasta, sen parasta antia ovat Westerosin ulkopuolisten maiden ja kulttuurien kuvaukset, kuten Essoksen pohjoisrannikon. Näillä alueilla tuskin vieraillaan sarjan varsinaisissa osissa. Myös menneisyyden arvoitukset kiehtovat kovasti, erityisesti maininnat mustasta kivestä rakennetuista muinaisista raunioista, joita löytyy kaikilta mantereilta.

En itse asiassa lukenut The World of Ice & Firea kokonaan uudestaan. Skippasin Westerlandsista (suomeksi?) kertovan osion, koska luin sen sijaan Martinin kotisivuilta pidemmän version. En ollut tätä lyhentämätöntä tekstiä aiemmin tarkistanut, vaikka se on ollut saatavilla pitkään.

Jätin välistä myös Targaryenien valtakauden kuvaukset. Alkupuolessa ei olisi ollutkaan järkeä, koska olen äsken lukenut Fire & Bloodin. Mutta jätin myös loppupuolen lukematta uudestaan, sillä haluan kuvausten eri kuninkaiden hallintokausista haihtuvan mielestäni. Uskon Fire & Bloodin jatko-osan tekevän suuremman vaikutuksen, jos en muista hyvin tapahtumia. Olin kyllä neljässäkin vuodessa unohtanut paljon. En esimerkiksi muistanut F&B:tä lukiessani ollenkaan Jaehaerysin ja Alysannen tyttärien kohtaloja, vaikka ne kerrottiin TWoI&F:ssa.

Sain maailmankirjan loppuun toissapäivänä, ja eilen aloitin A Knight of the Seven Kingdomsin. Olen Dunk ja Egg -tarinat lukenut vain kerran aiemmin, esimerkiksi The Hedge Knightin vuonna 2002 Legends-antologiasta. Mutta omistan sarjakuvaversiot kahdesta ensimmäisestä, ja olen ne lukenut myöhemmin. The Mystery Knightin sarjissovitus parin vuoden takaa on minulla yhä tarkistamatta, koska sarjakuvaa myydään ainoastaan kovakantisena kalliiseen hintaan.

En siis ole koskaan lukenut kolmea pienoisromaania Gary Giannin kuvituksella, vaikka A Knight of the Seven Kingdoms on ollut hyllyssäni joulusta 2015 lähtien, ja jonotin kirjaan signeerauksen Martinilta Helsingin Worldconissa. Mutta nyt aloitin sen.

EDIT: En ollut huomannut tätä lyhyttä Martinin videohaastattelua huhtikuulta:

Viimeksi muokattu: 03.05.2019 16:28 : Jussi.

05.05.2019 00:00 #505

Jussi kirjoitti: Fire & Blood putosi New York Timesin bestseller-listalta maaliskuun lopussa pysyttyään sillä 16 viikkoa. Nyt kirja on noussut takaisin listalle – varmasti GoT:n viimeisen kauden aiheuttaman mediamylläkän takia.

En maininnut sijoitusta: Fire & Blood nousi kahdenneksitoista. Täytyy olla viidentoista myydyimmän joukossa, jotta on virallisesti listalla. Nyt kirja on tehnyt paluun top kymppiin, mistä Martin bloggasi tänään.

FIRE & BLOOD, had a good long run on the NEW YORK TIMES Bestseller List, hanging on for more than three months in the top ten before finally sliding off. But hey, hey, hey, as of this week, I’m back! My Targaryen history has reappeared at #9 on the hardcover fiction list, up from #12. You can’t keep a good dragon down.

Blogimerkinnästä myös selviää, että The Winds of Winterin kirjoittaminen jatkuu:

Lots lots more going on, but I have pages to write. ’nuff said.

Tämä ketju on tosiaan tarkoitettu kirjauutisille, mutta mennään vähän tv-sarjojen puolelle... GRRM mainitsi bloggauksessaan sen, että vaikka The Long Nightin (työnimi) pilottijakson kuvaaminen alkaa myöhemmin tänä vuonna, on kaksi muuta sarjaa silti aktiivisessa kehityksessä. Martin myös vihjaa, että molemmat pohjautuvat Fire & Bloodin materiaaliin.

Sanoin ketjussa, että minulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta spinoff-sarjaan, niin pitkään, kun Tulen ja jään laulu on keskeneräinen. Mutta jos HBO tekee oikeasti sovituksen Jaehaerys I:n hallintokaudesta tai Lohikäärmeiden tanssi -nimellä tunnetusta Targaryenien sisällissodasta, niin varmaankin katson, vaikka A Song of Ice and Fire olisi yhä kesken. Tv-tulkinta lukemastani Martinin kirjasta aina kiinnostaa.

Viimeksi muokattu: 05.05.2019 00:00 : Jussi.

09.05.2019 20:16 #506

Pakko korjata aiempaa viestiäni: Miekkamyrsky 2:n uusi painos ei ole sittenkään ilmestynyt. Adlibriksessa kirja on taas ennakkotilattavissa, ja arvioitu julkaisuaika on viikko 22.

Fire & Blood pääsi ehdolle Locus-palkintoon (kokoelmien kategoriassa). Voittajat julkistetaan kesäkuun lopulla. F&B säilytti yhdeksännen sijansa NYT:n tuoreimmassa bestseller-listauksessa, ja on nyt viihtynyt listalla yhteensä 19 viikkoa.

Mainitsin aloittaneeni A Knight of the Seven Kingdomsin lukemisen, joten täytyy antaa kommenttia, vaikka menee ohi ketjun aiheesta, kirjauutisista. Sain kokoelman pari päivää sitten loppuun. Minulla oli muistikuvissa, että The Mystery Knight olisi paras, mutta tällä kertaa taisin pitää eniten keskimmäisestä tarinasta, The Sworn Swordista. Aika paljon olin pienoisromaaneista unohtanut. Periaatteessa uusimman olisi pitänyt olla parhaiten mielessä, mutta sarjakuvasovitusten takia muistin yhtä paljon kahdesta ensimmäisestä.

Tykkäsin Gary Giannin kuvituksesta, joka tuki tekstiä. Minusta Dunk & Egg -kertomukset ovat erittäin hyviä, mutta en kuitenkaan pidä niistä niin paljon kuin Tulen ja jään laulun varsinaisista osista. Joidenkin Martin-fanien mielestä D&E ovat parasta, mitä mies on kirjoittanut. Minuun pääsarjan eeppinen tyyli ja useat eri näkökulmat iskevät kovempaa. Tietenkin sitten, jos GRRM:n lupailemat kaikki D&E-pienoisromaanit olisivat valmiina yhtenä kokoelmana aina tarinan loppuun (Summerhallin tragediaan) saakka, saattaisi mielipiteeni olla toinen... Annoin tietokannassa AKotSK:lle "vain" neljä ja puoli tähteä. Esimerkiksi Fire & Blood sai minulta täydet viisi, sanoisin sen olevan parempi kirja. Siitä huolimatta, että F&B on kuvitteellista historiankirjoitusta eikä oikeaa kaunokirjallisuutta A Knight of the Seven Kingdomsin tapaan.

Martin kertoi viime marraskuussa haastattelussa, että The Winds of Winterin valmistuttua hän saattaa seuraavaksi kirjoittaa yhden tai kaksi Dunk & Egg -tarinaa lisää. Tai sitten jotain muuta. Jos Kirjava saa joskus julkaistua AKotSK:n käännöksen, niin seuraavalla kerralla luen kolme ensimmäistä Dunkia & Eggiä suomeksi.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
11.05.2019 13:21 #507

Onko Kirjavalla ollut mitään puhetta Lohikäärmetanssin kovakantisesta julkaisusta? Onko Hiltuselta tilattu kuvitusta?
Olisi hyllyssä vapaapaikka odottamassa muiden vieressä.

11.05.2019 23:03 #508

KiLLPaTRiCK: Minulla ei ole tietoa asiasta. Kuninkaiden koitoksen kovakantinen, kuvitettu laitos ilmestyi 2011, Miekkamyrskyn 2014 ja Korppien kestien 2017. Jos aikataulu pysyy samana, niin Lohikäärmetanssi olisi vuorossa ensi vuonna. Mutta en tosiaan ole kuullut mitään sellaisen julkaisusta.

Martin osallistui tällä viikolla Tolkien-elämäkertaelokuvan ensi-iltaan Los Angelesissa, ja häntä haastateltiin siellä. Silmäilin artikkelia erittäin varovaisesti mahdollisten tv-sarjaspoilerien pelossa, ja huomasin tällaisen kohdan:

Now that Martin is moving ever closer to the end of his own epic saga, he explained that he's not yet finished, with "two more books to write" in his A Song of Ice and Fire series. For fans desperate for an update, Martin shared that he was "working on one." And as for if Tolkien taught him anything about how to finish a story like A Song of Ice and Fire, "we'll have to see. Though the show is finishing, my books are not finishing... yet! But hopefully they will, and hopefully people will like how they finish."

19.05.2019 22:07 #509

Jussi kirjoitti: Melkein voisi kuvitella, että hän kirjoittaa samanaikaisesti kahta viimeistä osaa. Mutta näin ei ole

Martin vahvisti viime maanantaina blogissaan sen, ettei ole aloitanut A Dream of Springin kirjoittamista.

I will, however, say for the record — no, THE WINDS OF WINTER and A DREAM OF SPRING are not finished. DREAM is not even begun; I am not going to start writing volume seven until I finish volume six

Tänään GRRM kertoi jatkavansa työskentelyä Windsin parissa.

I am back home again now, and back once more in Westeros, working on WINDS… which, let me add once more, has NOT been finished and hidden away for years.

Fire & Bloodille on tullut täyteen 20 viikkoa New York Timesin bestseller-listalla.

Siirryin Westeros-uudelleenluvussa A Song of Ice and Firen varsinaisiin osiin. Minulla on nyt takana 158 sivua A Game of Thronesia (brittikustantajan kovakantinen laitos). Tarinan aloituksen lukeminen uudestaan on ollut nautinnollista. Paljon on unohtunut, ja huomaa pohjustusta myöhempiin tapahtumiin. En muista, milloin luin AGoT:n viimeksi. Vuonna 2011 valmistautuessani A Dance with Dragonsin julkaisuun luin kertauksena ainoastaan sarjan neljännen osan.

En ole siis ottanut yhtään uudelleenlukua sen jälkeen, kun tv-sovitus alkoi. Lukiessa huomasi, että tv-sarjan tapahtumat ovat minulla jääneet mieleen melkein yhtä hyvin kuin kirjan. No ensimmäinen kausi on hyvin uskollinen tulkinta ensimmäisestä kirjasta, ja olen katsonut sen kolmesti.

On kiehtovaa lukea uudestaan, kuinka Martin esittelee maailman ja hahmot. Olin ihan unohtanut, kuinka nuoria henkilöt ovat. Bran 7, Arya 9, Sansa 11, Daenerys 13 ja Jon sekä Robb 14. Tarina on edennyt ainoastaan kaksi vuotta eteenpäin, mutta hahmot ovat aikuistuneet paljon. Ja Eddardkin oli vain 35-vuotias. Myös tv-sarjalla on vaikutusta mielikuviin, sillä siinä näyttelijät ovat vanhempia, heti alusta lähtien. Ja sitten aina kausien välissä vanhentuneet vuodella. En kyllä ole seurannut Game of Thronesia vuoden 2014 jälkeen, joten en ole nähnyt, kuinka aikuisia näyttelijät ovat nykyään.

On myös jännää, kuinka ensimmäisen kirjan alussa kaikki päähenkilöt ovat samanaikaisesti Talvivaarassa, poislukien Daenerys. Jon ja Tyrion vielä lähtevät yhdessä Muurille. Jatkossahan hahmot hajaantuvat eri paikkoihin. On todella kiinnostavaa nähdä, kuinka eri henkilöt suhtautuvat toisiinsa, koska monet heistä eivät ole alun jälkeen tavanneet toisiaan tähän mennessä ilmestyneissä osissa. Martin kyllä sanoi vuosia sitten haastattelussa, että hän aikoo kerätä kaikki taas yhteen tarinan lopetuksessa. Arya ja Sansakin ovat olleet erillään pitkään, ainoastaan Valtaistuinpelissä on voinut seurata heidän elämäänsä siskoksina.

Nyt sitten jatkan lukemista, kovakantisessa kirjassa on 780 sivua plus henkilöluettelo. Ja koska tämä on sarjan osista lyhin, riittää Tulen ja jään laulussa uudelleenlukemista pitkään.

Viimeksi muokattu: 19.05.2019 22:20 : Jussi.

Tänään 11:18 #510

Jussi kirjoitti: Eli jonkinlainen päivitys olisi luvassa The Winds of Winterin tilanteesta, jos ymmärsin oikein.

Martin bloggasi eilen tv-sarjan loppumisesta ja puhuu samalla Windsistä:

And I’m writing. Winter is coming, I told you, long ago… and so it is. THE WINDS OF WINTER is very late, I know, I know, but it will be done. I won’t say when, I’ve tried that before, only to burn you all and jinx myself… but I will finish it, and then will come A DREAM OF SPRING.

Pohdin ketjussa aiemmin sitä, tuleeko Windsistä massiivisen kokoinen kirja, ja johtuuko pitkä odotus tästä. Mutta GRRM sanoo:

I expect these last two books of mine will fill 3000 manuscript pages between them before I’m done… and if more pages and chapters and scenes are needed, I’ll add them.

A Storm of Swords ja A Dance with Dragons olivat molemmat suunnilleen 1500 käsikirjoitussivua. Eli Martin olettaa Windsin (sekä viimeisen kirjan) olevan samanpituinen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Salmikki

LordStenhammar, Timo