Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja

Mab loi aiheen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
10.03.2014 09:15 #1

Olen muuten välillä miettinyt, että montakohan tuotantokautta HBO aikoo tehdä, mikäli sarjan suosio jatkuu. Alkuperäinen karkea arvio lienee, että yksi per kirja, jolloin tuotantokausia olisi seitsemän. Harva sarja näin ylipäätäänkään jatkuu tuota pidemmälle (tai edes tuohon saakka). Mutta kuten kaikki tiedämme, kolmoskirja on muokattu kahdeksi tuotantokaudeksi ja jos vain kirjojen pituuksia ajatellaan, niin vitoskirjan materiaalille voisi kuvitella samantapaista kohtaloa. Joskin HBO varmastikin hajauttaa nelos-ja vitoskirjojen sisällön eri tavalla - en hetkeäkään usko, että Tyrion tai Dany laitettaisiin vuodeksi jäähylle - ja tiivistämisen/karsimisen varaakin on, joten onhan se kai mahdollista, että Feast + Dance saataisiin puserrettua vain kahdeksi tuotantokaudeksi. Suurin uhka tv-sarjan kiilaamisesta kirjojen edelle vaikuttaisikin tässä lähitulevaisuudessa olevan yksittäisten hahmojen kohdalla, ei ns. pääjuonen (mikä se sitten onkaan :D). Mutta jos Martin ei nopeuta kirjoittamisvauhtiaan, vaan kuluttaa edelleen viitisen vuotta yhteen kirjaan, niin sittenhän tv-sarjan finaali kyllä ehtii selvästi ennen A Dream of Springiä ulos.

Viimeksi muokattu: 14.11.2014 20:42 : Darkki.

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
10.03.2014 11:30 #2

Mab kirjoitti: Olen muuten välillä miettinyt, että montakohan tuotantokautta HBO aikoo tehdä, mikäli sarjan suosio jatkuu.

Tässä viime kevään haastattelussa tuottaja arvioi seitsemän kautta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mab

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
10.03.2014 12:25 #3

Viime kesänä puhuttiin kahdeksasta kaudesta.

EDIT: Tänään saatiin uusi vastaus. Benioff ja Weiss kertoivat Vanity Fairille , että sarjaa on tarkoitus tehdä 7-8 kautta:

“It doesn’t just keep on going because it can,” Weiss says. “I think the desire to milk more out of it is what would eventually kill it, if we gave in to that.”

EDIT 2: Daily Mail raportoi VF:n artikkelista. Martin sanoo kahdesta viimeisestä kirjasta ja tv-sarjan nopeasta etenemisestä:

'I am hopeful that I can not let them catch up with me. And it's my hope that long before they catch up with me I'll have published The Winds Of Winter which'll give me another couple years.

'It might be tight on the last book, A Dream Of Spring, as they juggernaut forward.'

Viimeksi muokattu: 11.03.2014 21:34 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mab

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
14.04.2014 20:11 #4

Ketjussa oli aiemmin puhetta siitä, millon tv-sarja ohittaa romaanit. Ohjaaja Alex Graves sanoi eilen julkistetussa haastattelussa , että Game of Thronesin viides kausi pysyy vielä kirjojen sisällä, mutta seuraavalla mennään ohi. Hän toivoo, että siihen mennessä The Winds of Winter on ilmestynyt.

Neloskautta on näytetty tähän mennessä kaksi jaksoa, ja parissa juonilinjassa ollaan jo Lohikäärmetanssin tapahtumissa.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
14.04.2014 20:26 #5

Puolikuu kirjoitti: Veikkaan, että kirjasarja tulee jäämään kesken. Mitä tapahtuu, kun tv-sarja saa kirjat kiinni?

Älä pelottele. :tongue: Itse en ole nähnyt TV-sarjasta kuin pari hajanaista jaksoa kakkoskaudelta joten sarja ei minua liikuta. Aion kyllä joskus katsoa sen mutta kirjat ovat omalla kohdallani etusijalla. Ja ajatuskin siitä, että kirjasarja jätettäisiin kesken... Massiivinen petos. Se ei ole vaihtoehto. (Älä edes pistä tuollaisia ajatuksia meikäläisen päähän :lol:) Uskon lujasti että valmista tulee jonakin päivänä. (Eli Martinin tuntien, joskus hamaassa tulevaisuudessa. :wink:)

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
14.04.2014 20:43 #6

Martinin kirjoitustahti on uhkaavan hidas, kahden viimeisimmän teoksen välillä on kuusi vuotta, huh! Tietääköhän hän itsekään miten aikoo tarinan päättää? (Tai no ei varmaankaan, jos kirjasarja on aloitettu 16 vuotta sitten…)

Viitsisikö Martin kirjoittaa kirjoja loppuu, jos loppuratkaisu näytettäisiinkin tv-sarjassa? Keskenjättäminen olisi todella olisi massiivinen petos. Täytynee vain toivottaa Martinille pitkää ikää ja kirjoitusiloa. :wink:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
14.04.2014 20:51 #7

Eiköhän tämä sarja valmiiksi saada, kun osia on vain parisen jäljellä ja Martin on itse sanonut 'kiirehtivänsä.' Minulla on aika positiivinen asenne sen suhteen. Philip Pulmanin HDM-trilogian luvatusta "jatko-osasta" en olisi niin varma... Kirjoittaminen on aina mutkikasta.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
14.04.2014 21:49 #8

^Eikös tässä ketjussa mainittu joskus että Martin olisi paljastanut sarjan loppuratkaisun TV-sarjan tuottajille? Silloin tilanne tuntuisi paljon toiveikkaammalta... :roll:

Minulla on luja usko että kaikki päättyy vielä hyvin. (Siis niin että sarja kyllä saadaan, mutta mitään onnellista loppua ole povaamassa...)

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
14.04.2014 22:26 #9

Kyllä mä ainakin haluan uskoa,että kirjasarja valmistuu joskus,vaikka mua pelottaakin,että Martin kuolee juuri ennen seitsemännen kirjan valmistumista,mutta toivoo sille pitkää ikää ja hyvin edistyvää kirjoittamista ja toivottavasti ei tuu mitään meereeniläis solmuja enään kirjoittamiseen.

Kutoskaudella menee siis ohi kirjoista kenties,no pitää lopettaa sarjan katsominen silloin ja katsoa loppuun sitten,kun kirjat on valmiit,vaikka siitä tulee vaikeaa,koska pidän tv sarjastakin,kuin hullu puurosta.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

Emelie vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
15.04.2014 08:05 #10

Jussi kirjoitti: Ohjaaja Alex Graves sanoi eilen julkistetussa haastattelussa, että Game of Thronesin viides kausi pysyy vielä kirjojen sisällä, mutta seuraavalla mennään ohi. Hän toivoo, että siihen mennessä The Winds of Winter on ilmestynyt.

No niin toivon minäkin, muuten joudun oikeasti harkitsemaan, että pistänkö sarjan katsomisen jäihin. Martin ei itse tunnu olevan kauhean huolissaan asiasta, joten haluaisin kovasti toivoa, että Winds julkaistaan hyvissä ajoin.

Noora kirjoitti: Ja sarjan loppu tuskin on onnellinen,koska se ei sopisi sarjan henkeen ja tyyliin,vaikka salaa toivonkin,että suosikit säilyisi hengissä loppuunsaakka,vaikka se tuskin on mahdollista.

Muistelisin, että

Tintti
Kisälli
Tintti vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
29.05.2014 12:16 #11

Hitsinpimpulat kun sarja jyrää kovaa vauhtia eteenpäin ja pian on sarjassa kohtia joita en ole vielä lukenut kirjassa. : <

Dúath
Dúath vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
26.07.2014 03:29 #12

Kyllä martin on ainakin pääpiirteisesti kertonut sarjan tekijöille mitä tulee tapahtumaan ja kertoo varmasti lisää jos tarve vaatii. Eli on melko todennäköistä että sarja menee ohi.

The fundamental piece of your soul
Defines who you are and where do you go

Viimeksi muokattu: 26.07.2014 09:19 : Iivari. Syy: Jos vastaa koko edelliseen viestiin, ei sitä tarvitse lainata :)

Mab vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
26.07.2014 11:14 #13

Joo, Martinhan on itsekin ollut mukana hyvin sitoutuneen oloisesti sarjan valmistamisessa - toisin kuin jotkut muut kirjailijat, jotka eivät halua olla missään tekemisissä filmatisointien kanssa (vaikka ovatkin filmioikeudet antaneet/myyneet) - joten kyllä häneltä varmasti saa tarvittavaa infoa. Luulisi ainakin suurien linjojen menevän Martinin hahmotelmien mukaisesti ja ns. päähenkilöiden (Jon, Dany, Tyrion ja kenties vielä Arya) kohtaloiden olevan fiksatut.

Yksityiskohtien tasolla ja vähäpätöisempien hahmojen kohdalla poikkeamia varmasti tulee, niitähän on jo nähtykin. Ja joissakin tapauksissa tv-sarja on mennyt jo kirjojen "ohi", eli on tapahtunut sellaisia juttuja, mitä kirjoissa ei ole vielä nähty - aikanaan sekin sitten selviää, että kuinka pitkälti ne ovat olleet tv-sarjamaakarien omaa sävellystä.

Välillä olen mietiskellyt, että mitä jos Martin huomaa kirjoitusprosessin aikana, ettei asia x oikein tunnukaan luonnistuvan suunnitelmien mukaisesti ja että on tarpeen tehdä joitain radikaalejakin muutoksia.. ja mitäs jos tv-sarja olisi jo käsitellyt sitä alkuperäisten aikeiden mukaisesti. Mutta tuskinpa näin käy ainakaan isojen asioiden kohdalla, eiköhän Martin puske ne läpi tavalla tai toisella.

Mut joo, itsekin katson tulevat tuotantokaudet vasta kirjasarjan valmistumisen jälkeen. Kirjat on mulle kuitenkin selvästi se ykkönen ja haluan saada selville tulevat tapahtumat niiden kautta.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
26.07.2014 14:37 #14

Mab kirjoitti: Välillä olen mietiskellyt, että mitä jos Martin huomaa kirjoitusprosessin aikana, ettei asia x oikein tunnukaan luonnistuvan suunnitelmien mukaisesti ja että on tarpeen tehdä joitain radikaalejakin muutoksia.. ja mitäs jos tv-sarja olisi jo käsitellyt sitä alkuperäisten aikeiden mukaisesti.

Martin on sanonut monesti, että "tv-sarja on aina eri versio" eli jos niin tapahtuu, niin sitten se vain on niin. Kirjasarja on kuitenkin se alkuperäinen ja tärkein asia. Tämä on sama kuin kaikkien filmatisointien kohdalla... niitä ei vain voi verrata, koska siitä joutuu aina pettymään. Kuten on jo tämänkin sarjan kanssa useampaan otteeseen käynyt. Kuitenkin. Taidan noudattaa muiden täällä olijoiden linjaa ja jättää seuraavan kauden välistä, mikäli vaikuttaa siltä että se kääntyy risteyksestä vasemmalle.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
26.07.2014 15:30 #15

Mielestäni on aika selkeää, että kirjat ja tvshow ovat rinnakkaisia todellisuuksia samoista asioista, koska sen verran merkittäviä eroavaisuuksia niissä esiintyy.

Your body and soul,

26.07.2014 18:19 #16

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
26.07.2014 18:25 #17

max kirjoitti: Siis onko tullut joku uutinen että sarja tulee olemaan erilainen kun kirjat jo ennen kuin kirjat saadaan kiinni? Itsellä on mennyt kokonaan ohi.. :huh:

Isomman skaalan juonikuviot pysynevät hyvin pitkälti samana, mutta sarjan budjetin vuoksi osa rooleista jätetään täyttämättä. Arianne Martellia ei ilmeisesti tule. Vahva-Belwasia ei tule. Lady Stoneheartia ei hyvin todennäköisesti tule. Gendry ja Edric Storm yhdistettiin yhdeksi hahmoksi. Jeyne Westerling korvattiin volantislaisella Talisalla. Etc...

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
26.07.2014 19:01 #18

Ja onhan jo aiemmin luovuttu Sipuliritari Davosin seitsemästä pojasta tehty yksi, vähennetty Vuolasvirran tärkeyttä tapahtumapaikkana ja vaikka mitä muuta.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

max
max vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
27.07.2014 09:43 #19

En kyllä mitään suoraa adaptaatiota neloskirjasta edes jaksaisi, ja varsinkaan sellaiset katsojat tuskin jaksaisi, jotka on katsonut pelkästään sarjaa ja kiintyneet päähahmoihin. Tähän astiset muutokset on olleet ihan ymmärrettäviä myös. Kunhan suuria juonilinjoja ei tosiaan muuteta, niin ei Tulen ja jään laulu mikään pyhä kirja ole; pidän pelkästään positiivisena että Martinia vähän hoputetaan ja tarjotaan faneille jotain uutta fanitettavaakin eikä pelkkää ikuista odotusta. Mieluummin Martin olisi kyllä voinut jättää Wild Cardsit väliin kuin kaikki muut projektit paitsi n. viittä ihmistä kiinnostavat Wild Cardsit... :roll:

Viimeksi muokattu: 27.07.2014 09:44 : max.

Mab vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
27.07.2014 11:41 #20

^ Mua ei puolestani neloskirjan suora adaptaatio hirvittäisi niin paljon kuin viitoskirjan, mutta molemmissa on toki tiivistämisen varaa.

En kuitenkaan ole ihan yhtä ymmärtäväinen kaikille toistaiseksi tehdyille muutoksille, vaikkei Tulen ja jään laulu nyt mikään pyhä teos tietenkään ole. Mielipidekysymys tottakai, mutta esimerkiksi vaikka Catelynin ja Sansan reilusti pienennetyt roolit, Tyrionin muuttaminen puhtoisemmaksi sankariksi, Jaimen hahmon ja hahmokaaren kanssa sekoilu, Stannisin muuttaminen yksiulotteisemmaksi pahishahmoksi ja Pikkusormen kohdalla tehdyt ylilyönnit ottavat mua kyllä hattuun. Toki sitten vastapainona on esimerkiksi kirjaversioita vaikuttavammat Tywin, Margaery, Joffrey ja Viserys.

(Ehkä en tässä ala purnaamaan joistain mielestäni huonoa makua / katsojien aliarviointia osoittavista juonellisista ratkaisuista, koska ei tämä topikki ole varsinaisesti sitä varten ja mä oon muutenkin tällainen tylsä kirjapuristi varmaankin turhan monen asian suhteen.)

Ja pieni hoputus on tosiaan myös mun mielestä vain hyväksi, jos sitä ei siis edellisestä viestistäni käynyt ilmi :smile:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, Tapsa