George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

18.04.2019 15:14 #501

Rasimus kirjoitti: Toinen selitys laskevalle myynnille olisi tilanne, jossa pienkustantaja on jäänyt liikaa yhden tuotteen (Martin) varaan, etenkin kun mies ei saa eteenpäin uusia kirjojaan ja vanhojen myyntihuippu on jo varmaan mennyt (ottaen huomioon että televisiosarjallakin alkaa olla ikää jo seitsemän vuotta ja siitä ihastuneet fanit kirjaostoksensa jo tehneet).

Patrick Rothfussin Tuulen nimi myytiin loppuun, ja kirjasta otettiin uusi painos sykysyllä 2017. Eli on Kirjavalla toinenkin kirjailija, jonka teos on käynyt kaupaksi. Mutta en tiedä, minkä kokoinen ensimmäinen painos oli vuonna 2010. Kovakantisena Tuulen nimellä on kunnolla hintaa, tällä hetkellä 32 euroa Adlibriksessa.

Eikös HBO ole tekemässä Game of Thronesille jonkinlaista spinoff-sarjaa? Jos siitä tulee iso hitti, niin Tulen ja jään laulu -kirjojen luulisi saavan tätä kautta mediahuomiota jatkossakin. En ole varsinaisesti seurannut asiaa, sillä minulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta uuteen tv-sarjaan, niin pitkään kun Martinin kirjasarja on kesken. En rupea katsomaan sitä, ennen kuin olen lukenut A Dream of Springin.

Rasimus kirjoitti: Toisaalta kirjasarja on noussut entistäkin suurempaan suosioon sarjan myötä, joten Martinin managerit katsovat että se on entistäkin arvokkaampi ja uudelleenjulkaisusopimusten hintoja on voitu korottaa sen verran korkealle, että ne alkavat olla pienkustantamolle turhan tyyriitä riski-tuotto-suhteella mitattuna. Yksinoikeussopimusta voi kuitenkin olla vielä jäljellä, joten toiset toimivat eivät pääse vielä apajille, tai sitten neuvottelut uusintajulkaisuista ovat jumissa. En yllättyisi jos tulevissa painoksissa kustantajan kohdalla lukeekin jonkin isomman puljun nimi.

Eilen julkaistu Valtaistuinpelin e-kirja on Kirjavan kustantama. Kun kysyin kustantamolta marraskuussa Fire & Bloodin kääntämisestä, sain vastauksen, että neuvottelut ovat kesken. Kirjava haluaisi julkaista teoksen suomeksi.

Jos Martinin kirjoilla olisi Suomessa iso kustantamo, toisi se etuja. Esimerkiksi Fire & Blood olisi mahdollisesti ilmestynyt käännöksenä jo viime vuoden lopulla – ainakin Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kävi näin. Ja varmaankin Tulen ja jään laulun osat olisivat saatavilla pokkareina. Mutta huonojakin puolia keksin. Varmasti kirjojen etukansissa lukisi isolla "Game of Thrones", ja pokkareissa käytettäisiin tv-sarjakansia.

Minua on vähän hämmentänyt se, että muita kustantamoja ei ole kiinnostanut suomentaa Martinin varhaisempia romaaneja, esimerkiksi Fevre Dreamiä. Vai onko Kirjavalla Suomen yksinoikeus koko Martinin tuotantoon? FD on käännetty mm. ruotsiksi.

Viimeksi muokattu: 18.04.2019 17:07 : Jussi.

• TP hahmo
TP
Kaartilainen
TP vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
18.04.2019 20:39 #502

Menee vähän aiheen ohi, mutta Suomessa muutenkin kääntäminen nykyään tuntuu olevan uuden kirjallisuuden kohdalla vähäisempää kuin muualla euroopassa. Tusinakirjallisuutta lukuunottamatta (Erin Hunter, Cassandra Clare, Sarah J Maas.) Esimerkiksi Pierce Brownin Red rising ja Mark Lawrencen Broken Empire kirjoja ei ole käännetty suomeksi. Pierce Brownin kirjoja on käsittääkseni ruotsiksi kuitenkin käännetty.

Toki kirjamarkkinat ovat Suomessa paljon pienemmät, kuin vaikka Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa joten siinä mielessä asian ymmärtää, mutta olisi kiva jos suomeksi käännettäisiin vähän muutakin kuin teinityttöjen kirjallisuutta.

Scifin puolella tilanne on siinä mielessä huono, että like ei suostu ottamaan uusintapainoksia kirjoistaan ja esimerkiksi Reynoldsin vanhemmat kirjat ovat käymässä niin harvinaisiksi että divarit pyytävät käytetystä Lunastuksen Arkista 150€.

Viimeksi muokattu: 18.04.2019 20:46 : TP.

30.04.2019 00:11 #503

Miekkamyrsky 2:n uusi painos on ilmeisesti julkaistu. Ainakin Adlibriksessa kirjan voi lisätä ostoskoriin, ja Suomalaisen kirjakaupan verkkosivujen mukaan teos on hyllyssä neljässä myymälässä.

TP kirjoitti: Ilman kirjavaa (ja heidän etanan lailla matelevaa käännöstahtiaan) tilanne olisi suoraan sanottuna aika katastrofaalinen kunnon fantasiakirjojen ystäville.

Muiltakin kustantamoilta tulee suomennoksia laadukkailta fantasiakirjailijoilta. Esimerkiksi Otava julkaisee tällä hetkellä Robin Hobbin Narri ja Näkijä -trilogiaa sekä Conn Igguldenin Suolan valtakuntaa. WSOY:ltä ilmestyi juuri Tolkienin Gondolinin tuho, ja kohta on luvassa Andrzej Sapkowskin Narrenturm 2. Aiemmin kustantamo käänsi kaikki Sapkowskin Noituri-kirjat. Jalava on viime vuosina suomentanut Joe Abercrombieta sekä Brandon Sandersonia.

Mutta joo, tämä aihe ei taida olla oikea paikka yleiselle keskustelulle fantasiakirjallisuuden suomentamisen nykytilasta.

EDIT: Puhuin ketjussa siitä, että Fire & Blood putosi New York Timesin bestseller-listalta maaliskuun lopussa pysyttyään sillä 16 viikkoa. Nyt kirja on noussut takaisin listalle – varmasti GoT:n viimeisen kauden aiheuttaman mediamylläkän takia.

Viimeksi muokattu: 30.04.2019 11:21 : Jussi.

03.05.2019 15:25 #504

Huomasin, että Valtaistuinpeli on tällä hetkellä Risingin tietokannan selatuin kirja.

Martin on kuulemma kertonut uudessa haastattelussa, että The Winds of Winterissä nähdään

Sanoin edellisessä viestissä todisteena Miekkamyrsky 2:n ilmestymisestä, että kirja on hyllyssä neljässä Suomalaisessa. Tarkemmin ajateltuna kyseessä taitaa olla yksittäiskappaleita aiemmasta painoksesta, joita on jäänyt muutamaan myymälään. Nyt Adlibris väittää toimittavansa kirjan 1-4 arkipäivässä, joten uusi painos on uskoakseni oikeasti saatavilla. Seuraavaksi toivon Kirjavalta Valtaistuinpelin pehmytkantisen laitoksen uutta painosta.

Jussi kirjoitti: Minun on tarkoitus käynnistää Fire & Bloodista Tulen ja jään laulun (kronologinen) uudelleenlukukierros. F&B:n perään A Knight of the Seven Kingdoms, ja sitten sarjan varsinaiset osat.

Sain Fire & Bloodin loppuun tammikuussa, mutta en aloittanut heti perään uudelleenlukumaratonia. Nyt kun aloitin, niin luinkin ensimmäisenä uudestaan The World of Ice & Firen. Olin sen lukenut vain kerran aiemmin, joulukuussa 2014. Tykkään kovasti suomentamattomasta maailmankirjasta, sen parasta antia ovat Westerosin ulkopuolisten maiden ja kulttuurien kuvaukset, kuten Essoksen pohjoisrannikon. Näillä alueilla tuskin vieraillaan sarjan varsinaisissa osissa. Myös menneisyyden arvoitukset kiehtovat kovasti, erityisesti maininnat mustasta kivestä rakennetuista muinaisista raunioista, joita löytyy kaikilta mantereilta.

En itse asiassa lukenut The World of Ice & Firea kokonaan uudestaan. Skippasin Westerlandsista (suomeksi?) kertovan osion, koska luin sen sijaan Martinin kotisivuilta pidemmän version. En ollut tätä lyhentämätöntä tekstiä aiemmin tarkistanut, vaikka se on ollut saatavilla pitkään.

Jätin välistä myös Targaryenien valtakauden kuvaukset. Alkupuolessa ei olisi ollutkaan järkeä, koska olen äsken lukenut Fire & Bloodin. Mutta jätin myös loppupuolen lukematta uudestaan, sillä haluan kuvausten eri kuninkaiden hallintokausista haihtuvan mielestäni. Uskon Fire & Bloodin jatko-osan tekevän suuremman vaikutuksen, jos en muista hyvin tapahtumia. Olin kyllä neljässäkin vuodessa unohtanut paljon. En esimerkiksi muistanut F&B:tä lukiessani ollenkaan Jaehaerysin ja Alysannen tyttärien kohtaloja, vaikka ne kerrottiin TWoI&F:ssa.

Sain maailmankirjan loppuun toissapäivänä, ja eilen aloitin A Knight of the Seven Kingdomsin. Olen Dunk ja Egg -tarinat lukenut vain kerran aiemmin, esimerkiksi The Hedge Knightin vuonna 2002 Legends-antologiasta. Mutta omistan sarjakuvaversiot kahdesta ensimmäisestä, ja olen ne lukenut myöhemmin. The Mystery Knightin sarjissovitus parin vuoden takaa on minulla yhä tarkistamatta, koska sarjakuvaa myydään ainoastaan kovakantisena kalliiseen hintaan.

En siis ole koskaan lukenut kolmea pienoisromaania Gary Giannin kuvituksella, vaikka A Knight of the Seven Kingdoms on ollut hyllyssäni joulusta 2015 lähtien, ja jonotin kirjaan signeerauksen Martinilta Helsingin Worldconissa. Mutta nyt aloitin sen.

EDIT: En ollut huomannut tätä lyhyttä Martinin videohaastattelua huhtikuulta:

Viimeksi muokattu: 03.05.2019 16:28 : Jussi.

05.05.2019 00:00 #505

Jussi kirjoitti: Fire & Blood putosi New York Timesin bestseller-listalta maaliskuun lopussa pysyttyään sillä 16 viikkoa. Nyt kirja on noussut takaisin listalle – varmasti GoT:n viimeisen kauden aiheuttaman mediamylläkän takia.

En maininnut sijoitusta: Fire & Blood nousi kahdenneksitoista. Täytyy olla viidentoista myydyimmän joukossa, jotta on virallisesti listalla. Nyt kirja on tehnyt paluun top kymppiin, mistä Martin bloggasi tänään.

FIRE & BLOOD, had a good long run on the NEW YORK TIMES Bestseller List, hanging on for more than three months in the top ten before finally sliding off. But hey, hey, hey, as of this week, I’m back! My Targaryen history has reappeared at #9 on the hardcover fiction list, up from #12. You can’t keep a good dragon down.

Blogimerkinnästä myös selviää, että The Winds of Winterin kirjoittaminen jatkuu:

Lots lots more going on, but I have pages to write. ’nuff said.

Tämä ketju on tosiaan tarkoitettu kirjauutisille, mutta mennään vähän tv-sarjojen puolelle... GRRM mainitsi bloggauksessaan sen, että vaikka The Long Nightin (työnimi) pilottijakson kuvaaminen alkaa myöhemmin tänä vuonna, on kaksi muuta sarjaa silti aktiivisessa kehityksessä. Martin myös vihjaa, että molemmat pohjautuvat Fire & Bloodin materiaaliin.

Sanoin ketjussa, että minulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta spinoff-sarjaan, niin pitkään, kun Tulen ja jään laulu on keskeneräinen. Mutta jos HBO tekee oikeasti sovituksen Jaehaerys I:n hallintokaudesta tai Lohikäärmeiden tanssi -nimellä tunnetusta Targaryenien sisällissodasta, niin varmaankin katson, vaikka A Song of Ice and Fire olisi yhä kesken. Tv-tulkinta lukemastani Martinin kirjasta aina kiinnostaa.

Viimeksi muokattu: 05.05.2019 00:00 : Jussi.

09.05.2019 20:16 #506

Pakko korjata aiempaa viestiäni: Miekkamyrsky 2:n uusi painos ei ole sittenkään ilmestynyt. Adlibriksessa kirja on taas ennakkotilattavissa, ja arvioitu julkaisuaika on viikko 22.

Fire & Blood pääsi ehdolle Locus-palkintoon (kokoelmien kategoriassa). Voittajat julkistetaan kesäkuun lopulla. F&B säilytti yhdeksännen sijansa NYT:n tuoreimmassa bestseller-listauksessa, ja on nyt viihtynyt listalla yhteensä 19 viikkoa.

Mainitsin aloittaneeni A Knight of the Seven Kingdomsin lukemisen, joten täytyy antaa kommenttia, vaikka menee ohi ketjun aiheesta, kirjauutisista. Sain kokoelman pari päivää sitten loppuun. Minulla oli muistikuvissa, että The Mystery Knight olisi paras, mutta tällä kertaa taisin pitää eniten keskimmäisestä tarinasta, The Sworn Swordista. Aika paljon olin pienoisromaaneista unohtanut. Periaatteessa uusimman olisi pitänyt olla parhaiten mielessä, mutta sarjakuvasovitusten takia muistin yhtä paljon kahdesta ensimmäisestä.

Tykkäsin Gary Giannin kuvituksesta, joka tuki tekstiä. Minusta Dunk & Egg -kertomukset ovat erittäin hyviä, mutta en kuitenkaan pidä niistä niin paljon kuin Tulen ja jään laulun varsinaisista osista. Joidenkin Martin-fanien mielestä D&E ovat parasta, mitä mies on kirjoittanut. Minuun pääsarjan eeppinen tyyli ja useat eri näkökulmat iskevät kovempaa. Tietenkin sitten, jos GRRM:n lupailemat kaikki D&E-pienoisromaanit olisivat valmiina yhtenä kokoelmana aina tarinan loppuun (Summerhallin tragediaan) saakka, saattaisi mielipiteeni olla toinen... Annoin tietokannassa AKotSK:lle "vain" neljä ja puoli tähteä. Esimerkiksi Fire & Blood sai minulta täydet viisi, sanoisin sen olevan parempi kirja. Siitä huolimatta, että F&B on kuvitteellista historiankirjoitusta eikä oikeaa kaunokirjallisuutta A Knight of the Seven Kingdomsin tapaan.

Martin kertoi viime marraskuussa haastattelussa, että The Winds of Winterin valmistuttua hän saattaa seuraavaksi kirjoittaa yhden tai kaksi Dunk & Egg -tarinaa lisää. Tai sitten jotain muuta. Jos Kirjava saa joskus julkaistua AKotSK:n käännöksen, niin seuraavalla kerralla luen kolme ensimmäistä Dunkia & Eggiä suomeksi.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
11.05.2019 13:21 #507

Olisi hyllyssä vapaapaikka odottamassa muiden vieressä.

11.05.2019 23:03 #508

KiLLPaTRiCK: Minulla ei ole tietoa asiasta. Kuninkaiden koitoksen kovakantinen, kuvitettu laitos ilmestyi 2011, Miekkamyrskyn 2014 ja Korppien kestien 2017. Jos aikataulu pysyy samana, niin Lohikäärmetanssi olisi vuorossa ensi vuonna. Mutta en tosiaan ole kuullut mitään sellaisen julkaisusta.

Martin osallistui tällä viikolla Tolkien-elämäkertaelokuvan ensi-iltaan Los Angelesissa, ja häntä haastateltiin siellä. Silmäilin artikkelia erittäin varovaisesti mahdollisten tv-sarjaspoilerien pelossa, ja huomasin tällaisen kohdan:

Now that Martin is moving ever closer to the end of his own epic saga, he explained that he's not yet finished, with "two more books to write" in his A Song of Ice and Fire series. For fans desperate for an update, Martin shared that he was "working on one." And as for if Tolkien taught him anything about how to finish a story like A Song of Ice and Fire, "we'll have to see. Though the show is finishing, my books are not finishing... yet! But hopefully they will, and hopefully people will like how they finish."

19.05.2019 22:07 #509

Jussi kirjoitti: Melkein voisi kuvitella, että hän kirjoittaa samanaikaisesti kahta viimeistä osaa. Mutta näin ei ole

Martin vahvisti viime maanantaina blogissaan sen, ettei ole aloitanut A Dream of Springin kirjoittamista.

I will, however, say for the record — no, THE WINDS OF WINTER and A DREAM OF SPRING are not finished. DREAM is not even begun; I am not going to start writing volume seven until I finish volume six

Tänään GRRM kertoi jatkavansa työskentelyä Windsin parissa.

I am back home again now, and back once more in Westeros, working on WINDS… which, let me add once more, has NOT been finished and hidden away for years.

Fire & Bloodille on tullut täyteen 20 viikkoa New York Timesin bestseller-listalla.

Siirryin Westeros-uudelleenluvussa A Song of Ice and Firen varsinaisiin osiin. Minulla on nyt takana 158 sivua A Game of Thronesia (brittikustantajan kovakantinen laitos). Tarinan aloituksen lukeminen uudestaan on ollut nautinnollista. Paljon on unohtunut, ja huomaa pohjustusta myöhempiin tapahtumiin. En muista, milloin luin AGoT:n viimeksi. Vuonna 2011 valmistautuessani A Dance with Dragonsin julkaisuun luin kertauksena ainoastaan sarjan neljännen osan.

En ole siis ottanut yhtään uudelleenlukua sen jälkeen, kun tv-sovitus alkoi. Lukiessa huomasi, että tv-sarjan tapahtumat ovat minulla jääneet mieleen melkein yhtä hyvin kuin kirjan. No ensimmäinen kausi on hyvin uskollinen tulkinta ensimmäisestä kirjasta, ja olen katsonut sen kolmesti.

On kiehtovaa lukea uudestaan, kuinka Martin esittelee maailman ja hahmot. Olin ihan unohtanut, kuinka nuoria henkilöt ovat. Bran 7, Arya 9, Sansa 11, Daenerys 13 ja Jon sekä Robb 14. Tarina on edennyt ainoastaan kaksi vuotta eteenpäin, mutta hahmot ovat aikuistuneet paljon. Ja Eddardkin oli vain 35-vuotias. Myös tv-sarjalla on vaikutusta mielikuviin, sillä siinä näyttelijät ovat vanhempia, heti alusta lähtien. Ja sitten aina kausien välissä vanhentuneet vuodella. En kyllä ole seurannut Game of Thronesia vuoden 2014 jälkeen, joten en ole nähnyt, kuinka aikuisia näyttelijät ovat nykyään.

On myös jännää, kuinka ensimmäisen kirjan alussa kaikki päähenkilöt ovat samanaikaisesti Talvivaarassa, poislukien Daenerys. Jon ja Tyrion vielä lähtevät yhdessä Muurille. Jatkossahan hahmot hajaantuvat eri paikkoihin. On todella kiinnostavaa nähdä, kuinka eri henkilöt suhtautuvat toisiinsa, koska monet heistä eivät ole alun jälkeen tavanneet toisiaan tähän mennessä ilmestyneissä osissa. Martin kyllä sanoi vuosia sitten haastattelussa, että hän aikoo kerätä kaikki taas yhteen tarinan lopetuksessa. Arya ja Sansakin ovat olleet erillään pitkään, ainoastaan Valtaistuinpelissä on voinut seurata heidän elämäänsä siskoksina.

Nyt sitten jatkan lukemista, kovakantisessa kirjassa on 780 sivua plus henkilöluettelo. Ja koska tämä on sarjan osista lyhin, riittää Tulen ja jään laulussa uudelleenlukemista pitkään.

Viimeksi muokattu: 19.05.2019 22:20 : Jussi.

21.05.2019 11:18 #510

Jussi kirjoitti: Eli jonkinlainen päivitys olisi luvassa The Winds of Winterin tilanteesta, jos ymmärsin oikein.

Martin bloggasi eilen tv-sarjan loppumisesta ja puhuu samalla Windsistä:

And I’m writing. Winter is coming, I told you, long ago… and so it is. THE WINDS OF WINTER is very late, I know, I know, but it will be done. I won’t say when, I’ve tried that before, only to burn you all and jinx myself… but I will finish it, and then will come A DREAM OF SPRING.

Pohdin ketjussa aiemmin sitä, tuleeko Windsistä massiivisen kokoinen kirja, ja johtuuko pitkä odotus tästä. Mutta GRRM sanoo:

I expect these last two books of mine will fill 3000 manuscript pages between them before I’m done… and if more pages and chapters and scenes are needed, I’ll add them.

A Storm of Swords ja A Dance with Dragons olivat molemmat suunnilleen 1500 käsikirjoitussivua. Eli Martin olettaa Windsin (sekä viimeisen kirjan) olevan samanpituinen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: haplotus, Salmikki

Appet
Otus
Appet vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
21.05.2019 19:01 #511

Uusi käyttäjä sanoo hei! Olen seurannut alusta asti eli vuodelta 2013 tätä keskustelua ja halusin nyt viimein päästä itsekin sanomaan jotain. Ensimmäisenä on kuitenkin pakko kirjoittaa suuret kiitokset Jussille, joka aivan hämmästyttävän aktiivisesti on jaksanut kirjoitella tähän ketjuun GRRM-uutisia. Foorumi tulee nykyään lähes päivittäin avattua juuri näiden viestien toivossa. En juurikaan seuraa kirjailijan omaa blogia tai Facebook-sivuja, joten suomenkieliset, ajankohtaiset ja kattavasti kootut kirjauutiset ovat todella ilahduttavaa ja mielenkiintoista luettavaa. Toivottavasti Jussi jaksaa naputella näitä vielä seuraavat 10 vuotta, kunnes kirjasarja suomennoksineen on lopultakin valmiina.

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Onko Kirjavalla ollut mitään puhetta Lohikäärmetanssin kovakantisesta julkaisusta? Onko Hiltuselta tilattu kuvitusta?

Lähestyin taannoin Kirjavaa juuri tämän asian tiimoilta. Olin laskeskellut, että kovakantista painosta voisi parhaimmassa tapauksessa odottaa jo loppuvuodelle, mutta Kirjava ei osannut vielä sellaista luvata. Tulossa kuitenkin on, ja oma henkilökohtainen veikkaukseni on, että se saattaisi vuoden kuluttua olla käsissämme. Vastauksessa myös mainittin, että parinkymmenen taideteoksen tekemisessäkin vierähtää oma aikansa, joten kuvitusta on tälläkin kertaa tulossa.

Voisin itsekin hieman kertoa Martinin lukuhistoriastani. Tämä aihe on tosiaan kirjauutisille, mutta mielestäni myös muunlainen keskustelu kirjatuotannosta on yhtä mielenkiintoista luettavaa eikä uusia viestiketjuja ole kovinkaan järkevää pystyttää. Kenties aiheen nimeä voisi muokata hieman paremmaksi? Itse aloin lukea Tulen ja jään laulua vuonna 2011, joten olen itsekin herännyt mukaan vasta televisiosarjan myötä. Olen kyllä ollut tietoinen kyseisen kirjasarjan olemassaolosta aikaisemminkin, koska olen suuri fantasian ystävä ja esimerkiksi Tolkienit on luettu lukemattomia kertoja. Jotenkin tietämättä kuitenkin oletin, että nämäkin kirjat olisivat jonkinlaista tusinafantasiaa sen enemmin aiheeseen perehtymättä, joten ei ollut mielenkiintoa näihin koskea. Valtava sivumäärä ja sarjan silloinen (ja toki edelleen oleva) keskeneräisyys saattoi myös osaltaan pienentää herätelukemiseen liittyvää innostusta. Lopulta Valtaistuinpeliä lukiessa harmitti kovasti näinkin myöhään tapahtunut tutustuminen, mutta parempi toki myöhään kuin ei koskaan. Sain reilussa vuodessa kahlattua kirjat 1-3 ja ne kiipesivät välittömästi suurimpien suosikkieni joukkoon, mutta jostain syystä näiden lukemisen jälkeen tuli pitkä stoppi. Keskityin enemmän televisiosarjan katseluun ja muuhun lukemiseen, joskin ostin kyllä kaikki suomennetut kovakantiset omaan hyllyyni. Ehkä suurin syyllinen taukoon oli kuitenkin sarjan hidas julkaisutahti ja yhtä hitaalta tuntuva kääntäminen ja oli epätoivo, että tuleeko tämä koskaan valmiiksi tai kannattako seuraavia kirjoja vielä lukea, jos kirjasarjan lopetus päästään näkemään vasta joskus 2020-luvulla. Tuntuu aivan käsittämättömältä, että kohta tuokin vuosikymmen jo koittaa ja odotamme vasta kuudetta kirjaa!

Viimein vuoden 2018 alussa innostukseni kirjoihin palautui ja löytyi aikaa paneutua jälleen tähän mittavaan maailmaan. Koin parhaakseni lukea uudelleen kirjat 1-3, jälleen suomennettuina. Se oli hyvä päätös, koska tv-sarjan ja uudelleenlukemisen myötä kirjoista löytyi huomattavasti uusia yksityiskohtia ja tapahtumat sekä hahmot palautuivat hyvin mieleen, vaikka samanaikaisesti halusinkin kiireesti päästä viimein myös 4. ja 5. kirjan pariin. Olen nyt päässyt aloittamaan Korppien kestejä, ja sen jälkeen luonnollisesti odottaa Lohikäärmetanssi. Myös Fire & Blood, The World of Ice & Fire ja Dunk & Egg -tarinat odottavat lopulta vuoroaan, joten lukeminen ei aivan heti lopu. Elän myös siinä toivossa, että tässä vaiheessa myös The Winds of Winter olisi julkaistu, jolloin senkin voisi lukea heti perään eikä tarina pääsisi hetkeksikään katkeamaan, kun alla olisi juuri luettuna kaikki julkaistu materiaali. Olen teidän muiden tavoin pettynyt lukuisia kertoja julkaisuaikataulun pitkittymiseen tai paremminkin sen olemattomuuteen, mutta olen varma, että kirja julkaistaan vielä tämän vuoden aikana. Näin tosin olen ajatellut nyt joka ikinen vuosi... Sitä en tosin osaa arvioida, kuinka kauan kirjan valmistumisesta kertovasta blogipostauksesta menee siihen, että kirja on fyysisesti kaupoissa myynnissä ja puhumattakaan siitä, koska Talven tuulet on suomennettuna kovakantisena omassa kirjahyllyssä.

Mainitsen muuten tässä kohtaa sen, että spoilerit tässä ketjussa eivät ainakaan itseäni haittaa. Korppien kestit osaltaan sekä Lohikäärmetanssi kokonaan on vielä omalla kohdallani lukematta, mutta valitettavasti olen jo jonkin verran tietoinen niidenkin kulusta. Erityisesti televisiosarjan seuraaminen on tuhonnut suurimman yllätyksellisyyden kirjoista (sitä en tosin onneksi tiedä, missä kirjassa mitäkin tapahtuu, vai tapahtuuko ollenkaan), mutta suurten linjojen spoilaaminen ei ole tässä yhteydessä liiemmälti haitannut. Onneksi Martinin kirjoissa on niin paljon muitakin sivujuonia, hahmoja ja yksityiskohtia, että lukeminen ja sitä kautta Westerosin maailmaan syventyminen on edelleen nautinnollista. Eivätkä mitkään tv-sarjat tai elokuvat, ainakaan omasta mielestäni, pysty koskaan varastamaan sitä tunnelmaa, joka alkuperäisistä kirjoista löytyy. Olen myös jo aikoja sitten alkanut suhtautumaan siten, että kirjat ja tv-sarjat ovat omia kokonaisuuksiaan, jotka toimivat kumpikin omalla tavallaan ja toinen toistaan pilaamatta. Lisäksi tätäkin ketjua voi hyvillä mielin lueskella, kun vähän pitää silmiään auki ja omalla vastuullahan täällä ollaan.

Lopuksi ihmettelen vielä hieman Kirjavan toimintaa. Pisti pahasti silmään, kuinka kävin eilen Suomalaisessa kirjakaupassa ja heti myymälän ensimmäinen pöytä oli pyhitetty fantasialle: kaksi uutta käännettyä Tolkien-teosta, mutta näkyvimpänä kuitenkin Fire & Blood, Tulen ja jään laulun englanninkielisiä pokkareita sekä GoT-palapelejä. Jotenkin automaattisesti silmäni hakivat myös suomennettuja teoksia, mutta niitähän ei ollut ainoatakaan. Kyseessä oli vielä juuri se päivä, jolloin televisiosarja päättyi ja huomiota oli valtavasti, mutta käännettyjä kirjoja ei näkynyt. Näin kuluttajan näkökulmasta olisi odottanut, että pöydät olisivat notkuneet myös Valtaistuinpeliä ja miksei toki myös Fire & Blood -käännöstä "Game of Thronesin esihistoriasta". Lievästi harmittaa, että yhdessä maailman parhaimmassa kirjasarjassa on negatiivisena sivumakuna niin Martinin kuin Kirjavan hidastelu ja aikatauluissa pysymättömyys. Toivotaan, että Kirjava kuitenkin nyt aktivoituisi ja itse juoksisin välittömästi kauppaan, mikäli Fire & Blood, Dunk & Egg ja miksei toki edelleen myös The World of Ice & Fire suomennettaisiin. Ei englanninkielisten kirjojen lukeminen sinänsä olisi ongelma, mutta haluaisin ostaa omaan hyllyyn kirjat nimenomaan suomennoksina.

21.05.2019 20:45 #512

4 - 6 kuukautta ilmoituksesta.
Pahoillani, mutta Winds of Winter ei ilmesty tänä vuonna.

Kirjavalta on vaikea tietää mitä voi odottaa, kun valehtevat ilman mitään häpyä.
Ehkä Ensimmäinen laki trilogian päätösosa ja Dunk & Egg novellit ilmestyvät syksyllä, ehkä eivät ikinä nykyisen johdon alaisuudessa. Nämä sentään on jo suomennettu. Muista on turha haaveilla.

21.05.2019 20:48 #513

Niin ja kiitos Jussille myös. Käyn itsekkin päiväittän näillä sivuilla ja Jussi kirjoittaa väsymättä juuri kaikista niistä aiheista, jotka itseäni kiinnostavat.

22.05.2019 00:23 #514

Kiitokset kehuista! Minulla taitaa olla elämäntarkoituksena kirjoittaa tähän ketjuun päivityksiä... Koska en ole sosiaalisessa mediassa, niin jää aikaa... Tulen ja jään laulu -uutisten seuraamista vaikeuttaa jonkin verran se, että niitä lukiessa pitää vältellä tv-sarjaan liittyviä spoilereita.

Minäkin tahtoisin kovasti saada vastauksia Kirjavan toimintaan. Miksi Last Argument of Kingsin ja A Knight of the Seven Kingdomsin suomennosten on luvattu vuosia ilmestyvän pian, mutta mitään ei ole tapahtunut? Miksi Valtaistuinpelin nidottu laitos päästettiin loppuunmyydyksi eikä uutta painosta otettu, kun sille olisi ollut suuri kysyntä tv-sarjan viimeisen kauden takia? Kustantamo on osallistumassa ensi syksyn Kirjamessuille, lainattu Vaskikirjojen tuoreesta päivityksestä:

Vaskikirjojen osallistuminen tämänvuotisille Helsingin kirjamessuille näytti vielä vähän aikaa sitten epätodennäköiseltä, mutta tilanne on muuttunut. Pienet fantasiakustantamot Kirjava ja Vaskikirjat ovat yhdistämässä voimansa ja pykäämässä messuille yhteisen myyntipöydän. Tästä lisätietoa sitten kun messut tulevat ajankohtaisemmaksi.

Appet: mielenkiintoinen kirjoitus. Hyvä tietää, että Kirjava suunnittelee sidottua ja kuvitettua laitosta myös Lohikäärmetanssista. Huomasin muuten, että kovakantinen Valtaistuinpeli on Adlibriksen kuukauden sadan myydyimmän kirjan joukossa. Jos teokset on listattu aidossa järjestyksessä, olisi V-istuinpeli 19. ostetuin.

A Game of Thrones -uudelleenlukuni on edennyt melkein puoleenväliin. Ajattelin, että kun olen saanut kirjan loppuun, voisin katsella perään Game of Thronesin ensimmäisen kauden. Olen viimeksi nähnyt sen yli kuusi vuotta sitten. Ja toimia sitten samalla tavalla seuraavien kirjojen ja kausien kanssa (en kuitenkaan aio katsoa viitoskautta ennen The Winds of Winterin lukemista).

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
22.05.2019 07:35 #515

Minä en enää tämän sarjan yhteydessä odota mitään. Fire & Blood ja The World of Ice & Firekin on lukematta. GRRM:n viimeisessä blogipäivityksessä on kohta:

"As for finishing my book… I fear that New Zealand would distract me entirely too much. Best leave me here in Westeros for the nonce. But I tell you this — if I don’t have THE WINDS OF WINTER in hand when I arrive in New Zealand for worldcon, you have here my formal written permission to imprison me in a small cabin on White Island, overlooking that lake of sulfuric acid, until I’m done."

Tämä näyttäisi sen suuntaiselta lupaukselta, että The Winds of Winter olisi tullut painosta Uuden-Seelannin worldconiin mennessä eli 29.7.2020. A Dance with Dragonsin ajattelin lukea uusiksi ennen Windsiä, joten ehkä pääsen takaisin kiinni sarjaan.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, haplotus, KiLLPaTRiCK

23.05.2019 09:54 #516

Vuosi ja kaksi kuukautta. I can live with that.

23.05.2019 12:01 #517

Minä pidä yhä kiinni huhtikuisesta veikkauksestani, että Winds valmistuu tämän vuoden aikana. Saa nähdä... Martinin Windsiä koskevissa postauksissa/kommenteissa on viime joulukuusta lähtien ollut positiivinen vire, minkä tulkitsen johtuvan siitä, että kirjan valmistuminen on lähellä.

Olen useaan kertaan maininnut, että pehmytkantinen Valtaistuinpeli muuttui loppuunmyydyksi viime marraskuussa. Nyt tuli mieleen, että tämä viimeisin eli yhdeksäs painos ei kovin pitkään riittänyt: vähän yli vuoden. Se nimittäin julkaistiin syksyllä 2017, muistaakseni lokakuussa. Joko painos oli liian pieni, tai sitten kova kysyntä yllätti.

En muistanut tätä kommentoida:

Appet kirjoitti: Lopuksi ihmettelen vielä hieman Kirjavan toimintaa. Pisti pahasti silmään, kuinka kävin eilen Suomalaisessa kirjakaupassa ja heti myymälän ensimmäinen pöytä oli pyhitetty fantasialle: kaksi uutta käännettyä Tolkien-teosta, mutta näkyvimpänä kuitenkin Fire & Blood, Tulen ja jään laulun englanninkielisiä pokkareita sekä GoT-palapelejä. Jotenkin automaattisesti silmäni hakivat myös suomennettuja teoksia, mutta niitähän ei ollut ainoatakaan. Kyseessä oli vielä juuri se päivä, jolloin televisiosarja päättyi ja huomiota oli valtavasti, mutta käännettyjä kirjoja ei näkynyt. Näin kuluttajan näkökulmasta olisi odottanut, että pöydät olisivat notkuneet myös Valtaistuinpeliä ja miksei toki myös Fire & Blood -käännöstä "Game of Thronesin esihistoriasta".

Minä huomasin viime viikolla saman asian Suomalaisessa, ja mietin juuri samalla tavalla, että Martin-suomennosten pitäisi olla näyttävästi esillä. Jos Martinilla olisi maassamme suuri kustantaja, niin tilanne olisi varmaankin toinen. Muissa Pohjoismaissa F&B-käännökset ilmestyivät viime vuoden lopulla, joten Suomessakin se olisi ollut mahdollista.

Mutta jos edellisessä viestissä mainitsemani asia (kovakantinen Valtaistuinpeli oli kuukauden 19. myydyin kirja Adlibriksessa) pitää paikkansa, niin onhan se hieno suoritus. En kyllä tiedä, miten suuret Adlibriksen myyntiluvut ovat ja millainen osuus sillä on Suomen kirjamarkkinoista. Sidotusta versiosta luulisi tulevan Kirjavalle enemmän rahaa per ostettu kappale kuin nidotusta. Mutta kun edes sitä kovakantista Valtaistuinpeliä ei näy myynnissä kivijalkakaupoissa!

25.05.2019 13:05 #518

Juuri kun olen monen viestin voimin ihmetellyt Kirjavan toimintaa pehmeäkantisen Valtaistuinpelin kanssa, niin Adlibris väittää toimittavansa kirjan! Onko uusi painos lopultakin otettu? Vain onko kyseessä jälleen Adlibriksen sekoilua? Loppuunmyydyn Miekkamyrsky 2:n uusi painos oli hetken aikaa "saatavilla" huhtikuun lopulla, vaikkei tämä ole ymmärtääkseni vieläkään ilmestynyt.

Hienoa, jos nidottu Valtaistuinpeli on oikeasti jälleen myynnissä. Mutta olisihan se pitänyt julkaista jo kaksi kuukautta sitten...

Jussi kirjoitti: Mutta kun edes sitä kovakantista Valtaistuinpeliä ei näy myynnissä kivijalkakaupoissa

Suomalaisen nettikaupassa on toiminto, jossa voi katsella, miten kirjoja on saatavilla eri myymälöissä. Sen perusteella kovakantista V-istuinpeliä on yksi kappale hyllyssä Lahden Suomalaisessa, muttei missään muualla. Pehmytkantinen versio toivottavasti saapuu kaikkiin myymälöihin (jos uusi painos todella on julkaistu).

Toiminnon mukaan Korppien kestejä ei löydy nidottuna yhdestäkään Suomalaisesta – kovakantisena melkein kaikista. Lohikäärmetanssi 1 on hyllyssä vain kahdessa myymälässä. Jos näihin tietoihin siis voi luottaa, sillä sivustolla sanotaan:

Listassa arvioitu tuotesaatavuus myymälöittäin, saatavuus voi muuttua nopeasti.

Nyt minulla on kolme neljäsosaa takana A Game of Thronesista. Mutta joo, jos aion jatkossa raportoida sarjan uudelleenluvusta, niin se täytyy tehdä "Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista" -ketjussa. Tämä aihe ei ole oikea paikka.

EDIT: A Game of Thronesista julkaistaan heinäkuussa uusi keräilijöille suunnattu kuvitettu luksusversio. Johdannon siihen on kirjoittanut Joe Abercrombie. Mukana on irrallinen maailmankartta.

A story as epic as A Game of Thrones deserves an edition fit for the Iron Throne, and this lavish two-volume set drips with exquisite details. Award-winning illustrator Jonathan Burton has provided a series of gorgeous colour illustrations that take the reader deeper into the realms of Westeros than ever before. His work can also be seen in the stunning binding designs, the chapter heading illustrations, and even in a special image hidden on the inside of the unique slipcase. In an exclusive introduction, celebrated fantasy author Joe Abercrombie delves into how the book changed the landscape of the fantasy genre, while family trees – helping readers to keep their Lannisters separate from their Targaryens – have been designed at the end of the novel, alongside newly drawn House sigils. This spectacular set includes a new colour map of The Known World, folding out to reveal the full splendour of George R. R. Martin’s remarkable creation.

Viimeksi muokattu: 25.05.2019 19:29 : Jussi.

01.06.2019 20:02 #519

Edellisessä viestissä pohdin, onko Valtaistuinpelin nidotusta laitoksesta oikeasti otettu uusi painos, vain onko kyseessä vain virheellinen tieto Adlibriksen sivustolla. Nyt on varmistunut, että uusi painos todellakin on saatavilla. Myös muut verkkokirjakaupat myyvät teosta, ja pehmytkantinen V-istuinpeli on hyllyssä useissa Suomalaisen myymälöissä. Hyvä juttu, että Kirjava innostui julkaisemaan uusintapainoksen. Osoittaa, että kustantamo on yhä sitoutunut Martinin sarjaan. Ketjussa mietittiin aiemmin keväällä, että kun Tulen ja jään laulun osista otetaan seuraavan kerran uusia painoksia, voi julkaisijana olla toinen kustantaja. Näin ei siis tapahtunut.

Loppuunmyydyn Miekkamyrsky 2:n uutta painosta on odotettu viime syksystä lähtien. Nyt Adlibriksessa lukee, että arvioitu lähetysajankohta on viikko 32 eli elokuun alkupuoli.

Jussi kirjoitti: Fire & Bloodin tuorein sijoitus New York Timesin bestseller-listalla on yhdeksäs. Viikkoja on nyt kertynyt 21.

Tällä viikolla kirja hyppäsi listalla viisi sijaa ylöspäin: Fire & Blood on nyt Yhdysvaltain neljänneksi myydyin kovakantinen kaunokirja. Siitä huolimatta, että teoksen julkaisusta on kulunut yli puoli vuotta. Suosion äkillinen nousu ehkä johtuu Game of Thronesin päättymisestä. Uskon, että Tulen ja veren suomennoksellekin olisi kysyntää.

Vielä ei ole tiedossa, milloin F&B ilmestyy pokkarina.

26.06.2019 13:09 #520

Jussi kirjoitti: Loppuunmyydyn Miekkamyrsky 2:n uutta painosta on odotettu viime syksystä lähtien.

Kirjavan aktiivinen vaihe jatkuu, sillä Miekkamyrsky 2:n uusi painos on julkaistu! Verkkokirjakaupat toimittavat, ja teos on hyllyssä suurimmassa osassa Suomalaisista. Kaikki Tulen ja jään laulun suomennetut osat voi siis ostaa uusina pehmeäkantisina. Tilanteen olisi pitänyt olla tämä jo GoT:n viimeisen kauden alkaessa. Emme varmaan koskaan saa vastausta siihen, miksi Kirjava lykkäsi kahden loppuunmyydyn kirjan uusintapainosten julkaisun kesälle, ja näin menetti mediamylläkän luoman suuren kysynnän. Valtaistuinpeli nousi elokuussa 2017 takaisin Mitä Suomi lukee -listalle tv-sarjan seiskakauden ansiosta, ja varmasti nyt olisi käynyt samoin, jos nidottu versio olisi ollut maalis-toukokuussa saatavilla kirjakaupoissa. Uusien painosten ottamiseen oli hyvin aikaa, sillä kumpikin kirja myytiin loppuun viime vuoden puolella.

Selailin kirjakaupassa pehmytkantisen Valtaistuinpelin uutta painosta. Huomasin, että se on jo kymmenes painos! Hieno suoritus ja mukava tasaluku. Kirjava ei varmasti osannut kuvitella tällaista, kun käännös julkaistiin joulukuussa 2003. Myös suomalaislukijat ovat ottaneet omakseen Martinin hahmot, tarinan ja maailman. Ja välillä törmää väitteeseen, ettei aikuisille suunnattu eeppinen fantasia muka myy maassamme...

Nyt kun Kirjava on lopultakin saanut nämä kaksi uusintapainosta hoidettua, voisi olla aika tuoda myyntiin A Knight of the Seven Kingdomsin suomennos. Ja sitten Fire & Blood.

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson