George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
26.06.2019 13:19 #521

Yhtä hyvin voisit pyytää Martinia julkaisemaan Winds of Winterin.

Tässähän voisi pistää pystyyn veikkauksen kumpi julkaisee ensin jotain uutta Martin vai Kirjava?
Ja vielä julkaisukuukausi, vaikka 5€ per laukaus. Aina kun oma veikkaus umpeutuu, voi yrittää uutta...
Voittaja vie koko potin.

10.07.2019 17:55 #522

Jussi kirjoitti: Valtaistuinpeli on julkaistu tänään sähkökirjana

Tänään Kirjava julkisti Kuninkaiden koitoksen sähkökirjana. Mietin keväällä, jääkö Valtaistuinpeli vain kokeiluksi, mutta näköjään Kirjava julkaisee loputkin osat sähköisessä muodossa. Kun katsoo Koitoksen sisälle Elisa-kirjassa, tulee vastaan lause:
"Neljäs, tarkistettu laitos"

Huomasin, että Martinin amerikkalaiskustantaja on kerännyt sivustolleen yhteenvedon Fire & Bloodin saamista arvosteluista. Kopioidaan se tähän:

“I love it so much. Fire & Blood is Martin Unbound... and I couldn’t put it down... There’s an addictive quality to the prose that’s outright gossipy... The obvious comparison here is J.R.R. Tolkien’s The Silmarillion... Writing centuries after the events he’s describing, the Gyldayn voice complicates this game of thrones with a clash of perspectives and a storm of debatable facts... Heavy stuff, but Fire & Blood flies.” — Entertainment Weekly

“A masterpiece of popular historical fiction.” — The Sunday Times

“The saga is a rich and dark one, full of both the title’s promised elements... It’s hard not to thrill to the descriptions of dragons engaging in airborne combat, or the dilemma of whether defeated rulers should ‘bend the knee,’ ‘take the black’ and join the Night’s Watch, or simply meet an inventive and horrible end.” — The Guardian

“Lean and efficient and slyly seductive and instructive... The text is filled with such a wealth of incident and so many colorful characters.” — Locus

“The overall narrative of the book is wonderfully fluid... Fire & Blood was a great surprise to me. I found myself becoming deeply emotionally invested in the Targaryens, thrilling when they achieved great victories and lamenting when they succumbed to their more idiotic desires. (And they have a lot of idiotic desires.) This book feels like A Song of Ice and Fire. And you know how I know? Because I want the next book right away.” — Tor.com

“[There are] treasures hidden in this new Targaryen history.” — Vanity Fair

“The world of ice and fire only gets more fascinating the more we learn about it.” — Mashable

“Martin is still a powerfully gifted, inventive writer... [Fire & Blood] has hundreds of fascinating anecdotes, ranging from the cruel fate of a jester named Tom Turnip to a dragon that, tellingly, refuses to venture beyond the Wall... Fire & Blood is a lavish object, with charts, family trees, and stunning illustrations by comic book artist Doug Wheatley... In this sense it fits into a venerable tradition, from J.R.R. Tolkien in his Silmarillion to Diana Gabaldon in her companion to the Outlander series.” — USA Today

“[Fire & Blood] explores the dragon-fueled secrets upon which the current saga is built.” — Hollywood Reporter

“Martin has done it again... [Fire & Blood is] a beautiful weaving of the wars, marriages, deaths, dragons, and politics that shape the world Martin has created, leaving the reader feeling like this is a true history rather than a piece of fantasy. This is a masterpiece of world-building... Beyond Martin’s legions of fans, anyone with a taste for richly, even obsessively detailed historical fiction or fantasy about royalty will enjoy this extraordinary work.” — Booklist (starred review)

Mainitsin ketjussa aiemmin sen, että brittiläinen scifiin ja fantasiaan erikoistunut SFX-lehti antoi arvostelussaan täydet viisi tähteä Tulelle ja verelle. Selailin alkuvuodesta joulukuun numeroa Sokoksessa. Tässä se arvio spoilerimerkinnän takana:

Kriitikkona toimi Sam Ashurst.

• TP hahmo
TP
Kaartilainen
TP vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
10.07.2019 19:59 #523

Erikoista toimintaa kyllä kirjavalta, että ohittivat parhaimman GOT buumin ilman uusintapainoksia loppuneista kirjoista. Kumpa WSOY:llä olisi julkaisuoikeudet kaikkiin kirjavan kirjoihin niin niitä olisi jatkuvasti hyllyt pullollaan ja kääntäminenkin sujuisi kuin tanssi.

Viimeksi muokattu: 10.07.2019 20:00 : TP.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
11.07.2019 12:07 #524

Ehkä se ei ole niin erikoista toimintaa. Uusintapainokset tarkoittaisivat, että kirjavalla pyörisi nurkissa myymättömiä opuksia. Eiköhän tämä ala olla selvää. Minkäänlaista kustannustoimintaa ei ole enää tarkoitus harjoittaa. Enää lypsetään kaikki mahdolliset eurot mitkä irti saadaan. E-kirja ei varsinaisesti aiheuta menoja vaan vain kolikoiden kilahduksia kassaan. Saamme siis nähdä kaikkien muidenkin Kirjavan julkaisujen ilmestymisen sähkökirjana.
Tämä taas hankaloittaa niiden lukijoiden asemaa, jotka haluaisivat saada uusia suomennoksia. Kirjava ei halua investoida, joten uusia julkaisuja ei ilmesty ja nyt löytyi vielä uusi tapa tienata vanhoilla kirjoilla, mikä taas hankaloittaa yhtiön eteenpäin myymistä, kun sillä pystyy vielä tienaamaan.

Ensimmäinen Laki viimeinen osa ja nyt jo kaksi ilmestynyttä Martinin kirjaa ilman suomennosta, kun muualla maailmassa ne taisivat ilmestyä kauppoihin lähes välittömästi alkuperäisten jälkeen.

Appet
Otus
Appet vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
11.07.2019 15:23 #525

Kovin positiivisesti olen halunnut suhtautua Kirjavan (ja Martinin) toimintaan, mutta pakko alkaa vähitellen itsekin uskomaan, että saatatte monessa asiassa olla hyvinkin oikeassa. Melkein tekisi mieli jopa osallistua tuohon 5 euron vedonlyöntiin, parhaimmassa tapauksessa kenenkään ei tarvitsisi koskaan maksaa kenellekään!

Eniten tässä luonnollisesti ärsyttää se, että minkäänlaista infoa ei tule. Ei ole annettu mitään julkaisuaikatauluja edes vuosiluvun tarkkuudella, ei päivitetty pitkiin aikoihin kuulumisia toiminnasta ja tulevaisuuden suunnitelmista, ei edes mahdollisesta julkaisujen lopettamisesta, ja ainoa mistä jotain saa irti, on meidän spekulointimme täällä. Lievästi ihmettelin myös sitä, kuinka taannoin kysellessäni Kirjavalta näistä Martinin oheiskäännöksistä sain vastauksen, että ei voida kertoa. Tuskin käännösoikeuksien kanssa luulisi olevan mitään suurempia ongelmia, kun teokset on kuitenkin muille kielille käännetty jo aikoja sitten? Mutta jotain ongelmaa selvästi on. Tulen ja jään laulu on Tolkienin ohella sellainen kirjasaaga, jonka jokaisen niteen haluaisin omaan hyllyyn omaan omistukseeni, ja kieltämättä harmittaa, että nimenomaan Suomessa ei näitä käännöksiä saada pihalle. Tietysti taustalla voi olla täysin luonnollisia ja ymmärrettäviä syitä, mutta tällaisissakin tilanteissa olisi jokaisen osapuolen kannalta paras, että edes jonkinlaista tiedotusta tilanteesta annettaisiin. Sama pätee myös Martinin itseensä. Valitettavasti alan itse kääntymään jo siihen uskoon, että Talven tuulet saadaan ehkä ensi vuonna julkaistuksi, mutta viimeistä osaa ei koskaan... Varsinkin nyt tv-sarjan päättymisen jälkeen harmittaa todella paljon mikäli tv-sarja on lopulta se, joka saatiin kokonaisena ja johon on loppuviimeksi tyytyminen. Oli se toki hieno sarja, mutta kirjat ovat aina menneet tuhannen auringon voimalla niiden edelle ja suuttumus on valtava, jos pelkästään televisiossa nähdään kaikki viimeisten tuhansien sivujen tapahtumat.

11.07.2019 18:24 #526

KiLLPaTRiCK kirjoitti: ja nyt jo kaksi ilmestynyttä Martinin kirjaa ilman suomennosta, kun muualla maailmassa ne taisivat ilmestyä kauppoihin lähes välittömästi alkuperäisten jälkeen.

Itse asiassa kääntämättömiä on kolme, jos maailmankirja The World of Ice and Fire lasketaan mukaan. Teoksen kyllä varsinaisesti kirjoittivat Elio M. García ja Linda Antonsson, joille Martin antoi materiaalin. Mutta on kirjassa myös puhtaasti GRRM:n kirjoittamia osuuksia, kuten Aegon I:n Westerosin valloituksesta kertova luku, joka otettiin lähes samassa muodossa Fire & Bloodiin.

Kysyin muutama vuosi sitten Kirjavalta TWoIaF:n suomentamisesta, ja sain suoran vastauksen, että kirjaa ei aiota kääntää. Sinänsä ymmärrän päätöksen, koska tämä ison formaatin teos ei ole kaunokirja. Värikuvitusta on lähes joka aukeamalla, joten kirjan julkaisu voi tulla kalliiksi kustantamolle, jos myynti ei ole riittävän hyvää. Maailmankirja on kyllä käännetty useille kielille, kuten ruotsiksi. Ja teoksessa on erittäin kiinnostavaa materiaalia, jota ei muualta löydy. Targaryenien historiasta kertovat luvut ovat kieltämättä turhia, kunhan Fire & Bloodin jatko-osa on julkaistu.

Appet kirjoitti: Valitettavasti alan itse kääntymään jo siihen uskoon, että Talven tuulet saadaan ehkä ensi vuonna julkaistuksi, mutta viimeistä osaa ei koskaan... Varsinkin nyt tv-sarjan päättymisen jälkeen harmittaa todella paljon mikäli tv-sarja on lopulta se, joka saatiin kokonaisena ja johon on loppuviimeksi tyytyminen. Oli se toki hieno sarja, mutta kirjat ovat aina menneet tuhannen auringon voimalla niiden edelle ja suuttumus on valtava, jos pelkästään televisiossa nähdään kaikki viimeisten tuhansien sivujen tapahtumat.

Minä luotan vahvasti siihen, Martin saa kirjasarjan valmiiksi. Sekä Fire & Bloodin jälkimmäisen puoliskon, jota odotan myös kovasti. Ja lisää Dunk & Egg -tarinoita. Mutta voin hyvin olla väärässä...

Pahimman tapahtuessa uskon, että A Dream of Spring julkaistaan toisen kirjailijan viimeistelemänä. Missään tapauksessa en aio katsoa tarinaa loppuun oheistuote-telkkasarjan kautta. Aloitin Tulen ja jään laulun lukemisen romaaneina kesällä 2002, ja tässä muodossa koen myös päätöksen.

Huomasin vasta nyt, että Tor.com julkisti joulukuussa kiinnostavan artikkelin, jossa pohditaan vastauksia Fire & Bloodissa auki jääneisiin mysteereihin. Linkkiä ei kannata avata, jos teos on vielä lukematta. Aiemmin sivusto väitti arvostelussaan, että F&B on paras Tulen ja jään laulu -kirja sitten Miekkamyrskyn. Tästä olen eri mieltä.

Viimeksi muokattu: 11.07.2019 19:22 : Jussi. Syy: Korjasin kirjoitusvirheen.

14.07.2019 14:51 #527

On pitkä aika, kun olemme viimeksi saaneet kunnon salaliittoteorian siitä, että The Winds of Winterin julkaisupäivä on jo selvillä. Joten päätin laatia sellaisen... Tämä on täysin itse keksimäni, en ole lukenut muualta. Teoriani on, että TWoW julkaistaan tämän vuoden lopulla. Perustan väitteeni kahteen asiaan. Siihen, että Martinin amerikkalaiskustantajan Bantamin sivustolle ilmaantui äsken yhteenveto Fire & Bloodin saamista myönteisistä arvosteluista ("Praise"). Ja siihen, että viime marraskuussa kovakantisena julkaistun F&B:n pokkariversion ilmestymispäivänmäärää ei löydy mistään.

Amerikkalaiskustantamoilla on tapana, että kun kirjasta julkaistaan pokkarilaitos, kerätään ensimmäisille sivuille pitkä lista lainauksia kehuvista arvioista. Ilmeisesti tällä yritetään vakuuttaa mahdollinen ostaja, joka selaa pokkaria kaupassa. Tuo Bantamin/Penguin Random Housen tietokantaan ilmaantunut listaus vaikuttaa juuri sellaiselta. Eli kustantamo on tehnyt valmiiksi tällaisen F&B:n pokkaria varten, ja laittoi sen myös sivustolleen. Ei siis mitään outoa.

Mutta hämmennys syntyy siitä, että Fire & Bloodin pokkarin julkaisuajasta ei ole minkäänlaista tietoa. Bantam-kustantamon julkaisuohjelma on selvillä ensi huhtikuulle asti, eikä F&B-pokkaria ole mukana. Miksi arvostelu-yhteenveto on sitten ilmaantunut tietokantaan?

Teoriani on, että pokkari ilmestyy loppusyksystä, vähän ennen Windsin julkaisua. Amerikassa on peruskäytäntönä, että kun kirjailijalta ilmestyy uusi teos, julkaistaan edellinen samoihin aikoihin pokkarina, vaikka kuukautta aiemmin. Edellisen kirjan pokkari toimii markkinointina uudelle kovakantiselle, ja pokkarista löytyy usein näyteluku seuraavasta kirjasta. Koska Windsin julkaisupäivä on yhä salaisuus, niin samoin on siihen kytkeytyvä Fire & Bloodin pokkarilaitos. Molemmat päivänmäärät paljastetaan lähiaikoina.

On tietenkin mahdollista, että F&B:n pokkarilaitos on päätetty julkaista Amerikassa vasta kaukana tulevaisuudessa, ja kehulainausten kokoelma on ihan muista syistä ilmaantunut kustantajan tietokantaan. Esimerkiksi A Dance with Dragons julkaistiin Yhdysvalloissa pokkarina vasta loka-marraskuun vaihteessa 2013, kaksi vuotta ja kolme kuukautta kovakantisen jälkeen. Pokkarin piti ilmestyä huomattavasi aiemmin, keväällä 2012, mutta sen julkaisua lykättiin monta kertaa. Syynä oli se, että ADwD myi hämmästyttävän hyvin kovakantisena. Niin pitkään kuin kovakantinen kävi kaupaksi, ei ollut syytä tuoda pehmeäkantista versiota myyntiin. Kustantajat saavat enemmän rahaa kovakantisista kuin pokkareista.

Mutta tämä päättely sortuu siihen, että brittikustantaja HarperVoyager ei ole myöskään antanut minkäänlaista ilmestymispäivää Fire & Bloodin pokkarilaitokselle. Kustantamon julkaisuohjelma on selvillä syyskuulle 2020 asti. Britanniassa ei harrasteta sitä, että pokkarin julkaisua lykätään suosituillakaan teoksilla kauas eteenpäin. Esimerkiksi A Dance with Dragons ilmestyi HarperVoyagerilta pokkarina maaliskuussa 2012, vain kahdeksan kuukautta kovakantisen jälkeen. En keksi muuta selitystä brittipokkarin puuttumiseen Amazon.co.uk:sta ja kustantamon tietokannasta kuin sen, että Britanniassakin F&B:n pokkari on kytkyssä Windsin julkaisuun.

Kirjoitin "teorian" huumorimielessä. Siihen, että TWoW julkaistaan tämän vuoden aikana, on häviävän pieni mahdollisuus. Martinin pitäisi saada teos valmiiksi syyskuussa, jotta se ehtisi ilmestyä joulukuussa. Itse uskon ensi vuoteen. Mutta se on varma asia, että Fire & Blood tullaan julkaisemaan pokkarina niin USAssa kuin Britanniassakin. Kirja on ollut valtava bestselleri, ja löytää pokkariversiona uuden yleisön.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Zarniwoop, Appet

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
14.07.2019 17:02 #528

Salaliittoteoriat piristävät silloin tällöin. Lisään tähän, että Martin on enimmäkseen matkoilla elokuun, joten editoijien pitäisi olla kohtalaisen kiireisiä tässä vaiheessa kokonaisuuden kanssa. Tarkkailin somessa Johnsonia ja Groellia, ja sain vaikutelman, että jälkimmäinen keskittyy tällä hetkellä Lynchin kirjaan ja Johnson brexitiin. Saatan olla väärässäkin.

Itseasiassa toivon, jos Martin saisikin teoksensa tänä syksynä valmiiksi, että siihen käytettäisiin hieman enemmän aikaa editointiin kuin edellisessä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

15.07.2019 01:13 #529

Minä pidän yhä kiinni ennustuksestani, että Winds valmistuu tämän vuoden aikana, vaikken usko julkaisuun 2019.

Kiitos Lynch-tiedosta. Hyvä juttu, että uuden kirjan editointi on käynnissä. Milloinkohan saamme The Thorn of Emberlainin julkaisupäivän?

Täysi hiljaisuus Fire & Bloodin pokkariversiosta saattaa liittyä kirjan kuvitukseen. 700-sivuisessa teoksessa on noin 80 mustavalkokuvaa, minkä vuoksi amerikkalaiskustantamo on ehkä päättänyt jättää pokkarin toistaiseksi julkaisematta. Niin ikään kuvitettu A Knight of the Seven Kingdoms ei ole vieläkään ilmestynyt Yhdysvalloissa pokkarina, vaikka se julkaistiin kovakantisena jo lokakuussa 2015. Toki tämän kirjan mustavalkokuvitus on kattavampaa kuin F&B:ssä, sillä kuvia löytyy melkein jokaiselta aukeamalta.

Britanniassa AKotSK kyllä ilmestyi pokkarina, mutta vasta kesäkuussa 2017. Kuvitus on mukana. Tästä voinee päätellä aikataulun: brittikustantaja julkaisee F&B:n pokkarin ensi vuoden heinäkuussa. Tai sitten ei...

Uusin jäsen: Serafia Alho