^ Mua ei puolestani neloskirjan suora adaptaatio hirvittäisi niin paljon kuin viitoskirjan, mutta molemmissa on toki tiivistämisen varaa.
En kuitenkaan ole ihan yhtä ymmärtäväinen kaikille toistaiseksi tehdyille muutoksille, vaikkei Tulen ja jään laulu nyt mikään pyhä teos tietenkään ole. Mielipidekysymys tottakai, mutta esimerkiksi vaikka Catelynin ja Sansan reilusti pienennetyt roolit, Tyrionin muuttaminen puhtoisemmaksi sankariksi, Jaimen hahmon ja hahmokaaren kanssa sekoilu, Stannisin muuttaminen yksiulotteisemmaksi pahishahmoksi ja Pikkusormen kohdalla tehdyt ylilyönnit ottavat mua kyllä hattuun. Toki sitten vastapainona on esimerkiksi kirjaversioita vaikuttavammat Tywin, Margaery, Joffrey ja Viserys.
(Ehkä en tässä ala purnaamaan joistain mielestäni huonoa makua / katsojien aliarviointia osoittavista juonellisista ratkaisuista, koska ei tämä topikki ole varsinaisesti sitä varten ja mä oon muutenkin tällainen tylsä kirjapuristi varmaankin turhan monen asian suhteen.)
Ja pieni hoputus on tosiaan myös mun mielestä vain hyväksi, jos sitä ei siis edellisestä viestistäni käynyt ilmi