• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 2 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 108 päivää sitten)
× Keskustelua George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu -kirjasarjasta ja siitä tehdystä tv-sarjasta - Game of Thrones.

George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

10.01.2014 02:41 #61 : Sushukka
Jumaleissön. :D "Aikaisintaan ensikuussa" lienee Kirjavan tuntien tarkoittavan "hyvällä tuurilla Juhannukseksi". Pian alan veikkailla, että Martin saa Windsin ulos ennen kuin Kirjava Dancen suomennoksen... No, saavatpahan ainakin luotua sen aidon GRRM -kokemuksen!

Pahoittelen asennettani, mutta vitsikkyyttähän tämä jo lähentelee. :D

• Mab hahmo
  • Mab
10.01.2014 10:05 #62 : Mab

Sushukka kirjoitti: Pian alan veikkailla, että Martin saa Windsin ulos ennen kuin Kirjava Dancen suomennoksen...

Heh, eipä nyt liioitella kuitenkaan! :D Joskin eittämättä tilanteesta tulee mieleen tunnettu pohdinta etanan ja kilpikonnan kilpajuoksusta...

Ei asenteessasi nähdäkseni mitään moittimista ole. Elämästähän selviää paremmin, jos osaa nähdä asioiden hauskat puolet. :)

• donroitteri hahmo Kirjoittaja
  • donroitteri
    Mekaanikko
10.01.2014 18:09 #63 : donroitteri
Olisihan se melkoista jos Winds tulis Martinilta ulos ennenkuin L-tanssi ilmestyisi. Itse ihmettelen että kun kirjaa on niin monta kertaa luvattu niin olisiko se missään vaiheessa ollut edes realistista koska, kirja luvattiin jo viime talveksi niin miten he olisivat onnistuneet sen talveksi saamaan valmiiksi jos kirja ei vuotta myöhemmin ole tullut?

10.01.2014 22:05 #64 : Jussi
Missasin marraskuussa julkaistun artikkelin , jossa Martin antaa vinkkejä fantasian kirjoittamiseen. Kiinnostava kohta:

Juggling lots of characters takes skill — and luck

I do sometimes wonder if it will be possible to tie up all the loose threads in my saga. I have nightmares when I think about wrapping everything up in the last two books. I think I can do it, but we’ll see when I get to the end. Sometimes these damn characters have a mind of their own and refuse to do what I want them to do. I guess we’ll know if it all comes together in another decade or so!

• Gesicht hahmo
  • Gesicht
    Kaartilainen
11.01.2014 16:52 #65 : Gesicht
Robin Hobbin Näkijän tarun aloitettua fantasia-kirjallisuus innnostukseni, kysyin sarjaa suositelleelta tutulta lisää vinkkejä, ja hän mainitsi Tulen ja Jään laulun. Sittemmin sarjasta on tullut ehdoton suosikkini, kaikki sarjan kirjat lukeneena odottelen uutta osaa innolla. Tv-sarja on myös ihan hyvä, muttei vedä vertoja kirjoille millään.

"If I'm an angel, what does that make you?"

13.01.2014 02:03 - 14.01.2014 01:47 #66 : Jussi
En tiedä, onko tähän muutama päivä sitten ilmestyneeseen uutiseen luottaminen. Sen mukaan Martin on kertonut, että hänellä on yli tuhat käsikirjoitussivua valmiina The Winds of Winteriä.

Martin said that he already has a manuscript containing more than a thousand pages but that's about as far as he goes when it comes to revealing how far along he is in the book "Winds of Winter".

A Dance with Dragonsin pituus oli 1510 käsikirjoitussivua (lopun henkilöluettelo ei sisälly lukuun).

EDIT: Martin kiisti sanoneensa tällaista.

I never said any such thing.

Viimeksi muokattu: 14.01.2014 01:47 Jussi.

24.01.2014 01:58 #67 : Jussi

Seriously, I think it is supposed to come out in July 2014. The month before The Fool's Assassin.

I am just sure that everyone will have spent their pocket money on George's book and will have nothing left to buy mine . . . .

24.01.2014 02:34 #68 : Sushukka

Jussi kirjoitti: Robin Hobb vastaili eilen kysymyksiin Redditissä. Eräs lukija tiedusteli , milloin Martinin The Winds of Winter ilmestyy. Hobb vastasi, että hänen tietääkseen heinäkuussa.

Hoh, saas nähdä, osuuko tuo heittoni kohdilleen, että tWoW ehtisi ulos ennen Dancen suomennosta. :lol:

Vakavissaan, en kyllä osaa uskoa tuohon arvioon. Mukava yllätys se kyllä olisi. Mutta viisaampaa ollakin hissukseen kirjan etenemisen suhteen ja ennemmin yllättää fanit positiivisesti, kuin alituiseen tuottaa pettymyksiä ja joutua vastailemaan kärsimättömään kritiikkiin.

• Mab hahmo
  • Mab
24.01.2014 10:01 #69 : Mab
^ Martin on ilmiselvästi ottanut opikseen Dancen julkaisuajankohdan sotkuista. Mutta en minäkään jaksaisi uskoa, että Winds tulisi noin nopeasti ulos. En tällä kertaa ole seurannut niin aktiivisesti juoruja kuin joskus aiemmin, mutta vähän liian hiljaista tuntuu siihen olleen. Joskin Robin Hobbin kommentti olisi aika outo, ellei hänellä olisi melko/hyvin varmaa tietoa asiasta.

Ja heinäkuu olisi tietysti hyvä ajankohta markkinoinnin kannalta, GoT:in neljäs tuotantokausi olisi vähän aikaa sitten esitetty ja yleinen into korkealla.

Mutta jos Winds tosiaan ehditään julkaisemaan ennen Dancen suomennosta, niin voit kyllä röyhistellä rintaasi asiaankuuluvasti :cool:

• Freyja hahmo
  • Freyja
24.01.2014 12:53 #70 : Freyja
Vaikeahan tuota on uskoa, että kirja olisi jo puolen vuoden kuluttua hyppysissä. Hobbilla ja Martinilla on tosin sama kustantaja ja kustannustoimittajakin, joten ei olisi ihme jos Hobb olisi kuullut aikataulu-uumoiluja Windsistä, joka varmaankin vaikuttaa julkaisusuunnitelmien laadintaan. Kyseessä täytyy kuitenkin olla joko täydellinen lipsahdus tai sovittu juttu, että Hobb menee paljastamaan asian. Spekulointi on mielenkiintoista.

Myös heinäkuussa (2011) ilmestynyt Dance sai virallisen julkaisupäivämäärän maaliskuussa ja Martin sai kirjan valmiiksi huhtikuussa, joten eiköhän tälläkin kertaa kuukauden tai kahden kuluttua (jos ei jo aiemminkin) tiedetä varmaksi ilmestyykö The Winds of Winter jo kesällä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

• VMN hahmo
  • VMN
24.01.2014 14:09 #71 : VMN
Itse mietin samaa, että lähes tarkoituksella on pitänyt lipsauttaa. Sen verran iso uutinen, ettei ei tuollaisia vahingossa kerrota (jos on totta). Toisaalta, mikä on parempaa luomaan julkisuutta kuin salakavala vihjailu? Nyt hypejuna käyntiin vähän kerralla.

Itselle ei niin iso uutinen, koska odotan suomennosta. Muutenkin niin paljon luettavaa, että mitä luultavammin Windsinkin tule lukemaan vasta suomeksi (sitten joskus kaukaisessa tulevaisuudessa).

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

24.01.2014 14:26 - 24.01.2014 15:04 #72 : Jussi
Hobbin uudella Fitz-trilogialla on tosiaan yhteinen kustantaja Martinin kanssa sekä Isossa-Britanniassa (HarperVoyager) että Yhdysvalloissa (Bantam/Del Rey). Jonkinlainen sisäpiiritieto voisi olla mahdollinen. Kustantamot miettivät erittäin tarkasti ilmestymispäivänmääriä, ja pienempiä julkaisuja siirretään pois isompien alta.

Martin on valinnut TWoW:iin sellaisen tiedotuslinjan, että kirjan etenemisestä kerrotaan ensimmäisen kerran vasta sen valmistuttua. Minusta kyseessä on oikea päätös, vaikka moni fani toivoo säännöllisiä blogipäivityksiä käsikirjoituksen sanamäärästä. Martin varmasti oppi ADwD:n kohdalla, että tällaisesta on vain haittaa.

KpopStarz uutisoi pari viikkoa sitten virheellisesti, että GRRM olisi sanonut seuraavaa kirjaa olevan valmiina yli tuhat käsikirjoitussivua. Nyt sama sivusto väittää , että Martinin mukaan kuudennen osan on tarkoitus ilmestyä tämän vuoden lopulla:

"Winds of Winter," according to George R.R. Martin, is scheduled to release late 2014 and so far there's no indication that the timeline will be pushed back.

Minulta ei enää löydy minkäänlaista luottamusta sivustoon.
Viimeksi muokattu: 24.01.2014 15:04 Jussi.

• Freyja hahmo
  • Freyja
24.01.2014 20:37 - 25.01.2014 10:08 #73 : Freyja
Hobbin ja Martinin kustannustoimittajan kommentti Twitterissä The Winds of Winterin ilmestymiseen:

Oh dear: wishful thinking. Yes, some confusion there. It's almost certainly years away!

Edit: Jane Johnson poisti aiemman twiittinsa, mutta vastasi myöhemmin aikataulukysymykseen:

Certainly not this year.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Viimeksi muokattu: 25.01.2014 10:08 Freyja.

• Annav hahmo
  • Annav
26.01.2014 04:01 #74 : Annav
Nyt sitten alkaa oikeesti v*******n tää kirjavan homma. Se että telvis sarja menee jo edellä. Ei voi olla totta! Se että kirjaa ollaan luvattu jo niin kauan! Harmi kun ei itellä englanti ole niin hyvä että osais suomentaa. Anteeksi jos joku pahoitti mielensä mutta turhattaa niin paljon että oli pakko purkautua.

• donroitteri hahmo Kirjoittaja
  • donroitteri
    Mekaanikko
26.01.2014 15:51 #75 : donroitteri
Joo kyllähän tää alkaa pikkuhiljaa oikeesti vituttaa.

27.01.2014 02:57 - 27.01.2014 03:01 #76 : Jussi

Freyja kirjoitti: Taitaa olla puolalaisen kustantajan saama tieto Windsin ilmestymisestä vuonna 2016 lähempänä totuutta sittenkin.

Toisaalta Martin sanoi lokakuun lopulla Australiassa, ettei ole huolissaan siitä, että tv-sarja saisi kirjat kiinni. The Winds of Winterin (ja A Dream of Springin) täytyy ilmestyä kohtalaisen nopeasti, jotta näin ei käy.

What, though, if the TV show catches up with him? Season four, dealing with the second half of book three, is being made. Martin is not worried: they still have two more published books to work with.

"As the show comes closer and closer, I need to go faster and faster," he admits. "I have told them [Benioff and Weiss] some of where I am going, so I think they know the ultimate destination, but I have to not allow them to catch me."

Martin myös sai viime vuonna valmiiksi tai jätti tauolle kaikki "sivuprojektinsa", jotta hän voi keskittyä täysillä Tulen ja jään lauluun. Ja nyt ei pitäisi olla vastaavia ongelmia kuin Korppien kesteissä (5 vuoden hyppäys täytyi perua ja aloittaa romaanin kirjoittaminen alusta) tai Lohikäärmetanssissa (Kesteistä yli jääneen materiaalin lähes täydellinen hylkäys sekä ns. Meereen-solmu).
Viimeksi muokattu: 27.01.2014 03:01 Jussi.

• Sini hahmo
  • Sini
27.01.2014 18:33 #77 : Sini

Annav kirjoitti: Se että telvis sarja menee jo edellä. Ei voi olla totta!

Tv-sarjaa on nyt tullut ulos kolme kautta, jotka perustuvat ensimmäiseen ja toiseen kirjaan sekä kolmannen kirjan alkupuoliskoon (karkeasti). Kirjoja on suomeksi toistaiseksi tullut neljä, joten tv-sarja ei mene edellä. Ymmärtääkseni tv-sarjan neloskausi on suunnilleen kolmannen kirjan jälkipuolisko ja viides ja kuudes kausi tulevat perustumaan neljänteen kirjaan, joten aikaa on vielä Kirjavallakin, ennen kuin tv-sarja saa kiinni!

Kysyn vielä kaikilta mielensäpahoittajilta, olisiko mukavampaa päästä valittamaan huolimattomasta käännöksestä ja oikoluvusta? Minä ainakin hankin mieluummin hyllyyni huolellisesti tehdyn kirjan kuin hutaistun.

• skyla hahmo
  • skyla
    Otus
27.01.2014 18:57 - 27.01.2014 19:03 #78 : skyla
Kyllä TV-sarjassa on jo käsitelty kohtia, joita ei neljässä ensimmäisessä kirjassa ole. Ja lisää tulee neljännellä kaudella.

Lisäksi olen samaa mieltä arvostelijoiden kanssa, että kyllä kirja olisi pitänyt saada jo ulos tai ainakin luvata aikataulu joka pitää.
Vertailuna ensimmäisen neljän kirjan suomentamiseen meni 4-5 vuotta (kirjava perustettu 2002 - ja neljäs osa ulos 2007), niin on käsittämätöntä että viimeisimpään on saatu tuhlattua liki kolme vuotta! Alle vuosi on mielestäni ehdoton maksimi kääntämiselle, varsinkin kun kirja oletetusti on kustantajan parhaiten myyviä. mm. Kroatiaksi ja Portugaliksi taidettiin kääntää reilussa kuukaudessa, käännöksien tasosta ei tietysti ole hajuakaan.

Itse olen päättänyt, että jos helmikuussa ei tule ulos, niin otan työn alle englanninkielisen painoksen ja luen väkisin läpi.
Viimeksi muokattu: 27.01.2014 19:03 skyla.

• Iivari hahmo
  • Iivari
27.01.2014 19:17 #79 : Iivari
En taida lukea valitettavasti slaavilaiskielistä kuin venäjää, ja vähän sitäkin, eikä minulla myöskään ole tietoa portugalilaisesta kustannusmaailmasta, mutta huomautettakoon, että Suomessa Martiniin tosiaan tarttui Kirjava, joka on kahden ihmisen perustama pienyritys, ja sarjan kääntäjä on mm. tehnyt tänä aikana isolle kustantamolle palkkatyönä tietokirjan suomennoksen ja ollut sairaslomalla.

Saattaa olla, että iso kustantamo olisi alkanut suomentaa näitä kirjoja tv-sarjan suosion varmistuttua. Saattaa olla, ettei.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

27.01.2014 19:31 #80 : Sushukka
Kirjavan työssä on paljonkin kunnioittamisen arvoista, mutta tässä on ainekset siihen, ettei kumpikaan osapuoli voita. Kirjavalla olisi tuskin varaa antaa fanien liukua alkuperäisteosten pariin, ja niin on eittämättä jo paljolti käynyt. Itse olen kovastikin pienyrittämisen kannalla, ja mikäli pääsen valitsemaan, yleensä tuenkin pientä ja paikallista suurien ketjumahtien sijaan. Siitä huolimatta haluan ensisijaisesti tukea ko. yrittjäjien hyvää työtä, enkä harrastustoimintaa, jolta tämä Kirjavan tapauksessa välillä (varmasti syystäkin) vaikuttaa.

Pisania
Uusin jäsen: Virpi Larmila