George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
05.10.2019 15:47 #541

Ei nyt enää spekuloida Kirjavan tilannetta eikä niin, että menee haukkumiseksi. Toimijat ovat ihmisiä, eikä ketään kannata arvostella kovin sanoin ulkopuolelta tuntematta tilannetta eikä ihmisiltä vaadita selvityksiä ja paljastuksia. Martinillakaan ei ole velvollisuuksia lukijoilleen, vrt. Neil Gaimanin vanha kirjoitus .

Pienkustantamo on alusta asti tehnyt parhaansa ja sillä on oikeus omiin sopimuksiinsa. Tässä keskustelussa on ollut puhetta kahdesta suomentamattomasta teoksesta, jotka eivät ole varsinaista sarjaa vaan liitännäisiä. Näiden saattamiseksi suomeksi on tehty se mitä voidaan ja suurin osa maailman kirjoista jää aina vaille suomennosta. Ei ole varmuutta, että kirjailijan tunnettuudesta huolimatta jokin suurempi kustantaja suomentaisi kahta romaanisarjan oheiskirjaa. Fire & Bloodin vastaanottokaan ei ole ollut yksinomaan myönteinen. Yli 700-sivuisen kirjan kustantaminen on taloudellinen riski, käännöskuluista puhumattakaan. Ruotsiksi Eld & Blod on saatavilla, mutta Suomi on vielä pienempi markkina-alue ja kirjamyynnin trendi on ollut vuosia laskeva. Kotimaista toimijaa kannattaa arvostaa, alalla ei rikastu. Nyt on suomennettu keskeinen sarja ja saatavilla on pehmeäkantista, kovakantista, sähkökirjaa ja äänikirjaa.

Viimeksi muokattu: 05.10.2019 15:49 : Thialfi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, HourglassEyes

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
06.10.2019 03:32 #542

En varmaan ole mistään erimieltä Thialfin kanssa. Suorastaan toivoisin Niinistön antavan jonkinlaisen prenikan Jalavan johdolle fantasian edistämisestä.

Mutta, lainatakseni Eddie Murphya: "What have you done for me lately?"

Ehkä se on kuten Gaimanin kirjoituksessa, että ei kustantajallakaan ole mitään velvoituksia lukijoita kohtaan.

Mutta mielestäni on erikoista, että tällä lukijoiden sivustoilla ollaan näin paljon kustantajan puolella?

Viimeksi muokattu: 06.10.2019 03:35 : KiLLPaTRiCK.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
06.10.2019 11:08 #543

Onko tässä kyse jonkinlaisen puolen valitsemisesta? Voimmeko me voittaa jonkinlaisen sodan haukkumalla täällä kustantajia, etenkin pienkustantajia, jotka tasapainoilevat elannon tienaamisen ja oman jaksamisen välillä? Piirit ovat Suomessa pienet, ja haluaisin ajatella, että me olemme kaikki kirjallisuuden puolella.

Kirjava esimerkiksi perustettiin suomentamaan ja julkaisemaan sellaisia keskeisiksi ja tärkeiksi katsottuja kirjailijoita, joihin mikään iso kustantamo ei ollut halunnut tarttua. Kirjavan ansiosta näitä saatiin suomeksi jo silloin kun saatiin. Se, että isot kustantamot saattaisivat nykyään olla toista mieltä esimerkiksi Martinista, on sitten toinen tarina. Näin isoiksi kasvaneisiin nimiin tarttuminen on varmasti ollut Kirjavalle sekä siunaus että kirous, ja seurauksia ei voinut aavistaa etukäteen.

Jos suomennosten viipyminen ahdistaa tosi pahasti, on lopulta hedelmällisempää harjoituttaa omaa englannintaitoa kuin hirttäytyä käännösvaatimuksiin, koska kaikkea kivaa ei tosiaan tulla koskaan kääntämään ja pahimmillaan kääntämisiä joudutaan jättämään kesken. Minulta meni turhauttavan monta vuotta päästä siihen pisteeseen, että pystyn lukemaan haluamiani kirjoja englanniksi, mutta nyt se viimein alkaa sujua ja kääntämättä jättämisen ahdistus on helpottanut. (Ei tosin vielä Hobbin kohdalla, koska hänen sanastonsa on edelleen aivan liian monipuolista minulle, joten Liveship Traders -sarjan kääntämistä toivovassa kelkassa tulen yhä roikkumaan. Nyt on kuitenkin jo jotain toiveita siitä, että jonakin päivänä pystyn sen alkukielellä lukemaan.)

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, Freyja, Astorethein, Taru Väyrynen

06.10.2019 12:12 #544

Thialfi kirjoitti: Fire & Bloodin vastaanottokaan ei ole ollut yksinomaan myönteinen.

Hyvä, että otit tämän esiin. Minun viestieni perusteella on varmaan saanut kuvan, että jokainen arvostelija piti kirjasta. Näin ei todellakaan tapahtunut. Ja eivät kaikki tavalliset lukijatkaan Fire & Bloodista tykänneet. Esimerkiksi Amazon.comissa kirjalle on annettu eniten viiden tähden arvioita, mutta toiseksi eniten yhden tähden. Minua ei ollenkaan ihmetytä, jos Tulen ja jään laulun fani pettyy pahasti F&B:iin. Kirjoitustyyli on aivan erilainen, ja teos ei oikeastaan ole kaunokirjallisuutta vaan kuvitteellista historiankirjoitusta. Normaalisti Martin kerää julkaisuillaan kasan palkintoehdokkuuksia, mutta Fire & Bloodin ainoa saavutus oli neljäs tila parhaan kokoelman Locus-palkintoäänestyksessä. Esimerkiksi Hugo-finalisteihin kirjalla ei ollut asiaa.

Joka tapauksessa F&B on myynyt erittäin hyvin ja käännetty lukuisille kielille. Olen täysin varma, että jos Martinilla olisi Suomessa iso kustantamo, niin kirja olisi ilmestynyt suomennoksena viime vuoden lopulla muiden Pohjoismaiden tapaan. Ja olen myös varma, että käännös olisi käynyt kaupaksi. Minä pidän Tulesta ja verestä enemmän kuin A Knight of the Seven Kingdomsista, vaikka kolmen Dunk & Egg -tarinan kokoelma onkin "normaalia" kaunokirjallisuutta ja kirjoitettu samalla tyylillä kuin Tulen ja jään laulun varsinaiset osat.

Ainoa tietoni Kirjavan suhtautumisesta Fire & Bloodin on se sähköpostivastaus viime marraskuulta. Viestin mukaan kustantamo haluaisi suomentaa teoksen, mutta neuvottelut asiasta olivat kesken.

Viimeksi muokattu: 06.10.2019 13:19 : Jussi. Syy: Korjasin kirjoitusvirheen

06.10.2019 14:28 #545

Ajattelin lukea tuon Fire & Bloodin sitten kun Martin kirjoittaa siihen päätöksen. Ehkä silloin on jo suomennos ensimmäisestä, mutta jos ei, niin sitten luen englanniksi. Tietysti, jos Fire & Bloodista on tulossa TV-sarja niin sitten kirja pitää lukea ennen sarjan katsomista.

Tuosta englanniksi lukemisesta sen verran, että se ei tuota minulle vaikeuksia. Aika monta kesken jäänyttä sarjaa olen lukenut loppuun enkuksi. (Ajan Pyörä, Varjojen Marssi ja Martiniltakin tuo A Dance with Dragons) Eli ei se kenkä siitä purista.

Ja en tiennyt olevamme sodassa. Ei kai nyt siitä ole kysymys vaan ihan vastauksista. Kaikki me olemme kirjallisuuden puolella. Jos saisimme rehellisen arvion miten/mitä kirjava aikoo tulevaisuudessa tehdä. Tämä varmaan auttaisi meitä kaikkia? Esim. "emme julkaise enää mitään"
-> minä tilaan samalla sekunnilla Fire & Bloodin, A Knight of Seven Kingdomsin ja Last Argument of Kingsin Adlibriksesta.
Jos taas joskus ilmestyvät suomeksi, voin hyvin sitä odotella ja ostaa kirjat vasta sitten ja tukea Kirjavaa. Eikö?

Enkä ahdistustani asian suhteen selittää se, että olen myös keräilijä. Keräilijä haluaa kokoelmansa täydelliseksi. (mitä se ei tietysti koskaan tule olemaan) Haluan nuo kirjat hyllyyni entisten viereen, missä on jo toista kymmentä hyllymetriä SciFiä ja Fantasiaa suomeksi ja englanniksi nuo muutama sarjan lopetus.

Viimeksi muokattu: 06.10.2019 14:40 : KiLLPaTRiCK.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Zarniwoop

07.10.2019 11:56 #546

Kirjava osallistuu kohta alkaville Helsingin Kirjamessuille. Joku messuilla vieraileva voi kysyä kustantamon edustajalta seuraavien julkaisujen tilanteesta. Itse ajattelin lähettää sähköpostia marraskuussa, jos sitä ennen ei saada mitään tietoa.

Jatketaan vielä keskustelua aiheesta iso kustantamo vs. pienkustantamo... En ole koskaan nähnyt Kirjavan kirjoja myynnissä Prisman, Citymarketin tai Sokoksen kirjaosastoilla – ainoastaan oikeissa kirjakaupoissa. Jos Martinilla olisi meillä iso kustantamo, olisivat suomennokset laajemmin tarjolla, myös ns. marketmyynnissä. Prismojen kirjaosastot ovat kohtalaisen isoja, ja varmasti monet tekevät niistä heräteostoksia. Prismoissa on tarjolla ainakin Otavalta Robin Hobbin Narria ja Näkijää sekä Conn Igguldenin Suolan valtakuntaa.

Thialfi kirjoitti: Nyt on suomennettu keskeinen sarja ja saatavilla on pehmeäkantista, kovakantista, sähkökirjaa ja äänikirjaa.

Hyvä pointti. Lisäksi Kirjavan kovakantiset versiot ovat mustavalkokuvitettuja suomalaiselta taiteilijalta hankituilla piirroksilla – pidän erittäin epätodennäköisenä, että iso kustantaja olisi meillä julkaissut tällaisia laitoksia. Listaamistasi eri versioista puuttuu yksi: normaali pokkari. Minusta olisi hienoa nähdä Tulen ja jään laulun suomennoksia myynnissä pokkarihyllyssä, vaikken sellaisia omaksi haluakaan. Pokkareilla voisi laajentaa käännösten lukijakuntaa, ja hintakin olisi halvempi. Jotkut ihmiset haluavat lukea kirjansa juuri tässä formaatissa. Mutta eivät ne Kirjavan nidotut laitokset mitenkään kalliita ole. Adlibris myy Valtaistuinpeliä noin 17 eurolla, ja toimitus on ilmainen.

Toisaalta ison kustantajan julkaisemissa pokkareissa olisi varmasti tv-sarjakansikuvat, ja kirjojen etukansissa lukisi suurin kirjaimin "Game of Thrones". Olen Kirjavalle todella kiitollinen siitä, ettei se ole lähtenyt mukaan tällaiseen. Siitä lähtien, kun tv-sarja nousi ilmiöksi, on kustantamo ottanut paljon uusia painoksia Tulen ja jään laulun osista (ja julkaissut Lohikäärmetanssin). Mutta kannet on pidetty samanlaisina kuin ensimmäisissä painoksissa, eikä minkäänlaisia tv-sarjamainoksia ole liitetty mukaan. Lohikäärmetansseissakin on vain takakannessa kirjailijaesittelyn lopussa maininta Game of Thronesista.

Freyja kirjoitti: Selailin tänään Storytelin äänikirjavalikoimaa ja huomasin, että kaikki suomennetut Tulen ja jään laulu -sarjan osat on julkaistu äänikirjoina Lohikäärmetanssia myöten. Lukijana Jukka Pitkänen. Jossain vaiheessa kustantaja mainitsi suunnitelmista äänikirjoista, mutta koskapa niitä ei ole näkynyt myynnissä, niin oletin etteivät ole vielä ilmestyneet. Kaikki muu tieto niistä on mennyt ohi. Julkaisuvuodeksi on merkitty 2016.

Huomasin, että äänikirjat ovat tarjolla Adlibriksessa. Kaikki on jaettu kolmeen osaan, ja kustantajaksi on merkitty Storyside. Jokaisen äänikirjan julkaisuaika on elokuu 2019. Valtaistuinpeli, osa 1 on tällä hetkellä Storysiden myydyin äänikirja Adlibriksessa.

13.10.2019 17:14 #547

Kuuntelin Martinin tuoreen haastattelun. Kohdasta 32.48 lähtien hän puhuu Tulen ja jään laulun saamisesta valmiiksi. "It's very important for me to finish A Song of Ice and Fire." Martin sanoo, ettei halua sarjasta tulevan hänen oma The Mystery of Edwin Drood (Charles Dickensiltä kuoleman johdosta kesken jäänyt romaani, jonka loppuratkaisua lukijat vieläkin arvuuttelevat). "And I want to finish it strong". GRRM tahtoo, että tulevaisuudessa ihmiset ajattelevat valmista sarjaa kokonaisuudessaan tärkeänä työnä.

A Clash of Kingsin kuvitettu laitos ilmestyy 5. marraskuuta. Amerikkalaiskustantajan sivustolla pystyy katsomaan kirjan sisälle (klikkaamalla kohtaa "Look Inside" kansikuvan alapuolella). Näin voi lukea Bernard Cornwellin alkusanat ja tarkistaa Lauren K. Cannonin taidetta.

EDIT: Linkittämästäni haastattelusta on julkaistu lyhennetty tekstiversio. Tulen ja jään laulun valmistumista käsittelevä kohta lainauksena:

It's very important me to finish A Song of Ice and Fire. I want to finish it. I still have two more books to do, and I want to finish it strong. So people look at it and say, you know, this entire thing is an important work, not a half-finished or broken work. I know some of the more cynical people out there don't believe that, but it is true.

Viimeksi muokattu: 20.10.2019 14:01 : Jussi.

20.10.2019 14:17 #548

Kovakantinen Seitsemän kuningaskunnan ritari löytyy nyt osasta nettikirjakauppoja! Julkaisupäiväksi Suomalainen.comissa on merkitty 25. lokakuuta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Freyja, Eija, KiLLPaTRiCK, Nylkky

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
21.10.2019 19:18 #549

Kirjavan kotisivulla on Seitsemän kuningaskunnan ritarista myös pieni kansikuva.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

21.10.2019 20:56 #550

Kyynel tulee silmäkulmaan. Hienoin uutinen pitkään aikaan.

21.10.2019 21:00 #551

Kiitos tiedosta! Kannen tyyli on vastaava kuin Tulen ja jään laulun kovakantisissa kuvitetuissa laitoksissa. Pieni kansikuva näyttää minun silmiini Petri Hiltusen maalaamalta. Toivottavasti tämä ei tarkoita sitä, että Gary Giannin laaja kuvitus on korvattu Hiltusella. Se olisi valtaisa pettymys.

Ensi vuoden Tähtifantasia-palkinnosta muuten kilpailee kovia nimiä. Seitsemän kuningaskunnan ritari on varmaan ennakkosuosikki, mutta kunnon vastusta antavat Hobbin Salamurhaajan kohtalo, Tolkienin Gondolinin tuho sekä Gaimanin Pohjoisen mytologia. Ja Abercrombien Kuninkaiden viimeinen keino saattaa ilmestyä suomeksi loppuvuoden aikana.

24.10.2019 22:36 #552

Kuulin Pelit-foorumilta, että Seitsemän kuningaskunnan ritari oli tänään myynnissä Helsingin kirjamessuilla, joten merkitsin teoksen ilmestyneeksi. Saman viestin mukaan suomennoksessa ei ole ollenkaan kuvitusta. Ikävää, mutta ehkä Gary Giannin mustavalkokuvien mukaan ottaminen olisi tehnyt kokoelman painamisesta liian kallista. Kirjasta löytyy kansipaperi, ja mukana on myös punainen lukunauha. Suomennoksen tarkka pituus on 271 sivua.

Sitten kun Kuninkaiden viimeinen keino on saatu ulos, ollaan jännittävässä tilanteessa Kirjavan suhteen. Ei ole tiedossa, mikä kustantamon seuraava käännös on. Ainoa tuleva julkaisu, josta on kerrottu, on Lohikäärmetanssin kovakantinen kuvitettu laitos. Appet raportoi ketjussa toukokuussa saaneensa Kirjavalta vastauksen, että tällainen on tulossa. Tietenkin jos kustannussopimus on saatu aikaan Martinin Fire & Bloodista, niin sen kääntäminen saattaa olla jo menossa.

Jos rupeaa spekuloimaan, niin mahdollinen uusi julkaisu voisi olla Patrick Rothfussin Kuninkaansurmaajan kronikka -aiheinen pienoisromaani The Slow Regard of Silent Things viiden vuoden takaa. Ja minusta olisi upeaa saada suomeksi Joe Abercrombien kolme seuraavaa Ensimmäinen laki -romaania: Best Served Cold, The Heroes & Red Country.

Kunhan The Winds of Winter ilmestyy, sen kääntämisen luulisi alkavan välittömästi. Ja Rothfuss varmaan saa joskus valmiiksi trilogiansa päätösosan, ja Kirjava julkaisee sen.

EDIT: Seitsemän kuningaskunnan ritarin kolmen pienoisromaanin nimet ovat suomeksi:

Puskaritari
Valan vannonut miekkamies
Mysteeriritari

Viimeksi muokattu: 24.10.2019 23:48 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KiLLPaTRiCK

25.10.2019 13:17 #553

Ihan sama mitä julkaisevat. Ostan nanosekunnissa.
Nyt suorastaan kihisen sohvalla. Pitääkö tästä lähteä kirjamesuille ja ostaa Seitsemän kuningaskunnan ritari?
Hobb on kesken, mutta Martinin takia voisi kulkea lumimyrskyssä ilman takkia.

Hienoa, jos Lohikäärmetanssista on tulossa kovakantinen painos. Itse odotan sitä yhtä innokkaasti kuin uusia suomennoksia.

28.10.2019 10:12 #554

Adlibris väittää nyt toimittavansa Seitsemän kuningaskunnan ritarin 1-3 arkipäivässä. Hinta on noin 30 euroa. Milloinkohan kirjan takakansiteksti paljastetaan, jotta sen voisi kopioida Risingin tietokantaan? Kansikuvakin olisi kiva saada suurempana.

Virallisten Tulen ja jään laulu -seinäkalenterien julkaisu jatkuu – vuoden 2021 kalenteri saapuu kauppoihin ensi heinäkuussa. Kuvat on tällä kertaa maalannut Sam Hogg. Esittely:

Acclaimed artist Sam Hogg gives us her vision of George R. R. Martin’s epic series, the inspiration for HBO’s Game of Thrones, in a calendar featuring twelve never-before-seen views of Westeros and beyond.

Returning to the roots of the series–the iconic characters and scenes–Sam Hogg brings to life her vision of not only our favorite moments and people, but also a few all-new faces and settings. And, as an added bonus, this calendar now contains images not only from the Song of Ice and Fire series, but also from the recently published Targaryen history, Fire & Blood, as well!

Kuten tekstistä näkee, esittää osa maalauksista kohtauksia Fire & Bloodista. Ehkä vuoden 2022 kalenterista löytyy jo The Winds of Winter -aiheista taidetta...

EDIT: Myös Suomalainen.com ja Booky.fi toimittavat nyt Seitsemän kuningaskunnan ritarin. Bookyssa hinta on vastaava kuin Adlibriksessa, ja sieltä näkee kirjan kansikuvan isokokoisena:

Viimeksi muokattu: 28.10.2019 11:54 : Jussi.

28.10.2019 12:43 #555

Iso kiitos taas kerran Jussille.
Lähti tilaukseen Adlibriksestä. Ehdin jo monena päivänä käydä tarkistamassa joko olisi tullut tilattavaksi.
Olivat 16.10. Adliblikseltä lähettäneet minulle 10€ lahjakortin. Mitään hajua, miksi sellaisen olen ansainnut, ei viestissä ollut. Lahjakortti oli syy miksen käynyt heti kirjamessuilla hakemassa Seitsemän kuningaskunnan ritareita. Nyt hinnaksi tuli 20,90€

29.10.2019 13:11 #556

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Iso kiitos taas kerran Jussille.

Nopeaa toimintaa adlibriksellä. Tänään oli postitettu. Kohta pääsee hypistelemään uutta suomennosta.

30.10.2019 11:01 #557

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Olivat 16.10. Adliblikseltä lähettäneet minulle 10€ lahjakortin. Mitään hajua, miksi sellaisen olen ansainnut, ei viestissä ollut.

Epäreilua! Miksei minulle tullut tällaista... Olen Adlibriksen uskollinen asiakas.

Suomalaisen verkkokaupasta näkee, että Seitsemän kuningaskunnan ritari on nyt hyllyssä lähes kaikissa firman myymälöissä. Mutta ei Joensuussa. Jos kirja olisi paikallisessa Suomalaisessa, kävisin ottamassa valokuvan juonikuvauksesta ja kopioisin sen Risingin tietokantaan. Ja olisihan suomennosta kiva päästä selailemaan. Näkisi esimerkiksi sen, miten Egg-nimi on käännetty.

Tässä ketjussa ei pitäisi puhua tv-sarjoista. Mutta kerrotaan kuitenkin se, että HBO on virallisesti tilannut House of the Dragonin, joka pohjautuu Fire & Bloodiin. Ensimmäisen kauden pituus on kymmenen jaksoa, ja George Martin toimii yhtenä "executive producereista".

HBO GIVES SERIES ORDER TO HOUSE OF THE DRAGON, CO-CREATED BY RYAN CONDAL AND GEORGE R.R. MARTIN; RYAN CONDAL AND MIGUEL SAPOCHNIK TO PARTNER AS SHOWRUNNERS

Miguel Sapochnik Will Direct Pilot And Additional Episodes; Ryan Condal, George R. R. Martin, Miguel Sapochnik And Vince Gerardis Executive Produce

LOS ANGELES, October 29, 2019 – HBO has given a 10-episode, straight-to-series order to HOUSE OF THE DRAGON, a “Game of Thrones” prequel co-created by George R.R. Martin and Ryan Condal. Miguel Sapochnik and Ryan Condal will partner as showrunners and will also serve as executive producers along with George R.R. Martin and Vince Gerardis, it was just announced at WarnerMedia Day by Casey Bloys, president, HBO Programming.

Based on George R.R. Martin’s Fire & Blood, the series, which is set 300 years before the events of “Game of Thrones,” tells the story of House Targaryen. Miguel Sapochnik will direct the pilot and additional episodes. Condal and Sapochnik will partner as showrunners on the series, which will be written by Condal.

“The ‘Game of Thrones’ universe is so rich with stories,” says Casey Bloys, president, HBO programming. “We look forward to exploring the origins of House Targaryen and the earlier days of Westeros along with Miguel, Ryan and George.”

HOUSE OF THE DRAGON marks Sapochnik’s first project as part of an HBO overall deal where he will develop and produce content for both HBO and HBO Max.

Minä olen kiinnostunut, ja aion katsoa House of the Dragonia, kunhan se joskus saapuu HBO:lle. Aiempi prequel-sarja, joka tunnettiin epävirallisella nimellä The Long Night, on nyt kuollut, vaikka sen pilottijakso ehdittiin kuvata.

Olen ketjussa pohtinut sitä, milloin Fire & Bloodista julkaistaan pokkarilaitos. Luulisi, että viimeistään House of the Dragonin alkaessa, ja tv-sarjakannella. Toivottavasti kirja saadaan suomeksi, sillä tv-sarjasovitus lisää suuren yleisön kiinnostusta Tuleen ja vereen.

Viimeksi muokattu: 30.10.2019 11:27 : Jussi.

30.10.2019 12:03 #558

Mutta, sitten tässä taas käy niin, että TV-sarja menee pidemmälle kuin Martin on kirjoittanut!

Freyja
30.10.2019 12:09 #559

Kävin ostamassa Seitsemän kuningaskunnan ritarin. Kansikuva on Petri Hiltusen, mutta muuta kuvitusta ei ole. Egg on Egg.

Sivulieveteksti:

Takakansiteksti:
"Jos ottaisit minut mukaasi, voisin olla aseenkantajasi."
"En kaipaa aseenkantajaa."
"Jokainen ritari tarvitsee aseenkantajan. Näytät siltä, että kaipaat sellaista enemmän kuin useimmat."
"Ja minusta sinä näytät siltä kuin kaipaisit korvatillikkaa."

Kolme George R. R. Martinin kertomusta Tulen ja jään laulu -sarjan maisemissa aikana, jolloin ritarius oli arvossaan.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 30.10.2019 13:05 : Freyja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, Taru Väyrynen

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
30.10.2019 19:57 #560

Onko jokun saanut Suomalaisen kautta tuon Seitsemän Kuningaskunnan Ritarin?

Ennakkotilasin kirjan ja yhä odottelen postia.

Race like first!
Train like second!