Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
14.04.2014 14:55 #21

Sansa/Arya -keskusteluun.

Minä olen aina pitänyt Sansasta. Hän on etenkin alussa naiivi tyttönen, mutta kehittyy kyllä sarjan aikana. Etenkin Korppien kesteissä Sansasta selviää paljon uusia puolia ja odotan suurella mielenkiinnolla miten hänelle käy. Sansahan on loppujen lopuksi vain lapsi. Hän haluaa uskoa ritareihin ja onnellisiin loppuihin enkä pidä sitä ärsyttävänä. Häntä käy ennemminkin sääliksi, sillä loppujen lopuksi Sansa ansaitsisi onnellisen elämän eikä niitä julmuuksia joita joutuu kohtaamaan.

Arya puolestaan ei ole koskaan ollut erityinen lempihahmoni. Hän on kiinnostava hahmo jolla on selkärankaa ja jonka leirissä kyllä seison, mutta etupäässä Arya tekee minun vain surulliseksi. Minusta on surullista ja kammottavaa, että 10-vuotias tyttö lukee illalla rukouksessaan niiden ihmisten nimet jotka haluaa tappaa.

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Viimeksi muokattu: 14.04.2014 14:55 : Kirjaneito.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Diara, tarunen

tarunen
tarunen vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
14.04.2014 15:06 #22

Aryasta lukiessani mielessäni ovat ne lapset, joista nykyisillä kriisialueilla kehittyy lapsisotilaita. Surullista ja säälittävää, mutta syytönhän lapsi on siihen, että hän kehittyy vihaamaan. Niin käy valitettavan monelle aikuisellekin.

Sansan usko ihmisten hyvyyteen on naiiviudestaan huolimatta kaunista, ja toivon, ettei hän kokonaan menetä luottamustaan siihen.

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Kirjaneito

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
14.04.2014 20:05 #23

Lich kirjoitti: Itselle kirjasarjan ärsyttävin hahmo oli Robb Stark. Hän teki typeriä päätöksiä, eikä yhtään ajatellut asioiden seurauksia.

Minäkään en pitänyt Robbista. Robb on kauhean naiivi hahmo, aivan kuten Sansa. Ylipäänsä kolmikko Catelyn, Sansa ja Robb kuuluvat inhokkeihini, vaikka ovatkin hyviksiä. Catelyn ei ole yhtä lapsellinen mutta sitäkin tekopyhempi.

Vanhan foormin puolella taisinkin angstata tästä jo aikalailla mutta.. kirjojen lukemisesta meni vähän maku niiden sovinistisuuden ja sadistisuuden vuoksi. Toinen toistaan julmempien ja ahdistavampien tapahtumien keksiminen ei ole kovin vaikeaa ja mielestäni aika halpa keino rakentaa hahmoja.

En näe Martin kirjoissa klassikkoainesta. Veikkaan, että kirjasarja tulee jäämään kesken. Mitä tapahtuu, kun tv-sarja saa kirjat kiinni?

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Q_Black
Q_Black vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
19.04.2014 21:07 #24

Itse aloittelin tuota ykköstä lukemaan, mutta sitten paukahti vino pino kirjaston kirjoja luettavaksi niin jouduin siirtämään sivuun. Hiukan taas opettelua ton tekstin kanssa kun hiukan vaikealukuisempaa kuin normit kirjat, mutta siitä se taas lähtee suttaantumaan :lol:

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

Tintti
Kisälli
Tintti vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
26.04.2014 14:04 #25

Vihdoinkin on L-tanssin ensimmäinen osa luettu. Laitan nyt spoilerin sisään kaikki ajatukseni kirjasta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

skyla
Otus
skyla vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
02.05.2014 15:34 #26

En tiedä liittyykö ketjun aiheeseen ja spoilaanko jotain?

Kun sain tuon ykkösosan Lohikäärmetanssista luettua, iski tyhjyys ja vähän pettymys kun tarinassa mikään ei tuntunut etenevän mihinkään. Varsinkaan, kun Dany ja merentakainen juonikuvio tuntuu aivan liian pitkältä sisältöönsä nähden.

En malttanut odottaa tulevien tapahtumien tietoon saamista ilmestyväksi suomeksi ja aloitin luku-urakan (eka englanninkielinen kaunokirjallinen teos mulle) englannin kielisestä julkaisusta. Jätetään juoni käsittelemättä ja todetaan, että koska oli jo sisällä paikoissa ja tarinoissa, niin lukeminen olikin yllättävän helppoa. Juonen kulun vuoksi sanoja ei tarvinnut kääntää ja vain muutamalle sanalle etsin loppujenlopuksi suomenkielisen vastineen.

Saas nähdä kuinka paljon käsitys juonesta muuttuu, jos tuo vielä tulee luettua suomeksi.

tarunen
02.05.2014 17:08 #27

Tulen ja jään laulu on ainakin tähän asti niin yhtenäinen kokonaisuus, että sen yksittäisiä osia (tai osan puolikasta, kuten Lohikäärmetanssi 1) on tosi vaikea arvioida erillisenä. Vasta kun koko sarja on valmis, selviää lunastaako se tähän asti ilmestyneissä osissa piilevät lupaukset. Minä olen lukenut myös englanniksi ilmestyneet, ja uudelleen lukeminen selvästi avasi uusia merkityksiä ja mahdollisuuksia, joten siinä mielessä teossarja on todella hyvin rakennettu. (Ja alkukielisessä tekstissä on vivahteita, joita suomennos ei aina tavoita.) Mutta joo, olen samaa mieltä siitä, että on kurjaa odotella niitä loppuosia!

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

Hero
Aseenkantaja
Hero vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
10.05.2014 10:23 #28

skyla kirjoitti: En tiedä liittyykö ketjun aiheeseen ja spoilaanko jotain?

Samaa mieltä! Luin TDWD:n kylläkin jo kokonaan englannin kielisinä ja selvästi huonoin kirja tähän mennessä. Tyrionin ja Danyn luvut tylsiä ja

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
15.06.2014 01:02 #29

Olen toisaalta tpi:in kanssa samaa mieltä. Tarina on alkanut tuntua hieman venytetyltä. Lohikäärmetanssin ensimmäisessä osassa tarina ei paljon edennyt ja kirjailijan olisi hyvä alkaa jo päättää tarinaa. No, kaksi osaa vielä kirjoittamatta, niiden aikana ehtii tarinan hyvin päättämään, jos ei rönsyile liikaa. Toivottavasti sarja tosiaan päättyy siihen seitsemänteen osaan. Ei sillä ettenkö sarjasta pitäisi, mutta liika pitkittäminen turhauttaa ja lopputuloskin alkaa jo kiinnostaa. Toisaalta Lohikäärmetanssi 1:ssä valotettiin paljon taustoja ja historiaa, mikä on hyvä juttu.

tpi
Mekaanikko
tpi vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
15.06.2014 18:54 #30

Lich kirjoitti:
Ei näin. Yleinsä enemmän on enemmän, niin tässäkin. Voit hyppiä vaikka osia yli, jso niin häiritsee. Pidempi kirja tarkoittaa enemmän laaduksata sisältöä. JA enemmän taustoja, dialogia, yms. Se, että Loistavasta poistaa kaikki erinomaiset osuudet, parantaa ehkä kirjan keskitasoa, muttei kokonaistasoa.

Riittävän pitkässä kirjassa kun yleensä se sisältö ei enää ole niin laadukasta. Yli 1000 sivuisissa kirjoissa tavallisesti on tiivistämisen varaa, etenkin puheena olevassa,

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
15.06.2014 19:54 #31

tpi kirjoitti:

Lich kirjoitti:

Yleensä olen kuullut sanottavan, että vähemmän on enemmän. Olen oikeastaan samaa mieltä tpi:n kanssa. Lohikäärmetanssi eteni minusta turhaan hitaaseen tahtiin ja se johtuu minusta siitä, että kirjassa on hieman ylimääräistä materiaalia. Tarina olisi jouhevampi ilman. Ei kaikki mitä Martin kirjoittaa ole automaattisesti hyvää, vaikka hän loistava kirjailija eittämättä onkin. Tulen ja jään laulusta on muuten erittäin hankala hyppiä osia yli. :D

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
15.06.2014 22:53 #32

Joo, minäkin olen sitä mieltä, että parissa viimeisessä Martinin kirjassa vähemmän olisi ollut enemmän.

Ymmärrän kuitenkin vastakkaisiakin näkemyksiä. Itse olen esimerkiksi HP ja Feeniksin killan kohdalla sitä mieltä, että enemmän on enemmän, vaikka jopa kirjailijakin on vissiin jälkikäteen harmitellut liian kevyttä editointia :D

Martin on nyt sellaisessa tilanteessa, että hänellä on paitsi itseluottamusta, myös mahdollisuudet kirjoittaa saagastaan niin yksityiskohtaisen kuin hän vain haluaa, joten varmaan hän jatkaa hyväksi pitämällään tiellä. Muistaakseni ajattelin heti ADWD:n luettuani, että ihme jos tämä onnistutaan viemään päätökseen kahden kirjan aikana, joten ei yllätä nuo puheet mahdollisesta kahdeksannesta kirjasta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
01.07.2014 10:19 #33

Olen vähän myöhässä tässä mutta nyt olen lukenut lohikäärmetanssin puoleen väliin ja yksi asia selvinnyt minulle vielä paremmin kuin edellisissä.

Daenerys on perseestä! Kirjan ainoat luvut joissa tähän asti on tuottanut erittäin isoja vaikeuksia. Tahtoisi vain jättää kyseiset luvut välistä ja toivon että hän olisi se päähenkilo jonka GRRM tappaisi seuraavissa kirjoissaan.

Muuten kirja on ollut mielestäni hyvä tähän asti ja uskon sen olevan loppuun asti. Sit alankin odottamaan 2 niteen tuloa kauppoihin.

Kiitos ja anteeksi.

Race like first!
Train like second!

Q_Black
14.09.2014 14:28 #34

Lohikäärmetanssi 2 luettu!

Olihan se hyvä vaikkei ihan ykkösen tasoinen. Oli kohtia joita en olisi jaksanut lukea ja kohti joista olisin lukenut mieluusti lisää!

Kirjotan nyt lyhyesti ja ytimekkäästi pari asiaa kirjasta:

Siinäpä mitä ekana tuli mieleen.

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

Darkki
Darkki vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
24.11.2014 09:19 #35

Menee ehkä hieman offtopiciksi, mutta olen kuunnellut tämän kirjasarjan kohta läpi englanninkielisinä äänikirjoina tuossa kesästä lähtien. Tällä hetkellä menossa sarjan tähän mennessä viimeinen A Dance with Dragons kirja.

Matkustan työmatkat julkisilla ja muuten vapaa-aikana ei hirveästi ole enää aikaa lukea. Äänikirjat ovat siitä hyviä, että pystyn niitä kuunnella työmatkatkin helposti hyvin ruuhkaisissa ratikoissa ja junissa, joissa ei olisi mahdollista ottaa kirjaa käteen.

Ensimmäisen kirjan ja kappaleiden kohdalla englanninkielistä äänikirjaa joutui hieman paneutua kuuntelemaan. Muut ylimääräiset taustamelut ja häiriöt tuntuivat vaikeuttavan keskittymistä äänikirjan seuraamiseen. Näiden englanninkielisten äänikirjojen kuuntelemiseen kuitenkin tottui yllättävän nopeasti. Alun hankaluudet kuullun ymmärtämisen kanssa jäivät nopeasti taakse ja viimeistään ensimmäisen kirjan jälkeen muita kirjasarjan kirjoja on ollut todella helppo ymmärtää.

Äänikirjojen osalta on tärkeää lukijan selkeys ja kuinka hän paneutuu kirjan tapahtumiin. Englanniksi tätä kirjasarjaa ovat lukeneet useammatkin lukijat äänikirjoiksi. Itse kuuntelin muutamia ääninäytteitä kirjojen lukijoista ennen omaa valintaani ja ehdottomaksi suosikikseni nousi Roy Dotrice, joka todella paneutuu kirjan tapahtumiin ja eri henkilöhahmoihin eri äänenpainoillaan. Mielestäni Roy pystyy hyvin luentavasti esittämään hyvin monipuolisesti eri henkilöhahmot ja on kokoajan ajantasalla kirjan tapahtumista. Hän painottaa juuri aikoita asioita oikeissa kohdissa ja osaa muuttaa lukutempoa seuraten kirjan tapahtumia. Mielestäni Roy enemmänkin näyttelee kirjat kuin lukee ne ääneen :)

Alla näyte Roy Dotriceltä ja keskustelua A Dance with Dragons kirjasta:

Luonnossa on lakeja, muttei sääntöjä

Viimeksi muokattu: 24.11.2014 16:38 : Darkki.

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
06.01.2015 00:03 #36

Puolikuu kirjoitti:

Juuri näin. Vaikka kunnioitankin Martinin kykyä pitää käsissään sadat ohjakset ilman, että yhdetkään menevät ristiin, oli minun päätettävä lukemiseni Miekkamyrskyn ensimmäiseen osaan. Olen juuri niitä ihmisiä, joille tämä kirjasarja ei istu, vaikka se koukuttava onkin. Liian useasti joutui kysymään itseltään, onko tässä enää mitään mieltä.

Kabal
Aseenkantaja
Kabal vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
02.02.2015 21:16 #37

Kertokaahan, että kannattaako alkaa lukemaan sarjaa jos on jo kattonut tv-sarjaa 4 kautta?
Yleensä kun ite olen lukenut ensiksi ja sitten vasta katsonut sarjan/elokuvan. Onko kirjoissa
niin paljon muuta sisältöä, että kannattaa aloittaa?

"May The Light Of Certitude Guide Your Efforts"

Saki
Saki vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
02.02.2015 21:29 #38

^ Noh, minä aloitin kirjat vasta sarjan katsomisen jälkeen, ja ei haittaa lukukokemusta ainakaan mun mielestä siis. Kaikki yllätyskäänteet ja paljastuksethan tietää jo, mutta kirjoissa on kyllä juttuja joita telkkarissa ei ole ollut. Sinuna aloittaisin jos vain siltä tuntuu.

Pandis
Pandis vastasi aiheeseen: Yleistä keskustelua Tulen ja jään laulu -sarjasta ja tapahtumista (spoileria)
02.02.2015 21:43 #39

Täälki yks joka alottanu lukemaa vasta ekan kauden jälkeen. Voin sanoa ettei haittaa, vaikka tietääkin mitä tapahtuu. Nää kirjat on kumminkin nautinnollista luettavaa ja lisäksi on tapahtumia mitkä sivuutetaan kokonaan sarjassa. Ja onhan se kirjoissa aina se oma fiiliksensä :heart:

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Arvostelu: George R. R. Martin: Lohikäärmetanssi
04.04.2015 00:46 #40

George R. R. Martin: Lohikäärmetanssi

Kirjava 2014 - 1. osa ja 2. osa Risingin tietokannassa

Kauan odotettu Lohikäärmetanssi ilmestyi suomeksi viime vuonna. Tämä suomeksi kahteen osaan jaettu tiiliskivi on tuorein osa George R. R. Martinin kirjoittamaa Tulen ja jään laulu -sarjaa, suurinta fantasiahittiä sitten Harry PotterinLohikäärmetanssin on tarkoitus olla sarjan kolmanneksi viimeisin osa, joka ajallisesti tapahtuu osittain sarjan neljännen osan, Korppien kestien, kanssa samaan aikaan. Seuraavan osan ilmestymiselle ei ole vielä varmistettua ajankohtaa.

Lohikäärmetanssin keskipiste on valtaosin Kapean meren toisella puolella Daeneryksen ja Tyrionin toimissa. Daeneryksen ristiretki takaisin Westerosiin kamppailemaan valtaistuimesta on jymähtänyt paikoilleen. Hänen lohikäärmeensä ovat kasvaneet hallitsemattomiksi ja ympäröivät orjakaupungit ovat alkaneet ottaa Daeneryksen uhan tosissaan. Tyrion puolestaan on pakomatkalla niin suvultaan kuin myös itseltään. Hänen roolinsa on vaihtunut sukunsa pelinappulasta uusien tahojen työkaluksi. Kirjan kolmas keskipiste on Jon Nietos Muurilla. Hänen huolenaan ovat viholliset molemmilla puolin jäämuuria ja Stannis Baratheon, joka ei ole haudannut haaveitaan kruunusta.

Lue lisää...

Uusin jäsen: Hilla Karjalainen